Waarom kies je voor een bepaald server-os

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 562 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaMinD
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-04 13:29

DaMinD

Leeg

Na mijn ervaring als Netwerk beheerder en in mijn opleidin gzie ik dat Windows 2000 toch de voorhand neemt.
Zelf kloot ik graag met linux. Maar daar is toch dat je als minder ervaren Linux gebruiker niet echt krijgt wat je wilt.
Voor de meeste situaties, als het gaat ombeheer, zou ik kiezen voor Win2K. Ik heb zelf nu ook een Win2K AS draaien die mijn Apache en Telnet verbinding host. Wertk perfect, snel en stabiel.
Als het gaat om apps over te sturen via je Netwerkje dan zou ik toch weer min of meer gaan voor Novell. Op school maken wij gebruik van Zen en dat werkt naar mijn opzicht best goed. Nu is het ook goed mogelijk om via een Win2K bak apps te sturen maar in Novell heb je toch de zekerheid van dat het in de software zelf zit gebakken en dat je niet van de aanvullende software krijgt zoals Windows Installer Lite.

Verwijderd

Gouden combinatie ook.... win2k-server met eDirectory en ZenWorks. Werkt prachtig! Best of both worlds....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 15:24:
[...]
ziekenhuizen draaien op BOS en vertrouwen hun "klant"gegevens daaraan toe... de meeste gaan nu over naar win2k/nt
Zoals ik weet draaien de volgende ziekenhuizen op NetWare:
-Diakonessenziekenhuis Utrecht
-Lorentz ziekenhuis Zeist
-Gelderse Vallei Ede
-C.W ziekenhuis in Nijmegen

Verder bijna alle bibliotheken. Je kan alles met NetWare wat WIN2K ook kan, behalve Terminal Services dan.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 16:56 ]

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

En elk ziekenhuis waar ik geweest bent heeft een project opgestart om naar W2K te gaan....

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Leuke discussie hier ; MHO:

Draai lekker puur win2k kun je alles mee wat je wilt.

Alleen vind ik wel dat AD zwaar onderschat wordt. Een goede AD opzetten is zo makkelijk nog niet, mag je net zulke boeken voor lezen als Linux/Novell...

Ik houdt niet van oplossingen als e-dir op win2k. Krijg je van die wijzende vingertjes...

BTW : ABN-Amro=w2k (of is dit juist negatief ?)

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Verwijderd

Ach... een goede beheerder in Novell, Linux of Win2k krijgt ieder netwerk snel en stabiel. Het leukste vind ik persoonlijk de combinaties.

Verwijderd

dit zijn dus de woorden van en echte linux diehard, en imho neigt het naar een flame.
tot hier aan toe was deze discussie erg lekker om te lezen, maarja altijd zit er wel weer eentje tussen die de boel gaat lopen stangen.
gebruik waar je verstand en kennis van hebt, dat is het beste in my humble opinion.
ik zelf gebruik en mix van nt4 en win2k voor de servers en de uptime is perfect.
meestal moet ik herstarten door en stuk hardware wat kapot gaat of en hele enkele update.
want niet iedere update is noodzakelijk voor ieder systeem.
in 4 jaar tijd heb ik een keer een nieuwe installatie erop gezet, en dat was na en harddisk crash en geen goede backup.
Persoonlijk:
Windows is goed zolang er geen problemen zijn. Je moet wel iedere week een resem update's downloaden omdat MickeySoft te stom is om direct goeie programma's te schrijven. De licentiekosten zijn monsterachtig en dus niet aan te raden in studenten/schooltoepassingen misschien in bedrijven als een kleine interne server want ze zijn te lek om voor de wereld te dienen zelfs met patches en updates.
Netware is OK, stabiel en snel genoeg en gemakkelijk om interne file servers en single server databases op te zetten maar ze zijn imho niet geschikt om verschillende taken uit te voeren zoals webservers samen met firewalls en een database.
Linux is heel goed door zijn diversiteit. Je hebt ze in alle kleuren en smaken van heel gemakkelijk met windows-achtige toestanden tot bottom-up kernel compiling. Je kan verschillende taken tegelijk snel, krachtig en veilig uitvoeren. Een must als bastion voor het internet of in de DMZ als je met hardwarematige routers en firewalls werkt.
Probleem met Linux is: Je moet een kleine kennis van computers hebben om het op te zetten maar om het echt veilig te maken moet je een boek van 500 bladzijden lezen en om het compleet naar je eigen zin te hebben een paar boeken.
Voordeel: Compleet beveiligd te maken, heel goed voor clusters, dedicated servers en andere internet-achtige toepassingen. Het is gratis en zo is de meeste documentatie, je hebt een community van een paar miljoen mensen die je kunt hulp vragen en je kunt je eigen aanpassingen maken tot aan de bron.
Er zijn nog andere toepassingen zoals company-owned Unix-flavors maar daar ik er weinig ervaring mee heb zal ik daar niet veel over zeggen behalve dat ze goed op Linux trekken, dat ze duur zijn (zoiets als een Windows licentie tegenwoordig) maar dat je hele goeie technical support hebben

