Toon posts:

[WC] Design Waterblok

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok, aangezien ik goesting heb om zelf wat aan men wc te doen heb ik besloten om mijn cpublok zelf te maken, dit ga ik dus doen met koper, ik ga een blok van 80mmx50mmx10mm maken en een blok van 50mmx50mmx10mm? die van 50mm dient om op die van 80mm te solderen nadat ik mijn profiel gefreest heb, nu heb ik twee profielen gemaakt en weet ik niet goed te kiezen. daarom post ik ze hier maar :)

1ste profiel:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/f6killerbee/-=PiCz=-/Profiel1.jpg

2de profiel:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/f6killerbee/-=PiCz=-/Profiel2.jpg

3ste profiel:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/f6killerbee/-=PiCz=-/Profiel3.jpg

4de profiel:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/f6killerbee/-=PiCz=-/Profiel4.jpg

5de profiel:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/f6killerbee/-=PiCz=-/Profiel5.jpg

nu wil ik wel weten wat de tweakertjes hier er van vinden :) mijn voorkeur gaat voor het tweede profiel omdat ik denk dat het meer zal koelen.

anyway u zegt maar

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 09:35 . Reden: 5de profiel toegevoegd ]

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

voor de eerste gaan, je moet zoveel mogelijk koud water over je core kunne spuiten

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53
Ik zou voor de bovensta gaan.

1. simpeler
2. koud water direct boven de core

Verwijderd

De eerste dan heb je direct "koud" water op je core

Verwijderd

mij lijkt de 2e , grotere inhoud ( zoals ik het zie ) en dus meer warmte afvoering

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 10:45

bille

Don't call me Buff

zowiezo zou ik geen rechte hoeken maken .. maar een ronde spiraalvorm nemen. Daarnaast zou ik ook nog eens goedkijken hoe je het contact-oppervlak van het koper(?) vlak boven de core van je cpu kunt maximaliseren.. misschien een aantal staafjes? o.i.d.

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 18:32:
mij lijkt de 2e , grotere inhoud ( zoals ik het zie ) en dus meer warmte afvoering
idd dacht ik ook maar wel juist bij het eerste, water komt rechtstreeks van de radiator op de core dus betere cooling denk ik, anders gaat hij eerst helemaal rond en neemt al veel warmte op van het koelblok zelf, maar daar is het toch voor :) om de warmte van het koelblok optenemen

Verwijderd

Topicstarter
bille schreef op 11 January 2003 @ 18:36:
zowiezo zou ik geen rechte hoeken maken .. maar een ronde spiraalvorm nemen. Daarnaast zou ik ook nog eens goedkijken hoe je het contact-oppervlak van het koper(?) vlak boven de core van je cpu kunt maximaliseren.. misschien een aantal staafjes? o.i.d.
:) tuurlijk niet, mijn frees zal ook niet vierkant zijn denk ik :) maar ik was bezig met afgeronde hoekjes te tekenen maar ik heb het simpel gehouden, btw mijn diameter van de gleuven zijn 5mm en het begin en eind gat is 10mm

Verwijderd

Topicstarter
ik zal straks nog een 3de profiel tekenen zoals bille zij, een ronde spiraal maar je moet rekenen dat ik dit met een simpel frees machine ga doen (met de hand heen en weer gaan dus :)) dus denk dat 1ste profiel het beste doenbaar zal zijn, heb dit nog nooit eerder gedaan en aangezien koper duur is ga ik dit niet vern**ken

Verwijderd

Contact oppervlak is wat je wil.. dus dan lijkt het er nu op dat de 2e beter is. De 1e met het oppervlak van de 2e zou ideaal zijn ;)

Het koude water boven de core is opzich een goed id. Maar toen ik mijn blok een keer verkeerd aansloot zag ik dat het niet zoveel uitmaakte :o Misschien een graad, meer niet..

