[IDEE]Home Made Prometia (Die-Hard)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 532 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 16:12

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Topicstarter
Ik en een paar andere GoT ers (Astennu en Dark Angel en Little Guy) hadden het id om zelf een prometia achtig apparaat te maken.
We zijn er al druk mee bezig maar als jullie nog tips hebben of suggesties zijn die natuurlijk welkom.

Benodigdheden (voorlopig):

-Diepvries motor
-skillz ;)
-radiator
-120 mm fans

Waarom doen wij dit :

Puur voor de kick om voor tientallen euros een apparaat neer te kunnen zetten dat "dezelfde" capaciteiten heeft als een prometia.

We zoeken nog fotos van de prometia die verder gaan als de lookz dus echt hoe zit het blokje wat op je cpu komt in mekaar etc.

Nou brand los :)

P.S. Jaap als je ff je tips hebt laat het dan ff aub weten :)

[ Voor 7% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 06-01-2003 07:55 ]

Turn it off and on again.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
O jah ff een ding graag geen acties van koop een radiator of zo want het moet goed koop ;) das namelijk de uitdaging >:)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 12:46

AcouSE

Swedish Chef

Te hoog opsomgehalte. Zoek ook eens naar de koelingstopics van DaBit.

Okee, daar was ik ff wat te snel. Na overleg met Phreak besloten hem open te houden en naar DOC te verplaatsen.

Ik wil wel iedereen verzoeken het allemaal zo reeel mogelijk te houden, dus té wilde ideeen hou je maar voor je, want daar heeft de topicstarter toch niets aan.

[ Voor 68% gewijzigd door AcouSE op 05-01-2003 19:56 ]

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Topicstarter
AcouSE schreef op 05 January 2003 @ 19:39:
Te hoog opsomgehalte. Zoek ook eens naar de koelingstopics van DaBit.

Okee, daar was ik ff wat te snel. Na overleg met Phreak besloten hem open te houden en naar DOC te verplaatsen.
Ik vind et top dat je toe geeft dat je ff wat te snel was :) kunnen veel modjes nog wat van leren.
Alleen jammer dat ik het via Phreak weer recht moest breien....
Ik wil wel iedereen verzoeken het allemaal zo reeel mogelijk te houden, dus té wilde ideeen hou je maar voor je, want daar heeft de topicstarter toch niets aan.
En daar gaat het toch om Extreme ideeen voor een extreem project.

[ Voor 25% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 05-01-2003 20:01 ]

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Een dikke rad kan je sowieso van de sloop halen... Diepvriesmotor (dus ik veronderstel compressor enz) moet ook geen grote problemen opleveren IMO (oude diepvries uit elkaar slopen). Maar heb je al eens een doorsnede gezien van de "buis" die naar de CPU loopt, en het blokje zelf? Lijkt me moeilijk.. Maar ben benieuwd.

En kijk inderdaad eens naar de topics van DaBit, die probeerde ook gelijkaardige zaken (is toch gelukt dacht ik?).

Waar gaat het heen trouwens... Vroeger was het die-hard om zelf een WC-setup te assembleren, nu wordt dat meer mainstream. Nu is het die-hard om zelf een phase-change systeem te maken. Wat wordt de volgende stap? :p

[ Voor 22% gewijzigd door Steve op 05-01-2003 20:04 ]

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-02 00:17

Dark Angel

Corvette LS Power

oke ik heb dit al kunnen vinden voor het project

Afbeeldingslocatie: http://www.chip-con.com/images/micro-f-big.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.chip-con.com/images/kit-big.jpg

Heeft iemand al een foto van de binnen kant of zou iemand die kun maken.
En dan voor al van die vaporizer. wat voor kanalen heeft die.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Verwijderd

Sterk Idee man >:)

Hopenlijk zal het ook goed functioneren.

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Topicstarter
Jupiler schreef op 05 January 2003 @ 20:01:
Een dikke rad kan je sowieso van de sloop halen... Diepvriesmotor (dus ik veronderstel compressor enz) moet ook geen grote problemen opleveren IMO (oude diepvries uit elkaar slopen). Maar heb je al eens een doorsnede gezien van de "buis" die naar de CPU loopt, en het blokje zelf? Lijkt me moeilijk.. Maar ben benieuwd.

En kijk inderdaad eens naar de topics van DaBit, die probeerde ook gelijkaardige zaken (is toch gelukt dacht ik?).
Ja dat klopt alleen zijn velen van zijn projecten niet meer te vinden in de search volgens mij want ik kan ze niet vinden iig :( ;(

En aangezien de search ook alles behalve up 2 date is blijft er weinig over.

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Zit er in een vrieser niet van dat gevaarlijk gas ?
Als je een vrieskast openmaakt moet je wel voorzichtig doen, ik ga het ook maken met mn pa :D

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Als ik nou niet ver van jullie woonde had ik meegedaan :p

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Topicstarter
caspergt schreef op 05 January 2003 @ 20:04:
Als je een vrieskast openmaakt moet je wel voorzichtig doen, ik ga het ook maken met mn pa :D
Hehe maar LN2/Water koeling is ook gevaarlijk als je et zo bekijkt, zitten allemaal risicos aan verbonden maarja je bent een Die Hard of niet ;)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

caspergt schreef op 05 January 2003 @ 20:04:
Klopt.. En in de FAQ staat ook iets hierover.. Als het gas / de vloeistof vrijkomt is het weg en moet je het laten bijvullen door een speciaal bedrijf.

En het is gevaarlijk omdat het zo extreem koud is (brandwonden..).

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Yup Dus je wilt dood of niet ;) heh T minus :D

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Verwijderd

T-Minus schreef op 05 januari 2003 @ 19:37:
Ik en een paar andere GoT ers (Astennu en Dark Angel) hadden het id om zelf een prometia achtig apparaat te maken.
We zijn er al druk mee bezig maar als jullie nog tips hebben of suggesties zijn die natuurlijk welkom.

