De Xtreme Baybus! *updated: assemblage*

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 3.541 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Anoniem: 35245 schreef op 28 januari 2003 @ 21:51:
[...]

Standaard zitten er bij elk eindtrap 1 elco van 100uF voor afvlakking. Je kunt proberen deze eerst niet te monteren, kijken of je het piepen van de fans erg hoort of niet...
Dat houd in :X ben een elektron00b 8)7
Ongeveer vergelijkbaar met 3, 4 of 5 volt ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30012

het voltage kan je "instellen" de elco's verminderen alleen de rimpel van de stroom! Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35245

Topicstarter
Bartjuh schreef op 29 januari 2003 @ 16:32:
[...]

Dat houd in :X ben een elektron00b 8)7
Ongeveer vergelijkbaar met 3, 4 of 5 volt ??
Dat hangt af van je fans. Vooral de getrokken stroom bepaald hoe laag je voltage gaat eindigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 30012 schreef op 29 January 2003 @ 16:53:
het voltage kan je "instellen" de elco's verminderen alleen de rimpel van de stroom! Correct me if I'm wrong.
I'll correct you (8>

Elke PWM puls zal de Elco heel scherp laden, elke keer als de PWM puls wegvalt ontlaad de elco zich over de fan(s). Het is dus maar net de vraag hoe kort de PWM puls is en hoever de elco zich laden kan in deze tijd, daarna hoe ver de elco weer ontladen wordt door de fans in de "pauzetijd"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Anoniem: 35245 schreef op 29 januari 2003 @ 16:56:
[...]

I'll correct you (8>

Elke PWM puls zal de Elco heel scherp laden, elke keer als de PWM puls wegvalt ontlaad de elco zich over de fan(s). Het is dus maar net de vraag hoe kort de PWM puls is en hoever de elco zich laden kan in deze tijd, daarna hoe ver de elco weer ontladen wordt door de fans in de "pauzetijd"....
Maar in principe ben je dan toch door de elco je originele PWM kwijt? De tijd dat er 12V op staat, word nu dan toch bepaald (uiteindelijk) hoe snel/langzaam de elco ontlaad? (die natuurlijk weer te beinvloeden is door de pwm)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Waarom houden we het niet gewoon bij alleen pwm ?
Je moet hem gewoon een beetje finetunen en kijken wanneer de fan gaat brommen en wanneer niet ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ND schreef op 29 januari 2003 @ 17:10:
[...]

Maar in principe ben je dan toch door de elco je originele PWM kwijt? De tijd dat er 12V op staat, word nu dan toch bepaald (uiteindelijk) hoe snel/langzaam de elco ontlaad? (die natuurlijk weer te beinvloeden is door de pwm)
Dat is inderdaad min of meer waar. De mosFET echter stuurt nog steeds helemaal op of helemaal dicht, dus geen (of heel weinig) warmteontwikkeling.

Wil je echt helemaal een echte DC spanning, dan moet je er een dikke spoel bij gaan plaatsen. Wil je echte "simpele" PWM, dan laat je de elko eruit. Of je sloopt een oude TV, trekt daar 10 elko's uit en gaat ze gewoon proberen welke het het "lekkerst" doet met jou fan(s) !! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Klein vraagje, als ik het mij goed herinner stuurt de XBus bij het booten gewoon 12 volt naar de fans om ze te laten starten en dan pas gaat de PWM boel aan het werk. Of niet ?

Me, myself & I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bestiole schreef op 30 januari 2003 @ 14:03:
Klein vraagje, als ik het mij goed herinner stuurt de XBus bij het booten gewoon 12 volt naar de fans om ze te laten starten en dan pas gaat de PWM boel aan het werk. Of niet ?
Op het ogenblik nog wel. Wat er wel in het vat zit is dat je voor elke fan kunt instellen op hoeveel % PWM hij stabiel start, en voor hoeveel 100'en milliseconden dat percentage aanwezig moet zijn voor een stabiele start. Ik weet echter nog niet of ik dat er ook echt in ga maken, ik denk erover om gewoon 1 tijd instelbaar te maken waarop de fans op 100% worden gehouden. Het zal denk ik toch niemand storen dat je fans bij inschakelen van je PC voor b.v. 0,5 seconde op 12V draaien, en na die 0,5 seconde pas naar hun vooringestelde toerental gaan... Heeft iig nu geen prioriteit, zoals het nu werkt wil een fan altijd wel starten (tijd gefixed op 0,4 seconde ongeveer bij 100% PWM voor alle fans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestiole
  • Niet online
Ok perfekt, voor mij maakt het niet uit of ze nu 5 seconden lang op max draaien, als ze maar starten en eventjes later zachtjes gaan draaien.
Nog een klein vraagje :) kan de software detekteren dat een fan niet meer draait ? Dus die ofwel stuk is, ofwel geblokkeert door de poot van de kat :)

Me, myself & I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je bedoelt een geluidssensor? (ala piepende kat) of een toerental? De X-bus heeft idd toerentaluitlezing voor 4 fans!

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35965

* Anoniem: 35965 twijfelt een beetje...
Ik heb net nog fff alle oude topics zitten doorspitten, het blijft een vet project dit! Er zijn gewoon teveel mogelijkheden met deze Xbus! :P

Ik geloof dat mijn IA verslaving me dwingt om ook mee te doen aan deze IA :Y)

Ik heb nog wel een paar vragen:

- Is het ook mogelijk om die temp sensors aan de IA toe te voegen? Ik ben namelijk al een tijdje op zoek naar een platte losse sensor die makkelijk heel dichtbij de CPU bevestigd kan worden...

- Doordat er zoveel mogelijk is weet ik nog steeds niet of de baybus nou voldoet aan mijn wensen... Ik zou bijvoorbeeld de volgende features willen gebruiken:

- 4 fans
- 4 temp sensors
- 1 4x20 LCD (white/blue, daar krijgen we binnenkort een berg van binnen)
- Control buttons

Wat ik dat wil kunnen doen is het volgende:

- Fan speeds kunnen instellen met de buttons, en de speed of voltages kunnen aflezen op het lcd
- Temps kunnen aflezen op het lcd
- Zelf een start-up message kunnen instellen
- Eventueel andere info op het lcd kunnen tonen (cpu, memload, hd space, etc)

Het liefst zou ik de baybus stand alone willen gebruiken, dus zonder dat er software voor nodig is om deze aan te sturen (config, etc gaat natuurlijk wel met de software) Daarnaast moet je natuurlijk ook software draaien om bijv. system stats op het lcd te kunnen zien...

Hoeveel indicator LED's zijn er nog over als er een LCD aan de baybus hangt? En wat kan er met deze LED's gedaan worden? Is bijv. die LED bar/knightrider/etc.. nog mogelijk?

