Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

(volt) voltage hoot/laag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey, ik zit hier bij een vriend en die heeft iets vreemds,
zijn harddisk (maxtor 80gb in raid) maakt een vreemd geluid en de compu loopt dan vast

zijn +12 lijn zit op 11.85
en zijn -5 op -5.45

nu dat laatste lijkt mij wel extreem
weet iemand wat de hd gebruikt
of dat schadelijk kan zijn voor de hd
en wat kan je er aan doen behalve de voeding vervangen?

Verwijderd

komt niet door de voeding..
de -5 heeft namelijk niks met de HD te maken de HD heeft namelijk de -5 niet nodig maar wel de +5 en als die 5,45 is is er nog niet zo veel aan de hand naar mijn weten...

kijk eens of zijn windows?? wel schoon is en er dus niet heel veel rotzooi ook op draait die windows vast laat lopen..
verder kan het ook zijn dat je HD gewoon kapot is...
weet je zeker dat er niks mee uitgespookt is??

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

De HDD krijgt alleen +12V en +5V uit de molex stekker, dus díe lage -5V heeft daar niets mee te maken.

Verder is een afwijking van 5-10% toegestaan, maar niet echt tof. Met enige elektro-kennis kun je je voeding wel modden, maar anders is de enige oplossing een andere voeding.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 00:42

EMP

Krulloos!

Wanneer harde schijven rare geluiden maken betekent het (helaas maar al te) va k dat hij gewoon (bijna) kapot is.. heb het ook met 2 harddisks gehad *maxtor 6 gb en ibm 40gb) Hopen dat je nog garantie hebt dus :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Topicstarter
tja, dat zou erg zijn direct met backup beginnen (ongeveer 100 gb)
er is in elk geval niets erg mee gebeurd en de compu is pas nieuw (3 maanden)
(maar liever toch geen brokken)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Dan zou ik gewoon garantie claimen, voor zowel de voeding als de HDD.

Verwijderd

Topicstarter
ja, het probleem is dat die simple minds van die winkel vergeten zijn de factuur op te sturen en hij nu nogal moeilijk die winkel kan binnenstappen en garantie claimen, als hij er (nog) niet voor betaald heeft

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

AcouSE schreef op 15 January 2003 @ 15:09:
Dan zou ik gewoon garantie claimen, voor zowel de voeding als de HDD.
nou doe maar alleen die HDD, en ik zou voor je voeding even ergens een multimeter vandaan fetchen

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 15:12:
ja, het probleem is dat die simple minds van die winkel vergeten zijn de factuur op te sturen en hij nu nogal moeilijk die winkel kan binnenstappen en garantie claimen, als hij er (nog) niet voor betaald heeft
Hij heeft een gratis HD?
Niet janken dan

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 15:12:

Dan moet je kiezen; of je speelt het eerlijk en claimt garantie, of je koopt nieuwe zooi met de kans dat je later als nog voor de hele mik moet betalen...

Ik denk trouwens dat ze bij die winkel niet moeilijk doen over de garantie als jij zo vriendelijk bent om te melden dat je nog steeds geen factuur hebt gekregen.

Verwijderd

Topicstarter
het was een volledige computer, hij jankt nog niet maar wou gewoon juist weten wat er aan de hand is
(om te weten of er risico is op gegevensverlies)

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

offtopic:
bij welke winkel krijg je ingodsnaam eerst de pc en hoef je daarna pas te betalen??!! (tenzij ie via de de vooruit de winkel verlaten heeft)

uhmm, rare geluiden lijken mij niet te komen van verkeerde voeding. Ik weet niet of die rare geluiden zo horen, dwz, die van mij maakt ook een bergherrie, maar dat is continu.
Het kan natuurlijk zijn dat wanneer hij rare geluiden maakt, op volle snelheid draait, en dus kan vastkaaien door een mankement in de schijf. Ik zou er mee terug gaan, want als ie indd TELKENS vastkaait bij rare geluiden, mag je aannemen dat het niet van windows/voeding oid komt, maar dan is het zoals gezegd aan jouw of je om garantie EN om je factuur vraagt.

T60P Widescreen

Verwijderd

ter info ik d8 dat de 5 en 12 volt lijntjes 10% mochten afwijken voor je er last van krijgt

Verwijderd

Zolang de voeding geen fluitend geluid geeft is daar niks mee aan de hand.
Je zou hem op fouten kunnen controleren, helpt dit niet dan moet ik me aansluiten bij de rest, hdd defect.
Fabrieksfoutje waarschijnlijk de arm/naald welke gepositioneerd wordt door een 2 of 4 tal magneten.

Verwijderd

HD gebruikt geen negative spanning.
Die voltages wat je zegt lijken me niet heel extreem.

Verwijderd

Complete pc... gratis..... Welke winkel is dat??? :) Ik kan het me haast niet voorstellen.. Maar wel gunstig. Gewoon 1 of 2 nieuwe hd's kopen. Dan heb je nog de prijs van de pc er niet uit. En de andere HD(defecte) naar de fabrikant opsturen. Niet via de winkel doen. Misschien heb je dan uiteindelijk 3 hd's voor de priojs van de nieuwe (of 2 nieuwe).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 23:59 ]

Pagina: 1