Ik zou wel eens willen weten *hoeveel* hoger. Spreken in algemene termen levert nog geen concreet verhaal op immers. Je noemt een verdubbeling van de prijs, wat betekent dat van alle schermen die geproduceerd worden de helft fouten vertoont. Dit lijkt me wel erg hoog. Een van de recente threads hier op Tweakers gaf nog eens aan dat pixel fouten niet zo vaak meer voorkomen. Het deskundigenrapport van de geschillencommissie onderschrijft dit. Lijkt me dus erg stug dat 50% van alle TFT schermen dergelijke defecten vertoont.Exirion schreef op 13 January 2003 @ 09:40:
Onzin. Zoals ik in mijn vorige post al zei is het absoluut niet rendabel om alleen maar 100% foutloze schermen te produceren. Als men dat zou eisen van fabrikanten dan zou de prijs een stuk hoger zijn dan nu en dan lopen alle zuinige hollanders steen en been te klagen.
Evenzo zijn er fabrikanten die aan de consument een foutloos scherm aanbieden mocht de consument een dode pixel storend vinden zonder dat dit op een prijsverhoging uitloopt, dus het kan zeker wel.
Als een koper er geen problemen mee heeft, prima. Maar wat als hij die dode pixel wel storend vind en zijn scherm wil omruilen? Lijkt mij dat hij daar het volste recht toe heeft.Bovendien zijn tweakers nou niet bepaald de gemiddelde consument. Die gemiddelde consument merkt vaak niet eens dat er foutjes in z'n scherm zit en de tweaker stelt op allerlei vlakken vaak onmogelijke eisen. Stuitend is soms de almachtige houding van de oh zo wereldvreemde en naieve tweaker. Maar dat terzijde.
Normen die ervoor dienen om hun eigen zakken beter te vullen idd.Ik blijf erbij dat fabrikanten redelijke normen hanteren.
Volgens mij wordt dit wel vaak in de garantie genoemt, omdat een accu nu eenmaal slijt bij gebruik. Dus dat mag men dan ook op grond van de overeenkomst en gezien de aard van de zaak verwachten.Hier ben ik het tot op zekere hoogte mee eens. Toch is het niet echt haalbaar vrees ik. Als jij een GSM koopt dat staat er niet op de doos dat de accu wel eens rot zou kunnen zijn binnen een paar maandjes, en dat die accu niet onder de geboden garantie valt. Toch is dat laatste vaak de werkelijkheid.
Tijd- en de druk van concurrentie zijn net zo van toepassing in alle andere techniek sectoren. Neem de grafische sector nu eens, denk je dat dergelijke productiefouten zijn toegelaten? Waarom zijn er respins van een design? Juist, om het exemplaar zo foutloos mogelijk op de markt te zetten, waarbij ook nog "mindere" kwaliteit voor een lagere prijs onder een andere noemer verkocht (ti4600->4200).Kortom, met z'n allen zetten we fabrikanten onder een enorme tijdsdruk en economische druk. Er moet massaal geleverd kunnen worden voor een zo laag mogelijke prijs en dan moeten alle exemplaren ook nog eens helemaal foutloos zijn? Get real.
Daarbij is een dergelijke discussie zinloos, de wet geeft de consument gelijk. De fabrikant moet leveren wat de consument op grond van de overeenkomst mocht verwachten, en dat zal bij een nieuw product tegen de normale prijs inhouden dat dergelijke defecten niet dienen voor te komen.