2 nieuwe peerless subjes incl. foto's !

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.689 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Anoniem: 26274 schreef op 31 December 2002 @ 11:02:
Nice :9, pics van je nieuwe opstelling? >:)
Komen er binnenkort aan, als ik mijn Rotel eindbakken binnen heb ;)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Duck-Twacy schreef op 31 December 2002 @ 00:42:
[...]

Ik zie alleen MDF, lijm en een paar hulpplankjes.

Demping heeft volgens mij niet veel zin in een sub (tonen onder 100 Hz laten zich echt niet door 5 cm pritex oid dempen)
Wat zal er gebeuren als je een hele speaker vol met dempings materiaal gooit? Niet prop vol maar luchtig vol
Denk dan aan:

-pritex
-bafwadding

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Fireman schreef op 02 January 2003 @ 20:58:
[...]

Wat zal er gebeuren als je een hele speaker vol met dempings materiaal gooit? Niet prop vol maar luchtig vol
Denk dan aan:

-pritex
-bafwadding
Denk dat hij wat droger gaat klinken, de mid-lage tonen worden gedempt. Maar probeer het eens zou ik zeggen :) Ik heb zelf ook nog wat fiber-fill in mijn subs gedaan, ik vond ze nl. te "hol" klinken, en dat dempt dus best lekker moet ik zeggen.

Klinkt je subje toch niet zo lekker ?

[ Voor 6% gewijzigd door tbusquet op 02-01-2003 21:13 ]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op het luidsprekerzelfbouw forum van hifi.nl kwam ik een link tegen naar een beschrijving van een andere subwoofer met Peerless XLS10 + slave. Interessant voor degenen die ook met de XLS10 of XLS12 aan de slag willen.

Subwoofer met Peerless XLS10.
Gesimuleerde frequentiecurves van subs met Peerless XLS10 en XLS12 woofers.

De site is in het Frans, maar vanwege de vele plaatjes ook interessant voor degenen die deze taal niet beheersen. Zoals de foto hieronder laat zien zit bij deze sub de actieve woofer aan de voorkant en de passieve radiator aan de achterzijde.

Afbeeldingslocatie: http://perso.wanadoo.fr/mbon/Photo/caisson8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Hoeveel trilt zo'n sub woofer aan de buitenzijde? Kan je je hifi set op zetten zonder dat dat schadelijk zal zijn? (als het materiaal dik genoeg is)

Of zal je HIFI set ervaf trillen?

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Komt er nu niet veel stof op de (actieve) unit te liggen? Niet dat dat veel uitmaakt, maar het ziet er niet uit :P

Jij hebt er nu 2, maar ik vind ze er echt super uitzien, en zou er zelf ook 1 willen maken, is 1 sub wel voldoende denk je?

Heb je ook gedetailleerde bouwplaat, kosten, typenummers etc?
Zou je misshien ook een pic van de achterkant (aansluiting) willen maken?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
wimpie schreef op 02 January 2003 @ 22:49:
Komt er nu niet veel stof op de (actieve) unit te liggen? Niet dat dat veel uitmaakt, maar het ziet er niet uit :P

Jij hebt er nu 2, maar ik vind ze er echt super uitzien, en zou er zelf ook 1 willen maken, is 1 sub wel voldoende denk je?

Heb je ook gedetailleerde bouwplaat, kosten, typenummers etc?
Zou je misshien ook een pic van de achterkant (aansluiting) willen maken?
1 sub is zat als je niet zo'n enorme ruimte hebt.
De stof blaast hij er zelf wel af ;)
Bouwplannen heb ik niet echt, heb gewoon zelf kast berekend met een inhoud van 31 liter. MDF is 22mm dik, mag dikker, dan krijgt hij wat meer gewicht. Achterkant is niet echt bijzonder, zit gewoon speakerterminal op ;)

Kosten voor 1 passieve sub is ca. 300 euro. Dan moet er dus nog een versterker bij.

Dat bekleden met lood is trouwens geen gek idee, de sub zou in het ideale geval meer moeten wegen dan de inhoud is, dus voor deze zou gelden dat hij boven de 31kg zou moeten wegen.

