Ati Radeon 9500 rebuild to radeon 9700(pro) --- Part II

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.539 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 11:24
FAQ gemaakt door T.T. en BuG2FiX

Dit is het vervolg op het vorige topic over deze fantastische (software) mod.

UPDATE: Ook de Catalyst 3.1 drivers zijn te hacken, klik hiero (bovenaan de lijst staan ze..)

Even voor starters en noobs die niet willen lezen:

• Een Radeon 9500 PRO is niet te modden naar een 9700 !!!!!!!!
• Er zijn ook Radeon 9500 non-pro die NIET te modden zijn (lees verderop)
• Er is ALTIJD een kans dat je checkerboards krijgt, kwestie van geluk!!!!!

Samengevat gaat het over de aanpassing van de drivers van de niet-pro versie van de Radeon 9500 waardoor deze omgetoverd word in een Radeon 9700. Dit is GEEN HOAX !!! Om het nog sterker te maken kun je deze kaart ook nog overklokken naar een 9700pro versie. :9~ check deze stats maar eens :)

UPDATE: Er is een kaart op de markt waarbij het patchen niet mogelijk is let daar dus op, het gaat om een Sapphire kaart, via deze link kun je bekijken waar het om gaat. Het is dus een non-pro kaart op een 9500 PCB (met de 4 chips naast elkaar) hij is zwart van kleur (origineel is rood) nou duidelijk?

dit is het signalement van de juiste kaart:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/news/images/2003-01/r9500pcb-b.jpg

Ati heeft momenteel vier verschillende videokaarten met de R300 GPU. Deze GPU wordt gebruikt door de Radeon9500, 9500Pro, 9700 en 9700Pro. De verschillen tussen de kaarten zijn als volgt:

• 9500 = 4 pipelines, 128bit geheugen (256 eigenlijk dus). GPU:275MHz, Geheugen:270MHz (256 bit alleen voor 2x2 kaarten...)
• 9500Pro = 8 pipelines, 128bit geheugen. GPU:275MHz, Geheugen:270MHz
• 9700 = 8 pipelines, 256bit geheugen. GPU:275MHz, Geheugen:270MHz
• 9700Pro = 8 pipelines, 256bit geheugen. GPU:325MHz, Geheugen:310MHz

De 9500 is verkrijgbaar in een 64 en een 128MB versie, de overige kaarten zijn alle 128MB. Geheugensnelheid wordt bepaald door de fabrikant van de kaart (Hercules, Sapphire, Connect3D, Club3D enz).

een korte FAQ:

- huh, welke kaarten dan precies?

deze mod geldt ALLEEN voor de Radeon 9500 zonder pro erachter met 128 Megabytes geheugen op het board. Hierbij moet ook gelet worden op de plaats van de geheugenchips: 2 boven de GPU en 2 naast de GPU. Het board moet qua layout dus overeen komen met de originele 9700. Tussen de 9700 en 9700pro zit geen verschil qua layout. Hieronder staan links direct naar pricewatch, in nederland zijn er 2 verkrijgbaar die aan dit signalement voldoen. Het plaatje hierboven is exact dat bord, let op de (vierkante) geheugenchips.

- ja maar de 9500 heeft maar 4 pixel pipelines en 128 bits geheugentoegang!

De kaart zoals hierboven beschreven moet je zien als een 'geknepen' versie van de 9700. De pixel pipes zijn wel aanwezig alle 8, maar zijn 'uitgeschakeld' standaard. Omdat de PCB hetzelfde is als de 9700, zijn ook de 256 bits lijnen aanwezig. rekensom: 8 chippies x 32 bits = 256 bits (zie verder link hieronder) De PCB is belangrijk omdat die uit 8 lagen bestaat, net zoals die van de 9700. Door de software patch wordt de kaart in windows herkent als een 9700 en worden daarmee die 'afgesloten' lijnen geopend; 8 pixelpipes en 256 bits dus.

- Ik hoor allemaal enge verhalen over 'schaakborden'?

Dat de mod werkt staat vast. Helaas is het zo dat er bij een gedeelte van de kaarten een raar verschijnsel optreed: De kaart werkt en benchmarkt als een 9700, maar geeft in 3d applicaties (games, demos etc.) over het beeld verspreid een soort 'schaakbord' patroon. Tot op heden is hier nog geen echte oplossing voor gevonden, maar er zijn veel mensen mee bezig omdat niet iedereen dit heeft. Het zou dus goed kunnen zijn dat hier een oplossing voor is, dat kan zowel aan de driver of hardware kant liggen. Op moment van typen is het vooral een kwestie van geluk, bij www.maxpc.nl hebben ze een tijdje lang kaarten hierop getest en verkocht, momenteel doen ze dat niet meer. Er is dus zeker hoop dat het nog goed komt, evengoed heb je met de 9500 al een behoorlijke kaart voor het geld.. voorbeeld van dit effect

- ja hallo, zeg maar dag garantie dus!

Er is ook een hardwaremod bekend, hieronder een link. Dit was het eerste nieuws, vlak daarna kwam het nieuws dat het ook zonder solderen kon via de software (driver hack dus). Het effect is exact hetzelfde !! Het enige verschil is dat met de hardwaremod je bios de kaart direct als 9700 ziet. Natuurlijk kun je in dat geval je garantie wel vergeten!
Met de softmod ligt het totaal anders, je veranderd namelijk niks aan de hardware en het is tevens compleet veilig om te doen. je kunt in principe gewoon proberen en kijken of het lukt. ben je niet tevreden dan zet je de originel drivers weer terug en voila: weer een 9500!

- snif, ik heb net een 9500 non-pro 64mb gekocht of een 9500pro 128mb versie!

Voor de 9500 64 mb versie is het mogelijk om het ding te modden naar een 64mb 9500pro. hetzelfde principe eigenlijk als de 9500-9700 mod. kijk hier even voor info. Voor de 9500pro 128mb is het sowieso mogelijk om over te klokken met rivatuner. Verder is de layout anders dan de 9700 en is er weinig hoop dat ie dus ooit eentje wordt ... tot dusver. In theorie moet het trouwens ook mogelijk zijn van een 9500 (128mb) een 9500pro te maken maar daar heb ik nog geen voorbeeld van gezien.

- Ik heb alles gedaan wat er stond maar hoe zie ik nou het verschil?

Met de softmod zul je in eerste instantie niet veel verschil zien in je windows omgeving. Maar let maar eens op wat er gebeurt als je 3Dmark draait (vooral de fillrate test is enorm - verdubbeling van de waardes! - ik ging van 1100 naar 2200). Ook games gaan (nog) vloeiender en komen met 200+ fps op je af :p lekker! Als je het gewoon wilt zien dan kun je met glinfo even checken, bij een succesvolle mod staat er: Radeon 9700.

- Yeuh! gelukt (denk ik), hoe test ik dat ding nou een beetje lekker?

Download de Ati demos (link) Problemen zijn goed zichtbaar (als je ze hebt) in 'Rendering with natural light' en 'Animusic'. Je ziet dan schaakborden en/of soms ook andere dingen in beeld op de textures. Zie je niks dan heb je grote kans dat het bij jouw kaart goed zit.. test ook wat games op een beetje normale resolutie (GTA3, Unreal) als je die hebt. Soms zijn de artifacts heel minimaal, vaak nog wel speelbaar dus.

- He maar ik doe veel 3Dmax enzo, kan ik niet beter een FireGL X1/Z1 kopen?

het leuke is dat deze kaart ook kan barbapappa-en in een X1/Z1 kijk maar eens bij deze interessante link

- Heel cool maar ik hou niet van schaken..

er zijn al veel ideeen geopperd zoals verhogen voltage GPU, onderklokken, solderen, koelen, agp bus verhogen etc. maar nog niks heeft zich bewezen als de oplossing tegen het 'schaakborden' effect. Wel zijn er veel mensen mee bezig dus het kan zeker gebeuren dat de oplossing komt! Sommige mensen hebben er maar heel weinig last van dus soms kun je het gewoon zo laten. Daarnaast kun je proberen de kaart te ruilen wellicht? er is een kans dat je er eentje krijgt die wel werkt!

- Wordt dat ding niet enorm warm?

