In een (bedrijfs-) netwerk: natuurlijk. Maar voor 1 PCtje thuis heeft het niet zo gek veel zin wat mij betreft. Zaak is het natuurlijk wel om alle services uit te schakelen die niet nodig zijn, alles verder ook
goed in te stellen en de Windows (en andere software) updates goed bij te houden. En dan bedoel ik niet enkel de agent te laten lopen die windowsupdate voor je langsloopt.
Als er niets luistert naar signalen van buiten af kan een
hacker scriptkiddy doen wat 'ie wilt maar er valt weinig te doen.
We hebben het dus met die analogieen over het helemaal geen deuren of ramen hebben in je huis resp. gewoon stilstaan met je auto op een plaats waar geen andere auto's kunnen komen
Een personal firewall vind ik wel erg handig om application based regels te hebben voor verkeer naar buiten toe: applicatie x heeft IMHO niets te zoeken op het net, app. Y juist wel. Tegen trojaanse paarden bijv. Maar daar is eenvoudigweg opletten waar je op klikt + (virus)scanner ook al een hele goede verdediging tegen.
En DOSsen: hangt er een beetje vanaf of je die kan verwachten, en dan nog kan een firewall niets veranderen aan het feit dat je bandbreedte compleet is opgeslokt.
Lees ook topics als Heeft een firewall nut? en Waarom eigenlijk een firewall?. ZO zijn er vast nog meer.
Voor e-mail is het niet nodig.
Wat bedoel je daar mee?
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)