[ Voor 10% gewijzigd door tbusquet op 02-01-2003 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71114

Meer info in het engels over project XLS-10:
http://translate.google.c...F8&prev=%2Flanguage_tools

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 71114 op 02-01-2003 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Fireman schreef op 02 January 2003 @ 22:38:
Hoeveel trilt zo'n sub woofer aan de buitenzijde? Kan je je hifi set op zetten zonder dat dat schadelijk zal zijn? (als het materiaal dik genoeg is)

Of zal je HIFI set ervaf trillen?
Trilt behoorlijk. Nee, zou mijn Hifi set er absoluut niet op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Stevig bouwen verhelpt een hoop, maar een beetje trillen zal het altijd wel blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Wekkel schreef op 03 januari 2003 @ 09:35:
Stevig bouwen verhelpt een hoop, maar een beetje trillen zal het altijd wel blijven doen.
Ja, helemaal bij zo'n relatief kleine kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Neem je trouwens dat middenschot IN de subwoofer ook mee in je berekening voor de inhoud. Neem aan dat dat schot ook wel 1 liter inhoud kost, dan hou je nog maar 30 over.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Die neem je zeker mee in de berekening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
wimpie schreef op 03 January 2003 @ 10:39:
Neem je trouwens dat middenschot IN de subwoofer ook mee in je berekening voor de inhoud. Neem aan dat dat schot ook wel 1 liter inhoud kost, dan hou je nog maar 30 over.
Ja, die neem je idd mee, en zoveel inhoud neemt het niet in beslag, door de gatenkaas die ik ervan gemaakt heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-04 22:01
Mooi gemaakt hoor! Ik dacht wel ff dat het afronden van de hoeken met schuren een grapje was.... Frezen lijkt me handiger?
Als je nog op zoek bent naar een actief filter, misschien is de Thommessen subway X wat?
http://www.thommessen.de

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Nou jongens, gisteren de RB990 binnen gekregen, gekocht van mijn laatste centen. Wat blijkt nou, 1 van de 2 eindtrappen is opgeblazen. Groot probleem dus :(
Dus ik moet voorlopig maar met de Hypex blijven draaien, want ik heb echt geen geld op het moment om de 990 te laten repareren. Even voor de kenners, er staat 64v DC op 1 van de speakerklemmen !!! Ben er doodziek van iig.

[ Voor 4% gewijzigd door tbusquet op 04-01-2003 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37

Jag

tbusquet schreef op 04 januari 2003 @ 11:47:
Nou jongens, gisteren de RB990 binnen gekregen, gekocht van mijn laatste centen. Wat blijkt nou, 1 van de 2 eindtrappen is opgeblazen. Groot probleem dus :(
Dus ik moet voorlopig maar met de Hypex blijven draaien, want ik heb echt geen geld op het moment om de 990 te laten repareren. Even voor de kenners, er staat 64v DC op 1 van de speakerklemmen !!! Ben er doodziek van iig.

Uh, maar je hebt er toch zeker wel garantie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 08:20

mymind*

A Beautiful Mind

Ik een subwoofer staan met een auto-unit van Boston. Deze werkt aardig. (mijn eerste project, was niet helemaal goed gelukt) alleen zat er bij een bepaalde frequentie een hoge piek in "geluid" ik denk rond de 60 Hz ofzo.

Die subwoofer waar ik heb over het is kaduuk :( er zit een gat in omdat ik er iets tegenaan heb laten vallen. Ik ben nu dus op zoek naar een nieuwe en wilde die peerless xls-10 gaan gebruiken i.c.m. een passieve radiator (ik lees dat veel mensen hier erg tevreden over zijn)

Nu had ik bij die eerste sub dus het probleem van een piek in het geluid bij een bepaalde frequentie. Kan dit door staande golven in de kamer komen en is hier iets aan te doen? (plaatsing of zoiets) Of ligt het gwoon aan het ontwerp?

Ik vind het namelijk jammer als ik nu een nieuwe ga bouwen en dat er dan weer dezelfde "piek" in zit doordat de kamer gewoon k*t is.

Ik heb trouwens de Detonation DT-150, zou dit voldoende zijn om een subwoofer van dit kaliber aan te sturen?

[ Voor 8% gewijzigd door mymind* op 04-01-2003 19:41 . Reden: info over versterker toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 08:20

mymind*

A Beautiful Mind

Deze fransman heeft de sub met een inhoud van 20 liter gemaakt. Zit er veel verschil tussen de 31 liter die de topicstarter gebruikt heeft en de 20 liter van deze.

Hoe zijn de frequentiecurves van de 31 liter variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tbusquet schreef op 04 januari 2003 @ 11:47:
Tbusquet, dat is geen fraai begin van het nieuwe jaar voor je. Heeft de speaker het overleeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Jag schreef op 04 januari 2003 @ 12:07:

[...]