Mijn vraag is dus: kan dit allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Zal een beetje een kort antwoord worden op een lange vraag, maar als ik het zo lees, kan het allemaal. 4Fans, 4 tempsensoren, 1x lcd aansluiting, 3 control buttons en 8 led uitgangen. Volges mij kun je ook nog led's opofferen voor buttons, maar dat weet ik niet zeker. De X-bus heeft idd mogelijkheid om HD-activiteit te meten. Hoe dat allemaal softwarematig gaat, weet ik niet, maar het lijkt mij ook allemaal mogelijk. Het bedienen met de buttons zat geloof ik al in de planning.
Indien nodig mag je me corrigeren EasY

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 35965 schreef op 30 januari 2003 @ 18:08:
* Anoniem: 35965 twijfelt een beetje...
Ik heb net nog fff alle oude topics zitten doorspitten, het blijft een vet project dit! Er zijn gewoon teveel mogelijkheden met deze Xbus! :P

Ik geloof dat mijn IA verslaving me dwingt om ook mee te doen aan deze IA :Y)

Ik heb nog wel een paar vragen:

- Is het ook mogelijk om die temp sensors aan de IA toe te voegen? Ik ben namelijk al een tijdje op zoek naar een platte losse sensor die makkelijk heel dichtbij de CPU bevestigd kan worden...
Tja, de kunst is om die te vinden he... En daar heb ik tot nu toe wat moeite mee :P
- Doordat er zoveel mogelijk is weet ik nog steeds niet of de baybus nou voldoet aan mijn wensen... Ik zou bijvoorbeeld de volgende features willen gebruiken:

- 4 fans
- 4 temp sensors
- 1 4x20 LCD (white/blue, daar krijgen we binnenkort een berg van binnen)
- Control buttons
Dat kun je in ieder geval al wel aansluiten
Wat ik dat wil kunnen doen is het volgende:

- Fan speeds kunnen instellen met de buttons, en de speed of voltages kunnen aflezen op het lcd
- Temps kunnen aflezen op het lcd
- Zelf een start-up message kunnen instellen
- Eventueel andere info op het lcd kunnen tonen (cpu, memload, hd space, etc)
Dat kan allemaal, of in ieder geval gaat kunnen als de software af is. De basis functionaliteit is er al wel, maar kleine details zoals EN meetwaarden (automatisch) displayen gemengd met door de PC gestuurde teksten werkt (nog) niet. Maar dat gaat wel komen jaah :P
Het liefst zou ik de baybus stand alone willen gebruiken, dus zonder dat er software voor nodig is om deze aan te sturen (config, etc gaat natuurlijk wel met de software) Daarnaast moet je natuurlijk ook software draaien om bijv. system stats op het lcd te kunnen zien...
Dat kan ook allemaal. De X-bus kan zelfs zijn eigen meetwaardes displayen op verschillende elkaar afwisselende schermen ZONDER tussenkomst van de PC >:)
Hoeveel indicator LED's zijn er nog over als er een LCD aan de baybus hangt? En wat kan er met deze LED's gedaan worden? Is bijv. die LED bar/knightrider/etc.. nog mogelijk?
Los van het LCD zijn er 8 LED outputs. Deze kunnen in de definitieve SW versie ook als knigtrider bars dienst doen e.d.
Mijn vraag is dus: kan dit allemaal?
yep :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SlinkingAnt schreef op 30 januari 2003 @ 19:17:
Zal een beetje een kort antwoord worden op een lange vraag, maar als ik het zo lees, kan het allemaal. 4Fans, 4 tempsensoren, 1x lcd aansluiting, 3 control buttons en 8 led uitgangen. Volges mij kun je ook nog led's opofferen voor buttons, maar dat weet ik niet zeker. De X-bus heeft idd mogelijkheid om HD-activiteit te meten. Hoe dat allemaal softwarematig gaat, weet ik niet, maar het lijkt mij ook allemaal mogelijk. Het bedienen met de buttons zat geloof ik al in de planning.
Indien nodig mag je me corrigeren EasY
neeeeh klopt wel zo'n btje >:)

als mensen het ding gebruiken zullen er heus nog wel feature request komen met knopjes en functies... Als het er al niet 100% inzit zijn dit soort dingen vrijwel altijd wel erbij te bouwen (en via configuratie in of uit te schakelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 17:22
Anoniem: 35245 schreef op 30 januari 2003 @ 21:52:

Dat kan ook allemaal. De X-bus kan zelfs zijn eigen meetwaardes displayen op verschillende elkaar afwisselende schermen ZONDER tussenkomst van de PC >:)
Waar haalt hij dan zijn voeding vandaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_/-\o_ :D _/-\o_
Aaahgh! Weer een IA :P Je hebt me overtuigd hoor... Knap staaltje techniek!

Ik zal ook nog fff rondbellen/mailen over die sensors.. Zouden die dan misschien aan de IA toegevoegd kunnen worden?

Dat duitse bedrijf (PC-cooling.de) waar die andere IA voor loopt had ze wel geloof ik... Misschien dat we ze daar meteen kunnen halen.. Alleen vond ik de prijs nog wel een beetje aan de hoge kant ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Undertaker schreef op 30 January 2003 @ 21:55:
[...]

Het gaat hier over meetwaardes... Niet over een compleet stand alone ding dat niet op de pc is aangesloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Ik dacht al. Ook weer duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Undertaker schreef op 30 januari 2003 @ 21:55:
[...]

uhmmmm ik bedoel zonder tussenkomst van de PC (ow dat schreef ik ook ;) )

Ik bedoel daarmee stand-alone; de PC moet wel aanstaan natuurlijk, maar zonder enige vorm van aansturing kan de X-bus dit alles al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het gaat dus om deze dingen:

Afbeeldingslocatie: http://www.pc-cooling.de/catalog/tpl/900100118/900100118_gr.jpg

Prijs: 6.10

http://www.pc-cooling.de/...Path=9_53&products_id=435

Is dit een beetje interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30685

nog ff voor de duidelijkheid, want ik heb de laatste tijd veel te weinig tijd :
Krijg ik een mail wanneer ik moet betalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07 06:09
hmm paar screens??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16454

Anoniem: 35965 schreef op 30 januari 2003 @ 22:10:
Het gaat dus om deze dingen:

[afbeelding]

Prijs: 6.10

http://www.pc-cooling.de/...Path=9_53&products_id=435

Is dit een beetje interessant?
Dat is op zich een heel mooi en vooral plat apparaat maar erg duur (vooral als je er 4+ wilt hebben >:) ).
Wat ik heb begrepen dat de bedoeling is en dit is ook wat ik ook zou willen als ik de x-bus ga bestellen (ik moet nog ff de financieen glad zien te strijken) zijn gewoon hele simpele ntc componentjes. Die horen goedkoop (~1EU) te zijn en daar klus je dan zelf wel een draadje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

?? :? Come again?
Anoniem: 16454 schreef op 30 januari 2003 @ 22:20:
[...]

