Toon posts:

[Koelblok] maken of kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Waterkoelblokken, maken of kopen?

Zelf wil ik een waterkoeling gaan aanleggen, maar ik wil hierbij gaan beginnen met het koelblok. Ga ik dit koelblok maken of kopen?

wat heb jij gedaan?
Wat zijn/waren voor jou de voor en nadelen van maken en kopen?
hoe zwaar wegen die nadelen voor je?

Zelf lijken zekerheid, qualiteit en compatiliteit(damn, wat een woord) de voordelen van kopen.

het nadeel is lijkt mij dat het saaier en duurder is.

hoe denken jullie over de maken/kopen kwestie?

owwjaah, er bestaat nog een 3de mogenlijkheid...
koelblok laten maken door iemand anders...
dat is beetje een soort van midden weg

en hoe kan je een waterkoelblokje Socket A/P4/Hammer compatible maken??
ik zag namelijk een fabrieks blokje dat dat was...
best handig, want de pc die ik water gekoelt wil maken is een duron, heb nog een athlon, en als ik een nieuwe koop (in de toekomst) is er een GROTE kans dat dat een P4 of hammer wordt

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 20:02 ]

Verwijderd

zelf maken : als je er tijd voor hebt. het is leuk om te doen en je hebt iets origineels en iets om trots op te zijn.

en ja kopen : niet uniek duur maar wel makkelijk en je weet wat je hebt.

als je zelf maakt is altijd afw8en wat je hebt.

dus ja wat vind jij belangrijk??

• Jeanious
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-01-2023
Misschien hier iets om je een beetje over te halen.
[rml][ WC] het begin van m'n waterkoeling[/rml]

Asus A8N32-SLI Del. | AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo @ 2,7 GHz @ Zalman 9500 | Corsair TwinX 2048 PC 3500LLPRO @ 450 (2-2-3-6) | 1,6 TB Maxtors | 1x Club3d GF7800GTX 256 MB DDR3 (430/1200 @ 500/1400) | Samsung 205BW en 26" Mycom LCD TV

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
ik heb zelf een waterkoeling gebouwd. ik ben er toch zeker alles bij elkaar 12 uur mee bezig geweest (dit is zonder de tijd die kwijt was om te wachten tot de siliconen kit hard was ). het is gewoon leuker om het zelf te doien je weet dan in een keer wat je hebt. ook kost het veel minder ik was alles bij mekaar ongeveer 70 euro kwijt.

ik heb het volgende :
Rad vol. koper 22x16cm
koper koelblok vga 4x4 cm
koper koelblok cpu 5x6 cm
pomp 600 l/u
pvc reservior.

ik heb hem getes op een p3 866 @ p3 1ghz
temp idle : 23 c temp stressed 34 c

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Bware81 schreef op 05 January 2003 @ 19:34:

ja doei, je kamer temp is ongeveer 21 c en dan is je processor idle 23 c

of het moet heel koud in je kamer zijn of het klopt gewoon niet. |:( :O }:O
want 23 c is niet te halen met een gewone waterkoeling en een gewone kamertemp.

en je moet ook op een normale kamertemp rekenen want alnders kan ik ook zeggen "mijne was idle 13 c" en dat kwam omdat me raam openstond en ik weg was :/

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 08:56

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 22:03:
[...]
ja doei, je kamer temp is ongeveer 21 c en dan is je processor idle 23 c
Nou ik heb een PIII 650@866 met een stressed temp van 27 graden (kamer uiteraard rond de 20) en dat lucht gekoeld. Ik weet eigenlijk ook niet wie er bij een PIII een waterkoeling inbouwd. Die dingen worden toch al niet zo heet. Bij een Athlon is dat iets anders. Of als je een celly 1200 op 2200 wilt laten draaien (vraag me dan af of je die zo hoog zou kunnen krijgen)

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als je tijd en vooral de materialen en apparatuur hebt om het te doen dan zou ik het zelf doen. Echter bedenk van tevoren wat je wil en of het kan. Ik ben een jaar geleden begonnen met frezen en zou in eerste instantie gewoon een koperen plaatje als deksel er op solderen. Later echter wilde ik aan de gang met plexi en moest het allemaal mooier en beter, maar dat wilde niet lukken en nu heb ik maar een ThaMafkees-blokje besteld :/ Die andere maak ik nog wel een keer af (koperen deksel) zodat ik ze kan vergelijken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik heb een Atlon XP 1500+ @ 1800+ (1333 Mhz @ 1596 Mhz) Hier zit een waterkoelblokje op wat ik zelf gemaakt hebt. Voor mij de doorslaggevende reden was dat ik niet genoeg geld had om een blokje te kopen maar wel die € 6,-- voor een stukje koper had. Verder had ik vreesmachine e.d staan dus voor mij was de keuze snel gemaakt. Blokje is zonder freesmachine e.d vrij moeilijk te maken dus dan zou ik toch wel gaan kopen in de winkel of bij een medetweaker...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
wegens stage verslag ben ik ff nie meer op got geweest, vandaar dat ik nie meer van me heb late horen. Hoe zit het bij zelf gemaakte blokjes met de preformance??
want mijn duron is nog geen probleen, maar de Athlon 1900+ wordt al warmer, en ik hoor geruchten dat de barton NOG warmer gaat worden. (jaah, wil dat mijn koelblok meerdere procs mee kan als ut lukt).