Uh, maar je hebt er toch zeker wel garantie op?
Nee, 2de hands gekocht. Maar gelukkig heb ik een adresje gevonden dat hem ws. tegen niet al te hoge kosten kan repareren. Daar is hij nu naar onderweg, dus ik hoor als het goed is van de week meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Anoniem: 71114 schreef op 06 januari 2003 @ 00:06:
[...]

Tbusquet, dat is geen fraai begin van het nieuwe jaar voor je. Heeft de speaker het overleeft?
De testspeaker is gesneuveld, die kon niet met de 64v overweg :( Maar het was toch maar een "testluidspreker".

Gelukkig hebben beide subs het wel overleefd, want anders was het nog veel erger geweest. Hopelijk heb ik de versterker snel gerepareerd terug, want hij is wel erg mooi, heb hem uiteraard opengemaakt, en de opbouw is geweldig. Enorme trafo en elco's.. voor de rest gewoon ontzettend lekker in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Kan je niet gewoon wat geld aan die gozer terug vragen wegens een kapotte eindtrap? Lijkt mij dat iemand die een Rotel versterker verkoopt wel wat van audio weet en meestal zijn dat wel eerlijke types.

Maar als je voor weinig kan laten repareren is dat natuurlijk erg mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

tbusquet schreef op 06 januari 2003 @ 13:50:
[...]

De testspeaker is gesneuveld, die kon niet met de 64v overweg :( Maar het was toch maar een "testluidspreker".

Gelukkig hebben beide subs het wel overleefd, want anders was het nog veel erger geweest. Hopelijk heb ik de versterker snel gerepareerd terug, want hij is wel erg mooi, heb hem uiteraard opengemaakt, en de opbouw is geweldig. Enorme trafo en elco's.. voor de rest gewoon ontzettend lekker in elkaar.

Wat was de "test speaker" dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
interne pc speaker :P

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Jag schreef op 06 January 2003 @ 13:55:

[...]

Wat was de "test speaker" dan?
En wat ouderer Sony surround luidspreker. Gelukkig niets uit mijn bestaande set, eigenlijk mag ik dus nog van geluk spreken.

En ik heb contact gehad met de gozer van de versterker, deze verzekerde mij dat de versterker werkend had opgestuurd. Typisch een geval van jammer dus. Heeft weinig zin om daar nou heibel over te gaan schoppen. Ik ga wel gewoon afwachten wat de reparatie gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

tbusquet schreef op 06 januari 2003 @ 14:26:
[...]

En wat ouderer Sony surround luidspreker. Gelukkig niets uit mijn bestaande set, eigenlijk mag ik dus nog van geluk spreken.

En ik heb contact gehad met de gozer van de versterker, deze verzekerde mij dat de versterker werkend had opgestuurd. Typisch een geval van jammer dus. Heeft weinig zin om daar nou heibel over te gaan schoppen. Ik ga wel gewoon afwachten wat de reparatie gaat kosten.

Heeft idd geen zin om daar ruzie over te maken. Ik hoop voor je dat de reparatie kosten laag zullen uitvallen, je hebt al genoeg kosten gehad de laatste tijd gok ik zo :).
Goed trouwens dat je eerst die oude surround speaker eraan hebt gehangen, ik zou meteen die sub driver eraan hebben geknoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

btw..tbesquet, wat doe je nu met je " oude " speaker?? (ik heb er overheen kunnen lezen misschien)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Weer een goeie tip erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Gitaarwerk schreef op 06 January 2003 @ 14:34:
btw..tbesquet, wat doe je nu met je " oude " speaker?? (ik heb er overheen kunnen lezen misschien)
Die oude surround luidspreker ? Blijft testluidspreker. Heb er nog zo 1tje liggen. Ik waag mijn nieuwe dure speakers niet zomaar aan de eerste de beste versteker, ik probeer het altijd eerst eventjes uit op iets "ouds". Blijkt in dit geval het beste geweest te zijn, over het verlies van mijn Sony surround luidsprekertje kom ik wel heen ;) Was niet zo geweest als 1 van die Peerless unit of 1 van m'n 604's gesneuveld waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

