[Discussie] Met waterkoeling onder de kamertemp gaan.

Pagina: 1
Acties:

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Waterkoeling is een mooie oplossing als je een stille en toch goed presterende koeling wilt.. Maar met een gewone set kan je nooit onder de kamertemp komen.

Er zijn een aantal mogelijkheden..

TEC's
Aka peltiers.
+bij goede koeling kan er wel een temperatuurverschil van 60° ontstaan tussen beide kanten
-duur
-omslachtig (isolatie en extra voeding)
-vreet stroom

Waterchillers
Bijvoorbeeld de koelers voor bier, of specifieke waterkoelers.
+werkt goed
-groot
-duur
-moeilijk te verkrijgen

Radiator in koelere ruimte zetten
Bijvoorbeeld buiten, kelder.
+erg omslachtig
-niet bruikbaar in de zomer
-in de kelder zal weinig verschil uitmaken qua temps.

Ik had ook gedacht aan een mini-vriezer ofzo, waar je je rad in plaatst.. Maar bestaan er wel vriezers in zo'n formaat?

Brand maar los! :)

[ Voor 43% gewijzigd door Steve op 30-01-2003 22:41 ]

Verwijderd

Een bong! Das "verdampings koeling" zeg maar.. Maar heeft ook nadelen. Vochtige lucht etc.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Met een bong wordt je water enorm smerig, en het gaat nog stinken na een tijd ook :X

Peltiers zijn opzich wel het makkelijkste, alleen vind ik deze niet efficient genoeg.
Dus de enige manier om het goed te doen is phase change.

Kijk ook eens hier: [rml][ WC] Water koud koken, deel 1 (let op, veel pics!![/rml]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Een bong lijkt me ook niet zo'n goede oplossing.. En ik snap ook niet goed hoe het water kouder dan de omgeving kan worden door het te verdampen.

Peltiers vind ik persoonlijk erg omslachtig door de vele isolatie (snel een CPU wisselen zit er ook niet in), en ook moet je plaats hebben voor een extra voeding.. En ook geld, een extra voeding en de peltier zelf kosten redelijk veel. Zelfs als je die voeding zelf maakt kost het je nog redelijk veel.

En phase-change is al helemaal onbetaalbaar.

• bobo1on1
Dan blijft er niet erg veel meer over dan naar siberië te verhuizen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
http://www.dwpg.com/print...f9a36084a05ec65c487c35cdc
Hij heeft een watertank onder de grond voor zijn huis geplaatst. Hoge pats factor, voor ons tweakers (bijna) niet haalbaar.
Als ik dan toch met WC onder kamer temperatuur zou willen zou ik een rad in een kleine sterke koeler neer zetten, maar ook dat is denk ik op langere termijn niet echt rendabel.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
bobo1on1 schreef op 30 januari 2003 @ 22:45:
Dan blijft er niet erg veel meer over dan naar siberië te verhuizen.
Dan stook je toch keihard en blijft er niets van de koude meer over :Y)

The Undertaker, aan wat dacht je met "kleine sterke koeler"?

En hoe zit het trouwens met waterchillers.. Kent iemand een kleinere versie (dus niet zo'n grote joekels als die bierkoelers)?

[ Voor 19% gewijzigd door Steve op 30-01-2003 22:56 ]

• Underground75
Ik zou dan voor een kleine vriezer gaan, ik denk dat een klein koelkastje (wel een met compressor) het niet aangewerkt krijgt. Toch wel jammer want dan staat je bier ook naast je PC koud

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ach ja, ik moet gewoon even de kamer hiernaast binnenlopen en ik heb een lekker frisse Jupiler :P

Die kleine vriezer was ook mijn plan, maar vind je zulke kleine vriezertjes? En maakt de compressor niet teveel herrie?

• Underground75
Ik denk dat je het kan vergelijken met de koelkast/vriezer die je thuis hebt staan.
Afbeeldingslocatie: http://ircow.keyserver.org/wc/vriesbox.jpg

Gejat uit dit topic [rml][ IDEE]Home Made Prometia (Die-Hard)[/rml]/

[ Voor 6% gewijzigd door Underground75 op 30-01-2003 23:02 ]

Verwijderd

Als je onder de kamertemp gaat moet je altijd isoleren (dus dat is geen goed argument tegen TEC's)

En zo'n vriezertje is niet genoeg om je PC mee te koelen, wel kun je het gebruiken als reservoir. Maar ik geloof dat het maar 30 watt effectief koelvermogen heeft en ik heb gehoord dat het maar een paar graden scheelt. Je zult er in ieder geval niet mee onder kamertemp komen.

