Ik had 128 MB intern geheugen. Omdat ik dit met windows XP te graag vind heb ik 3 reepjes van ieder 256 MB bijgekocht. Bij het opstarten van de computer herkent hij echter maar 384 mb. Precies de helft dus. Waar kan dit aan liggen, kan ik dit ergens instellen of gaat er iets fout?
kan je mobo het wel aan? (hoeveelheid geheugen, soort geheugen enz)
kan je moederbord deze combinatie wel aan?
ik neem aan dat je doublesided dimm's heb gekocht, oudere mobo's herkennen maar 1 kant hiervan, vandaar dat je maar de helft van je geheugen kan zien...
vertel ons ff wat voor moederbord je hebt, dan kunnen we wat duidelijker aanwijzen wat het probleem kan zijn...
ik neem aan dat je doublesided dimm's heb gekocht, oudere mobo's herkennen maar 1 kant hiervan, vandaar dat je maar de helft van je geheugen kan zien...
vertel ons ff wat voor moederbord je hebt, dan kunnen we wat duidelijker aanwijzen wat het probleem kan zijn...
Verwijderd
Volgens mij moet die het wel aankunnen. Overigens heb ik zelf een ASUS P2B die 512MB reepjes als 256MB ziet. Een 256MB reepje zit hij wel gewoon als 256MBOp donderdag 08 november 2001 17:16 schreef mol99 het volgende:
Abit BE6
op die site van Abit staat inderdaad dat ie het zou moeten ondesteuen, iemand een idee?
Verwijderd
misschien een reepje stuk, pc kan rare dingen gaan doen dan. Als je er 1 reepje in doet, herkent hij dan wel 256
Ik heb er net 1 reepje in gelaten, dat ziet ie ook als 128, toen heb ik nog een ander reepje geprobeerd. Maar dat gaf hetzelfde resultaat. Nu heb ik ze er alledrie maar weer ingedaan.Op donderdag 08 november 2001 17:23 schreef roys het volgende:
misschien een reepje stuk, pc kan rare dingen gaan doen dan. Als je er 1 reepje in doet, herkent hij dan wel 256
Verwijderd
Heb vorige week op zo'n zelfde mobo ook 256 erbij geplant, heb wel eerst de bios geupdate. Misschien dat dat bij jou ook helpt...
Misschien foute reepjes?
De 440BX chipset kan 16Mbit en 64Mbit geheugenchips volledig addresseren. Het kan tot 8 datalijnen per chip lezen. De duurdere 64Mbit chips komt voornamelijk voor op laptopgeheugen (144pins SODIMM) om ze compact te houden.
Dus het maximale wat je op een 440BX plankje kan duwen is een doublesided 16Mbit geheugenreepje met 8 datalijnen. Aangezien er maar 16 geheugenchips op een geheugenreepje passen om het nog aan de standaardformaat te laten voldoen, kan je op een 440BX plankje dus maximaal een 16x(16Mx8) = 256MB reepje per geheugenslot gebruiken.
In jouw geval heb je hoogstwaarschijnlijk een geheugenreepje met 32Mbit chips gebruikt. Hiervan ziet de 440BX dus maar de helft (16Mbit). Dat wordt inruilen..
De 440BX chipset kan 16Mbit en 64Mbit geheugenchips volledig addresseren. Het kan tot 8 datalijnen per chip lezen. De duurdere 64Mbit chips komt voornamelijk voor op laptopgeheugen (144pins SODIMM) om ze compact te houden.
Dus het maximale wat je op een 440BX plankje kan duwen is een doublesided 16Mbit geheugenreepje met 8 datalijnen. Aangezien er maar 16 geheugenchips op een geheugenreepje passen om het nog aan de standaardformaat te laten voldoen, kan je op een 440BX plankje dus maximaal een 16x(16Mx8) = 256MB reepje per geheugenslot gebruiken.
In jouw geval heb je hoogstwaarschijnlijk een geheugenreepje met 32Mbit chips gebruikt. Hiervan ziet de 440BX dus maar de helft (16Mbit). Dat wordt inruilen..
