Toon posts:

1 GB FLASH als HDD gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 624 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam dit in een Elektuur tegen: http://elektuur.o4s.com/E...ocument&Highlight=0,flash

Nou vroeg ik mij dus af of het mogelijk is, als ik het bovenstaande gemaakt heb, om er bv. een 1 GB FLASH-kaartje in te steken, en hier Windows (XP) op te installeren. De FLASH-kaart is immers een niet-vluchtig geheugen, dus ook als de PC uit gaat blijft alle data gewoon staan.
Denken jullie dat dit mogelijk is? Want in de Elektuur staat verder niets over het toepassen van dit project.
En meteen nog een vraag. Als dit nou wel mogelijk is, is een FLASH-kaart (of MICRO-DRIVE 8) ) veel sneller dan een HDD? (IDE, ATA 100/133). En herkent de BIOS dit printje + FLASH-kaart als HDD?

Ik heb hier nog een aantal vragen bij zoals jullie zien... En de Elektuur die ik zag maakte mij ook niet veel wijzer.
Graag wat reacties, en antwoorden... En wat helemaal mooi zou zijn, is iemand die hem al gebouwd heeft! :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inkoppertje: [rml][ solid state] Solid-State-Disks (flash Rram enz.) VS. HDD's[/rml] ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 22-01-2003 20:30 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:39
Tja, er zijn natuurlijk een aantal issues:

- je kan (waarschijnlijk) niet booten van flash
- flash doet slechts tegen de 1 MB/sec (harddisk > 30 MB/sec)

Maar de seektijden op flash liggen in de microsecs ipv millisecs (factor 100 beter dan harddisks)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dit is zeker mogelijk. Ik weet alleen niet hoe het gaat met deze adapter.
Industriëel worden ze iig al op grote schaal gebruikt(in robots bijvoorbeeld). Ik heb op de frontpage ook wel eens een IDE -> compact flash adapter gezien...

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-03 16:50
In een CT heb ik een Micro ATX / Flex ATX / ITX (whatever) bordje gezien met een flashslot erop :) Was een advertentie, dus ik neem aan dat 't goed mogelijk is. Dat bordje heeft natuurlijk een bios die 't mogelijkmaakt, maar ja, wie houd je tegen om 't uit te vinden? :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Maar er is niemand die dit ontwerp al geprobeerd heeft...? En waarom zou je niet kunnen booten dan? Ik neem aan dat dat printje er juist voor zorgt dat het systeem de FLASH-kaart als HDD ziet...

En als ik het goed begrijp is een HDD dus sneller dan een FLASH-kaartje?

Verwijderd

er blijft geen barst over van een flashram met al die schrijfacties van Windows (swapfile alleen al...)!.

Zoals je wel weet zijn flashrams een beperkt aantal keer leesbaar/schrijfbaar.
helaas..want anders had je een stil systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 21:31:
er blijft geen barst over van een flashram met al die schrijfacties van Windows (swapfile alleen al...)!.

Zoals je wel weet zijn flashrams een beperkt aantal keer leesbaar/schrijfbaar.
helaas..want anders had je een stil systeem.
Is dat wel zo? Een FLASH-kaart slijt toch niet o.i.d.?

Verwijderd

Topicstarter
GarBaGe schreef op 22 januari 2003 @ 20:31:
Tja, er zijn natuurlijk een aantal issues:

- je kan (waarschijnlijk) niet booten van flash
- flash doet slechts tegen de 1 MB/sec (harddisk > 30 MB/sec)

Maar de seektijden op flash liggen in de microsecs ipv millisecs (factor 100 beter dan harddisks)
http://www.bitmicro.com/products_edide.html :o :o :o

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 23:54:
[...]

Is dat wel zo? Een FLASH-kaart slijt toch niet o.i.d.?
Flash memory, on the other hand, is generally rated to endure at least 100,000 erase cycles - needed to change the data in a given memory cell - before failing. Different kinds of Flash memory may have considerably different durability - I've seen one million erase cycle figures for some Flash cards.