Als je dus de rad in de vriezer zet heeft het geen enkele nut en zal je vriezertje het begeven, die vriezertjes hebben amper kracht.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 23:09 ]

• Underground75
Een vriezere is ook niet gemaakt om warmte te onderdrukken, maar om iets koud te maken en te houden zonder dat er steeds warmte wordt toegevoerd.

Verwijderd

The Undertaker schreef op 30 januari 2003 @ 23:09:
Een vriezere is ook niet gemaakt om warmte te onderdrukken, maar om iets koud te maken en te houden zonder dat er steeds warmte wordt toegevoerd.
Daarom enkel als reservoir te gebruiken in een systeem wat ook nog apart door een rad gekoeld wordt.

Maar je moet dus altijd isoleren als je je CPU onder kamertemp wil halen!

• bobo1on1
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 23:12:
[...]

Daarom enkel als reservoir te gebruiken in een systeem wat ook nog apart door een rad gekoeld wordt.

Maar je moet dus altijd isoleren als je je CPU onder kamertemp wil halen!
Dat heeft dus ook totaal geen zin want dat zit je met je rad alleen maar het water op te warmen dat je met je koelkast gekoeld hebt.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 17:13
Met een bong kan je zeer goede resultaten halen, en als je een beetje nadenkt en meer dan alleen een douchekop met fan eronder gebruikt komt je een heel eind!!
Verder kan je ook met een TEC je water koelen. Dus niet tussen je waterblok en CPU. Dat scheelt weer isolatie.
Je kan ook een kleine vriezer openmaken en dan de verdamper daarvan in je reservoir hangen. Wel een behoorlijke klus ;)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
bobo1on1 schreef op 30 januari 2003 @ 23:43:
[...]

Dat heeft dus ook totaal geen zin want dat zit je met je rad alleen maar het water op te warmen dat je met je koelkast gekoeld hebt.
Je kan het reservoir ook ná de radiator plaatsen in de keten.

En met een TEC het water koelen werkt niet echt lekker.. Om die TEC zelf te koelen moet je ofwel een joekel van een koelblok eronder zetten, ofwel een normaal koelblok, maar dan met veel herrie afkomstig van de fan. Ook maakt de TEC veel te weinig contact met het water, zodat het de warmte bijna niet kwijk kan aan de TEC.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik heb m'n reservoir en radiator buiten staan, en dat geeft aardige resultaten (toen het zo koud was in december was m'n (vorige) cpu idle 11 graden @ 2700 Mhz) . Echter is de cpu temp na een tijdje full load niet meer onder kamertemperatuur (het blok wel). In de zomer moet ik wel wat terugclocken, maar dat heb je met de meeste andere oplossingen ook. Al met al is het een goede effectieve koeling, en je bent van het geluid van de pomp en de fan af.

Concrete Loop Watercooling

• bobo1on1
Jupiler schreef op 30 January 2003 @ 23:55:
[...]

Dan nog heeft het geen zin, als het water door die koelkast gaat wordt het misschien een halve graad kouder.
Dan gaat het langs je cpu, wordt het een halve graad warmer, gaat het langs je rad komt het op kamertemp, als je daar al beneden zit.

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 30 January 2003 @ 23:43:
[...]

Que? Rad warmt water op??? Volgens mij koelt het het juist af... 8)7

Het gaat er gewoon om dat zo'n koelkast meestal niet eens 1/10e van de koelkracht kan leveren die zo'n CPU nodig heeft, je hebt dus een rad nodig om em gewoon koel te houden en het koelkastje kan em dan nog net iets verder omlaag duwen (maar verder als 2 a 3 graden onder de oude temp zul je niet komen)

Stel:

Je CPU fikt op 80 watt bij 40 graden, je rad kan 80 watt bij 40 graden wegnemen... je temp is dan 40 graden. Je zet er een koelkast bij (waar in de keten maakt geen reet uit, dit is al vaak bewezen, het gaat om de overall temp) die zorgt voor een beetje extra koelkracht waardoor je 80 watt bij 38 graden kan wegnemen. Je temp is dan 38 graden.

Als je onder de kamertemp wil dan werkt het niet, want de koelkast zou het dan onder kamertemp maken (never going to happen) en je rad warmt het dan idd weer op naar kamertemp.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2003 23:29 ]

Verwijderd

Hey luitjes, dat over die bong was gewoon een ideetje he ;)

Ik heb er ooit wel eens over zitten denken, maar al het gezeik ervan heeft me doen besluiten om het maar niet te doen. Maar het werkt wel als een trein! Alleen het gedoe eromheen he...dat is echt vervelend.