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Guru Evi schreef op 03 February 2003 @ 02:28:
Windows is goed zolang er geen problemen zijn. Je moet wel iedere week een resem update's downloaden omdat MickeySoft te stom is om direct goeie programma's te schrijven.
Elk programma bevat fouten. Linux ook, OpenSource oplossingen ook. Dat het opensource is, maakt bugs niet minder - hooguit eerder gespot.
De licentiekosten zijn monsterachtig en dus niet aan te raden in studenten/schooltoepassingen misschien in bedrijven als een kleine interne server want ze zijn te lek om voor de wereld te dienen zelfs met patches en updates.
Kan jij dit op een of andere manier onderbouwen?
Er zijn nog andere toepassingen zoals company-owned Unix-flavors maar daar ik er weinig ervaring mee heb zal ik daar niet veel over zeggen behalve dat ze goed op Linux trekken, dat ze duur zijn (zoiets als een Windows licentie tegenwoordig) maar dat je hele goeie technical support hebben
Solaris trekt goed op Linux ?
Goh.. aparte kijk op de wereld heb jij ;)

Verwijderd

>dit zijn dus de woorden van en echte linux diehard, en imho neigt het naar een flame.
tot hier aan toe was deze discussie erg lekker om te lezen, maarja altijd zit er wel weer eentje tussen die de boel gaat lopen stangen.

Dit snap ik niet.

Verwijderd

flame valt wel mee... maar ik zou die kerel wel eens een omgeving op willen zien zetten met alleen linux servers (dus een omgeving van een stuk of 5000 clients en 50-100 servers oid)... moet je dan eens kijken hoe duur linux is...

Verwijderd

Nou.... dat valt hard mee, denk ik.... hoewel ik, zoals ik al zei, in grotere omgevingen graag een mix wil zien....

Verwijderd

linux (liever unix vanwege de support) vind ik prima voor een dmz of een applicatieserver maar gewoon in een user environment liever win2k...

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Ik wilde nog even wat voordeeltjes van Netware (als file-server) noemen:

- De salvage-optie. (een uitgebreide undelete, gebruikers danken je op hun knieen als je op die manier hun documenten red)
- Het journaling-filesystem
- de toegan tot je bestanden via een (s)http-interface, zodat je thuis overal bij kunt komen.

Leven is meervoud van lef

Verwijderd

(excuus voor de ranzig lange tekst :-))

Ok ok.. laat net m'n neus zien, schiet me niet meteen af voor het geen wat ik nu ga zeggen :-)

Ik heb het liever over *nix soorten dan over Linux en Unix. En als ik dan toch een verschil moet gaan maken, dan zeg ik "Debian" en "AIX". Nu ben ik verliefd geworden op apt en smitty, en getrouwd met m'n waterkoker, en verloofd met de m'n DE roodmerk oplos koffie leverancier. Een bewogen liefdesverhouding.

Pas in de laatste berichten begon ik iets te lezen over combineren, en van wat ik gehoord heb over Novell en netware, moet het een ijzersterke partner zijn met Debian/AIX (Linux/Unix, hoe je het zelf wil lezen).