:) I see :)
zuinigheid duurt het langst :Y)
naja.. Ik ga ook binnenkort maar eens beginnen aan een stel monitoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Over brokken met audio gesproken, ik heb wel eens gehad dat mijn (niet geaarde) computer mijn versterker en mijn videorecorder gesloopt had :o. Goed voor een nieuwwaarde van 2000,- oud Hollandsche guldens.
Gelukkig heb ik wel garantie kunnen "regelen", scheelde me een hoop poet. Maar op het moment dat het gebeurde, dan ga je echt door de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Gitaarwerk schreef op 06 January 2003 @ 14:51:
:) I see :)
zuinigheid duurt het langst :Y)
naja.. Ik ga ook binnenkort maar eens beginnen aan een stel monitoren..
Nou, gewoon kwestie van logisch nadenken, en een beetje voorzichtig met je spullen omspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Jag schreef op 06 januari 2003 @ 15:02:
Over brokken met audio gesproken, ik heb wel eens gehad dat mijn (niet geaarde) computer mijn versterker en mijn videorecorder gesloopt had :o. Goed voor een nieuwwaarde van 2000,- oud Hollandsche guldens.
Gelukkig heb ik wel garantie kunnen "regelen", scheelde me een hoop poet. Maar op het moment dat het gebeurde, dan ga je echt door de grond.
Deze versterker was welliswaar 2dehands, maar zeker niet goedkoop. ;)
Maar als hij werkt is het wel een erg fijn bakkie, met zijn 2x 200watt RMS @8ohm @20hz-20khz met >0.03THD. Bijzonder geschikt voor 2 subjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Afbeeldingslocatie: http://home1.stofanet.dk/saksager/Store%20billeder/ra990inside.jpg

Zo ziet mijn gesneuvelde Rotel er van binnen uit, wel jammie :)

[ Voor 13% gewijzigd door tbusquet op 06-01-2003 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Laatst online: 10-05 07:40

-Sander-

///M Powerrrrrr

tbusquet schreef op 06 januari 2003 @ 15:27:
[afbeelding]

Zo ziet mijn gesneuvelde Rotel er van binnen uit, wel jammie :)
En .htm kan je nooit als een img invoegen he ;) :+

Dus zo ziet ie eruit :D

Afbeeldingslocatie: http://home1.stofanet.dk/saksager/Store%20billeder/ra990inside.jpg

Helaas, dat ie stuk is.. ik hoop voor je dat je em snel terug krijgt!.
Btw, had jij nou nog beamers liggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22680

Ziet er oer degelijk uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op 06 januari 2003 @ 15:02:
Over brokken met audio gesproken, ik heb wel eens gehad dat mijn (niet geaarde) computer mijn versterker en mijn videorecorder gesloopt had :o.
Knap, hoe heb je dat geflikt? Wel vervelend ja als dat net gebeurd, zoiets heb ik ook wel eens, meestal vals alarm, schrik je echt kapot.

Muziek laatst vrij hard, liep ff weg. KLIK, geen muziek meer, ik als een gek naar m'n kamer gerend, was ie op protect gesprongen, had een catalogus op het ventilatierooster van me amp gelegd! }:O

tbuesquet, mooie amp, al is dat een beetje een cliche als je het over Rotel hebt. Hopen dat die reparatie meevalt ;)

Kan iemand trouwens eens uitleggen waar alles in die amp zit, voeding zie ik wel zitten (niet dat die te missen valt :+ ) maar de rest :?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 06-01-2003 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

is dat niet de RB991 ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Nee, dat is de RB990, technisch gelijk aan de 991, alleen ziet de 991 er wat moderner uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Anoniem: 50944 schreef op 06 January 2003 @ 15:54:
[...]

Kan iemand trouwens eens uitleggen waar alles in die amp zit, voeding zie ik wel zitten (niet dat die te missen valt :+ ) maar de rest :?
Voeding is duidelijk aanwezig ja, dan daarboven 4x voedingselco. Links en rechts zie je de eindtrappen zitten. Die grote koelblokken daar zitten dus een zooitje transistoren op.. en samen met nog wat eletronica is dat dus 1 eindtrap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Kan je ook verbrande transitoren/weerstanden zien in het defectekanaal, kan je eventueel kontroleren als ze gerepareerd hebben of ze niet onnodig alles hebben vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

tbusquet schreef op 06 January 2003 @ 15:07:
[...]

Deze versterker was welliswaar 2dehands, maar zeker niet goedkoop. ;)
Maar als hij werkt is het wel een erg fijn bakkie, met zijn 2x 200watt RMS @8ohm @20hz-20khz met >0.03THD. Bijzonder geschikt voor 2 subjes :)

Jezus zeg, jij bent ook aan de high power amps gegaan dus :). Is zelfs meer dan de bovenste Crest in mijn rack, die doet "slechts" 150Watt per kanaal in 8 Ohm.

