Eastern Acoustic Works laagkasten

Pagina: 1
Acties:
  • 484 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:40
* ALLEEN LEZEN ALS JE INTERESSE IN PA AUDIO HEBT *
Je hebt van die gekken, en ik ben daar zeker een van, in sommige opzichten dan. Zoals velen hier al wisten heb ik iets met audio, vooral PA (=Public Adress, audio voor een publiek dus zeg maar) en het kan mij dan ook niet gek genoeg. Maar wat ik nu weer heb bedacht slaat werkelijk alles (als ik mijn omgeving moet geloven)! Ik ga namelijk twee laagkasten van EAW kopen, twee rasechte PA speakers. Het gaat om de EAW BH-500: http://www.geluid-licht.nl/occasions/bh500.pdf
Het is een bent horn kast, en dat levert indrukwekkende specs op!

Horn flare rate: 40 Hz
Freq response(+- 3dB): 55-600 Hz
Power handling: 600 Watt AES standaard
1500 Watt Peak
Sensitivity: 107 dB @ 1 Watt @ 1 meter
Afmetingen: 128x62.5x62.5 (HxBxD)
Het zijn 2e hands speakers voor 3500,- voor vier (erg weinig), en ze zijn al tien jaar oud. Maar twee jaar geleden zijn er nieuwe drivers ingezet (vandaar de andere specs). Ze zijn door een bedrijf gebruikt voor allerlei live toestanden zoals concerten en driver in show achtige dingen, in combinatie met een Crest 9001 amp (10.000,- en 2x3000 Watt @ 2 Ohm). Ze zijn wel beschadigd, maar een beetje plamuur en een bus verf gaat dat wel oplossen. Binnenkort een kritische luistertest met een gast die er wat meer vanaf weet dan ik, en dan hoop ik terug te komen met deze bakbeesten.
Nou nog nadenken over actieve crossovers en grote Crest amps.

Dit was een soort mededeling, als vulling voor het nieuwe forum, en tevens had ik dit aan TB beloofd.

Wilde ik ook nog ff Kaj bedanken om mij te wijzen op EAW in een topic waarin hij een concert met een 850 set :9 van EAW beschreef en daarbij een link gaf. Gek zoals dingen kunnen lopen......

Jag

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Whooooooh! Jij wil mensen hun oortje kapot maken tijdens feestjes! :) :) (daar is 't toch voor?)
Ik heb nu ff weinig tijd (school :r), ik zal later wel uitgebreider reageren!

Tof man!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Zo, Jag gaat z'n eigen buren tegen zich in het harnas jagen? :P

• Jag
Ze kunnen hard, het hoeft natuurlijk niet. Al is het misschien wel moeilijk om jezelf in bedwang te helpen, ff de gain omhoog is toch wel cool.

Jag

• Jag
Vraag voor Kaj (iemand anders?):
weet jij goede topkasten (eaw?) voor die speakers? En een goede (actieve) crossover? En welke versterker?

Jag

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nou... Als je geld hebt, ga dan voor de Carver PM1400 versterker. 1400 watt in brug RMS! (nee, niks PMPO; het echte werk, en zonder vervorming!)
Heb je wat minder geld, koop dan QSC, en dan met name modellen uit de USA-serie. Die zijn betaalbaar, en hebben toch aardige spierballen om kasten als van EAW aan te sturen.
EAW heeft trouwens ook mooie, aktieve X-overs om de boel te scheiden.

Als topje kan je (afhankelijk wat je ermee wil gaan doen) de JF-80 nemen (huiskamer/foyer-spul en kleine zaaltjes) of voor een stel LA-topjes gaan (kleine zaaltjes en groter).
LA betekent Linear Activation (zo heet de serie), en ik kan je uit ervaring vertellen dat die aardig wat aankunnen.

• Jag
1400 Watt in brug rms is natuurlijk wel veel hoor, maar niet echt schokkend of zo. Die versterker die dat bedrijf voor deze kasten gebruikte was dat wel! 2 x 3.000 Watt bij 2 Ohm, 20-20KHz, <0.1% THD en gebrugd 4 Ohm load zelfde voorwaarden: 6.000 Watt!
Maar eerlijk gezegd haalt het mij niet zo heel veel uit of mijn amp nou 2x 1000 of 2x 300 Watt levert, het is allebei vet overkill. Jij noemt nu twee heel bekende merken van PA versterkers, maar je noemt Crest en Crown niet, is daar een reden voor?

