Mijn zelfbouwproject, graag commentaar en hulp!

Pagina: 1
Acties:
  • 473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 12:00

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Nou, ik heb in de zomervakantie een set speakers gemaakt, ik ben 18 en ben ongeveer 2 jaar geleden met deze hobby begonnen en leer elke dag weer meer... Alle hulp is dus welkom!

Omdat ik niet in geld rond zwem en het van een beetje geld moet doen heb ik ze samengesteld uit de volgende onderdelen:

Per kast (gemaakt van 22mm MDF):

400Watt continu 3weg filter (950Watt max)
1x 15" Beyma G300 (Vermogen???) 8ohm
1x 8" Soundlab 830KF35R (60Watt max) 8ohm
1x StageLine HT88 horn-tweater (100Watt max) 8ohm

De maten van de kast (de buitenste maten) zijn:

H:875mm
B:444mm
D:522mm

Allemaal niet echt dure onderdelen maar naar mijn id prima zat.
Veel van deze onderdelen zijn natuurlijk te vervangen dus het kan nog altijd beter worden!
Heb die 8" soundlab, wat dus eigenlijk een baskonus is gebruikt voor midrange. Dit is de soort woofer die je vaak ziet in B&W boxen met van dat gele nylon en rubber surround.
Deze heb ik in het bovenste gedeelte van me kast geplaats in een apart hokje met links en rechts schuine wanden van 45 graden die 10cm naar binnen lopen met de woofer in het midden om een soort hoorn effect te creeren. Dit kamertje is helemaal gevuld met glaswol om reflexies van het geluid weg te werken.
Basreflex is gerealiseerd door onder aan de voorkant van de kast een gleuf te maken van 9cm hoog over de hele breedte. Boven dit gat zit de 15" woofer en daarboven de Tweeter.
Voor de rest zijn alle wanden bedekt met 5cm tot 10cm dik Glaswol.
15" woofer zit vast met 8 Imbus bouten met weerhaakmoeren die aan de binnenkant zijn bevestigt zodat die er in elk geval niet uit kan trillen :)
Bij alle units heb ik een foamrand aan de binnenkant aangebracht zodat er geen lucht meer bij langs kan.
De kast staat op 3 alluminium poten met een doorsnee van 4cm en 3cm hoogte ondersteunt door een laagje rubber met daaronder weer filtjes zodat mijn laminaat niet krast (totale hoogte dus dik 905mm)

Dit hele project heeft me nu in totaal 900,- gekost.. niet echt veel dus.

Graag zou ik willen weten hoe ik mijn speakers nou moet 'Raten' op vermogen.. kan ik dit meten met iets?
Er wordt namelijk erg vaak gevraagt hoeveel Watt ze zijn (hoeveel vermogen ze kunnen leveren dus) als iemand mijn kamer binnen komt, maar van die vraag krijg ik nogal snel jeuk aangezien Watt's op muziek gebied tegenwoordig nergens meer op slaat! Als je bij wijze van spreken tegen iemand zegt dat ze 200Watt zijn denken ze dat het wijnig is aangezien hun computerspeakertje al een 500Watt opschildering bevat :)
Ook weet ik niet zo goed wat voor dikte kabels ik nou het best kan gebruiken voor aanvoer van deze speakers., maar zolang er geen DIP te merken is met harde bassen is er naar mijn id nix aan de hand toch?.
Heb ze in een kamer staan van 4 bij 4 meter (jah lach niet) en mijn versterker staat maximaal 3 meter van een speaker verwijderd.

Wat ik nu wil gaan doen is deze speakers gebruiken als left/right full-range die per stuk ondersteunt worden door een kolossale baskast met een 18" of 21" Woofer met het concept 'gevouwen hoorn'
Hier heb ik nog wat hulp bij nodig!, Ik ben in de eerste instantie van plan deze te maken met dubbele wanden van 18mm MDF aangezien ik geen MDF in mijn omgeving kan vinden dikker dan 22mm. Bouwontwerpen voor dit project zijn zeer welkom en waar ik eventueel deze (liefst high-excursion) woofers vandaan kan halen!

