Ik ben eens begonnen aan wat leuke experimentjes met timelapse fotografie. Je maakt dan om de xx minuten een foto en monteert die uiteindelijk in een filmpje. Voor mijn camera, de Olympus C700 UZ heb ik een progje gevonden, waarmee je vanaf de pc je camera kan bedienen. Dit programmaatje maakt het mogelijk om timelapse foto series te maken.
Je kan het hier downloaden:
Klik!
Dit programma ondersteunt een hele serie Olympus camera's. Ik weet niet of het ook camera's ondersteunt van andere merken. Er is wel ergens een lijstje te vinden ip die site.
Wat betreft de C700 camera moet je het volgende doen om de camera in 'PC control mode' te krijgen:
Uit het C700uz forum.
Foto's heb ik met behulp van Animation Shop Pro tot een AVI aan elkaar geknoopt.
Ok, nu mijn eerste experiment:
Ik heb de camera gewoon naar buiten gericht en heb vannacht elke vijf minuten een foto gemaakt. Soms regende het en heeft de autofocus op de druppels op het raam gericht... Met de software kan je ook handmatig een vaste focus instellen. Voor dit experiment had ik die op oneindig moeten zetten.
Vervolgens een AVI (DivX) van 10 frames/sec gemaakt:
Klik! edit: filmpje van site verwijderd wegens ruimtegebrek
Het stelt niet veel voor, maar wel leuk voor een eerste experiment. De volgende wordt een groeiende plant of een ontluikende bloem ofzo.
Ik hoop dat jullie ook wat leuke experimenten kunnen laten zien.
De PineTree software kan ook time-lapsed opnamen uploaden, zodat je van je digicam een mooie high-rez webcam kan maken! (Met flits indien nodig!)
Je kan het hier downloaden:
Klik!
Dit programma ondersteunt een hele serie Olympus camera's. Ik weet niet of het ook camera's ondersteunt van andere merken. Er is wel ergens een lijstje te vinden ip die site.
Wat betreft de C700 camera moet je het volgende doen om de camera in 'PC control mode' te krijgen:
Uit het C700uz forum.
Belangrijk voor lange series is het stroomgebruik van de camera. Met batterijen houd je het maar hooguit 10 uur vol (4x 2000 mAh Ni-MH batterijen), maar dat verschilt ook per camera natuurlijk en met het aantal foto's dat je maakt. Ik heb zelf een adapter gekocht. Dan kan je onbeperkt foto's maken.1. turn the jog to A/S/M.
2. disconnect the usb cable if connected.
3. turn on the camera.
4. open the memory door, and remove the card.
5. close the door.
6. press MENU+LCD POWER together for few seconds.
7. hidden menu will appears on the screen, turn controller to ON.
8. open the memory door, and insert the card.
9. close the door.
10. connect the USB and start "Pine Tree Camera Controller".
Foto's heb ik met behulp van Animation Shop Pro tot een AVI aan elkaar geknoopt.
Ok, nu mijn eerste experiment:
Ik heb de camera gewoon naar buiten gericht en heb vannacht elke vijf minuten een foto gemaakt. Soms regende het en heeft de autofocus op de druppels op het raam gericht... Met de software kan je ook handmatig een vaste focus instellen. Voor dit experiment had ik die op oneindig moeten zetten.
Vervolgens een AVI (DivX) van 10 frames/sec gemaakt:
Klik! edit: filmpje van site verwijderd wegens ruimtegebrek
Het stelt niet veel voor, maar wel leuk voor een eerste experiment. De volgende wordt een groeiende plant of een ontluikende bloem ofzo.
Ik hoop dat jullie ook wat leuke experimenten kunnen laten zien.
De PineTree software kan ook time-lapsed opnamen uploaden, zodat je van je digicam een mooie high-rez webcam kan maken! (Met flits indien nodig!)
[ Voor 4% gewijzigd door Molybdenum op 18-01-2003 20:49 . Reden: Link weggehaald. ]