Ziet er ook ganz geil uit van binnen. Dikke ringkerntrafo's zjin stoer. Heb jij ook van die hele rijen van transistoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tbusquet schreef op 06 January 2003 @ 16:07:
[...]

Voeding is duidelijk aanwezig ja, dan daarboven 4x voedingselco. Links en rechts zie je de eindtrappen zitten. Die grote koelblokken daar zitten dus een zooitje transistoren op.. en samen met nog wat eletronica is dat dus 1 eindtrap.
Aha, das wat duidelijker, moet je bekennen dat ik die elco's helemaal niet zag zitten, vielen weg tegen het zwart van de bodem ;)

Wist wel ongeveer uit wat voor onderdelen een versterker bestaat, maar waar dat nou zat :?

Valt me ook op dat zo'n Rotel echt onwijs degelijk en minimalistisch in elkaar zit, schroef maar eens een willekeurige DD/DTS versterker open, echt bijna alleen maar printplaat. Mooi man zo'n Rotel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Jag schreef op 06 januari 2003 @ 17:48:

[...]

Ziet er ook ganz geil uit van binnen. Dikke ringkerntrafo's zjin stoer. Heb jij ook van die hele rijen van transistoren?
Ja, ziet er idd erg lekker uit, zal wel eens foto's maken van mijn meer kanaals eindversterkers, deze dispenseert zo'n 600 watt max uit het net, mijn twee 6 kanalers zijn goed voor zo'n 750 watt verbruik per stuk, hebben ook beste ringkerntrafo's.. ;)

En idd, per kant zitten er schat ik zo'n 10-15 transistoren in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 08:21
Een vriend van mij heeft exact het zelfde gehad met 2 cello eindbakken... Van 1 van de 2 waren alle eindtorren verrot bij aflevering. Is een dure reparatie geweest uiteindelijk. De gozer waar hij ze van kocht houd nogsteeds vol dat ze heel verstuurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
Eindtorren gaan niet zo maar kapot van transport (bijzonder lompe behandeling daargelaten, en dan heb ik het echt over directe impact op de tor zelf). Dat is een van de reden waarom fabrikanten blij waren dat de buizen de deur uit konden doen. Kortom die vent is een glasharde leugenaar als ie claimt dat die torren door transport zijn overleden. Er kunnen wel slechte contacten ontstaan door transport, en die _kunnen_ leiden tot falende torren. Maar dat zou gewoon een kwestie zijn van slechte contacten aantippen met een soldeerbout. Tbusquet, kun je die printen zelf niet nalopen op duidelijk zichtbare schade, en die verhelpen? Overigens moet ik wel zeggen dat 64V DC op de uitgang wel een beetje veel is. Dat kan eigenlijk maar 1 ding betekenen: een van je voedingsrails is direct met de uitgang verbonden. Aangezien die rails meestal alleen via de eindtorren gekoppeld zijn aan de uitgang, betekent dat dat er min. 1 eindtor de geest heeft gegeven plus, indien aanwezig, een ontkoppelcondensator ergens aan het einde van je signaalpad. Beide zouden makkelijk te traceren moeten zijn (kortsluiting geeft doorgaans vrij zichtbare schade...).

