Zo, benchmark resultaten tot nu toe staan online:
http://www.dionb.eu/chipset1.html
Korte samenvatting:
De benches die ik uitgevoerd heb zijn vooralsnog alleen geheugenbandbreedtebenches, om precies te zijn onder DOS 7.0 (dus Win98SE bootdisk) met
RAMspeed. Reden voor DOS is dat sommige chipsets (Utron UT801...) simpelweg niet te booten zijn onder Linux, verder is Windows installeren veel teveel werk en loop je dan ook tegen support issues aan. RAMspeed is quick&dirty, en reproduceerbaar. Ik heb de INTmem en FLOATmem gemiddeldes genomen.
Alle benches zijn gedaan met een P100 op 1.5x66MHz (dat is de enige CPU die op werkelijk ieder bord kon draaien). Het systeem is met 64MB RAM uitgerust, ofwel 2x 32MB EDO SIMMs, danwel 1x 64MB EDO DIMM (ja, die bestaan) en voor SDRAM 1x 64MB SDRAM PC66 (of iig 66MHz, iirc was de DIMM zelf PC100). 64MB is gekozen omdat veel chipsets max 64MB kunnen cachen, en tevens 64MB het maximum is wat onder DOS bruikbaar is.
Daar waar moederborden integrated VGA hebben heb ik zowel met als zonder integrated VGA getest om de impact ervan na te gaan.
Qua BIOS settings heb ik aanvankelijk bij de EDO-bench per bord twee verschillende profielen gebruikt. De "C" waardes zijn zonder L2 cache en voorzover mogelijk alles conservatief ingesteld. De "P" waardes zijn alles optimaal ingesteld. Na uitvoeren van de test bleek dat de "C" waardes teveel verschilden naar gelang de instellingsmogelijkheden in BIOS. Bij de ene bord kon je het volledig castreren, bij andere borden kon je niet eens L2 cache uitschakelen. Daarom was het van minder waarde voor de vergelijking van chipsets. Bij de SDRAM benches heb ik dus alleen de "P" waardes gedaan. Ook blijkt dat er weinig verschil in rangorde uit de Float en Int waardes komt. Bij evt toekomstige benches neig ik ernaar om alleen de Int waardes te pakken.
Algemeen opvallende zaken:
• Verschil FP <-> EDO is groot, geen van de FP chipsets scoort boven de 46MB/s average, terwijl even oude EDO chipsets (SiS 501...) wel boven de 51MB/s uitkomen.
• Verschil EDO <->SDRAM is significant, tot zo'n 15% bij borden die beide ondersteunen, maar het verschil tussen borden met zelfde chipset onderling is groter.
• Verschil Async <-> PLB L2 cache is significant. Geen van de Async cache chipsets komt boven de 65MB/s uit, terwijl op twee na alle PLB borden boven de 70MB/s zitten. Bij chipsets waar ik borden met zowel async als PLB exemplaren had is het verschil gemiddeld 14MB/s
• Hoeveelheid L2 cache maakt bijzonder weinig verschil uit, borden met 256kB L2 scoren niet noemenswaardig slechter dan vergelijkbare borden met 512kB
• Integrated VGA is volstrekt funest voor de performance. In het beste geval scheelt het 35%, in het slechtste geval de helft - en let op dat deze benches volstrekt non-grafisch zijn...

• Moederbordmerk maakt minder uit dan je zou verwachten, sterker nog, PC-Chips en Jetway borden domineren de hogere plaatsen in de lijst, zelfs
• Ook qua chipsets domineert Intel geenszins de lijst
Ranglijst snelste vijf chipsets overall:
1) ALi Aladdin IV(+) + SDRAM
2) ALi Aladdin V(+) + SDRAM
3) i430TX + SDRAM
4) ALi Aladdin IV(+) + EDO
5) SiS 5582 + SDRAM
Ranglijst traagste vijf chipsets overall:
1) UMC UM8891 + FP *
2) SiS 5598, integrated VGA aan + EDO
3) i430NX + FP *
4) SiS 5598, integrated VGA aan + SDRAM
5) Via Apollo Master + EDO
* ook bij deze borden heb ik 2x 32MB EDO gebruikt, maar de chipsets kunnen geen EDO addresseren, dus spreken ze het als FP aan
Opvallende chipsets en moederborden:
• UMC 8891 is met stip de traagste chipset. Ik was zo geschrokken van de slechte performance van de Biostar MB-8500UUP dat ik een tweede bord ermee opzocht, de Chicony CH-890A. Deze presteerde alleen nog slechter.
• Prijs voor meest obscure chipset gaat naar de Utron UT801x. Deze is alleen op een enkel moederbord, de PC-Chips M559, gebruikt
al lijkt het meer te zijn omdat in die tijd PC-Chips haar borden onder veel verschillende merknamen uitbracht. Er is totaal geen documentatie over te vinden. Het is itt veel andere PC-Chips fantasienamen echt een aparte chipset. Dit valt o.a. op doordat het zo'n non-standaard ontwerp is dat alleen DOS-based OSsen (DOS, Win9x) erop kunnen draaien. WinNT of xNix supporten de PCI to PCI bridge niet, waardoor ze niet kunnen draaien