Ik heb bij Gistron het volgende geheugen gekocht:Op donderdag 08 november 2001 17:46 schreef BalusC het volgende:
Misschien foute reepjes?
256 MB DIMM SDRAM PC133, 168pin, 16x8
Lees de kleine lettertjes op je geheugenchippies, dan zie je bijvoorbeeld CT32M64S4D7E erop staan. Doe dan met Google een search naar deze code. Misschien dat je dan meer over de geheugenchips komt te weten. Het zou namelijk ook goed kunnen dat Gistron jou "verkeerde" reepjes toezond..
Is het trouwens double of singlesided?
Is het trouwens double of singlesided?
Tja, kijk dan even concreet op de modules of ze dat ook zijn. Zo nee heb je alle recht te retourneren. Zo ja... lastig.Op donderdag 08 november 2001 17:49 schreef mol99 het volgende:
[..]
Ik heb bij Gistron het volgende geheugen gekocht:
256 MB DIMM SDRAM PC133, 168pin, 16x8
Oslik blyat! Oslik!
ik zou zeggen wissel de 256 mb reepjes rewoon met 128 mb en je bent van het probleem af. sim-pel
want ik neem aan dat je ondertussen ook wel door hebt dat je mobo niet meer dan 128 mb per slot kan hebben
want ik neem aan dat je ondertussen ook wel door hebt dat je mobo niet meer dan 128 mb per slot kan hebben
een wereld zonder vrede.. raar?? kijk om je heen dan merkje dat het heel normaal is...
neeeh ik ben niet druk, jij bent gewoon te rustig !!
dual xeon 2.4, 1024 intern, gf3 ti200, maxtor 60 gb 7200 rpm en nog wat opvulling
Verwijderd
ik heb ongeveer hetzelfde probleem, had eerst 2 reepjes van 256 en toen deed die raar....de ene keer gaf die 256 aan ...dan weer 512...en zelfs een keer 128 na het opnieuw opstarten. nu heb ik 4 nieuwe identieke 128mb reepjes en nu geeft die maar 384 aan ipv 512mb. bij iedere combinatie, ook met ander type 128 reepjes blijft die maar 384 aangeven.
moederbord is pas geflashed en kan volgens boekje 512mb aan. type msi m6337 815e pro
moederbord is pas geflashed en kan volgens boekje 512mb aan. type msi m6337 815e pro
Op donderdag 08 november 2001 18:08 schreef the_dgc het volgende:
440BX dus.. Geen 440LX zoals je misschien denktOp donderdag 08 november 2001 17:16 schreef mol99 het volgende:
Abit BE6 het is 133 geheugen zonder merk
ik heb een 440 BX versie 2 (kwee nie of dat wat uitmaakt?) en die kan maximaal 3x128 aan.. ik had dus een 256 erin gedaan die ie dus maar als 128 detecteerde. toen omgeruild
Verwijderd
Het is toch wel bizar, precies hetzelfde gebeurd.
256 MB gekocht, word herkent als 128 MB op m'n ASUS P2B LS 440 BX. Verder is het simmetje enkelzijdig dus ik dacht dat ze gewoon de verkeerde stikker hadden gegeven. Ben net terug geweest, heb nog steeds hetzelfde simmetje want zal jullie de verkooptechnieken en inruilgaranties van PC-Oké te Purmerend besparen, écht een k*nkerzaak.
256 MB gekocht, word herkent als 128 MB op m'n ASUS P2B LS 440 BX. Verder is het simmetje enkelzijdig dus ik dacht dat ze gewoon de verkeerde stikker hadden gegeven. Ben net terug geweest, heb nog steeds hetzelfde simmetje want zal jullie de verkooptechnieken en inruilgaranties van PC-Oké te Purmerend besparen, écht een k*nkerzaak.
simmOp woensdag 14 november 2001 16:48 schreef computeraap het volgende:
Het is toch wel bizar, precies hetzelfde gebeurd.
C:\>_
Pagina: 1