CPU upgrade voor Dell Latitude CP?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb geen idee of het kan, maar de Dell site levert mij niks op dan refurbished Latitude CP's als ik zoek op "Latitude CP fastest processor" en dat soort dingen. Google levert mij ook niks op.

Mijn vraag: ik kan 2e hands wel redelijk makkelijk aan een AMD K6-2 komen met meer HMz dan mijn huidige P166MMX. Dit omdat er 96MB geheugen in zit en windows 98SE niet echt heel snel loopt, zeker niet als je wat meer programma's hebt draaien.

Maar past dat nou? Een AMD K6-2 is socket 7 toch? Of was dat super socket 7? Ik ben totaal niet thuis in die wereld, maar gaat dat werken? Normaal zou ik bij een desktop even kijken wat de bios ondersteunt, maar dit soort info is bij Dell niet te vinden en de bios laat mij sowieso niks overclocken.

Ik geloof dat er een TX chipset op zit, vrij modern moederbord voor die tijd, heeft zelfs ATA33 en USB onboard :)

Dus wie weet dit? Mijn computerinteresse begon pas rond de P2 :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

volgens vertaalde de amd k6-2 400 2x multipleier naar 6x

6x 66 = 400 ong

de andere zou ik niet durven zeggen :/
maar kwa pinlayout past het wel iig :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

K6-2 is SuperSocket 7

enuh Latitude is toch laptop?
je zou wel een K6-2 400Mhz kunnen proberen.
je moet dan wel ff zien dat je et bord voltmod naar 2.2 volt (omlaag dus)
bepaalde revisies van de K6-2 400Mhz ziet namelijk een multiplier van 2 als 6 (6x66Mhz is 400 :P )
dit zou dan moeten werken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, Latitude is een laptop, 'k heb weinig zin dat ding uit elkaar te gaan slopen voor niks of voor niks een K6-2 te kopen die ik vervolgens aan de straatstenen niet kwijt raak, die dingen kosten toch iets van 30-50 euro, zeker een K6-2+ (is dat de mobile versie?)

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24

-ET-

Phone Home

was de p166mmx niet gewoon socket 7 ipv super socket 7. En ik dacht dat de socket van de mobile proc. weer net anders was.

Verwijderd

de k6-3 is wel mobile dacht ik zo :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb het volgende via Abaddon gevonden:

http://home.attbi.com/~stonent/

Daar staat:
Q: Pentium II 300? How is that possible in a Pentium MMX system?
A: The Latitude CP and CPi share the same exact motherboard. Intel did a pretty cool design feature in the MMC1 CPUs. The Northbridge is on the processor module so that allowed them to take the same exact motherboard and use a Pentium and Pentium II on it. In order to boot with the Pentium II installed, you need the TR4 bios on your system from here. Extract the contents to a floppy disk and boot from it. It will flash your system to the a default state which will accept either processor. Then flash your system with a Dell Latitude CPi bios and you will be in business! *Disclaimer* I take no responsibility for the usage of this utility. It was sent to me by 2 different individuals who claimed success with it and I *have* seen replacement motherboard come from Dell with this flash on it so it appears 100% legit to me.
Dus een Latitude CP is naar een Latitude CPi te flashen, leuk... Dat betekent nu dus dat er een P2 op kan (ik snap er geen donder van hoor, want een P2 is toch socket 370 :?)

Zoals ik al zei: ik weet totaal niks van het P1 tijdperk :o

Edit: Voor de duidelijkheid, dit vind ik een heel vaag verhaal hierboven, de Northbridge op de CPU :?

[ Voor 16% gewijzigd door Grrrrrene op 13-01-2003 21:26 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

P2 is Slot1

Intel heeft vroeger de Mobile CPU's ingericht als plankje met een CPU+Northbrigde.
zo kun je dus support voor betere procs op hetzelfde mobo verwezenlijken.
je moet dan wel ff een bios hebben die ook de P2 microcodes herkent (in dit geval dus de CPi Bios over een CP bios heen geflitst)

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 13-01-2003 21:35 ]

• -ET-

-ET-

Phone Home

ik heb in mijn laptop een mobile p2 zitten. ding is ongeveer zo groot als een p4 proc. denk niet dat dat in dezelfde socket past

• Grrrrrene
  • Niet online
Euh, ja, P2 is slot1 idd, maar de mobile versies niet toch?

Ik was ff in de war met de Celeron :)

• -ET-

-ET-

Phone Home

Grrrrrene schreef op 13 januari 2003 @ 21:40:

Nope de mobile's zijn gewoon socket processoren.

