Nu ik zo over al de plannen lees van mensen om near-UV ledjes te gaan gebruiken, zal ik ook maar even een steentje bijdragen denk ik.
Als mensen zo'n LEDje inwillen bouwen, moeten ze natuurlijk naast 't voltage, ook rekening houden met 't feit dat near-UV door de kortere golflengte ook sterker geabsorbeerd wordt door allerlei (doorzichtige) materialen.
Zoals bv in de Logitech cordless opticals, daar zit zo'n 'collimator' die 't licht uit de LED bundelt tot een straal die precies onder de CCD van de muis valt.
Die collimator(of lens if you will) zal 't rode licht probleemloos door laten, maar bij licht met hogere golflengtes wordt hij steeds meer 'zwart' voor 't desbetreffende licht. De hoeveelheid doorgelaten licht wordt steeds minder. En dat wordt nóg minder omdat de lens vóór de CCD óók van kunstof is gemaakt (ik vermoed High Density polypropyleen).
Neem daarbij dat 't licht wat je ziet van een UV-led niet alles is wat die daadwerkelijk uitstraalt, en juist dát licht (met hogere golflengte dus) wordt geabsorbeerd.
Praktijkvoorbeeldje: Op 't (analytisch) lab wordt nog wel eens gebruikt gemaakt van een techniek genaamd UV/VIS Spectrofotometrie. Daarbij wordt licht van verschillende golflengtes door een vloeistof gestuurd om concentraties van stoffen in die vloeistof te bepalen.
Dit kan omdat verschillende stoffen bij verschillende golflengtes 't ingevallen licht absorberen. De te meten vloeistoffen zitten in een vierkant buisje genaamd 'cuvet'.
Wil je meten onder een bepaalde golflengte (>390nm) dan moet je ipv HD-polypropyleen, zgn kwarts-cuvetten gebruiken, omdat anders de cuvet zoveel licht absorbeerd, dat je meting niet meer betrouwbaar wordt.
Die UV-ledjes liggen dus behoorlijk in de buurt qua golflengte.
Nog 2 dingen om in de gaten te houden:
1. 'T menselijk oog is véél gevoeliger voor groen dan voor elke andere kleur. Blauw ligt dichter bij groen. Hierdoor zal een blauwe LED met dezelfde rating qua felheid als een rode, dus op 't oog véél feller lijken dan de rode, terwijl dit in feite niet zo is.
2. In tegenstelling tot 't oog, is een CMOS of CCD sensor véél gevoeliger voor licht met lange golflengte (maw (infra)-rood dus).
Haal voor de lol de lens van een webcam maar eens los, en haal maar eens voorzichtig 't filter los(vaak gewoon een klein stukje glas voor of achter de lens). Je zal zien, dat wanneer je licht door 't filter laat vallen, 't (infra)rode er deels uit gefilterd zal worden('t filter laat dus meer 'blauw/groen' licht door. Laat je 't filter uit de lenskop van je webcam, dan heb je overigens veel betere nightvision
Mijn tip voor een 1337 LED-mod: Pak een high power infrarood-LED. Enigste nadeel is dat ze vaak meer stroom trekken, maar 't voltage ligt laag genoeg voor gebruik in draadloze muizen.