hoe zit dat nou met hoeveelheid Watt?

Pagina: 1
Acties:
  • 10.052 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2022
is het gewoon hoe meer watt hoe harder, of maakt het meer uit? Ik denk van wel, maar vriend van me zegt dat het alleen om volume gaat, en dat een 30 watt dus genoeg is voor op mijn kamer, in tegenstelling tot de 5 x 100 watt die ik heb

Laten we lekker link gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P=U*I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otacon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 17:17
Aantal watt heeft volgens mij alleen maar te maken met hoeveel die speakers maximaal aankunnen
---------------
Correct me if I'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Tsja als die 30Watt het output vermogen is van je speakers, dan is dat ruim voldoende om een kleine discotheek van 120dB te voorzien :)
Maar als het de input is dan mag je al in je handen wrijven als je da bassdrum goed voeld.
Ennuh met bassdrums bedoel ik 60Hz en lager dus niet de aggresieve housebeats die meestal zo tussen de 150~300Hz liggen :)
Evengoed is 30W input nog voldoende voor een stevige sound als je natuurlijk goede speakers hebt :)

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 21:45

SiGNe

Ook hoi!

Heeft ook iets te maken met PMPO of zoiets.
weet er zelf helaas ook niet genoeg van.
Maar het komt er op neer dat kutkwaliteit speakers van 300 watt en meer eruit geblazen kunnen worden door goede 30 wattertjes.

Iemand die er wel verstand van heeft : leg uit

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige vermogen dat telt is het vermogen dat aan een luidspreker geleverd kan worden. Om muziek vervormingsvrij in een gemiddelde huiskamer te kunnen beluisteren op een redelijk niveau (dus zonder dat je gemiddelde buren in een gemiddeld huis er last van hebben) is 4 a 5 watt al meer dan voldoende. (zachtjes de radio als achtergrond aan is ongeveer 1 a 2 watt). Ga je serieus luisteren naar een goede CD met klassieke muziek (waar dus voldoende dynamiek in zit, in tegenstelling tot de house-dreun waar alles door een limiter is gehaald) op een aangename luidheid dan zal je zelden boven de 10-20 watt uitkomen. Daarom is het zo belangrijk dat je voldoende reserve hebt in je versterker. Dus luide pieken in het geluid zullen dan best heel kortstondig 40 of 50 watt kunnen zijn zonder dat je kiezen uitvallen door gesnerp of gesis. Voor speakertjes bij je PC (meestal alleen maar nodig om spelletjes wat realistischer te maken) heb je echt niet zoveel nodig. Een paar watt per kanaal is al meer dan voldoende. Al die reclameverzinsels van 300 watt PMPO zegt helemaal niks. Kijk maar naar de voeding van zo'n dingetje. Een stekker transformatortje van 6 volt bij 2 ampere (= 12 watt vermogen naar de versterkertjes die een rendement hebben van hooguit 50%) kan maximaal 3 watt per kanaal leveren. De mooiste oplossing blijft een oude versterker van zolder en een paar redelijke HIFI speakers. Of als je het geld er voor over hebt een nieuwe HIFI van 30.000,- aan je geluidskaart van 150,- hangen. Duidelijk verhaal zo ? Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:36

Jag

Gaan we weer :).

Om te beginnen is Watt de eenheid voor vermogen, en vermogen is energie per tijdseenheid. 1 Watt is 1 joule per 1 seconde.

In de audio worden mbv transducers omzettingen gemaakt van "energievormen". Zo zet een microfoon akoustische energie om in elektrische energie, en een luidspreker elektrische weer in akoustische. Ook is er een hoop versterking nodig. Om aan te geven in welke mate dat gedaan wordt, wordt de Watt gebruikt. Eigenlijk alleen maar voor twee compenten (bij andere componenten is de uitgangsspanning veelzeggender dan uitgangsvermnogen, door torenhoge impedanties en als gevolg daarvan lage vermogens), de versterker en de luidspreker.
Een versterker (en dan bedoel ik de poweramp, of eindversterker in het Nederlands), versterkt het ingangssignaal vaak met zo'n factor 40 (in spaning gemeten). Hij voegt dus energie toe aan het signaal. Die ontrekt hij uit het lichtnet, maar moet eerst door een trafo worden omgezet naar 12V DC. Die trafo heeft een beperkte capaciteit, en daardoor heeft een versterker een maximaal vermogen dat ie kan leveren. Dit is afhankelijk van de impedantie die hij moet aandrijven. Dit wordt duidelijk als je naar de volgende formule kijkt: P (vermogen in Watt) = V^2 (Spanning in Volt) / R (impedantie (=complexe weerstand) in Ohm).
Als de impedantie dus hoger wordt, wordt het vermogen wat de versterker moet leveren kleiner.
Verder hebben versterkers de neiging om te vervormen als ze harder moeten werken, ze gaan dan harmonieen van het ingangssignaal als uitgang geven, de zogenaamde THD (total harmonic distortion). Daarom moet bij zo'n spec altijd de vervorming gegeven worden. Ook van belang is over welk frequentie gemeten wordt, bijv 1 KHz wat een hogere power spec op levert, of 20-20000Hz, wat veel nuttiger is om te weten. Ook moeten beide kanalen aangestuurd worden om een eerlijke waarde te krijgen, anders wordt de trafo gespaard. En als laatste de tijdsduur waarover het vermogen wordt geleverd. Twijfelachtige fabrikanten willen nog wel eens specs geven die dubieus zijn, en vaak verkregen door snel een condensator leeg te laten lopen.
Zo ziet een goede spec er ongeveer uit:
60 Watt continu bij 4 Ohm, 20-20000Hz, 0.05% THD+N (both channels driven)