Benodigdheden (voorlopig):

-Diepvries motor
-skillz ;)
-radiator
-120 mm fans
ok is wel een leuk project, maar zal wel niet ala prometeia worden aangezien een diepvriezer de -20 al zekers niet haald, word dus meer een soort peltier verhaal (kwa temps)
neem is een kijkje op http://www.phase-change.c...e&cat=Guides&id=23&page=1 hier heb ik ze ook zelf een vrieser zien bouwen.
succes jongens ik hou dit topic zekerz in de gaten. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 20:11 ]

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 20:09:
[...]

ok is wel een leuk project, maar zal wel niet ala prometeia worden aangezien een diepvriezer de -20 al zekers niet haald, word dus meer een soort peltier verhaal (kwa temps)
neem is een kijkje op http://www.phase-change.c...e&cat=Guides&id=23&page=1 hier heb ik ze ook zelf een vrieser zien bouwen.
Dat zal idd wel maar het is puur de kick ;) :)
Om voor zo weinig mogelijk geld een zo goed mogelijke phase changer neer te zetten :)

[ Voor 8% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 05-01-2003 20:27 ]

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Topicstarter
caspergt schreef op 05 januari 2003 @ 20:08:
Yup Dus je wilt dood of niet ;) heh T minus :D
Hehe geestelijk ben ik dat al :P ;)

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.phase-change.com/articles/direct_die_how-to/evapc4.jpg

Zoiets hadden we in gedachte :)

Verwijderd

hey das van de link die ik gaf ;) had je dus wel het een en ander aan :?

• Astennu
Jah alleen het mooiste probleem wordt het blokje :P daar hebben we ook wel een idee over maar we willen graag weten hoe en prom blokje er van binnen uit ziet heeft iemand een pic ?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Die doorsnede zegt al redelijk veel.. Isolatie, verstuiver (:?) en wat bevestiging.

Maar als je je op een plaatje wilt gaan baseren om het blokje te maken loopt het fout denk ik.. Je zou moeten weten hoe het blokje preciés in elkaar zit, misschien ten rade gaan bij chip-con of bij een prometeia-bezitter die bereid is het blokje uit elkaar te halen?

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 20:09:
[...]

je vergeet dat een diepvries een kuub spul koud moet houden en dit ding slechts een fractie daarvan ook al wordt een proc zelf warm

weet iemand nog een leuke signature?

• Astennu
Jupiler schreef op 05 January 2003 @ 20:41:
Die doorsnede zegt al redelijk veel.. Isolatie, verstuiver (:?) en wat bevestiging.

Maar als je je op een plaatje wilt gaan baseren om het blokje te maken loopt het fout denk ik.. Je zou moeten weten hoe het blokje preciés in elkaar zit, misschien ten rade gaan bij chip-con of bij een prometeia-bezitter die bereid is het blokje uit elkaar te halen?
jah want het gaat over cool oppvervlak en de buisjes van binnen.

• Dark Angel

Dark Angel

Corvette LS Power

zo iets zou het dus kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: http://koti.mbnet.fi/gjunnu/r404_system.jpg
Afbeeldingslocatie: http://koti.mbnet.fi/gjunnu/setup.jpg

alleen zou de isolatie veel beter kunnen.

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 19:22
Hoe wil je zo;n blokje dan gaan maken? Kan je dat bedrijf van prometeia niet een brief schrijven en vragen om info en zo'n blokje?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Heb ik net gezegd ;)

Nog wat, zal je dit wel mooi kunnen inbouwen in een kast?

• Astennu
Dark Angel schreef op 05 januari 2003 @ 20:45:
zo iets zou het dus kunnen worden.

[afbeelding]
[afbeelding]

alleen zou de isolatie veel beter kunnen.
Das wel erg mooi marko mmm maar hoe gaan we dat blokje fixen :P ik weet niet eens hoe dat blokje van hun inelkaar zit.

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

op www.chip-con.com kan je een prometia van binnen en in 3d bekijken misschien dat dat iets is? (ik heb het zelf niet geprobeerd omdat je er een plug-in voor nodig heb en ik verwacht dat daar weer de nodige spyware bij zit)

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

• Dark Angel

Dark Angel

Corvette LS Power

Jupiler schreef op 05 January 2003 @ 20:46:
Heb ik net gezegd ;)

Nog wat, zal je dit wel mooi kunnen inbouwen in een kast?
nee als ik een blok maak zorg ik wel dat hij gewoon in je kast kan .

• Astennu
Ik post em maar ff marko.

Afbeeldingslocatie: http://www.maximumoc.com/UaZa/weee/DCP_0525.JPG

Sorry van de layout

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 05-01-2003 21:18 ]

• Dark Angel

Dark Angel

Corvette LS Power

weer een stap je veder

Afbeeldingslocatie: http://www.forumpcs.com.br/pcextreme/albums/album05/Moring_s_para_Uaza_1_Furando.sized.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.forumpcs.com.br/pcextreme/albums/album05/Moring_s_para_Uaza_2_Soldando.sized.jpg

En dat moet dan dit gaan worden.
Afbeeldingslocatie: http://www.maximumoc.com/UaZa/weee/DCP_0489.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.maximumoc.com/UaZa/weee/DCP_0509.JPG

Verwijderd

Burning_acid schreef op 05 January 2003 @ 20:57:
op www.chip-con.com kan je een prometia van binnen en in 3d
alleen de kast van prometia in 3d, jammer :|

tof idee zo'n zelfbouw prometia, heb zelf ook nog een oude vriezer staan die met vervroegd pensioen is en de gedachte is me al eens door het hoofd geschoten >:)
maar hoe? zoveel verstand heb ik er ook weer niet van :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 21:22 ]

Verwijderd

Ik denk dat het makkelijker is om 2 systemen te maken. Een standaard watercooling op de processor en dat je dat water dan koelt met zo'n Prometia achtig ding. Zo heb je iig niet de moeilijkheden van het CPU blok. Maar misschien is dit niet wat jullie willen?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 21:32:
Ik denk dat het makkelijker is om 2 systemen te maken. Een standaard watercooling op de processor en dat je dat water dan koelt met zo'n Prometia achtig ding. Zo heb je iig niet de moeilijkheden van het CPU blok. Maar misschien is dit niet wat jullie willen?
Bovenstaande vind ik wel een goed idee.. Op die manier kan je videokaart en Northbridge ook op erg lage temps krijgen.