Dat is op zich een heel mooi en vooral plat apparaat maar erg duur (vooral als je er 4+ wilt hebben >:) ).
Wat ik heb begrepen dat de bedoeling is en dit is ook wat ik ook zou willen als ik de x-bus ga bestellen (ik moet nog ff de financieen glad zien te strijken) zijn gewoon hele simpele ntc componentjes. Die horen goedkoop (~1EU) te zijn en daar klus je dan zelf wel een draadje aan.
Dat klinkt beter ja.. dan zou je voor dezelfde prijs als 1 sensor vier stuks kunnen maken... Maar ik heb in ieder geval wel 2 platte nodig: GPU en CPU.. Zijn die platte dingen ook los te koop?

[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 35965 op 30-01-2003 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:48

Tarin

Just plain weird.

Die sensors lijken op de dingen die bij m'n DigiDoc zaten.. en ik kan me niet voorstellen dat die zo duur moeten zijn: er zit €10 verschil tussen de versie met 4 sensors (allen bolletjes) en 4 fan-outputs en de versie met 8 sensors (6 bolletjes en 2 platten) en 8 fan-outputs.

Die platte sensors moeten sowieso leverbaar zijn (inderdaad desnoods zonder kabel, dan kan je er zelf ook dunnere draadjes aan solderen; deze krijg je nl. never nooit niet tussen de pootjes van je CPU door, ik heb het geprobeerd en het werkte niet.
(Zou dat met van dat koperdraad wat in een spoel zit, jeweetwel, zeer dun, maar wel geisoleerd kunnen? Dat gaat makkelijk tussen de socket en de CPU door, en dan kan je de sensor toch vlakbij de core plakken zeg maar. Tussen je CPU en heatsink is niet aan te raden :P.)

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 30685 schreef op 30 January 2003 @ 22:16:
nog ff voor de duidelijkheid, want ik heb de laatste tijd veel te weinig tijd :
Krijg ik een mail wanneer ik moet betalen ?
Jep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tarin schreef op 30 januari 2003 @ 23:39:
Die sensors lijken op de dingen die bij m'n DigiDoc zaten.. en ik kan me niet voorstellen dat die zo duur moeten zijn: er zit €10 verschil tussen de versie met 4 sensors (allen bolletjes) en 4 fan-outputs en de versie met 8 sensors (6 bolletjes en 2 platten) en 8 fan-outputs.

Die platte sensors moeten sowieso leverbaar zijn (inderdaad desnoods zonder kabel, dan kan je er zelf ook dunnere draadjes aan solderen; deze krijg je nl. never nooit niet tussen de pootjes van je CPU door, ik heb het geprobeerd en het werkte niet.
(Zou dat met van dat koperdraad wat in een spoel zit, jeweetwel, zeer dun, maar wel geisoleerd kunnen? Dat gaat makkelijk tussen de socket en de CPU door, en dan kan je de sensor toch vlakbij de core plakken zeg maar. Tussen je CPU en heatsink is niet aan te raden :P.)
Hehe, ertussen lijkt me niet zo handig nee... Ik wilde 'm tussen de socket en het mobo doorhalen zodat ie aan de onderkant tegen de CPU aan komt... (dat wordt pielen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestiole
  • Niet online
SlinkingAnt schreef op 30 januari 2003 @ 16:15:
Je bedoelt een geluidssensor? (ala piepende kat) of een toerental? De X-bus heeft idd toerentaluitlezing voor 4 fans!
|:( 8)7 |:( 8)7 |:( 8)7

Ik was niet echt wakker toen ik die vraag stelde denk ik :)

Me, myself & I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Kunnen deze sensors niet gebruikt worden met de x-bus ?
Temperatuursensor type 36 NL 91
Of is de werking daarvan totaal anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bestiole schreef op 24 January 2003 @ 13:13:
Klein vraagje, als je een fan hebt met 3 draden, waaronder 1 voor rpm. Hoe kan je die dan aansluiten ? Male molex op fan solderen, en rmp draad euh... ergens naartoe. Of zit er standaard ook connectoortjes voor 3 draads-fans bij ?
Jep, je hebt per kanaal een 3 pins "jumper" connector en een molex...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bartjuh schreef op 31 January 2003 @ 16:23:
Kunnen deze sensors niet gebruikt worden met de x-bus ?
Temperatuursensor type 36 NL 91
Of is de werking daarvan totaal anders...
Hmm ik zou het niet 1-2-3 durven zeggen... Maar wie gaat er nu 22 pond voor een sensor uitgeven ??? Of heb ik nu bij een verkeerd linkje gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Anoniem: 35245 schreef op 02 February 2003 @ 00:59:
[...]

Hmm ik zou het niet 1-2-3 durven zeggen... Maar wie gaat er nu 22 pond voor een sensor uitgeven ??? Of heb ik nu bij een verkeerd linkje gekeken?
Ja, je hebt gelijk 8)7

Zijn er bij conrad geen goedkope tempsensors ?
Woon er niet zo ver vandaan, dus als ze ze hebben zou ik ze zo kunnen halen :)

[ Voor 63% gewijzigd door Bartjuh op 02-02-2003 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dit topic mag natuurlijk niet wegzakken, veelste interessant om weg te zakken :+

klein stootje dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tanx voor de schop :)

Er ijn wel goedkope tempsensoren te vinden, zat zelfs. Het probleem is echter de behuizing.... De LM35 is goedkoop, maar is een sot behuizing = ERG klein en bedoeld voor pcb montage. Zodra je sensoren hebt zoals die ultraplatte met draadjes eraan enzo betaal je direct een hoofdprijs....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
UPDATE

De prijzen op laupro zijn nu gefixed. Vanaf nu kun je betalen... De inkoopactie sluit 20 februari, waarna de bestellingen voor de onderdelen gedaan gaan worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Okee, da's mooi :)
Het geld is meteen onderweg (Girotel Online...).

Is er al iets zinnigs te zeggen over levertijd?
Anoniem: 35245 schreef op 05 February 2003 @ 21:42:
[...]
Aangezien de bestellingen pas gedaan worden NA de 20e februari, kun je denk ik rond half maart de pakketjes gaan verwachten :D
Ah, da's prima.. m'n LCDtje laat toch ook nog even op zich wachten, en ik heb nog zat andere dingen te doen.

[ Voor 61% gewijzigd door Tarin op 05-02-2003 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tarin schreef op 05 February 2003 @ 21:39:
Okee, da's mooi :)
Het geld is meteen onderweg (Girotel Online...).

Is er al iets zinnigs te zeggen over levertijd?
Niet heel veel, de meeste onderdelen is een kwestie van +- een week, de PCB zo'n 15 dagen, de AVRren ongeveer 2 weken denk/hoop ik.

