Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] Eerste prototype LCD-controller af! *pics*

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 4.175 views sinds 30-01-2008

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Zoals sommigen van jullie wel weten heb ik in dit topic laten weten dat ik van plan was om een universele LCD-controller voor controllerloze LCD's inelkaar te zetten. Daar zijn een aantal goede en behulpzame replies uitgekomen, met het uiteindelijke resultaat dat ik maar eens een LCD en een FPGA gepakt heb en aan de slag ben gegaan. (een FPGA is een chip waarin je allerlei logica kan programmeren, zeg maar virtueel chippies aan elkaar knopen)

Een aantal weken later: De noeste werkzaamheden zijn gedaan :P , ik kan jullie nu pics van het resultaat geven:

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/lcd-controller/IMG_1073.JPG.thumb.jpg

Het LCD in volle glorie. Het gaat hier om een 640x200 zwartwit LCD. Je kunt het op de foto niet zien maar het beeld staat best wel stabiel; ik gok dat de verversingsfrequentie zo'n hertz of 80 zal wezen. Ik zie 'm iig niet knipperen 8)

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/lcd-controller/IMG_1067.JPG.thumb.jpg

Overzichtsfotootje. Links de laptop die het beeld naar de LCD gestuurd heeft, rechts staat het LCD zelf. De controller is het zwarte-met-flatcable-ding wat over de rode balpen heenligt. Vanuit de controller gaat een flatcable naar het LCD en een andere naar de paralelle poort van de laptop.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/lcd-controller/IMG_1069.JPG.thumb.jpg

Close-up van de controller zelf. Het grote zwarte blok is een Xilinx XC3030A chip, da's de FPGA waar ik het al eerder over had. In deze FPGA zit de logica van de controller. Het zwarte dingetje wat aan het einde van die 2 flatcables zit is een RAM-chippie waar 32 kilobytes aan beeld inkan. Ruim zat. Het metalen blikje onderaan is een klokoscillatortje, die zorgt dat alles in de pas blijft lopen. En nee, het solderen viel best mee :9

Anywayz, dat is 'm dus. De controller is 100% universeel in die zin dat de uiterlijke hardware altijd hetzelfde kan blijven. Het is echter wel zo dat per type display eerst een bepaald configuratiefiletje naar de FPGA geschreven zal moeten worden. In dit bestandje staat eigenlijk de hardware die de FPGA na zal doen.

Ohw, voordat je denkt 'Dat wil ik ook, ik heb hier ook nog een display liggen: Zorg eerst dat je de datasheet van het beest kan vinden, als je die hebt mag je hier in de thread gaan gillen als je dat zo nodig wilt doen.

En dan nog als zeer belangrijk onderdeel: De Credits:

ThaHandy: Het LCD komt van hem weg,

SDomburg: GFX en mentale support,

Iedereen die in het vorige topic meegedacht heeft.

PS: Nou alleen nog ff kijken wat ik ermee ga doen. Er kan een heleboel info op zo'n lcd heb ik wel gemerkt...

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

In een woord : GEWELDIG!!!!!

Ultratop! En knap gedaan! Nou ik heb nogal wat schermpjes liggen incl. datasheets, dus ik wil graag meer weten van die XC3030A en natuurlijk welke code jij erin gebakken heb.

maar nogmaals: GROTE klasse!

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Verwijderd

Wauw... dat je dat gewoon echt voor elkaar hebt gekregen. Ik heb gelezen wat je van plan was en ben eigenlijk meteen maar doorgebladert omdat het me onmogelijk leek :D

Hoe schrijf je informatie naar zo;n FPGA? Moet je daar speciale programeer unit voor hebben of kan die via paar draadjes aan LPT gehangen worden?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Het laatste. De FPGA hangt aan de paralelle poort, als het aanstuurprogrammaatje opstart gebruikt 'ie eerst 2 draadjes om het programma in de FPGA te krijgen (dat is nodig, deze FPGA is namelijk gebaseerd op SRAM technologie wat betekent dattie elke powerup weer vergeten is wattie ookalweer moest doen) en daarna alle 12 draadjes om het beeld naar het videogeheugen te krijgen. Geen speciale programmeerunit nodig dus :)

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 17:15
Perfect werk :9~

kan deze controler nu ook zo'n oud gameboy schermpje aansturen ?

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Als ik de docs van zo'n schermpje goed begrepen heb: Waarschijnlijk wel. Ik heb alleen geen GameBoy over om 't mee te testen...

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

Hoe werkt dat programma waar je het net over had dan? In welke taal heb je het geschreven, en waar haalt t z'n data vandaan?

edit: wat ik me ook nog afvroeg, is hoe je nou eigenlijk zorgt dat het beeld goed overkomt, ik geloof dat je zeg maar een aantal variabelen doorgeeft aan dat prgrammeerbare chippie, zoals refresh, en welke lijn wat is enzo?

[ Voor 49% gewijzigd door smokalot op 30-01-2003 13:28 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Wat zijn nou de kosten geweest om dit te bouwen ?

En zijn het allemaal onderdelen van de lokale electroboer ?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Smokalot: Het programma wat op de PC draait is nu nog een simpel QBasic frutsel wat feitelijk nog niets anders kan dan plaatjes in een speciaal formaat naar het scherm toe drukken. Het 'programma' in de FPGA (is eigenlijk geen programma, is meer een beschrijving van de hardware die de FPGA moet gaan 'nadoen' is in VHDL geschreven. Dat is hetgene wat de hele tijd naar de FPGA geschreven moet worden, niet alleen de data van welke lijn wat doet enzo, nee, het is de complete controller-ontwerp wat naar de FPGA toegezapt wordt.

Stealth2000: Kosten voor mij zijn zo ongeveer niets geweest. Ram heb ik van een ouwe print gesloopt (zou in de winkel waarschijnlijk iets van 5 euro kosten) en de Xilinx heb ik voor een prikkie van iemand kunnen overnemen. Ik heb helaas geen idee hoe duur die Xilinx normaliter zou zijn, maar ik denk niet dat de gemiddelde electronicaboer ze op voorraad heeft (hij zou ze wel kunnen bestellen denk ik, tho')

[ Voor 42% gewijzigd door Sprite_tm op 30-01-2003 13:50 ]

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 13:49
He tof zeg :) ik heb nog wel een paar Atari Lynxen liggen, van de color lcds van zo in-jehand-houd-spel-computer, zou die daarop ook kunnen werken??? :D

• Punksmurf
  • Laatst online: 06-01-2024
sprite: geweldig werk verricht!!! ik heb t andere topic ook gelezen en toen dacht ik dat t nie zo ging lukken maar toch ... _/-\o_

@MrOizo:

quote uit 1e post:
Ohw, voordat je denkt 'Dat wil ik ook, ik heb hier ook nog een display liggen: Zorg eerst dat je de datasheet van het beest kan vinden, als je die hebt mag je hier in de thread gaan gillen als je dat zo nodig wilt doen.
t gaat sprite vast lukken :) als jij m van datasheets voorziet :D

met een hamer past alles

• MrOizo
okee dan zal ik maar eens moeten zoeken :) maar zou een lcd scherm van een normale laptop net te hoog gegrepen zijn om te laten werken?