En die crossovers van EAW zijn meer dan crossovers, het zijn namelijk close coupled processors. Wat dat is zal je ongetwijfeld al weten, maar anderen waarschijnlijk niet. Die doen afgezien het signaal splitsen nog wat meer, het schijnen nogal ingewikkelde apparaten te zijn. Ze zijn ook onwaarschijnlijk duur, vele duizenden guldens. En ze zijn gemaakt voor een bepaalde combo speakers, vandaar het close coupled. Dat is fabrieksbepaald, en kan je dus niet zelf veranderen.

Deze BH-500's werden ook nog wel eens aangevuld met BH-800's, een 18-inch bent horn sub. Maar ook vaak werden ze los gebruikt, met de BH-500's liggend, en dan twee JF-500's erop. Ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van een ultracompact serie, maar dat is maar een voorgevoel.
Wat ik ermee ga doen? Nou je zult het niet geloven, maar die dingen zullen het grootste gedeelte van de tijd op mijn kamer staan, maar ik zal ze vaak genoeg in mijn auto gooien en ergens een feestje geven. Als topkast had ik een horn loaded hoog en midden in gedachten, die qua specs meekomt met het laag. Bovendien moet hij een beetje een lineair freq response hebben, zodat ik niet met een equaliser hoef in te grijpen (zal waarschijnlijk wel moeten). Dus dat zijn de criteria, best moeilijk. Bovendien verdien ik veel, maar er zijn grenzen aan mijn budget.

Jag

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Wel Carver/QSC maar geen Crest/Crown? Ach, noem het voorkeur, maar ik vind dat Crect betere mengtafels maakt dan versterkers.
Dan had ik ook Stage Accompany kunnen noemen :)
Carver is gewoon een beregoed (berengoed?) merk, weinig problemen en veel overhead.

• Jag
Ik heb anders wel eens een hele positieve review gelezen van een Crest amp uit de V-serie (V-1100), da's de budget serie. De gast in kwestie vond de Crest uitstekend in staat om laag kasten aan te drijven.
Maar zou jij toevallig een site weten waar ik meer reviews over PA amps kan vinden?
Je noemt trouwens dat Carver weinig problemen geeft, maar daar staat Crest ook bekend om (wat ik heb gehoord dan). Betekent dat, dat je wel eens problemen hebt gehad met andere merken amps? En zou je ook nog eens naar mijn vorige post willen kijken? En hoe weet jij dit eigenlijk allemaal (over die PA spullen)?

Jag

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik ben al 12 jaar DJ/licht/geluidstechnicus.
Heb verschillende bevrijdingsfestivals gedaan, stuk theaterwerk, bij wat bandjes als geluidstechie en bij Hedon in Zwolle als lichttechneut gewerkt.
Does that answer your question? :)

Ik weet trouwens meer van licht dan geluid, omdat ik licht leuker vind. Dat doe ik dan ook meer...

Wat die processors betreft heb je deels gelijk, maar ik meen dat EAW ook minder specifieke processors en cross-overs maakt. Misschien nu niet meer en wellicht heeft dat ook wat te maken met het feit dat EAW als bedrijf niet meer bestaat.

Ik ben vooral gewend om met 850-sets te spelen, daarnaast ben ik best wel gek met de LA-serie, die ik ook al noemde.
Denk trouwens niet te licht over de JF-serie; in tegenstelling tot Bose ( :r) is het EAW wel gelukt om een goed klinkend, compact setje te maken. Zeker als je ze op statieven plaatst, komen ze prima uit, ik denk er zelfs over om een stel JF-80's te gebruiken als surround-speakers voor mijn thuisbioscoopje als ik een huis toegewezen krijg.
De Nieuwe Buitensociteit hier in Zwolle gebruikt drie EAW 650-sets als FOH in de grote zaal. Klinkt ook fantastisch.

Wat je ook kan doen; een stel monitoren als topkasten misbruiken.
EAW-monitoren zijn imho de beste ter wereld, en zijn multifunctioneel inzetbaar.
Kaj.

• Jag
Ik ben al 12 jaar DJ/licht/geluidstechnicus
En, al doof :)? Wel vet hoor.
Ik weet trouwens meer van licht dan geluid, omdat ik licht leuker vind. Dat doe ik dan ook meer...
Ik vind geluid juist interessanter. Maar smaken verschillen.
[quote]Wat die processors betreft heb je deels gelijk, maar ik meen dat EAW ook minder specifieke processors en cross-overs maakt. Misschien nu niet meer en wellicht heeft dat ook wat te maken met het feit dat EAW als bedrijf niet meer bestaat./Quote]
O ja, hoezo? Ik heb trouwens EAW een mailtje gestuurd hierover, maar ik vrees dat ze geen support geven voor een product dat ze niet meer maken.
Over die topkasten, ik zou wel eens wat JF's willen horen. Zelf lijkt me de KF300 helemaal geweldig, maar die is echt onbetaalbaar. Misschien is het ook wel een idee om een topkast te nemen die alleen voor MF/HF gemaakt is. En een monitor is misschien ook wel een idee.
ik denk er zelfs over om een stel JF-80's te gebruiken als surround-speakers voor mijn thuisbioscoopje als ik een huis toegewezen krijg
Hmm, volgens mij ben ik niet de enige die interesse heeft voor PA. Lekker overkill trouwens, een JF80 als surround speaker. Alhoewel die wel erg klein zijn inderdaad.

Jag

Verwijderd

Probeer voor die lage basskasten
van EAW eens een
Crown Amcron VZ5000
Hier op Curacao houd men van de krachtige
punchy sub (60&80hz)
Hier zijn de Crowns VZ5000
de koningin der subsamps.
Crest wordt snel "moe"
We gebruiken QSC&Crest voor low, mid&high
check onze website: http://www.massivepro.com

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Jag-> WAT ZEG JE? GOOF? MIJN NAAM IS KAJ, NIET GOOF! ;)

Nee hoor, ik ben niet doof; ik zet mijn monitor niet erg hard. Of zette eigenlijk; ik draai al een tijdje niet meer. :(

Ik heb me nu vooral toegelegd op licht, en ik heb een goed stel oordoppen: van die anatomisch gevormde van 300,- per setje...

Wat het beluisteren van die JF-serie; Ga eens bij een dealer langs.
In Zwolle zit Stage Design (is iig een officiele dealer, heb ik gewerkt), en ik meen dat Haine Audio in Rotterdam en/of HPA in Amsterdam ook EAW verkopen.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Oh ja, EAW bestaat als merknaam nog wel, maar doordat de fabriek is afgebrand (alle dealers kregen een potje as :)), is EAW als merk overgenomen.
Door wie weet ik ff niet meer.

• Jag
Jag-> WAT ZEG JE? GOOF? MIJN NAAM IS KAJ, NIET GOOF!
Lol :)
Probeer voor die lage basskasten van EAW eens een Crown Amcron VZ5000
Hmm, ik zal eens kijken, misschien wel een idee. Maar waarschijnlijk is ie onbetaalbaar.
Crest wordt snel "moe"
Huh? Hoe moet ik me dat voorstellen?
en ik heb een goed stel oordoppen: van die anatomisch gevormde van 300,- per setje...
Heel verstandig, ik wil ook wel oordopjes hebben. En dat is niet alleen voor mijn eigen PA, maar ook voor PA's in discotheken. Ik heb weinig zin in mijn gehoor verpesten door uitgaan. Vooral de Dansfabriek in Utrecht heeft er een handje vol van om iets te hoge spl's te creeren.
Wat het beluisteren van die JF-serie; Ga eens bij een dealer langs. In Zwolle zit Stage Design (is iig een officiele dealer, heb ik gewerkt), en ik meen dat Haine Audio in Rotterdam en/of HPA in Amsterdam ook EAW verkopen.
Ah, daar zoek ik inderdaad naar, weet je ook een url? En 2e hands?

En hoe zijn de volgende twee speakers: AS460 en AS490. Dit zijn namelijk MF/HF speakers, die wel bij de BH-500's lijken te passen qua specs. Zijn die goed/duur?
Of zette eigenlijk; ik draai al een tijdje niet meer.
Jammer. Maar waar werk je nu dan? Als lichttechnicus?

Jag

• Jag
Hmm, AZU netwerk deed ff raar, en toen heb ik uit frustratie nog een keer geklikt, en je raadt het al: dubbele post. Sorry.

Jag

Verwijderd

Crown 5000VZ
is inderdaad duur. $2000 in Miami
Maar wel de moeite waard voor sub
Voor high, mid&low check QSC PLX

Met moe bedoel ik uitgeput, verzwakt.
Je merkt na veel gebruik dat zijn power
minder wordt.
Dat is onze ervaring.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik doe op dit moment niks als technicus; reden hiervoor is dat ik het teringdruk heb, en vrije tijd nodig heb...
Het enige waar ik tijd voor vrijmaak, is het Bevrijdingsfestival en het Stratenfestival.

• Jag
Het is ook nogal vet overkill zo'n VZ5000 moet ik zeggen. En 4500,- is echt boven mijn budget, dan kan ik geen topkasten meer kopen.
En ik dacht dat Crest juist versterkers maakte die lang probleemloos meegaan.
Maar wat is het beste dat ik kan krijgen voor 2500,- (hoger kan ik echt niet betalen)?

En iemand een mening over de AS460/490?
reden hiervoor is dat ik het teringdruk heb, en vrije tijd nodig heb...
Ja, ik ook, maar bijna vakantie :)

En nog iemand een url van een EAW dealer, Kaj?

Jag

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Tja...
www.haine.nl bijvoorbeeld, en kijk ook op http://www.eaw.com/pages/Sales/Sales.html
Stage Design heeft geen site.

• Jag
Bedankt! Maar helaas geen prijzen. Ik stuur wel ff een mailtje naar hun.

Ik ga ze trouwens maandag halen, die EAW's. Ik heb een afspraak gemaakt met die gast van het bedrijf waar ik ze ga kopen, en dan met cd's gewapend de speakers aan een kritische test onderwerpen. Nog tips waar ik op moet letten?
Het is trouwens helemaal in Sneek, pfffff. En ik woon in Utrecht (althans, vlakbij)!

Jag

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Neem de goede muziek mee. Food for Woofers will suffice :P ;)
Nee hoor, da's een geintje, maar neem wel wat mee wat een zooi strak, subtiel laag bevat.
Dus geen terrorcore-CD, maar dingen in de trant van "Hunter" en "Hyperballad" van Bjork.
Kaj.

• TB

TB

pompiedom

Kaj> heb je ook aan het bevrijdingsfestival in Zwolle meegedaan?? Was kewl...

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Jep, alweer de zesde keer als techie :)
Ik zat op een vaag eilandje met een paar dichters en een cabaretier.
Was wel grappig.
Heb je het concert van Quazar gezien/gehoord/gevoeld? Dat was kicken!!!
De FOH, en met name het laag, stond zo hard, dat de topjes gingen "wandelen" >:)
(zo zie je maar wat je allemaal met zes 850-setjes kan doen...)

• Jag
De FOH, en met name het laag, stond zo hard, dat de topjes gingen "wandelen"
De topjes, is maar wat je -jes noemt, een KF850 :P.

Alles is in voorbereiding voor morgen: the Big day. Ik kan een aanhangwagen lenen van iemand waar ik wat webdesigning voor ga doen. Aub ga geen moeilijke vragen stellen Kaj, ik ben een volstrekte newbie op dit gebied! Ik zie je dus binnenkort ook een keer op het webdesign forum (daar ben je toch moderator van, of begin ik nu de eerste symptomen te vertonen van Alzheimer?).
Ik mag de auto van mijn ouders lenen :) (mijnes heeft geen trekhaak :(). Er gaat een vriend mee die ervaring heeft met LF cabs van EAW (de LA400).
Cd's mee (wat muziek met wat subtiel laag, zoals Kaj zei, en niet alleen een beat).
Mijn sub versterker en (actieve) crossover zal nu gebruikt worden als tijdelijke oplossing om mijn BH-500's van energie te voorzien. Nu maar hopen dat ze niet tegenvallen!
To be continued!

Jag

• TB

TB

pompiedom

Kaj> Ik ben 's avonds geweest, eerst terrasje gepakt, daarna muziek geluisterd op het grote plein, hoe heet dat ook al weer, turfmarkt ofo? 't is alweer enige tijd geleden dat ik van Zwolle naar Wijhe ben gegaan. We hebben van Dik Hout nog gehoord, dat was errug goed. Verder weet ik het al niet meer.

Jag> Succes, enne, keep us up-to-date!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Jag-> Topjes inderdaad ;)
ff ter indicatie; die topjes wegen 105 kilo, de basjes 95...

TB-> Turfmarkt, klopt.

• Jag
Zo, het duurde ff, maar daar ben ik weer. Hier een verslag van gisteravond/nacht:
ik had de aanhangwagen een beetje onderzocht en opgemeten, en de speaker-vastzet-banden onderzocht. De trekhaak was onder mijn ouders Nissan V6 Maxima gezet, en ik heb nog de bedrading aangesloten. Vriend opgehaald die al heel lang in de PA zit, en om 19:30 vertrokken naar Sneek. Het was twee uur rijden, dus we kwamen daar om ongeveer 21:30 aan. Ze hadden niks klaarstaan, want 5 van de 6 kwamen toch niet opdagen. Nou de twee laagkasten opgesteld met twee topkasten erop, Zeckt Pt-7 amp eraan, 36 kanaals mixing console erbij, en een dubbele cd-speler. Cd'tje erin, schuiven omhoog, en maar snel weer naar beneden. T*r*ng, wat een volume! Ze stonden in een loods, en we zijn maar zo'n 15 meter buiten de loods gaan staan. Nou, het was een mooie strakke bas, die gelukkig ook behoorlijk laag was, dus geen Yamo-gebonk. Toen wilden we ook nog de laagkasten apart horen, en dan links en rechts ook nog apart. Dus eerst links, klonk goed, toen rechts: vette rammel. In eerste instantie dachten we dat het aan de speakerkabel lag die tegen de conus aankwam. Dus hebben we de hele kast omgedraaid, maar dat verhielp het niet. Toen heeft hij de kast opengeschroeft, en wat bleek: de hele membraam was losgeschoten aan de rand van de onderkant. Kennelijk was 1 kW continu toch een beetje veel.
Nou zat het zo, hij had er vier staan, met twee verschillende drivers. Hij wilde eerst degene met de goedkope drivers verkopen in principe, maar die waren dus kapot (tijdelijk). Toen hebben we dus de duurdere kasten gepakt (2000,- voor twee), en die aangesloten en opengeschroeft, en die waren ok. Die waren ook zwaarder belastbaar.
Toen heb ik ze nog naast twee Zeck 18-inch laagkasten (sub?) gehoord, en toen kwam goed het gigantische rendement (107 dB) van de BH-500's naar voren.
Ik heb ze toen gekocht (toen ik zeker was dat deze wel goed waren, en ook al zouden ze thuis toch gebreken gaan vertonen, dan kan ik ze wel terugbrengen waarschijnlijk).
Tja, en toen nog 200 km terug, met twee EAW BH-500's in de achterbak.
Vandaag de eerste cab naar boven getild (voel het nog steeds in mijn armen). Maar ik kan ze nog niet aansluiten, omdat ik geen speakon connectors heb, helaas. Ik ben van plan om een AP4 (zo heet zo'n vierpolige kabel toch?)kabel te kopen, waarbij pin 2+/- voor het laag is, en 1+/- voor hoog. Maar zo'n kabel (een goede) zal wel heel duur zijn. Iemand een idee hoe ik dat goedkoop kan oplossen (2e hands?)?
Ze klonken in ieder geval geweldig. Echt zo'n PA geluid, hard zonder zwaar te irriteren. Gecontroleerd hard zeg maar. Ze zijn wel vies, en dat is een understatement.

Jag

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Speakonkabels zijn eenvoudig zelf te maken; het enige gereedschap wat je er (denk ik) extra bij zal moeten kopen, is een Engels inbussetje.
4x2,5qmm-kabel is idd niet echt goedkoop, maar met een beetje mazzel kan je die wel ergens vandaantrekken :)

Lekker zwaar he, die EAW-kastjes ;)
Ennieweej, gefeliciteerd met je aankoop.

Verwijderd

foto's !! foto's !! :P

• Jag
Ik ga ze ff restaureren, en dan zal ik eens wat foto's maken, en die scannen en hier posten, als ik eraan toe kom. Tot die tijd kan je altijd ff naar de .pdf file kijken van EAW zelf, die staat in de eerste post (van mij).
Ik hoop die kabels ergens 2e hands te kopen, en anders ga ik er zelf één brouwen. Maar ik ga het in ieder geval snel doen, want ik wil ze horen!!!
Ennieweej, gefeliciteerd met je aankoop.

Jag

• Jag
Niet goed, de driver maakt een geluid als je hem beweegt. Hij maakt niet alleen geluid als je hem beweegt, hij is ook zwaar magnetisch, zonder dat ie aanstaat uiteraard. Mijn subwoofer driver kan je echt laten trillen, zichtbaar, maar deze (RCF L15-LS800) beweegt voor geen meter, lekker is dat. Ik heb ook de driver van de andere kast bekeken, die nog niet aangesloten is geweest op welke versterker dan ook bij mij, en die is hetzelfde. Ik ga nog geen voorbarige conclusies trekken dat alles kapot is of zo, maar erg goed ziet het er niet uit. Misschien heeft het te maken met het feit dat hij zwaar geladen is, en dat ik hem moet ontladen, wie weet. Iemand een idee hoe dat kan, en of het zin zou kunnen hebben? Help aub, want die (onwijs gave) dingen hebben me 2000,- gekost.
Overigens deden ze het gewoon goed toen ik ze daar hoorde, en hard. Nu maken ze ook geluid, maar niet hard.

Jag

• Jag
Kleine toevoeging. Ik heb een driver eruit gevist, en aangesloten op een versterker met crossover ervoor. En als ik een beetje knal (lees 0.5 V of zo) dan begint ie geen goede geluiden te maken, K*TZOOI!!

Jag

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Wat akelig allemaal!!!!!

Maar ik snap het ff niet je hebt ze toch gehoord?Klonk toen toch goed?Rammelt ie of kraakt ie?

Veel suc6

Greetz Jur

• Jag
Ik snap er ook echt niets van, hij klonk echt goed daar. Ik bedoel ik heb ze daar op >100dB gehoord op vele meters afstand, en geen hoorbare vervorming. Het vervoer is goed gegaan, heel gladjes verlopen en heel voorzichtig gereden (in 2e versnelling stationair lopend drempels over en zo) en ik had de kasten echt heel strak bevestigd, de banden stonden zelfs zo strak dat ik de aanhanger krom trok. Dus dat is allemaal goed.
Misschien moet ik maar eens een batterij erop aansluiten, kijken of ie dan een beetje een normale uitslag krijgt.
En hoort een elektromagneet ook echt een magnetische veld te geven als er geen stroom doorheen loopt? Maw is het de bedoeling dat ik een sliert van zes schroeven aan de magneet kan laten hangen?
De driver maakt een geluid dat tussen rammelen en kraken inzit, erg moeilijk te omschrijven. Dit gebeurt al bij hele lage belastingen: zo'n 0.1 Watt of zo.

Jag

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik kan aan mijn 12 Inch wharfedale woofertjes wel een auto hangen(aan de magneet dan) dus dat klopt wel.

Als ie zo hard staat hoor je natuurlijk bepaalde rammeltjes niet,ik luister altijd bij alle volumes maar ik kan me voorstellen dat dat in zo'n loods natuurlijk heel lastig is.

Je moet ff kijken bij de "verlijming" van het "karton" en de "rubberen" rand(als je begrijpt wat ik bedoel).Dat zit wel is los bij misbruikte speakers,vooral omdat ze natuurlijk veel te verduren hebben.

Het probleem is natuurlijk dat dit soort speakers zowel buiten als binnen gebruikt wordt,rook aanslag veel temperatuur wisselingen,wordt meestal niet voorzichtig mee omgesprongen door de roadies,het smijt en vliegwerk zal ik maar zeggen.Ze zijn toch al 10 jaar oud.
Dit soort spul is natuurlijk wel stevig gebouwd,maar ja er zijn grenzen.

Ik zou ze gewoon ff goed testen en niet helemaal uit elkaar trekken kijk goed of het buiten/binnen werk geen losse stripjes heeft ofzo.
Resoneert er wat mee klinkt het zo?

Ik hoop niet dat de spoel klappen heeft gekregen wat dat is niet meer te maken.

Zet er wel ff een PA versterker op want je heb best kans dat je versterker het niet trektt ofzo.

Die speakers zijn natuurlijk niet gemaakt voor een huis versterkertje(Ik denk trouwens niet dat dat het is maar ja je kan het ff proberen).

Zijn ze allebei niet goed?

Als ze gaar zijn zou ik wel terug gaan tis niet nix FL2000,-

Greetz Jur

• Jag
Ik heb geen PA versterker, maar dat is het niet. De verlijming is in tegenstelling tot bij de andere twee nog intact. Bovendien zijn deze drivers nog maar twee jaar oud. Het lijkt er echt gewoon op dat ze overbelast zijn, wat ook niet gek is als je een 2x2000 Watt amp gebruikt, dat is 1 kW per laagkast continu! Dat is meer dan de speakers continu kunnen hebben (600 Watt). Ik voel me behoorlijk genept, en ik kan er niet bij dat ik a) niet gehoord heb dat ze aanliepen en b) dat ze nog zo'n hoog spl wisten te creeren. Ik voel me behoorlijk k*t kan ik je vertellen, alhoewel ik me niet voor kan stellen dat ik met opzet ben opgelicht. Morgen komt er een gast langs waarmee ik ook die speakers heb gekocht, en die zit al zo'n acht jaar in de PA, en bovendien bouwt ie nog langer zelf speakers.

Als ze echt kapot zijn :(, dan wil ik of mijn geld terug, of nieuwe drivers hebben, en dat laatste het liefst. En dan ga ik die vent er morgen over bellen, WANT DIT KAN ECHT NIET!

(een kwade)Jag

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Da's kut voor je.
Hou wel in de gaten dat je die 1kW _niet_ continu hebt; horen en zien vergaatje, als dat gebeurt :)
Het kan heel goed dat de vorige eigenaar er behoorlijk mee geragd heeft, zeker als ik op je omschrijving van het uiterlijk van de kasten afga.
Ik heb zat recones en/of drivers moeten bestellen, omdat de huurder van de set er zo mee heeft lopen kloten.
Dat zag je dan ook vaak aan de buitenkant, dat ze ergens in een weiland of iets dergelijks gestaan hebben :)

• Jag
Hou wel in de gaten dat je die 1kW _niet_ continu hebt; horen en zien vergaatje, als dat gebeurt
? Ik snap niet wat je hiermee wil zeggen, extra uitleg?
Het kan heel goed dat de vorige eigenaar er behoorlijk mee geragd heeft, zeker als ik op je omschrijving van het uiterlijk van de kasten afga.
Sja, ze zijn gebruikt voor allerlei dingen. Oorspronkelijk waren ze van een band, die er 8 per kant had staan. Maar ze hebben ook een keer in een discotheek gestaan, en zijn ze ook gebruikt voor een bruiloft. In ieder geval zijn ze de afgelopen jaren (twee of zo) in het bezit geweest van het verhuur bedrijf, waarbij ze zichzelf zeg maar verhuurden, dus geluidstechnici en PA set. Maar ik vind gewoon dat ze werkende drivers moeten afleveren, zo goedkoop waren ze nou ook weer niet.

Jag

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Xtra uitleg-> Die 1kW is wat die amp maximaal RMS uit kan sturen.
Tenzij je de meters steeds in het rood staan, en dus een constant signaal uitstuurt, haal jij geen 1kW continu.

• Jag
Xtra uitleg-> Die 1kW is wat die amp maximaal RMS uit kan sturen.
Tenzij je de meters steeds in het rood staan, en dus een constant signaal uitstuurt, haal jij geen 1kW continu
Uhm, ik heb zelf helemaal geen Crest 9001 amp, dat is de amp die dat verhuurbedrijf gebruikt heeft om ze aan te sturen. En dat is ook misschien de oorzaak dat ze kaduk gegaan zijn. En dat een 1kW amp geen 1kW continu uitstuurt snap ik natuurlijk wel :P.

Jag

• Jag
Ze doen het gewoon wel, het was akoestische kortsluiting waardoor ik geen geluid kreeg. Ik moet me nog maar iets meer verdiepen in de werking van een luidspreker :P.
Ik ben nu heel hard bezig met kabels en opstelling en zo, dus vanavond zal ik het resultaat posten.

Jag

• Jag
Nou alles is aangesloten, en het is echt geweldig. Echt vet knallen die dingen. Gewoon eng zoveel geluid als die dingen produceren bij al hele lage vermogens. Bovendien is het ook nog HiFi waardig, ik vind het beter dan het laag van mijn B&W's. Het laag geeft echt een kick, echt mooi. Ik heb dus mijn HiFi geluid gehouden, en PA erbij gekregen.
Het was echt een heel project! Ik ben er echt dagen mee bezig geweest, maar het resultaat is er nu wel!
Waar die rammel nou eerst vandaan kwam, echt geen idee. Maar nu heb ik echt nergens last van in ieder geval. Dat de driver stug liep, is normaal, en het "aanlopen" kwam waarschijnlijk doordat ik een beetje scheef duwde op de driver.
Ik wou dat jullie het ook konden horen, maar helaas.

Jag

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nou, ik wil weleens komen luisteren...

• Jag
Nog ff wachten tot ik een midden/hoog hoorn heb en twee versterkers.
Tot nu toe vond iedereen het indrukwekkend tot echt ontzettend indrukwekkend. Het geluid verraste mij ook in postieve zin. Het is niet hetzelfde als met een equalizer meer lage tonen erbij doen of zo, ik probeer nog steeds een falt response te krijgen. Maar het klinkt echt anders, echt mooi. Echt een mooie kick zit er in het laag.
Gisteravond had ik een feestje, en ik gaf ff een demonstratie voor een paar vrienden, dus ik alleen ff het laag laten horen, en het volume wat omhoog. En toen kwam op een gegeven moment serieus iets van het plafond vallen :).

Jag

• Jag
Het is nu maanden verder en mijn EAWs staan nu al een hele tijd op mijn kamer te knallen (nu ook).
En dan is het nu tijd om een versterker en x-over te kopen.
Ik zat te denken aan de dpx 223 als x-over, en een Dynacord S-1200 amp. De dpx is een 2-way stereo x-over, vrij basic met goeie S/N ratio. En de Dynacord is een erg goed beveiligde amp, bruikbaar met 2 Ohm load, en levert 2x500 Watt schoon (4 ohm, <0.2% THD, 20-20000Hz, beide kanalen aangestuurd).

De DBX 223 x-over:
Afbeeldingslocatie: http://www.dbxpro.com/images/223lg.jpg
De Dynacord S-1200 Standard precision amp:
Dynacord S-1200

Ik weet niet of er ook maar iemand is die hier een mening over heeft, laat staan ervaring mee heeft, maar ik post het toch maar.

Jag

Verwijderd

Keep us informed Jag! Ik heb geen verstand van merken etc, maar het lijkt me wel gaaf, zo'n bi-amp systeempje op je kamer! damn!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Die Dynacord is idd niet gek als versterker voor die dingen.:9

• Jag
Nog een plaatje van de Dynacord:
Afbeeldingslocatie: http://www.eviaudio.de/media/jpg/precision_06.jpg

Jag

• Jag
Nou, het was een interessante ervaring, twee PA versterkers naast elkaar horen. We hebben eerst een hele tijd naar de Crest geluisterd, met op de Dbx x-over de sub filter van 40 Hz aan, een high pass filter. Aangezien mijn EAWs tot 55Hz lineair weergeven, zou dat niet zo'n probleem moeten zijn. Maar het geluid was niet bevredigend, integendeel zelfs. Tot het moment dat die subsonic filter eraf ging, dat hielp echt ontzettend. Na nog een tijd naar verschillende muziek geluisterd te hebben (oa JunkieXL op hoog volume ), heb ik toen een nummer van BB king als "benchmark" nummer uitgekozen. Ik had op dat moment de Dynacord aangesloten (ik dacht op dat moment dat ie een hardere bass had, maar een hol geluid had, maar dat eerste kwam door het feit dat de x-over op Crest stand stond, en de Crest stond ongebalanceerd aangesloten, en dat levert 3dB signaal verlies op, en dus stond de Dynacord harder). Na vijf minuten naar het nummer geluisterd te hebben op behoorlijk volume, hebben we toen snel de Dynacord (die we toen op -3dB hebben gezet) eraf gehaald, en een power up van de Crest gedaan. Toen het nummer 20 sec bezig was, en het begint rustig, zei ik al tegen R(ob) dat hij het nummer stop mocht zetten. De Crest klonk gewoon veel beter. Zoveel gecontroleerder, echt bijzonder dat het verschil tussen deze twee versterkers zo groot is. Overigens is wel grappig om op te merken dat de Crest een dempingsfactor van 1000 heeft (10-400Hz, 8 ohm)! En de Dynacord geloof ik 300. Specs komen dus goed naar voren. Ook heeft de Crest een betere power supply, als je naar de power specs kijkt. Bij 8 Ohm: Crest 2x400, Dynacord 2x 380. Bij 4 ohm, levert de Crest 2x750, de Dynacord 2x600. En bij 2 Ohm, de Crest 2x1000, en de Dynacord 2x850. De Dynacord wordt dus eerder begrenst door zijn power supply dan de Crest bij lagere impedanties.
Ik dank dat ik op basis van deze gegevens voor de Crest kies, alhoewel er ook weer twee voordelen aan de Dynacord zitten. Ten eerste is ie nieuw, alhoewel op de Crest ook nog wel garantie zit (standaard vijf jaar bij aankoop). En ten tweede heeft de Dynacord een fan die drie standen heeft: uit, zacht en hard. En de Crests fan maar twee: zacht en hard, of liever gezegd, heel hard en waarschijnlijk nog veel harder.
Maar aangezien ik elektro studeer, zal ik die fan wel ff tweaken . Ik neem dus waarschijnlijk de Crest (ik moet morgenochtend een terugbrengen).

Wat betreft de x-over, dat ligt wat ingewikkelder, ik heb eigenlijk weinig zin om voor zo'n kale x-over zoveel te betalen. Ik denk dat ik die Dbx x-over terugbreng, en dan wacht tot die Behringer er is, die is goedkoper en kan meer (oa Horn EQ).

Jag

• Jag
Ik heb de Dbx x-over gekocht met de Crest. Nog 20% korting gekregen op de x-over en kabels. Alles bij elkaar 2640,-.
Hier de Crest Vs-1500:
Afbeeldingslocatie: http://www.crestaudio.com/assets/images/vs1500.jpg

Specs Crest Vs-1500:
1 kHz, 1% THD, both channels driven)
stereo power 8 ohms 400W
stereo power 4 ohms 750W
stereo power 2 ohms 1000W
Max RMS output voltage: 70.7 V
power bandwidth 20Hz-20kHz
(rated power @ 4 ohms, 1% THD+N)
SMPTE IMD rated power at 8 ohms, 60Hz & 7kHz: <0.1%
damping factor 1000:1, 10-400Hz @ 8 ohms
TourClass® protection: ACL, IGM, AutoRamp, short circuit, DC voltage, turn-on/off transient, current inrush, sub/ultrasonic input

En dan nog iets, weet iemand wat een klasse H versterker is (dat is het namelijk als enige in de serie, de rest is klasse AB)?

Jag
Pagina: 1