Verwijderd
Okee dan! We zijn er hier nog steeds niet uit wat we nou allemaal nodig hebben, dus we plaatsen zelf wel een bestelling binnenkort... Thanx anyway..Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 19:17:
DE COMPONENTEN ZIJN BESTELD!!!!
Ik zal binnenkort dat geld voor die 2 losse led printjes fff overmaken. Dan kan je die meteen meesturen...
Nog fff een vraagje:
Ik zou graag op 1 of andere manier de VU meter via een microfoon willen aansturen... Dus gewoon omgevingsgeluid, denk je dat dit makkelijk te doen is? Ik neem aan dat het niet werkt als ik gewoon zo'n pc microfoon als input gebruik, of wel ? Ik gok zelf dat er 1 of andere voorversterker nodig is, maar heb geen flauw idee hoe het zit met voltages enzo... Heb jij enig idee?
Dus daar moet je een lijnsignaaltje vanaf peuteren.
Verwijderd
Mja.. het is zo'n pc microfoon... die je in de soundcard kan proppen... Heb ik daar wat aan?Verwijderd schreef op 08 februari 2003 @ 19:30:
Ik neem aan dat je microfoon ergens aan vast zit, anders heb je er niet veel aan.
Dus daar moet je een lijnsignaaltje vanaf peuteren.
Of in dit geval het lijnsignaal van je microfoonversterkertje.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 02:48 ]
Verwijderd
heb je een mic versterker voor nodig, die op een batterij werkt.Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 19:37:
[...]
Mja.. het is zo'n pc microfoon... die je in de soundcard kan proppen... Heb ik daar wat aan?
[edit] mooi dat er is besteld, ik kan niet wachten
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 00:40 ]
Komt samen met een zakje printpenbusjes met krimpkous.
Ik had namelijk het plan om 7 blauw 2 oranje en 1 rood per kanaal te gebruiken.... dat kan toch gewoon?
Nu zit er een weerstandje van 680 Ohm en dan is de stroom zo'n 20 mA door elke LED.
Hoe hoger de waarde van het weerstandje, hoe lager de stroom door de LEDs.
Maar de printen zijn klaar en de Nederlandse componenten zitten er al op, nu alleen de zut van Futurlec nog.
Als ik die heb kan ik de printen de volgende dag al verzenden.
Maar ik heb een scanner gekocht en ik heb zo'n ding er gewoon op gelegd, pic valt me niet eens tegen.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 14:37 ]
Waarom 28 printpennen? Waar zijn deze voor dan? Ik kan me voorstellen: 22 voor de leds (20x anode, 2 gezamelijke kathodes), 3 voor het audio signaal (links/rechts/ground), en voor de stroom (+12V en ground), kom ik op 27, of zie ik iets over het hoofd??Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 23:12:
Nee, op elke print zitten 28 printpennen en er worden 28 printpenbusjes bijgeleverd.
Al iets meer bekend over de verwachte aankomstdatum?
en zo is het voorspeld!
je hebt een links + ground en een rechts + ground, oftewel 28Res-q schreef op 12 February 2003 @ 00:27:
[...]
Waarom 28 printpennen? Waar zijn deze voor dan? Ik kan me voorstellen: 22 voor de leds (20x anode, 2 gezamelijke kathodes), 3 voor het audio signaal (links/rechts/ground), en voor de stroom (+12V en ground), kom ik op 27, of zie ik iets over het hoofd??
Al iets meer bekend over de verwachte aankomstdatum?
Zit er dus een kans in dat je de meter volgende week hebt.
maare, is wel mooi, eindelijk modden
Heb btw bij alle schakelingen een diode in de voedingslijn gezet, dan blijven de IC's bij "ongelukjes" zoals het ompolen van de voedingsspanning ook heel...