/edit nee toch geen goed idee.. Weet je wel wat water doet bij temps onder het vriespunt :D

Maar eventueel wel met een andere vloeistof, die niet bevriest bij deze temps (autokoelvloeistof?)

[ Voor 9% gewijzigd door Steve op 05-01-2003 21:36 ]

Verwijderd

http://www.vanderhoeven.nu/dabit/ dit is DE site die je MOET hebben in je bookmarks

Verwijderd

Jupiler schreef op 05 January 2003 @ 21:35:
[...]

/edit nee toch geen goed idee.. Weet je wel wat water doet bij temps onder het vriespunt :D
Daar valt dan toch wel wat op te bedenken :) Antivries erdoorheen of whatever, als ze Prometia kunnen bouwen kunnen ze hier ook wel uitkomen denk ik :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 21:36:
http://www.vanderhoeven.nu/dabit/ dit is DE site die je MOET hebben in je bookmarks
en een quote daaruit is:
Here in The Netherlands you are not allowed to buy and use stuff like compressors, refrigerant, etc. unless you have the required (STEK) license

Oke, dat zit in een oude vriezer wel, maar hoe sluit je je koelblokkie er op aan, wat ook nog eens gevacumeerd moet worden... je hebt daar dus wel speciaal gereedschap voor nodig.

• Astennu
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 21:32:
Hier zaten we idd ook al aan te denk maar T-Minus en ik vondin dit een beetje dubbel op.

little guy is trouwens ook van de partij :)
Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 22:00:
[...]

en een quote daaruit is:
Here in The Netherlands you are not allowed to buy and use stuff like compressors, refrigerant, etc. unless you have the required (STEK) license

Oke, dat zit in een oude vriezer wel, maar hoe sluit je je koelblokkie er op aan, wat ook nog eens gevacumeerd moet worden... je hebt daar dus wel speciaal gereedschap voor nodig.
Jah idd maar eerst maar een kijken hoe we het met het blok gaan doen. Dat is het grootste probleem. De rest lukt wel ;)

Verwijderd

mm ik zal m`n natuur/scheikunde leraar is vragen of hij een of ander gas weet dat zich zeer makkelijk laat verplaatsen en ook nog is tegen extreem lage temps kan.
alleen hang het gas denk ook van de compressor af.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 19:24

Shuriken

Life is all about priorities

Ach moet je wat R134a uit de US laten komen :P

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:16
*Hier staat niets meer*

[ Voor 51% gewijzigd door Strider op 05-01-2003 23:35 ]

BlaBlaBla

• Astennu
Strider schreef op 05 January 2003 @ 23:12:
No offence maar dit gaat niets worden.
En Omdat ? Kijk wij willen dit gewoon gaan doen. we hebben wat idee'n en er zijn al veel mensen ons voor gegaan dus why zou het dan zie werken. Mischien veranderen wij het idee van hoe we het gaan doe gaande weg nog maar asl het eind resultaat er maar is :)

Verwijderd

Strider schreef op 05 januari 2003 @ 23:12:
No offence maar dit gaat niets worden.
idd je hebt wel lef het al af te kraken voordat we ook maar echt begonnen zijn.
het gaat zekerz lukken aangezien we geen geld willen verspillen, eerst dus is alles goed met z`n 4e bespreken en dan pas kopen/hale wat het ook moge wezen.
en lukt het ons wel wil je ineens weten hoe we het gedaan hebben omdat je het zelf ook wilt.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:16
Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 23:24:
[...]

idd je hebt wel lef het al af te kraken voordat we ook maar echt begonnen zijn.
het gaat zekerz lukken aangezien we geen geld willen verspillen, eerst dus is alles goed met z`n 4e bespreken en dan pas kopen/hale wat het ook moge wezen.
en lukt het ons wel wil je ineens weten hoe we het gedaan hebben omdat je het zelf ook wilt.
Vandaar no offence. Het is niet om jullie af te kraken! Vat het aub niet verkeerd op, ik zal mijn post wel ff wijzigen.

BlaBlaBla

Verwijderd

Dat R314 heeft dabit gewoon in Nederland gehaalt, zat in een flesje met gas voor zo'n toeter. Ff zoeken dus.

Dabit heeft zelf veel hulp gehad van vriendelijke bedrijven die z'n systemen gevult en vacuum getrokken hebben..

• Taliesin
  • Laatst online: 07-10-2022
OT: zitten in alle vriezers/koelkasten van die mooie radiatoren ?

Verwijderd

jongens, afgaande op jullie foto's wordt het professioneel.
Ga door; dit is een volgende gouden markt, als je het volhoudt.. :)
Geen los-los-los meer, enkel nog geintegreerde sets.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

De foto's zijn niet van hen he, dienen ter inspiratie ;)

Verwijderd

wat willen jullie nou gaan doen ? een prometeia/vapo style oplossing (dus direct @ je cpu core koelen?)

of zoals DaBit en redelijk veel anderen in the States met een oude airco o.i.d. een soort van waterchiller maken (eventueel andere koelvloeistof ipv water) om vervolgens met gewone WC blokken (en veel isolatie) te koelen ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 01:21:
wat willen jullie nou gaan doen ? een prometeia/vapo style oplossing (dus direct @ je cpu core koelen?)

of zoals DaBit en redelijk veel anderen in the States met een oude airco o.i.d. een soort van waterchiller maken (eventueel andere koelvloeistof ipv water) om vervolgens met gewone WC blokken (en veel isolatie) te koelen ?
hier zitten we min of meer nog over te denken i.v.m. de prijs en mogelijk heden.
ik moet de site van dabit ook nog is een x bekijken maar heb daar tot nu toe nog geen tijd voor gehad.