Met deze mod wordt er feitelijk niks veranderd aan de hardware, de koeler op de 9700 is dezelfde als op de 9500 dus dat gaat wel goed. Pas als je de voltages zou veranderen krijg je zeker warmteproblemen. Hoedanook is een zwaardere koeler nooit weg!

- wat is het verschil in prestaties eigenlijk?

Er zijn veel sites met reviews. Je kunt de gemodde kaart dus vergelijken met de 9700, is exact gelijk. Deze is op alle fronten sneller dan de Ti4600. Het verschil tussen de 9700 en de 9700pro is puur en alleen de kloksnelheid. als je die verhoogt na de mod heb je dus feitelijk een 9700pro ! Ik ging zelf van 10500 3Dmarks naar 14020 dus das wel lekker :9

- Als ik er eentje bestel, hoe groot is dan de kans op succes?

Ik garandeer niks, maar uit sommige batch-testen is er 60% succesrate (meestal winkels dus niet echt objectief). Het blijft dus een gok. Wellicht kun je iets regelen met je leverancier oid, post het even als dat lukt dat is handig voor anderen ;) De kans is dus zeker niet nul. Ook is er op dit moment weinig te zeggen over het schaakborden effect, of dit opgelost wordt is een kwestie van tijd tot de oorzaak is gevonden.

- Ik ga binnen nu en 1-2-3 week een nieuwe kaart kopen, welke moet ik nemen?

vanaf 200 euro heb je de keuze uit Nvidia en Ati. De keus is eigenlijk simpel:

* Wil je dat deze FAQ je helpt en vind je het cool voor weinig heel veel te krijgen: Radeon 9500 non-pro 128 mb.
* Wil je niet veel uitgeven maar toch 200 fps in unreal - Radeon 9500pro 128mb (en over 2 jaar weer een nieuwe kopen)
* Wil je iets meer uitgeven en snap je de term overklokken - Radeon9700 (en dan overklokken en dus een 'pro' versie maken)
* Heb je geld teveel en lees je niet wat hier staat of ben je bang je systeem op te blazen met vage patches: Radeon 9700pro (ook als je unreal 2005 nog wil meemaken met dezelfde kaart en nog stoer zijn dan ;) )
* Wil je nog minder uitgeven maar toch stoer doen in 3Dmark2001? - Radeon 9500 64mb en dan patchen naar 9500pro 64mb
* Snap je niks van prijs/kwaliteit - Nvidia Ti4600 gold super deluxe turbo 8) wil je verschillen zien, klik dan snel hiero

reken er ook op dat met de Ati drivers nog best wat verbeterd zal worden, met nvidia is dat nu wel een beetje afgelopen qua performance rise.

- Ik vind solderen enorm gaaf! hoe moet dat?

Het bleek kort na de introductie van de 9500, dat de printplaat van de Radeon9500 128MB versie identiek was aan de 9700 en 9700Pro. Hierop hebben enkele mensen gekeken wat de verschillen waren tussen een 9500/128MB en een 9700/128MB.
Er bleek een weerstandje iets anders te staan bij de 9500:
Afbeeldingslocatie: http://www.darkcrow.co.kr/image/news/0301/95009700pro2.jpg
Wanneer dit weerstandje van 2-3 naar 1-2 werd verplaatst, dan werd de kaart plotseling een 9700. Elke kaart heeft namelijk een identificatienummer (ID). Door het verplaatsen van dat weerstandje is het mogelijk om het ID van de kaart te veranderen van het "9500" naar het "9700"-ID. De kaart wordt door de Catalyst drivers herkend aan zijn ID en de drivers sturen de kaart dus aan als een 9700. Wanneer er 8 pipelines gebruikt worden, dan wordt automatisch 256bit geheugentoegang gebruikt.
Een logische stap was natuurlijk de software-hack. De softwarehack verandert de drivers zodanig dat wanneer het ID van de 9500 wordt gelezen, de 9700 drivers worden uitgevoerd (in plaats van de 9500 set).
Er is dus geen verschil in succes tussen de hardware en sofware-mod.

- Ik snap het niet met die file en patchen, even in jip en janneke taal

De hack werkt door ati2mtag.sys aan te passen (staat in /windows/system32/drivers). WindowsXP heeft echter een "feature" Windows File Protection die steeds drivers weer terugzet wanneer ze veranderd zijn. Hierdoor kun je het beste niet je drivers direct in \Windows\System32\drivers aanpassen, gaat bij het herstarten weer terug namelijk!

• Gewoon de softwarehack gebruiken, geen kans op beschadiging van je kaart.

• Rivatuner downloaden: www.guru3d.com/rivatuner

• Catalyst drivers downloaden bij Ati

• drivers uitpakken naar bijv. c:\ati\W... nog niet installeren

• SoftR9700 w2k.rts uitvoeren op de uitgepakte drivers in C:\ati\support\W...\2KXP_INF\BX_07038

• Drivers van je videokaart bijwerken door de drivers in c:\ati\W... aan te geven als locatie van de nieuwe drivers (alles dus handmatig invoeren, niet windows laten zoeken!!!!

• Opnieuw opstarten

Nu controleren of het gewerkt heeft. 3DMark2001Se zou een multitexture fillrate van ongeveer 2100 moeten halen. Makkelijker is het om even GLinfo te downloaden. Dit programma zou "Radeon9700" moeten aangeven. In configuratiescherm staat "Radeon 9700/9500 series".

Er is een nog sneller manier, dat is gewoon een al reeds gepatchte ati2mtag.sys te renamen naar ati2mtag.sy_ en dan die over die uit de installatiebestanden kopieeren. Als je nu je driver installeerd pakt ie em automatisch mee! (zie ook link hieronder voor beschrijving en files) - LET EROP dat je hier wel de juiste versies gebruikt...

Wanneer je Windows98 / ME hebt, dan kan het op dezelfde manier, maar met een ander patchscript. Dat is hier te vinden.

******* nadat dit gelukt is deze poll invullen!!! *******

Poll: Je patchte, startte opnieuw op en wat zag je toen?

Schaakborden (onspeelbaar)
Schaakborden (viel wel mee)
Vage blauwe vlekken op textures
Missende polygonen
Helemaal geen beeld meer
Een perfect werkende 9700!!! :)
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=336&layout=2
Ook een poll maken? Klik hier

hier wat handige links en info:

- Deze methode volgen is gegarandeerd succes! geen bios update of andere gevaarlijke dingen dus!

- Link naar Unwinder's Rivatuner inclusief driver patch (klik op softradeon 9700)

- Link naar het nieuws op de tweakers frontpage
- Mirror met verschillende biossen
- Link naar Xbitlabs voor de hardware-mod instructie (niet aan te raden)

- link naar pricewatch voor de Connect3D Radeon 9500 non-pro 128MB
- link naar pricewatch voor de Sapphire Radeon 9500 non-pro 128MB

- Hardforum, veeeeel interessante dingen en tweaks mbt 9500

- Link met goede gedetaileerde uitleg waarom de 128 non-pro een 256 bits geheugenbus heeft. (voor de mensen die dit telkens tegenspreken dus)

UPDATE: Hier een lijstje met dingen die ik heb verzameld uit andere forums waarvan mensen zeggen dat het bij hen hielp (tegen allerlei artifacts, waaronder schaakborden):

• download radeonator en zet je Z-buffer op 16-bit vast en gebruik FSAA 6x
• Verhoog AGP voltage naar 1.7 volt (kan niet op alle mobo's - let wel op de temp van de GPU!!!!
• Zet in je BIOS Agp op 4x of lager en tevens in het driver panel
• Forceer Fast-writes off in BIOS en driver panel
• probeer verschillende resoluties in games
• kloksnelheid lager zetten (core/mem) (schijnt toch te helpen bij sommige artifacts)

nb: op eigen risico, als je niet weet wat je doet doe het dan niet!

LEES EERST HET ANDERE FORUM DOOR EN GEBRUIK DE SEARCH er is al veel over gezegd en bekend.

thanx go to T.T. voor het helpen !

mochten jullie dingen hebben van andere sources oid die echt goed zijn mail me dan ff: cad_1999@hotmail.com dan zet ik ze hier bij.