Aangezien de bestellingen pas gedaan worden NA de 20e februari, kun je denk ik rond half maart de pakketjes gaan verwachten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is er geen belgische rekening voorzien :| ?
en waar kan ik het rekening nummer vinden ?
en nee ik heb nog niet goed gezocht voor het geval dat het ergens echt duidelijk staat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Rekeningnummer staat in --EasY--'s profiel @ LauPro.. het is misschien handig als dat ook op de voorpagina van de IA (dus ook op LauPro) komt te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De gegevens staan nu bij de IA op laupro, en tevens hieronder:

Postbank nummer P 8009645
t.n.v. Erik Zandboer
te Krimpen aan den IJssel

voor buitenlandse overschrijvingen:
IBAN = NL25PSTB0008009645
BIC ofwel SWIFT code van de Postbank = pstbnl 21

Voor Belgie is er nog geen apart rekeningnummer, de meesten die ik hierover spreek gooien het in een enveloppe samen met een hardkartonnen ansichtkaart...

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 35245 op 05-02-2003 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 19:55

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Moet nu even wachten totdat ik zaterdag krijg uitbetaald :*)
Maar ik zorg dat je het geld zo snel mogelijk hebt.

/me Carp_Hunter heeft inmiddels al een 4x20 LCDtje >:)

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Je kan tog ook na 20 Febrari betalen ??
Hoe lang krijg je na 20 februari om te betalen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bartjuh schreef op 06 februari 2003 @ 15:04:
Je kan tog ook na 20 Febrari betalen ??
Hoe lang krijg je na 20 februari om te betalen ??
In principe gaat hij 20 feb. dicht, ik ga dan al vrij snel onderdelen bestellen. Ik wacht na de 20e nog een ruime week tot alle betalingen "uitgestroomd" zijn... dus als je een snelle betalen bent zou je nog tot ongeveer een week na de 20e kunnen betalen... Ik geef sowieso wel een gil een paar dagen van tevoren als er iemand op de [IA] staat maar waarvan de betaling nog niet binnen is... Altijd in goed overleg. Ik was niet van plan zomaar te gaan bestellen zonder eerst ff te checken of je betaling nog hangend is ofzo...!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kan je me dan mailen naar waar ik het geld kan opsturen in een omslag ?
Mr.ChronoM @ PowerLCD . com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 30685 schreef op 06 February 2003 @ 19:56:
kan je me dan mailen naar waar ik het geld kan opsturen in een omslag ?
Mr.ChronoM @ PowerLCD . com
check your meel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
kan ik nog avr's bestellen? (ging sneller dan ik dacht hier)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-DarkShadow- schreef op 08 February 2003 @ 18:40:
kan ik nog avr's bestellen? (ging sneller dan ik dacht hier)
Je kan nog altijd bestellen via Laupro ;)
De link staat in de eerst post van dit topic, denk dat alles geregelt moet zijn tegen 20 februari

:+ Mr.ChronoM heeft vandaag de betaling in orde gebracht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Op Laupro kan ik alleen maar de aangeboden producten bestellen. En ik zou graag een aantal andere AVR's willen hebben.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
Komt er toevallig nog een soort van handleiding zodat ik precies weet waar alle componenten moeten zitten en waar ik heel de meut aan kan sluiten?
Ook snap ik ff niet hoe je rgb leds aan kan sluiten

en ik heb alleen topic 1 gevolgd, daarna afgehaakt en geen zin om alles door te lezen

[ Voor 21% gewijzigd door The Dolf op 11-02-2003 00:13 ]

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-DarkShadow- schreef op 10 February 2003 @ 09:56:
Op Laupro kan ik alleen maar de aangeboden producten bestellen. En ik zou graag een aantal andere AVR's willen hebben.
Als je de types ff aangeeft dan kunnen die nog mee met de prijsaanvraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Dolf schreef op 11 February 2003 @ 00:08:
Komt er toevallig nog een soort van handleiding zodat ik precies weet waar alle componenten moeten zitten en waar ik heel de meut aan kan sluiten?
Natuurlijk; zonder zo'n handleiding zou ik "Ravensburger" op de print zetten :+

Er komt een duidelijke omschrijving van de bouw, niet alleen wat waar moet maar ook hoe je solderen moet en dergelijke.
Ook snap ik ff niet hoe je rgb leds aan kan sluiten
Een RGB LED is niets anders dan 3 LEDs in een enkel huisje (okok, voor de muggenzifters meestal 4 LEDs maar de dubbele blauwe tel ik ff als 1). Dus je gebruikt dan per RGB LED gewoon 3 LED outputs en klaar.
en ik heb alleen topic 1 gevolgd, daarna afgehaakt en geen zin om alles door te lezen
Vaak is het dan inderdaad handiger je vraag hier te stellen... Het terugzoeken door zoveel pagina's is niet echt feest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
IK heb je een mailtje gestuurd, maar ik weet niet of het is aangekomen easy, dus hier een stukje eruit:
Ik wil wel eerst de prijzen van de volgende controllers weten:
ATmega8L-8AC
ATmega32L-8AC
ATmega161-4AC
ATmega16L-8AC
ATmega128L-8AC
ATtiny28V-1AC
ATtiny26L-8SC
ATtiny12V-8S2
Dit zijn de ordering code's van de AVR's waar ik interesse in heb, het zijn allemaal SMD packages. Wanneer ik een prijsindicatie krijg zal ik zo snel mogelijk doorgeven welke ik wil hebben.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
Anoniem: 35245 schreef op 11 February 2003 @ 08:34:
[...]

Natuurlijk; zonder zo'n handleiding zou ik "Ravensburger" op de print zetten :+

Er komt een duidelijke omschrijving van de bouw, niet alleen wat waar moet maar ook hoe je solderen moet en dergelijke.

[...]

Een RGB LED is niets anders dan 3 LEDs in een enkel huisje (okok, voor de muggenzifters meestal 4 LEDs maar de dubbele blauwe tel ik ff als 1). Dus je gebruikt dan per RGB LED gewoon 3 LED outputs en klaar.

[...]

Vaak is het dan inderdaad handiger je vraag hier te stellen... Het terugzoeken door zoveel pagina's is niet echt feest....
Dan zal ik straks ook maar meteen betalen. Jammer dat ik maar 2 rgbleds aan kan sluiten en dan nog 2 gewone wat uiteraard jammer is. Maar daar ga ik ff wat op verzinnen zodat er wel 8 op aangesloten kunnen worden.

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE.

Delivery to the following recipients has been delayed.

info@xtremehardware.tk
development@xtremehardware.tk
Gooi die mailbox vaker leeg.

[ Voor 8% gewijzigd door -DarkShadow- op 11-02-2003 23:39 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Topicstarter
The Dolf schreef op 11 February 2003 @ 15:31:
[...]

Dan zal ik straks ook maar meteen betalen. Jammer dat ik maar 2 rgbleds aan kan sluiten en dan nog 2 gewone wat uiteraard jammer is. Maar daar ga ik ff wat op verzinnen zodat er wel 8 op aangesloten kunnen worden.
Nog ff geduld hebben, dan komt de Xtreme LEDbar eraan... die kan er HEEL VEEL aan en word ook aansluitbaar op de X-bus :P

Topicstarter
-DarkShadow- schreef op 11 February 2003 @ 23:36:
[...]