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Topicstarter
Ik en Astennu en Dark Angel hebben al Waterkoeling dus het zou een optie wezen om met chilled water te gaan werken maar aan de andere kant -57 idle is ook leuk >:) :D :9

[ Voor 3% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 06-01-2003 08:05 ]

• Astennu
T-Minus schreef op 06 January 2003 @ 08:04:
Ik en Astennu en Dark Angel hebben al Waterkoeling dus het zou een optie wezen om met chilled water te gaan werken maar aan de andere kant -57 idle is ook leuk >:) :D :9
Jep nu heb je tems van 38c als je al rond 0 komt is het al leuk :D dan moeten we toch weer wat meer mhztjes er uit kunnen halen ;)

• pierre-oord
  • Laatst online: 15-01 10:55
chilled water is dat water met antivries erin ofzo :?

Ergens werd gezegd dat je een rad van de sloop kunt halen. Maar ik denk dat die niet sterk genoeg zijn voor phase-change, want in een normale auto komt daar niet zo enorm veel druk op. En phase-change is aardig wat druk...

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Kijk eens naar het rad dat gebruikt wordt bij Prom systemen, is ook niet zo uit de kluiten gewassen he..

Chilled water is water dat gekoeld wordt, dus lager dan de kamertemp.

Verwijderd

Ik heb ergens gelezen dat een gewoon hol blok zoals de eerste swiftech waterblokken het beste werken. Met kanalen was minder. Zoek wel even uit waar de afvoer moet zitten in verhouding met aanvoer van vloestof overgang gas in het blok.(boven onder enzv.)Een pakkingloos blok spreekt vanzelf, dus solderen dat blok.Oja, R134A gas is ook niet ongevaarlijk want ik heb gehoord dat het een hartstilstand kan veroorzaken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 17:25 ]

• pierre-oord
Jupiler schreef op 06 januari 2003 @ 12:59:
Kijk eens naar het rad dat gebruikt wordt bij Prom systemen, is ook niet zo uit de kluiten gewassen he..

Chilled water is water dat gekoeld wordt, dus lager dan de kamertemp.
Ik heb geen prometia systeem, ik kan kijken bij littleguy maar dan moet ff z'n mobo het weer doen. (@littleguy: Stuur je HD ook vast terug zal ook wel niet goed zijn :P ;) :) )

Ik zat te denken: Als je antivries in je waterdoet kan het niet bevriezen tot een bepaalde temp (8> , naar hoeveelheid. Dan zou je water tot -30 :9 ofzo kunnen laten lopen. Of heb ik het helemaal fout...

Verwijderd

Als jullie mijn website gaan bekijken, pak dan http://www.icecoldcomputing.com
Nog niet helemaal af, maar de oude gaat verdwijnen ivm wat gezeik met de hosting provider die er moeilijk over doet dat er 2 websites op 1 account draaien.

Goed, over dat phase-change gebeuren: het is te doen; mij lukt het inmiddels ook zonder hulp van anderen. Ga alleen NIET zitten klooien zolang je geen idee hebt welke stukken welke druk moeten kunnen hebben, en welke drukken de gebruikte onderdelen kunnen hebben. Als je denkt: laat ik maar een kachelrad van een auto nemen als condenser, dan kun je verwachten dat ooit de stukken metaal langs je oren vliegen.

Als evaporator is een blok met holle binnenkant enigzins geschikt (olieterugvoer naar de compressor is een probleem bij dit principe), maar ook bijvoorbeeld een DD Maze-II met koperen, dichtgesoldeerd deksel werkt wel. Echt goede evaporator-blokken hebben langere, dunnere kanalen dan waterblokken, en eventueel ook meerdere lagen.

Geschiktheid koudemiddelen voor ons doel (enkeltrapssysteem, direct-die) , aflopende geschiktheid:

R410A, R507, R404a, R22, R290, R717, R12, R134a, R600a, R600.

R290 = propaan
R717 = ammoniak (NH3, dus geen huishoudammonia)
R600a = isobutaan
R600 = butaan (aanstekergas, campinggas)

Een oude, ergens op de kop getikte 1/2hp R12 compressor met R290 of R22 is al goed voor -50 .. -60 idle en ~-30 @ load.
Propaan gebruiken lijkt gevaarlijk, totdat je uit ervaring weet hoe weinig gas er eigenlijk in het systeem gaat.

R134a kan inderdaad hartstilstand veroorzaken, en het jaagt zowiezo je hartslag flink op. Geen van de genoemde koudemiddelen is geheel ongevaarlijk, maar R134a benadert dat toch wel behoorlijk.

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 14:03:
Als jullie mijn website gaan bekijken, pak dan http://www.icecoldcomputing.com
Nog niet helemaal af, maar de oude gaat verdwijnen ivm wat gezeik met de hosting provider die er moeilijk over doet dat er 2 websites op 1 account draaien.

Goed, over dat phase-change gebeuren: het is te doen; mij lukt het inmiddels ook zonder hulp van anderen. Ga alleen NIET zitten klooien zolang je geen idee hebt welke stukken welke druk moeten kunnen hebben, en welke drukken de gebruikte onderdelen kunnen hebben. Als je denkt: laat ik maar een kachelrad van een auto nemen als condenser, dan kun je verwachten dat ooit de stukken metaal langs je oren vliegen.

Als evaporator is een blok met holle binnenkant enigzins geschikt (olieterugvoer naar de compressor is een probleem bij dit principe), maar ook bijvoorbeeld een DD Maze-II met koperen, dichtgesoldeerd deksel werkt wel. Echt goede evaporator-blokken hebben langere, dunnere kanalen dan waterblokken, en eventueel ook meerdere lagen.

Geschiktheid koudemiddelen voor ons doel (enkeltrapssysteem, direct-die) , aflopende geschiktheid:

R410A, R507, R404a, R22, R290, R717, R12, R134a, R600a, R600.

R290 = propaan
R717 = ammoniak (NH3, dus geen huishoudammonia)
R600a = isobutaan
R600 = butaan (aanstekergas, campinggas)

Een oude, ergens op de kop getikte 1/2hp R12 compressor met R290 of R22 is al goed voor -50 .. -60 idle en ~-30 @ load.
Propaan gebruiken lijkt gevaarlijk, totdat je uit ervaring weet hoe weinig gas er eigenlijk in het systeem gaat.