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

holy fuck!

_/-\o_

* SchizoDuckie hoopt snel controle files te zien voor laptop beeldschermen :Y)

Stop uploading passwords to Github!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Mooi werk. :)
Ik heb een paar weken geleden al gezien wat je met een ouwe lichtkrant kunt doen, dus dit verbaast me niks eigenlijk. :P

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Woei dat is gaaf.

Wat voor scherm is dat :?

Lijkt verdacht veel op een Psion 5MX schermpje.
Ik heb er hier nog 1tje, dus het zou wel gaaf zijn als ik die kan aansturen :P

Helaas zijn de datasheets niet te vinden :(

Heb Psion en Hitachi al gemeeld.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

:D kga vast mn gameboy slopen, hijs toch kapot

• Turkish
  • Laatst online: 14-11 23:11

Turkish

zhé germans

Dit is wel heel erg goed in elkaar geflanst. Ik ben wel eens verplicht met VHDL bezig geweest, maar er zijn dus ook nog toepassingen waar ik het nut wel van inzie. Denk je dat je dit ook kan doen met een FLEX chip van Altera? Want daar kan ik wel weer aankomen, alsmede het schermpje van een Psion REVO ;), maar dat weet mijn pa nog niet...

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• PilatuS
  • Niet online
Erg vet dat het je gelukt is !

• Ferdy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 21:37
wow! dit is een mooi stukje werk! :9~

ik heb nog een psion 3 scherm 8) en een atari lynx color lcd :9~ liggen, dat wordt een l33t schermpje :)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 21:37
Heb nog 2 schermpjes: van een Nokia (3310) en van een TI-83 (GRM). Van de Nokia heb ik de datasheets wel dus die post ik binnenkort wel ff op het forum en van de ti-83, kzal ff zoeken

_/-\o_ _/-\o_ DIT IS DUS ECHT VET BETER !!!!!!!! _/-\o_ _/-\o_

RESPECT!

• ice-T106
  • Laatst online: 18:07
Echt mooi dat je dit voor elkaar hebt gekregen, vooral omdat veel mensen dachten dat het niet kon.
Die refreshrate die je zegt is zeker voor 1 vast plaatje steeds opnieuw?
Ga je dit nog uitbreiden zodat je een laptopscherm in kleur aan kunt sturen en dus ook steeds het beeld "echt" te verversen.
Heb je wel een stuk meer bandbreedte nodig(dit ga nu via de parallele poort?).

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:57

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

OMG! Gaaf gedaan, die graphics zijn ook niet mis :D

Woei! Dit is weer eens werk wat het niveau in OC&E omhoog schopt als een raket!

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

keurig werk :D

Verwijderd

Ik zie de meerwaarde niet echt tov een paralelle aansturing van het LCD.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Zoete Appie: heb je het topic wel gelezen? Of het andere?
Deze schakeling zorgt ervoor dat je (vrijwel) elk LCD aan kunt sturen. Niet elk scherm heeft een parallelle of seriële aansluiting die je zomaar aan je PC kunt hangen.

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:14

Freakaz0id

RC Geek

holy shit!! wat n geil ding!!

Duur?

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-10 12:56
Zoals ze al zeiden :) een oude gameboy zou wel erg gaaf zijn! Ik denk dat zon beetje 70% van de mensen hier wel zon ding ergens op zolder/oude la/onder het bed hebben liggen :)

Een echte golver is nooit uitgeput

Verwijderd

Kijk! Dit is het betere werk :D Misschien is het voor de LCD programmeurs ook wel handig om support voor jouw controller te schrijven, dan kan je tenminste nog wat nuttigs met die oude LCDtjes doen :D Echt wel een supercool project dit! Heb je al plannen om uiteindelijk ergens PCB's te laten maken? :P

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Als ik z'n componentenopstelling eens bekijk kan dit makkelijk op een stukkie gaatjesprint als je geen SO maar DIL-RAMmetjes gebruikt. (punt is alleen; hoeveel RAM is er tegenwoordig nog in DIL te krijgen)

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 13:22
Kan ik hiermee als ik jouw de datasheet geef ook de oude laptop lcd's mee aansturen :?

• RetepV
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Ach damn, ik was zelf aan het nadenken over hoe ik de data nou naar zo'n LCD zou kunnen krijgen. In eerste instantie dacht ik na over een discreet stukje hardware (74xx en 40xx serie). Ik heb namelijk geen verstand van FPGA's (ik ben bij PAL's blijven steken), maar wel van ouderwetse videocontrollers (a-la oude videogame boards, Pac-Man, Donkey Kong, etc..). Dat hoeft nu dus niet meer :+.

Maar goed, des te beter misschien, want ik moet het in mijn vrije tijd doen en die is al overvol, dus was het er misschien nooit van gekomen :).

Misschien kan ik nog ergens mee helpen? In ieder geval maak je jezelf onsterfelijk onder tweakers over de hele wereld als je dit netjes publiceert op een webpagina :).

In ieder geval van mij: ^O^ ^O^ ^O^ ^O^ ^O^ ^O^

Overigens, 640x200 op 80Hz, dat betekent 640x480 op hooguit zo'n 33Hz refresh. Dat wordt met de meeste laptop schermpjes dus nog een probleempje, lijkt me. Heb je de clock gewoon een beetje laag gekozen of kan die FPGA niet sneller schakelen?

Macbook Pro

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Gebruik je trouwens een DRAM of een SRAM? Je kunt volgens mij namelijk prima een DRAM gebruiken om het beeld in op te slaan. Het herhaald uitlezen van de DRAM zou volgens mij al genoeg refresh moeten zijn om de inhoud te bewaren.

Ik durf alleen weer niet te zeggen of er DRAM's zijn met een grote adresbus. Voor de meeste DRAM's moet je RAS en CAS genereren, en dat is weer extra moeite :).

edit:

Tsk, ik dacht: laat ik nog maar eens lezen, staat er dat je 32Kb aan SRAM gebruikt :).

Maar goed, DRAM moet volgens mij geen enkel probleem zijn.

In 32Kb kun je ook geen 640x480 z/w kwijt, hooguit 409 lijnen z/w. En voor kleur houdt het al helemaal niet over :). Inderdaad ben je nog aardig in het prototype stadium. Hulp nodig? Mijn e-mail adres staat in mijn profiel.