[ Voor 222% gewijzigd door BuG2FiX op 11-02-2003 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47729

Kan er niet eerst een soort van Lineup komen van kaarten die het "misschien" kunnen? als je bv net op dit topic inschakeld zou je dus eerst alle 41 pagina's van deel 1 door moeten lezen.... zo krijgen de andere mensen, incl. mij een beter inzicht van welke kaart je nou het beste kunt kopen...? toch..

ben de eerste van deel II :) niet dat ik het daar om deed hoor...

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 47729 op 21-01-2003 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Ik begrijp hier uit, dat je GEEN hardware hoeft teveranderen?
misschien extra cooling oke,

Dus je houd garantie?
Ik verdiep me hier nog niet echt in, wel wat over gelezen van die :? russische gasten, die dit haden gefixt...
Anoniem: 47729 schreef op 21 januari 2003 @ 20:23:
ben de eerste van deel II :) niet dat ik het daar om deed hoor...
:| jammer ik had niet op send gedrukt :P anders was ik eerder geweest ;)
Ontopic >

[ Voor 70% gewijzigd door Qorne op 21-01-2003 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Ik heb hem vandaag gekregen, Connect-3d 9500 128mb DDR. Ik heb die softmod van rivatuner geprobeerd en heb last van schaakborden in vooral lichte gedeeltjes. Bij NFS:HS2 heb ik over het hele in-game(niet in menu) een schaakbord. Beetje vreemd dus.

Verder staat er bij RivaTuner dit: 256-bit R300 with 128MB DDR. Moet daar niet 128-bit staan? Het staat er met en zonder mod. Ik draai nu zonder Mod, op 310/310 haal ik 10917 3dmarks. Met mod haal ik op std clockspeed 11832, maar wel schaakbordpatroon door het beeld bij sommige vooral lichte senes.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 12:09

T.T.

Sowieso

Mooi inleiding, mijn stukje is nu overbodig :)

[ Voor 150% gewijzigd door T.T. op 21-01-2003 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:54

Q-bone

Dusss...

dit is weer een mooi topic, alleen zou ik nou wel eens willen weten, wie bij welke applicaties het schaakbord effect heeft, meestal met light, en meerdere light effecten.

nog iemand andere aanvullingen?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
ronny schreef op 21 januari 2003 @ 14:10:
Die verschillen in geheugen doorvoer komt door snelheids verschil en verschil in doorvoer breedte.
de 9500 en 9500 pro beide 128 bit en 275 Mhz geheugen gelijke doorvoer.
9700 heeft 256 bit dubbele doorvoer en de
9700 pro heeft 256 bit en de hoogste klok. dus de meeste doorvoer.
kwaliteit heeft alleen te maken met de maximale klok die gehaald kan worden.
het geheugen kan de checkerboards niet veroorzaken denk ik, want die 9500 pro had het ook met software hack.

En daar zijn het geheugen en de bus wel goed maar geen 256 bit, maar 128 bit.
(al zou het wel een 2e oorzaak/verergering kunnen zijn al denk ik dat er maar 1 oorzaak is.)

Wat kan dan de oorzaak zijn.

De software hack veroorzaakt het dus komt het door een verandering daarvan.

1:
Nou denk ik in eens weer over die BUS kan het niet de geheugencontroller zijn die denkt meent dat ie nu 256 bit is en dat die niet 100punten is.
En data verkeerd doorstuurd (schaakblokjes is vaak meer bij lichteffecten)
of iets wat de data verderop behandeld/regeld.

ach ja het zijn gedachten

2:
Een andere mogelijkheid door die hack kan er bij de drivers iets in de knoei raken
van klein beetje tot erger.

deze 2 lijken mij de beste verklaringen.

[ Voor 3% gewijzigd door gp500 op 21-01-2003 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Mooie Faq dudes

Nu snap ik het eindelijk ook :P
Misschien toch wel interessant om mn GeForce 3 Ti200 een keertje te uitgraden, zeker als dat schaakbord gedoe helemaal verdwenen is :9

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:47

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Vergeet niet dat de drivers nog niet optimaal zijn die catalyst 3.0 Ik heb met me gewone 9700 ook nog wel wat crashes, maar dat zal vast wel gefixed worden.
(Kan ik mijne dan nu overclocken naar een 10000? :+)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indigo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 09:43

Indigo

NEE, ik ben niet blauw!

Wel een beetje boel zonde dat ik er nu pas achter kom dat je dit kan doen :S

Kheb nu al een radeon 9700pro, trwijl hij goedkoper te krijgen is :(
trouwens, benchmarks vallen daar ook van tegen. net geen 13.000.

De LabVIEW Guru

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
idd, ik heb echt nog wel goeie hoop op een oplossing, ook omdat het 'op zich' nog wel te spelen valt met die schaakborden, al was het alleen maar omdat het re-te-snel gaat! :) Er is een grote kans dat het idd een driverprobleem is. afwachten dus op spannende ontwikkelingen, hou ze in de gaten dus!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7346

Zeer goed werk!

Zou het erg moeilijk zijn een bios te maken voor een 9500 128 mb zodat je een 9500 pro overhoud? Of zal dat door de 256 bits geheugenaansturing niet lukken?

Ik zit nl ernstig te twijfelen tussen een 9500 128mb en een 9500 pro 128mb. Iemand met wijsheid? Ik zie de laatste als een veilige optie met een performance die iets boven het midden ligt.

// Is de 9700TX (263mhz versie) enkel bij Dell te krijgen of zijn er ook andere kanalen die deze kaart leveren?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 7346 op 21-01-2003 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
ja ik zoek ook al tijdje naar die 9500-9500pro patch/bios/hack. geen succes dusver :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Anoniem: 7346 schreef op 21 January 2003 @ 22:31:Zou het erg moeilijk zijn een bios te maken voor een 9500 128 mb zodat je een 9500 pro overhoud? Of zal dat door de 256 bits geheugenaansturing niet lukken?
Daar heb je niets aan; als je van een 9500 een 9500Pro zou willen maken, dan moet je dus de extra pipelines aanzetten. Daarmee treden juist de problemen op. Helaas (voorlopig) geen veilige optie.

edit:
Ik snap het niet met die file en patchen, even in jip en janneke taal
Hahaha _/-\o_

* T.T. heeft gestemd op correcte 9700

[ Voor 16% gewijzigd door T.T. op 21-01-2003 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
Misschien handig om een poll in first post te zetten, met vraag of software mod/hardware mod geslaagd is?

Zijn genoeg mensen die het proberen/ geprobeerd hebben, krijg je mooi beeld hoeveel % slaagt. :)
* Snap je niks van prijs/kwaliteit - Nvidia Ti4600 gold super deluxe 8)
Whehehehe lekkere troll :P

[ Voor 23% gewijzigd door Albinoraptor op 21-01-2003 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCR
  • Laatst online: 10-06 23:21

DCR

- Wordt dat ding niet enorm warm?

Met deze mod wordt er feitelijk niks veranderd aan de hardware, de koeler op de 9700 is dezelfde als op de 9500 dus dat gaat wel goed. Pas als je de voltages zou veranderen krijg je zeker warmteproblemen. Hoedanook is een zwaardere koeler nooit weg!
Welke koeler valt dan aan te raden om erop te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
Poll is in place!

iedereen die dus een 9500 non-pro heeft even klikken op het juiste antwoord!! dankuwel! thanx voor het idee Albinoraptor!

koeler - ik heb een thermaltake copper Vga cooler, leuk maar kan beter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
Als " 9700Pro = ......... Geheugen:320MHz" word veranderd in 310mhz istie goed (denk ik ;) . (2.8ns dus theoretisch minimaal goed voor 357mhz).

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

D2DM schreef op 21 January 2003 @ 23:14:
Als " 9700Pro = ......... Geheugen:320MHz" word veranderd in 310mhz istie goed (denk ik ;) . (2.8ns dus theoretisch minimaal goed voor 357mhz).
Volgens bijv. tweakers is het 640 (dus 320MHz DDR). Volgens andere sites heb je wel gelijk.
Ik denk dat ik inderdaad fout zat met 320MHz, want ik kom vaker 310MHz tegen. Het is in ieder geval 2.8ns (hoewel dat ook door fabrikanten veranderd mag worden :) )

[ Voor 39% gewijzigd door T.T. op 21-01-2003 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 21:31
Cool vette FAQ

Btw is het al iemand gelukt om een 9500 naar 9700 PRO omtebouwen ?

ps. Weet iemand of je bij MaxExpert hetzelfde model krijgt als bij Max pc (oude model)
pricewatch: Connect3D Radeon 9500 128MB (AGP)

Of is er maar 1 model ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
ik heb em van maxpert, er is naar mijn weten nog geen nieuwe revisie, maar je kunt ze even bellen, heb ik ook gedaan. ze weten waar je het over hebt hoor :)
het is dus de goede versie (ik heb em sinds vrijdag)

[ Voor 15% gewijzigd door BuG2FiX op 21-01-2003 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2024
Das een strakke FAQ, kaartje nog niet binnen... nog ff geduld dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28821

Ik mis de optie vastlopers in 3D applicaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
gp500 schreef op 21 januari 2003 @ 22:22:
[...]

het geheugen kan de checkerboards niet veroorzaken denk ik, want die 9500 pro had het ook met software hack.