100,000 erase cycles may add up to 300,000 or more "I/O cycles" in marketing-speak, depending on the mix of read to write operations used to test the memory.

The durability of the memory is spread right over the entire capacity of the card by the use of "logical sectors". A logical sector is whatever part of the actual physical memory to which the card controller chooses to send a sector's worth of data. Flash devices do clever load-spreading to make sure that no chunk of the storage gets used more heavily than any other part.

Now, a hundred thousand write operations sounds like a lot, but it's not for a system scratch drive. The hard drive with the swap file on it in a normal Windows box generally takes a serious read/write hammering - especially if it's the only hard drive in the system, so data's being requested from or sent to other parts of the disk even as the swap file does its thing.

There's no OS RAM cache for a swap file - the swap file's what you use when you're out of RAM; caching it is like sticking a wind turbine out of the window of a plane and expecting to gain something - so all of the I/O operation enthusiasm is delivered straight to the storage device. Which can find itself having to serve a couple of dozen I/O operations per second, easily.

Subject a device that can only survive 300,000 operations to a 24 operation per second load, and you ought to be able to kill it well inside four hours. Ten times the durability? Well, goody for you. Now your drive might last a day and a half!
:{

http://www.dansdata.com/cfide.htm

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 00:15:

[...]

[...]

Hehe... je hebt de paar minpuntjes, uit een veeeeel groter verhaal met veel plus-punten geknipt...

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 00:29:
Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 00:15:
[nohtml]
[...]
[/nohtml]

[...]

Hehe... je hebt de paar minpuntjes, uit een veeeeel groter verhaal met veel plus-punten geknipt...

Ja en? Jij wilt weten of het als HDD geschikt is. Nou .. niet dus. En wel om de redenen boven.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 09:24:
[nohtml]
Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 00:29:

[...]
[/nohtml]

Ja en? Jij wilt weten of het als HDD geschikt is. Nou .. niet dus. En wel om de redenen boven.
Vraag me af of dat waar is. Ik heb nog nooit gehoord van een FLASH-kaartje met "bad sectors" oid.

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

[quote]Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 16:37:
Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 09:24:
[nohtml]
[...]

Vraag me af of dat waar is. Ik heb nog nooit gehoord van een FLASH-kaartje met "bad sectors" oid.
Omdat iedereen zo verstandig is om ze niet als HD te gebruiken.
En die paar mensen die het doen vertellen niets uit schaamte denk ik :D

Het wil gewoon niet, tenzij je van die peperdure ramkaarten neemt die KPN ook gebruikt in de centrale's

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
Maar als je nou 1 keer WinXP erop installeert, zodanig dat je register en swap file iig er niet opstaan (die gewoon op een HD), dan is het wel lekker snel denk ik zo. Het lezen van een FLASH card gaat wel snel, naar wij dachten.

En als je programma's installeert wordt het wel gewoon geupdate...

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• Sjab-X
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06-2024
Je hebt toch ook read only distributies van Linux (Knoppix enzo) voor op een cd-rom. Dat is misschien wel wat voor op zo'n flashkaart. De snelheid en stilte van het flashkaartje en door het read only een langere levensduur.

(heb er verder geen ervaringen mee, is zo maar een ideetje...)

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:03
Die flash gaat zeker wel kapot. Ik werk met embedded processoren, waar flash geheugen in zit. Deze hebben een writecount van 50k. Dus zeker niet geschikt als vervanging voor gewoon RAM.

In Windows (naast de swap en register) worden er volgens mij continu files veranderd tijdens het draaien... Misschien dat je een linux distro kunt veranderen dat je niks hoeft te schrijven, dan heb je er - wellicht - iets aan. Maar anders is het een high-tech verspilling van geld.