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:04
Denk dat je bovenste met afgeronde hoeken beste kan doen, is makkelijker om te maken,en veel verschil zal het niet maken tussen bovenste en onderste. Ook al heeft ie grotere opp. maar eigenlijk zou je water van buiten naar binnen moeten laten stromen. Buiten is minste warm, koud water neemt die hitte op, gaat verder naar binnen waar het warmer wordt water is misschien ook iets warmer maar vanwege grote verschil zal het water nog altijd genoeg hitte opnemen. Zo werken veel harten van dieren ook (alleen dan met zuurstof) eerst langs bloed waar minste zuurstof zit, bloed neemt het op dan steeds naar bloed waar meer zuurstof zit en door concentratie verschil blijft bloed het zuurstof opnemen.
Flink wat tekst: samengevat:
Ga voor bovenste is makkelijkste te maken, en temp verschil tussen bovenste en onderste merk je toch niet :P

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 10:45

bille

Don't call me Buff

en aangezien koper duur is ga ik dit niet vern**ken
nah koper is niet duur (wat is duur?) voor 4 eurotjes heb je al zo'n mooi blokje van 5*5*2 ofzo... moet je natuurlijk wel ff naar een staalgroothandel/bewerkingsbedrijf.. die snijen vast wel ff een stukje voor je af.. daarbij: die verwerkingsbedrijven hebben meestal ook hele goede geavanceerde frezen staan.. dus als je ff de tijd hebt.. zoek dan gewoon zo'n bedrijf en dan kan je een kickass koelblok laten vrezen voor zeer weinig geld...

hoezo kan je niet voor een duppie op de eerste rij zitten ;)

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Topicstarter
bille schreef op 11 January 2003 @ 18:51:
[...]

nah koper is niet duur (wat is duur?) voor 4 eurotjes heb je al zo'n mooi blokje van 5*5*2 ofzo... moet je natuurlijk wel ff naar een staalgroothandel/bewerkingsbedrijf.. die snijen vast wel ff een stukje voor je af.. daarbij: die verwerkingsbedrijven hebben meestal ook hele goede geavanceerde frezen staan.. dus als je ff de tijd hebt.. zoek dan gewoon zo'n bedrijf en dan kan je een kickass koelblok laten vrezen voor zeer weinig geld...

hoezo kan je niet voor een duppie op de eerste rij zitten ;)
ok nu nog zo een bedrijf vinden :) waar zoek ik het beste, liefst belgië

miss eens googlen ?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zou gaan voor het tweede ontwerp.. Is juist makkelijker te maken als de eerste en heeft meer contactoppervlak met het koper dus zal beter koelen....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:40
hmm, 1e ontwerp ziet er wel goed uit, 2e ook, ik denk dat het geen bal uit maakt.

voor koper:

kijk op www.telefoongids.nl (wel alleen in nl :( )

en zoek ff op jouw plaats waar je het in de buurt wil hebben, en als trefwoord "koper" dan krijg je de keuze uit: ijzerwarenhandel, ijzerwarengroothandel enz enz enz. gewoon ff leuk gaan rond bellen :)

(deze methode gebruik ik eigenlijk altijd als ik iets nodig heb waarvan ik niet weet waar ik het goedkoop kan krijgen, werkt perfect :) )

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:05
Eerste ontwerp pakken, omdat het 2de ontwerpt te veel bochten heeft + de stroming is te traag in het blok (maze2 rev 1.0 !!!)

BlaBlaBla

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Ik zou gaan voor het 1e ontwerp.
Alleen dan met rondere bochten ja. Deze is makkelijker te maken en heeft weinig bochten, dus weinig weerstand.
(hoe dik wordt je bodem eigenlijk???? )
het tweede ontwerp heeft veel 180° bochten wat zorgt voor veel stroom weerstand... das niet bevordelijk... en ook nog moeilijker te maken.

een 5mm gleuf is niet echt groot he? zou het liever toch wat groter maken...

[Specs]

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 18:54:
[...]

ok nu nog zo een bedrijf vinden :) waar zoek ik het beste, liefst belgië

miss eens googlen ?
De Gouden Gids doet wonderen :z

Heb de editie West-Vlaanderen, en heb een mooie gevonden... Demar-Lux in Ertvelde.. Tel 09/3446969 ;)

Rubriek 3330.

• SH007
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 18:44:
Contact oppervlak is wat je wil.. dus dan lijkt het er nu op dat de 2e beter is. De 1e met het oppervlak van de 2e zou ideaal zijn ;)

Het koude water boven de core is opzich een goed id. Maar toen ik mijn blok een keer verkeerd aansloot zag ik dat het niet zoveel uitmaakte :o Misschien een graad, meer niet..

Zo veel oppervlak is niet nodig. Kijk maar naar de DD maze3 :)
Als het water maar genoeg tijd heeft om op te warmen. Bij ontwerp is heeft het water daar imho genoeg tijd voor :)

• Jack

Jack

MHz Matters

SH007 schreef op 11 January 2003 @ 21:21:

[...]