Gooi die mailbox vaker leeg.
Nou die meeladressen staan dus gewoon geforward naar mijn reguliere mail.... Dus ikke niet helemaal snap :S

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Hoe staat het met de betalingen? Als het goed is is er reeds het een en ander binnen.. zou dat op LauPro aangegeven kunnen worden? (pleeeaase?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61867

Easy, ik heb me ingeschreven op Laupro is het handig te wachten met betalen ivm mogelijk temperatuur sensoren of lukt het je niet meer in deze inkoop actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik denk dat ik het maar moet over slaan uit financiele redenen :'(

Pas over een maand heb ik weer genoeg geld ... ik wacht wel op inkoopactie nr. 2 van de x-bus ...

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 14-02-2003 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 61867 schreef op 14 February 2003 @ 19:06:
Easy, ik heb me ingeschreven op Laupro is het handig te wachten met betalen ivm mogelijk temperatuur sensoren of lukt het je niet meer in deze inkoop actie?
Ik moet nog temp sensoren uitzoeken... Waarschijnlijk kan ik de LM35 we krijgen, maar daar moet ik nog ff navraag naar doen... Ook de prijs nog dus, maar reken rond de 1 euro per sensor. Dat zijn kleine SOT behuizing ICs dur draadjes eraan pielen is best nog wel een uitdaging :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51047

Met wat voor LCD´s is dit ding nou compatible? En hoe sturen we die aan? Is er software voor die PC stats weergeeft, temps, cpu usage etc etc? En hoe solderen we dat LCD dan weer aan die Xtreme BB vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35245 schreef op 13 February 2003 @ 22:09:
[...]

Nog ff geduld hebben, dan komt de Xtreme LEDbar eraan... die kan er HEEL VEEL aan en word ook aansluitbaar op de X-bus :P
Zoals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Anoniem: 51047 schreef op 15 February 2003 @ 03:14:
Met wat voor LCD´s is dit ding nou compatible? En hoe sturen we die aan? Is er software voor die PC stats weergeeft, temps, cpu usage etc etc? En hoe solderen we dat LCD dan weer aan die Xtreme BB vast?
De ><-bus is compatible met iedere 2x16 tot 4x20 character LCD. Alle LCD's met HD44780 of compatible chipset moeten inprincipe gewoon werken. Grafisch wordt niet onder steund. Op de ><-bus zitten aansluitingen voor het LCD, zie het zo, ipv dat je een LPT cabel aan het LCD soldeerd, soldeer je de ><-bus er aan vast.
PC stats weergeven via het LCD daar wordt door --EasY-- aan gewerkt.

Mocht er iets niet kloppen neem ik aan det --EasY-- mij corrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Undertaker schreef op 15 February 2003 @ 08:05:
[...]

De ><-bus is compatible met iedere 2x16 tot 4x20 character LCD. Alle LCD's met HD44780 of compatible chipset moeten inprincipe gewoon werken. Grafisch wordt niet onder steund. Op de ><-bus zitten aansluitingen voor het LCD, zie het zo, ipv dat je een LPT cabel aan het LCD soldeerd, soldeer je de ><-bus er aan vast.
PC stats weergeven via het LCD daar wordt door --EasY-- aan gewerkt.

Mocht er iets niet kloppen neem ik aan det --EasY-- mij corrigeerd.
Het aansluitschema, hoe ziet dat er dan uit? Of vinden we op de >< gaatjes 1 tm 25 zoals die ook op een lpt te vinden zijn? Dus bv als je pin 4 van je lcd met pin 8 van je lpt moet verbinden, dan moet je in dit geval dus pin 4 verbinden met pin8 van de ><?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Voor zover ik weet gebruikt een LCD 10 pinnen en geen 25. Op de ><-bus zullen denk ik 10pinnen zitten voor het LCD, een goede handleiding en aansluitschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
zijn de prijzen al bekend -Easy-? (ik neem aan van niet, maar ik kan niet wachten)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16454

hee ik zag dat de verzendkosten zijn gehalveerd :)
Ik heb maar meteen besteld maar wacht nog even met betalen tot bekend is of de temperatuursensors meebesteld gaan worden.
Wat mij opviel was dat voor mij maar 7 mensen een vrijwillige bijdrage aan --EasY-- hebben gedaan, beetje sneu. Kom op die 5 euro is maar 10% van het totaalbedrag van 1 zo'n apparaat dus dat kan er ook nog wel bij! (no offence: t'is vrijwillig, ik weet het en misschien hebben jullie er een heeele goede reden voor maar die gast heeft het verdiend en je kan best een uurtje langer bij appie hein werken ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals waarschijnlijk zo'n 256 fadeable LEDs, oftewel 256/3 = 85 RGB LEDs in full-color aanstuurbaar met een update rate van minimaal 20Hz :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Undertaker schreef op 15 February 2003 @ 14:35:
Voor zover ik weet gebruikt een LCD 10 pinnen en geen 25. Op de ><-bus zullen denk ik 10pinnen zitten voor het LCD, een goede handleiding en aansluitschema.
Op de X-bus zitten 16 pinnen op een rij. Een standaard HDD44780 compatible LCD heeft een 14 pins interface, en de laatste twee pinnen zin voor een optionele backlight. Je kunt dus een 16 aderige bandkabel direct tussen LCD en de X-bus solderen (1-op-1), of zelfs een LCD direct aan de header solderen (kijk maar naar de foto's van het proto op http://www.xtremehardware.tk bij "Xtreme Baybus / prototype pictures")

Assemblage handleiding heb ik nu net klaar! Dit is echter voor de assemblage van de X-bus zelf, niet voor de "features" die je eraan kunt hangen. Dat word een apart document. Ik zal wel kijken of ik de bouwinstructies morgen online kan gooien, dan kan iedereen er alvast een btje in rondkijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 51047 schreef op 15 February 2003 @ 03:14:
Het weergeven van dit soort dingen is iets complexer dan alleen maar een stukje software op de PC.

Ten eerste kan de Xtreme Baybus zelf autonoom schermen optekenen waarin hij meetwaardes displayed. Deze schermen kun je zelf opbouwen, naar de X-bus schieten en daarna zal de X-bus bij inschakeling direct deze schermen gaan tonen. Voordeel is dus dat zlefs al hangt je PC nog in de BIOS, de X-bus al vrolijk temperaturen en fantoerentallen etc. kan displayen. Nadeel is dat alles wat de X-bus niet meet (cpu-usage, aantal mails in je inbox) in deze mode niet kan weergeven (omdat hij er simpelweg geen weet van heeft)

Ten tweede kun je ervoor kiezen deze automatische schermen niet te gebruiken, en de teksten via een pc programma op het LCD te zetten. In principe zou software als smartie het ook moeten kunnen; deze heeft ondersteuning voor o.a. Crystalfontz seriele displays en de Xtreme baybus zou in staat moeten zijn dit te tonen. Ik heb het nog niet getest, gewoon geen tijd voor gehad, maar de LCD communicatie is wel met dit in mijn achterhoofd gemaakt. De software in de X-bus gaat dus zeker aangepast worden om dit werkend te krijgen. Voordeel hiervan is dat je ALLES wat smartie kan dispayen ook op het LCD van de X-bus kunt toveren. Nadeel is, dat als b.v. smartie de X-bus aanstuurt via de seriele poort, elk ander programma er op dat moment niet bijkan.