Volgens mij doe je er beter aan om voor gewoon RAM te gaan, met een noodvoeding ernaast en een heel goede backup/restore mechanisme... Voor een server is het een goed systeem, mits je een volledig image hebt en er geen data veranderd hoeft te worden.

[ Voor 37% gewijzigd door DaCoTa op 23-01-2003 17:15 ]

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

er stond een tijdje terug op tweakers een kaart waar je gewoon PC133 geheugen in kon stoppen en dan als schijf kon gebruiken in windows
misschien dat dat iets is
zat een apparte voeding bij zodat de data niet verloren gaat

[gevonden]
nieuws: Cenatek Rocket Drive solid state disk review

[ Voor 11% gewijzigd door SimplyMe op 23-01-2003 17:20 . Reden: linkje ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar als dit allemaal niet kan omdat FLASH zo snel kapot gaat, waarom bestaat dit dan: http://www.bitmicro.com/products_edide.html

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-03 16:24

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kijk eens naar Wyse Embedded XP Thin CLients (www.wyse.com). Die gebruiken een Via bordje met een C3 processor en, ja hoor, een SanDisk Flash geheugen in de IDE1 port geprikt (heb er ff een opengeschroefd)....
Dus het kan wel, alleen ik zou er geen gewoon XP op zetten, maar Embedded XP.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 21:29:
Maar als dit allemaal niet kan omdat FLASH zo snel kapot gaat, waarom bestaat dit dan: http://www.bitmicro.com/products_edide.html

Omdat het voor storage is. En meer niet. Als OS-drive is ie echt zo morsdood.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 21:41:

[...]

Omdat het voor storage is. En meer niet. Als OS-drive is ie echt zo morsdood.
BiTMICRO® Networks E-Disk® ATA/IDE products deliver an
all-electronic flash drive and solid state hard drive solution for
data storage and protection while providing the powerful
performance and speed today's data-intensive applications
demand.
:O :O :O

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 21:52:
[...]

demand.

Ok .. ff samenvatten:

• je komt naar dit forum voor hulp
• we geven je hulp
• je gaat met :O gooien omdat je eigenwijs bent

Dan ga je toch lekker zo'n ding halen joh ..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 21:57:

[...]

Ok .. ff samenvatten:

• je komt naar dit forum voor hulp
• we geven je hulp
• je gaat met :O gooien omdat je eigenwijs bent

Dan ga je toch lekker zo'n ding halen joh ..
Doe even gewoon joh, ik wijs je er alleen op dat er op die site precies het tegenover gestelde staat van wat jij (en anderen) zeggen....

ps. Deze is ook bruut: http://www.cenatek.com/product_rocketdrive.cfm Alleen de prijzen liegen er niet om.... :'(

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik kwam dit tegen , waar vervolgens een aantal reacties op komen:
Subject a device that can only survive 300,000 operations to a 24 operation per second load, and you ought to be able to kill it well inside four hours. Ten times the durability? Well, goody for you. Now your drive might last a day and a half!
Daar zit alleen wel een grote redeneerfout in. Je flash wordt per blok geschreven.
En 24 operations per second betekent dat per seconde 24 blokken beschreven worden
en niet ALLE blokken 24 keer ! Dus stel , je hebt een 1k blocksize , das 1.000.000 blokken in een gig , en zit deze aanname er een factor miljoen naast.
(of ben ik nou ook eigenwijs ?)

Verder zijn er natuurlijk zat ossen die vanaf een flash device draaien,
bijvoorbeeld ms pocketpc , palm OS , embedded linux, epoc........
Hier is er alleenoor gezorgt dat je temp files niet in je flash geschreven
wordt , en swappen is er ook niet bij.

Dus IK zeg , dat ik niet geloof dat je binnen 4 uur je flash naar z'n mallemoer helpt
als je er een OS opzet, lijkt me best een grappig experiment !