Met beheer, en dat is mijn ervaring (en mijn prince 2 gel*l wat ik verplicht gevoerd heb gekregen) hebben we het over 3 dingen. Ten eerste de gebruikers, dan het managment, en dan het capitale probleem "security". Zodra je vecht om een netwerk goed neer te zetten, en een keuze te maken voorjezelf hoe jij denkt dat het er goed uit moet zien, en het te beheren valt begin je aan een strijd met het managment. Managment ziet jou ideeen, denkt aan geld, veiligheid en heeft in de regel het verstand van een accountant die alleen kijkt naar de cijfers, de manuren, uitbestedingen, betrouwbaarheid in de vorm van "als jij weg bent, wat gebeurd er dan", en security. En dat laatste is voor hun een raadsel, maar wel een buzz-woord wat ze prachtig vinden om te gebruiken.

Terug naar *nix :-)

Ik las van iemand de opmerking "door de bomen het bos niet meer" wat betreft de div. van applicaties voor verschillende services, en dat kan idd kloppen als je nog voor jezelf en voor je omgeving geen keuze hebt weten te maken wat betreft de eisen die je zelf gesteld hebt.
Hoe je het verkoopt aan je managment, dat is iets wat later komt.

Dan het beheer van desktops. Ik ben geen Novell kenner, maar wat ik er van gehoord heb is het IDEAAL om desktops mee te onderhouden. Ik heb alleen met m'n snuffert tussen de paarse Extreme dozen gezeten, de Sun machines, de HP bakken, en de loodzware niet te hanteren Compaq c**p. Dus, desktop beheer zegt me niet veel. Help me on that one if I'm wrong :-) Het pushen van nieuwe snotware voor desktops kan je prima doen met Novell, ook de security, terwijl dat ook door kan porten naar een Linux backend.

Wat ik weet uit ervaring is dat ik een zware e-mail load liever over een X86 *nix doos laat gaan dan een W2K server. De preformance en mem-beheer is een stuk beter te noemen. Het intergreren van gebruik van RBL's, anti spam software (spam assassin) en virusscanners (amavis-backend) is zeer eenvoudig te noemen. Ik ben dat voor W2K nog niet direct tegengekomen, iig is het een onderwerp waar niet veel aandacht aan besteed word in nieuwsgroepen en nieuwspagina's. Het geeft mij de indruk dat dat echt handwerk is.

Wat betreft file-sharing en domain controlers, dat lijkt me een prima taak voor W2K/Novell. Zelfs dat valt perfect te combineren met een *nix doos.

Tja, probeer zoveel mogelijk te combineren om licentie gebruik te minimaliseren. Dus, 1 windows licentie, en de rest allemaal Linux ? Op die manier kan je toch een forse load verwerken.

En dan het laatste. Security. Ik ben verre van te spreken over de security van Windows. Het is gebleken dat de onervaren systeembeheerder kiest voor een windows omgeving voor het gemak van installatie, maar dan de rest vergeet. De msyql "slammer" was daar een voorbeeld van. Slecht beheer, puur slecht beheer. Hoe je het wend of keerd, je hebt een dosis ervaring/kennis nodig wil je een server op kunnen zetten die goed werkt, en doet wat jij wilt zonder neven effecten die jou bedrijf geld/tijd kost.

En dan komen we meteen op het laatste, en het meest ondoorgrondelijke voor een persoon die d'r naar kijkt met een blik die de euro's al telt zonder dat hij de werkelijke cijfers kent.
Security:
Als er 1 ding moeilijk is, dan is het je managment duidelijk maken dat "security" niet een zaak is die je 1 keer regeld, en dat het dan klaar is. Met het plaats van 1 firewall (in welke vorm dan ook) ben je niet klaar. Met het plaatsen van "up to date" materiaal/software, ben je niet klaar. Security begint met het duidelijk maken aan het managment wat je wilt. Je kan een vent die werkt met een pc niet duidelijk maken dat er veel meer moet gebeuren wat tijd en geld kost als die blijft roepen "intreseerd me niet, als je d'r maar voor zorgt dat het werkt". Want als je dan roept "Ik heb dit dat en zus nodig", wat dan geld kost is het kantoor te klein.