Volgens mij is er nooit een slot proc. voor laptop's geweest

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Grrrrrene schreef op 13 January 2003 @ 21:40:

celeron is ook als Slot1 hoor :P (denk maar aan celly300)
en ook als S370 (P3) en S478 (P4)

en die mobileversies zijn niet zo opgebouwd als PC's.
daar gelden dus de sockets en slots van een PC dus niet.

zoals ik eerder zij:
Mobile P1 en P2 procs van intel hebben dezelfde architectuur qua aansluiting.
daarom kan je dus die Latitude CP ombouwen naar CPi.

het zit zo dat de proc en northbridge op 1 plaatje zaten.
dan moet je eerst de bios flashen naar een hogere versie (die P2 microcodes herkent en de nieuwe northbridge herkent).
dan prop je de nieuwe CPU+NB plaat erin, en heb je een betere laptop.
-ET- schreef op 13 januari 2003 @ 21:45:
[...]

Nope de mobile's zijn gewoon socket processoren.

Volgens mij is er nooit een slot proc. voor laptop's geweest
Waarom heeft Dell dan de Latitude CPi P2-300?
die proc is gewoon een chipje die voor de PC op een slot plaatje is uitgebracht omdat de cache er dan goedkoper op gemaakt kon worden.
voor de laptop heb je niet zoveel ruimte en hebben ze et chipje gewoon niet op een slot gezet.

[ Voor 25% gewijzigd door McKaamos op 13-01-2003 21:48 ]

• -ET-

-ET-

Phone Home

FireWurX schreef op 13 January 2003 @ 21:46:
Waarom heeft Dell dan de Latitude CPi P2-300?
die proc is gewoon een chipje die voor de PC op een slot plaatje is uitgebracht omdat de cache er dan goedkoper op gemaakt kon worden.
voor de laptop heb je niet zoveel ruimte en hebben ze et chipje gewoon niet op een slot gezet.
Ik heb een P2-400 mobile. Die proc. zit gewoon in een socket. Slot duidt volgens mij alleen aan de manier van aansluiten. De architectuur van de proc. blijft hetzelfde volgens mij.

Maar ik dacht dat er wel een groot verschil in p1 en p2 architectuur zat

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

slot is idd een manier van aansluiiten, net als socket of solderen :P

en dat verschil in P1 en P2 architectuur wordt opgevangen doordat de proc en northbridge in laptops op dezelfde chip of print zitten als de proc.
als je dan die print vervangt, moet je de bios nog updaten zodat de bios de nieuwe northbridge en CPU herkent.

dat is wat ik nou al 10 keer heb gezegd, maargoed, hoop dat je et zo snapt.

• Grrrrrene
  • Niet online
Hmm, heb de laptop even open gemaakt, die processor ziet er toch wel heel vaag uit. 't Is een printplaat (met heatpipe cooling 8-)) waar een PCI-bus chip op zit (zat op het mobo ook al) en iets wat lijkt op een processor. 'k Heb foto's gemaakt, die komen zo :)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Die K6-2 is vast een grap, want met de koeling van een P166MMX krijg je dan zoiets als dit.

Oh ja, een Mobile Pentium-II 266MHz kun je op http://www.nowthatsit.nl/ vinden weet ik toevallig..

En ik zie dat ze ook een energiezuinige AMD K6/266 ADZ hebben, voor So7... Moet je wel een So7 in je laptop hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Mentalist op 13-01-2003 22:50 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Grrrrrene
  • Niet online
OK, de pics:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Grrrrrene/DSCF0152.JPG
Close up van waar de processor (hele printplaat) op moet... Die witte strips zullen de pinns wel connecten met het moederbord...

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Grrrrrene/DSCF0153.JPG
Foto van het printplaatje (dit is de processor dus?) (onderkant)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Grrrrrene/DSCF0154.JPG
Nog een close-up, nu iets dichterbij. Sorry voor de brakke belichting, maar dit is niet voor een fotocontest he? ;) (onderkant)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Grrrrrene/DSCF0155.JPG
De andere kant van de processor (bovenkant)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Grrrrrene/DSCF0156.JPG
L33t heatpipe koeling. De fan die dit koelt is helaas beetje kapot, de vorige eigenaar heeft hem 's laten vallen. Maar met lijm is die te repareren, de fan draait opzich nog wel :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

dat plaatje is et dus jah.
dat grotere ding met intel ding in et midden is de CPU, de chip ernaast de nortbridge, en ik denk dat de witte reepjes RAM bankjes zijn ofzow

• Grrrrrene
  • Niet online
Nee, die witte dingen klikken op het moederbord vast. Zoals je op de eerste foto ziet zitten daar die witte sloten ook :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

* McKaamos is scheel
klopt helemaal.