En daar zijn het geheugen en de bus wel goed maar geen 256 bit, maar 128 bit.
(al zou het wel een 2e oorzaak/verergering kunnen zijn al denk ik dat er maar 1 oorzaak is.)

Wat kan dan de oorzaak zijn.

De software hack veroorzaakt het dus komt het door een verandering daarvan.

1:
Nou denk ik in eens weer over die BUS kan het niet de geheugencontroller zijn die denkt meent dat ie nu 256 bit is en dat die niet 100punten is.
En data verkeerd doorstuurd (schaakblokjes is vaak meer bij lichteffecten)
of iets wat de data verderop behandeld/regeld.

ach ja het zijn gedachten

2:
Een andere mogelijkheid door die hack kan er bij de drivers iets in de knoei raken
van klein beetje tot erger.

deze 2 lijken mij de beste verklaringen.
De hardware hack verandert alleen de ID van de kaart. Samen met het flashen van een 9700 BIOS en 9700 drivers heb je dan een Radeon 9700. Sommige hebben dan nog steeds last van het schaakbord effect. Het zit hem dus in de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
BuG2FiX schreef op 21 januari 2003 @ 23:36:
ik heb em van maxpert, er is naar mijn weten nog geen nieuwe revisie, maar je kunt ze even bellen, heb ik ook gedaan. ze weten waar je het over hebt hoor :)
het is dus de goede versie (ik heb em sinds vrijdag)
Dank u :)

Heb je hem al btw naar een 9700 (pro) geclockt ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76586

Vandaag Connect 3D 9500 (NP) gehaald bij maXpert (www.maxpert.nl, in Zutphen). Natuurlijk flink in de zenuwen aangezien het slaagpercentage niet bijzonder hoog lag. Maar gelukkig, na de softpatch doet de kaart het voorlopig voorbeeldig. Weeeh.

Ik heb eerst de 'directe' overschrijven van de .sys geprobeerd (renamen etc) maar toen presenteerde windows me met een fijne gezellige BSOD. Daarna met rivetuner try 2 en toen ging het perfect. UT2K3 speeld perfect in max detail op 1280x1024x32. Voor de rest nog niet heel veel andere multitex apps kunnen testen, dus helemaal zeker weten doe ik het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
reactie op stimpy: ehm ja, en vervolgens mijn schaakstukken uit de kast gepakt :( - zoals te lezen valt is dat gewoon pech, ze hebben ook kaarten die het wel goed doen natuurlijk, maar dat kan ik niet zien, misschien kun je het ze vragen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BuG2FiX op 21-01-2003 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76586

DP : Zucht. Sorry. :O

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 76586 op 21-01-2003 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
BuG2FiX schreef op 21 January 2003 @ 23:44:
reactie op stimpy: ehm ja, en vervolgens mijn schaakstukken uit de kast gepakt :( - zoals te lezen valt is dat gewoon pech, ze hebben ook kaarten die het wel goed doen natuurlijk, maar dat kan ik niet zien, misschien kun je het ze vragen ;)
Balluh voor je :(

maar zijn die schaakborden nou echt zo lastig (in het gamen) of vallen ze niet zoveel op :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06 19:08
Heb dus ook de kaart van Maxpert sinds vorige week in huis; >:)

Connect 3D, 128MB, 256bit
PCB: v3.0
DDR: HYUNDAI 3,6ns
BIOS: standaard
Niet overclocked.

Systeem:
VIA Abit KT133(geen-A), TB1800+@~2100+
AGP 4x, Geem FastWrites aan(ivm polygon corruptie in spellen tijdens FSB /AGP overclock!), VAGP=3,5v, AGP wait states=1t.

OS':
Windows XP/98SE
4in1 drivers v4.42
DirectX 9.0 (4.09.0000.0900)
Gebruik de Rivatuner-mod in beide OS'n

CHECKBOARDS IN: UT(alleen bij wapens vuren), Mafia(Menu, willekeurig), GTA3(in menu's, spel is OK). Radeon demo's: Cardemo(artifects op surface van auto), overige demo's draaien OK. :'(

...persoonlijk denk ik dat het met de geheugen controllers te maken zou kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALFfx
  • Laatst online: 17-09-2024
die hoeveelheid en intensiteit van de schaakborden verschillen van kaart tot kaart.
bij sommige zie je het alleen in lightsources of onploffingen maar
ze zijn heel irritant vooral als je hele scherm er mee bedekt is.
bij mij verschijnen er ook stippen in knoppen van bepaalde menu's in windows zelf.
nog even voor de duidelijkheid, dit was een kaart van maxpc van vorige week.
ALFfx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpy006
  • Laatst online: 13-06 13:09
Heeft er niet iemand een screenshot van zo'n schaakbord. En zijn de 2 genoemde kaarten de enige die om te toveren zijn naar een 9700 of zijn er nog meer?

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALFfx
  • Laatst online: 17-09-2024
lees even de faq dan,
daar staat dit voorbeeld
http://members.rogers.com/godspeed/AtiSushi01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 15:46
alle 3 de winkels hebben em nog niet op voorraad (Roas computers heeft die kaart niet eens wel de 64 mb versie).
wanneer wordt een shipment van saphire verw8 en zullen de geruchten waar zijn dat de pcb layout verandert is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Andere voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: http://members.rogers.com/godspeed/AtiSushi00.jpg
of http://upload.ipaska.com/012003/check1.jpg
http://upload.ipaska.com/012003/op3.jpg

Maar ook:
Afbeeldingslocatie: http://www.steellam.pwp.blueyonder.co.uk/Car.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.steellam.pwp.blueyonder.co.uk/Lobby.JPG

Bij die laatste zou je bijv. denken dat pipelines 5 & 7 slecht zijn en pipelines 1,2,3,4,6,8 goed.
Zie voor meer info hardforum. Ook mensen die denken dat het (in sommige gevallen) gaat om een shader-probleem

[ Voor 88% gewijzigd door T.T. op 22-01-2003 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft iemand al eens de kaart extreem gekoeld met koude lucht of juist verwarmt met warme lucht en gekeken of dit effect op de schaakborden heeft?
Het nl zou kunnen zijn dat er gewoon een onderdeel op de kaart zit dat het net niet trekt waardoor sommigen dan schaakborden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Anoniem: 7346 schreef op 22 January 2003 @ 00:44:
Heeft iemand al eens de kaart extreem gekoeld met koude lucht of juist verwarmt met warme lucht en gekeken of dit effect op de schaakborden heeft?
Het nl zou kunnen zijn dat er gewoon een onderdeel op de kaart zit dat het net niet trekt waardoor sommigen dan schaakborden hebben.
Brutalist heeft hem in vriezer gehad geloof ik :)
Kaart zal niet veel warmer worden door het aanzetten van extra pipelines. Lager clocken van core/geheugen lijkt ook niet te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

T.T. schreef op 22 januari 2003 @ 00:50:
[...]

Brutalist heeft hem in vriezer gehad geloof ik :)
Kaart zal niet veel warmer worden door het aanzetten van extra pipelines. Lager clocken van core/geheugen lijkt ook niet te helpen.
De componenten op de kaart zijn heel snel op temperatuur hoor!
Ik denk dat ff koelen met buitenlucht en een flinke fan op de kaart veel beter werkt. Fftje's s nachts je computer voor een open raam zetten? (8>

// mocht een kaart goed werken dan is het zoeken naar een componentje dat niet goed werkt en wellicht is alleen een heatsinkje genoeg om hem goed te laten werken.