[ Voor 35% gewijzigd door RetepV op 30-01-2003 16:37 ]

Macbook Pro

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Frag_or_die: Jahoor, het geheel is gewoon in VHDL geschreven en zou in principe naar elk willekeurig type FPGA geport moeten kunnen worden (mits de FPGA groot genoeg is offcourz'). Psion schermpjes zouden aanstuurbaar kunnen zijn (datasheet?) maar of je pa daar blij mee gaat wezen... :+

Alexandervisser: Geen idee wat voor scherm het is (ThaHandy?), maar ik denk niet dat het een Revo scherm is. Daar istie iets te groot voor namelijk.(plm. 15 bij 30 cm)

Ice-T: De refreshrate is de frequentie waarmee het beeld 'knippert', de refreshrate van de PC naar het LCD toe is ongeveer een plaatje in de seconde als ik het hele beeld refresh.

thacow: Ja, MAAR: je moet wel de datasheets ervan hebben (erg belangrijk) en ga niet verwachten dat je dat mooie 1280x1024 beeldscherm ook kan aansturen. Ik denk dat het zo'n beetje op gaat houden bij 640x480 schermpjes, en die kan je dan met 3bit kleur aansturen. (dat zijn dus acht kleuren)

• Freek
Sprite_tm schreef op 30 januari 2003 @ 16:33:

thacow: Ja, MAAR: je moet wel de datasheets ervan hebben (erg belangrijk) en ga niet verwachten dat je dat mooie 1280x1024 beeldscherm ook kan aansturen. Ik denk dat het zo'n beetje op gaat houden bij 640x480 schermpjes, en die kan je dan met 3bit kleur aansturen. (dat zijn dus acht kleuren)
Nee okay,maar dat is ook wel genoeg :) .

* Freek gaat op datasheetjes zoektocht :)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Voor de geinteresseerden.
De LCD van de psion 5(mx) series (=ericsson mc218) is van het type Hitachi SP14H001-T1B Losse nummer op de achterkant: 9083T 008065

Datasheet kan ik niet vinden :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Atlas op 30-01-2003 16:41 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Owja, en over de refresh rate, ik haal nu met dit kristalletje (5MHz) bij 640x480 die 80Hz. Dit kristalletje kan omhoog tot een MHz of 18, 640 bij 480 zou dus ruim goed moeten gaan.

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Ik denk dat het zo'n beetje op gaat houden bij 640x480 schermpjes, en die kan je dan met 3bit kleur aansturen. (dat zijn dus acht kleuren)
Ik heb nog een hele stapel 256KB SRAMs liggen (en misschien nog meer soorten, maybe wel 1MB SRAMs, ik moet even in mijn doos met dump spul kijken).

640x480x3 lijkt me wat gek, dan verlies je per byte 2 bits of heb je 9 bits geheugen nodig. 640x480x4 lijkt me dan iets handiger. 2 pixels per geheugenbyte (16 kleuren). Dat wordt dan 640/2 bytes per regel = 320, maal 480 regels = 153600 bytes = 150KB.

Trouwens... 9 bits zitten natuurlijk wel in oude 30-pins SIMMs met parity. Ik denk dat er nog een hoop mensen zijn die nog wel een paar 256KB 30-pins simmetjes hebben liggen :).

edit:

Euh? Je doet 640x480? Je display is 640x200 stond er in de eerste posting? Ben je nog 280 lijnen aan het doortellen na die 200?

[ Voor 10% gewijzigd door RetepV op 30-01-2003 16:53 ]

Macbook Pro

Verwijderd

nou vraag ik me af, ik heb nog een werkend laptopscherm thuisliggen van een compaq 14" TFT is dat ook gewoon aantesluiten op je videokaart ik heb weleens zitten kijken maar ik heb geen id waar al die draadjes voor nodig zijn :S

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
reteVP: Hmm, je hebt gelijk... Moek ff kijken of ik het geheel ook op DRAM aan kan sluiten. Ik had die 3bit in gedachte omdat ik zelf nog een schermpje had liggen wat 3bit aan kleur vreet en ik er net achtergekomen was dat dat ging werken.

tha_silencE_UT: Datasheets?

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

(ben even andere thread aan het lezen geweest)

Een ISA interface met een FPGA doen? Beetje overkill :). Daar heb je maar een paar 74xx ic'tjes voor nodig en een dipswitch om een I/O adres in te kunnen stellen. Plug&pray is het dan natuurlijk niet, hehehe :+.

Met een FPGA kun je volgens mij wel zo ver komen dat je een PCI interface maakt, en dan wordt het ineens interessant. Aan de andere kant kun je kant en klare IC's kopen om een PCI interface te maken, en ik denk dat die goedkoper zijn dan een FPGA gebruiken.

Het mooiste zou zijn als iemand een apparaatje maakt dat een videosignaal kan samplen en dat in het geheugen van de LCD controller kan stoppen. Dan kun je er met je VGA uitgang op, of misschien zelfs wel met een tv-out.

edit:

Ik heb ergens wel schema's liggen van iets wat tv-beelden kan samplen. Maar ik ben nog bezig mijn huis en hobbykamer uit te mesten en ik denk dat dat nog wel een week of 2 kan gaan duren :).

edit:

Edit2:
Ik vraag me af of ISA sowieso niet te langzaam is. 5MB/s gaat daar maximaal overheen. Als 1 beeld van 640x480x4 bits al 150KB is, dan kom je aan zo'n 34 frames per seconde (5120/150). Genoeg voor de meeste dingen (TV/video is bijvoorbeeld maar 25fps), maar dan hang je je ISA bus wel helemaal op :).

Overigens draaf ik wat door hoor, want voor de meeste toepassingen hoef je helemaal geen hoge FPS te halen. Alleen een beetje jammer dan als je van die mooie snelle TFT schermpjes gebruikt :).

[ Voor 37% gewijzigd door RetepV op 30-01-2003 17:15 ]

Macbook Pro

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
RetepV: Hehe, ik weet, ik heb idd ook al es met een meuk 74xx-geweld een ISA kaart inmekaar gefietst. (was een Flash EEPROM programmer) Ik denk ook zelf dat ISA het niet meer gaat worden, en PCI is een beetje 0verkill IMHO... Ik heb wel es gekeken, en dingen als opensource USB units zijn gratis te downloaden en zou je zo in de FPGA moeten kunnen zetten, misschien dat dat een idee is...

