Zo, gisteren de speler omgeruild. En zoals beloofd mijn review van het product.
Wat zit er allemaal in de verpakking:
- De speler
De speler zelf is gemaakt van een aluminium kleurige kunsstof en voelt over het algemeen
stevig aan.
De bovenkant van de speler is helemaal glad en is net een spiegel. Dit ziet er erg mooi
uit alleen het nadeel hiervan is dat het waarschijnlijk erg snel vies wordt en ik weet
niet of het ook erg krasbestandig is. Ook zit er een tweetal knoppen op de bovenzijde:
de stop/play knop en de record knop.
Het display:
Het display is 3 lijnig. Het display heeft een mooie blauwe backlight, is erg duidelijk
en is over de volledige breedte van het scherm goed verlicht. Rondom het scherm komt het
licht iets door een rand die over het display zit (schijnt door), maar goed daar maak ik
geen probleem van. Je kan het display onderin op 3 standen laten weergeven, de afgespeelde
tijd en bitrate, analyzer linker er rechter kanaal onder elkaar en analyzer linker en
rechter kanaal naast elkaar.
Op de achterkant zit een klepje als je deze openmaakt zie je een gleuf, die is bestemd
voor het plaatsen van een extra geheugenkaart (MMC/SD Card). Dit klepje is redelijk stevig.
De zijkanten:
Aan de ene zijde zit het gat voor de hoofdtelefoon op aan te sluiten en een ding om het
handriempje aan vast te maken.
Aan de andere zijde zit het batterij klepje. Dit klepje zit vrij los en is volgens mij
vrij kwetsbaar (opassen hiermee dus!!!). En er zit nog een klepje, hieronder zit de
aansluiting voor een USB stekker in te stoppen. Dit klepje is een stuk steviger als het
batterijklepje.
Het overzetten van de nummers gaat (imho) erg snel ongeveer 5 MB in 10 seconden.
Aan de bovenzijkant zitten een aantal knoppen: hold, menu, volumen + en - en een soort
joystickje om door de menu's te bladeren en nummers voor- en achteruit te spoelen. Kan
soms wat lastig zijn in de bediening.
- De oordopjes
De oordopjes zijn zilver kleurig, zitten fijn in de oren en produceren een redelijk
geluidje. De draad is aan de ene kant korter als aan de andere kant, hierdoor kan
je hem makkelijk om je nek hangen.
- Het handriempje
Het handriempje is gemaakt van gebroken wit leder, stevig maar naar mijn mening een
beetje te klein.
- Draagzakje
Deze is gemaakt van een stevige fluweelachtige stof. Ook zit er een touwtje door de
bovenkant geregen met een soort drukklem eraan waarmee je het zakje dicht kan maken.
Verder zit er nog een handleiding en een cd bij met wat software.
De Menufuncties:
1. equalizer
Je kunt vooraf ingestelde presets kiezen (Flat, Pop, Rock, Jazz, Classic, Vocal,
Dynamic Bass) of je kunt er zelf eentje aanmaken door de 5 bands equalizer aan te
passen. Het geluid is hierdoor dus helemaal naar je eigen wensen aan te passen. Ik
moet eerlijk zeggen dat de bas wel iets beter had gekund maar hij is zeker wel te
horen.
2. repeat
Je kan kiezen om de muziek normaal (nummer voor nummer) af te laten spelen of 1 nummer
herhalen of alle nummers herhalen.
3. folder mode
disabled = alle muziek af spelen die op het geheugen staan.
enabled = alleen de muziek afspelen die in een specifieke map staat.
4. study mode
speed control = de muziek vertraagd of versneld afspelen (makkelijk voor het leren van
buitenlandse talen). De volgende snelheden zijn beschikbaar: 50,60,75,88,100,125,150,
175,200.
5. navigation
Waneer je muziek aan het luisteren bent kun je door de nummers heen bladeren en
selecteren om af te spelen.
6. file erase
Hier kun je kiezen om alle of om 1 enkel nummer te wissen.
7. Language
Voor het veranderen van de taal. Beschikbare talen zijn: Engels, Koreaans, Japans en
chinees.
8. System
Backlight: kan worden ingesteld op default (3 seconden), user (van 3 tot 10 seconden) of
helemaal uit.
Autoplay: kan worden ingesteld op disabled en enabled (gaat meteen spelen wanneer de speler
wordt aangezet.
Play position: kan worden ingesteld als initial dan speelt hij vanaf het begin of stopped dan
speelt hij vanaf de plaats waar je hem voor het laatst stop hebt gezet.
Auto power off: kan worden in gesteld als default of als user. Op de default stand wordt de
speler na 3 minuten automatisch uitgeschakeld wanneer er niet op de knoppen wordt gedrukt als
de speler in op pause staat. Op de user stand kan deze tijd worden aangepast van 3 tot 30 minuten
in stappen van 1 minuut.
Sleep mode: de speler kan uitschakeld worden na een bepaalde tijd variërend van 3 tot 90 minuten.
Display title: er kan ook worden ingesteld welke informatie er op het dislpay van de speler
verschijnt. Je kan kiezen uit Tag Info en File name.
Scroll Witdh: Hier kan je de snelheid veranderen waarmee de informatie over het display schuift.
Dit gebeurd door de verplaatsing van de tekst de vergroten. Je kan kiezen uit (16,32,48,64,80,96,
112 of 128.
Information: Geeft de firmware versie, Intern geheugen totaal en vrij, extern geheugen totaal en
vrij weer.
FM Mode: De speler kan ook radio ontvangen. Je kan de zenders zelf instellen of automatisch in
laten stellen tot een maximum van 20 zenders. Je kan ook nog kiezen tussen mono of stereo
geluid. Ik zelf vind de ontvangst van de radio redelijk, de meeste grote radiostations zijn
goed te ontvangen. Misschien is het geluid hier wat minder maar dat is altijd met de radio.
Ook als de speler in mijn jas zit blijft het ontvangst van de radio goed.
Mijn eigen plus en minpunten:
+ mooi design
+ mooi en duidelijke display
+ goed geluid
+ klein
+ licht
+ radio
+ redelijk stevig
+ snelle bestandsoverdracht
+ genoeg geheugen dat ook nog te vergroten is
- korte batterijduur (11 uur op 1 AAA batterij, koop een set oplaadbare!!!)
- batterij klepje nogal gammel
- bovenkant van speler wordt snel vies doordat het zo glad is, vergelijk het maar met een
spiegel 1 keer je vinger erop en je ziet gelijk een afdruk
- handriempje iets te klein
Pics:
Oeee shiny!!!
Knoppen bovenkant.
Vergelijking in dikte met een iRiver iPF 180T.
edit:
Nog even een paar foto's van de FL100 en de 180T samen.
Beetje overbelicht maar goed.
Mijn T65 ernaast.
2 AAA batterijen ernaast.
Zo, als er nog mensen zijn die iets willen weten of foto's willen zien van specifieke onderdelen dan post dat maar dan kan ik kijken wat ik kan doen.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 31-01-2003 20:58
]