En dan komen we uit op combineren. Het combineren van technieken. Een kantoor systeembeheerder kan in mijn ogen niet alleen maar aankomen met "Ik ken windows, kijk mijn certificaten, ik ben goed". Ze moeten, naar mijn idee, ook een duidelijke basis kennis hebben van een besturings systeem wat heel diep kan gaan zonder dat er een barriere komt die we "anti-opensource" noemen. Op die manier word, in mijn ogen, de systeembeheer gemotiveed om te kijken naar wat er allemaal mogelijk is, en kan die verder ontwikkelen in zijn algehele kennis hoe besturings systeem en hardware werkt.

Gaan we kijken naar een bedrijf wat niet die mogelijkheid heeft om een nieuwschierige systeembeheerder op de loonlijst te zetten, pak dan een eenvoudig en solide idee, en ga daar mee aan het werk, en zet er een support contract aan vast. Dit om te voorkomen dat er dingen gebeuren die we onder de noemer "opruimwerkzaamheden wegens het grootste virus wat kennen" kunt plaatsen. F**k-ups van de gebruiker.

Debian, AIX en windows hebben 1 ding gemeen. En dat is een uitstekend software management pakket. Bij AIX gaat dat nog 1 stap verder, en dat is een volledige tool voor compleet beheer van de server/cluster (smitty). apt is zo krachtig dat updates met behoud van config gebeurd, op elk pakket wat je draait, en in welke combinatie dan ook. Het is niet zo dat je plotseling modules kwijt raakt binnen apache die je apart geinstalleerd had, of een postfix main.cf die rbl listings kwijt is... noem maar op. AIX gaat een aantal stappen verder, maar daar betaal je dan ook voor. Hardware + licentie van je OS.

Maar goed.. kort om... waar kies ik voor ? Ik kies voor dat gene wat ik kan verkopen aan het managment en wat mijn leven makkelijker maakt. Gebruikers die kunnen wat ze moeten (en niets meer), stabiliteit voor de onderwerpen die ik belangrijk vind met behoud van funcitionaliteit die de gebruiker nodig heeft, enz...

De keuze kan je niet los laten van het managment/kosten, zonder terug te vallen op je persoonlijke voorkeur. En tja.. mijn persoonlijke voorkeur ? Een desktop, waar ik zo nu en dan een spelletje op kan spelen (RA2), en een servertje waar ik een cabinet aan hang waar 1terra aan muziek in zit.. wat natuurlijk Linux als OS heeft.

Och.. mijn voorkeur... als ik dat mijn baas moest uitleggen :-)

Verwijderd

En dan het laatste. Security. Ik ben verre van te spreken over de security van Windows. Het is gebleken dat de onervaren systeembeheerder kiest voor een windows omgeving voor het gemak van installatie, maar dan de rest vergeet. De msyql "slammer" was daar een voorbeeld van. Slecht beheer, puur slecht beheer. Hoe je het wend of keerd, je hebt een dosis ervaring/kennis nodig wil je een server op kunnen zetten die goed werkt, en doet wat jij wilt zonder neven effecten die jou bedrijf geld/tijd kost.
de slammer was misschien een voorbeeld van slecht beheer maar eerder van netwerk/firewall beheerders dan van systembeheerders... slammer connect naar udp port 1434 en dat zou nooit open mogen staan... ik denk dat er in verhouding weinig sql servers besmet zijn geraakt maar dat vooral desktops met msde voor verspreiding hebben gezorgd.

ik ben het wel met je eens dat het niveau van de gemiddelde systembeheerder omhoog zou moeten...

edit: overigens ra2 werkend gekregen op linux?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 12:53 ]