R134a kan inderdaad hartstilstand veroorzaken, en het jaagt zowiezo je hartslag flink op. Geen van de genoemde koudemiddelen is geheel ongevaarlijk, maar R134a benadert dat toch wel behoorlijk.
Bedankt voor je reactie :)
Hier hebben we zekers wat aan:)

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 14:03:

Had ik toch wel beetje gelijk :P :)

Verwijderd

Owja, en dan nog wat meer belangrijke info:

POE (polyolester) olie werkt goed met alle koudemiddelen, alkylbenzeen en minerale olie alleen met R22, R12, R290, R600a en R600. De CFC's (chlorine-fluor-carbon oftewel chloorfluorkoolwaterstoffen), HCFC's (dezelfde als CFC, maar dan nog waterstofatomen erbij) en HC's (hydrocarbons, koolwaterstoffen) dus. Minerale/alkylbenzeenonlie mengt niet met HFC's (hydrogen-fluor-carbon), en als je dus R404a/R507/R410a/R134a gebruikt icm een compressor die officieel voor R12 of R22 gemaakt is, dan kun je problemen verwachten. Een oliewissel naar POE of het toevoegen van >10% R290 om de olietransport te verbeteren is dan de remedie.

'k was nog een erg geschikt koudemiddel vergeten dat ook werkt in compressoren met minerale olieen: R502.

R502 en R12 zul je niet makkelijk meer aan kunnen komen, hoewel je via ebay ofzo misschien nog ooit een restantje kunt kopen. Deze CFC's worden sinds 1995 niet meer geproduceerd in Westerse landen (Montreal-protocol), maar nog wel in Afrikaanse en zuid-Amerikaanse landen.

R717 (ammoniak) zal ook lastig worden voor ons simpele zielen. Je kunt dan zowiezo geen koper meer gebruiken omdat dat met ammoniak reageert, en kleine R717 compressoren bestaan eigenlijk niet.

Als je met R410a, en in mindere mate met R507, R404a en R290 aan de gang gaat, zorg dan voor _goed_ hardsoldeerwerk. De drukken aan de condenserzijde lopen nogal hoog op (ca. 25 bar bij R410a, en da's _geen_ kattepis).

Solderen van de leidingen:
Het beste zijn hardsoldeerstaafjes met 15-20% zilver, of zilversoldeer met >40% zilver. Smeltpunt 700-800 graden. Eventueel bij een CV boer te krijgen(die gebruiken het voor hoge temperatuur verbindingen) Lastig om mee te werken met een gewone gasbrander. Als alternatief kan zilvertin (SnAg) gebruikt worden (waterleidingssoldeer, met ~5% Ag). Dit werkt prima, alleen de flux (S39 bijvoorbeeld) is vrij agressief, en dat wil je zeker niet in je koelsysteem hebben. Dit makt secuur solderen met zo weinig mogelijk flux noodzakelijk. koper-ijzer verbindingen zou ik altijd met zilver-hardsoldeer maken.

Hou er ook rekening mee dat de hele constructie uit veiligheidoverwegingen een druk moet kunnen hebben van 5x de hoogste druk voordat de boel scheurt. Bij R410a praten we dan over 125 bar aan de condenserzijde. Dat is 125 kilo per vierkante centimeter. Als deze druk op de achterkant van een potlood zou werken, dan is dat potlood in staat om jou te lanceren alsof je een vuurpijl bent. Om de dingen maar even in perspectief te plaatsen.

Als je nergens een condenser aan kunt komen, dan kun je natuurlijk ook een metertje of 5 1/4" pijp oprollen, in een bak met water stoppen, en de warmte afvoeren met een standaard waterkoeling (pompje, rad).

Een capillair zul je zelf ergens moeten regelen; de capillaire buisjes die bij een vriezer gebruikt worden zijn eigenlijk niet geschikt. Ik gebruikte in Phase-Change II een capillair van ~3 meter met een inwendige diameter van 0.8mm.

Nu ben ik weer met iets bezig, maar dat hou ik nog even geheim tot het werkt :P

Verwijderd

DaBit je bent geweldig thx to you we know how build for a little (guy ;) )
ik heb ooit ook een topic geopent over welk gas nou het beste was voor in een prometeia (daar ging het uiteindelijk dan om) maar dit komt nu weer vanpas met dit gebeuren helaas is dat topic nooit een succes geworden.
ik check je site vanavond/morge aangezien school in de weg zit.
nogmaals bedankt voor de info. :7

Verwijderd

Wat zou er gebeuren met het volgende waterkoelingblokje?
http://www.hardwareluxx.d...bb=get_topic&f=5&t=000041

gelinkt uit deze thread:
Atotech waterkoelblok

Lijkt erop alsof deze perfect dienst kan doen als vaporizer..

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 19:33 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 19:28:
http://www.hardwareluxx.d...bb=get_topic&f=5&t=000041

gelinkt uit deze thread:
Atotech waterkoelblok

veel te groot(niet nodig), en je moet hem ook nog eens goed isoleren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 19:36:
[...]

veel te groot(niet nodig), en je moet hem ook nog eens goed isoleren.
zo groot vind ik hem niet hoor en de techniek ziet er ook mooi uit, weet je zeker dat dit geen oplossing is, vind hem namelijk echt moo ;)

Verwijderd

Volgens mij is het vooral een zaak om de vaporizer zo klein mogelijk te maken, als het kan net groot genoeg voor een AMD core. Ik neem aan dat we geen P4's gaan koelen, en anders sloop je de heatspreader er maar af.

Ook de vraag, direct op de core verdampen of met een plaatje ertussen, want dan zou de heatspreader van P4 geen probleem zijn.