Voor speakers staat de hoeveelheid Watt voor de hoeveelheid energie per tijdseenheid die de speaker maximaal kan omzetten voordat hij kapot gaat, dit noem je de power handling. Dit wordt beperkt door maximale uitslag (spoel kan buiten magneetveld komen) en thermische effecten, maw hij kan te warm worden. Het is afhankelijk van het frequentie bereik van het ingangssignaal, alhoewel dit nooit wordt vermeld (afgezien bij sommige PA drivers, met name voor hoogfrequente drivers, waarbij soms een minmum ingang wordt gegeven bij de power handling). Ook hier is de tijdsduur weer belangrijk. Een hele mooie standaard is AES, bedacht door de Audio Engineering Society, waarbij de speaker het vermogen 8 uur lang moet kunnen verdragen.

Maar wat is nou de connectie tussen het aantal Watts en het volume. Daarvoor introduceer ik even de dB schaal. De dB is vooral bekend van de dBspl, de eenheid van geluidsniveau, waarbij 0 dBspl een geluiddruk inhoudt van 10^-12 Watt/m^2. Maar er zijn er nog veel meer, zoals de dBu, waarbij 0 dBu 0.775V is. Of de dBW, 0 dBW = 1 Watt. Of de dBV, 0 dBV = 1V. Ook kan de dB los gebruikt worden, bijvoorbeeld op VU meters, waarbij met een dB schaal het signaal level wordt weergegeven, waarbij het nulniveau vaak 0 dBu is. Proffesionele versterkers hebben vaak ook een ingangsgevoeligheid van 0 dBu (mijnes 6 dBu).

Luidsprekers zetten dus elektrische energie om in akoustische energie, maar zoals met alles in dit leven gaat dat niet 100% rendabel, verre van dat zelfs. Een gemiddelde HiFi luidspreker zet minder dan 1% om in akoustische energie, en er zijn zelfs luidsprekers die naar de promille gaan. Een hele rendabele hooghoorn van een PA speaker kan echter wel de 30% rendement halen.
Deze spec wordt nooit gegeven bij HiFi speakers, maar wat wel wordt gegeven, is de het geluidsniveau in dBspl wat de speaker geeft als er 1 Watt wordt ingestopt en gemeten op 1 meter afstand (op de zogenaamde reference axis). Dit zegt heel veel over het rendement. Zo geeft de gemiddelde HiFi luidspreker een spl van 90 (bij een watt op een meter), en een PA laaghoorn (mijnes) 107, en longthrow hooghoorn zelfs 118 dBspl.

Nou, als je weet wat je luidspreker voor spl levert bij 1 Watt op een meter afstand, en je weet het vermogen dat je versterker levert, en het vermogen dat je speaker kan hebben, kan je berekenen wat voor een spl je thuis veilig kan halen. Daarbij moet je gebruik maken van de dB schaal. De formule voor het rekenen met vermogens voor de dB schaal:
aantal dB = 10 log P1/P2
Waarbij de log een 10log voorstelt, en P1 vermogen 1 is, en de ander kan je zelf wel raden ;).
Dus in de situatie van een speaker met een gevoeligheid van 90dB, een 50 Watt versterker en een speaker met een power handling (continu) van 100 Watt, krijg je volgende berekening:
je gaat uit van 1 Watt, waarbij je een spl hebt van 90 dBspl. Daarna ga je het omrekenen:
aantal dB = 10 log 50/1 = 10 log 50 = 10 * 1.7 = 17 dB.
Je haalt dus een max spl van 107 dB op je kamer, en 110 als je beide speakers gebruikt (reken maar na). Dit is in een akoustisch doodde kamer, oftwel buiten, dus zonder reflecties, die kunnen het nog behoorlijk verhogen.
Nog wat losse dingen:
- een speaker kan nooit meer als output geven dan erin wordt gestopt (het is een zogenaamd passief element). Dus aan 800Watt speakers heb je weinig als je niet een versterker hebt die ook veel kan leveren.
- al dit rekenen is op zich heel leuk en interessant. Maar als je een HiFi installatie gaat kopen, dan is het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken wel het vermogen van de speaker of de versterker. Je kan best een 400 Watt versterker in combinatie met een 100 Watt speaker gebruiken, zo lang je er een beetje voorzichtig mee omgaat. Andersom kan ook natuurlijk.
- speakers en versterkers zijn geen gloeilampen. Dus een versterker levert niet altijd 40 Watt als het een 40 Watt versterker is! En speaker kan je moeilijk als 100 Watt bestempelen, dit is namelijk sterk versimpeld (ik heb het ff wel gedaan om de post niet nog langer te maken).
- over het algemeen levert je versterker bijzonder weinig vermogen. De schaal is exponetiel, dus hij schiet keihard omhoog. 1 mWatt (10^-3 Watt) kan genoeg zijn om je uit je slaap te houden, terwijl je op een feestje ineens 50 Watt uit je versterker perst.