verder heb ik geen frees, maar met een boor kan toch ook wel??

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb er voor gekozen om het te kopen omdat :

1 - ik niet de middelen heb om ze zelf te maken
2 - het blok dat ik nu heb een stuk mooier vind dan de meeste zelfgemaakte
3 - ik er nu een stuk zekerder van ben dat ie niet gaat lekker ofsow

maar als je de mogelijk hebt om het zelf te maken is dat best goed om te doen het spaart ja iig een hoop geld uit want die kant en klaar blokken zijn niet echt goedkoop

Verwijderd

Mijn waterkoelingsproject is nog steeds niet begonnen, maar heb wel alle plannen klaar. Mag ook wel na een jaar ofzo :) Ik ga proberen om zoiets te maken. Heb je alleen een boormachine en een dremelachtige voor nodig :)

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips997/st13.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips997/st14.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips997/st17.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips997/st19.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips997/st28.jpg

Lijkt me best te doen toch? :)

Het hele verhaal kan je hier lezen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 19:09 ]

Verwijderd

Is best te doen jah maar het moet waterdicht en het moet koelen en daar heb ik hier mijn twijfels over.

Maarja wie ben ik :p

Verwijderd

van de site:
I have a hard time getting my slightly overclocked XP 1600+ (1.78V, 10.5 x 140 MHz = 1470 MHz) to go even 5C above ambient temps! Running at this speed, I calculate C/W to be ~0.074!
Best netjes voor zo'n blokje toch? :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 19:06:
[Afbeeldingen]

Dat is best een controversioneel ontwerp voor een waterblok.

Zelf maken is leuk! Dat is nou juist het leuke aan casemodden en die-hard coolen: het is je hobbie, je hebt wat te doen, het is leuk. Leuk! Leuk! Leuk!

Sorry, beetje overdreven. :)

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
als je nu een socket A koelblok zou maken/kopen zou hij dan ook op bijv. de hammer passen. En dan bevestig je hem met de schroefjes rond het mobo :)

Verwijderd

E-jey schreef op 06 januari 2003 @ 20:18:
als je nu een socket A koelblok zou maken/kopen zou hij dan ook op bijv. de hammer passen. En dan bevestig je hem met de schroefjes rond het mobo :)
Misschien wel, misschien niet :) Je kan dan altijd nog een nieuwe klem maken zodat het blok wel past. Dat zal dan denk ik het probleem zijn, de bevestiging, kwa grootte enzo zal het allemaal wel goed zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
das een vet blokje repeat...
maar werkt een gekronkelde gang niet beter?

hoe zijn eigenlijk de ervaringen hier qua lekkernde blokjes / dode cpu's oid?

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-02 21:17
maken :)

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 19:06:
Mijn waterkoelingsproject is nog steeds niet begonnen, maar heb wel alle plannen klaar. Mag ook wel na een jaar ofzo :) Ik ga proberen om zoiets te maken. Heb je alleen een boormachine en een dremelachtige voor nodig :)

{plaatjes}

Lijkt me best te doen toch? :)

Echt een wreed goed presterend blokje is het! Enige aanmerking die ik kan maken is: ik had iets grotere gaten gemaakt voor een beter flow. Dat blokje is _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
toch vreemd als het bokje van repeat zo ERG goed werkt, want het blokje voerd hetzelfde idee als practisch alle luchtkoeling maar dan met water ipv. lucht.
en als dat zo goed zou moeten werken dan zouden de luchtkoel blokjes die zijn gemod naar waterkoeling ook goed moeten werken.

terwijl er pas een topic over was en ze toen zeiden dat de prestaties minder veel minder waren...