Een radiator van een koelkast zou in principe wel goed bruikbaar kunnen zijn, en als we naar de sloop gaan moet er ook wel een compressor te vinden zijn. Misschien dat we meerdere radiatoren aan elkaar kunnen maken voor een super-rad.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:48

talin

ES-MA

hmmmm , dat ik dit nu pas zie .

bij ons op het werk draaien zen met grote machines die watergekoeld werden .
dat zit nu allemaal op 1 groot centraal koelsysteem .

onder die machines stonden rvs kastjes van 50 x 50 x 50 cm en daar in zat een freon koeler die het water koelde , nu was mijn idee daar al eens geopperd om 1 zon ding mee naar huis te nemen .
maar dan wel om water mee te koelen voor een WC mod .
want er zitten gewoon 2 aansluitingen ( festo ) in en uigaand water op , dat water wordt gekoeld tot 3 graden ( wat er uit komt dus ) .

maar nu ik al deze plaatjes zie ziet dat ding er van binnen net zo uit als op de plaatjes .

ik zal van de week eens kijken of ik er foto's van kan maken en of ik er wat aan heb .
iemadn nog tips waar ik op moet letten ?
want er moeten minimaal een stuk of 10 van die koelers nix staan te doen in de opslag .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

maak idd is foto van de aansluitingen, het ding in het geheel en als het kan een z`n rad in actie, denk je dat z`n rad tegen de grote druk van een compressor kan? uit mijn hoofd zeg ik dat deze ongeveer 3/4bar druk hadden.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
talin schreef op 07 January 2003 @ 01:15:

onder die machines stonden rvs kastjes van 50 x 50 x 50 cm en daar in zat een freon koeler die het water koelde , nu was mijn idee daar al eens geopperd om 1 zon ding mee naar huis te nemen .
want er zitten gewoon 2 aansluitingen ( festo ) in en uigaand water op , dat water wordt gekoeld tot 3 graden ( wat er uit komt dus ) .

maar nu ik al deze plaatjes zie ziet dat ding er van binnen net zo uit als op de plaatjes .

ik zal van de week eens kijken of ik er foto's van kan maken en of ik er wat aan heb .
want er moeten minimaal een stuk of 10 van die koelers nix staan te doen in de opslag .
Vind je het erg als ik me vrijwillig aanmeld zo'n ding te testen??
Daar wil ik nog wel wat voor dokken ook, mits het niet teveel is.
Laat het me anders weten als je er een voor een leuk prijsje kan regelen.
s203740 at windesheim dot nl

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Topicstarter
Ik zal zo ff langs de afval verwerking rijden om een zon compressor te halen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 19:28:
..

Nope. Een evaporator moet lange, dunne kanalen hebben met veel oppervlak. In dit blokje heb je onvoldoende weglengte om goed te kunnen verdampen, en omdat de ingespoten hoeveelheid koudemiddel (ordegrootte: 0.5ml/sec) zo laag is gebruik je ook maar een fractie van het blok.

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 23:28:
Volgens mij is het vooral een zaak om de vaporizer zo klein mogelijk te maken, als het kan net groot genoeg voor een AMD core. Ik neem aan dat we geen P4's gaan koelen, en anders sloop je de heatspreader er maar af.
Weer fout. De warmteoverdracht van kokend koudemiddel naar koper is niet veel hoger dan die van water. Bij de meeste koudemiddelen lager zelfs. Er gelden dezelfde wetten als bij waterkoeling: contact area is king. Dus zoveel mogelijk contactoppervlak tussen koudemiddel en koper. En een wat groter blok kan geen kwaad (formaat normaal waterblok). Da's ook een van de manco's van de Vapochill: de evaporator is gewoon te klein.

Het beste evaporatorblok ziet er ongeveer hetzelfde uit als een waterblok, alleen zijn de kanalen dunner om een minimale gassnelheid voor terugvoer van olie te kunnen garanderen (doe maar eens een duppel water in een slang. Blaas nu zachtjes: de druppel blijft liggen. Blaas harder, en de druppel beweegt).

Mensen als BOWMAN1964 gebruiken zelfs meerlaagsblokken om voldoende kanaallengte te krijgen. Dus 3 lagen met een maze erin op elkaar waarbij het koudemiddel van beneden naar boven stroomt.
Ook de vraag, direct op de core verdampen of met een plaatje ertussen, want dan zou de heatspreader van P4 geen probleem zijn.
Direct op de core verdampen kun je vergeten. Ik betwijfel of je core goed tegen de olie kan.
Een radiator van een koelkast zou in principe wel goed bruikbaar kunnen zijn, en als we naar de sloop gaan moet er ook wel een compressor te vinden zijn. Misschien dat we meerdere radiatoren aan elkaar kunnen maken voor een super-rad.

Da's niet nodig. Een te lage condensertemperatuur is een van de manco's van mijn systeem.

[quote]talin schreef op 07 January 2003 @ 01:15:

Hmmz, ik heb wel interesse in een compressor van een van die dingen, en eventueel de condenser. :P

• Astennu
T-Minus schreef op 07 januari 2003 @ 10:20:
Ik zal zo ff langs de afval verwerking rijden om een zon compressor te halen :)
Mooi wel een goede nemen he :P we gaan nog steeds voor de - temps 8)

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

talin schreef op 07 January 2003 @ 01:15:

Ik meld me ook vrijwillig aan om zo'n ding te testen.. Wil er ook nog wel wat voor betalen ook! Heb al waterkoeling draaien dus voor mij zijn er niet veel aanpassingen nodig om te testen (en later te gebruiken als het werkt natuurlijk :) )

Let erop tijdens het kijken of ze nog gevuld zijn met dat gas ofdat dat er allemaal al uit is (dat zou minder zijn) en of ze een beetje schoon zijn en watvoor maat slang aansluiting ze hebben... Bij ons op het werk hebben we 1 zo'n kast staan voor de puntlassen en daar zit een aansluiting op met binnen dia 5 cm... Ietsie pietsie groot...

[ Voor 14% gewijzigd door Apen-nootjes op 07-01-2003 17:04 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

talin schreef op 07 januari 2003 @ 01:15:

Giga heeft ook wel oren naar zo'n chiller :9~

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:00
Nou en anders ik wel :9~

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Verwijderd

jah jongens het is idd een mooie radiator als hij doet wat er verteld word maar ik wil graag wel is iets anders op deze pagina dan dat IK WIL OOK WEL Z`N RADIATOR TESTEN.
dabit je bent een heer en meester als het om phase-change koeling gaat (heb je site ff bekeken)
mooi werk en nogmaals bedankt voor de info iedereen.