/// ik blijf maar denken aan hardware.... is het niet zo dat er ergens een pootje van een chipje niet gesoldeerd is, of ergens een baantje op het pcb gelasercut is? Gewoon expres omflashen te voorkomen. :/

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 7346 op 22-01-2003 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpy006
  • Laatst online: 13-06 13:09
Is het niet gewoon makkelijker om de kaart te onderclocken? Kijken of de kaart het dan doet, misschien werken de extra pipelines wel op lagere clocksnelheden. (ik denk dat dit misschien werkt, waar het schaakbord probleem niet al te groot is)

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28821

Wimpy006 schreef op 22 January 2003 @ 02:07:
Is het niet gewoon makkelijker om de kaart te onderclocken? Kijken of de kaart het dan doet, misschien werken de extra pipelines wel op lagere clocksnelheden. (ik denk dat dit misschien werkt, waar het schaakbord probleem niet al te groot is)
Uit de FAQ:

er zijn al veel ideeen geopperd zoals verhogen voltage GPU, underklokken, solderen, koelen, agp bus verhogen etc. maar nog niks heeft zich bewezen als de oplossing tegen het 'schaakborden' effect. Wel zijn er veel mensen mee bezig dus het kan zeker gebeuren dat de oplossing komt! Sommige mensen hebben er maar heel weinig last van dus soms kun je het gewoon zo laten. Daarnaast kun je proberen de kaart te ruilen wellicht? er is een kans dat je er eentje krijgt die wel werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
UPDATE: Er is een kaart op de markt waarbij het patchen niet mogelijk is, let daar dus op, voor zover bekend gaat het om een Sapphire kaart, via deze link kun je bekijken waar het om gaat. Het is dus een non-pro kaart op een 9500 PCB (met de 4 chips naast elkaar) hij is zwart van kleur (origineel is rood)

(ff correctie ivm post T.T.)

ik heb tevens in de first post een aantal (mogelijke) oplossingen voor het checkerboard effect en andere dingen gezet, dit komt voornamelijk uit andere forums dus ik kan niks garanderen maar het is het proberen waard!

[ Voor 26% gewijzigd door BuG2FiX op 22-01-2003 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

ff wat dingen rechtzetten:
Er is een kaart op de markt gekomen waarbij het patchen niet meer mogelijk is
• Die foute Sapphire kaart circuleert al een tijdje. (We hebben niet voor niets de 2-bij-2 layout in de FAQ ;))
Is het niet gewoon makkelijker om de kaart te onderclocken
De componenten op de kaart zijn heel snel op temperatuur hoor!
• Er is praktisch geen temp. verschil tussen een 9500 en een 9500 met 8 pipelines. Onderklokken is door meerdere mensen geprobeerd en dat werkt niet. Je kan het natuurlijk altijd proberen...
ik blijf maar denken aan hardware.... is het niet zo dat er ergens een pootje van een chipje niet gesoldeerd is, of ergens een baantje op het pcb gelasercut is? Gewoon expres omflashen te voorkomen
• Nee, dan zouden alle kaarten het probleem hebben. Ga er maar gewoon vanuit dat het een probleem met de pipelines is. Dat is ook duidelijk te zien in de screenshots. Schaakbord patroon bestaat uit 4 goede pipelines (het witte vak op een schaakbord) en 0 tot 4 slechte pipelines (het zwarte vlak). Het gaat ook niet om flashen, dat is het probleem helemaal niet.

[ Voor 3% gewijzigd door T.T. op 22-01-2003 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Anoniem: 28821 schreef op 22 januari 2003 @ 03:35:
[...]

Uit de FAQ:

er zijn al veel ideeen geopperd zoals verhogen voltage GPU, underklokken, solderen, koelen, agp bus verhogen etc. maar nog niks heeft zich bewezen als de oplossing tegen het 'schaakborden' effect. Wel zijn er veel mensen mee bezig dus het kan zeker gebeuren dat de oplossing komt! Sommige mensen hebben er maar heel weinig last van dus soms kun je het gewoon zo laten. Daarnaast kun je proberen de kaart te ruilen wellicht? er is een kans dat je er eentje krijgt die wel werkt!
je bedoelt onderklokken of underclocken :+

MechWarrior || Monsters Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76610

Op de Rage3D forums heeft iemand nog een mogelijke oorzaak gevonden voor de checkerboard problemen: de 9500 heeft geen Hierarchical Z! Door de 9500 als 9700 te gebruiken (die wel Hierarchical Z heeft) zouden de schaakbordjes ontstaan.

Dit is wat iemand van Ati op de Rage3D forums erover te zeggen heeft:
What a second -- Just realized. Hierarchical Z is disabled on the 9500. So you guys are actually enabling it through a registry? You're not talking about having a broken feature, you're talking about enabling a feature which is not enabled by default and getting corruption. That's different.

Yes, hiZ is disabled on the 9500 non-pro, by design. Re-enabling it will cause visual artifacts or hangs. That's not something new; 9500 non-pros never had HiZ enabled.

So, yes, we know of this. It's not a problem, since it's not supposed to be enabled.
Als dit klopt zou Hierarchical Z disablen de schaakbordprobleempjes moeten oplossen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 76610 op 22-01-2003 11:41 . Reden: Het gaat dus wel degelijk over Hierarchical Z en niet over HyperZ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
dus als ik het goed begrijp dan bouw je je 9500 > 9700 met sofwareMod
en die softmod enabled HiZ en als je die dan weer disabled dan is allus oke ?
Want er staat dat in het begin (zonder overlock met softmod) dat HiZ gewoon is disabled, dus je zou hem zelf enablen of softmod doet dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Anoniem: 76610 schreef op 22 januari 2003 @ 11:34:
Als dit klopt zou Hierarchical Z disablen de schaakbordprobleempjes moeten oplossen :)
Heel interessant, voor een deel van de problemen misschien wel een oplossing. Deze suggestie heb ik nog niet eerder gehoord. Ik vind het wel een beetje een raar verhaal want ik verwacht heel andere fouten wanneer je Hierarchical Z (ik neem aan een geoptimaliseerde Z-buffering) uitschakelt.
Hierarchical Z

The first technique to reduce unnecessary Z-buffer accesses and wasted pixel rendering is called 'Hierarchical Z'. It comes into place AFTER the triangle setup and BEFORE the rendering unit. Before a pixel gets sent from the triangle setup to the rendering unit Hierarchical Z looks up a defined area of the Z-buffer and checks if the pixel will be visible or not. If the pixel should be hidden it gets discarded right away, so that the rendering unit doesn't waste its time with it. The catch here is that this defined area of the Z-buffer is kept in a special cache, which avoids unnecessary Z-buffer reads. I don't want to get in any deeper detail, because ATi doesn't want to disclose any more than necessary.
Nu ik bovenstaande beschrijving heb gelezen ben ik wat minder sceptisch. Misschien ;)

* T.T. 's 1000e post :)

[ Voor 53% gewijzigd door T.T. op 22-01-2003 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Maar als je nou en radeon 9500 ombouwt naar 9700 en je hebt schaakbord effect
Krijg je dan garantie van de winkel zelf (wat me onlogisch zou lijken :P)
of krijg je van ATI zelf garantie

PS. Kheb de FAQ al helemaal gelezen daar staat het ook al in, maar is het iemand al gelukt om een nieuwe kaart te krijgen :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

STIMPPYYY schreef op 22 January 2003 @ 11:59:
Maar als je nou en radeon 9500 ombouwt naar 9700 en je hebt schaakbord effect
Krijg je dan garantie van de winkel zelf (wat me onlogisch zou lijken :P)
of krijg je van ATI zelf garantie
Als je een 9500 koopt, dan heb je alleen de garantie dat hij werkt als een 9500. Als je bij de leverancier vraagt om een kaart die werkt als een 9700, dan heb je misschien een kleine kans als hij zegt dat het kan. Kan je toch zelf wel verzinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69751

Sinds een uur of 3 ben ik ook trotse eigenaar van ATI Connect-3D-Radeon 9500 128Mb non pro.. Gister besteld bij MaXpert.nl en vandaag binnen !