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

The Undertaker schreef op 30 januari 2003 @ 23:00:
Ik denk dat je het kan vergelijken met de koelkast/vriezer die je thuis hebt staan.
[afbeelding]

Gejat uit dit topic [rml][ IDEE]Home Made Prometia (Die-Hard)[/rml]/
Zon kompressor in zon koelkastje is lang niet zo sterk als een vapochill of prometia...
Echt niet

Samen staan we sterk!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 februari 2003 @ 10:28:
Hey luitjes, dat over die bong was gewoon een ideetje he ;)

Ik heb er ooit wel eens over zitten denken, maar al het gezeik ervan heeft me doen besluiten om het maar niet te doen. Maar het werkt wel als een trein! Alleen het gedoe eromheen he...dat is echt vervelend.
Zou je niet het verdampte water weer kunnen opvangen in een aparte bak ofzo en als het daar dan een tijdje in gestaan heeft, dat het weer aan je wc wordt toegevoegd.
Want dat verdampen is idd niks, dan krijg je ook antivries /waterwetter enzo in de lucht :(

• Underground75
IkBenAlles schreef op 01 februari 2003 @ 10:56:
[...]

Zon kompressor in zon koelkastje is lang niet zo sterk als een vapochill of prometia...
Echt niet
Dat weet ik en daar gaat het hier niet om. als je makkelijk onder kamertemperatuur wil komen moet je voor phase change gaan. Als je het met je WC setup wil doenmoet je wat anders verzinnen. de koelkast zou je beter als reservoir kunnen gebruiken, goed koud laten worden en dan pas je PC booten. Je water zal lekker koud zijn en bij een groot genoeg reservoir niet heel snel stijgen.
Bijkomend nadeel: grote kans op condens vorming welke je moet aanpakken.

Oplossing voor alles: Je complete PC in de vriezer zetten, ijsvorming is geen probleem (denk ik)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ja, dat zou natuurlijk ideaal zijn.. (aanvriezende) Condens zou je dan niet hebben omdat de hele PC die temperatuur heeft, er is geen sprake van een hogere omgevingstemp. Maar ja, druppeltjes water enzo.. En ik zie me nog niet dadelijk zo'n grote vriezer naast me zetten :P

• Underground75
Ik ook niet

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Een vriezer maakt ook herrie als ie aanslaat, dus dan heb je nog geen stilte ;(

JayGTeam (213177)

Verwijderd

Zelfs een grote vriezer heeft niet genoeg koelkracht om een PC koel te houden, je moet de vriezer goed isoleren (dus kabels enzo helemaal afsluiten) zodat ie goed kan koelen maar binnenin wordt het dan warmer en warmer en warmer.

Verwijderd

Kleine koelkastjes werken ook vaak met een peltier (TEC).

Wat je kunt doen is een 2 krings water / koelvloeistof systeem.

1) Systeem in de PC. Eventueel niet met gewoon water gevuld. De koeling is met een TEC en een pomp. Vloeistof temp. 5 tot 10 graden. Dit circuit hou je klein en isoleer je. De TEC zit op het reservoir met een temperatuur controle systeem.
(Thermostaat naar voeding etc.)

2) systeem 2 zit aan de warme kant van de peltier. Dit is dan een simpele doodgewone waterkoeling met pomp en radiator.

:Y) het voordeel is dat de TEC niet 250 watt of zo hoeft te zijn, er wordt alleen een wat lagere temp aan koelcircuit 1 zijn vloeistof circuit gegeven.

Als je nu het blok op de CPU met een koelblok + temp gestuurde fan uitrust, die alleen aanslaat als het blok warmer wordt dan 40 graden, heb je een gotere veiligheidsmarge dan gewoon met een TEC, omdat die vaak beschadigd raken, wat dan meteen een verbrande CPU oplevert.

Plus je hebt geen 300 Watt hitte ontwikkeling in de PC, plus je kunt gewoon het hele water gedoe buiten de PC houden als je wilt.

