Online Screenshots maken is heel lastig, tenminste wel om mooie te maken. Ik heb het toch geprobeerd. Ik ben in een La5FN geklommen op een server met Externals, icons en padlock aan (soms heb je niet zoveel keus). Hier een kort verslag van een Boom & Zoom sortie:
Engine start, radiator open, throttle up, WEP aan, rudder trim set. Bij zo'n 80 km/h komt de tail wheel van de grond en bij 170 kan je rustig aan de stick trekken en kan je wat hoogte maken:
Bij 100m alt stick neutraal en accelereer je tot zo'n 280 km/h, en dan gaat het vanzelf. Stick los en klimmen maar. Radiator en WEP blijven open/aan tot ik op zo'n 2000m hoogte zit.
Echt een heerlijk toestel die La5FN. Klimt ontzettend snel, waardoor je vaak makkelijk van een vijand weg kan klimmen na een pass. Goede bewapening met 2x 20mm en zonder ammo zit ik nooit. Ook goed in een turn fight en bovendien ook gewoon snel.
Ok, furball gespot. Furballs zijn vormen echt heerlijke targets voor de Boom & zoom piloot. Van die gasten die bijna stilhangen in de lucht, helemaal geconcentreerd op degene die ze achtervolgen. Het vraagt alleen wel veel van je gunnery skills om nog wat bullets/shells in het vijandelijke toestel te krijgen met de grote snelheidsverschillen en bovendien de vaak heftig manouvrerende toestellen. Vaak helpt het om te anticiperen op degene (accusativus) die je target achtervolgt, je target doet namelijk hetzelfde alleen dan wat later. Vaak komt het dan wel redelijk uit met je pass, en hoef je geen 120 graden deflection shot (schieronmogelijk) te doen.
Maar kijk, daar vliegt een nietsvermoedende 109, die gaan we eens mooi verrassen

:
Vinger aan de trigger, throttle ietsjes terug (als mijn pass mislukt kan hij toch niet volgen). Het is een groot snelheidsverschil (zo'n 200 km/h) maar ik kom uit op een hele mooie deflection, zo'n 30 graden. Op zo'n 100 meter afstand open ik up.....
.... [LD]Jag killed bladiebla. Victory
Helaas heb ik weinig tijd om feest te vieren, een andere La5FN heeft me gejumped. Gelukkig is zijn E-state duidelijk lager dan de mijne, dus WEP erop radiator blijft dicht tot airspeed een stuk lager is en de lucht in richting thuisbasis. Hij blijft steken op zo'n 1 km afstand, maar ik weet dat ik nog moet landen. Ik besluit om op 3000m precies boven de basis een 90 graden dive te maken met flaps en gear down. Ik kom mooi boven de basis uit en nu komt het gevaarlijkste deel, het landen zelf, omdat ik dan geen evasive manouvers meer kan maken.
Al rollend over de landingsbaan wordt ik omgeven door opvliegende aarde van de shells die inslaan, maar alles mis. Gelukkig schiet een collega La5FN te hulp, en doorboort mijn achtervolger