Weird nerd had et al over dat procje bij Nowthatsit.
kost daar 59 ballen, maar volgens mij heeft hij over de rode aanduiding heen gekeken (denk ik), wat betekent dat het refurbished/2de hands is.
al mag je natuurlijk aannnemen dat et werkt.
je moet er ook snel bij zijn, ze hebben er namelijk maar 1tje

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 13-01-2003 23:10 . Reden: typo's ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Mjah, 'k had gehoopt dat ik iets meer snelheidsverbetering zou krijgen dan van 166 naar 266, misschien is het ook wel teveel gevraagd, maar als een P2 erop kan, dan moet een snellere ook kunnen. 300, 333, misschien wel 400MHz.

Op dit moment kun je weinig met deze laptop behalve wat internetten en emailen, mp3 kan hij makkelijk aan, maar films zijn onmogelijk. Niet dat ik nu eis dat hij na de upgrade divX kan afspelen, maar hij moet gewoon wat sneller worden en geld voor een snellere laptop heb ik niet :)
Edit: Ik zit even in V&A te kijken naar deze advertentie: http://www.tweakers.net/aanbod/76918/all

Daar wordt een mobile Celeron 500 aangeboden, volgens de bijbehorende Toms Hardware linkjes zou die passen op een MMC1 en MMC2 aansluiting en ik heb ergens gelezen dat dat is wat er op mijn mobo zit. Dat zou dus opzich kunnen werken, maar snapt mijn bios dat?

[ Voor 27% gewijzigd door Grrrrrene op 13-01-2003 23:26 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

je moet sowieso een andere bios hebben als je wilt upgraden.
de huidige bios herkent alleen P1 CPU's

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, dat wist ik al. Er is dus een bios te krijgen die beide chipsets ondersteunt... Ben benieuwd of die dan dus ook een Cel 500 zou snappen...

Hier is die bios te krijgen trouwens, Dell wil officieel dus geen support geven, maar op mijn laptop is die support toch al verlopen :)

[ Voor 40% gewijzigd door Grrrrrene op 13-01-2003 23:32 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

FireWurX schreef op 13 januari 2003 @ 23:00:
dat plaatje is et dus jah.
dat grotere ding met intel ding in et midden is de CPU, de chip ernaast de nortbridge, en ik denk dat de witte reepjes RAM bankjes zijn ofzow
Een northbridge van NEC :? Die kende ik nog niet. Lijkt me om heel eerlijk te zijn eerder L2 ofzo. Ook vanwege het formaat van de chip.
FireWurX schreef op 13 January 2003 @ 23:10:
* Mentalist is scheel
klopt helemaal.

Weird nerd had et al over dat procje bij Nowthatsit.
kost daar 59 ballen, maar volgens mij heeft hij over de rode aanduiding heen gekeken (denk ik), wat betekent dat het refurbished/2de hands is.
al mag je natuurlijk aannnemen dat et werkt.
je moet er ook snel bij zijn, ze hebben er namelijk maar 1tje
Heb ik niet overheen gekeken. Heb je iets tegen 2dehands spul? Ik heb hier ontiegelijk veel 2dehands spul. Zeker als je het bij een winkel koopt, wat is het probleem? DOA garantie zul je wel krijgen, en als een cpu eenmaal werkt blijft ie (tenzij overgeclockt/te hoog voltage/slechte koeling) ook wel werken.
Grrrrrene schreef op 13 januari 2003 @ 23:21:
Mjah, 'k had gehoopt dat ik iets meer snelheidsverbetering zou krijgen dan van 166 naar 266, misschien is het ook wel teveel gevraagd, maar als een P2 erop kan, dan moet een snellere ook kunnen. 300, 333, misschien wel 400MHz.