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 21:52:
[...]

demand.
Een OS zal meer data verplaatsen dan een applicatie (omdat er in een OS veel meer bestandjes worden aangepast/gebruikt dan een applicatie doet (die bijvoorbeeld 3 files gebruikt ofzo).
Daarom denk ik niet dat je flash drive het erg lang uit zal houden als hij dus als hdd gebruikt wordt.

kun je beter ramdrives of solidstate hdds gaan gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 24 januari 2003 @ 14:29:
Ik kwam dit tegen , waar vervolgens een aantal reacties op komen:

[...]

Daar zit alleen wel een grote redeneerfout in. Je flash wordt per blok geschreven.
En 24 operations per second betekent dat per seconde 24 blokken beschreven worden
en niet ALLE blokken 24 keer ! Dus stel , je hebt een 1k blocksize , das 1.000.000 blokken in een gig , en zit deze aanname er een factor miljoen naast.
(of ben ik nou ook eigenwijs ?)

Verder zijn er natuurlijk zat ossen die vanaf een flash device draaien,
bijvoorbeeld ms pocketpc , palm OS , embedded linux, epoc........
Hier is er alleenoor gezorgt dat je temp files niet in je flash geschreven
wordt , en swappen is er ook niet bij.

Dus IK zeg , dat ik niet geloof dat je binnen 4 uur je flash naar z'n mallemoer helpt
als je er een OS opzet, lijkt me best een grappig experiment !
Ja, als zoiets zelf te bouwen is wel, en volgens de Elektuur kan dat dus (zie starters post). Maar voor ik aan zoiets begin moet ik echt zeker weten of dit zinvol is. Ik ben namelijk een (arme) student, en een beetje FLASH-kaart is vrij prijzig... en die kant en klare solid state drives zijn gewoon onbetaalbaar....

Het verbaasd mij trouwens dat er nog geen tweaker in dit forum post die dit daadwerkelijk geprobeerd heeft! Iedereen heeft er zogenaamd verstand van, en plukt stukjes tegenstrijdige tekst van het internet (including me :))

Is er dan echt niemand dit dit geprobeerd heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 24 January 2003 @ 14:48:
[...]

Een OS zal meer data verplaatsen dan een applicatie (omdat er in een OS veel meer bestandjes worden aangepast/gebruikt dan een applicatie doet (die bijvoorbeeld 3 files gebruikt ofzo).
Daarom denk ik niet dat je flash drive het erg lang uit zal houden als hij dus als hdd gebruikt wordt.

kun je beter ramdrives of solidstate hdds gaan gebruiken.
Solid state drives zijn toch FLASH-drives.....? :?

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 14:59:
[...]

Ja, als zoiets zelf te bouwen is wel, en volgens de Elektuur kan dat dus (zie starters post). Maar voor ik aan zoiets begin moet ik echt zeker weten of dit zinvol is. Ik ben namelijk een (arme) student, en een beetje FLASH-kaart is vrij prijzig... en die kant en klare solid state drives zijn gewoon onbetaalbaar....

Het verbaasd mij trouwens dat er nog geen tweaker in dit forum post die dit daadwerkelijk geprobeerd heeft! Iedereen heeft er zogenaamd verstand van, en plukt stukjes tegenstrijdige tekst van het internet (including me :))

Is er dan echt niemand dit dit geprobeerd heeft?
maarre , als je zoiets zelf wilt bouwen , kun je dan niet beginnen er eentje
met minder flash te bouwen, en als dat werkt, de flash uitbreiden ?
Dat scheelt weer in de kosten..... en als flash ooit nog eens echt goedkoop wordt,
plak je er gewoon nog een gig of wat bij :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:03
Ik heb een vermoeden dat dat type flash geheugen niet hetzelfde soort is als de gemiddelde compactflash kaarten... Bij die solidstate drives staat trouwens preliminary, kan ik daaruit concluderen dat ze nog niet verkocht worden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 15:02:
[...]