Videosignaal samplen en op LCD dumpen... Mja, het idee is leuk, maar ik denk dat je dan toch een hele andere kant opgaat qua ontwerp... Dit beest is meer bedoeld als de grotere broer van de controllers die op die standaard grafische LCD's zitten en waar mensen dingen als Tweakers headlines enzo overheen laten gaan. Vandaar ook dat ik in de eerste instantie voor een paralelle poort gegaan ben, is misschien ook handiger voor de heeren die programmaatjes als PowerLCD enzo uitbrengen.

• Freek
Verwijderd schreef op 30 January 2003 @ 16:52:
nou vraag ik me af, ik heb nog een werkend laptopscherm thuisliggen van een compaq 14" TFT is dat ook gewoon aantesluiten op je videokaart ik heb weleens zitten kijken maar ik heb geen id waar al die draadjes voor nodig zijn :S
Ze melden hier net dat je max een scherm van 640x480 pixels haalt dus daar voldoet ie al niet aan. Er zijn wel video kaarten die laptop schermen kunnen aansturen maar die prijzen ervan wegen niet op tegen een "normaal" tft scherm.

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Sprite_tm schreef op 30 januari 2003 @ 17:10:
Ik heb wel es gekeken, en dingen als opensource USB units zijn gratis te downloaden en zou je zo in de FPGA moeten kunnen zetten, misschien dat dat een idee is...
Hmm, USB is helaas maar maximaal 11Mb/s, da's maximaal 1MB/s, 5 keer zo langzaam als ISA, dus dat wordt het ook niet.

Tenzij je dus niet hele bitmaps gaat zitten kopieeren, maar een protocolletje gebruikt zoals die serieele LCD schermpjes gebruiken. Maar dan heb je weer een microcontrollertje nodig. Nou kun je er ook nog wel een 8051 in die FPGA bij zetten, maar ik weet niet of dat dan nog gaat passen :).

Een tussenoplossing is een supersimpel protocolletje wat alleen maar adressen en data stuurt. Met het adres geef je een byte in het geheugen aan, met de data wat er in moet komen. Dan heb je alleen wat schuifregisters nodig.

Ik heb zelf net 2 weken terug mijn eerste LCD schermpje gekregen (zo'n 240x128 pixels ding). Misschien is het wel handig om een T6963 te emuleren in je FPGA? Dan kun je er direkt PowerLCD enzo op gebruiken.

Maar ja, het is natuurlijk wel vet als je het display op een gegeven moment alleen maar aan je video-out hoeft te hangen om beeld te krijgen :). Ik ga toch eens kijken hoe haalbaar dat is...

Anyway, zoals ik al schreef heb ik nog wat verschillende soorten geheugenchips liggen. Ooit een keer overgehouden aan werken bij Philips :). Ik zag dat het e-mail adres in je profiel onzin is. Mail me even op het e-mail adres in mijn profiel, dan mail ik je wel terug met wat ik nog heb liggen.

Ikzelf ben eigenlijk wel geinteresseerd in hoe je een FPGA kunt programmeren en wat voor software je daarvoor nodig hebt. Misschien kun je mij eens wat pointers geven waar ik info en software vandaan kan halen? Een tv-beeld is volgens mij nog wel te sampelen met zo'n ding, snel genoeg.

Macbook Pro

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-11 00:28
zeer...zeer....zeer nice...
kwou dat ik dat kon maar hier heb ik totaal geen kaas van gegeten
dus grote lof!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
RetepV: Nee hoor, dat mailadres in het profiel doet het wel. Ik zal je iig ff melen, is wel zo handig. Ik heb nu al een heel simpel protocol: er lopen nog een 2tal extra lijntjes naar de FPGA toe waarmee je kan aangeven of je data of adresgegevens aan 't overpompen bent.

T6963-protocol emuleren is op zich wel een goed idee, echter ben ik bang dat ik voor het omzeten van dat formaat naar het eigen formaat te veel gates enzo nodig ga hebben...

Verwijderd

Kaj. schreef op 30 januari 2003 @ 15:59:
Zoete Appie: heb je het topic wel gelezen? Of het andere?
Deze schakeling zorgt ervoor dat je (vrijwel) elk LCD aan kunt sturen. Niet elk scherm heeft een parallelle of seriële aansluiting die je zomaar aan je PC kunt hangen.
Daar heb je gelijk in, maar ik zie hier alleen een simpele grafisch display interface die ik ook nog kan maken. Het wordt pas interessant als hij mijn laptop display kan aan sturen. Daar heb ik niet zoveel vertrouwen in namelijk.

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
oh damn, dat heb nice gefixt...

Maaruh, iemand datasheets voor een Gameboy ?
Anders zal ik zelf eens naar Nintendo mailen.

edit:
Ik ga Nintendo eventjes mailen, eerste adres opzoeken :P

Ok mailtje verstuurd, naar nintendo@noa.nintendo.com (stond "General Comments" bij op de site, zouden ons vast wel kunnen helpen...

[ Voor 51% gewijzigd door GeforceDDQ op 30-01-2003 18:52 ]

301SQN

• MaNDaRK
  • Laatst online: 20-11 20:12
_/-\o_

Super! :) ik heb nog heel wat leuke schermpjes thuis liggen! En ik heb wel weer zin in een programeer klus :D

Dus bij deze wil ik graag helpen met het ontwikkelen van de software om verschillende LCD schermen aan testuren :) :)

Me mail in me profiel is ook me MSN dus contact me maar ;)

Ik gebruik VB om me proggies mee temaken ;)

• McFizban
  • Laatst online: 19-11 09:35

McFizban

Hackito ergo sum.

Hee, gaaf dat het nu werkt.
Mijn Xilinx-en (3020 en 4002, beide zonder A) werden niet door de programmeer software ondersteund. En om nou gelijk 40 to 60 pleuro voor een nieuwe chip uit te geven vond ik een beetje ver gaan.
Misschien ga ik het later nog eens proberen met een 800*600 kleuren TFT scherm (18bit kleur). Dit gaat op de zelfde manier als zo'n z/w geval, alleen ietsje meer data tegelijkertijd. Dit kan zo'n chip op zijn sloffen aan.

[ Voor 17% gewijzigd door McFizban op 30-01-2003 21:57 ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Looki
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Je hebt het toch over de paralelle poort .. die dingen kunnen tegenwoordig toch al 14 of 15 data lijnen uitsturen? en dan hetb je het nog over 2 data/gegevens controle lijnen.. waarom gebruik je die dan.. als je die voor kleur of data bits houd.. kan je al een 640x480 aansturen met 16 kleuren :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Nou, errm, de verbinding met de paralelle poort is dus typisch het probleem niet, hetgene waar ik tegenaan denk te lopen is zowel de grootte van het geheugen (wat op te lossen is door DRAM te gebruiken) en de snelheid van mijn FPGA (wat niet zo 123 op te lossen is, maar misschien is 'tie wel snel genoeg....).