[ Voor 28% gewijzigd door Munchkin op 07-01-2003 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Prince_of_Darkness schreef op 07 January 2003 @ 08:51:
Eindtorren gaan niet zo maar kapot van transport (bijzonder lompe behandeling daargelaten, en dan heb ik het echt over directe impact op de tor zelf). Dat is een van de reden waarom fabrikanten blij waren dat de buizen de deur uit konden doen. Kortom die vent is een glasharde leugenaar als ie claimt dat die torren door transport zijn overleden. Er kunnen wel slechte contacten ontstaan door transport, en die _kunnen_ leiden tot falende torren. Maar dat zou gewoon een kwestie zijn van slechte contacten aantippen met een soldeerbout. Tbusquet, kun je die printen zelf niet nalopen op duidelijk zichtbare schade, en die verhelpen? Overigens moet ik wel zeggen dat 64V DC op de uitgang wel een beetje veel is. Dat kan eigenlijk maar 1 ding betekenen: een van je voedingsrails is direct met de uitgang verbonden. Aangezien die rails meestal alleen via de eindtorren gekoppeld zijn aan de uitgang, betekent dat dat er min. 1 eindtor de geest heeft gegeven plus, indien aanwezig, een ontkoppelcondensator ergens aan het einde van je signaalpad. Beide zouden makkelijk te traceren moeten zijn (kortsluiting geeft doorgaans vrij zichtbare schade...).
Nouja, ik heb hem verstuur naar, in mijn ogen, mensen die er veel verstand van hebben, en hem voor me na gaan kijken. Het is dus even afwachten. www.apparatenreparatie.nl vind je meer info over "de mannen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Die zullen vast wel een deskundigenopinie kunnen geven over dit verhaal. Liefst even schriftelijk laten bevestigen voor desnoods een paar euro's. Daarmee kan je naar de verkoper voor verdere actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Wekkel schreef op 07 januari 2003 @ 11:09:
Die zullen vast wel een deskundigenopinie kunnen geven over dit verhaal. Liefst even schriftelijk laten bevestigen voor desnoods een paar euro's. Daarmee kan je naar de verkoper voor verdere actie.
Ik ga hem gewoon daar laten repareren als het niet teveel geld kost. Ik heb geen zin in allemaal gelazer, in een poging om de kosten evt. te verhalen op de verkoper, dat lijkt me redelijk zinloos, aangezien hij volhoudt dat hij hem werkend de deur uit heeft gedaan. Het gaat mij er nu gewoon om dat ik een werkend apparaat krijg tegen niet al te hoge kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Als het goed is hebben ze hem binnen, nou maar hopen dat het meevalt met de schade :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tbusquet schreef op 07 January 2003 @ 19:19:
Als het goed is hebben ze hem binnen, nou maar hopen dat het meevalt met de schade :(
Ik hoop mee voor je :)

/me hoop mee, hoop mee, hoop mee, hoop mee, hoop mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit soort dingen vallen altijd tegen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Anoniem: 2111 schreef op 07 januari 2003 @ 20:12:
Dit soort dingen vallen altijd tegen :(
Nou bedankt voor het hart onder de riem :D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 09-05 21:04
Hij heeft wel gelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Zo, en bedankt weer heh !! Damn, ik kom hier nooit meer :( :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Relatief goed nieuws, heb bericht gehad van apparatenreparatie.nl ze kunnen de versterker repararen. Kosten ca. 80 euro en het kan binnen een aantal dagen klaar zijn. Dus dat valt opzich nog best mee, hij verteld er ook bij dat er al wel aan gerommeld was, dat iemand hem al geprobeerd had te repareren (verdacht)... nouja, maar even afwachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

:Y) heb je ook garantie op de reparatie?? wettelijk toch 3 maanden ?? wel even goed uitkijken..soms kan je dat gewoon dan ineens 80 euro voor niets betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 08:32

Mad_Demon

de dokter

Gitaarwerk schreef op 10 januari 2003 @ 10:14:
:Y) heb je ook garantie op de reparatie?? wettelijk toch 3 maanden ?? wel even goed uitkijken..soms kan je dat gewoon dan ineens 80 euro voor niets betalen
Ziet er betrouwbaar uit allemaal. Ik zou ze wel vertrouwen. :)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mad_Demon schreef op 10 januari 2003 @ 10:21:
[...]

Ziet er betrouwbaar uit allemaal. Ik zou ze wel vertrouwen. :)
Ja ziet er allemaal wel goed uit, maar het is toch een reparatie, zou ik altijd garantie op vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Anoniem: 50944 schreef op 10 januari 2003 @ 10:32:
[...]
Ja ziet er allemaal wel goed uit, maar het is toch een reparatie, zou ik altijd garantie op vragen ;)
Zoals je kunt lezen op hun site, geven ze 3 maanden garantie op hetzelfde defect. En als je wat verder op de site kijkt, dan zie je dat ze echt wel te vertrouwen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Versterker is gemaakt .. kosten 72,50.. Dus opzich nog wel te doen..

Ik krijg hem onder rembours terug gestuurd, dus deze week kan ik hopelijk weer naar hartelust spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52815

Ik krijg hem onder rembours terug gestuurd, dus deze week kan ik hopelijk weer naar hartelust spelen :)
Veel plezier :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Dank je, laten we hopen dat dat gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
tbus, is dit niet jou apparaat (Rotel RB990bx), staat op de site van apparatenreparatie.nl (http://www.apparatenreparatie.nl/Sub3/page3.html) :):
Afbeeldingslocatie: http://www.apparatenreparatie.nl/Images/Sub3/rotel.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Scarp op 11-01-2003 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Scarp schreef op 11 January 2003 @ 23:29:
tbus, is dit niet jou apparaat (Rotel RB990bx), staat op de site van apparatenreparatie.nl (http://www.apparatenreparatie.nl/Sub3/page3.html) :):
[afbeelding]
Ja, wilde ik net gaan melden :)

Leuk dat hij er nu al tussen staat !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Die website maar eens bookmarken voor als het ooit nodig is. Ziet er netjes uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

tbusquet schreef op 11 januari 2003 @ 23:32:
[...]