• djkolk
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 07:08
ga eens kijken bij www.speakerland.nl deze firma is in oss heeft en weet alles als het gaat om zelfbouw luidsprekers

• Jag
  • Laatst online: 05-06 22:40

Jag

Tjesus zeg, bass-adict;)?
18-inch met gevouwen hoorn, da's niet makkelijk. Beter is trouwens om een bent horn, of een W-bin te maken. Ik heb zelf een bent horn, met 15-inch driver, maar ik kan je wel vertellen dat wat jij probeert wel erg lastig en onpraktisch is. Mijn kasten zijn al 1.27m hoog, en 62.5cm breed en diep, van Eastern Acoustic Works, en zelfs die halen maar de 55Hz (als ze in hun eentje staan) als -3dB punt. Als je die dingen als sub wilt gebruiken, moeten ze echt collosaal worden. Er zijn slimmere ontwerpen, die de hele kamer als hoorn gebruiken, en wel tot in de lagere octaven doorgaan, maar dat is a) immobiel, en b) niet mogelijk in jouw kleine kamer. Als ik jou was zou ik maar eens heel serieus overwegen om of gewoon een direct radiator te ontwerpen, of om uit te kijken naar een losse kast (zonder drver). Ik heb namelijk al meerdere keren w-bins te koop zien staan waar je zelf een 18-inch driver in kan zetten. Een high excursion driver is trouwens absoluut niet nodig, als je echt een goede exponetiele hoorn maakt, dan heb je nauwlijks excursion meer nodig! Mijn 15-inch RCF driver is behoorlijk stug (typisch PA) en zwaar, en doet alles behalve wapperen. Maar in ieder geval, ik weet niet waarom je per se een hoorn wilt (ik zelf kick wel op hoorns btw), maar je wilt wel het alllerlastigste en hetgene wat met hoorns nou juist zo moeilijk is, namelijk het laag.
Wat voor x-over gebruik je trouwens voor die andere speaker? En wat voor x-over wil je voor de sub gaan gebruiken? Je zal eigenlijk wel een actieve nodig hebben, die zijn niet goedkoop (heb zelf de Dbx 223XL, voor 800,- (20% korting)), en dan heb je ook nog een extra versterker nodig.

En als laatste tip, lees eens een goed boek over audio (tip voor als je in PA in al haar facetten geinteresseerd bent, lees dan "The sound reinforcement handbook", de bijbel van PA ;)), want uitspraken als "dat is het vermogen wat ie levert" als je het over speakers hebt, kunnen echt niet ;).

Jag

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
jah ik zit nog in leerfase, aan jou heb ik wel wat :)
Kan normaal niet zo goed tegen commentaar, maar ik zie het nu als NUTTIG ;)
alvast bedankt btw...

Magoed, ik vind het gewoon leuk om kasten te maken omdat ik toch nix anders te doen heb.. kopen is ook weer zo simpel. De bedoeling is ook niet om al dat geweld in deze kamer op te stellen BTW, dat past niet eens meer. Ik denk ook dat de HDD van me pc wel erg naar de tering zal gaan!
Ben net aan een 2x 300Watt PA versterker begonnen. Dat heeft me ook al weer 1050,- aan onderdelen gekost. Zal later nog wel een hele dikke maken voor alleen het SUB gedeelte.
Ik ben gelukkig nog niet super-geluid's goeroe, dus ben wel redelijk snel tevreden met de kwaliteit van het geluid. Ben bang dat dat wel zal komen ooit es, maar goed dat zien we dan wel weer.
Ik zal es wat gaan lezen zoals je al zei :)

• Jag

Jag

Zorg dat je tegen de tijd dat je audiofieler begint te worden nog wel oren hebt die nog werkzaam zijn, en dat meen ik.
Maar goed, zelfbouwer dus. Ik zal eens aan een vriend van mij vragen of ie nog een link heeft voor je. Hij heeft me wel eens een webpage laten zien met zelfbouw hoorns, en daar stonden ook PA ontwerpen op, ook W-bins.
Waar woon je trouwens, dat boek waar ik het over had, mag je namelijk wel lenen van mij (niet te lang).

Jag

• Jag

Jag

Kijk ook eens in deze topic, staat wel wat interessants in :) (eerste topic uit dit forum :)), en in deze.

Jag

Verwijderd

Hehe, en maar opscheppen :P. Neehoor, zou ik ook doen ;).

Wie kan mij trouwens vertellen wat het principe van een bent horn is, en van een W-bin? Een hoorn snap ik nog wel, dus een bent-horn zal wel gebogen zijn, om ruimte te besparen, maar hoe it dat precies??? En een W-bin, daar kan ik me helemaal nix bij voorstellen ;).

(damn, en dan zeuren ze op sgool dat ik niet leergierig genoeg ben :P )

Verwijderd

Het lijkt me dat je op het forum van http://www.hifi.nl ook terecht kunt met je vragen enzo .. ik leer er iig elke dag weer wat bij :)

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Nou Jag ik woon in Hilversum...

