Waar ik op zit te wachten is een redesign v.d. ATX standaard. Ik word namelijk gek van al die connectors, vooral die kleine zooi naar de case LED's, Power button etc. Ik wil één grote connector zien. Hetzelfde voor de prikkabels, er komen steeds meer kabels bij, waanzin, moet allemaal makkelijk met één connector kunnen (net als 'vroeger').
Met de enorme hitte ontwikkelingen van tegenwoordig wil ik ook dat het nieuwe bord plaats biedt aan een enorme heatsink. Deze heatsink moet dan niet aan het mobo worden bevestigd maar aan het frame v.d. behuizing, dit d.m.v. stubs die je door de gaten in het mobo zo in het frame erachter kunt schroeven en zo de koeler kunt plaatsen. Makkelijk, stevig en je hoeft het mobo er ook niet uit te halen wil je de HSF vervangen.
Het mobo moet tevens meer een 'wegennet' functie krijgen met naar believen uitbreidbare logica. Dus een cpu met ingebouwde geheugencontroller (zoals de UltraSparcs III en de Hammers) en een 'southbridge' in een socket die te vervangen is. Zo kun je kiezen uit een nieuwere variant of een variant met meer fuctionaliteit ingebouwd (geluid, NIC, extra HDD interfacé, FireWire etc.) of een ander merk mocht de ander je niet bevallen (bug's etc.).
Zodoende kunnen de fabrikanten een generiek mobo maken met reeds alle trace's aanwezig voor de te gebruiken en evt. niet te gebruiken bussen, dit drukt de prijs

De fysieke poorten van de evt. extra features (geluid, NIC etc.) kunnen al ongebruikt aanwezig zijn of je kunt ze à la Lego blokjes later bij prikken.
Verder verwacht ik dat dit mobodesign met allemaal smalle bussen en dus minder trace's is uitgerust. Dit zijn dan wel ultra snelle bussen a la Hypertransport en sneller. Dit geldt ook voor het geheugen, 128bits interface's zijn dino's; complex en duur. Rambus heeft 't wat mij betreft helemaal, dit spul is enorm te schalen, zelfs met de huidige techniek is met een 64bits bus 9.6GB/s geheugenbandbreedte te halen en met die hoge snelheden vallen de wachttijden behoorlijk terug, zeker als je het gaat interleaven per vier 16bits subbussen.
Uniformiteit, AGP is dood, alles gewoon via één zo'n ultra snelle en smalle I/O bus laten lopen bijgestaan door een paar nóg snellere en hele smalle point-to-point verbindingen (i.v.m. ruis, verstoringen e.d. als je meer devices aan zo'n hogesnelheidslijn koppelt) Dit geeft je veel meer fexibiliteit.
Cache's. Het snelheidsverschil tussen cpu en geheugen wordt steeds groter, dit is mooi te overbruggen met caching. Het mobodesign moet zo zijn dat je naar believen (en budget) extra en/of grotere dan wel snellere SRAM cache chips bij moet kunnen plaatsen. Ook de cpu's met ingebouwde controllers moeten meer cache krijgen waardoor de wachttijden kleiner worden en niet te snel hoeft worden gegrepen naar dure extra brede geheugenbussen.
Ook is het met dit simpele basisdesign mogelijk net als bij AMD's Hammers een extra cpu bij te prikken voor bijv. de rekenkracht behoeftigen.
Daarenboven moet er goed naar het energieverbruik worden gekeken, zoveel Watt's en warmte afgifte is in veel gevallen waanzin voor een PC. Die dingen moeten koeler en stiller.
Da's waar ik op zit te wachten
Just pick a dead end and chill out 'till you die.