Plus je hebt veel minder montage problemen op de CPU.
Plus je kunt gewoon een goedkope flut peltier er bij plaatsen op het reservoir in de PC als de koeling sterker moet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 16:00 ]

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 February 2003 @ 15:49:
Zelfs een grote vriezer heeft niet genoeg koelkracht om een PC koel te houden, je moet de vriezer goed isoleren (dus kabels enzo helemaal afsluiten) zodat ie goed kan koelen maar binnenin wordt het dan warmer en warmer en warmer.
Ligt eraan wat jij een grote vriezer noemt. In Dabits apparaat, de Vapochill en Prometheia worden stuk voor stuk compressors gebruikt die je ook in vriezers aantreft.

I reject your reality, and substitute my own.

• Underground75
Ik denk dat er twee soorten vriezers door elkaar worden gehaald:
- de campingvriezer, peltier of gas
- de huis tuin en keuken vriezer in miniformaat.

Mijn eigen koelvries combinatie thuis heeft ook niet zo'n groot vriesgedeelte (3 laden) maar ze zijn er ook met 2 laden. Standalone vriezers voor thuis heb je ook in alle soorten en maten.

Verwijderd

_sNaRs_ schreef op 01 februari 2003 @ 15:56:
[...]

Ligt eraan wat jij een grote vriezer noemt. In Dabits apparaat, de Vapochill en Prometheia worden stuk voor stuk compressors gebruikt die je ook in vriezers aantreft.
Dat is niet helemaal waar, er worden in normale diepvriesers een veel minder krachtige compressor gebruikt. Een grote vriesdoos heeft max een koelvermogen van 60 watt (dit is veel). Simpel weg omdat je niet meer nodig hebt.

Een diepvries is niet gemaakt om iets te koelen wat warmte afgeeft, de doos is dan ook goed geisoleerd. Je stopt iets warms erin en je moet best nog wel een tijdje wachten voordat dat ook op -18 is zoals de rest van de diepvries. Stop jij een processor erin wat een 80 watt aan warmte uitstoot (en stop je een hele pc - monitor erin dan stoot je zelfs een 100 watt uit) dan krijgt die diepvries dat echt niet koud hoor, de diepvries zal zelfs op blijven warmen.

De phase-change CPU koelsystemen zijn afgesteld om een CPU koel te krijgen en hebben veel meer koelkracht, en het hangt niet alleen van je compressor af hoe koud de boel wordt.

• bobo1on1
Verwijderd schreef op 01 February 2003 @ 15:56:
Kleine koelkastjes werken ook vaak met een peltier (TEC).

Wat je kunt doen is een 2 krings water / koelvloeistof systeem.

1) Systeem in de PC. Eventueel niet met gewoon water gevuld. De koeling is met een TEC en een pomp. Vloeistof temp. 5 tot 10 graden. Dit circuit hou je klein en isoleer je. De TEC zit op het reservoir met een temperatuur controle systeem.
(Thermostaat naar voeding etc.)

2) systeem 2 zit aan de warme kant van de peltier. Dit is dan een simpele doodgewone waterkoeling met pomp en radiator.

:Y) het voordeel is dat de TEC niet 250 watt of zo hoeft te zijn, er wordt alleen een wat lagere temp aan koelcircuit 1 zijn vloeistof circuit gegeven.

Als je nu het blok op de CPU met een koelblok + temp gestuurde fan uitrust, die alleen aanslaat als het blok warmer wordt dan 40 graden, heb je een gotere veiligheidsmarge dan gewoon met een TEC, omdat die vaak beschadigd raken, wat dan meteen een verbrande CPU oplevert.

Plus je hebt geen 300 Watt hitte ontwikkeling in de PC, plus je kunt gewoon het hele water gedoe buiten de PC houden als je wilt.

Plus je hebt veel minder montage problemen op de CPU.
Plus je kunt gewoon een goedkope flut peltier er bij plaatsen op het reservoir in de PC als de koeling sterker moet.
Je zult toch niet ontkomen aan een zeer sterke peltier, alle warmte die je in het 1e circuit pompt zat door de peltier heen moeten gaan.
en als jij onder de kamertemp wil blijven heeft een fan natuurlijk helemaal geen nut.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
LOL, een tijd geleden had ik ook dat idee.. [rml][ WC] Hot or not?[/rml]/

Verwijderd

Volgens mij kan ik me dat nog herinneren, Jupiter.. ;)

(En onze slotjesridder snapt het geloof ik niet. De fan is voor de radiator van het secundaire systeem. Dat koelblok met fan is een veiligheids maatregel. Die fan draait alleen als de vloeistof koeling uitvalt.)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 18:19
Je zou met een grote vriezer natuurlijk beter gelijk je hele systeem erin kunnen stoppen he :P

tvw

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

ik zat te denken he, als je nou 2 van die streng-koellichamen neemt van conrad (die zijn 20cm bij 40cm ofzo) en er 4 80W peltiers tussen sandwiched, en dan op het warme deel fans gooit en het koude deel in het water hangt (je reservoir dus), dan kun je zonder rad onder kamertemperatuur koelen! :)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Wow, fans gooien op het warme deel zal zeker niet gaan.. Die dingen worden erg heet (80W + warmte water), dus je moet een heeeeel erg grote heatsink hebben.

