Toon posts:

[Geheugen] fabrieksfoutje?

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Laatst een nieuw reepje geheugen gekocht bij alternate voor mijn wat oudere pc, een AMD Athlon Slot A 800 MHz op een ASUS K7M plank. Er zit momenteel 192 MB geheugen in en aangezien ik toch een nieuwe monitor ging bestellen dit er maar even bij gedaan want was het allang van plan. Wat ik gekocht heb is Kingston 256 MB PC133-222 SDRAM. Het probleem is dat het reepje door 2 computers als 128 herkend wordt. Ik dacht eerst dat ze me gewoon het verkeerde geleverd hadden en dat ik bij ontvangst niet goed heb gekeken B) , maar op het doosje staat netjes: KVR133X64C2/256 256MB PC133 DIMM CL2, en het staat zelfs op een sticker die op het geheugen zelf is geplakt... Nou heb ik het dus in twee pc's getest, die 800 MHz dus en een 450 P2 op een ASUS P2B (ja een ASUS fan :D )
Nou wil ik dus vragen of het inderdaad een fabrieksfout kan zijn (de sticker die om het doosje heen zit was niet aangebroken, of het moet wel heel netjes zijn dichtgeplakt?! dus het is geen fout van alternate)

iemand een idee???

Verwijderd

heb ik ook eens gehad, geheugen had ene 256mb stikkertje en was 512mb

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom kan Alternate de stickers er niet op hebben geplakt? Volgens mij heeft Alternate de fout gemaakt.

[ Voor 30% gewijzigd door TweakerNummer op 19-01-2003 23:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij kan dat niet omdat het stickertje er echt een van kingston is (ja of ze moeten wel heel erg aan het frauderen zijn bij alternate en andere stickertjes met het logo van kingston erop kunnen printen) en omdat het echt nog dicht zat

/edit

ohja ik vergeet volgens mij nog iets essentieels, het reepje heeft maar aan een kant van die chipjes zitten, terwijl ik wel eens andere reepjes van echt 256 MB gezien heb en die hebben aan beide kanten chips zitten... kan 256 MB ook maar aan een kant die dingen hebben of is dit de bevestiging en kan dat echt niet?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 23:09 ]

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
Je ram is waarschijnlijk 2-zijdig en je mobo ka maar 1-zijdig aan.

Best wel een beetje een searchvraagje.

Verwijderd

is het reepje wel uitgevoerd met aan allebij de kanten van die geheugen chips?

Verwijderd

Topicstarter
nee! (zie edit)

• mlevd
De pc's waar je het in hebt gehad, zijn die up to date wat betreft de bios ?

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Kunnen die MOBO's uberhaupt meer dan 128 MB per DIMM slot aan?

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

Topicstarter
uhm die pentium 2 op die asus p2b heeft geloof ik de nieuwste bios, ik heb hem wel een half jaar geleden ofzo pas geupdate maar volgens mij is ie sindsdien niet m,eer vernieuwd, trouwens ik heb in die pc nu gewoon 2 zijdig 256 MB ram zitten dus hij kan het prima aan...
(ik heb trouwens meer ram in de oudste pc, in die 800 zit 192, omdat die 256 in die 800 conflicten gaf en in die 450 p2 niet, so dont ask)

ja in de manual van beiden staat dat 256 de max is per reepje (dat blijkt dus ook in die p2 die het al heeft)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 23:19 ]

• TweakerNummer
  • Niet online
Single Sided 256 MB bestaat wel gewoon en ik ken ook mobo's die single sided mem aankunnen maar geen double sided mem, maar andersom nog nooit van gehoord. Kijk eens in je mobo boekje of 256 MB er zo inkan (lijkt me wel maarja).

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij kan ik hieruit concluderen dat ik morgen alternate maar eens moest gaan bellen... zucht, maarja beter dan geheugen gekocht dat mijn pc niet aan kan

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:05

kimjansen

Nu ff niks...

ook bij enkelzijdig kun je dit probleem hebben heeft te maken met de grote van de chips. ik heb hier een aantal wat oudere pc's staan en in sommige werken de nieuwe 256mb modules (infineon, no-name) als 128mb module. ik had nog een oude 256mb doublesided no-name module en die werkt in beide oude computers wel goed. is dus geen fout van kingston/alternate, je mobo kan het simpelweg niet aan.

Speed kills, but beauty lives forever...

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:08
Je moederborden zijn uit de tijd dat die chippies die nu op dat reepje zitten nog niet bestonden. (zoveel Mbit) Je mobo's zien dus maar de helft. Oplossing: omruilen voor 256MB dubbelzijdig.

Verwijderd

ik weet ik weet het! hoeveel chips zitten er op je geheugen? als dit er 8 zijn betekendt het dat elke chip 32 mb is. Laat het nu net zo zijn dat oude mobo's dit niet aankunne en maar de helft kunne lezen want die kunnen een max. van 16 mb per chip aan. Wat je er aan kan doen is naar ouder type geheugen zoeken dus bijvoorbeeld 256=16x16 oftewel double sided. of naar 128=8chipsx16 te zoeken en dan werkt het zekers te weten wel het is geen geheugen fout iniedergeval :D

• mlevd
dat is inmiddels 3 keer..................