Ja, wilde ik net gaan melden :)

Leuk dat hij er nu al tussen staat !
Je bent toch niet hun eerste klant? :)
edit. o nee, op de site zie ik dat er verdomd leuke versterkers langskomen bij ze :9~

Overigens balen dat ie stuk was, gelukkig valt de reparatie mee. Mijn AVM eindbak is ook een tijdje geleden gerepareerd (zat een fluittoontje in 1 kanaal) voor 150 euro. Daar is ie wel voor terug naar de fabriek geweest (Duitsland).

Inmiddels heb ik btw deze amp gekocht als laagkanaal (tweedehands danwel, nog geen 2 jaar oud voor minder dan de helft)
Afbeeldingslocatie: http://www.diest-audio.com/sa50.jpg

http://www.diest-audio.com/sa_50_mkii_main_amp.htm

[ Voor 7% gewijzigd door Duck-Twacy op 12-01-2003 00:13 ]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-05 10:23
hihi de rechter sub zit nie in et midden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Reveal! schreef op 12 januari 2003 @ 10:46:
[...]

hihi de rechter sub zit nie in et midden :)
Dat is correct, de passieve radiatoren aan de voorkant zitten uit het midden, de ene 22mm naar links, de andere 22mm naar rechts, is opzettelijk gedaan, je kunt je woofer altijd het beste uit het midden zetten bij subs met een PR design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07-2020
Duck-Twacy schreef op 12 January 2003 @ 00:11:
[...]

Inmiddels heb ik btw deze amp gekocht als laagkanaal (tweedehands danwel, nog geen 2 jaar oud voor minder dan de helft)
[afbeelding]

http://www.diest-audio.com/sa_50_mkii_main_amp.htm
Ontzettend mooi dat plinius zeg!!

Misschien ook mooie voor mn stroomhongerige, lage gevoeligheid maggies (85 db).

Op het moment naar bryston aan het kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Heel cool die sub's, alleen vraag ik me toch af of de lichtere behuizing niet nadeling gaat werken.

We horen het wel als je ze getest hebt =]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
FFF schreef op 12 januari 2003 @ 20:53:
Heel cool die sub's, alleen vraag ik me toch af of de lichtere behuizing niet nadeling gaat werken.

We horen het wel als je ze getest hebt =]
Ik heb ze allang draaien hoor.. is niets mis met de behuizing, al denk ik erover om er was lood onderin te gooien, om ze iets zwaarder te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

tbusquet schreef op 12 januari 2003 @ 21:23:
[...]

Ik heb ze allang draaien hoor.. is niets mis met de behuizing, al denk ik erover om er was lood onderin te gooien, om ze iets zwaarder te maken.
ja ik heb het gelezen, alleen ik bedoel icm de rotel amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Wat heeft je eigenlijk doen beslissen voor de 400 gram passive ten faveure van de 265 gram? Die laatste kan je nl. ook nog verzwaren zodat je flexibeler bent...

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Redheinz schreef op 12 January 2003 @ 22:06:
Wat heeft je eigenlijk doen beslissen voor de 400 gram passive ten faveure van de 265 gram? Die laatste kan je nl. ook nog verzwaren zodat je flexibeler bent...
Lagere tuning freq.

Bovendien geeft een lichtere PR een hogere output op het gebied wat ik toch al weg filter. Boven de 50-60hz komt er echt niets meer bij de subs terrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Blaat: Dat klopt. CT196 etc. (Uit andere thread)

