Toon posts:

pc66 >> pc133: helft geheugen weg?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net 2x32 MB vervangen door 2x128 MB, maar bij het opstarten wordt slechts 128 MB gevonden. Bankjes verwisselen maakt niet uit.

Het is een i440LX-mobo met ruimte voor 4x128MB, pc66. Het nieuwe geheugen is pc133, wat volgens mij in principe goed zou moeten werken...

Iemand een idee hoe ik toch 256 MB tevoorschijn kan krijgen?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 09:49
Ligt waarschijnlijk aan je chipset..

De LX ondersteund niet alle soorten geheugen.. Hierdoor wordt een 128Mb dimm bij jouw gezien als een 64Mb dimm..

Volgens mij staat hier ook nog iets over in de FAQ, en er zijn meerdere onderwerpen geweest, dus als je effe zoekt kun je nog meer info vinden..

Ik denk dat het niet is op te lossen voor de combinatie die je nu hebt!

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 16:56
Bij mij heeft een bios update een keer geholpen...mischien bij jouw ook.

Verwijderd

check hier je moederbord http://www.dane-memory.com/ het kan zijn dat je ander geheugen moet hebben met minder of meer chips per strip. Geloof ik :? :?
66/100/133MHz FSB, VIA Apollo Pro133A chipset, ATX form factor. DIMMs that have more than 18 chips are not supported on this motherboard.
dit stond dus bij mijn MB.

• baskabas
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-04 12:26
Klopt, gebruik de search maar eens en zoek op dubbel en single sided geheugen... niet alle mobo's ondersteunen beide en in jou geval waarschijnlijk alleen single, waardoor het lijkt dat je er maar de helft in hebt zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Update: na wat speurwerk hier en in groups.google.com dacht ik dat mijn chipset alleen dubbelzijdige DIMMs wilde accepteren, terwijl mijn nieuwe pc133-DIMMs enkelzijdig waren. Terug naar de winkel, dus. Daar vertelden ze me dat enkel- of dubbelzijdig niet uitmaakt; volgens hen zou het met pc100 wel moeten werken. f 20,- lichter kwam ik terug met dubbelzijdige pc100-DIMMs.
Die zitten er nu in, en dat werkt als een tierelier. Helaas heb ik dus niet empirisch kunnen vaststellen wat de oorzaak was: pc100/133 of enkel/dubbelzijdig bechipt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 07 augustus 2001 15:07 schreef RonaldK het volgende:
Update: na wat speurwerk hier en in groups.google.com dacht ik dat mijn chipset alleen dubbelzijdige DIMMs wilde accepteren, terwijl mijn nieuwe pc133-DIMMs enkelzijdig waren. Terug naar de winkel, dus. Daar vertelden ze me dat enkel- of dubbelzijdig niet uitmaakt; volgens hen zou het met pc100 wel moeten werken. f 20,- lichter kwam ik terug met dubbelzijdige pc100-DIMMs.
Die zitten er nu in, en dat werkt als een tierelier. Helaas heb ik dus niet empirisch kunnen vaststellen wat de oorzaak was: pc100/133 of enkel/dubbelzijdig bechipt.
Snelheid maakt helemaal niet uit. Single/doublesided wel. Maar ook het type geheugenchip dat wordt gebruikt.

Volgens deze 440LX datasheet ondersteunt het singlesided x4 drams en single/double x8 en x16. Daarnaast ondersteunt het alleen 4, 16 en 64Mbit geheugen.

Ik gok dat dat het singlesided PC133 reepje een 32Mbit reepje was, wat de 440LX dus niet ondersteunt.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:36
Het gaat erom dat hij per datakant maar 64 mb kan aanspreken namelijk 8 chip van 64Mbit. Is dus 8*8=64 per kant. Een dubbelzijdige Dimm heeft 2 kanten en kan dus 128mb bevatten. Dus er kan 256 in als je er 2* een dubbelzijdige dimm inzet. Dat je nieuwe Dimm's PC100 zijn maakt geen ruk uit.
Pagina: 1