[ Voor 90% gewijzigd door mlevd op 19-01-2003 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
oh damnit dat is dan zeker, het zijn idd 8 chips, maar dat ruilen ze wel???

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mlevd schreef op 19 januari 2003 @ 23:07:
Je ram is waarschijnlijk 2-zijdig en je mobo ka maar 1-zijdig aan.

Best wel een beetje een searchvraagje.
Best wel een searchvraagje, daar heb je gelijk in, maar dan moet je wel het juiste antwoord geven :z

Het heeft niets met enkel/dubbelzijdig te maken, maar met de dichtheden van de chips. Allicht dat dit modules zijn met 8 256Mb chips (32Mx8)- en die worden niet volledig gepikt door AMD750 of Intel i440BX chipsets.

Je zult dus moeten ruilen voor modules met 16 128Mb (16Mx8) chips :z

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 19 January 2003 @ 23:21:
ik weet ik weet het! hoeveel chips zitten er op je geheugen? als dit er 8 zijn betekendt het dat elke chip 32 mb is. Laat het nu net zo zijn dat oude mobo's dit niet aankunne en maar de helft kunne lezen want die kunnen een max. van 16 mb per chip aan. Wat je er aan kan doen is naar ouder type geheugen zoeken dus bijvoorbeeld 256=16x16 oftewel double sided. of naar 128=8chipsx16 te zoeken en dan werkt het zekers te weten wel het is geen geheugen fout iniedergeval :D
Je was me voor :z

(let wel op je hoofdletters- zeker bij deze zaken is het erg belangrijk B (Byte) en b (bit) uit elkaar te houden)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ja bedankt iig en sorry dat ik niet gesearched heb maar soms krijg ja zo f*ckin veel resultaten dat je door de bomen het bos niet meer ziet dus ik zoek niet graag, maar oke ik weet het voor de volgende keer

• TweakerNummer
  • Niet online
Het heeft niets met enkel/dubbelzijdig te maken, maar met de dichtheden van de chips.
Heeft best wel met single/double sided van de chips te maken dan :)
256 MB single sided kan nuteloos zijn maar double sided niet.....

Ik vind het alleen erg vreemd dat zijn mobo (niet die Asus P2B) geen 512 MB aan kan dan. Vanuit een consumenten standpunt dan. Zijn Slot A mobo kan dus geen 512 MB memory modules aan. Asus wist dat 512 MB modules eraan zouden komen, binnen korte tijd, toen ze dat mobo maakten.

[ Voor 23% gewijzigd door TweakerNummer op 19-01-2003 23:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik doe nog ff een bios update en als het dan niet lukt ruil ik het wel...

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
BIOS Update helpt geen moer, limitatie van geheugen zit in de chipset, niet in de BIOS.

C:\>_

• The Third Man
  • Laatst online: 23:30

The Third Man

The Third Jellyfish

TweakerNummer schreef op 19 januari 2003 @ 23:29:
[...]
Ik vind het alleen erg vreemd dat zijn mobo (niet die Asus P2B) geen 512 MB aan kan dan. Vanuit een consumenten standpunt dan. Zijn Slot A mobo kan dus geen 512 MB memory modules aan. Asus wist dat 512 MB modules eraan zouden komen, binnen korte tijd, toen ze dat mobo maakten.
Dit heeft geen enkele ruk te maken of Asus nou wel of niet goed in hun kristallen bol hebben gekeken. Een vluchtige blik in de database van BalusC leert mij dat de AMD750 chipset niet meer dan 128 Mbit per ic aan kan, en dan hou je maximaal een module over van 16 * 128/8 = 256 MB. Tadaa!

EDIT Dit verhaal is eigenlijk ook al door dion_b vertelt (hoe kan het ook anders :> ), maar dat had TweakerNummer blijkbaar niet gelezen.

[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 19-01-2003 23:50 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TweakerNummer schreef op 19 januari 2003 @ 23:29:
[...]

Heeft best wel met single/double sided van de chips te maken dan :)
256 MB single sided kan nuteloos zijn maar double sided niet.....

Am750 en i440BX kunnen wel 512MB modules aan, maar dan moeten het 32-chip modules zijn met 128Mb chips. En die zie je bijna nooit (wegens veel duurder dan 16-chip 256Mb modules)- hooguit als oude registered server modules :z

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 19 January 2003 @ 23:28:
ja bedankt iig en sorry dat ik niet gesearched heb maar soms krijg ja zo f*ckin veel resultaten dat je door de bomen het bos niet meer ziet dus ik zoek niet graag, maar oke ik weet het voor de volgende keer
Naast de Search is er nog altijd de FAQ, waarin je eigenlijk éérst had moeten kijken.. Klik op het linkje "Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn moederbord plaatsen" :)

Het bijzondere toeval wilde dat al jouw PC's maximaal 128Mbit geheugen ondersteunden, waardoor jouw stelling dat het om een verkeerd reepje ging harder werd gemaakt. Dan kan ik me wel voorstellen dat je hier een topic opent. Maar dan nog, het antwoord is gewoon via de FAQ te vinden B)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.