Als het water maar genoeg tijd heeft om op te warmen.
:|
het idee is juist dat het niet opwarmt, daarom stroomt het...
als het opgewarmt is dan koelt het juist slechter!

maar het is gebleken dat het model en stroomsnelheid enzo allemaal niet het belangrijkst zijn... het belangsrijkste in een geod blok is het de warmte overdracht.
dus dikke bodem, zodat het veel warmte kan absorberen en af kan staan aan het water

[Specs]

• SH007
  • Niet online
Siris schreef op 11 January 2003 @ 21:29:
[...]

:|
het idee is juist dat het niet opwarmt, daarom stroomt het...
als het opgewarmt is dan koelt het juist slechter!

maar het is gebleken dat het model en stroomsnelheid enzo allemaal niet het belangrijkst zijn... het belangsrijkste in een geod blok is het de warmte overdracht.
dus dikke bodem, zodat het veel warmte kan absorberen en af kan staan aan het water

Euh, jij snapt het niet helemaal of begrijpt mij verkeerd ;)
Als het water niet opwarmt kun je je CPU ook niet coolen :o
Dat opgewarmde water wordt natuurlijk weer afgekoeld in de radiator, maar daar hebben we het nu niet over.
Verder is een te dikke bodem ook niet goed. Het waterblok dient als oppvervlakte vergroting en warmtetransporteur van de CPU core. Er is een optimale bodem dikte waarbij je minimaal last hebt van de warmteweerstand van het koper/alu en toch een zo goed mogelijk verdeling van de warmte hebt.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
ehm ik zou voor een mix gaan tussen model een en twee. heb je al gedacht aan een koelblok met 2 ingangen (en dus ook 2 uitgangen), dat je dus 2 korte stromen hebt? wel ietwat exotisch maar ook origineel :)

• Ress
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:11
SH007 schreef op 11 January 2003 @ 22:05:

[...]

Dat opgewarmde water wordt natuurlijk weer afgekoeld in de radiator, maar daar hebben we het nu niet over.
Verder is een te dikke bodem ook niet goed. Het waterblok dient als oppvervlakte vergroting en warmtetransporteur van de CPU core. Er is een optimale bodem dikte waarbij je minimaal last hebt van de warmteweerstand van het koper/alu en toch een zo goed mogelijk verdeling van de warmte hebt.
Wat is dan (volgens jou) de ideale bodem dikte? Zou ik toch graag willen weten.... 2 a 3 mm ???

Verwijderd

Topicstarter
Siris schreef op 11 januari 2003 @ 20:42:
een 5mm gleuf is niet echt groot he? zou het liever toch wat groter maken...
ik vind ook wel dat 5mm wat te klein zal zijn, maar 10mm te groot, ik moet me namelijk aanpassen aan de afmetingen en toch nog iets van profiel hebben, hoe dikker mijn gleuven hoe minder plaats ik heb voor mijn profiel, had gedacht aan een 8mm, dit zal beter zijn denk ik

Verwijderd

Topicstarter
Ress schreef op 11 January 2003 @ 23:50:
[...]

Wat is dan (volgens jou) de ideale bodem dikte? Zou ik toch graag willen weten.... 2 a 3 mm ???
mijn bodem is 10mm dik met gleuven van 5mm diep, miss dieper als dat beter zou zijn dus de bodem dikte is nog 5mm

• Ress
Mijn Kopere blokje is 10mm dik en de gleuven erin ga ik denk ik 7,5 mm diep maken en 10mm breed. Dat komt aardig overeen met mijn slangen van 10mm doorsneden.
De bodem word dan dus ongeveer 2,5mm dik. Maar als er echt een ideale bodem dikte is, hou ik me liever daar aan :D

Verwijderd

Topicstarter
nog enkele nieuwe profieltjes gemaakt, deze keer met gleuven van 10mm dik
persoonlijk ga ik weer voor het eerste profiel omdat er nu juist boven de core water kan stromen

profiel3:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/f6killerbee/-=PiCz=-/Profiel3.jpg

profiel4:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/f6killerbee/-=PiCz=-/Profiel4.jpg

u zegt het maar

Verwijderd

Topicstarter
Whoepz ...