Een derde optie daar werk ik nog aan, in deze optie zou de X-bus in principe de autonomen schermen tonen, maar kun je met de PC (een deel van) de gedisplayde schermen zelf invullen. In deze mode zouden schermen opgestuurd door b.v. smartie opgenomen kunnen worden in de cyclus van autonom schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 51047 schreef op 15 February 2003 @ 14:33:
[...]

Het aansluitschema, hoe ziet dat er dan uit? Of vinden we op de >< gaatjes 1 tm 25 zoals die ook op een lpt te vinden zijn? Dus bv als je pin 4 van je lcd met pin 8 van je lpt moet verbinden, dan moet je in dit geval dus pin 4 verbinden met pin8 van de ><?
Veel schema is het niet, gewoon 1-op-1 solderen... Op de X-bus bevind zich een 16pins header die precies een afspiegeling is van een LCD aansluiting. Als je geen backlight LCD hebt kun je pin 15 en 16 van de X-bus vergeten en heb je maar 14 lijnen te doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-DarkShadow- schreef op 15 February 2003 @ 20:56:
zijn de prijzen al bekend -Easy-? (ik neem aan van niet, maar ik kan niet wachten)
Alle prijzen zijn bekend, behalve de temperatuur sensoren (ALS die nog komen) en eventuele andere aangevraagde prijzen van Atmel AVR types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
Komen er nog temp sensors bij of worden die bij de xtreme led actie meegenomen?

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35245 schreef op 16 February 2003 @ 02:01:
[...]

<heel verhaal over PC aansturingen enzo...>
Ik koop de X-bus vooral omdat ik mijn PC knoploos wil maken, zoals al eerder gezegt. Maar zoals velen ook wel weten ben ik al heel lang bezig met LCD software. Dus als de documentatie van de X-bus klaar is en het word mogelijk om zelf schermen naar de X-bus te sturen, moet het volgens mij redelijk makkelijk zijn een ALL-IN-ONE programma'tje te schrijven die de X-bus zijn waardes laat tonen en bijvoorbeeld daartussen nogeens PC stats zoals CPU-usage, DU-meter, ... (powerlcd dingen dus...)

Wil er dus zeker software voor gaan schrijven als ik weer eens ergens tijd vind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zeg, als ik temp sensors wil hebben, kan ik deze dan gewoon ff bij conrad halen ofzo? en welk type moet ik dan precies hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 51047 schreef op 16 February 2003 @ 22:35:
Zeg, als ik temp sensors wil hebben, kan ik deze dan gewoon ff bij conrad halen ofzo? en welk type moet ik dan precies hebben?
Je kunt vrijwel elk type gebruiken, zolang ze maar OF weerstand veranderen bij temperatuur (NTC, PTC en de modernere halfgeleider sensoren), OF een varierende spanning of stroom afgeven afhankelijk van de temperatuur. Dit zijn eigenlijk alle sensoren die GEEN digitale seriele data verzenden, dus alleen "domme" sensoren. Probeer altijd NTCs/PTCs te vinden die iets van 100Kohm @25 graden zijn, die matchen het lekkerst met de bij de X-bus geleverde weerstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
UPDATE

Ik heb versie 0.1 van de Xtreme Baybus I assemblage instructies online gezet! Je kunt ernaartoe surfen via www.xtremehardware.tk en dan te klikken op Xtreme Baybus en daarna op downloads, of hem direct downloaden (199Kbyte PDF)

Ook het (vrijwel definitieve) schema en onderdelen opstelling zitten erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Anoniem: 35245 schreef op 17 February 2003 @ 00:13:
UPDATE

Ik heb versie 0.1 van de Xtreme Baybus I assemblage instructies online gezet! Je kunt ernaartoe surfen via www.xtremehardware.tk en dan te klikken op Xtreme Baybus en daarna op downloads, of hem direct downloaden (199Kbyte PDF)

Ook het (vrijwel definitieve) schema en onderdelen opstelling zitten erbij!
Woei, ziet er netjes uit.. nogal druk ook op die print :)

if you can read this the Microcontroller is missing :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Anoniem: 16454 schreef op 16 February 2003 @ 01:37:
hee ik zag dat de verzendkosten zijn gehalveerd :)
Wat mij opviel was dat voor mij maar 7 mensen een vrijwillige bijdrage aan --EasY-- hebben gedaan, beetje sneu. Kom op die 5 euro is maar 10% van het totaalbedrag van 1 zo'n apparaat dus dat kan er ook nog wel bij! (no offence: t'is vrijwillig, ik weet het en misschien hebben jullie er een heeele goede reden voor maar die gast heeft het verdiend en je kan best een uurtje langer bij appie hein werken ;))
Heb je gelijk in, ik kan mijn bestelling helaas niet meer wijzigen maar die vrijwillige bijdrage maak ik nog over buiten Laupro om ;)

--EasY-- de Xtreme Baybus I assemblage instructies zien er goed uit, compleet met soldeerinstructies en al, ik kan niet wachten totdat hij binnen isAfbeeldingslocatie: http://smilies.sofrayt.com/%5E/b/smiley2k.gif

[ Voor 14% gewijzigd door Underground75 op 17-02-2003 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben nu bezig met het hardware configuratie document ("hoe interface ik dit stukje hardware aan de X-bus"), en parallel ook nog aan de serial communications interface doc. Dit laatste document beschrijft alle seriele communicatie van en naar de X-bus, zodat je eenvoudig je eigen appjes kunt schrijven. Er komen ook eenvoudige voorbeeldjes bij in C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op verzoek heb ik een aantal prijzen opgevraagd van Atmel AVRren die kunnen meeliften op de bestelling. Dit is het overzicht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ATmega8L-8AC Euro 6.87
ATmega32L-8AC Euro 13.08
ATmega161L-4AC Euro 10.88 (beter is binnenkort de ATmega162L-8AC)
ATmega16L-8AC Euro 10.17
ATmega128L-8AC Euro 21.17
ATtiny28V-1AC -> zou ik niet gebruiken
ATtiny26L-8SC Euro 3.21
ATtiny12V-1SC Euro 2.21

Als er meer geinsteresseerden zijn, post het ff hier. Let er wel op dat dit AC-versies zijn, dus GEEN IC voetjes DIP werk. Allen zijn SMD, hou daar dus rekening mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

euhm... ik heb me toch maar opgegeven voor deze IA :P
maar nou heb ik thuis wel bergen weerstandjes en condensatoren liggen (alleen niet 1/4 watt met die weerstandswaarden)
zou het schelen als ik dat soort meuk zelf bestel :? en is dat mogenlijk

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Je hebt bij de prijzen staan: (beter is binnenkort de ATmega162L-8AC), maar ik denk niet dat ik die nog via deze IA kan bestellen, want dat duurt waarschijnlijk nog wel eventjes voordat die er zijn, ofnie?