Zou het bij mij goed gaan ? }) Jullie horen straxxies meer.. Eerst even becnhen ! })

Scores komen er ook aan ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-04 16:22

BruT@LysT

Fear and Loathing

ALFfx schreef op 22 January 2003 @ 00:05:
die hoeveelheid en intensiteit van de schaakborden verschillen van kaart tot kaart.
bij sommige zie je het alleen in lightsources of onploffingen maar
ze zijn heel irritant vooral als je hele scherm er mee bedekt is.
bij mij verschijnen er ook stippen in knoppen van bepaalde menu's in windows zelf.
nog even voor de duidelijkheid, dit was een kaart van maxpc van vorige week.
ALFfx
Ik heb dus dezelfde effecten al jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
hm, er was al eerder sprake van z-buffer op 16 bit forceren wat bij sommige mensen zou moeten helpen... op zich logisch want er is dan veel minder datastroom (itt 32 bits) 'Hierarchical Z' is dus een buffer-optimalisatie die uit/aan gezet kan worden. Ik heb die optie nog niet gehoord maar het klinkt wel goed. Als er dus triangles wel gemaakt worden maar niet gerendered dan zou dat inderdaad kunnen verklaren waarom er vierkantjes doorzichtig zijn (2 driehoekjes dus). hmmm interessant... maar hoe zet ik dat aan/uit ?

ik vind het trouwens een stoer topic worden :p als de reacties gewoon serieus blijven komen we er wel achter! :D Iemand nog kennissen bij Ati?

[ Voor 16% gewijzigd door BuG2FiX op 22-01-2003 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Niet online
Check uit wat je niet 9700 kan

Oftwel tech demos, Rendering With Natural Light is vooral erg kewl....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75552

T.T. schreef op 21 January 2003 @ 22:44:
[...]

Daar heb je niets aan; als je van een 9500 een 9500Pro zou willen maken, dan moet je dus de extra pipelines aanzetten. Daarmee treden juist de problemen op. Helaas (voorlopig) geen veilige optie.

* T.T. heeft gestemd op correcte 9700
Is dat wel zo?

Wat ik wel eens zou willen weten is of er mensen zijn die succesvol van een radeon 9500 64MB een pro versie hebben gemaakt. Want als dat kan dan ligt het niet aan de pipelines lijkt me. Een 9500 Pro heeft namelijk ook 8 pipelines in plaats van 4. Dus als we zouden weten of je van een 9500 een Pro kan maken zonder schaakborden dat weten we ook zeker dat het niet aan de pipelines ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70038

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Anoniem: 75552 schreef op 22 januari 2003 @ 13:06:
Wat ik wel eens zou willen weten is of er mensen zijn die succesvol van een radeon 9500 64MB een pro versie hebben gemaakt. Want als dat kan dan ligt het niet aan de pipelines lijkt me.
Haha nee joh :) Dat is toch precies hetzelfde als modden naar een 9700?
Als er mensen zijn die succesvol een 64MB 9500 hebben gemod naar een 64MB 9500Pro, dan wil dat niet zeggen dat het altijd goed gaat.
Dus als we zouden weten of je van een 9500 een Pro kan maken zonder schaakborden dat weten we ook zeker dat het niet aan de pipelines ligt.
Je kan die uitspraak alleen doen wanneer alle 9500/64 succesvol gemod kunnen worden.

[ Voor 20% gewijzigd door T.T. op 22-01-2003 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
grappig, die kaart staat met ruim 400 pageviews bovenaan in pricewatch meest bezocht produkten, zal wel leuk in de omzet te merken zijn aangezien maar 2 zaken em echt verkopen :) Ik hoor dat ze namelijk nog steeds leverbaar zijn. goed plan dus als je aan een nieuwe kaart toe bent !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

T.T. schreef op 22 januari 2003 @ 13:11:
[...]

Haha nee joh :) Dat is toch precies hetzelfde als modden naar een 9700?
Als er mensen zijn die succesvol een 64MB 9500 hebben gemod naar een 64MB 9500Pro, dan wil dat niet zeggen dat het altijd goed gaat.

[...]

Je kan die uitspraak alleen doen wanneer alle 9500/64 succesvol gemod kunnen worden.
Ja en daarom zou ik dus ook wel eens weten hoe hoog het percentage succesvol aangepaste Radeon 9500 64MB --> 9500 Pro 64MB is.

Misschien is het namelijk wel interessant om een 9500 128MB zonder schaakborden naar een 9500 Pro 128MB te modden. Dan heb je int ieder geval nog een 9500 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Anoniem: 75552 schreef op 22 January 2003 @ 13:40:
[...]

Ja en daarom zou ik dus ook wel eens weten hoe hoog het percentage succesvol aangepaste Radeon 9500 64MB --> 9500 Pro 64MB is.

Misschien is het namelijk wel interessant om een 9500 128MB zonder schaakborden naar een 9500 Pro 128MB te modden. Dan heb je int ieder geval nog een 9500 Pro.
Dat is toch niet mogelijk, omdat 9500 pro een ander model is

Ps. prijzen van connect 3d 128 mb blijven zakken
eerst was de duurste 174 toen 164 en nu 159 :P

[ Voor 11% gewijzigd door STIMPPYYY op 22-01-2003 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72901

yes!!!!!!! :D Nu weet ik zeker dat ik um kan krijgen, lekker goedkoop! _/-\o_

ok nu over de checkerboard probleem... jullie horen van Rage3D dat het door hiZ de prob kan zijn, maar jullie vergeten dat sommige mensen ALSNOG de zelfde kaart hebben... en dan...GEEN checkers krijgen :X

heeft R9500PRO hiZ? beter van niet want iemand probeerde die soft9700 op zo'n kaart en kreeg OOK checkers! :o Als die kaart alsnog hiZ heeft dan kunnen we maar hopen dat het door iets anders is veroorzaakt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Je kan geen Softmod op 9500 pro doen omdat dat verkeerd model is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Anoniem: 72901 schreef op 22 januari 2003 @ 14:04:
ok nu over de checkerboard probleem... jullie horen van Rage3D dat het door hiZ de prob kan zijn, maar jullie vergeten dat sommige mensen ALSNOG de zelfde kaart hebben... en dan...GEEN checkers krijgen
Inderdaad, daarom ben ik ook sceptisch.
heeft R9500PRO hiZ?
Voor zover ik weet wel. In het thread stonden suggesties dat HiZ alleen werkt met 8 pipelines.

[ Voor 8% gewijzigd door T.T. op 22-01-2003 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCR

DCR

Ik heb mijn kaart vandaag binnen gekregen, maar nu kijk ik naar de pricewatch en voel me genaaid!!!!! Maargoed zal hem zo eens testen en als die dan werkt zonder checkers zal ik niet zeuren om die 20 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26283

DCR schreef op 22 January 2003 @ 14:21:
Ik heb mijn kaart vandaag binnen gekregen, maar nu kijk ik naar de pricewatch en voel me genaaid!!!!! Maargoed zal hem zo eens testen en als die dan werkt zonder checkers zal ik niet zeuren om die 20 euro :P
Same here ook vandaag ontvangen en ik voel me ook aardig genaaid.
Eesrt verhoogt die de prijs met 10 euro vlak voordat ik ga bestellen en nu ontvang ik hem en heeft ie hem 20 euro verlaagd :(

Maarja vanavond eens proberen aan te sluiten.
Trouwens is al eeuwen geleden dat ik nieuwe videokaart heb gekocht dus zal sowieso een hele vooruit gang zijn :)

[noobmode]
Alleen die stroomkabeltjes op die kaart vind ik wel vaag, moet ik die gewoon alebei in pluggen?
[/noobmode] :? 8)7 |:( :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misstickjoint
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-05 23:50
Hmm vraag me af waarom die prijzen plosseling zo vet omlaag zijn gegaan :/
Niet dat ik daar tegen ben ofzo :D Vraag me alleen af hoe dat kan..omdat de vraag toch redelijk groot is naar die kaart lijkt me zo..zeker als het nog steeds de goede pcb is

Why Drink and Drive when you can Smoke and Fly!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65555

same to me....
20 euro goedkoper dan toen ik vorige week bestelde en de kaart nog niet eens binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik voel me ook zwaar genaaid!!! Ik denk dat ze wel heeel erg veel hebben ingekocht.. Wel jammer.. maar goed. Als ie HET doet.. zeur ik niet meer!

P.s. score 3DMark2001 zonder softupgrade is 9232 .. Is dit laag ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCR

DCR

Anoniem: 26283 schreef op 22 januari 2003 @ 14:40:
[...]