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32

justifire

Shut up and squat !!

Denk dat Dabit hier nog wel eens wat vraagjes krijgt :)
Zou wel tof zijn om een prometeia te bouwen voor veel minder geld :)

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Verwijderd

justifire schreef op 07 januari 2003 @ 20:14:
Denk dat Dabit hier nog wel eens wat vraagjes krijgt :)
Zou wel tof zijn om een prometeia te bouwen voor veel minder geld :)
wat mij part meer geld als i maar SUPERkoeld ;)

Verwijderd

Ik wil ook zo'n waterchiller! ;)

Waterkoelers/chillers kosten nieuw volgens mij zo duizenden guldens. Hier enkele tweedehandsjes.

Afbeeldingslocatie: http://www.bidservice.com/images/fullsize/40290.jpg
Niet schrikken: vanaf 950 dollar! Weggeven of 'lekker goedkoop' is dus niet mogelijk!

Een Amerikaans exemplaar op ebay.

Afbeeldingslocatie: http://phoenix.m2mllc.com/~ctr_jhaines/cathy/12286-1.jpg

Zonder pomp. 115VAC, dus verhuistrafo noodzakelijk. 10 dollar geboden. Verzenden vanuit de USA is natuurlijk niet te doen. Zoiets moet je ergens in Nederland vinden!
.

Verwijderd

haha zijn wel leuke dingen alleen keek ff bij z`n ding van 5.500 dollar en had temps van +4 tot +40 en heb chillers gezien die dik -30 tot -40 gingen.
ben benieuwd wat deze wel niet kosten.

• Astennu
Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 21:59:
haha zijn wel leuke dingen alleen keek ff bij z`n ding van 5.500 dollar en had temps van +4 tot +40 en heb chillers gezien die dik -30 tot -40 gingen.
ben benieuwd wat deze wel niet kosten.
jah maar wij ga het lekker goedkoop houden. hopelijk nog goedkoper dan wc.

• talin

talin

ES-MA

ik zal morgen eens in de opslag op zoek gaan naar de dingen die ik weet te staan , digi cam gaat mee dan mogen jullie oordelen of het wwat is of niet .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

goedkoper als wc, denk niet dat het zo goedkoop word maar dan vergelijk ik ook met de goedkoopste wc, als je wc koopt met volledige koperen klokken enz. zulllen wij denk idd goedkoper uit zijn.
thx talin, w8 met spanning af.

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Topicstarter
talin schreef op 08 January 2003 @ 00:16:
ik zal morgen eens in de opslag op zoek gaan naar de dingen die ik weet te staan , digi cam gaat mee dan mogen jullie oordelen of het wwat is of niet .
Doe dat toppie :)
We zijn benieuwd :) :9

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Topicstarter
check deze :9 :9 :9
PGC-1005 Gas Chiller.
• Cryogenically cool down your dry gas supply to temperatures
between -60°C to -100°C within three seconds.
• 208V, 60 Hz.
Afbeeldingslocatie: http://www.bidservice.com/images/fullsize/16237.jpg

Verwijderd

:9~ waar heb je die gevonden, dit is ziek man, met z`n ding heb je aan 2.2V nie genoeg aan een amd ;)

Verwijderd

Zullen we het wel op zelfbouw-prom-lookalikes houden ipv het topic volgooien met plaatjes van leuke koelinstallaties?

Wil je echt lage temps, dan is een cascade nodig. Dat kan dus tweevoudig phase-change zijn (high stage: R22/R290/R404a, low stage R170/R23 bijvoorbeeld. Goed voor ~ -120 ofzo), maar eenvoudiger voor ons simpele zielen is phase-change met een TEC als low-temp stage.

Mij lijkt dat je met een niet te grote R22 compressor uit een airco, propaan als vulling en een 226W TEC als low stage heel aardige resultaten moet kunnen halen.

Beneden de ~ -60 heeft het toch allemaal niet zoveel zin meer. Athlons gaan terug naar 64K L2 cache, P4's beginnen te crashen, etc.

Voor de toekomstige phase-changers hiero: je kunt ook eens kijken op http://www.phase-change.com

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 10:36:
Zullen we het wel op zelfbouw-prom-lookalikes houden ipv het topic volgooien met plaatjes van leuke koelinstallaties?
Je zult toch juist zo'n koelapparaat moeten zien te vinden, want een compressor, filter en radiator kun je niet zelf maken. En goedkoop zo'n koelapparaat op de kop tikken zit er dus niet in: je moet wel erg mazzel hebben om een werkend exemplaar tegen te komen voor een leuk prijsje.

Gezien de strenge millieuregels in Nederland denk ik dat je zo'n ding niet eens mag vinden. Alleen via erkende koeltechniek-bedrijven te koop, o.i.d.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 10:36:

Wil je echt lage temps, dan is een cascade nodig. Dat kan dus tweevoudig phase-change zijn (high stage: R22/R290/R404a, low stage R170/R23 bijvoorbeeld. Goed voor ~ -120 ofzo), maar eenvoudiger voor ons simpele zielen is phase-change met een TEC als low-temp stage.

Mij lijkt dat je met een niet te grote R22 compressor uit een airco, propaan als vulling en een 226W TEC als low stage heel aardige resultaten moet kunnen halen.

Beneden de ~ -60 heeft het toch allemaal niet zoveel zin meer. Athlons gaan terug naar 64K L2 cache, P4's beginnen te crashen, etc.

Voor de toekomstige phase-changers hiero: je kunt ook eens kijken op http://www.phase-change.com
als ik dan dus een athlon koel tot zeg maar -80 heb ik ineens minder cache maar als ik hem dan zo OC dat i oploopt tot -50 dan heb ik dus weer mijn normale cache grote terug?
verder ben ik nog aardig nog in deze wereld en zeker als het om zelf phase-change bouwen gaat dus wou graag vragen wat nu precies het verschil tussen low stage en high stage was. en wat een tec is :D
op m`n topic hadden we het over hoe een prometeia beter te koelen (bijv. met propaan) kampig-propaan zou dus een mengel moes zijn zei je toen, dit moet m`n schei-/natuurkunde leraar toch kunnen filtreren (scheiden) :?