Zijn die prijzen incl. of excl.?

[ Voor 8% gewijzigd door -DarkShadow- op 17-02-2003 22:57 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35245 schreef op 17 februari 2003 @ 00:11:
[...]

Je kunt vrijwel elk type gebruiken, zolang ze maar OF weerstand veranderen bij temperatuur (NTC, PTC en de modernere halfgeleider sensoren), OF een varierende spanning of stroom afgeven afhankelijk van de temperatuur. Dit zijn eigenlijk alle sensoren die GEEN digitale seriele data verzenden, dus alleen "domme" sensoren. Probeer altijd NTCs/PTCs te vinden die iets van 100Kohm @25 graden zijn, die matchen het lekkerst met de bij de X-bus geleverde weerstanden.
En dan logaritmisch of exponentieel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
He, ik heb al besteld en zodra ik bij telebankieren kan (heb hier de inloggegevens niet) betaal ik ook, maar ik had nog een vraagje.

Ik heb nu zo'n beetje alle draadjes wel gelezen, en ook de site. Telkens weer kom ik tegen dat de ledjes op de PWM zitten, net als de fans.
Is het dan mogelijk om met behulp van een FET en een elco (en misschien wat meer, maar ik kom geen wijs uit die schematics2.png, zie nergens ledjes, en kom ook maar een paar transistoren tegen, VER uit de buurt van de fanheaders :?) in plaats van een led, een fan aan te sturen (waarschijnlijk dus door losse eindtrappen te kopen)?

Als ik het optel kom in namelijk op 10 fans uit (2x voeding, proc, northbridge, video en 5x casefan) 8)7
Qua RPM-meting kom ik wel uit, want ik had bij aankoop van de fans al rekening gehouden met de beschikbare fans headers op het mobo (3stuks, alleen de fan van de northbridge krijgt er ook een).

Oh ja, als hij in de kast past, dan kan ik mijn 4x40 lcd testen :) Nou ja, mijn lcd werkt wel, maar dan kan ik kijken of je software er goed mee overweg kan :)
Maar eerlijk gezegd betwijfel ik of hij in de kast past :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Paul op 18-02-2003 20:44 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
uniquorn schreef op 17 februari 2003 @ 14:30:
euhm... ik heb me toch maar opgegeven voor deze IA :P
maar nou heb ik thuis wel bergen weerstandjes en condensatoren liggen (alleen niet 1/4 watt met die weerstandswaarden)
zou het schelen als ik dat soort meuk zelf bestel :? en is dat mogenlijk
Op zich kun je alles gewoon bij de electroboer kopen. Behalve de PCB en de Atmel AVR. De AVR misschien nog wel als je je best doet, dan zou je die wel naar mij moeten opsturen om de bootloader erin te schieten. Daarna kun je zelf de flash flashen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-DarkShadow- schreef op 17 February 2003 @ 22:43:
Je hebt bij de prijzen staan: (beter is binnenkort de ATmega162L-8AC), maar ik denk niet dat ik die nog via deze IA kan bestellen, want dat duurt waarschijnlijk nog wel eventjes voordat die er zijn, ofnie?
Tja, volgens mij is de 162 er nog niet nee, alleen samples.... Je kunt even kijken wat de verschillen zijn, en of je die extra's die de 162 biedt echt nodig hebt. Ik neem aan dat je toch geen probleem hebt als je chip "eruit" gaat, bovendien is upgraden naar een stapje nieuwer meestal erg probleemloos bij de AVR serie (ik ben met de X-bus b.v. gegaan van 90S8535 - ATmega163 - ATmega16 - ATmega32 en heb in totaal EEN bitcheck moeten wijzigen in dat hele pad... En die bitcheck was nog mijn eigen fout ook :P )
Zijn die prijzen incl. of excl.?
De prijzen zijn incl. BTW, excl. verzenden (duuh ik lijk Mekkermann of Ach en Weehkamp wel :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 51047 schreef op 17 February 2003 @ 22:50:
[...]

En dan logaritmisch of exponentieel?
Dat is gewoon krom :P

"goedkope" NTC/PTCs hebben altidj een vage kromme, hun iets duurdere halfgeleider-broertjes zijn lineair. Maar geen probleem!!! De X-bus kan namelijk heel goed hiermee omgaan, omdat je de overdracth via een aX2 + bx + c functie kunt configgen. Kijk maar naar dit niet geheel up-to-date-maar-best-wel-bina-compleet-plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/documents/adc_screen.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op 18 February 2003 @ 11:00:
He, ik heb al besteld en zodra ik bij telebankieren kan (heb hier de inloggegevens niet) betaal ik ook, maar ik had nog een vraagje.

Ik heb nu zo'n beetje alle draadjes wel gelezen, en ook de site. Telkens weer kom ik tegen dat de ledjes op de PWM zitten, net als de fans.
Is het dan mogelijk om met behulp van een FET en een elco (en misschien wat meer, maar ik kom geen wijs uit die schematics2.png, zie nergens ledjes, en kom ook maar een paar transistoren tegen, VER uit de buurt van de fanheaders :?) in plaats van een led, een fan aan te sturen (waarschijnlijk dus door losse eindtrappen te kopen)?
Ja dat moet zeker kunnen. Nu is dat nog even moeilijk met deze software, tenzij je die extra fans vanuit je pc aanstuurt (je kunt elke LED op een intensiteit proggen dus dat moet lukken).

Er komt een volgende software versie, waarin je zelf formules kunt invoeren. In die software word het dan ook mogelijk om een LED op te offeren en daar een extra tempsensor aan te hangen, en een tweede LED op te offeren voor een extra fan. Je kunt dan b.v. ook een LED uitgang gebruiken om een fan aan te sturen met de maximale waarde van alle tempsensoren, of b.v. met de gimmidelde temperatuur.