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 00:47 ]

Verwijderd

combi tussen profiel 1 en 2.

Profiel 1 laat het koele water DIRECHT boven de proc komen, dat is warmste punt en zal het beste gekoeld moeten worden.

en

Profiel 2 heeft meer oppervlakte, dus betere koeling.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 18:04

ReseTTim

Chocolate addicted

Profiel 5:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Profiel5.jpg

zon soort heb ik nu op me P3-700... koelt opzich ook perfect :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Ik heb ffies gauw iets in elkaar geprutst

ik zou zoiets maken, is simpel en heeft zich in het verleden al bewezen :P
dit heeft een relatief goede flow en op de core redelijk oppervlak en dit is redelijk makkelijk te maken.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~c.gorter/waterblok.jpg

En ik zou de bodem toch zeker 4mm dik houden, bij mijn eigen blokken houd ik ze 5mm dik omdat de warmte ook verspeid moet worden en niet op 1 plaats doorkomen. Dus vandaar de wat dikkere bodem.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 02:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 02:28:
[afbeelding]
[quote]

nice :) met welk progje ebde da gefixt :)

en welke afmetingen zijn dat zo, kwestie van de diameter van de gleuven enzo te weten :) dit was mijn eerste idee en vind ik persoonlijk nog altijd mijn beste om uit te werken, maar kom er momenteel niet uit voor de diameter en dat profiel op een 50mmx50mm te krijgen waarlangs ook nog een randje moet zijn zodat ik ze kan dicht solderen

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 09:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
nieuw profiel toegevoegd, by resettim

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/f6killerbee/-=PiCz=-/Profiel5.jpg

• SH007
  • Niet online
Ress schreef op 11 januari 2003 @ 23:50:
[...]

Dat kan ik je zo niet zeggen. In dit topic wordt er iig onderzoek naar gedaan: [rml][ WC] ProCAST simulatie van een waterblok[/rml]
Hier staat verder nog wat interessants:
[rml]DaBit in "Homemade koperen waterblok klaar. [ +pics"[/rml]
[rml]JumpStart in "[ WC] ProCAST simulatie van een waterblok"[/rml]
[rml]KifArU in "[ BC3] Waterkoeling: flowrate vs. tempera"[/rml]
en zo zijn er nog wel wat dingen te vinden...

[ Voor 8% gewijzigd door SH007 op 12-01-2003 09:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
nog enkele vraagjes;

1) hoe breed zou ik mijn gleuven nu maken, had gedacht aan 10mm omdat mijn diameter van men slangen en aansluitdoppen ook 10mm zullen zijn

2) hoe diep moet ik mijn gleuven maken, had gedacht aan 6mm diep zodat ik nog een bodem van 4mm heb, of moet dit dieper?

3)welk profieltje nu :) nu zijn er al zoveel en heb ik nog niet kunnen kiezen, ga namelijk morgen achter men koper en dan later frees ik het uit, miss kan ik het op de cnc machine doen in school

• Jack

Jack

MHz Matters

1) breedte van de gleuf is met 10 mm meer dan voldoende. Dit lijkt mij wel een mooie breedte. Al is het dan niet om het feit dat je slangen ook 10 mm zijn. Flow is eingenlijk niet zo heeeel belangrijk... maar bij brede kanalen minder weerstand, wat goed is voor de flow. Dus als je brede kanalen kan maken, waarom niet?

2)Met brede kanalen is een dikkere bodem beter dan diepe kanalen.
(er is een artikel op Overclockers.com over de bodemdikte (Coldplate materials and Thickness)... maar de pagina ligt eruit)
Maar daaruit blijkt dat een dikkere bodem beter koelt. Zij nemen 1cm koper plaat als meest ideale dikte. :) Ik zou zelf voor 5/5 mm gaan.

3) uit het topic van JumpStart is gebleken dat een spiraal vormig waterblok heb beste koelt.
http://gathering.tweakers...message/14996603#14996603
Dus ik zou gewoon daar voor gaan... Profiel 3 dus... alleen dan wel met wat rondere bochten voor minder stroomweerstand

[ Voor 3% gewijzigd door Jack op 12-01-2003 10:34 . Reden: verkeerde url :( ]

[Specs]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 10:03:
nog enkele vraagjes;

1) hoe breed zou ik mijn gleuven nu maken, had gedacht aan 10mm omdat mijn diameter van men slangen en aansluitdoppen ook 10mm zullen zijn

2) hoe diep moet ik mijn gleuven maken, had gedacht aan 6mm diep zodat ik nog een bodem van 4mm heb, of moet dit dieper?