Verwijderd

voor de athlon is er maximum temperatuur, is er ook een minimum?

Verwijderd

zal er onge8 zijn alleen nog nog bereikt.

Verwijderd

En..issie al klaar? Wat zijn de temps? :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 15:25 ]

• talin

talin

ES-MA

T-Minus schreef op 08 January 2003 @ 07:57:
[...]

Doe dat toppie :)
We zijn benieuwd :) :9
nou nou dat gaat leuk worden , er staan nog intotaal , 5 intacte systeempjes , het zijn Freon waterkoelers , die werken dus ook met een promethia .

eigenlijk zijn ze zo aan te sluiten , er zit een ingaande en uitgaande wateraansluiting op .
er zit aan de voorkant een diplay met druktoetsen waar je gewenste temp in kon stellen .
min temp zou 0 graden zijn wat ie kon halen ( volgens collega's ) toen ik hem de rest van het verhaal vertelde , zei ie dat je met dat water wel iets kon bevriezen .

ik zal vanavond deze post editten en foto's bijvoegen .

en als ik van de week nog ff tijd heb zal ik eens een opstelinkje maken en kijken wat de watertemperatuur is .

Verwijderd

w8 nogsteeds met spanning wat ik tezien krijg >:)

• talin

talin

ES-MA

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 19:06:
zal wel na middernacht worden ( zie profiel beroep ) dan laten ze je ff 8 pc's klaarmaken P1 175Mhz en daar moet voor morgenvroeg Win98 op draaien en op een Novell netwerk aanloggen met allemaal een andere username .
dus verw8 ze niet voor middernacht ( heb usb kabeltje niet bij )

• Astennu
Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 19:06:
Ik ook :P en we hebben er nu ook hulp bij :P

Verwijderd

Astennu schreef op 08 januari 2003 @ 19:41:
[...]

Ik ook :P en we hebben er nu ook hulp bij :P
en dat ben ik. althans mijn andere kant van mijn persoonlijk hij degene in de echte wereld. maar volgens mij word dit een zware klus.

Verwijderd

talin schreef op 08 January 2003 @ 19:37:
[...]

zal wel na middernacht worden ( zie profiel beroep ) dan laten ze je ff 8 pc's klaarmaken P1 175Mhz en daar moet voor morgenvroeg Win98 op draaien en op een Novell netwerk aanloggen met allemaal een andere username .
dus verw8 ze niet voor middernacht ( heb usb kabeltje niet bij )
we hebben geduld hoor _/-\o_

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 22:20 . Reden: typo DUH ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 13:39:
Je zult toch juist zo'n koelapparaat moeten zien te vinden, want een compressor, filter en radiator kun je niet zelf maken. En goedkoop zo'n koelapparaat op de kop tikken zit er dus niet in: je moet wel erg mazzel hebben om een werkend exemplaar tegen te komen voor een leuk prijsje.
Jawel, maar dit topic verpesten door het vol te gooien met elke koelkast die men tegenkomt zou zonde zijn.
Overigens: koelkasten en vriezers zijn er voldoende te vinden bij de kringloop of bij slopen. Hoe geler de schaarse tanden in de mond van de sllop-beheerder, hoe meer kans je maakt.

[/quote]Gezien de strenge millieuregels in Nederland denk ik dat je zo'n ding niet eens mag vinden. Alleen via erkende koeltechniek-bedrijven te koop, o.i.d.[/quote]

Het laten vervliegen van het koudemiddel is officieel strafbaar, en ik moet er dan ook sterk op aandringen om het gas te laten verwijderen door een erkend bedrijf. Het enige probleem is dat de autokilometers (koelkast op de fiets zie ik niet zo zitten) die je moet maken naar zo'n bedrijf milieubelastender zijn dan de paar gram koudemiddel die vervliegt, uitgaande van de ODP (Ozone Depletion Potential) en GWP (Global Warming Potential) van R134a. Vanuit dat perspectief gezien is het dus niet automatisch beter voor het milieu om het af te laten tappen. Maar regels zijn regels, wet is wet, en je bent officieel strafbaar als je het systeem opent.

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 14:28:
als ik dan dus een athlon koel tot zeg maar -80 heb ik ineens minder cache maar als ik hem dan zo OC dat i oploopt tot -50 dan heb ik dus weer mijn normale cache grote terug?
Beneden de ca. -50 gebeuren er rare dingen met elektronica...
verder ben ik nog aardig nog in deze wereld en zeker als het om zelf phase-change bouwen gaat dus wou graag vragen wat nu precies het verschil tussen low stage en high stage was. en wat een tec is :D
TEC = Thermo Electric Cooler = peltier.
UTFS :P
op m`n topic hadden we het over hoe een prometeia beter te koelen (bijv. met propaan) kampig-propaan zou dus een mengel moes zijn zei je toen, dit moet m`n schei-/natuurkunde leraar toch kunnen filtreren (scheiden) :?

Ik hoop het voor je :)

Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 15:17:
voor de athlon is er maximum temperatuur, is er ook een minimum?

Ja, officieel iets van 0 graden ofzo. Ik heb de AMD datasheets niet bij de hand.

Verwijderd

cool ik wil ook wel zo'n chiller :D

• talin

talin

ES-MA

nou , dank u voor het w88 , hier komen de foto's :

kast zoals ie er stond mooi rvs onder het stof :
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/compleet.JPG

schrik niet van de zooi , het is gewoon stof .
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/linksprom.gif

overzichtje .
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/bovenprom.gif

1 x goed blazen en al het stof is vertrokken .

heb ik hier wat aan ?
er moeten ook nog iets in de geest van boeken bij zijn maar die kon ik door drukke werkzaamheden vandaag niet opzoeken .

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:50

TGEN

Hmmmx_

Ik heb een flinke tijd terug nog een propaan/butaan 2stage pc gemaakt, maar die is naar de eeuwige jachtvelden... kan je ws wel van tips voorzien ofzo, moejje me ff mailen...

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Pagina: 1 2 Laatste