Same here ook vandaag ontvangen en ik voel me ook aardig genaaid.
Eesrt verhoogt die de prijs met 10 euro vlak voordat ik ga bestellen en nu ontvang ik hem en heeft ie hem 20 euro verlaagd :(

Maarja vanavond eens proberen aan te sluiten.
Trouwens is al eeuwen geleden dat ik nieuwe videokaart heb gekocht dus zal sowieso een hele vooruit gang zijn :)

[noobmode]
Alleen die stroomkabeltjes op die kaart vind ik wel vaag, moet ik die gewoon alebei in pluggen?
[/noobmode] :? 8)7 |:( :?
je stopt die gewoon in overgebleven 4 pins connector en als je die geen meer vrij hebt net zoals mij, dan ruk je hem uit de HD en stop je die erin en het overgebeleven kabeltje weer in de hd, dus dan houd je er geen over, als je nog een 4 pin connector vrij hebt, geen 2de hd bijvoorbeeld dan houd je er nog 1 over maar dat geeft niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51972

hehe ik had vanochtend gemaild om te checken of ie al gereserveerd was, en zo ja, voor de nieuwe prijs van 169 euro..

kreeg mail terug..

ja hij is gereserveerd

daarna nog een mail..

nu is de prijs 159 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

STIMPPYYY schreef op 22 January 2003 @ 14:04:
[...]

Dat is toch niet mogelijk, omdat 9500 pro een ander model is

Ps. prijzen van connect 3d 128 mb blijven zakken
eerst was de duurste 174 toen 164 en nu 159 :P
Je kan van een 9500 64 MB een Pro maken dat weet ik zeker. Het enige verschil is de 4 extra pipelines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Anoniem: 75552 schreef op 22 January 2003 @ 15:29:
Je kan van een 9500 64 MB een Pro maken dat weet ik zeker. Het enige verschil is de 4 extra pipelines.
Klopt, je doet in principe hetzelfde met de mod, maar omdat de kaart geen 128MB heeft kan het geen 256bit geheugentoegang worden, maar slechts 128bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 15:46
Wie weet waar de "rooie" saphire radeon 9500 verkijgbaar is, informatique heeft em iig al niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2DM
DX9 installed. Car, bear en pipe muziek demo lopen prima zo te zien (ook op Aniso x4 en AAx4).
Er was een probleem met de NPR Ati demo (handgetekende tafel met eten).
Eerste scherm bleef zwart, volgende schermen waren sommige ook niet 100%.
Naar Ati control panels gegaan en daar Aniso [x4] en AA [x4] op application preference gezet [uit].
Toen liep de demo goed en sneller.
Maar met de potlood tekeningen onderin blijven sommige items getekend zodat je cirkels krijgt (net alsof je een foto neemt met een grote shuttertijd)

Ik heb al eerder ergens gelezen dat iemand dit probleem had.
Hoe loopt deze demo op echte R9700's / succesvolle R9500 mods?

De natural light demo heb ik nog niet, is daar nog wat speciaals te verwachten?

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-03 18:12

Kr3Kr

Melpomene

mogelijke oplossing voor die verotte checkers:
neem, als je een 9500 naar 9700 gedaan hebt, de drivers van de cd [die je bij een 9700 krijgt] misschien helpt dat... of zijn die niet meer te patchen?
[drivers zul je dus ff van iemand moeten "lenen" :P wel van hetzelfde merk... ]
Koeskoes schreef op 22 januari 2003 @ 15:41:
Wie weet waar de "rooie" saphire radeon 9500 verkijgbaar is, informatique heeft em iig al niet :'(
waarom niet gewoon een Connect 3D R9500 van maxpc.nl?

[ Voor 33% gewijzigd door Kr3Kr op 22-01-2003 15:47 ]

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb hem net geupgrade ... wanneer zou ik die ''checkers' moeten gaan zien ?
ik heb net Tactical-Ops gespeeld (mod op UT) en niets gezien. Ik draai nu de 3DMark2001SE bench weer en niets gezien ... score is van 9232 naar 10427 !

Heb ik een goeie ?!? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-04 16:22

BruT@LysT

Fear and Loathing

Ik zie nog niemand die dat HiZ uit heeft geprobeerd. Zou je dat uit kunnen zetten met Rage3D?
Ik ga het zo in elk geval eens even proberen, horen jullie misschien zo het resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Laatst online: 18:54

Q-bone

Dusss...

wie weet toevallig hoe de dual view functie werkt met de radeon, kan je dan echt op 2 werkbladen werken? 1 gamen en ander tekstverwerken? zou dat mogenlijk zijn?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Ik heb gehoord dat de prijzen weer iets omhoog gaan
dus de mensen die deze nog willen hebben moeten maar snel zijn :)

Nog 1 vraagje
Als ik een 9500 128mb versie koop kan ik deze dan altijd modden tot 9500pro 128mb??? zonder checkers etc???

[ Voor 8% gewijzigd door ken op 22-01-2003 16:19 ]

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS

GambitRS

w00t

Well, I tried disabling HyperZ and HierarchicalZ on my card and it was still giving chessboard effects. I used Rage3Dtweak, so i'm not 100% sure if they're really disabled tho cuz it seems buggy with the new cats (trayicon crashes after 1st time use)
leuk bedacht, maar dat is dus niet de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

ken schreef op 22 January 2003 @ 16:17:
Als ik een 9500 128mb versie koop kan ik deze dan altijd modden tot 9500pro 128mb??? zonder checkers etc???
Doe je dat expres? RTFM en DENK NA :X
Anoniem: 69751 schreef op 22 januari 2003 @ 16:12:
ik heb hem net geupgrade ... wanneer zou ik die ''checkers' moeten gaan zien ?
ik heb net Tactical-Ops gespeeld (mod op UT) en niets gezien. Ik draai nu de 3DMark2001SE bench weer en niets gezien ... score is van 9232 naar 10427 !
Heb ik een goeie ?!? :?
Animusic en Car-demo draaien, als je echter in de spellen geen schaakbord patronen zag, zal het wel goed zijn. Zoals ook in de faq staat vermeld ook ff Glinfo draaien, weet je zeker of de mod gelukt is.

[ Voor 57% gewijzigd door T.T. op 22-01-2003 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

T.T. schreef op 22 januari 2003 @ 16:19:
[...]

Doe je dat expres? RTFM en DENK NA :X
Is een serieus vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS

GambitRS

w00t

Q-bone schreef op 22 januari 2003 @ 16:16:
wie weet toevallig hoe de dual view functie werkt met de radeon, kan je dan echt op 2 werkbladen werken? 1 gamen en ander tekstverwerken? zou dat mogenlijk zijn?
Nee. Als je gaat gamen fullscreen werkt dat nooit, dan kan je wel het beeld over 2 schermen verdelen of het beeld clonen of 1 scherm uitzetten. Wat je wel kan doen is gamen in een window, maar dat kan niet met elk spel, maar dan kan je wel je game window op 1 monitor zetten en je tekstverwerker ergens anders op.

Je kan ook niet film kijken op de ene monitor full screen en textverwerken op de andere, om maar ff die droom uit de wereld te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39712

bergrijp ik het goed dat de soft-mod niet werkt op een 9500pro 128mb? Met Rivatuner kan ik wel de klok omhoog krijgen alleen loopt'ie dan bij 290/290 vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

9500 = 4 pipelines, 128bit geheugen
9500Pro = 8 pipelines, 128bit geheugen
9700 = 8 pipelines, 256bit geheugen
Wanneer je de 9500 mod, dan krijg je een 9700 (8/256). Je kan niet naar een 9500Pro/128MB modden want je krijgt sowieso 256bit geheugen en het probleem ligt aan de pipelines (nog steeds waarschijnlijkst)

Dit staat allemaal in de inleiding.
Anoniem: 39712 schreef op 22 January 2003 @ 16:22:
bergrijp ik het goed dat de soft-mod niet werkt op een 9500pro 128mb? Met Rivatuner kan ik wel de klok omhoog krijgen alleen loopt'ie dan bij 290/290 vast.
Neeeee zeg, dat meen je niet. We zitten toch niet op n00b-forum hier?
huh, welke kaarten dan precies?
deze mod geldt ALLEEN voor de Radeon 9500 zonder pro erachter
:X

[ Voor 33% gewijzigd door T.T. op 22-01-2003 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

laat maar :)

[ Voor 93% gewijzigd door ken op 22-01-2003 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misstickjoint
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-05 23:50
Waar slaat dit nou weer op? Heb er net een snel besteld voor 159Euro druk op refresh is het weer naar 179euro geworden? :?
Nou ja heb nog snel een besteld toen het nog 159euro was alleen nog geen order bevestiging gekregen. Ben benieuwed :)

Why Drink and Drive when you can Smoke and Fly!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DirectX... :/

heeft iemand geprobeerd om DX versie te upgraden of te veranderen als ze checkers krijgen? of heb dat er nix mee te maken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

prijzen zijn weer 179 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

[quote]T.T. schreef op 22 januari 2003 @ 16:24:
[...]