Anywayz, het geval is nog niet af, ik ga eerst maar eens wat goede software kalken om het display af te krijgen (ik ben zelf bezig met Linux-software, Mandark met Windows-software) en daarna / daartussendoor ga ik nog wel even wat drivers schrijven voor andere LCD's. Ik heb hier zowiezo nog een 640x480x3bit TFT liggen, da's een mooi startpunt om mee te beginnen.

Owja, als er nog mensen zijn die hun ouwe LCD's aan het goede doel willen doneren: Natuurlijk mag dat :P Mail me en we regelen wat.

Ow, en GeForceDDQ: Ik denk typisch niet dat Nintendo daar de datasheets van gaat uitgeven, die lui zetten bij wijze van spreken een NDA neer als je de GameBoy alleen maar wilt openschroeven :/ Maar ik denk dat er wel genoeg vraag naar is om het zo eens te proberen, bovendien is de pinout van het beest al bekend. Heb ik alleen nog een schermpje nodig om mee te experimenteren... Dus als er iemand z'n GameBoyschermpje kwijt wil...?

[ Voor 23% gewijzigd door Sprite_tm op 31-01-2003 02:53 ]

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

RetepV schreef op 30 January 2003 @ 17:59:
Nou kun je er ook nog wel een 8051 in die FPGA bij zetten, maar ik weet niet of dat dan nog gaat passen :).
niet dus...
Maar ja, het is natuurlijk wel vet als je het display op een gegeven moment alleen maar aan je video-out hoeft te hangen om beeld te krijgen :). Ik ga toch eens kijken hoe haalbaar dat is...
Daar komt dus ff heel wat meer bij kijken; elektronika (AD conversie), synchronisatie etc.
Ikzelf ben eigenlijk wel geinteresseerd in hoe je een FPGA kunt programmeren en wat voor software je daarvoor nodig hebt. Misschien kun je mij eens wat pointers geven waar ik info en software vandaan kan halen?
xilinx, altera, actel, quicklogic... www ervoor, .com erachter en viola...
Een tv-beeld is volgens mij nog wel te sampelen met zo'n ding, snel genoeg.
Een FPGA sampled helemaal niks, dat doet de ADC. En als het eenmaal digitaal is, wat zou je er dan mee willen doen?

PS. zag vandaag in een blad dat Xilinx weer eens de grootste FPGA heeft; 8 miljoen gates. Kost 'slechts' bijna $4000 per stuk bij aantallen van 10000!!!

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

• MrOizo
RetepV schreef op 30 januari 2003 @ 17:59:
[...]

Hmm, USB is helaas maar maximaal 11Mb/s, da's maximaal 1MB/s, 5 keer zo langzaam als ISA, dus dat wordt het ook niet.
USB 2.0 ? B)

• ThaHandy
  • Laatst online: 15:40

ThaHandy

Discovery Channel

Sprite_tm schreef op 30 januari 2003 @ 16:33:
[..]
Alexandervisser: Geen idee wat voor scherm het is (ThaHandy?), maar ik denk niet dat het een Revo scherm is. Daar istie iets te groot voor namelijk.(plm. 15 bij 30 cm)
[..]
komt uit een oude XT 8088 WANG laptop met een 10MB SCSI hd :+
en dach toen dat die lcd altyd wel van pas kan komen :P zo zie je maar weer :)

ik heb ook nog wel een blauw/wit ( 8) ) (mono) lcd voor je :)
type NOG onbekend... moet 'm nog slopen :P

• dat zou mooi zijn als je dat oude sdram kan gebruiken :P (max 4Mbyte/st?) die zijn overal wel gratiz te krijgen :)

• usb2/firewire?

* ThaHandy gaat ff een kijkje nemen op internet naar controllerloze lcd's :Y)

[ Voor 33% gewijzigd door ThaHandy op 31-01-2003 07:40 ]

• GeforceDDQ
Sprite_tm schreef op 31 January 2003 @ 02:46:

Ow, en GeForceDDQ: Ik denk typisch niet dat Nintendo daar de datasheets van gaat uitgeven, die lui zetten bij wijze van spreken een NDA neer als je de GameBoy alleen maar wilt openschroeven :/ Maar ik denk dat er wel genoeg vraag naar is om het zo eens te proberen, bovendien is de pinout van het beest al bekend. Heb ik alleen nog een schermpje nodig om mee te experimenteren... Dus als er iemand z'n GameBoyschermpje kwijt wil...?
Oh, als het goed is heb ik hier nog een oude gameboy (zo'n z/w), maar, als ie het doet, wel weer heel terug :+ (de LCD dan he :P), nee, zal vanmiddag eens zoeken.

301SQN

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
Is he tniet mogenlijk om er ook een ascii generator in te bouwen? dan kan je bijvoorbeeld 1 plaate der lowden en daarna alleen nog maar text commands sturen. Dat zit je niet meer met die max 1MB/s

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Kun je jouw VHDL-code niet eens met ons delen? Ik ben wel benieuwd hoe je dit gedaan hebt. Ik heb hier nog een lcd-liggen dat ik niet met de standaard SW kan aansturen.

• MBV
  • Laatst online: 20-11 14:21

MBV

Ik mis een ding in deze discussie: ik dacht altijd dat LCD's het beeld lieten staan als je ze geen signaal verstuurd (kon je ook duidelijk zien op mijn oude compaq armada P1, als je hem uitzette). Waarom moet je het beeld dan 80 keer per seconde versturen, als je pc maar 1/sec kan versturen? het blijft toch wel staan...

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
AcouSE: Komt eraan. Ff de code opschonen en dan post ik wel een link naar een zipje...

*edit* Staat hier. De .asf-bestanden zijn statemachine-ontwerp-generator-bestanden die specifiek zijn voor Xilinx Foundation, ik heb echter ook de hieruit gegenereerde vhdl-bestanden meegeleverd, dus je moet er wel uitkomen. Mochten er nog vragen zijn, contact me maar.

MBV: Neej, het beeld staat op zich wel, maar niet langer dan 1 seconde. En het beeld 'vervaagt langzaam' -> da's alleen bij TFT en als je 't refresht worden alle pixels weer helder -> je ziet toch dat 't gerefreshed wordt.

[ Voor 40% gewijzigd door Sprite_tm op 31-01-2003 12:32 ]

• lameeuw
  • Laatst online: 17-11 12:08

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

kewl

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
DildoG: Errm, nou, op zich wel, maar een hele charset past niet in de FPGA. Dan zou ik een extern rommetje moeten pakken, kan wel, maar is weer extra werk. Houd ik het liever zo, kan je er elk willekeurig font heenstuwen, en de snelheid om een pagina naar het lcd te gooien is snel genoeg voor PowerLCD-achtige toepassingen.