Vergeet trouwens niet dat een enkele trap met gemak een paar fans kan sturen he, je hebt in de X-bus I 4 verschillende fanuitgangen, maar als je op elke uitgang 3 fans hangt b.v. heb je in totaal wel 12 fans... Alleen draaien ze dan per 3 op hetzelfde voltage. De eindtrappen in de X-bus I zijn dermate zwaar dat een paar ampere per fan output geen enkel probleem is :9
Als ik het optel kom in namelijk op 10 fans uit (2x voeding, proc, northbridge, video en 5x casefan) 8)7
Qua RPM-meting kom ik wel uit, want ik had bij aankoop van de fans al rekening gehouden met de beschikbare fans headers op het mobo (3stuks, alleen de fan van de northbridge krijgt er ook een).
Tja, dan zou je moeten wachten op de X-bus II, die krijgt hoogst waarschijnlijk 8 FAN outputs. Als je toch de X-bus I wil gebruiken, dan zou je inderdaad op de LED outputs er zelf eindtrappen op moeten klussen. Dat kan ook zonder FET, vooral voor de kleinere fans kun je prima uit met een eenvoudige transistor. Een slidertool maken voor jezelf van 8 kanalen is simpel te doen...
Oh ja, als hij in de kast past, dan kan ik mijn 4x40 lcd testen :) Nou ja, mijn lcd werkt wel, maar dan kan ik kijken of je software er goed mee overweg kan :)
Maar eerlijk gezegd betwijfel ik of hij in de kast past :'(
Ja een 40x4 wil er meestal niet lekker in passen. Op zijn kant wel trouwens ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 35245 op 18-02-2003 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
Anoniem: 35245 schreef op 18 February 2003 @ 22:24:
Ja dat moet zeker kunnen. Nu is dat nog even moeilijk met deze software, tenzij je die extra fans vanuit je pc aanstuurt (je kunt elke LED op een intensiteit proggen dus dat moet lukken).
En die moeten dan op dezelfde manier als de fans aangesloten worden?
Vergeet trouwens niet dat een enkele trap met gemak een paar fans kan sturen he, je hebt in de X-bus I 4 verschillende fanuitgangen, maar als je op elke uitgang 3 fans hangt b.v. heb je in totaal wel 12 fans... Alleen draaien ze dan per 3 op hetzelfde voltage. De eindtrappen in de X-bus I zijn dermate zwaar dat een paar ampere per fan output geen enkel probleem is :9
Ja weet ik :) Heb ik ook al aan zitten denken, de stilste fans danwel die wel op 12v moeten draaien (die van de videokaart lager zetten lijkt me niet verstandig als ik nu al kijk hoe warm die wordt...) gewoon op 12v en ff kijken welke ik dan wel aansluit :) De proc zeker, want die delta föhn mag wel wat zachter :)
Tja, dan zou je moeten wachten op de X-bus II, die krijgt hoogst waarschijnlijk 8 FAN outputs. Als je toch de X-bus I wil gebruiken, dan zou je inderdaad op de LED outputs er zelf eindtrappen op moeten klussen. Dat kan ook zonder FET, vooral voor de kleinere fans kun je prima uit met een eenvoudige transistor. Een slidertool maken voor jezelf van 8 kanalen is simpel te doen...
Och, ledjes zijn ook leuk :) Alleen verkloot ik altijd de gaten :X
Ja een 40x4 wil er meestal niet lekker in passen. Op zijn kant wel trouwens ;)
Heb gemeten, het printje is breder dan de kast :( Misschien dat ik hem in een zijkant mod, alleen dan ziet niemand hem, ding staat onder mijn bureau :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat config programma ziet er HEEL leuk uit ! :D
nog 1 dag te gaan en dan kunnen de onderdelen besteld worden ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Ik hoop dat je mijn mail hebt ontvangen -Easy-, maar dit is mijn bestelling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
1 x ATtiny26L-8SC  totaal=€ 3,21
3 x ATtiny12V-1SC  totaal=€ 6,63
1 x ATmega8L-8AC   totaal=€ 6,78
1 x ATmega16L-8AC  totaal=€10,17

1 x verzendkosten  totaal=€ 3,25
Totaal-------------------------- +
                          €30,04

Alvast hartelijk bedankt en veel succes met inpakken etc. De inkoopactie van de Baybus is trouwens wel heel succesvol.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10852

Anoniem: 35245 schreef op 06 February 2003 @ 15:09:
[...]
In principe gaat hij 20 feb. dicht, ik ga dan al vrij snel onderdelen bestellen. Ik wacht na de 20e nog een ruime week tot alle betalingen "uitgestroomd" zijn...
Kheb nog niet betaald aangezien ik internet bankieren heb en pas op de 23ste betaald krijg, je hebt het dus uiterlijk 25/26 feb op je rekening :)
Ik kan het bedrag nu nog niet betalen aangezien ik pas deze maand m'n geld voor het extra werken in kerstvakantie krijg :/
Maar het geld is er op tijd :)
Mooi om te zien dat de X-bus er dalijk ook echt echt is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 30685 schreef op 19 februari 2003 @ 17:49:
Dat config programma ziet er HEEL leuk uit ! :D
nog 1 dag te gaan en dan kunnen de onderdelen besteld worden ! ;)
yep idd

En dat is nog maar 1 pagina van het config programma :P

Deze png is al niet meer 100% up-to-date, er zit nu ook al een knoppie op om de Vref van 2.56 of 5V te meten, en ook kun je realtime je +5V lijn meten via de ADC calibratie functie van de AVR >:)

Iemand interesse van een "galerie" van alle config schermen?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 35245 op 19-02-2003 23:30 ]

• The Dolf
  • Niet online
Anoniem: 35245 schreef op 19 February 2003 @ 23:30:
Iemand interesse van een "galerie" van alle config schermen?
Zekers. Liefst naar mijn mail.

bdw, Ik heb net betaald met rabo inet bankieren

Gezocht!
Router

• Underground75
The Dolf schreef op 20 February 2003 @ 00:38:
[...]

Zekers. Liefst naar mijn mail.

bdw, Ik heb net betaald met rabo inet bankieren
Stuur hem dan ook gelijk naar die van mij ;)

Topicstarter
Ik zal proberen vanavond screenshots te maken van elke page, ik denk dat ik die gewoon op de site zet... Dan kan iedereen makkelijker kijken zonder al te hoeven gaan installeren enzo... Toch zal ik de nieuwste versie van het tool dan ook online zetten, zodat je er ook "in het echt" doorheen kunt kijken.

Ow ja, de temp sensoren is NIET gelukt. Misschien komt er nog een aparte [IA] voor maar met deze IA kunnen ze niet meer mee.

Topicstarter
SITE UPDATE

Ik heb alle tabs van het Configuration Tool voor de Xtreme Baybus op; de site gezet! Kijk op http://www.xtremehardware.tk onder "Xtreme Baybus"... "screenshots" !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35245 schreef op 20 February 2003 @ 22:45:
SITE UPDATE

Ik heb alle tabs van het Configuration Tool voor de Xtreme Baybus op; de site gezet! Kijk op http://www.xtremehardware.tk onder "Xtreme Baybus"... "screenshots" !!
het ziet er allemaal heel cool uit, begrijp het wel niet allemaal, maar zo slim ben ik natuurlijk ook nie :+
Ik wil m'n baybus ! :D
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste