Raar... zou wel moeten werken. Een voorschakelweerstand heb je niet nodig want die zit al op het mobo. Ik heb in mijn Chieftec mijn hdd-LED al vervangen door een blauwe 3mm LED (van €2,50
) en dat werkte meteen. De kast heeft er trouwens niet zoveel mee te maken maar je mobo wel. Mijn ASUS A7V8X geeft maximaal 4,91 V op de hdd- en power-LED headers geloof ik, wat genoeg zou moeten zijn voor een witte LED met een drempelspanning van 4,5 V. Aangezien er dan nog maar 0,41 V over de voorschakelweerstand op het mobo staat, wordt de stroom natuurlijk aanzienlijk beperkt.
Hmm, zou het dan door mijn Gigabyte mobo komen
het is een GA-8SR533, (een niet echt geweldig mobo van een 80euro), ik ga hem wel even door meten met een multimeter
Ik denk toch dat het door mijn mobo komt, de rode leds werken perfect en fel, de witte, blauwe en groene weigeren allemaal (30stuks getest)
[ Voor 32% gewijzigd door Underground75 op 05-02-2003 14:43 ]
Dat had ik eerst ook, toe ik het ledje omdraaide (het lange pootje aan de kant waar de koerte zat) toen deed ie het wel... dus ik weet niet waarom maar ze gooien er dus ledjes in waar het lange pootje de min is! (dat was mijn probleem in ieder geval (Of ik had gewoon de kabel verkeerd op mijn Mobo, maar dat had ik d8 ik niet veranderd
)
'Helaas, trof ik u niet thuis aan..'
hmm pakketje ligt bij de buren..
maar ze zijn dur niet
hmm pakketje ligt bij de buren..
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Verwijderd
Rood werkt op 2,1v, Blauw, wit en groen op 4v, 3x raden hoeveel er uit je mobo komt en waarom de blauwe, witte en groene niet brandenThe Undertaker schreef op 05 February 2003 @ 14:19:
Hmm, zou het dan door mijn Gigabyte mobo komenhet is een GA-8SR533, (een niet echt geweldig mobo van een 80euro), ik ga hem wel even door meten met een multimeter
![]()
Ik denk toch dat het door mijn mobo komt, de rode leds werken perfect en fel, de witte, blauwe en groene weigeren allemaal (30stuks getest)

undertaker, dat kan kloppe ... de blauwe en dan denk ik ook de witte trekke meer stroom en blijkt dus de voorschakel weerstand te hoog te zijn op je mobo waardoor de led te weinig stroom krijgt ... tenminste dat had ik dus ook met mn powerled die brande heel zwak terwijl mn hdd led mn hele kamer verlichte .. ik zou niet weten hoe je dit zo 123 oplost. .. iemand?
[edit] te laat
[edit] te laat
[ Voor 3% gewijzigd door Tristan op 05-02-2003 17:40 . Reden: te laat (terwijl ik replyde, is het boven mij al gepost ... ]
Daar was ik dus al achter

Is dit overigens bij alle mobo's zo

[ Voor 41% gewijzigd door Underground75 op 05-02-2003 17:42 ]
Je kunt met een optocoupler op de HDD led je andere led via je 12V bijv aansturen...
Sorry een wat?
[ Voor 8% gewijzigd door Underground75 op 05-02-2003 17:44 ]
http://www.circuitsonline.net/info/optocouplers.php
Een klein onderdeeltje dat 2 circuits elektrisch gescheiden houdt. Zie google.
Een klein onderdeeltje dat 2 circuits elektrisch gescheiden houdt. Zie google.
Kijk es waarbij ik ook jullie leds heb gebruikt 
Muis-modjuh
Inactive mode:

Active mode
:

Altijd prachtig om te zien
Muis-modjuh
Inactive mode:

Active mode

Altijd prachtig om te zien
If it aint broke, fix it till it is!
Ja, best leuk. Alleen vind ik persoonlijk rood eigenlijk mooi genoeg. Ik raak er maar niet op uitgekeken!
Verwijderd
Hallo jonges, ik ben dus de echte Jasperde_Lange, en ik heb mijn tobo ook gemod, en zie hier het resultaat. De fotootjes van Remboooo komen nog

op 3 volt

op 5 volt
Het is wel een beetjuh errug fel, en mijn digicam is niet geweldig

op 3 volt

op 5 volt
Het is wel een beetjuh errug fel, en mijn digicam is niet geweldig
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 11:40 . Reden: linkje wijzigen ]
Kun je ook foto's plaatsen van je toetsenbord tijdens de mod werkzaamheden? zodat we zien waar je je ledjes hebt geplaatst.Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 19:33:
Hallo jonges, ik ben dus de echte Jasperde_Lange, en ik heb mijn tobo ook gemod, en zie hier het resultaat. De fotootjes van Remboooo komen nog
[afbeelding]
op 3 volt
[afbeelding]
op 5 volt
dan wel ff in een nieuw topic graagLamborghini schreef op 05 February 2003 @ 19:39:
[...]
Kun je ook foto's plaatsen van je toetsenbord tijdens de mod werkzaamheden? zodat we zien waar je je ledjes hebt geplaatst.
* FiXeL checkt laupro maar weer es...
Je bent de num/caps/scrolllock LED's vergeten te vervangen!!! Ik zou daar ook een leuk kleurtje voor in de plaats doen (oranje ofzo).
Verwijderd
Ehm, die num scroll caps lock leds branden op een veel te laag voltage...Aham brahmasmi schreef op 05 February 2003 @ 20:00:
Je bent de num/caps/scrolllock LED's vergeten te vervangen!!! Ik zou daar ook een leuk kleurtje voor in de plaats doen (oranje ofzo).
ik heb het wel geprobeerd, maar het werkt niet echt..., heb er ook niet veel zin meer in.
Misschien post ik nog wel een keertje de foto's van de ledjes, maar heb er geen van gemaakt.
Ik wil namelijk nog een regelbare weerstand erin zetten om de helderheid te regelen. Dan maak ik wel weer foto's. Dus dat duurt misschien nog ff
Bij mijn Mobo werkt een blauwe wel gewoonThe Undertaker schreef op 05 February 2003 @ 17:40:
Daar was ik dus al achter![]()
Verwijderd
Dat lijkt me wel raar, want dan past een mobo niet in alle kasten omdat je dan het powerledje van je case doorfikt? 
Dus het lijkt me dat het óf bij elk mobo werkt óf bij geen enkele
Tenzij je natuurlijk een prefab-compaq-op-een-computer-lijkend-ding hebt, die zullen wel een eigen standaard hebben
<edit>
Het ziet er naar uit dat mn videocapturekaartje niet echt wil onder xp
Dus pics/filmpjes komen wel een keer als het wél werkt
Als mn pc uit staat is de backlight van mn tobo uit, als je dan 'hoi' intypt op mn tobo gaat de backlight aan, hoor je 'bzzzz' en boot mn computer
</edit>
<edit2>
Die ledjes zijn zo fel dat ze dwars door mn toetsen heen schijnen (je ziet blauwe lichtpuntjes door mn toetsen heen), dus ik ga denk ik maar wat zilverfolie aanbrengen aan de onderkant van die toetsen
</edit2>
Dus het lijkt me dat het óf bij elk mobo werkt óf bij geen enkele
Tenzij je natuurlijk een prefab-compaq-op-een-computer-lijkend-ding hebt, die zullen wel een eigen standaard hebben
<edit>
Het ziet er naar uit dat mn videocapturekaartje niet echt wil onder xp

Dus pics/filmpjes komen wel een keer als het wél werkt
Als mn pc uit staat is de backlight van mn tobo uit, als je dan 'hoi' intypt op mn tobo gaat de backlight aan, hoor je 'bzzzz' en boot mn computer
</edit>
<edit2>
Die ledjes zijn zo fel dat ze dwars door mn toetsen heen schijnen (je ziet blauwe lichtpuntjes door mn toetsen heen), dus ik ga denk ik maar wat zilverfolie aanbrengen aan de onderkant van die toetsen
</edit2>
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 20:31 ]
Ik heb dus ook een gewone felle 3 mm blauwe LED die werkt op m'n ASUS A7V8X. Op m'n oudere MSI MS-6167 werkte het ook (daarbij was 't trouwens een blauwe 5 mm). Dus ik denk dat het eerder een uitzondering is als het niét werkt. In beide kasten waar m'n mobo's inzaten zaten gewone groene en rode LED's (bij m'n Chieftec een ambergeel powerLED'je).
Hoe krijg je het trouwens voor elkaar dat als je 'hoi' typt, je pc aangaat? Meestal is het toch de spatiebalk waarmee je je pc aan kunt zetten (als je de +5VSB jumper van je mobo op enabled hebt).
Hoe krijg je het trouwens voor elkaar dat als je 'hoi' typt, je pc aangaat? Meestal is het toch de spatiebalk waarmee je je pc aan kunt zetten (als je de +5VSB jumper van je mobo op enabled hebt).
Verwijderd
jumper van 'power on keyboard' aan en dan in de bios 'power on password' op 'hoi' instellen
Eeeh... Ik check net ff laupro... maar waar zijn alle namen van de deelnemers gebleven
Always outnumbered, never outgunned!
lees ff de draad door en dan had je kunnen lezen dat die momenteel niet beschikbaar zijn. (zal wel snel gefixt worden (hoop ik))Keizer schreef op 05 February 2003 @ 21:38:
Eeeh... Ik check net ff laupro... maar waar zijn alle namen van de deelnemers gebleven
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
nog een extra van mij
, ik heb helaas geen 3 mm led's esteld kan ze dus niet onder mijn toetsenbord doen 
maar dit is ook aardig:
maar dit is ook aardig:

If it aint broke, fix it till it is!
misschien een döfe vraag, maar hebben jullie die lijst van laupro (voordat ie eruit lag
) nog wel eens geupdate, omdat er maar 10 mensen of zo stonden die op verstuurd stonden

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
nee hoor, er was 26% verstuurd toen ik er laats was (en de lijst werkte) dus of jij moet ff op F5 Rammen of je moet even vaker inloggen
Verwijderd
Uhhm Piksa en Spacy, ik heb de verkeerde IA bij Laupro weggehaald en kan daar dus niets meer bijhouden voor de LEDs. Kunnen jullie mij daar uitnodigen (dat had de beheerder/bouwer van LauPro tegen mij gezegd) en dan kan ik weer zien hoe ver jullie zijn.
Al vast bedankt!
PS Piksa: Is het mogelijk dat je de tireflies per post naar mij toestuur? Ik heb vrijdagavond een clubavond van de GSX-F club en zaterdag van de Megane club. Dan wil ik ze wel showen, want ik heb al reeds 3 keer moeten vertellen dat ik ze nog niet had. Ik betaal dan wel de verzendkosten als ik de LEDs op kom halen! Kan je mij daar vandaag (donderdag) over mailen en dan als het kan dan ook op de post doen? (2 x rode tireflies ipv 2 oranje)
Al vast bedankt!
PS Piksa: Is het mogelijk dat je de tireflies per post naar mij toestuur? Ik heb vrijdagavond een clubavond van de GSX-F club en zaterdag van de Megane club. Dan wil ik ze wel showen, want ik heb al reeds 3 keer moeten vertellen dat ik ze nog niet had. Ik betaal dan wel de verzendkosten als ik de LEDs op kom halen! Kan je mij daar vandaag (donderdag) over mailen en dan als het kan dan ook op de post doen? (2 x rode tireflies ipv 2 oranje)
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 00:12 ]
Verwijderd
Is dit geel, groen of blauw?Venxir schreef op 05 February 2003 @ 22:19:
nog een extra van mij, ik heb helaas geen 3 mm led's esteld kan ze dus niet onder mijn toetsenbord doen
maar dit is ook aardig:
[afbeelding]
Heb net gemeten aan mijn toetsenbord.. 2.1V 
Closeup:

Bovenaf:

En tot slot nog een zeehondje dat ik uit verveling had getekend:
[/nutteloos].
Ik vraag me alleen af of ik dmv die weerstand misschien iets leuks kan doen..
Bruin groen bruin.. Volgens mij 150ohm..
Closeup:

Bovenaf:

Even meten hoeveel spanning er over die weerstand staat en hoeveel stroom er doorheen gaat (gaat ook door de LED). Dan kun je afleiden wat de voedingsspanning is en kun je kijken of het genoeg is om toch nog bv. een blauwe LED te voeden als je die weerstand zou vervangen door een lagere.
Verwijderd
Zat toen je oude Led er ook nog in, want dan heb je gewoon je Led spanning gemeten.insan1ty schreef op 06 February 2003 @ 01:50:
Heb net gemeten aan mijn toetsenbord.. 2.1V
Closeup:
[afbeelding]
Bovenaf:
[afbeelding]
[afbeelding][/nutteloos].
Er is inderdaad een programmeer fout op laupro, als je naar de lijst van bestellingen gaat en kijkt in de broncode dan staat er de volgende melding:
Wanneer kan laupro dit maken?? Ik ben wel benieuwd naar de status van een aantal mensen!
code:
1
2
3
4
5
| Microsoft VBScript runtime error '800a000d' Type mismatch: 'FormatDateTime' ia/ia.asp, line 838 |
Wanneer kan laupro dit maken?? Ik ben wel benieuwd naar de status van een aantal mensen!
Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!
ik ben de afgelopen 2 dagen nog niet verder opgeschoten, ik had eerst 2 andere activiteiten die al langer gepland stonden, vanavond kan ik meer weer focussen op het inpakken van de ledjes.
Verwijderd
Ik ben zo in afwachting van de ledjes dat ik op Laupro al perongelijk op ontvangen heb geklikt terwijl ik nog helemaal niks heb
Laupro is weer in de lucht!!! Na een mailtje naar laupro heeft hij het snel kunnen fixen!
Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!
Verwijderd
Zeg Spacy (en Piksa uiteraard), ondanks dat hier iedereen op zijn lichies zit te wachten wel een beetje aan jullie eigen ontspanning denken he!
wat? nix daarvan, aan het werk jongens ; )
We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated
Verwijderd
Ik ga geen nieuwe foto's van mn tobo maken, maar hier kun je zien waar de leds e.d. moeten
http://www.heatseekerz.ne...=articles&id=16&pagenum=3
http://www.heatseekerz.ne...=articles&id=16&pagenum=3
Verwijderd
IK heb gemerkt dat de leds op het toetsenbord van jasperde_lange verkleuren als ze een tijdje aanstaan. Daarom hebben we ff gemeten hoeveel volt er overheen staat, en dat blijkt maar 3,2V te zijn!! Maar het ziet er dus toch uit of ze teveel stroom krijgen.
Het voltage wat het toetsenbord inkomt is 5v, en over allebei de weerstanden staat 1,7V. We hebben over best een hoop ledjes gemeten en allemaal trokken ze 3,2V.
Ik heb ook gemerkt dat de ledjes in mijn toetsenbord een beetje warm worden, maar heb nog geen kans gehad om de voltages te meten omdat mn multimeter stuk is. Zijn die LEDs nou zo temperatuurgevoelig of is 3,2V echt te hoog?
We gebruiken allebei een 10 en een 3,3 Ohm weerstand (die 5W kan dissiperen), terwijl er maar 2,5 en 7,14 Ohm weerstanden in hoeven.
PS De LEDs zijn blauwe 3mm en zijn aangesloten in 2 groepen, een groep van 7 en een van 20, dus dat is 140 en 400mA.
Het voltage wat het toetsenbord inkomt is 5v, en over allebei de weerstanden staat 1,7V. We hebben over best een hoop ledjes gemeten en allemaal trokken ze 3,2V.
Ik heb ook gemerkt dat de ledjes in mijn toetsenbord een beetje warm worden, maar heb nog geen kans gehad om de voltages te meten omdat mn multimeter stuk is. Zijn die LEDs nou zo temperatuurgevoelig of is 3,2V echt te hoog?
We gebruiken allebei een 10 en een 3,3 Ohm weerstand (die 5W kan dissiperen), terwijl er maar 2,5 en 7,14 Ohm weerstanden in hoeven.
PS De LEDs zijn blauwe 3mm en zijn aangesloten in 2 groepen, een groep van 7 en een van 20, dus dat is 140 en 400mA.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 22:58 ]
Meet eens hoeveel stroom er loopt..Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 22:55:
IK heb gemerkt dat de leds op het toetsenbord van jasperde_lange verkleuren als ze een tijdje aanstaan. Daarom hebben we ff gemeten hoeveel volt er overheen staat, en dat blijkt maar 3,2V te zijn!! Maar het ziet er dus toch uit of ze teveel stroom krijgen.
Verwijderd
Ik heb ff een topic over dat toetsenbord geopend
[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 23:06 ]
er staat 1,7 V over de weerstanden schrijft 'ie oftewel bij 10 Ohm is dat 170 mA en bij 3.3 Ohm is dat 56 mA
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
TD-er, dat kan nooit, er MOET 400mA (10Ohm) en 140mA(3,3Ohm) over staan, anders zouden de leds veel minder mA krijgen dan ze zouden moeten hebben
rembo als leds gaan verkleuren is dat meestal een gevolg van een te hoge stroom,
als ik dit zo lees staat er waarschijnlijk over die leds wel meer dan 50 mA!!!
( 20 mA is niet voor niets de geadviseerde stroom is voor een goede verhouding helderheid en levensduur )
je te hoge stroom over je leds heeft naast het effect van verkleuren inderdaad ook nog een warmte ontwikkeling als gevolg,
waarom doe je die btw weerstanden zo laag en ben je niet even wat veiliger gaan zitten ?
100 ohm ipv 10 ofzo
als ik dit zo lees staat er waarschijnlijk over die leds wel meer dan 50 mA!!!
( 20 mA is niet voor niets de geadviseerde stroom is voor een goede verhouding helderheid en levensduur )
je te hoge stroom over je leds heeft naast het effect van verkleuren inderdaad ook nog een warmte ontwikkeling als gevolg,
waarom doe je die btw weerstanden zo laag en ben je niet even wat veiliger gaan zitten ?
100 ohm ipv 10 ofzo
[ Voor 3% gewijzigd door spacy op 06-02-2003 23:27 ]
Verwijderd
Ehm, een hoop posts naar boven is iedereen het nog met me eens over 10 & 3,3Ohm 
En ff een simpele berekening:
I = U/R
Nou, R en U weten we, U is namelijk 1,7 en R is 10, 1,7/10 = 0,17A dus 170mA voor 7 LEDs.
170/7 = 24,28mA
Dat is inderdaad wat te hoog, maar daar snap ik dan dus weer helemaal niks van, want kijk es naar de volgende berekening:
7*20mA = 140mA = 0,14A
U(led) = 4V
U(bron) = 5V
U(r) = 5-4 = 1V
R = 1/0,14 = 7,14 Ohm
Maar er zit een 10 Ohm weerstand in en de LEDs krijgen nog te veel stroom?
Explanation please!
Edit:
Spacy, waar volgt uit dat er meer dan 50mA op zou staan??
Edit2:
Als ik er nu zo over nadenk... De weerstand kan helemaal niet het aantal mA regelen, dat moet de LED zelf 'bepalen'. Als ik namelijk dezelfde 10Ohm weerstand aan zou sluiten op een fictieve LED van 1A krijg ik
U = R*I
dus
U = 10*1 = 10V
Dus dan zou er 10V weggegooid moeten worden door de weerstand, hoewel alleen de mA-waarde van de LED veranderd is.
Edit3:
Jaja ik blijf bezig
Ik bedenk me net, Ohm is gewoon een verhouding tussen Volt en Ampère. Als een weerstand 10 Ohm is houdt hij 10 Volt per Ampère tegen. Het hangt dus volledig af van de schakeling hoeveel Volt hij tegenhoudt. Een weerstand kan zelf dus ook niet de stroomsterkte van de schakeling bepalen. De LEDs zijn dus blijkbaar 24 of 25 mA.
Als ik er helemaal naast zit (wat best zou kunnen), plz correct me

En ff een simpele berekening:
I = U/R
Nou, R en U weten we, U is namelijk 1,7 en R is 10, 1,7/10 = 0,17A dus 170mA voor 7 LEDs.
170/7 = 24,28mA
Dat is inderdaad wat te hoog, maar daar snap ik dan dus weer helemaal niks van, want kijk es naar de volgende berekening:
7*20mA = 140mA = 0,14A
U(led) = 4V
U(bron) = 5V
U(r) = 5-4 = 1V
R = 1/0,14 = 7,14 Ohm
Maar er zit een 10 Ohm weerstand in en de LEDs krijgen nog te veel stroom?
Explanation please!
Edit:
Spacy, waar volgt uit dat er meer dan 50mA op zou staan??
Edit2:
Als ik er nu zo over nadenk... De weerstand kan helemaal niet het aantal mA regelen, dat moet de LED zelf 'bepalen'. Als ik namelijk dezelfde 10Ohm weerstand aan zou sluiten op een fictieve LED van 1A krijg ik
U = R*I
dus
U = 10*1 = 10V
Dus dan zou er 10V weggegooid moeten worden door de weerstand, hoewel alleen de mA-waarde van de LED veranderd is.
Edit3:
Jaja ik blijf bezig
Ik bedenk me net, Ohm is gewoon een verhouding tussen Volt en Ampère. Als een weerstand 10 Ohm is houdt hij 10 Volt per Ampère tegen. Het hangt dus volledig af van de schakeling hoeveel Volt hij tegenhoudt. Een weerstand kan zelf dus ook niet de stroomsterkte van de schakeling bepalen. De LEDs zijn dus blijkbaar 24 of 25 mA.
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 00:06 ]
Komt misschien wel omdat ze parallel zijn geschakeld.Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 22:55:
Dat doe je zelf wel denk ik bij de 4e editVerwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 23:52:
[ Voor 22% gewijzigd door Lamborghini op 07-02-2003 00:12 ]
Idd. Ennehh als er 56mA loopt, hoef je dat niet te delen door het aantal leds he, iedere led krijgt dan gewoon 56mA.Lamborghini schreef op 07 februari 2003 @ 00:11:
[...]
Komt misschien wel omdat ze parallel zijn geschakeld.
[...]
Dat doe je zelf wel denk ik bij de 4e edit
Verwijderd
Coulombs worden toch echt opgesplit bij een splitsing van de schakeling hoor 
En ik spreek mezelf NIET tegen bij Edit3, want 10V/A is 1V/100mA en 10V/A oftewel 10Ohm zou dus ruim voldoende moeten zijn voor de 7 parallelle leds die dus in totaal 140mA zouden moeten trekken.

En ik spreek mezelf NIET tegen bij Edit3, want 10V/A is 1V/100mA en 10V/A oftewel 10Ohm zou dus ruim voldoende moeten zijn voor de 7 parallelle leds die dus in totaal 140mA zouden moeten trekken.
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 00:21 ]
Er is echter geen splitsing in een serieschakelingVerwijderd schreef op 07 februari 2003 @ 00:18:
Coulombs worden toch echt opgesplit bij een splitsing van de schakeling hoor
Verwijderd
Het is ook een parallelschakelinginsan1ty schreef op 07 February 2003 @ 00:21:
[...]
Er is echter geen splitsing in een serieschakeling
Ik zal ff tekenen in ASCII-art hoe mijn schakeling eruit ziet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| | 5V +----------| |--------------------------+ | | | | | | ________ ______________________ | +-[_10_Ohm_]--[7*20mA_LEDS_(parallel)]--+ | | | | | | +-[_3,3_Ohm_]-[20*20mA_LEDS_(parallel)]-+ |
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 00:27 ]
Teken eens een schema van die schakeling inclusief weerstanden en amperages en voltages, beste manier in fout opsporen
Verwijderd
Een weerstand bepaald wel de stroomsterkte van de schakeling, je moet het zien als een terugkoppeling. Dit is een curve van een Led:Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 23:52:
[Berekening]
Een weerstand kan zelf dus ook niet de stroomsterkte van de schakeling bepalen. De LEDs zijn dus blijkbaar 24 of 25 mA.

Er is namelijk maar 1 punt in de grafiek van de Led, waarbij de spanning over de Led opgeteld bij de spanning over de weerstand gelijk is aan de voedingspanning (iteratief proces).
Zie grafiek bovenste lijn als voorbeeld. Neem bijvoorbeeld een weerstand van 820 Ohm en een voeding van 5 Volt, daar hoort automatisch een spanning van de Led van ongeveer 3,3 Volt bij reken maar uit, er is geen ander punt op de lijn mogelijk. Ergo de weerstand bepaalt de stroom

OK asci art is blijkbaar sneller... maar goed ik teken dat wel ff dan
ik wil niet vervelend doen en kan het topic niet meer volgen...
maar wanneer kan ik mijn leds verwachten? Ik heb besteld met de nick * 418O2 !
maar wanneer kan ik mijn leds verwachten? Ik heb besteld met de nick * 418O2 !
Verwijderd
Zow, ff met waardes erbij:
Edit:
CrazyPro... dit gaat ff boven mn pet (en zeker op dit tijdstip), dus kun je plz de goeie weerstanden voor me berekenen?
Dat programma van benadski is dus waardeloos begrijp ik? Ik heb het namelijk op precies dezelfde manier berekend als dat programma.
Edit2:
Als je kijkt naar mijn tekening, zie je dat er 3,2V@25mA op een LED staat. Dat MOET dus betekenen dat dit punt op de curve van de LED ligt, am i right? Hoe kan het dan ooit zo zijn dat ze 4V@20mA trekken zoals op het briefje bij de LEDs staat??
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| | 5V +----------| |--------------------------+ <--- 170+515 = 685mA | | | | | | ________ ______________________ | +-[_10_Ohm_]--[7*20mA_LEDS_(parallel)]--+ <--- 170mA dus 24,5mA per LED | | | | | | +-[_3,3_Ohm_]-[20*20mA_LEDS_(parallel)]-+ <--- 515mA dus 25,75mA per LED |--1,7V---| |----------3,2V-----------| |
Edit:
CrazyPro... dit gaat ff boven mn pet (en zeker op dit tijdstip), dus kun je plz de goeie weerstanden voor me berekenen?
Dat programma van benadski is dus waardeloos begrijp ik? Ik heb het namelijk op precies dezelfde manier berekend als dat programma.
Edit2:
Als je kijkt naar mijn tekening, zie je dat er 3,2V@25mA op een LED staat. Dat MOET dus betekenen dat dit punt op de curve van de LED ligt, am i right? Hoe kan het dan ooit zo zijn dat ze 4V@20mA trekken zoals op het briefje bij de LEDs staat??
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 00:36 ]
En de stroom door de weertand dan?Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 00:31:
Zow, ff met waardes erbij:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | 5V +----------| |--------------------------+ <--- 170+515 = 685mA | | | | | | ________ ______________________ | +-[_10_Ohm_]--[7*20mA_LEDS_(parallel)]--+ <--- 170mA dus 24,5mA per LED | | | | | | +-[_3,3_Ohm_]-[20*20mA_LEDS_(parallel)]-+ <--- 515mA dus 25,75mA per LED |--1,7V---| |----------3,2V-----------|
Edit:
Edit2:
Btw ik ben ook errrug brak, doe het morgen wel, was net aan het tekenen maar klopte niet volgens mij...
[ Voor 5% gewijzigd door insan1ty op 07-02-2003 00:40 ]
Verwijderd
Die moet hetzelfde zijn want die zit seriëel aan de LEDs 
edit: woops... foutje

edit: woops... foutje
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 00:40 ]
Nee die zit in serie met de parallele ledsVerwijderd schreef op 07 februari 2003 @ 00:40:
Die moet hetzelfde zijn want die zit parallel aan de LEDs
edit: wou al zeggen
[ Voor 6% gewijzigd door insan1ty op 07-02-2003 00:41 ]
Koop ff een multimeter bij de LIDL (3 euro ofzo
) en meet de spanning over een enkel LED'je als je er een stroom van 20 mA doorheen hebt. Als je deze spanning weet, dan kun je berekenen hoeveel er over de weerstanden staat en met U[weerstand] / R = stroom; ff berekenen voor de parallelschakeling van de 20 en 7 LED's dus. Nix moeilijks aan.
Die curves zijn trouwens van WITTE LED's, niet blauwe dus. Deze karakteristieken zullen verschillen voor elke LED met een verschillende kleur en opbouw. Het kan dus best dat ze 20 mA @ 4 V trekken, maar dat kun je dus gewoon meten (met een enkele LED) zoals ik al zei. Gewoon even nagaan of dat briefje klopt dus en zo niet de weerstandswaarde van je schakeling aanpassen.
Edit: dat tooltje van Benadski, of de rekenmethode die het gebruikt is trouwens inderdaad niet helemaal accuraat. Bij een bepaalde drempelspanning of turn-on voltage gaat een LED licht geven. Als je meer licht wilt, moet je er meer mA doorheen sturen en zal er ook een iets hogere spanning over de diode komen te staan. Met dit laatste feit houden de LED-weerstandscalculatoren dus geen rekening -- bij een hogere stroom neemt de LED een iets groter gedeelte van de voedingsspanning in beslag, dus bereik je met het verkleinen van de voorschakelweerstand (om een hogere stroom te krijgen) niet helemaal je doel aangezien er een iets lagere spanning over de weerstand staat. (Het is dus makkelijker om een LED feller te laten branden door de voedingsspanning iets hoger te maken maar dat gaat helaas niet (zonder hulpmiddelen) met molexen met vaste spanningen.
)
Ik weet trouwens niet hoe significant dit effect is (verhoogde LED-spanning bij grotere stroom) bij de LED's van deze IA maar ik zou gewoon altijd de stroom meten en zorgen dat je niet boven de 20 mA komt.
Die curves zijn trouwens van WITTE LED's, niet blauwe dus. Deze karakteristieken zullen verschillen voor elke LED met een verschillende kleur en opbouw. Het kan dus best dat ze 20 mA @ 4 V trekken, maar dat kun je dus gewoon meten (met een enkele LED) zoals ik al zei. Gewoon even nagaan of dat briefje klopt dus en zo niet de weerstandswaarde van je schakeling aanpassen.
Edit: dat tooltje van Benadski, of de rekenmethode die het gebruikt is trouwens inderdaad niet helemaal accuraat. Bij een bepaalde drempelspanning of turn-on voltage gaat een LED licht geven. Als je meer licht wilt, moet je er meer mA doorheen sturen en zal er ook een iets hogere spanning over de diode komen te staan. Met dit laatste feit houden de LED-weerstandscalculatoren dus geen rekening -- bij een hogere stroom neemt de LED een iets groter gedeelte van de voedingsspanning in beslag, dus bereik je met het verkleinen van de voorschakelweerstand (om een hogere stroom te krijgen) niet helemaal je doel aangezien er een iets lagere spanning over de weerstand staat. (Het is dus makkelijker om een LED feller te laten branden door de voedingsspanning iets hoger te maken maar dat gaat helaas niet (zonder hulpmiddelen) met molexen met vaste spanningen.
Ik weet trouwens niet hoe significant dit effect is (verhoogde LED-spanning bij grotere stroom) bij de LED's van deze IA maar ik zou gewoon altijd de stroom meten en zorgen dat je niet boven de 20 mA komt.
[ Voor 58% gewijzigd door Aham brahmasmi op 07-02-2003 01:15 ]
Verwijderd
Wie zegt eigenlijk dat die leds 20mA zijn? Die chinezen? GG? Of is het gemeten door spacy/pixxa?
Spacy/Piksa hebben 't niet gemeten voor zover ik weet. Spacy heeft juist de gegevens op Laupro geupdate met de drempelspanningen die exter gemeten had. Dat briefje wat erbij zit zal wel van de Chinezen komen, neem ik aan.
Ja, Exter heeft de LED's gemeten, maar had niet alle kleuren. Misschien dat iemand die de andere kleuren LED's al heeft dit nog zou kunnen doen en de resultaten er op de site van Laupro bij laten zetten? 
edit:
Typo's weggehaald
Typo's weggehaald
[ Voor 12% gewijzigd door Yngwie- op 07-02-2003 08:23 ]
Ik ben inderdaad niet in staat om de juiste spanningen zelf te onderzoeken,
maar de gegevens die ik van GG heb gekregen heb ik ovegrneomen op het papiertje,
en het lijkt dat deze gegevens het goed doen,
exter heeft wel een meting gedaan en die heeft daarmee geconcludeerd dat de drempelspanning iets lager hoort te liggen
20mA is btw een standaard waarde waar je bij LEDs van uit kunt gaan
maar de gegevens die ik van GG heb gekregen heb ik ovegrneomen op het papiertje,
en het lijkt dat deze gegevens het goed doen,
exter heeft wel een meting gedaan en die heeft daarmee geconcludeerd dat de drempelspanning iets lager hoort te liggen
[ Voor 11% gewijzigd door spacy op 07-02-2003 08:30 ]
Verwijderd
3,3 volt, het gaat hier namelijk allemaal over mijn toetsenbord, misschien kan deze discussie dus voortgezet worden in het topic "[cm] Tobo led mod" geopend door mij. Ik ben op deze computer niet in staat de link te kopieren of op te schrijven. Dus....Aham brahmasmi schreef op 07 February 2003 @ 00:46:
Koop ff een multimeter bij de LIDL (3 euro ofzo) en meet de spanning over een enkel LED'je als je er een stroom van 20 mA doorheen hebt. Als je deze spanning weet, dan kun je berekenen hoeveel er over de weerstanden staat en met U[weerstand] / R = stroom; ff berekenen voor de parallelschakeling van de 20 en 7 LED's dus. Nix moeilijks aan.
reactie verplaatst naar [rml][ cm] Tobo led mod[/rml]
hier dus weer on-topic over de LEDs van Spacy
hier dus weer on-topic over de LEDs van Spacy
[ Voor 94% gewijzigd door TD-er op 07-02-2003 11:39 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Idd, bijna altijd is 20 mA de standaardwaarde voor de stroom door een LED voor normale werking en levensduur. Zeker voor onze felle LED's.spacy schreef op 07 February 2003 @ 08:28:
Het volgende staat op Laupro:
exter heeft de exacte (drempel)spanningen onderzocht:
blauw: 3,4 V @ 20 mA
groen: 3,4 V @ 20 mA
wit: idem?
uv: idem?
rood: 2,1 V @ 20mA
geel: idem?
oranje: idem?
Ik heb alle 7 kleuren besteld in 3 en 5 mm, dus ik zal ze allemaal wel even meten en de waarden hier neerzetten, ALS ik ze eindelijk binnen krijg

[ Voor 6% gewijzigd door Aham brahmasmi op 07-02-2003 12:38 ]
Verwijderd
Hoe komt het dan dat ik, als ze op 3,2v zet, ze 25mA trekken en ze fel brandenblauw: 3,4 V @ 20 mA
Heb je dat nou berekend of gemeten (je had toch geen multimeter)? Misschien verschilt de drempelspanning wel een beetje per LED, al lijkt mij dat toch vrij sterk. Controleer het anders even door meerdere LED'jes apart door te meten. Als ze allemaal op 3,2 V werken, moet je dus een grotere weerstand nemen. Ik zou zelf iig onder de 20 mA gaan zitten zodat je verzekerd bent van een normale levensduur en dan branden ze ook niet zo idioot fel.
Er zitten verschillen in de LEDs heb ik gemerkt, die verschillen zijn vooral zichtbaar bij wat lagere stromen...
Ik heb bijvoorbeeld licht en iets donkerder blauwe LEDs (niet zichtbaar op volle lichtsterkte), de werkspanning @ 20mA is dan wel verschillend (+/- 0,2V). Ook de groene LEDs zijn niet gelijk, sommige zijn geler als andere, de werkspanning daarvan heb ik niet gemeten...
Over de specs van de LEDs moet je maar een oogje dichtknijpen, die kloppen niet helemaal, maar voor deze prijs is het nog steeds extreem goedkoop!
Ik heb bijvoorbeeld licht en iets donkerder blauwe LEDs (niet zichtbaar op volle lichtsterkte), de werkspanning @ 20mA is dan wel verschillend (+/- 0,2V). Ook de groene LEDs zijn niet gelijk, sommige zijn geler als andere, de werkspanning daarvan heb ik niet gemeten...
Over de specs van de LEDs moet je maar een oogje dichtknijpen, die kloppen niet helemaal, maar voor deze prijs is het nog steeds extreem goedkoop!
Verwijderd
Ik zie hier iedereen proberen de maximale stroom (of zelfs meer
) door de Led's te jagen, dat is helemaal niet nodig, een 15 mA per led is meer dan genoeg.
Andere Tip voor de lage Ohm mensen, omdat er toch wat verschil is per Led (dat is er altijd) qua spanningsverloop is het beter om per Led een weerstand te gebruiken (zie ook grafiek ergens boven van een witte Led, een beetje minder spanning en de stroom varieert al fors). Als je nu per Led een weerstand neemt, zul je zien dat iedere Led ongeveer dezelfde stroom krijgt en niet een paar Led's veel meer en anderen te weinig.
Andere Tip voor de lage Ohm mensen, omdat er toch wat verschil is per Led (dat is er altijd) qua spanningsverloop is het beter om per Led een weerstand te gebruiken (zie ook grafiek ergens boven van een witte Led, een beetje minder spanning en de stroom varieert al fors). Als je nu per Led een weerstand neemt, zul je zien dat iedere Led ongeveer dezelfde stroom krijgt en niet een paar Led's veel meer en anderen te weinig.
Verwijderd
Ik heb het gemeten, ik heb namelijk dezelfde mod, en heb op verschillende ledjes gemeten, was allemaal gelijk...Aham brahmasmi schreef op 07 February 2003 @ 13:56:
Heb je dat nou berekend of gemeten (je had toch geen multimeter)? Misschien verschilt de drempelspanning wel een beetje per LED, al lijkt mij dat toch vrij sterk. Controleer het anders even door meerdere LED'jes apart door te meten. Als ze allemaal op 3,2 V werken, moet je dus een grotere weerstand nemen. Ik zou zelf iig onder de 20 mA gaan zitten zodat je verzekerd bent van een normale levensduur en dan branden ze ook niet zo idioot fel.
?!? Als ze parallel staan lijkt het me logisch als over elke LED dezelfde spanning staat ?!?
Of heb je de stroom door elke LED gemeten en dus alle LEDs los moeten halen?
Of heb je de stroom door elke LED gemeten en dus alle LEDs los moeten halen?
Logisch dat de spanning over de LEDs gelijk is als ze parallel staan, maar de stroom per LED kan nogal verschillen.Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 17:37:
[...]
Ik heb het gemeten, ik heb namelijk dezelfde mod, en heb op verschillende ledjes gemeten, was allemaal gelijk...
Zoals je uit de curve van de (witte) led kunt zien is de spanningsval over de LED een beetje afhankelijk van de stroom die er doorheen gaat.
Omdat ze parallel staan is de spanningsval dus gelijk over alle LEDs, maar als er een exemplaar tussen zit waarvoor die curve iets lager uit zou vallen, dan kan de stroom die er doorheen gaat wel eens een stuk groter worden. (die lijn loopt vrijwel horizontaal op het eind, dus een kleine toename in spanningsval zal een grotere toename in stroom door die led geven.)
Het enige wat je weet is hoeveel de totale stroom is door alle parallel geschakelde LEDs heen, omdat je de spanningsval over de weerstand weet.
Die weerstand zou echter wel eens 5% (en bij dergelijke grote weerstanden is 10% ook vrij normaal) kunnen varieren, tov de opgegeven waarde. (de weerstanden uit de E-12 reeks liggen telkens ongeveer 20% van elkaar qua waarde)
het blijft rustig, wanneer kunnen we weer een zending verwachten Spacey?
Cogito Ergo Credo
idd, hij heeft ze al 3 weken ofsow?jopiek schreef op 08 February 2003 @ 15:22:
het blijft rustig, wanneer kunnen we weer een zending verwachten Spacey?
Echt hard gaat het nog niet, maar het komt..
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Spacy heeft ze nu sinds 6 januari. Dat zijn dus bijna 5 weken. 27,2 procent is verzonden, zeg 1/3 van de totale inkoopactie. Betekend dit dat we nog 10 (!!!!) weken moeten wachtenvoordat alles verzonden is spacy? Dat zou ongeveer uitkomen op 14 april! 
Of heb je ondertussen alweer 1/3 ingepakt en worden die volgende week verzonden?

Of heb je ondertussen alweer 1/3 ingepakt en worden die volgende week verzonden?
Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL
Verwijderd
Tja geduld is een schone zaak, maar vind het nu wel erg lang duren.
Zullen we hem massaal blikjes Red Bull gaan sturen?
Kan ie paar dagen achter elkaar doorgaan.
(Doktersverklaring voor je werk kan ook geregeld worden Spacy)
Verwijderd
Je kunt beter die blikjes zelf brengen en dan meteen meehelpen sorterenVerwijderd schreef op 08 February 2003 @ 23:25:
Tja geduld is een schone zaak, maar vind het nu wel erg lang duren.
Woei gister zag ik iemand in onze stamdiscotheek met een turquise lightcube rondlopen... Welke tweaker was dat? Shunt was het niet
Verwijderd
ik heb weer wat leuks gevonden .
Hier kun je je weerstand van je led berekenen: http://www.bit-tech.net/article/68/
en hier zie je wat er gebeurt als je er te veel stroom er door heen laat lopen
http://www.bit-tech.net/article/84/
Oh ja: en probeer dit niet thuis het kan erg pijnlijk worden als je zo een kapje in je oog krijgt .
Hier kun je je weerstand van je led berekenen: http://www.bit-tech.net/article/68/
en hier zie je wat er gebeurt als je er te veel stroom er door heen laat lopen
Oh ja: en probeer dit niet thuis het kan erg pijnlijk worden als je zo een kapje in je oog krijgt .
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 08:48 ]
Jongens jongens beetje geduld he,
er zijn sommige bestellingen warmee ik minstens een half uur kwijt ben om dit secuur uit te tellen en te versturen,
ik heb ook al hulp gehad maar merk dat ik me er het ebste bijvoel als ik dit zelf allemaal afhandel, het is niet zomaar een klein bedrag, en heb inmiddels al wat fout verzonden spul aan het begin moeten herstellen.
Ik wil eerst de grote voorraad, de grotere bestellingen zoals de pakjes wegwerken, de enveloppen gaan straks een stuk sneller.
denk er ook nog even om dat ik niet alleen hier me vrijetijd in steek,
naast m'n op dit moment 36 urige werkweek, ben ik ook als ceremoniemeester bezig met de voorbereiding van een bruiloft, ook ben ik bezig met een website van onze kerk die ook nog steeds niet compleet is, en ook binnen deze kerk doe ik veel aan jeugdwerk, en ik ben bezig met verhuisplannen.
je kunt gerust dus stellen dat elk uurtje vrijetijd die ik zou hebben aan deze activiteiten ongeveer opgaat, en dat over de duur van de nog wel komende 2 maanden voordat ik verwacht dat ik eindelijk wel weer wat tijd voor mezelf heb,
ik begin er nu ook steeds meer aan te twijfelen of een vervolg actie wel raadzaam is want er gaat zo onevenredig veel tijd in zitten bij deze grote acties.
Ik had ook niet verwacht bij het bagin van deze actie dat veel van deze activiteiten zouden gaan samen vallen, en ik zal ze ook afmaken, maar geduld is daarbij wel gewenst.
er zijn sommige bestellingen warmee ik minstens een half uur kwijt ben om dit secuur uit te tellen en te versturen,
ik heb ook al hulp gehad maar merk dat ik me er het ebste bijvoel als ik dit zelf allemaal afhandel, het is niet zomaar een klein bedrag, en heb inmiddels al wat fout verzonden spul aan het begin moeten herstellen.
Ik wil eerst de grote voorraad, de grotere bestellingen zoals de pakjes wegwerken, de enveloppen gaan straks een stuk sneller.
denk er ook nog even om dat ik niet alleen hier me vrijetijd in steek,
naast m'n op dit moment 36 urige werkweek, ben ik ook als ceremoniemeester bezig met de voorbereiding van een bruiloft, ook ben ik bezig met een website van onze kerk die ook nog steeds niet compleet is, en ook binnen deze kerk doe ik veel aan jeugdwerk, en ik ben bezig met verhuisplannen.
je kunt gerust dus stellen dat elk uurtje vrijetijd die ik zou hebben aan deze activiteiten ongeveer opgaat, en dat over de duur van de nog wel komende 2 maanden voordat ik verwacht dat ik eindelijk wel weer wat tijd voor mezelf heb,
ik begin er nu ook steeds meer aan te twijfelen of een vervolg actie wel raadzaam is want er gaat zo onevenredig veel tijd in zitten bij deze grote acties.
Ik had ook niet verwacht bij het bagin van deze actie dat veel van deze activiteiten zouden gaan samen vallen, en ik zal ze ook afmaken, maar geduld is daarbij wel gewenst.
LightCubes zijn behoorlijk gewoontjes al bij een serie discotheken en kroegen,insan1ty schreef op 09 February 2003 @ 02:20:
Woei gister zag ik iemand in onze stamdiscotheek met een turquise lightcube rondlopen... Welke tweaker was dat? Shunt was het niet
waarschijnlijk dat ie dus gewoon vanachter de bar verkocht is
Zegguh, ik zit momenteel nog steeds (redelijk werkloos) thuis. Mocht je interesse hebben om een deel aan iemand anders (zoals mij) door te geven voor inpakken wil ik dat best doen hoor!!
Wat zou het prijsverschil tussen die bar en deze IA zijn?spacy schreef op 09 februari 2003 @ 10:44:
LightCubes zijn behoorlijk gewoontjes al bij een serie discotheken en kroegen,
waarschijnlijk dat ie dus gewoon vanachter de bar verkocht is
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Verwijderd
WOET!!!! een stapel ledjes zech! ik w8 op mn TireFlies, mn uilaat binnen(hebo gara) ja word wel lache!
Verwijderd
Ik verwacht zo dadelijk Chief nog voor de leds, en dan is mijn deel van de [ia] ten einde gelopen.
Ik heb vrijdag, met een dag vertraging de enveloppen op de post gedaan, deze zouden dus maandag of dindsdag bij jullie thuis moeten liggen.
Spacey:
Ik wil je nog bedanken voor de extra "ledsnoeren" en de buisjes er voor, heb al weer een id dat de 6CCFL lampen in mn case vervangen gaan worden door de blauwe leds.
Deze zijn echt wel fel hoor!!!
Volgend weekend nog een hoop zaag, lijm, schaaf, vijl en schuur, soldeer en test werk voor mn baybus.
Ik zal dan een topic openen voor de na sleep van deze [IA]Heldere leds. Als er daar dan een paar mensen willen in posten wat ze met hun leds hebben gedaan, wordt het weer een groot topic.
Ik heb vrijdag, met een dag vertraging de enveloppen op de post gedaan, deze zouden dus maandag of dindsdag bij jullie thuis moeten liggen.
Spacey:
Ik wil je nog bedanken voor de extra "ledsnoeren" en de buisjes er voor, heb al weer een id dat de 6CCFL lampen in mn case vervangen gaan worden door de blauwe leds.
Deze zijn echt wel fel hoor!!!
Volgend weekend nog een hoop zaag, lijm, schaaf, vijl en schuur, soldeer en test werk voor mn baybus.
Ik zal dan een topic openen voor de na sleep van deze [IA]Heldere leds. Als er daar dan een paar mensen willen in posten wat ze met hun leds hebben gedaan, wordt het weer een groot topic.
edit:
Chief is net hier geweest, en heeft zn leds mee genomen.
Met een knoopcel heb ik hier nog geen enkele led naar de filistijnen gejaagt, wat ik hem heb vertelt.
Je kan ze gemakelijk dr op zetten.
Chief is net hier geweest, en heeft zn leds mee genomen.
Met een knoopcel heb ik hier nog geen enkele led naar de filistijnen gejaagt, wat ik hem heb vertelt.
Je kan ze gemakelijk dr op zetten.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 15:10 ]
Ik vind het aardig aangeboden,Papa Eend schreef op 09 February 2003 @ 12:13:
Zegguh, ik zit momenteel nog steeds (redelijk werkloos) thuis. Mocht je interesse hebben om een deel aan iemand anders (zoals mij) door te geven voor inpakken wil ik dat best doen hoor!!
maar zoals ik ook al aangaf draga ik het risico liever zelf,
en het optellen van alle afzonderlijke zaken en doorsturen is bijna net zoveel werk als het inpakken zelf
ik ben redelijk ver tot klaar, alleen spacy we moete effe prate. kan je effe op MSN kome ofzo .. btw zodra ik met spacy gepraat heb zal ik zegge wanneer mense wat op kunne hale
ik, net als vele tweakers hopen dat er uiteraard wel een vervolg komt. Echter misschien dat je het dan niet zelf allemaal doet, maar enkel als contact persoon functioneert tussen GG en de tweakers(s) die zich dan op zich nemen. Vergeet ook niet dat bij een eventuele volgende keer je de ledjes in gehele zakjes zou laten afnemen en dat scheelt volgens mij ook ERG veel in het werk. Verder lijkt het me misschien slim om dan ook enkel leds te doen, als het weer zo een groote order word.
We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated
Verwijderd
Ow k*t ik kom er net achter dat ik die 5mm LEDs nog niet teruggestuurd heb, sorry spacy 
Plz forgive me
Ik doe ze morgenochtend meteen op de post
Plz forgive me
Ik doe ze morgenochtend meteen op de post
ik, net als vele tweakers hoop dat ik mijn ledjes binnenkort krijgn0d3 schreef op 09 February 2003 @ 16:23:
ik, net als vele tweakers hopen dat er uiteraard wel een vervolg komt. Echter misschien dat je het dan niet zelf allemaal doet, maar enkel als contact persoon functioneert tussen GG en de tweakers(s) die zich dan op zich nemen. Vergeet ook niet dat bij een eventuele volgende keer je de ledjes in gehele zakjes zou laten afnemen en dat scheelt volgens mij ook ERG veel in het werk. Verder lijkt het me misschien slim om dan ook enkel leds te doen, als het weer zo een groote order word.

Bedankt voor je statusmeldingPiksa schreef op 09 February 2003 @ 16:21:
ik ben redelijk ver tot klaar, alleen spacy we moete effe prate. kan je effe op MSN kome ofzo .. btw zodra ik met spacy gepraat heb zal ik zegge wanneer mense wat op kunne hale
Verwijderd
Na de groten dusIk wil eerst de grote voorraad, de grotere bestellingen zoals de pakjes wegwerken, de enveloppen gaan straks een stuk sneller.
Zeggen dat je planning/agenda propvol is en dat je liever alles zelf doet inpakt en verzendt, betekent wel dat je veel geduld vraagt van de deelnemers van deze IA, Spacy.
Het is nu idd niet meer praktisch om het werk te gaan verdelen, aangezien dat ook goed moet gebeuren om te voorkomen dat niet alles fout gaat -- en natuurlijk is het fijn om alles zelf in de hand te hebben.
Als je echter van plan bent over een tijd ons nog eens blij te maken met een LED IA (we zijn allen dankbaar dat jij en Piksa dit initiatief genomen hebben hoor!
), is het wellicht slim om meer aandacht te geven aan de verdeling van het werk zodat de afhandeling (inpakken en verzenden dus) veel sneller geregeld kan worden. Dan is het ook niet zo'n aanslag op je eigen vrije tijd. Gezien het enthousiasme (bijna 400 deelnemers) waarmee op je IA ingesprongen wordt, is te verwachten dat er bij een vervolg-IA zeker weer een groot aantal tweakers van de partij zullen zijn, waarvan je vast wel een aantal kunt mobiliseren/motiveren om zich met het verzenden bezig te houden. Als je bijvoorbeeld zorgt dat je mensen hebt die zich alleen bezig hoeven te houden met het uittellen van LED's en vullen van enveloppen, dan heb je het tijdrovendste gedeelte al uitbesteedt. Desnoods maak je de LED's een cent per stuk duurder om de organisatie/afhandeling te versoepelen (ik dacht dat je al zo iets van plan was).
We waarderen iig de betrouwbaarheid waarmee je tewerk gaat en vertrouwen erop dat we binnen een aantal weken allemaal onze LED's binnen zullen hebben.
Het is nu idd niet meer praktisch om het werk te gaan verdelen, aangezien dat ook goed moet gebeuren om te voorkomen dat niet alles fout gaat -- en natuurlijk is het fijn om alles zelf in de hand te hebben.
Als je echter van plan bent over een tijd ons nog eens blij te maken met een LED IA (we zijn allen dankbaar dat jij en Piksa dit initiatief genomen hebben hoor!
We waarderen iig de betrouwbaarheid waarmee je tewerk gaat en vertrouwen erop dat we binnen een aantal weken allemaal onze LED's binnen zullen hebben.
Die agenda prop je alleen meestal niet zelf vol, zoals Spacey al zei is ie betrokken bij jeugdwerk en zo, dat wordt meest voor je gepland, iig in mijn gevalAham brahmasmi schreef op 10 februari 2003 @ 00:59:
Zeggen dat je planning/agenda propvol is en dat je liever alles zelf doet inpakt en verzendt, betekent wel dat je veel geduld vraagt van de deelnemers van deze IA, Spacy.
En het zou jammer zijn dat je je buiten het organiseren van IA's zou gaan vervelen, dus daarom heeft Spacey het gewoon altijd druk, net als nogal wat andere mensen... En ja wachten duurt altijd lang, maar geduld is een schone zaak, als we af en toe wat horen dan lijkt het iig sneller te gaan
Cogito Ergo Credo
Dit topic is gesloten.