ik heb ook een SSD, wat bestaat uit een PCI-kaartje, een power-adapter en 4*SDR-SDRAM PC133. Kortom, geen flash hier en toch SSD

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 15:16:
[...]

ik heb ook een SSD, wat bestaat uit een PCI-kaartje, een power-adapter en 4*SDR-SDRAM PC133. Kortom, geen flash hier en toch SSD
Ja , maar als je dat goed wilt doen , moet je zorgen dat je stroomvoorziening
apart geregeld is van je PC, dus als de 220 uitvalt, moet de SSD wel ergens power
vandaan kunnen blijven houden.... die neem je dus niet zomaar ergens mee naar
toe (tenminste niet met je data erop :) )

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 15:16:
[...]

Er waar heb je dat gekocht als ik vragen mag...? En wat kost zoiets? En vertel eens wat meer, over de snelheden, stabiliteit, waar gebruik je hem voor, is hij bootable, etc. _/-\o_

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 11:32
hmm.. dit is inderdaad wel een heel handig printje, ik heb nog een mp3-speler (zelfbouw) die zoiets perfect zou kunnen gebruiken:

printje + components: 15,- (?)
16 mb flash : 15,-

hmm.. een snelle, kleine, geruidloze, shockproof oplossing voor 30 euro, lijkt me perfect.
alleen moet ik wel zeker weten dat je van zo'n ding kunt booten, anders heb je er nog niets aan

Ik zou zelfs een 4 mb kaartje kunnen gebruiken, maar voor die 3 euro verschil neem ik wel een 16 mb kaartje, dan kan ik er later evt. nog een divx-speler van maken

[ Voor 23% gewijzigd door Wirf op 24-01-2003 15:38 ]

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 15:02:
[...]

NEE!

Een flash-drive is een ssd, maar niet elke ssd is en flash-drive.

FLASH is NIET geschikt als SSD!

Het is een wereld van verschil.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 17:50:

[...]

NEE!

Een flash-drive is een ssd, maar niet elke ssd is en flash-drive.

FLASH is NIET geschikt als SSD!

Het is een wereld van verschil.
Huh ? En wat is je definitie van een SSD dan volgens jou ?
Volgens mij is Solid State Disk een marketingterm voor een vervanger van
een disk waarin geen bewegende delen zitten.
Hier zijn verschillende toepassingsgebieden voor, afhankelijk daarvan
kan flash wel of niet geschikt zijn.

Ik denk dat het voor een OS wel kan , je argument dat je swapfile veel
disk acces kan geven , is een beetje krom , want je swapfile is deel van je virtuele
geheugen en als je met je OS rekening houdt met het feit dat je niet wilt swappen
kan je ook wel zonder.
Mijn ipaq heeft al jaren linux vanuit de flash draaien.

Ik kan me ook situaties voorstellen waarbij het niet kan , bijvoorbeeld de
industriele SSD die vaak als file cache ingezet wordt, maar met de huidige geheugen
prijzen zijn die nauwelijks nog interressant.

Verwijderd

Alles waar geen bewegende onderdelen in zitten is een SSD. Dus ook een Flash-kaartje. Maar dat ding is dus echt niet geschikt.

Een echte SSD is stervensduur. En dat is omdat het gewoon een grote hoop RAM is die je als RAMdisk gebruikt in weze. En ja dat is bloedjesnel. De echt dure hebbem ook nog een HDD of ander opslagmedium + UPS ingebouwd zitten zodat bij een stroomstoring de inhoud van het RAM wordt weggeschreven naar het permanente opslagmedium.

Quanta Costa? Wil je NIET weten :{

• Wirf
ff wat info over een "echte" solid state drive:

http://slashdot.org/artic...04/08/2241229&mode=thread
en
http://www.cray.com/news/0204/xfersystem.html

224GB groot en heeft een transferrate van 80GB/s (ja, dat is meer dan twintig keer zo snel als PC3500 DDR ram)

ik wil er een

Verwijderd

Topicstarter
....... :D .... :X ..inkoopactie...?..?....... :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 23:36 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
Ik heb hier een Compactflash adapter liggen en een CF-kaartje van 32 MB voor die toepassing.
Ik zal zometeen ff dat kaartje in de divx-bak hangen en wat data erheen laten schrijven (gedurende de nacht ofzo)

Ik zat te denken aan het maken van een file van 32 MB bestaande uit (hex) AA's en eentje bestaande uit (hex) 55's (oftewel 10101010 en 01010101)
Na elke schrijf-actie van beide doe ik dan een lees-actie en controleer ik de data (diff met een file)

bijv.:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#!/bin/bash

while [ true ]
do
  date
  cat 01-file > /dev/hdc
  cat 10-file > /dev/hdc
  sync
  sleep 20
  diff /dev/hdc 10-file
done

en dan dit naar bijv een nohup.out te sturen, zodat je later kunt analyseren na hoeveel keer het fout ging.
Iemand een beter idee qua progsel?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

om nog even een vraag van hierboven te beantwoorden:
simpele flashdrives heeft bv Mycom te koop:
flashram aan een IDE interface op PIO4 geloof ik. 32MB en 64MB verkrijgbaar.

Aangezien deze via de ide-controller werkt, is hij ook bootable.
Normale harddisk inrichting geldt hier:
*partitioneren
*activeren
*formatteren
*bootable maken -> MBR/partitietable/bootsector.

Mn SSD is van Cenatek, en is een testexemplaar. $600 voor het kaartje, en dan nog 4*256MB SDR-SDRAM.
Laten we zeggen 800 Euro totaal.
Niet bootable trouwens. Willen ze nog steeds realiseren maar die terugvallende economie is ook niet zo'n stimulans..

4GB variant:
$1000 voor het kaartje (ander chippie op, ze moeten toch ergens winst op maken), en 4*$310 voor SDR-SDRAM 1GB dimmetjes.

$2200,- dus (ouch..)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 01:29 ]

Verwijderd

Wellicht ten overvloede..

Ik heb hier een CF-64 mb draaien middels een CF --> IDE adapter, met nu Freesco erop (linux distro'tje maar heel klein en specifiek), draait al een maandje of twee full-time, geen problemen. 8)
SNEL! trouwens, dik sneller dan vanaf hdd. wel een oude hdd dan...

Het is overigens wel lastig denk ik om te zeggen of je met een dik OS meer slijtage zou hebben, en dat de kaart eerder versleten is, ik heb wat eurootjes neergelegd voor die 64 mb kaart, goed te overzien, maar een gokje wagen met een CF kaart waar een recente MS-Windows op past is natuurlijk wel een tikkie prijzig. :r

• Wirf
Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 01:44:
Ik heb hier een CF-64 mb draaien middels een CF --> IDE adapter, met nu Freesco erop (linux distro'tje maar heel klein en specifiek), draait al een maandje of twee full-time, geen problemen. 8)
Waar heb je die CF --> IDE adapter vandaan? of is dat dezelfde print als de topicstarter noemt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 01:44:
Wellicht ten overvloede..

SNEL! trouwens, dik sneller dan vanaf hdd. wel een oude hdd dan...

Het is overigens wel lastig denk ik om te zeggen of je met een dik OS meer slijtage zou hebben, en dat de kaart eerder versleten is, ik heb wat eurootjes neergelegd voor die 64 mb kaart, goed te overzien, maar een gokje wagen met een CF kaart waar een recente MS-Windows op past is natuurlijk wel een tikkie prijzig. :r
Freesco staat nu niet bekend als het meest resource gebruikende OS (staat de hele dag uit zijn neus te vreten bij wijze van spreken, het enige wat hij doet is een beetje netwerk verkeer doorsturen).
Ik draaide dat hier gewoon vanaf diskette, voor weet ik hoeveel maanden lang (en die disk had ik er niet eens inzitten eigenlijk, enkel om van te booten).
dus ik denk niet dat je dit kunt vergelijken met een OS als winXP