maar ff terug, het meest bang bij het maken van een blokje ben ik voor water dat uit het blokje gaat komen (door fouten in ut blokje). als je een vierkant blokje zou kopen moeten er nog wel aansluitingen maken voor de waterslang aan te zetten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 14:55:
maar ff terug, het meest bang bij het maken van een blokje ben ik voor water dat uit het blokje gaat komen (door fouten in ut blokje). als je een vierkant blokje zou kopen moeten er nog wel aansluitingen maken voor de waterslang aan te zetten.
Als je het gewoon goed dichtsoldeert gaat het echt niet lekken. Je moet gewoon eerst allebei de kanten goed vertinnen en dan warmstoken en tegen elkaar drukken. Dat zit echt wel vast hoor :)
En als je het niet vertrouwd laat je alles toch een week continu buiten je PC lopen ofzo. Als je het op papier legt kan je hier goed kleine lekkages testen. Als het na een week nog niet lekt blijft het wel goed :)

Of; heb ik een keer op een site gelezen: Je maakt de ingang van de blokje vast aan een autobandventiel en de andere kant hou je stevig dicht. Dan dompel je het blokje onder water en als je geen bubbels ziet is het goed dicht. Als het die druk aankan lukt dat beetje waterdruk ook wel :)
En zelf bouwen is leuk + goedkoop :)

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik blijf erbij... Bouw zelf het blokje.. Het blokje gaat niet lekken als je hem gewoon dichtsoldeerd hoor (wel ff controleren of je goed gesoldeerd hebt door hem ff onder te dompelen in water zoals de hierboven beschreven met een ventiel.. Verder is het nou niet echt makkelijk om te boren hoor! Is altijd minder nauwkeurig als frezen. Misschien ken je iemand die wel kan frezen of probeer eens naar het dichtsbijzijnde industrie terrein te gaan en vraag of ze het blokje voor je willen frezen bij een metaalbewerkingsbedrijf... Negen van de tien keer hoeven ze er ook nog eens alleen een krat bier o.i.d voor te hebben...

Voor nog meer informatie over waterkoeling kijk ook ff op deze site: Waterkoeling

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 07 januari 2003 @ 16:26:
Verder is het nou niet echt makkelijk om te boren hoor! Is altijd minder nauwkeurig als frezen. Misschien ken je iemand die wel kan frezen of probeer eens naar het dichtsbijzijnde industrie terrein te gaan en vraag of ze het blokje voor je willen frezen bij een metaalbewerkingsbedrijf... Negen van de tien keer hoeven ze er ook nog eens alleen een krat bier o.i.d voor te hebben...
Maar het hoeft ook niet nauwkeurig ofzo. Dat is juist het mooie van het blokje wat ik hierboven gepost heb. ALs je het freest is het idd veel strakker ed. maar dit blokje presteerd heel goed en het is helemaal niet moeilijk te maken. Als er wat gaatjes scheeft geboord zitten maakt dat echt niet zo veel uit. Waarom zou je dan frezen?

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 16:31:
[...]

Maar het hoeft ook niet nauwkeurig ofzo. Dat is juist het mooie van het blokje wat ik hierboven gepost heb. ALs je het freest is het idd veel strakker ed. maar dit blokje presteerd heel goed en het is helemaal niet moeilijk te maken. Als er wat gaatjes scheeft geboord zitten maakt dat echt niet zo veel uit. Waarom zou je dan frezen?
Frezen heeft als grote voordeel dat het makkelijker is... Verder is het nauwkeuriger.. Verder vraag ik me af of dit blokje geen last heeft van van die warmte spiralen.. Dat het water als het waren gaat rondtollen in b.v een gaatje (Hot-spot heet zoiets geloof ik) Ik weet verder ook niet of dit wat uitmaakt ofzo maar lijkt mij ook minder. Verder zijn er wel genoeg andere mensen die ook een blokje geboord hebben dus is het natuurlijk wel goed mogelijk en werkt het wel...
Jammer dat je niet kan testen wat beter is.. Boren of Frezen.. Lijkt me wel interessant.. Misschien werkt het boren juist wel beter door al die kleine wervelingen die ja krijgt doordat het niet allemaal strak is....

Verwijderd

Topicstarter
qua maken van het blokje snap ik nog steeds niet volledig nie hoe je de aansluitingen voor het water aan ut blokje zou moeten maken. mischien dat iemand me dit met behulp van pics kan uitleggen..

Als je de waterstroom eenmaak in het blokje hebt gekregen dan is het gewoon de bedoeling dat de waterstroom zoveel mogenlijk koper oppervlakte aanraakt.

maar bij de aansluitingen van het blokje voorzie ik de meeste problemen...
want als ik niet weer hoe ik dat zou moeten maken dan wordt de keus om um zelf te maken veel minder interesant.