Nog een vraagje, hoe kan ik er voor zorgen dat mijn speakers wat minder galmen.. want mijn kamer is zoals ik al zei niet zo groot. Heb parket op de vloer wat die bas soms nogal klopperig doet overkomen. Heb ze eerst getest in een grote woonkamer van mijn vader met gewoon vloerbedenkking en dat klonk echt super.
Wat zijn methodes om dit probleem wat weg te werken?

• Jag

Jag

Tja, da's een probleem van je kamer akoustiek waarschijnlijk. Daar doe je waarschijnlijk weinig aan. Ik heb zelf ook parket en heel weinig zachte dingen op mijn kamer. En soms als ik muziek ga luisteren leg ik iets zachts op de vloer.

En als je interesse hebt, kan je dat boek komen ophalen. Ik kan je helaas niet mijn EAWs laten horen, ik heb geen versterker en speakers voor het hoog in Bunnik staan (wonen mijn ouders, en ik in het weekend).

Het principe van een W-bin is hetzelfde als andere hoorns. Hij is alleen op een hele rare manier "gevouwen". Dit alles inderdaad om ruimte te besparen, want laaghoorns zijn errug groot. Als je een plaatje wilt zien, kijk dan maar eens op www.klipsch.com en ga dan naar home audio, heritage speakers, specs en kijk dan maar eens naar "La scala", dat is een w-bin hoorn.

Jag

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Sorry dat ik door het onderwerp heen breek, maar kan iemand mij even uitleggen wat een x-over is, en wat top-kasten zijn?
bedankt!

• Jag

Jag

X-over en topkasten zijn een beetje PA termen. Een x-over is een afkorting van crossover, wat een wisselfilter heet in het Nederlands. Een x-over kan low level en high level zijn, respectievelijk line level en speaker level. Dat wil zeggen, hij kan voor de versterkers, of na de versterker. Voor de versterker is ie meestal ook nog active wat inhoudt dat ie het beetje verlies wat ie veroorzaakt kan compenseren door weer wat te versterken.
Een topkast is een speaker die voor het midden/hoog gebruikt wordt, evt ook nog een deel van het laag. Vaak zijn dit wat kleinere speakers (hoeft niet, EAW Kf850's zijn ook topkasten en wegen zo'n 100 Kg). Ze worden op de basskasten geplaatst zodat de hoge tonen niet door het publiek worden geabsorbeerd.

Jag

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 12 november 2000 13:06 schreef BruT@LysT het volgende:
Nou Jag ik woon in Hilversum...[/quote]ik ook, bij de technise dienst van de raf zit er iemand die er veel verstand van heeft

Verwijderd

Je praat wel over 15 inch woofers en 18inch bas kisten maar weet je wel hoeveel vermogen je nodig hebt om daar alles uit te halen wat erin zit...(daar kun je nog wel eens aardig in vergissen) en de groote bepaald ook niet altijd het geluid , ik ben zelf heel gek op een goede diepe bas nu ben ik tijden aan de gang geweest met het maken van kisten allerlei woofers geprobeerd basreflex/ gesloten kist... 15, 12 inch... ik dacht in eerste instantie dat een 15 inch in bijna alle gevallen beter zou klinken maar geloof mij maar een goede 12" of zelfs een 10" met goede versterker kan beter klinken en in een goede kast zelfs harder als een slechte 15 inch met een versterker die hem niet kan aansturen.

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Jah maar met versterkers is het niet echt een probleem.. aan het eind van dit schooljaar gaan we als project een 2x700Watt versterker maken. Welkelijk niet te tillen.
Kan niet wachten tot ie af is :)

• Jag

Jag

Manga, jij suggereert dat je een grote versterker nodig hebt voor grote speakers, dat is dus helemaal niet waar. Het is alleen zo dat er speakers zijn, helemaal vented speakers, die wat lastiger zijn voor een versterker. Maar zeker een hornloaded speaker is helemaal niet lastig. Je hebt ook absoluut niet veel vermogen nodig om veel geluid te krijgen, aangezien hornloaded speakers ontzettend rendabel zijn.

Jag

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Jah het valt inderdaad op dat deze speakers met 15" een stuk harder gaan met hetzelfde vermogen dan mijn vorige speakers met 8" woofers.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
Ik loop ook al een tijdje rond met het idee om zelf boxen te maken. Ik weet niet zeker of het wel wat voor me is. Ik heb eens overwogen om zo'n boekje van visaton aan te schaffen (ze hebben er 1 waar een boel over luidsprekers staat uitgelegd, niet die folder met onderdelen)

Is dat een nuttig boekje, of weet iemand een internetsite of boek dat veel beter is in het uitleggen aan een beginner wat er aan te pas komt bij het bouwen van boxen?