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 14:57

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Zeer indrukwekkend dat je het toch voor mekaar hebt gekregen, ondanks alle reply's waarin aangegeven werd dat het simpelweg onmogelijk is! Zo zie je maar, gewoon stug volhouden en de aanhouder wint >:)

Ik denk dat er zeer veel animo zal zijn als dit verder uitontwikkeld is (ik in ieder geval). Zeker als het mogelijk wordt om de nu reeds ontwikelde progjes te kunnen draaien via deze controler...

• MaNDaRK
Ik heb Sprite_tm gesproken via ICQ :) en ik ga hem helpen met het maken van de software :)

Voor leuke id'n kan je me altijd ff contacten via ICQ / MSN en mail ;)
Oja, source codes (In VB) met leuke 'features' mogen ook gemailt worden :D

• GeforceDDQ
Ok, ik ben net thuis (mooi dat de laatste uren uitvielen) en ik heb inmiddels de gameboy in een stoffig hoekje op zolder gevonden. Maar ik heb ook het schematje (geloof ik, hij's iig van een oude, grote Gameboy) gevonden op schema Als je de gameboy zelf nog nodig hebt om te testen wil ik hem wel "uitlenen".

Maaruh, als je dit op wat grotere schaal kan maken en er is software support (inmiddels wel) dan ben ik absoluut geintresseerd. Echt klasse !

301SQN

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Idd. Mandark is bezig met een programmaatje wat heel erg gaat lijken op een ander programma wat begint met Power en eindigt op LCD en waarvan ik de naam verder niet zal noemen :) , ik ben bezig met hetzelfde idee maar dan onder Linux.

Als de soft- en hardware uiteindelijk uitontwikkeld is was ik wel van plan om 'kits' uit te brengen: printjes met de Xilinx, een stukkie RAM (of misschien een 30pins SIMMslot), een kristalletje en een parallele poort aansluiting. Hier kan dan een willekeurig LCD aangehangen worden, wat dan met de juiste drivers aangestuurd kan worden.

Ik moet alleen nog even nadenken over hoe de verkoop precies gaat gebeuren, naja, dat zie ik wel als er wat meer drivers zijn en de software ook een beetje doorontwikkeld is.

GeForceDDQ: Dat schema had ik idd ook al gezien, en ik hoop daaruit de aansturing te kunnen afleiden. Mooi dat je de GameBoy wilt 'uitlenen', ik mail je wel ff daarover.

[ Voor 12% gewijzigd door Sprite_tm op 31-01-2003 13:40 ]

• MaNDaRK
Ik heb hier op me werk ook nog de mogelijkheid om ook printjes temaken ;)
Dus dan kunnen we ook printjes er bij leveren... of compleet 'gesoldeerd' voor de mensen die niet willen / kunnen solderen :)

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Kewl! Nou alleen nog kijken of die FPGA's nog een beetje goedkoop te krijgen zijn... Ik heb ze op Russische sites voor $12 gezien, maar mijn Russisch is al even goed als mijn mogelijkheden om op water te lopen (dwz: niet-aanwezig) dus ik weet er het fijne niet van...

Verwijderd

heej, die laptop heb ik ook haha. toshiba T2100?? en quickbasic? :D maarjah, is heel netjes gedaan. kun je de schema's daarvoor en eventueel de source vrijgeven? of wil je die zelf houden?

• MaNDaRK
Sprite_tm schreef op 31 januari 2003 @ 14:04:
Kewl! Nou alleen nog kijken of die FPGA's nog een beetje goedkoop te krijgen zijn... Ik heb ze op Russische sites voor $12 gezien, maar mijn Russisch is al even goed als mijn mogelijkheden om op water te lopen (dwz: niet-aanwezig) dus ik weet er het fijne niet van...
Als je het type nummer ff door geeft, ga ik kijken of ik ze kan bestellen via me werk ;)

Ik kan in prenciepe alles bestellen via me werk als we maar betalen ;)

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Henk B schreef op 31 januari 2003 @ 02:54:
[...]
xilinx, altera, actel, quicklogic... www ervoor, .com erachter en viola...
Eh, ja, ok, dan heb ik datasheets, maar heb ik nog geen tutorial over hoe ik VHDL kan aanmaken. Maar goed, ik ben niet te beroerd om zelf te zoeken hoor, ik zit alleen al een tijdje niet meer op school en heb dus niet zo veel tijd als jullie :).
[...]

Een FPGA sampled helemaal niks, dat doet de ADC. En als het eenmaal digitaal is, wat zou je er dan mee willen doen?
Met de FPGA kun je wel de state-machine maken die alle timings verzorgd die je anders met een microcontroller of discrete electronica moet gaan zitten maken. Misschien dat het met een PIC microcontroller kan, ik weet niet hoe snel ze die maken. Het A/D gebeuren stelt niet zo veel voor. Er zijn chipjes die een CVBS signaal omzetten naar RGB en een losse VSYNC en HSYNC leveren. In de FPGA kun je dan de diverse lees en schrijf signalen genereren zodat de data direkt een geheugenchipje in gaat. Dat is in principe het omgekeerde van wat Sprite_tm's FPGA'tje doet. Alleen hoeft er voor het aansturen van een zw/w LCD geen D/A conversie te gebeuren. Natuurlijk weer wel als je grijswaarden wilt gaan tonen.

Een probleempje wat je wel bij A->D hebt en niet bij D->A is dat je moet gaan afwachten wanneer de ADC klaar is met conversie. Dat kan passief, sommige ADC's genereren een signaaltje, of dat kan actief, gewoon X msec wachten en dan hopen dat de ADC klaar is met conversie. Bij een DAC hoeft dat niet. Bij ADC is het eigenlijk makkelijker om de boel met een microcontrollertje te doen.

Mr.Oizo: Ehm, ok 8)7. Da's 480Mb/s geloof ik, 43.63636364 sneller dan USB 1.0 :+. Zijn daar al goedkope oplossingen voor te krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door RetepV op 31-01-2003 15:06 ]

Macbook Pro

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
never mind. Al beantwoord in de thread.

[ Voor 95% gewijzigd door Juup op 31-01-2003 15:40 . Reden: al beantwoord ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
FireAngel: Neuh, tis een Sattelite Pro 410CDT. Maar het had in principe idd net zo goed een 2100 kunnen wezen ;) En de QuickBasic source wil je afaik niet zien ;) Ik ben druk bezig met een C-progje onder Linux, die gaat er iig een stukkie gestructureerder uitzien, als ik daarmee klaar ben mag je de source wel hebben, het geheel gaat onder GPL uitkomen.

Mandark: Prima, zou je dan es willen kijken hoe duur die XC3030A's zijn? En als je daa niet aan kan komen, kijk es naar de XC5202? Kan ik iig een inschatting maken over de prijs van het geheel.