9500 = 4 pipelines, 128bit geheugen
9500Pro = 8 pipelines, 128bit geheugen
9700 = 8 pipelines, 256bit geheugen
Wanneer je de 9500 mod, dan krijg je een 9700 (8/256). Je kan niet naar een 9500Pro/128MB modden want je krijgt sowieso 256bit geheugen en het probleem ligt aan de pipelines (nog steeds waarschijnlijkst)

Dit staat allemaal in de inleiding.

[...]

maar de 9500 zou dan toch gemod kunnen worden tot 9500 pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Anoniem: 72901 schreef op 22 January 2003 @ 16:26:
heeft iemand geprobeerd om DX versie te upgraden of te veranderen als ze checkers krijgen? of heb dat er nix mee te maken? :?
Natuurlijk heeft dat er niets mee te maken.
Hardware -> BIOS op videokaart -> drivers -> directx
Is toch ook duidelijk aan de fouten te zien? Het treedt toch alleen op op de 9500's? Absoluut onzin :P
ken schreef op 22 January 2003 @ 16:29:
maar de 9500 zou dan toch gemod kunnen worden tot 9500 pro
Hoe zie je dat voor je? En vooral: wat is het nut daarvan?
9500/64MB -> 9500Pro/64MB is de enige optie, met een goede 9500/128MB krijg je een 9700/128MB

[ Voor 31% gewijzigd door T.T. op 22-01-2003 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kan iemand het volgende in de eerste post zetten:
- een 9500 PRO IS NIET te modden naar een 9700
- er zijn 9500 kaarten die NIET te modden zijn
- er is altijd een kans dat je last krijgt van get schaakbord patroon

Het liefst aan het begin met een rode kleur of zoiets. Dit i.v.m. de mensen die nog steeds deze dingen vragen en geen zin hebben om de hele faq door te lezen.
9500 = 4 pipelines, 128bit geheugen. GPU:275MHz, Geheugen:270MHz
9500Pro = 8 pipelines, 128bit geheugen. GPU:275MHz, Geheugen:270MHz
9700 = 8 pipelines, 256bit geheugen. GPU:275MHz, Geheugen:270MHz
9700Pro = 8 pipelines, 256bit geheugen. GPU:325MHz, Geheugen:310MHz
Is fout. Er zijn 9500 kaarten op de markt die ook een 256 bit geheugen bus hebben (sommige 128 MB versies). Voor meer info zie: http://www.digit-life.com...n/sapphire-r9500-128.html

WAARSCHUWING: Voor alle mensen die een 9500 kopen, als de nieuwe Sapphire 128 MB non Pro geen 256 bit bus heeft presteert deze nog slechter dan de benches die eerder vastgesteld zijn!

[ Voor 49% gewijzigd door TweakerNummer op 22-01-2003 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
ik wil erom wedden dat je wel film kan kijken en tekstverwerken tegelijk op deze radeon. Het enige is dat je overlay alleen werkt op de 'primary' monitor. Maar die kun je ook instellen dus dat moet geen probleem zijn. (ik zat gisteren namelijk pzies dat te doen)
Als je je desktop 'extend' dan heb je een hele brede desktop, als je de film dan maximized speelt ie fullscreen op de monitor waar ie op stond. de andere blijft gewoon je desktop weergeven dus als je dat wilt kun je daar internerden etc.

JA ! EN NU WEER ONTOPIC! chatten doe je maar ergens anders op internet!

ken -> lees nog even de eerste pagina door aub deze post vervuild lekker zo, ik zal het in rood erbij zetten... nogmaals... *sigh*

Tweakernummer -> waarom herhaal je zelf ook dingen uit de FAQ? die link staat er letterlijk in! Ook kun je daar lezen dat die 256 bit er wel is maar niet geactiveerd is. DAAR GAAT HET HIER OM! anders was het niet eens mogelijk om er een 9700 van te maken...

* BuG2FiX begint te huilen van het niveau *

[ Voor 30% gewijzigd door BuG2FiX op 22-01-2003 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCR

DCR

HAHA, nee het valt niet op dat hier 3 winkels effe met elkaar gebeld hebben en de prijs met zijn allen de prijs omlaag hebben gedaan, ze kregen ZOVEEL aanvragen ineens bellen ze mekaar maar weer effe en gaan ze 20 euro omhoog....haha echt lachen dit :), kvoel me minder genaaid nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ken schreef op 22 January 2003 @ 16:28:
NEEEEEEEEEEEE ;(

hoezo ben je daar blij mee!? idioot! :( je vraagt gewoon om klappen! :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ligt het nou aan mij of wordt er gewoon om de seconde gewoon gereplied :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

T.T. schreef op 22 januari 2003 @ 16:29:
[...]
Hoe zie je dat voor je? En wat is het nut daarvan?
9500/64MB -> 9500Pro/64MB is de enige optie, met een goede 9500/128MB krijg je een 9700/128MB
De vraag is niet of het nut heeft of niet. Natuurlijk ga je voor de 9700 mod ;)

Je kan bij de 9500 8 piplines en 256bit activeren. Dan zou je toch ook alleen de piplines kunnen activeren??

Wordt de schaakeffect veroorzaakt door de pipelines of de geheugentoegang??
Stel dat het veroorzaakt word door de geheugentoegang dan kan je de kaart nog altijd modden tot 9500pro
Als het wordt veroorzaakt door de pipelines dan is er niet veel meer tegen te doen.
Je houd dan gewoon een 9500 :)

[ Voor 19% gewijzigd door ken op 22-01-2003 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ken schreef op 22 januari 2003 @ 16:28:
Waar gaan die prijsschommelingen over? Dit slaat echt nergens op. Hoe kan je een paar uur lang een product voor €20 minder verkopen? 8)7

Iemand al gevraagd of er ge-pre-test kan worden? Door 1 maal gemodde drivers te instelleren is het heel gemakkelijk een hele stapel kaarten te testen.

// @ ultrasupreme : aub niet onnodig replyen en gebruik de editknop!

@ Ken : Dat gaat niet lukken, tenzij de 256bit geheugenbus ook als 128bit aangestuurd kan worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 7346 op 22-01-2003 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
SJEEZUUUUSS!!!

Werken die 3 winkels onder 1 dak ofzo

meteen de prijs met 30 eruo verhogen dan nog hoger gooien dan hij normaal was :\

ik vind dit echt n3p!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:22
heb een connect 3d radeon 9500 128mb bij pcupgrade besteld voor 174 euro , heb net bericht gekregen dat ik hem kan ophalen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

TweakerNummer schreef op 22 January 2003 @ 16:31:
Is fout. Er zijn 9500 kaarten op de markt die ook een 256 bit geheugen bus hebben (sommige 128 MB versies). Voor meer info zie: http://www.digit-life.com...n/sapphire-r9500-128.html
Klopt, dat de 256bit geheugenbus in hardware aanwezig is. Ik dacht echter dat het niet gebruikt werd, maar kan komen omdat 4 pipelines niet profiteren van 128->256 bit geheugen. Het gaat juist om die 2-bij-2 kaarten die 256bit zijn in hardware.

[ Voor 8% gewijzigd door T.T. op 22-01-2003 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmm 8) Het ziet er naar uit dat mijnes goed is !!!! Warcraft III en Fifa2003 gespeeld .. super coole beeld !!! Ik heb hem trouwens van MaXpert... en nu nog clocken.. wie helpt mij daarmee?

}) _/-\o_ aan ATI !
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.