3)welk profieltje nu :) nu zijn er al zoveel en heb ik nog niet kunnen kiezen, ga namelijk morgen achter men koper en dan later frees ik het uit, miss kan ik het op de cnc machine doen in school
Het profiel op mijn tekening is 80x50x10, met hierin 6mm diep gefreest dus een bodemdikte van ong 4mm en dit gefreest met een 8mm frees.

Welk profieltje moet je zelf weten maar dit was gewoon een voorbeeldje, en deze werkt zeker goed.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 12:10:
[...]

Het profiel op mijn tekening is 80x50x10, met hierin 6mm diep gefreest dus een bodemdikte van ong 4mm en dit gefreest met een 8mm frees.

Welk profieltje moet je zelf weten maar dit was gewoon een voorbeeldje, en deze werkt zeker goed.
alright :) thx duud, en welk progje teken je dat als ik mag vragen, wel nice als je zo al een 3d model kan tekenen van je blokje

Verwijderd

Dit is gewoon getekend met Rhino 3D dat werkt makkelijk als je even snel je ideeen wilt digitaliseren en omzetten in een model :)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 18:04

ReseTTim

Chocolate addicted

Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 09:34:
nieuw profiel toegevoegd, by resettim

[afbeelding]
ik vind mijn ontwerp slimmer omdat er dan water dichterbij elkaar gaat zodra ie in het midden is.. hij moet de core coolen.. dus met die afstand heb ik een idee dat ie het minder goed zou koelen..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• RUXperienced
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06-2024
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 00:44:
nog enkele nieuwe profieltjes gemaakt, deze keer met gleuven van 10mm dik
persoonlijk ga ik weer voor het eerste profiel omdat er nu juist boven de core water kan stromen

profiel3:
[afbeelding]

profiel4:
[afbeelding]

u zegt het maar
Ik heb profiel 3, maar dan de gleuf gevuld met 'daBits' en die werkt prima.

Brakke foto:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/r.jongeling/WC/Blok_Af.jpg

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

RUXperienced schreef op 12 January 2003 @ 14:18:
[...]

Ik heb profiel 3, maar dan de gleuf gevuld met 'daBits' en die werkt prima.

Brakke foto:
[afbeelding]
hoe doe je dat?

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

ruxperienced het ziet er aardig uit. Ik zou in iedergeval zorgen dat het contact opp. boven de core het grootst is.

Verwijderd

zou het blokje van RUXperienced niet veter koelen als die puntjes meer als plaatjes waten??
dan had je dus ipv:

-----------
* * * * * *
* * * * * *
-----------

had je dus:

----------
----------
----------
----------

dan had je 3 smalle gangen, met een betere water flow er doorheen, en ook nog eens meer oppervlakte

snap je wak bedoel?

en is het nou eigenlijk slim om het water SNELLER door de waterblok te sturen en langzamer door het rad, of anderom?

want waar het breder is stroomt het water slomer, en waar het smal is sneller

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 14:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
alright :) mijn koper daarstraks gaan halen, is echt wel niet duur :p voor 4.95€ had ik een blokie, afmetingen 80mmx60mmx10mm

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/f6killerbee/-=PiCz=-/Blok1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/f6killerbee/-=PiCz=-/Blok2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/f6killerbee/-=PiCz=-/Blok3.jpg

nu wil ik wel weten met wat ik dit best opkuis, staan namelijk paar zwarte strepen op van het vuil?

u zegt het

Verwijderd

met zeer fijn schuurpapier. Dat schuurpapier waar water bij moet.

Verwijderd

Topicstarter
zou staalwol ook niet werken ? daar had ik aan gedacht, en men vader zij ook dat het daarmee zou lukken

Verwijderd

SH007 schreef op 11 januari 2003 @ 22:05:

[...]

koeler water koelt beter :) 8)7

• Ress
Verwijderd schreef op 14 januari 2003 @ 20:10:
zou staalwol ook niet werken ? daar had ik aan gedacht, en men vader zij ook dat het daarmee zou lukken
Dan krijg je het niet 100% vlak, denk ik.... Want dan kan je het niet op een glasplaat ofzo iets schuren, maar moet het met de hand.....
Pagina: 1