En je moet ook een stevige voeding hebben.. Hij moet 24 à 30A kunnen leveren bij 12V.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-02 11:18
Jupiler schreef op 02 February 2003 @ 11:38:
Wow, fans gooien op het warme deel zal zeker niet gaan.. Die dingen worden erg heet (80W + warmte water), dus je moet een heeeeel erg grote heatsink hebben.

En je moet ook een stevige voeding hebben.. Hij moet 24 à 30A kunnen leveren bij 12V.
Ik heb nog een sterke 12V voeding liggen uit de tijd dak nog illegaal met zendapparatuur speelde :9

Ik meen dat ie zo 15A kan leveren, ik draaide er in ieder geval een 200 watt versterker op. >:) Misschien toch maar is uit de box halen en peltier en wc aanschaffen 8)

Onee, moet ik ook eerst een ander mobo om alles uit me 1800+ tbred te halen, die a7v133 wil niet verder dan 12,5x140@1,65V@39°@spire falconrock ;(

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Damn, ik zou zeggen "mag ik 'm kopen"? :+

• Miglow
Um, wat dag je van naar de electronica winkel om de hoek gaan en er 1 halen voor iets van 40 euro :p Ik heb vroeger meerdere zaterdagen krom moeten liggen om dat te kunnen betalen, woehahahahaha.

We kunnen wel ruilen, jij voeding, ik kant-en-klare wc 8) Met me 2 linker wijsvingers ben toch niet handig genoeg om een wc-kit met peltier te bouwen, hahahaha..

BTW, neem aan dajje in Bels woont?? Maybe in de buurt van Roeselare, daar ben ik morgenvroeg weer B)

[ Voor 13% gewijzigd door Miglow op 02-02-2003 12:32 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Een voeding die 10-20A bij 12 of 24V kan leveren, kant en klaar bij de elektroboer :?

Ik wil je WC wel in elkaar zetten in ruil voor die voeding, met evt bijbetaling ;)

En Roeselare is op zo'n 20-30 km van hier.

• Miglow
Ow, vet. Ik ben morgenochtend om 08.00 in Gits/Hooglede :'( Dat betekent 04.00 vertrekken hiero, maja, had ik maar een vak moeten leren. We kunnen wel is emailen, hij staat hier toch maar te staan. Dan ga ik is kijken hoeveel ie precies doet. (ik weet wel dat je er een behoorlijke opdonder van krijgt 8)7 ) Morgenavond ofzo, als ik weer thuis ben. 8)

Kan je eigelijk via het profiel PM'en/emailen??

[ Voor 11% gewijzigd door Miglow op 02-02-2003 12:48 ]

Verwijderd

*schop*

Ik zag in mijn nask boek dat ether een kookpunt heeft van 35 graden. Dus dan zou je een veel lagere druk hoeven te creeren om onder de kamertemp te gaan toch?
Of heb ik het nu helemaal mis?

Verwijderd

Jupiler schreef op 30 januari 2003 @ 23:55:
[...]

En met een TEC het water koelen werkt niet echt lekker.. Om die TEC zelf te koelen moet je ofwel een joekel van een koelblok eronder zetten, ofwel een normaal koelblok, maar dan met veel herrie afkomstig van de fan. Ook maakt de TEC veel te weinig contact met het water, zodat het de warmte bijna niet kwijk kan aan de TEC.
Als je slim bent zet je 2 koelers op die TEC. Eentje aan de koede en eentje an de warme, die aan de koude kant steek je in het water en voila, we hebben een groot oppervalk gecreeerd.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar het neemt erg veel ruimte in. En zo supergroot zal het effect daar niet van zijn.

Verwijderd

offtopic:
Jupiler: woon je niver van Poperinge/Kortrijk?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Veurne :)

Verwijderd

offtopic:
Me Oostvleteren ;)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
offtopic:
Vast midden in de velden? :+

Nu weer ontopic.. ;) Add me maar op MSN als je wilt.

• Solopher
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-01 22:00
Misscien is koelvloeistof of Ontvriezer een optie!
Pagina: 1