Zo, dat was ff typen, ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PM
  • Laatst online: 09-12-2022
tnx Jag!

Laten we lekker link gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Laatst online: 13:58
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 23 oktober 2000 18:46 schreef SiGNe het volgende:
Heeft ook iets te maken met PMPO of zoiets.
weet er zelf helaas ook niet genoeg van.
Maar het komt er op neer dat kutkwaliteit speakers van 300 watt en meer eruit geblazen kunnen worden door goede 30 wattertjes.

Iemand die er wel verstand van heeft : leg uit[/quote]In de compu wereld is er duidelijk onderscheid tussen PMPO en RMS.
PMPO = Peak Music Power Output (piek vermogen)
RMS = Root Mean Square (gemiddeld vermogen)

PMPO zegt dus weinig over de speakers, is vaak erg hoog en wordt veel gebruikt voor reclame.
RMS zegt veel meer over de speakers maar is vaak niet zo hoog.

Dus vandaar dat 300 Watt PMPO speakers er makkelijk worden uitgeblazen door 30 Watt RMS speakers.
Makkelijke richtlijn voor leken: zodra alleen PMPO staat vermeld, en geen RMS: NIET KOPEN!! Dit zijn goedkope K*T speakers.
Labtec (vrij goed compu speakers) vermeld ALTIJD RMS op de doos :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, geen technisch verhaal want dat kunnen anderen beter, gewoon mijn ervaringen:
ik heb zelf m'n pc aan een 23 jaar oude 2*35 watt versterker van Marantz hangen met goede boxen (net zo oud), en voordat ik het volume zo hoog draai dat 't geluid niet mooi meer is is het al te hard om comfortabel in te zitten. Dus al dat gemekker van 100watt speakers enzo vind ik persoonlijk onzin. Doe maak gewoon een GOEDE 2*35 watt, da's beter dan troep met hele grote getallen.

O ja en natuulijk wat ik hier net lees:RMS! RMS! geen PMPO troep (is gewoon een andere manier om vermogen te meten die grotere cijfers oplevert). Volgens mij is er geen zichzelf respecterende hifi-installatie bouwer die het vermogen van z'n apparatuur in PMPO weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ook in andere draad

tsjek deze urrel

www.sound.au.com/power.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:08

McLambo

MTB Junky

Ben ik het helemaal mee eens. Ken mensen die zo'n setje hebben met (zogezegd) 1500 wat PMPO. Elke leek begint dan te zeveren als ze zien dat het nog niks kost ook. Zodra je een beetje muzie opzet met bas of een shotgun afvuurt in q2 hoor je een of ander brak vervormd geluid. Ik heb jaren geleden bij de escom een setje speakers voor 150 piek gekocht 80 watt rms staat erop. Een speaker is voorzien van een versterken een heeft gewoon een 220 aansluiting. Die dingen gaan nog boven m'n stereo uit. en ze vervormen gewoon niet. Knetterharde bassen komen eruit.
Ben zeer tevreden over die dingen.

Toch laatst een setje creative speakers gehaald. volgens de doos in totaal 55 wat. de hele set. maar als hem lostrekt sta je ook verstelt. het is dus duidelijk dat het hier ook om RMS vermogen gaat.

RMS rules!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat RMS iets te maken heeft met wat voor impedantie je ze aanstuurd.

RMS = vermogen in 8ohm
DIN = vermogen in 4ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarkuS
  • Nu online
Nope.

Kijk ook even op die urrel van Woebes<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>RMS Power
Power is simply the product of RMS Volts and RMS Amps, and the resulting figure is "power". Not "RMS Power" - or any of the insane derivatives described above - just "power".

The term RMS (Root Mean Squared) can only be applied to voltage or current. The RMS value is determined to be the Alternating Current (AC) equivalent of a Direct Current (DC) which creates the same amount of heat.

For a sine wave, this is the peak value, divided by the square root of 2 - i.e. 1.414 (I shall not bore you with the exact reason for this, but it is a scientifically and mathematically accepted fact).[/quote]DIN is een norminstituut, ik geloof het Duitse normalisatie instituut. Heeft ook niets met impedantie te maken.

[edit]
De URL die Woebes bedoelt is deze:
gathering.tweakers.net/showtopic/58226

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Zo, dat was ff typen, ik hoop dat iemand er wat aan heeft.[/quote]Zekers wel.... THNX JAG!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij heeft Jag hem al lang ergens opgeslagen, en doet hij al alleen nog maar ctrl+c / ctrl+v :P

Damn, hoevaak is dit nou al gevraagd???
Pagina: 1