• u_nix_we_all
  • Niet online
TD-er schreef op 25 januari 2003 @ 00:15:
Ik heb hier een Compactflash adapter liggen en een CF-kaartje van 32 MB voor die toepassing.
Ik zal zometeen ff dat kaartje in de divx-bak hangen en wat data erheen laten schrijven (gedurende de nacht ofzo)

Ik zat te denken aan het maken van een file van 32 MB bestaande uit (hex) AA's en eentje bestaande uit (hex) 55's (oftewel 10101010 en 01010101)
Na elke schrijf-actie van beide doe ik dan een lees-actie en controleer ik de data (diff met een file)

bijv.:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#!/bin/bash

while [ true ]
do
  date
  cat 01-file > /dev/hdc
  cat 10-file > /dev/hdc
  sync
  sleep 20
  diff /dev/hdc 10-file
done

en dan dit naar bijv een nohup.out te sturen, zodat je later kunt analyseren na hoeveel keer het fout ging.
Iemand een beter idee qua progsel?
Ik weet niet hoe lang het ddurt om de hele kaart te schrijven lezen , maar
misschien is het efficienter om dit met een bepaald blok te doen , bijvoorbeeld alleen
de eerste 1 MB , dat gaat dan 32x zo snel :)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
Ik was er gisteren niet meer aan toe gekomen...
Maar het schrijven gaat best wel redelijk snel. Ik denk dat die sleep 20 (20 sec wachten) meer invloed heeft. (heb ik er tussen gezet om te voorkomen dat de boel gecached gaat worden)
Daarnaast is al eerder genoemd dat bij normaal gebruik de kaart zelf reguleert waar iets geschreven wordt, zodat je niet altijd dezelfde cel beschrijft. Ik weet niet in hoeverre dat ook gebeurd als je het kaartje als IDE-drive gebruikt.
Ik zal zometeen de Divx-bak eens even aansluiten hiervoor.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• u_nix_we_all
  • Niet online
Heb je er veel tijd voor ? Ik bedoel , stel je cyclus duurt 10 sec, en je haalt 100.000 x .....
Dan ben je wel 277 uur ( 11 dagen) bezig , alleen je sleep 20 kost je dus al 3 weken
bij een herhaling van 100.000 :)
Daarom leek het mij ondoenlijk om dat op de hele 32 Mb te doen , je wilt die hele
cyclus wel binnen 1 seconde kunnen doen, dan kan het je nog wel een hele dag kosten .....

En CF heeft inderdaad "wear levelling" ingebouwd....... had ik even niet aan gedacht ,
dat zal zeker invloed hebben .... misschien betekent dit dat het blok wat beschreven wordt
zich steeds verplaatst. Dan zul je inderdaad de hele CF moeten doen .....

edit:

En in plaats van een sleep 20 kun je beter een "sync" doen,
of je flash met "-o sync" mounten....

[ Voor 10% gewijzigd door u_nix_we_all op 25-01-2003 16:31 ]

Verwijderd

To Wirf:

Waar heb je die CF --> IDE adapter vandaan? of is dat dezelfde print als de topicstarter noemt?

Nee, ik heb hem gehaald bij een duits bedrijf, die verkopen die printjes compleet opgebouwd. :P

Ik heb dat Printje van Electuur ook wel liggen, dat lijkt ongeveer het zelfde schemaatje. Logisch trouwens, je hoeft van een CF kaart nl. alleen maar de juiste aansluitingen te maken op een IDE bus, inwendig lijkt een CF kaart daar nl. wel erg veel op, zoniet het zelfde. Er is op de print dus geen extra logica nodig om de boel aan te sluiten.
Pagina: 1