Op dit moment kun je weinig met deze laptop behalve wat internetten en emailen, mp3 kan hij makkelijk aan, maar films zijn onmogelijk. Niet dat ik nu eis dat hij na de upgrade divX kan afspelen, maar hij moet gewoon wat sneller worden en geld voor een snellere laptop heb ik niet :)
Edit: Ik zit even in V&A te kijken naar deze advertentie: http://www.tweakers.net/aanbod/76918/all

Daar wordt een mobile Celeron 500 aangeboden, volgens de bijbehorende Toms Hardware linkjes zou die passen op een MMC1 en MMC2 aansluiting en ik heb ergens gelezen dat dat is wat er op mijn mobo zit. Dat zou dus opzich kunnen werken, maar snapt mijn bios dat?
Wat betreft die P2 400 en die celly, je vraagt wel veel van het upgraden van die laptop. Gaat dat ding met 100Mhz fsb werken? De northbridge schijnt wel bij die cpu module te zitten (al heeft NEC volgens mij nooit northbridges gemaakt, wel een paar cpu's op een paar Mhz in het verleden) maar als ik die advertentie lees is dat echt een losse cpu, en ik denk ook dat je northbridge gewoon ergens op je systeemboard zit (ga maar eens op dat moederboard zoeken naar grote chips van Intel, Via, Opti, SiS of andere grote chips :)). En die celly gaat nooit zonder andere northbridge werken : de structuur van een P1 of een P2 (celeron) chipset is TOTAAL anders en die P1 chipset ondersteund echt geen 100Mhz FSB :)

Ik tik dit trouwens op een HP Omnibook 2000CS (Intel P133) - ik mis niet echt iets aan snelheid onder Win98 om wat te browsen en muziek te draaien, en ik heb dan maar 32MB intern. Enige wat ik minder vind aan deze laptop is het DSTN scherm - vervelende ghosting :P

DivX zul je naar alle waarschijnlijkheid toch niet aan de praat krijgen, daar moet je ook nog een beetje vidkaart voor hebben (iig 4MB met hardware MPEG ondersteuning en een hoop directdraw zut). Ik denk om eerlijk te zijn dat met die upgrade niet zoveel extra apps binnen handbereik zullen komen, ik zou me echt afvragen of die upgrade z'n geld wel waard is. Sja, de snelheid (voor zover door de cpu beperkt) gaat er wel op vooruit, maar ik zou eerder denken dat je HD beperkend is ofzo - TENZIJ je WinXP oid draait. Maar ja, op zo'n laptop draai je natuurlijk Win95/98 (al heb ik ergens eerder gelezen dat je er WinXP op hebt gezet :X).

Als je toch ECHT denkt dat die celly werkt, diezelfde www.nowthatsit.nl heeft ook een mobile Celly 650 voor 67,50 tegenover die celly 550 voor 50,- in die advertentie.. Sja, als je dan per se wil upgraden zou ik niet op die paar Euro's besparen, een upgrade zul je tenslotte maar 1x kunnen doen... (die 650 is ook nieuw btw)

En nog, als ik naar dat plaatje op nowthatsit kijk zijn zowel die celly daar als die celly in die advertentie volgens mij socket procs (wel voor een aparte laptop socket).

Wat ik denk : meer dan een P1 233MMX gaat er nooit in werken, en een cpu upgrade in welke vorm dan ook zal heel lastig tot onmogelijk voor die laptop te vinden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 14-01-2003 01:04 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W3ird_N3rd schreef op 14 januari 2003 @ 00:58:
[...]

Een northbridge van NEC :? Die kende ik nog niet. Lijkt me om heel eerlijk te zijn eerder L2 ofzo. Ook vanwege het formaat van de chip.
Is het ook :z

Kijk naar de pic van de andere kant, daar zit iets op dat aardig voor een TX zou kunnen doorgaan :)
[...]

-erg veel-

Wat ik denk : meer dan een P1 233MMX gaat er nooit in werken, en een cpu upgrade in welke vorm dan ook zal heel lastig tot onmogelijk voor die laptop te vinden zijn.
Sowieso gaat een rechtstreekse CPU upgrade NIET werken, dat ding zit gewoon op die daughterboard gesoldeerd. Het gaat hier dus enkel om het evt verwisselen van die daughterboard. En op de andere daughterboard zou dan een andere northbridge (LX, MX ofzo) met CPU erbij. Of die te vinden is, is maar de vraag...