Verwijderd

Bware81 schreef op 05 January 2003 @ 19:34:
ik heb zelf een waterkoeling gebouwd. ik ben er toch zeker alles bij elkaar 12 uur mee bezig geweest (dit is zonder de tijd die kwijt was om te wachten tot de siliconen kit hard was ). het is gewoon leuker om het zelf te doien je weet dan in een keer wat je hebt. ook kost het veel minder ik was alles bij mekaar ongeveer 70 euro kwijt.

ik heb het volgende :
Rad vol. koper 22x16cm
koper koelblok vga 4x4 cm
koper koelblok cpu 5x6 cm
pomp 600 l/u
pvc reservior.

kun je mij vertellen waar je je koper vandaan hebt? ik kan alleen maar bedrijven vinden die naar mijn idee veels te duur zijn!!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 18:36:
qua maken van het blokje snap ik nog steeds niet volledig nie hoe je de aansluitingen voor het water aan ut blokje zou moeten maken. mischien dat iemand me dit met behulp van pics kan uitleggen..

Als je de waterstroom eenmaak in het blokje hebt gekregen dan is het gewoon de bedoeling dat de waterstroom zoveel mogenlijk koper oppervlakte aanraakt.

maar bij de aansluitingen van het blokje voorzie ik de meeste problemen...
want als ik niet weer hoe ik dat zou moeten maken dan wordt de keus om um zelf te maken veel minder interesant.
Je kan gewoon 2 gaten boren in het deksel van je blokje. Daarin soldeer je 2 stukjes koperen pijp, of mooier; slangtules en je bent klaar.

markieparkie schreef op 07 January 2003 @ 18:38:

[...]

kun je mij vertellen waar je je koper vandaan hebt? ik kan alleen maar bedrijven vinden die naar mijn idee veels te duur zijn!!!
wil ik ook wel weten jah :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 14:55:
toch vreemd als het bokje van repeat zo ERG goed werkt, want het blokje voerd hetzelfde idee als practisch alle luchtkoeling maar dan met water ipv. lucht.
en als dat zo goed zou moeten werken dan zouden de luchtkoel blokjes die zijn gemod naar waterkoeling ook goed moeten werken.

terwijl er pas een topic over was en ze toen zeiden dat de prestaties minder veel minder waren...

Niets vreemds aan! Kijk eens wat een hoop contact dat blok met het water maakt!

Verwijderd

Als je zelf gaat maken zorg er voor dat je eerst goed nadenkt over je flow in je blok en de form van de baan, aansluitingen en klemhouder/gaten. Zelf heb ik de Magnum 390 op een celly tualatin 1ghz @ 1667 mhz.. >:)

Deze site heeft heel veel EXp gedaan kijk maar ff rond, echt goede ideeen kan je daar wel op doen. http://www.watercoolplanet.de

Afbeeldingslocatie: http://www.watercoolplanet.de/gfx/kuehlergalerie/kuehler-20-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.watercoolplanet.de/gfx/kuehlergalerie2/kuehler-1-1.jpg
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Afbeeldingslocatie: http://www.watercoolplanet.de/gfx/kuehlergalerie2/kuehler-22-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.watercoolplanet.de/gfx/kuehlergalerie2/kuehler-16-1.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 20:18:
Als je zelf gaat maken zorg er voor dat je eerst goed nadenkt over je flow in je blok en de form van de baan, aansluitingen en klemhouder/gaten. Zelf heb ik de Magnum 390 op een celly tualatin 1ghz @ 1667 mhz.. >:)

Deze site heeft heel veel EXp gedaan kijk maar ff rond, echt goede ideeen kan je daar wel op doen. http://www.watercoolplanet.de

[afbeelding]

[afbeelding]
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
[afbeelding]

[afbeelding]
Die onderste!!!!111 :o Dat is hetzelfde idee als dat ding wat ik gepost heb alleen is het allemaal wat netter. :)

Verwijderd

yep lijpe gasten die duitsers.... maar maken wel lekkere shit .. voor je pctje

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 23:14 ]

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
zelf waterblokje maken... dat wil ik ook!!! mijn zusje doet metaaltechniek en regelt met een meester dat ik daar ik koper mag komen hakken :D lijkt me gaaf

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

mmm... Aansluiten gewoon via slangentules.... Kan je kopen bij de formido, gamma, whatever..

Verwijderd

een vriend van mij heeft er ook ene zelf gemaakt, casemodderpoel, anders moet je hem es vragen voor tips enzo

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

gewoon op school ff de kolomboor lenen en je koper bewerken -stukje van 8x8 ofzow en met je dremel bijvijlen en dan ff dichtlassen, moet kunnen voor onder de 50 euro

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

zie je ik zei toch dat hij er wat vanaf wist... ;)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:48
Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 20:18:

[afbeelding]

[afbeelding]
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
[afbeelding]

[afbeelding]
Dat is misschien wel homemade, maar dan wel met 'n CNC Bank ....

Verwijderd

Topicstarter
binnekort eens langs een doe het zelf zaak rijden...
mischien dat ik met die aansluiingen erbij er wat meer van snap.
Pagina: 1