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Ik ben het over het algemeen wel met FLB eens. Maar als je dan toch die ene machine voor file-sharing neerzet, ben je gestoord (in mijn ogen) als je een win2k-bak neerzet. Waarom?
  • In bovenstaande blijkt eigenlijk dat de voordelen van win2k boven Netware vooral liggen op die vlakken waar je eigenlijk die *nix bakken voor gaat gebruiken.
  • De beveiliging (security) van Netware is beter. (discutabel?)
  • Omdat Netware minder gebruikt wordt wordt er minder gebruik gemaakt van de exploits die er in zitten. Dit is een valse vorm van security, maar op het moment kunnen Netware-beheerders meestal rustig slapen als er weer een nieuwe MS-worm over het net spookt.
  • Door bovenstaande twee punten is het minder schadelijk als de beheerders te lui zijn om hun security bij te houden, waar FLB het terecht over heeft.
  • De samenwerking tussen Netware en *nix-en is veel beter te regelen dan win2k en *nix.
  • Netware zit technisch beter in elkaar, wat het leven voor systeembeheerders aangenamer maakt. (discutabel)
  • Het verschil in prijs van een licentie win2k of netware is te verwaarlozen.
Nadelen zijn uiteraard het moeten opleiden van je personeel. Maar _een_ netware-kenner in een heel uitgebreid netwerk is ruim voldoende. De simpele taken kan iedere systeembeheerder met win2k-kennis ook op netware uitvoeren. Mocht die ene netware-kenner niet mogelijk zijn, maak dan gebruik van support. Eens per week (twee weken) een paar uur een BOFH over de vloer moet ruim voldoende zijn.

Na het verhaal van FLB is er me nog een nadeel van Netware te binnen geschoten: het zo goed als volledig ontbreken van een software management pakket. (al hoef je niet na elke update je server te resetten) Het is allemaal handwerk. Staat tegenover dat het minder vaak nodig is te patchen...
Ow, nu ik er nog eens over nadenk. Zo'n pakket is er wel: Zen for Servers. Maar dat kost meer en ik heb er geen ervaring mee.

Leven is meervoud van lef

Verwijderd

iis5_rulez: das voer voor m'n windows XP pruts-bakje :-)
Ooohwelnee. Het is niet zo dat netwerkbeheerders het leven van de systeembeheerder al vooraf moeilijk gaat maken. Als ik truukjes wil gaan uithalen met verschillen remote configs, en wil daar vage poorten voor gaan gebruiken wil ik niet een netwerkbeheerder hebben die mij gaat vertellen <jankstem> "Het zou wel eens eventueleel een mogelijk kunnnen zijn dat hier misbruik van gemaakt word" </jankstem>, lijkt mij niet. Naar verhouding was het idd weinig, ik had verwacht dat we d'r nog een extra dag aan lame verzoeken d'r bij zouden krijgen, maar dat viel 100% mee. Maar de gevolgen waren voor iedereen merkbaar, dell.com heeft werkelijk waar 8 uur zitten vechten voordat hun databaseje weer goed bereikbaar was, en dat heeft hun best veel geld gekost.. door die paar beheerders die d'r te makkelijk mee om gaan.

Loesje: Fair enough, kan me voorstellen dat ik die indruk gewekt hebt. Ik dacht meer aan een "front-backend" idee. 1 Domain controler, een cluster van 2 Linux bakken d'r achter, samba d'r op, en je hebt je file-server, domain controler, en je kan d'r ook je mail op kwijt zonder dat het al te veel pijn gaat doen.. bedoel, zoiets voor 150 man.. moet niet gek zijn. 3 keer x86, 1 windows licentie, en 2 maal Debian. En met de groei van het netwerk (eigenlijk al boven de 100 mensen) een extra omgeving voor software uitrol en beheer (Novell ?!). Heb je ook meteen het leer om de gebruiker vast te zetten.

Verwijderd

omdat me topic dicht was en omdat ik dit topic eens door moest gaan lezen wat ik al had gedaan plaats ik mijn post waarvoor ik een topic had geopent hier dan maar grr

welke os/en zou jij gaan leren als je toekomstig systeem/netwerkbeheerder wil gaan worden?

denk daarbij ook aan :

voor welk os is er veel vraag voor experts
welk os kun je het meest mee verdienen als je dat beheert?
en welk os gaat in de toekomst vaak gebruikt worden?

deze vraag/en stel ik omdat ik nu een mbo opleiding netwerkbeheer doe maar op school krijg ik alleen les in windows nt en windows 2000 en ik graag een idee wil hebben op welke osen ik me nog meer zou moeten richten voor me toekomstige werk. na deze opleiding wil ik overigens nog hbo informatica of iets dergelijks gaan doen.