W00t. Net ff gekeken wat de maximum overdrachtssnelheid was, ik kan een scherm (=16K aan data) vullen in 0.360 seconden. En met een snellere klok kan dat in principe omlaag tot 0.1 seconde :)

[ Voor 16% gewijzigd door Sprite_tm op 31-01-2003 16:07 ]

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Ik weet niet of je hier nog wat aan hebt, maar dit is een linkje naar schema's van oude arcade games: http://www.spies.com/~arcade/schematics/. Misschien brengt de manier waarop die lui destijds het video genereerden je nog op een paar ideeen, hoewel het geen van alle simpele videogenerators zijn :).

Ook interessant voor andere mensen misschien.

Macbook Pro

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

RetepV schreef op 31 januari 2003 @ 15:04:
Eh, ja, ok, dan heb ik datasheets, maar heb ik nog geen tutorial over hoe ik VHDL kan aanmaken. Maar goed, ik ben niet te beroerd om zelf te zoeken hoor, ik zit alleen al een tijdje niet meer op school en heb dus niet zo veel tijd als jullie :).
Nou, zelf ben ik daar ook al een tijdje vanaf hoor...

Overigens zal het zoeken naar zo'n tutorial heel wat minder tijd kosten dan het doornemen ervan!
Met de FPGA kun je wel de state-machine maken die alle timings verzorgd die je anders met een microcontroller of discrete electronica moet gaan zitten maken. Misschien dat het met een PIC microcontroller kan, ik weet niet hoe snel ze die maken. Het A/D gebeuren stelt niet zo veel voor. Er zijn chipjes die een CVBS signaal omzetten naar RGB en een losse VSYNC en HSYNC leveren. In de FPGA kun je dan de diverse lees en schrijf signalen genereren zodat de data direkt een geheugenchipje in gaat. Dat is in principe het omgekeerde van wat Sprite_tm's FPGA'tje doet. Alleen hoeft er voor het aansturen van een zw/w LCD geen D/A conversie te gebeuren. Natuurlijk weer wel als je grijswaarden wilt gaan tonen.
Val dan idd wel mee. Je hoeft dan ook niet naar ram te schrijven, je kunt dan net zo goed meteen op de LCD krassen.

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

• GeforceDDQ
Weet iemand toevallig hoeveel volt. zo'n gameboy LCD nou nodig heeft ? Of krijgt hij dat van de controller ?

Is voor mij eventjes belangrijk ivm. opkomende mod.

301SQN

• Bart_Banaan
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Ik heb een hele lijst met links naar allerlei informatie en PDF's van heel veel verschillende LCDs en (Linux-) LCD-proggies verzameld, je kan de lijst hier vinden

Wat er bijvoorbeeld te vinden is:

Website: Linux kernel driver voor T6369c
adres: http://wwwthep.physik.uni...-t6963c-0.1.1/README.html
info: Linux kernel driver for Toshiba T6369c controller based LCD 's.

Website: LCDproc linux LCD display driver
adres: http://lcdproc.omnipotent.net/
info: Welcome to the Official LCDproc homepage!
LCDproc is a piece of software that displays real-time system information from your Linux/*BSD box on a LCD.

Website: theblue.net
adres: http://theblue.net/hardware/datasheet/lcd.html
info: Datasheets in PDF formaat van verschillende LCD controllers. o.a. T6369c, SED1330, HD61202 en HD61203.

en veel meer links naar verschillende PDF databases enzo.....
Zit vast wat voor de ontwikkelaars tussen, igg info over verschillende LCDs

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• GeforceDDQ
Nu we toch weer bezig zijn, Ik heb een Palm M100, kan je daarvan het scherm aansturen ? Vast wel... Maar nu, hij heeft ook touchscreen, kan dat ook of gaat die functie verloren ?

Hier ben ik wel erg benieuwd naar.

Oh en Sprite_tm, ik ben bang dat ik die gameboy lcd heb gemold :P
Zaten namelijk van de vreemde schroeven in en toen heb ik gewoon een schroevendraaier tussengezet. :D Maar nu heb ik alleen de LCD met van die plasticjes met aan de andere printbaantjes. En dat was het zo aan dat ding :+
Met andere woorden, zoals deze maar dan zonder printplaatje :P lcd

[ Voor 57% gewijzigd door GeforceDDQ op 02-02-2003 08:41 ]

301SQN

• JER00N
  • Niet online
cool :)

ik heb hier wel een ouwe halfwerkende gameboy uit 1993 ofzo, maar daar zitten van die #@%@#$ zwödsche schröfjes in:

code:
1
2
   |
  /\

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
geforceddq: Hmm... Kijk de toppost es door? Ik heb niet voor niets iets gegild over 'datasheets'... Geef mij de datasheets en ik zal kijken hoe haalbaar het is. (Of iig toch minimaal de pinout.)

En LCD gemold? Lijkt me vreemd. Je weet dat onder het LCD van een GB geen printplaatje hoort? Afaik zitten de chips namelijk op die plastcjes. Kan je anders es een foto maken & posten?

Pastasaus: Zwödsche schröfjes? :) Schijnt dat je die dingen open kan maken door gewoon een horlogeschroevendraaier hard in die dingen te drukken en goed stevig te draaien. Anywayz suc6.

• tymiek
  • Laatst online: 15:27

tymiek

drinkjedrankje slikjeslokje

Pastasaus schreef op 02 February 2003 @ 11:32:

ik heb hier wel een ouwe halfwerkende gameboy uit 1993 ofzo, maar daar zitten van die #@%@#$ zwödsche schröfjes in:

code:
1
2
   |
  /\
Tri-wing schroefjes kan je gewoon bij conrad enzo kopen...moet je hem ff meenemen naar een electro-zaak en dan weten zij welke je moet hebben.

Iets met een snelle pc/ssd etc geen zin meer om alles op te schrijven :o

• GeforceDDQ
Pastasaus schreef op 02 februari 2003 @ 11:32:

code:
1
2
   |
  /\
LOL, ik had er "gewoon" en schroevendraaier in "geragt" en even drukken, hoppa.

W8 even. mijn licenties voor mijn ftp prog zijn velopen

[ Voor 12% gewijzigd door GeforceDDQ op 02-02-2003 16:52 ]

301SQN

Verwijderd

crewl :)

Ga ook maar eens m'n display van zolder halen
http://www.citizen.co.uk/oem/lcd/g6485.htm
Eindelijk een toepassing ervoor 8)

• GeforceDDQ
Hehe, foto's van de LCD kun je bewonderen op LCD en foto's van de gameboy kun je nog bewonderen op Gameboy .

