Owja, en dan nog wat meer belangrijke info:
POE (polyolester) olie werkt goed met alle koudemiddelen, alkylbenzeen en minerale olie alleen met R22, R12, R290, R600a en R600. De CFC's (chlorine-fluor-carbon oftewel chloorfluorkoolwaterstoffen), HCFC's (dezelfde als CFC, maar dan nog waterstofatomen erbij) en HC's (hydrocarbons, koolwaterstoffen) dus. Minerale/alkylbenzeenonlie mengt niet met HFC's (hydrogen-fluor-carbon), en als je dus R404a/R507/R410a/R134a gebruikt icm een compressor die officieel voor R12 of R22 gemaakt is, dan kun je problemen verwachten. Een oliewissel naar POE of het toevoegen van >10% R290 om de olietransport te verbeteren is dan de remedie.
'k was nog een erg geschikt koudemiddel vergeten dat ook werkt in compressoren met minerale olieen: R502.
R502 en R12 zul je niet makkelijk meer aan kunnen komen, hoewel je via ebay ofzo misschien nog ooit een restantje kunt kopen. Deze CFC's worden sinds 1995 niet meer geproduceerd in Westerse landen (Montreal-protocol), maar nog wel in Afrikaanse en zuid-Amerikaanse landen.
R717 (ammoniak) zal ook lastig worden voor ons simpele zielen. Je kunt dan zowiezo geen koper meer gebruiken omdat dat met ammoniak reageert, en kleine R717 compressoren bestaan eigenlijk niet.
Als je met R410a, en in mindere mate met R507, R404a en R290 aan de gang gaat, zorg dan voor _goed_ hardsoldeerwerk. De drukken aan de condenserzijde lopen nogal hoog op (ca. 25 bar bij R410a, en da's _geen_ kattepis).
Solderen van de leidingen:
Het beste zijn hardsoldeerstaafjes met 15-20% zilver, of zilversoldeer met >40% zilver. Smeltpunt 700-800 graden. Eventueel bij een CV boer te krijgen(die gebruiken het voor hoge temperatuur verbindingen) Lastig om mee te werken met een gewone gasbrander. Als alternatief kan zilvertin (SnAg) gebruikt worden (waterleidingssoldeer, met ~5% Ag). Dit werkt prima, alleen de flux (S39 bijvoorbeeld) is vrij agressief, en dat wil je zeker niet in je koelsysteem hebben. Dit makt secuur solderen met zo weinig mogelijk flux noodzakelijk. koper-ijzer verbindingen zou ik altijd met zilver-hardsoldeer maken.
Hou er ook rekening mee dat de hele constructie uit veiligheidoverwegingen een druk moet kunnen hebben van 5x de hoogste druk voordat de boel scheurt. Bij R410a praten we dan over 125 bar aan de condenserzijde. Dat is 125 kilo per vierkante centimeter. Als deze druk op de achterkant van een potlood zou werken, dan is dat potlood in staat om jou te lanceren alsof je een vuurpijl bent. Om de dingen maar even in perspectief te plaatsen.
Als je nergens een condenser aan kunt komen, dan kun je natuurlijk ook een metertje of 5 1/4" pijp oprollen, in een bak met water stoppen, en de warmte afvoeren met een standaard waterkoeling (pompje, rad).
Een capillair zul je zelf ergens moeten regelen; de capillaire buisjes die bij een vriezer gebruikt worden zijn eigenlijk niet geschikt. Ik gebruikte in Phase-Change II een capillair van ~3 meter met een inwendige diameter van 0.8mm.
Nu ben ik weer met iets bezig, maar dat hou ik nog even geheim tot het werkt