Maar even een totaal ander vraagje aan iemand die iets van schakelingen afweet
Ik heb een window en 2 CCFLS in mijn window zitten blauwe en rode leds zodat de etch oplicht, en ik heb dus ook 1 rode en 1 blauw CCFL.... wat ik dus nu wil is dat ze over faden... als window blauw wordt moet CCFL rood aangaan en omgekeerd, KAN DIT? en zo ja, HOE? (Ben wel beetje elktro n00b, kan wel wat solderen maar zelf bedenken lukt niet)
Als de ene infade, fade de andere uit.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 18:37 ]
kan dat? zo ja dan ga ik ff kijken of ik dat kan bouwen
Beide kan niet, want dan kun je de uitgang niet netjes afregelen ivm de verschillende spanningen van CCFL en LEDs.
De torren worden al aardig warm met 1 CCFL op de uigang en meerdere kan wel, maar dan moet je ze voorzien van een koelplaatje.
Getest met sinusgenerator en audiosignaal op lijnniveau.
Voedingslijn is beveiligd met een diode, dus als je de voedingsspanning verkeerd om aansluit, heeft dat geen nadelige gevolgen voor de schakeling.
Als ik morgen de splitters binnen heb dan kan ik gaan verzenden.
Over dat fade ding.... bestaat er wel een manier om led's en CCFL's tegelijk te faden? is dat te maken? dat geeft namelijk wel een SUPER effect
Alvast bedankt exter! super IA dit
ik kan je vertellen dat ik vanmiddag alle audioVUmeters op de bus heb gedaan, heb ook iedereen een mailtje gestuurd om konde te doen van dit heuglijke feit.Wabs schreef op 14 maart 2003 @ 16:25:
Ik heb geen splitter, dus kan je die van mij al verzenden? of w8 je tot je alles in 1 keer kan doen? (die paar dagen overleef ik ook wel weer)
Over dat fade ding.... bestaat er wel een manier om led's en CCFL's tegelijk te faden? is dat te maken? dat geeft namelijk wel een SUPER effect
Alvast bedankt exter! super IA dit
CCFL en LEDs kunnen wel tegelijk faden, maar dan moet je de fading van de LEDs aanpassen aan die van de CCFL of andersom, en dat zal je niet bevallen.
Om het anders te maken moet de schakeling aangepast worden, en daar mee ook de PCB. Veel werk dus.
Vandaag binnen gekregen.
Ziet er echt fantastisch uit man!
Ik wou dat ik zoiets kon maken...
Ik had alleen de splitter anders verwacht.
Dacht dat die intern van de kast zou lopen. Als ik nu dus de boxen aanzet dan gaat hij aan.
Maar als ik dan switch naar koptelefoon. Dan werkt het toch niet meer?
[ Voor 50% gewijzigd door Xavier op 15-03-2003 12:58 ]
Topje = L
Middelste ring = R
gedeelte dat over is = massa
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 10:30 ]
Maar,
Voor welke ledjes heb je de meter een weerstand meegegeven?
Voor normale of speciaal voor de leds van de IA van Spacy.
Verder niets dan lof
[ Voor 21% gewijzigd door Quintus op 16-03-2003 13:59 ]
Unknown
Als je LEDs van de IA gebruikt dan zou je kunnen overwegen om een hogere waarde te kiezen voor een lagere LEDstroom, maar die dingen zijn ook bij 10mA nog erg fel.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2003 14:09 ]
Unknown
en zo is het voorspeld!
Tja, 'k zal er toch nog wel even op moeten wachten. Gelukkig kon ik de vu meters wel testen met een 10tal 3mm ledjes die ik nog had.Verwijderd schreef op 16 March 2003 @ 16:41:
Nog steeds niet?
Ik was wonder boven wonder de eerste die ze had, ben ze bijna alweer vergeten....
Unknown
Verwijderd
Verwijderd
Ik heb alle onderdeeltjes van dit schema gekocht:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=59
Maar ik begrijp het schema niet helemaal dus misschien kunnen julie mij helpen? Ik heb het zo op een gaatjes print gesoldeerd:
Wie kan er voor mij ff de banen tekenen op mijn tekeningentje?