Prestaties zijn ook vrij brak, deze chipset is in late 1997 ingezet, maar presteert als een van de eerste generatie EDO+PLB cache chipsets uit begin 1996.
• De SiS501 is een aparte chipset, de enige die ik ken die zowel op 5V (P5, So4) als op 3.3V (P54 en verder, So5/7) kan werken. Het was dan ook de eerste non-Intel chipset voor Pentium (in 1994 op de markt gekomen), en de eerste PC chipset dat EDO ondersteunde. Daarnaast is het de enige Pentium chipset zonder integrated IDE controller. De meeste borden met 501 hebben een losse controller (meestal van CMD) op het bord, maar je zag ze ook met een Multi-IO kaart a la 486.
• Sommige chipsetmerken klinken nu erg obscuur, maar waren in 486-tijd juist vooraanstaand. Denk aan OPTi, UMC en VLSI. Geen van drieen hebben ze een succesvol Pentium product weten neer te zetten. OPTi was medio jaren '90 de grootste chipsetfabrikant, met naast core logic ook VGA en audio controllers. Helaas waren hun Pentium chipsets
too little, too late en trokken ze zich na de flop van de Viper en Vendetta terug uit de core logic business. Tegenwoordig kom je ze nog op USB en Firewirekaarten tegen. UMC maakte ooit zelfs CPUs (low-power 486 klonen) en waren na OPTi de grooste fabrikant van 486 chipsets. Helaas was hun enige Pentium chipset desastreus. Daarna hebben ze zich gefocussed op hun core-business, namelijk een chip foundry van andermans ontwerpen. Tegenwoordig is UMC de nummer twee ter wereld na TSMC. O.a. nVidia en AMD maken gebruik van hun diensten. VLSI zal nog het meeste gemist worden - hun ontwerpen voor So7 waren juist technisch succesvol, vooral mbt cacheing, maar wegens beroerde marketing sloegen ze nooit aan. Het is lastig om info over VLSI te vinden, omdat hun bedrijfsnaam "Very Large Scale Integration" betekent, wat een chipontwerptechniek is. VLSI is ooit begonnen als spin-off van de Xerox PARC. Ze hebben o.a. Acorn geholpen bij het ontwikkelen van de ARM CPU en zijn in de 486 tijd hebben ze veel PC chipsets gemaakt. Na het floppen van de Wildcat en Lynx hebben ze zich meer op Apple gefocussed- de iMacs hadden VLSI chipsets. Ze waren ook een belangrijke speler in de vroege GSM markt. In 1999 werden ze door Philips overgenomen, tegenwoordig zit wat er van VLSI over is in NXP.
• Een van de moederborden, de Spring Circle P5C01, had een nogal opmerkelijke feature. Het kon op veel lagere snelheden geklokt worden dan normaal mogelijk. Laatste gehaalde snelheid van 16MHz FSB. Zo draaide de CPU op 25MHz. De scores hiervan waren uiteraard ook de laagste van het hele project - maar niet eens zoveel lager dan van de UMC chipsets die wel vier keer zo snel draaiden...
• Vreemde eend in de bijt: Ik heb een MediaGX (Cyrix 5x86 + integrated VGA core) meegenomen in de benches. Hij scoort volstrekt onopvallend 75.56MB/s. Tenminste... onopvallend tot je constateert dat deze CPU op 200MHz draait ipv 100MHz van de andere CPUs in de benchmark

Het bordje waar het op zit is ook raar, ik heb het hoegenaamd niet eenduidig kunnen identificeren, de POST-string zegt doodleuk "IT-586GX", maar verder is er geen fabrikant uit te herleiden. Mijn beste gok is dat het bord van Cyrix zelf is, een of ander prototype. Dat vermoeden wordt door een ander feit gesterkt: de MediaGX heeft een ingebakken VGA core. Maar dit bord heeft geen manier om dat op een monitor aan te sluiten, je moet verplicht een PCI of ISA VGA kaart gebruiken
Edit:
En voor steven_86 - de i430HX staat van de EDO chipsets op de 5e plaats (na de Aladdin IV en V, i430TX en VX), overall op de 9e plaats. Niet slecht voor een chipset uit 1996...
Wat je trouwens totaal niet uit deze cijfers kunt halen is hoe goed de chipsets schalen bij snellere CPUs. Daar zal geheid verschil in zitten, maar dat is voor een toekomstige benchactie als ik even veel teveel tijd over heb