Het algemene advies wat ik totnutoe overal ben tegengekomen is: Begin klein. Aangezien ik toch op zoek ben naar surround speakers, leek het me een goed idee om daar mee te beginnen. Heb ik dan aan het merk visaton genoeg, of zou ik veel beter af zijn als ik bijvoorbeeld een setje achtersurround speakertjes koop bij bijv speaker en co (link staat hierboven ergens).

Tips?

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
ik heb 2 boekjes van visaton.. 1 met losse units en 1 met complete speakers.. hier kun je inderdaad wel iets mee. Er staat niet erg veel uitgelegd, maar je kunt vooral ideeen opdoen. Ik zou zelf zeggen, kijk op www.visaton.com daar staan erg veel verschillende speaker concepten inclusief tekeningen. Eigenlijk hetzelfde als wat in het boekje staat.
Ik heb die boekjes ooit gratis gekregen in een winkel omdat ik liet blijken dat ik interesse had in zelfbouw. Ben toen ook bij Speaker&CO langsgeweest in Groningen. Dan krijg je een erg goed beeld van wat je te wachten staat.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 08:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>ik ook, bij de technise dienst van de raf zit er iemand die er veel verstand van heeft[/quote]:) Hij heeft ook mijn speakers (dm602) gemodificeerd (=oud collega). hij is d'r idd zeer in geinteresseerd en weet er altijd veel termen tegenaan te gooien die ik niet ken. bendaderd de boel wel erg theoretisch trouwens, maar bij mijn speakers heeft Hij zeer goed geholpen...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 12 november 2000 17:36 schreef Jag het volgende:EAW Kf850's zijn ook topkasten en wegen zo'n 100 Kg).[/quote] Yep; EAW-850 topjes heersen.:P

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb net een projectje afgerond met Visaton Woofertje, de W 130 SC 8 OHM.
Kast van 25 bij 30 bij 62 cm, de genoemde 13 cm Visaton, Titanium tweeter van Kampo, bassreflex doorsnee 5 cm 6 cm lengte, volume ongeveer 32 liter, MKT condensatoren, berespoelen (filters gehaald bij speaker&co in Haarlem, wereldzaak!).
Al met al een heerlijk resultaat voor 450 pieken totaal met speakers, hout en overig materiaal. Projectje voor mijn vriendin, zelf zou ik toch net wat hoger gaan zitten, dan de nu gebruikte serie van Visaton. De vergelijkbare Tonsil serie (qua prijs) schat ik toch hoger in, die heb ik bij mijn compu staan, heerlijk. Dat was de 13/60 serie of zo. Gelijk in prijs, beter in afwerking en prestatie, niet zo'n kartonnen look.
Ga naar http://www.speakerbuilding.com en haal lspcad.zip. Freeware geloof ik en makkelijk om ongecompliceerd aan de gang te gaan met speakers. Ik heb nog nooit in de wat hogere regionen geknutseld, slechts de lowbudgets met een projectje of 5 (waaronder de heerlijke beukers 15", 8" mid en Tweeter!:)) maar voor beter werk en een hoger budget, ga eens te raden bij speaker&co of even grote fanaten, daar krijg je wat je wilt....:)

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 26-06 16:20
Ff wat info over die jongen bij de Raf, hij heet Vincent, en is inderdaad nogal bezig met zelfbouw boxen, veel theorie, en ook veel praktijk. Zodra ik wat meer geld over hou ga ik ook ff kijken wat ik aan zelfbouw meuk in elkaar kan zetten :).

Hij heeft laatst zelf 2 boxen gebouwd, in de vorm van een slakkehuis, dus het geluid wat er van achter uit de conus komt laat tie helemaal verdwijnen in de lengte van de box, en das tegen de 2 meter, volgens hem fantastisch geluid. Ik heb geen idee, moet eigenlijk nog een keertje langskomen om het te horen.

JvS, jij hebt bij de Raf gewerkt? van wanneer tot wanneer, ik ben er zelf werkzaam sinds 1 mei 1999, en Vincent werkt er volgens mij niet zoveel langer hoor.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 08:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

was niet interessant voor de topic

check maar even via icq, wolf (als je zo in het leven genoemd wordt weet ik wie jij bent)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 26-06 16:20
Welke afdeling werkte je?

Verwijderd

Wolfenstein:

Zoals die B&W Nautilus bedoel je? Nou, die klinken idd best behoorlijk!<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>EAW HF850's heersen :P[/quote] --> Totdat je ze op je kop krijgt :P
Pagina: 1