Sowieso zou je met 2e hands genoegen moeten nemen als je er wel een kunt vinden, nieuw lijkt me uitgesloten :o

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49
Dat dat dochterbordje met northbridge is wil nog niet zeggen dat je er zo een andere op kunt zetten:
ik heb hier 2 Digital systemen:
Digital Prioris XL 5133DP
Digital DECPc/XL 66

Beide een grote moederplank met daarop SCSI, ISA/EISA en PCI. Verder geen northbridge of southbridge te vinden, die zitten samen met CPU(s) op een dochterbordje. Als ik beide kaarten verwissel, starten de systemen niet op. Slot is precies hetzelfde, CPU kaarten passen ook goed, maar werken ho maar.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel aangepast :)

• Grrrrrene
  • Niet online
OK, als antwoord op wat hierboven geschreven is. 'k Heb net een mailtje gehad van iemand die wel een P2-266 over had en hem mij wel wilde geven :o 2e hands vind ik geen enkel probleem, de laptop zelf is ook al vrij oud :)

Dat verandert de zaak natuurlijk, erg cool allemaal. Ik ben wel aan het twijfelen geraakt wat betreft processors boven de P2-300 (dat wordt als hoogst mogelijke upgrade gegeven), want de warmte moet je wel kwijt kunnen :)

Mijn P166 heeft nog nooit, zelfs niet onder full load, de fan laten draaien, zo warm werd die niet dus. Een P2-266 zou er dus op moeten kunnen qua koeling als de fan WEL gaat draaien op piek momenten :)

Het verwisselen, wat _JGC_ niet helemaal gelooft, werkt echt, dat hebben ze op het Dell forum ook al gezegd. De chipset van de Dell Latitude CP en CPi zit op het dochterkaartje en het moederbord van beiden is exact hetzelfde (evenals de behuizing), aldus Dell. Je moet alleen de bios even flashen naar een speciale "TR4" versie die beide chipsets ondersteunt.

Naja, mocht het nou niet gaan werken met de nieuwe processor, kan ik altijd de P1 nog terugzetten :) Die speciale bios ga ik vandaag wel even proberen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 14-01-2003 14:11 ]

Verwijderd

go for it. pas die bios aan en plaats een ander processor :) suc6 ermee!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

wel melden als et goed werkt he!
en schiet er wat plaatjes van plz

• Grrrrrene
  • Niet online
**klein kickje**

Deze week komt die processor, heeft iemand enig idee of hij dan ook meer geheugen ondersteunt? Dus ipv nu 128MB max dan bijvoorbeeld 512MB ofzo (LX chipset had dat als max toch, of was dat ook 1GB?)

Ervan uitgaande dat er een LX chipset op zit, wie weet wel een BX? :)

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 16-01-2003 01:22 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Grrrrrene schreef op 16 januari 2003 @ 01:21:
**klein kickje**

Deze week komt die processor, heeft iemand enig idee of hij dan ook meer geheugen ondersteunt? Dus ipv nu 128MB max dan bijvoorbeeld 512MB ofzo (LX chipset had dat als max toch, of was dat ook 1GB?)

BX bij een P2 266? Kan in principe wel maar zou niet erg zinnig zijn omdat de 100Mhz FSB _nooit_ gebruikt zal kunnen worden (sja, in dit geval zit de cpu een beetje vast). Reken maar op een LX (als het een Intel chippie is).

En ja, als het goed is gaat je maximale geheugen ook omhoog...

Hmmm, heb je in laptops ook zoiets als het single/double sided probleem? ;)
In theorie gaat je maximale geheugen wel omhoog, ik weet alleen niet of het 512MB zal worden. Naar alle waarschijnlijkheid krijg je de max. hoeveelheid geheugen van de Latitude CPi.

440LX is btw max. 512MB geloof ik...

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 16-01-2003 01:30 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Grrrrrene schreef op 16 January 2003 @ 01:21:
**klein kickje**

Via de FAQ: Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn moederbord plaatsen?

De 440LX ondersteunt dus maximaal 64Mbit geheugen, wat weer betekent dat je maximaal een 128MB doublesided reepje per slot kan gebruiken. Je kunt op de 440LX in totaal maximaal 512MB SDR gebruiken. In geval van de 440BX (max 128Mbit) wordt dat dan weer maximaal 256MB doublesided per slot met een maximum totaal van 1GB :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 16-01-2003 09:01 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
OMG, heb ik weer. FAQ niet gelezen :X |:(

Wel logisch BTW, je hebt maar 2 memory slots, dus je moet de hoeveelheid geheugen ook door 2 delen, want reepjes met 4 zijden bestaan niet :z

Verwijderd

ZO'n processor in een Dell CP(i) heet een systemboard.
Je zou even kunnen kijken bij: http://www.qualityspares.nl/english/indexenglish.html

en zoeken voor een geschikt "system-board"

Succes

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nutteloze kick in een oude }:O

Dicht dus :/

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 12-03-2003 14:03 ]

Oslik blyat! Oslik!