ik hoop veel replys te krijgen

graag met onderbouwing van mening

alvast bedankt!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 09:55
Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 19:50:
omdat me topic dicht was en omdat ik dit topic eens door moest gaan lezen wat ik al had gedaan plaats ik mijn post waarvoor ik een topic had geopent hier dan maar grr

welke os/en zou jij gaan leren als je toekomstig systeem/netwerkbeheerder wil gaan worden?

denk daarbij ook aan :

deze vraag/en stel ik omdat ik nu een mbo opleiding netwerkbeheer doe maar op school krijg ik alleen les in windows nt en windows 2000 en ik graag een idee wil hebben op welke osen ik me nog meer zou moeten richten voor me toekomstige werk. na deze opleiding wil ik overigens nog hbo informatica of iets dergelijks gaan doen.

ik hoop veel replys te krijgen

graag met onderbouwing van mening

alvast bedankt!
Als je andere topic al dicht gegooid is post je hier maar exact dezelfde vraag? Ik denk dat Predator bedoelde dat je in dit topic genoeg info te vinden is om je keuze te kunnen maken ;) oftewel: probeer wat verstand te krijgen van Novell Netware (+ aanhangsels), Unices etc.

Verwijderd

thx maarja ik vind het zowiezo beetje jammer dat predator zomaar dat topic dicht gooit ging eigenlijk nergens over want de topics lijken niet echt op elkaar maarja

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 19:50:
1. allemaal
2. doe wat je leuk vindt, niet wat het meeste geld verdient
3. ...dat weet bijna niemand.

Zelf heb ik ook een MBO netwerkbeheerder opleiding gevolgd, ook al zijn ze niet hetzelfde, ze vertellen nog niet eens de helft van Windows NT/2K, laten we het maar helemaal niet over Exchange, SQL, IIS (kuch) o.i.d. hebben.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 19:38

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 21:59:
thx maarja ik vind het zowiezo beetje jammer dat predator zomaar dat topic dicht gooit ging eigenlijk nergens over want de topics lijken niet echt op elkaar maarja

Dan lees je toch echt niet goed of wil jij gewoon niet goed lezen...
Er was maar ook 1 vraag van jou degelijk en dat is de eerste:

en euhm:
Als je dit topic even doorleest kan je dat wel afleiden
:X

Dat vraag je toch echt niet serieus ?
Overigens liggen de lonen niet ver uit elkaar.
Heb jij een glazen bol dan :?

en het was inderdaad niet de bedoeling van dat maar even je vraag hier te copy-paste.
Het is de bedoeling dat je dit even doorleest en het zelf besluit.

[ Voor 9% gewijzigd door Predator op 05-02-2003 22:16 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Ik vind Predator af en toe (te) hard. Maar het forum hier is dusdanig druk dat ik het me wel kan voorstellen.

Welk OS moet je leren? Ja, allemaal kan niet he... Ik zou me in ieder niet volledig storten op 1 OS. Leer op zijn minst Win2000 en Linux. En dan wat je nog wilt.... FreeBSD, Novell (neem dan minimaal 5.1), MacOSX (heeft ook een aardige server), Solaris of wat dan ook.

Verwijderd

Kortom, wat is een feit? NetWare is als fileserver gewoon het beste. En dan kan iedereen flamen, maar het is gewoon een feit! En hierop kunnen alleen mensen antwoorden die EN WIN2K EN NetWare kennen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 08:28:
>dit zijn dus de woorden van en echte linux diehard, en imho neigt het naar een flame.

Dit snap ik niet.
sorry voor de late reply

het staat er duidelijk genoeg toch ???? welk deel snap je niet dan.
iemand geeft en (flame) reactie maar geeft geen duidelijk onderbouwing aan hetgeen de topicstarter vroeg.
dus vandaar mijn reactie.
ik ben tegen kortzichtige mensen omdat ik dat zelf ook niet doe, ik kijk verder als mijn neus lang is, en die gok is best groot.
ik gebruik alles wat goed werkt, en niet omdat het een naam heeft of van en bepaald merk is, vandaar dat ik dus ook linux naast windows enzo heb.

Verwijderd

Mijn idee over wat een flame is zal wel anders zijn. Verder meen ik toch een ondertoon te bespeuren die persoonlijnlijk gericht en negatief is. Of heb ik het mis?
Pagina: 1 2 Laatste