Realisme zoals je dat in 2002 kent/herinnert is er niet meer. Gelukkig is er wel een beetje aandacht gestoken in de details/realisme die het in 2002 had (zo kun je handmatig schakelen bijvoorbeeld), maar over het algemeen zul je qua gameplay niets meer herkennen.
Het verhaal is leuk, de jaren 30 stad is erg leuk om doorheen te rijden, ademt heel veel sfeer. Helaas nog wel regelmatig grafische glitches, vooral met belichting (net zoals in Mafia 3 en Mafia 2: DE). Alles in een nieuw jasje herbeleven is ook leuk, maar voor de rest is het inderdaad geen goede game.
Alle wapens zijn totaal zielloos. In de originele game had je echt verschil tussen een Colt, Magnum of een klein detective pistool.. hier is het gewoon allemaal even saai en generiek. Gunplay valt erg tegen (saaie cover shooter). de meeste details in de gameplay uit 2002 zijn verdwenen, en de game is erg simpel gemaakt (overal markers, pijltjes, kruisjes.. Het origineel had volgens mij niet eens een minimap? Ik speel op Classic, maar ik begrijp dat je op de andere moeilijkheidsgraad de politie zelfs kan uitzetten. AI is trouwens ook zo goed als afwezig. Zitten maar achter een muurtje te wachten om elke 5 seconden te kijken en 5 kogels naar je te schieten (ookal zit je zelf ook verscholen).
Alles wat Mafia in 2002 zo iconisch maakte is eigenlijk veranderd (zie het als een Mafia 3 mod).
Over de race: De race in het origineel was leuk, spannend, en inderdaad moeilijk. Maar met goede stuurmanskunsten kwam je er wel. In deze versie moet je vooral de RAM-toets indrukken in de eerste paar bochten. Als je na 4-5 bochten in de top 4 rijdt is de race daarna een makkie. Overigens nog een goede tip: In plaats van te remmen kun je beter de speed limiter gebruiken. Dan rem je niet met piepende banden en erg gecontroleerd.
[
Voor 17% gewijzigd door
Divak op 27-09-2020 00:46
]