Oh en wat ik bedoelde met "gemold", was, met solderen gingen de pinnentjes beetje naar de kloten. Ik heb een sneetje in mijn gezicht omdat er wat af sprong.

Dan nog 1 ding, ik zal hem morgen op de bus kunnen doen, kan nu geen goede enveloppen krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door GeforceDDQ op 02-02-2003 17:10 ]

301SQN

• MaNDaRK
geforceddq schreef op 02 February 2003 @ 17:08:
Hehe, foto's van de LCD kun je bewonderen op LCD en foto's van de gameboy kun je nog bewonderen op Gameboy .

Oh en wat ik bedoelde met "gemold", was, met solderen gingen de pinnentjes beetje naar de kloten. Ik heb een sneetje in mijn gezicht omdat er wat af sprong.

Dan nog 1 ding, ik zal hem morgen op de bus kunnen doen, kan nu geen goede enveloppen krijgen.
Uhhmm, @home kan geen PHP aan hoor ;) en je moet wel de files uploaden naar je webspace... en niet linken naar je HD :P 8)7

• GeforceDDQ
Doen ze het niet ? ***, zal ze eens in html uploaden.

zie post verder op

Zo doen ze het toch ?

[ Voor 134% gewijzigd door GeforceDDQ op 02-02-2003 18:18 ]

301SQN

Verwijderd

mss handug om de pics ook te uppen EN NIET te linken naar file://c:|blablabla
want op mijn C:\ staan die pics niet

• GeforceDDQ
oh damn, 'k zie mijn fout ook al, ben idd iets vergeten...Sorry mensen

Ok opnieuw: voor de gameboy en de voor de lcd

Ja sorry nog niet helemaal wakker :+

[ Voor 65% gewijzigd door GeforceDDQ op 02-02-2003 18:20 ]

301SQN

• fleppuhstein
  • Laatst online: 21-10 21:48
* fleppuhstein Biedt zich vrijwillig aan om een ASP website te maken

Waarin een forum achtig iets kan worden gemaakt. En een overzicht van de controllers. HEt is wel mn ADASL lijntje dus software hosten gaat waarschijnlijk een beetje moeilijk

Sprite als je diet een goed idee vindt mail staat in mn profile. OF anders MSN @ guuzz83@NOSPAMhotmail.com. Nospam snap je vast wel

Verwijderd

Ik sluit me aan bij Bart Banaan,

Heeeeeeeeeeeel erg Top

• Kr3Kr
  • Laatst online: 18-11 21:28

Kr3Kr

Melpomene

Wow, vet! wel leuk dat je iedreen die bij de Animocheck een beetje negatief reageerde over de haalbaarheid te snel af bent ;)

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Ik kom er ff met een domme vraag tussedoor --> ik heb hier nog een 286 monochroom beeldscherm liggen... kan ik dat ook aansturen met dit apparaat?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Sprite_tm schreef op 30 januari 2003 @ 12:25:
Ohw, voordat je denkt 'Dat wil ik ook, ik heb hier ook nog een display liggen': Zorg eerst dat je de datasheet van het beest kan vinden, als je die hebt mag je hier in de thread gaan gillen als je dat zo nodig wilt doen.
Denk ik zo dat ik dat soort vragen ontloop door 't in de toppost te zetten.... Sommige GOTters kunnen blijkbaar gewoon niet lezen.

• Freek
geforceddq schreef op 02 February 2003 @ 18:13:
oh damn, 'k zie mijn fout ook al, ben idd iets vergeten...Sorry mensen

Ok opnieuw: voor de gameboy en de voor de lcd

Ja sorry nog niet helemaal wakker :+
Moest dat nou je hele print door de helft breken, de jeugd van tegenwoordig heeft geen respect voor de oudere apparatuur >:)

ontopic:

Wel geinig opzich hoor zo'n gameboy ding, maar kun je niet beter ergens op een pc dump een oud laptop lcd'tje kopen. Zo'n monochrome? Veel groter en nog mooier ook IMHO.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mja, maar dan neem je wel een risico: Voor zover ik het geprobeerd heb is van plusminus 80% van de schermen die in een laptop zitten geen enkele info te krijgen (omdat 't allemaal OEM spul is). Van een GameBoy LCD weet je iig zeker dat 'ie gaat werken (mits je er niet zo mee omspringt als geforceddq)

geforceddq: AUW! :> Ik kan het me voorstellen dat je kwaad wordt als je je GameBoy niet openkrijgt, maar dan kan je toch wel wat subtielers verzinnen dan een koevoet?!? 8)7 Ik hoop serieus voor je dat ik dat onderste printje niet nodig ga hebben...

Verwijderd

Dit is echt vet gedaan. Ik ga ook maar eens oefenen met programeren. Is dit echt heel moeilijk of kan ik dit ook binnen een half jaar tot jaar als ik flink ga oefenen? Ik wil namelijk een soort extreme baybus maken. Als ik zoiets zie dan wil ik weer meteen aan de slag gaan.

• GeforceDDQ
Sprite_tm schreef op 02 February 2003 @ 20:11:
Mja, maar dan neem je wel een risico: Voor zover ik het geprobeerd heb is van plusminus 80% van de schermen die in een laptop zitten geen enkele info te krijgen (omdat 't allemaal OEM spul is). Van een GameBoy LCD weet je iig zeker dat 'ie gaat werken (mits je er niet zo mee omspringt als geforceddq)

geforceddq: AUW! :> Ik kan het me voorstellen dat je kwaad wordt als je je GameBoy niet openkrijgt, maar dan kan je toch wel wat subtielers verzinnen dan een koevoet?!? 8)7 Ik hoop serieus voor je dat ik dat onderste printje niet nodig ga hebben...
Nee, dat lag erbij voor de gein, ik heb het gedaan met een schroevendraaier :P
Maar hij zat erg vast hoor, echt waar ;). Gewoon wat kracht gezet en toen brak dat printje in 2 ?! :X. Oh en ik hoop ook dat je dat printje niet nodig hebt :+.
Maar wat ik erop zie zien een hoop baantjes, weerstandjes, een ledje en van die "stangetjes"

301SQN

• [FrEEzEr]
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-10 17:16
Wat nog veel vetter zou zijn is een gamegear schermpje gebruiken :D

Kleuren en inclusief backlight :+

iMac i7, 8GB | MacMini (2,0-GHz/4GB) | Playstation3 | Wii | Panasonic 42pz85

• GeforceDDQ
[FrEEzEr] schreef op 02 February 2003 @ 22:41:

euh ? een plasmascherm voor je temps :D

301SQN

• MaNDaRK
[FrEEzEr] schreef op 02 februari 2003 @ 22:41:

Als je een schermpje hebt + datasheet, dan kan dat idd mogelijk zijn ;)

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.