Verwijderd
Bij beide led printjes zijn er 3 leds die het niet doen. Bij het linker kanaal zijn het leds 5,6 en 9. Bij het rechter kanaal zijn het 7,8 en 9...
Ik heb die blauwe ultra bright leds van de IA gebruikt.. denk je dat ze teveel stroom trekken? If so, kan ik dan ergens een weerstandje vervangen ofzo?
Als dit niet het probleem is, weet je waar het dan misschien aan kan liggen?
Op onderstaande pic (clickable) kan je goed zien wat ik bedoel:

Hier nog even een movie als voorbeeldje: http://www.modwarehouse.com/xndr/audiovu/bug.mpg
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2003 00:56 . Reden: links gefixt ]
Heb er weinig van gebruikt, maar d'r hield eentje na een paar uur zomaaar op en d'r zitten ook tussen die doen het gewoon niet.
Denk dat het een onnauwkeurige fabrikage is, felheid en stralingshoek varieren ook nogal.
Ja, goedkope LEDjes hè.....
En wat de schakeling betreft, als LEDje 5 het doet en LEDje 7 ook, dan kan je er rustig van uit gaan dat er met LEDje 6 iets aan de hand is.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2003 17:01 ]
Verwijderd
Eigenlijk had ik het moeten weten
Verwijderd
- Ik heb netjes alle ledjes die het niet deden ertussenuit gehaald.
- Nieuwe ledjes getest door ze op de plek van de oude te houden, dit werkte allemaal!
- Nieuwe ledjes gesoldeerd, weer testen, werken niet meer
- Hele ding doorgemeten, nieuwe ledjes nogmaals getest, nix!!
- Helemaal wanhopig, nog fff gedacht waar het nog meer aan kan liggen... Mja.. de drempelspanning!
Die 680 ohm weerstand ertussenuit gehaald en een 470 voor op de plaats gezet! Resultaat? WOEI!!! SUPERBRIGHT AUDIO VU MADNESS!!! Ben ik vandaag 3 uur voor nix aan het kloten en testen geweest
Mja.. voor de volgende persoon die niet werkende leds heeft: Vervang die 680 Ohm weerstand door een lagere variant!!!
Alle losgesoldeerde leds (die het niet deden) nog even direct aan de 12v lijn gehangen met een 470 ohm weerstand ertussen: ze doen het nog allemaal!! Ze hebben nu alleen korte pootjes
Edit:
Hier natuurlijk nog even een aantal pix en movies!

Klik hier om de rest te bekijken: http://www.modwarehouse.com/xndr/audiovu/
Owja.. voor ik het vergeet: deze VU meter komt dus naast m'n HD VU meter in m'n cube project te zitten! Ik heb dikke plexi staf liggen waar ik gaatjes in ga maken, daar komen deze 2 led printjes tegenaan zodat de leds mooi midden in het plexi zitten... De voorkant van het plexi ga ik daarna opschuren zodat je een frosted effect krijgt, daardoor zijn de leds ook wat minder fel... Aan de voorkant van de case komen dan 3 sleuven waar je het plexi doorheen kan zien... Lijkt me wel dope!
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2003 00:54 . Reden: Movies en pix toegevoegd! ]
Die weerstand bepaalt alleen de stroom door de LED, niet de spanning erover.
Meteen 680 Ohm weerstand is de stroom door de LEDs 21 mA, met een 470 Ohms weerstandje zul je boven de 25 mA komen.
Dat houdt in dat IC en de 2 voorschakelweerstanden aanzienlijk warmer zullen worden.
In de meeste meters heb ik 1k weerstanden gezet, maar testen wijzen uit dat de meter het ook prima doe met 2k2 en hoger.
Bovendien zouden alle andere VUmeters dan ook last van dit verschijnsel moeten hebben, en daar is geen sprake van geweest, integendeel, op een voedingsspanning 9V deden ze het allemaal ook nog.
In een HDVUmeter op 5V of zelfs 3V lichten die blauwe LEDs nog steeds op.
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2003 09:54 ]
Verwijderd
Anyways.. hij doet het nu supergoed en verder geen problemen gehad... Die weerstand tweak was genoeg om het allemaal zonder problemen te laten werken... Thanks again!Verwijderd schreef op 24 March 2003 @ 09:45:
Met drempelspanning heeft het niks te maken, want er is meer dan genoeg spanning voorhanden om de LED te doen oplichten.
Die weerstand bepaalt alleen de stroom door de LED, niet de spanning erover.
Hmm, ja dat bedoelde ikIk haal die 2 altijd door elkaar...
Met een 680 Ohm weerstand is de stroom door de LEDs 21 mA, met een 470 Ohms weerstandje zul je boven de 25 mA komen.
Dat houdt in dat IC en de 2 voorschakelweerstanden aanzienlijk warmer zullen worden.
Dat vermoeden had ik al, maar hij heeft gisteravond 4 uurtjes aan gestaan zonder problems, denk je dat ik een iets hogere weerstand moet gebruiken? Of gaat het zo wel zonder problemen te krijgen?
In de meeste meters heb ik 1k weerstanden gezet, maar testen wijzen uit dat de meter het ook prima doe met 2k2 en hoger.
Bovendien zouden alle andere VUmeters dan ook last van dit verschijnsel moeten hebben, en daar is geen sprake van geweest, integendeel, op een voedingsspanning 9V deden ze het allemaal ook nog.
Heel vaag allemaal... Dit is ook voor het eerst dat 1 van jouw printjes het niet meteen deed... Het zal wel aan die vage leds liggen...
In een HDVUmeter op 5V of zelfs 3V lichten die blauwe LEDs nog steeds op.
Met die HDVUmeter heb ik nog geen problemen gehad, maar daar had ik ook dure blauwe leds op zitten... Die deed het meteen de eerste keer goed...
Verwijderd
Is het moeilijk om deze print om te bouwen naar een mono 20Leds VU?
Verwijderd
Voor zover normaal.
Maar hoe bedoel je "blijven uit"?
Heb je wel een audiosignaal aangesloten?
Verwijderd
Tik maar eens met 12V op een ingang, dan lichten de LEDs op.
Wel het rechterpinnetje aantikken, want anders krijg je een dot van een kortsluiting.
Verwijderd
Verwijderd
Men neme de gewone audio-uitgang op de geluidkaart, je trekt het stekkertje van je speakers eruit, stopt het splittertje erin, en steekt de speakers in het splitterje. In de andere uitgang van de splitter prik je een twee-aderig kabeltje, waarvan je de ene ader aan de linkerkant, en de andere ader aan de rechterkant van de VU meter prikt. Ja?
Moet ik misschien aan de trimpotjes draaien? Of maakt dat niet uit?
-edit-
mijn speakers doen het trouwens niet meer als ik de splitter achter in de geluidskaart prik, heel maf
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2003 21:41 ]
Maar één ding is duidelijk, als aan de audioVUmeter een lijnsignaal toevoert, dan lichten de LEDjes gegarandeerd op.
Voor ik ze verstuur worden ze eerst getest, een keer met de sinusgenerator en dan nog een keer met een audiosignaal op lijnniveau.
Ik gebruik daar de line-out van een CDspeler voor.
Tot nu toe was er geen enkel exemplaar dat het niet deed, en ik heb er al tientallen van gebouwd.
Als je de splitter niet gebruikt en je sluit de meter rechtstreeks op je line.out aan, doet ie het dan?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2003 21:47 ]
Verwijderd
-edit-
euh...nee...ik denk dat het aan het kabeltje ligt dat ik tussen de VU meter en de geluidskaart heb zitten. mmmm..schraal contactje misschien...
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2003 21:51 ]
Dit topic is gesloten.
![]()