Ik zie dat jij je spul in een vrij kleine kamer hebt staan. Heb je niet een beetje veel headroom? Mijn CT196 is in ieder geval voor HT al zat in ca. 20 m2. Volgens spec zou ie op 30 Hz z'n -3dB punt moeten hebben, en dat haalt ie dus makkelijk met vette pieken en dalen door kamer waarschijnlijk. Ik vond het al erg leuk om dat ding te maken. Het klussen was eigenlijk al de helft van de lol. Nu dus al weer vrij vlot door gegaan met alcone laplace voor nieuwe HT-setup.
Kijk je wel eens op de duitse fora? Ik browse regelmatig even door audiomap. In Dld zijn de zelfbouw-fora iets aktiever dan hier in NL. Daar zit ik dan alleen te lezen over het algemeen. Van mijn Duitse omzwervingen kende ik jouw subje al. Daar geeft men het 265 gr. passief advies en levert men die sub met die lichtere PR. Omdat die directer reageert dan de 400 gr. Daarentegen lever je wel weer 1 a 2 Hz'jes in inderdaad, maarja is dat zo'n probleem?
Maar jij gebruikt die subs tevens om je main speakers te ondersteunen? Die zien er op het eerste gezicht niet zielig uit. Hebben ze dat nodig of vind je het gewoon leuk om te klussen? Want voor HT heb je aan 1 zo'n sub wel genoeg dunkt mij zo? Waar ga je de verzwaring (lood neem ik aan?) proppen? In die kleine kamer die je over hebt in je kubusjes, tenminste dat kamertje zie ik op pagina 1 van deze thread....? Maar dan zal je zeker weer moeten boren om erbij te kunnen, maar dan kan er wel een aantal kilo's aan lood-schroot in. Ik kan me voorstellen dat je moet verzwaren want die XA10S zonder verzwaring scheen al door kamers te wandelen met hun 500 gram aan membranen. En nu ben je ook het gewicht van de versterker kwijt....

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Redheinz schreef op 13 January 2003 @ 17:47:
Blaat: Dat klopt. CT196 etc. (Uit andere thread)

Ik zie dat jij je spul in een vrij kleine kamer hebt staan. Heb je niet een beetje veel headroom? Mijn CT196 is in ieder geval voor HT al zat in ca. 20 m2. Volgens spec zou ie op 30 Hz z'n -3dB punt moeten hebben, en dat haalt ie dus makkelijk met vette pieken en dalen door kamer waarschijnlijk. Ik vond het al erg leuk om dat ding te maken. Het klussen was eigenlijk al de helft van de lol. Nu dus al weer vrij vlot door gegaan met alcone laplace voor nieuwe HT-setup.
Kijk je wel eens op de duitse fora? Ik browse regelmatig even door audiomap. In Dld zijn de zelfbouw-fora iets aktiever dan hier in NL. Daar zit ik dan alleen te lezen over het algemeen. Van mijn Duitse omzwervingen kende ik jouw subje al. Daar geeft men het 265 gr. passief advies en levert men die sub met die lichtere PR. Omdat die directer reageert dan de 400 gr. Daarentegen lever je wel weer 1 a 2 Hz'jes in inderdaad, maarja is dat zo'n probleem?
Maar jij gebruikt die subs tevens om je main speakers te ondersteunen? Die zien er op het eerste gezicht niet zielig uit. Hebben ze dat nodig of vind je het gewoon leuk om te klussen? Want voor HT heb je aan 1 zo'n sub wel genoeg dunkt mij zo? Waar ga je de verzwaring (lood neem ik aan?) proppen? In die kleine kamer die je over hebt in je kubusjes, tenminste dat kamertje zie ik op pagina 1 van deze thread....? Maar dan zal je zeker weer moeten boren om erbij te kunnen, maar dan kan er wel een aantal kilo's aan lood-schroot in. Ik kan me voorstellen dat je moet verzwaren want die XA10S zonder verzwaring scheen al door kamers te wandelen met hun 500 gram aan membranen. En nu ben je ook het gewicht van de versterker kwijt....
Wat een vragen !

Ok, 1tje was genoeg, maar met 2 kleinere hoef je minder stress aan iedere sub te geven, bovendien krijg je een homogenere bassweergave. Samen leveren ze meer SPL in het supersonisch laag, dat vind ik wel erg fijn.

Ik heb net lood.. en wat extra fiberfill gekocht voor in de subs, lood voor het extra gewicht.. en fiberfill voor de extra demping. En ik hoef niets open te boren of wat dan ook, hier komen de INSLAGMOEREN om de hoek kijken :D
Je schroeft gewoon de PR's eruit en dan heb je toegang tot de kast. En de kast heeft maar 1 ruimte hoor, die plaat met gaten erin is een verstevigingsplaat, en die voorkomt tevens het ontstaan van staande golven. Ik zit er zelfs nog over te denken om de PR's meer te verzwaren, dan kunnen ze nog net wat lager, gaat wel ten koste van de SPL, maar die beur ik wel weer op met het versterkervermogen van de Rotel.

Ze ondersteunen idd ook de 604's met het sublaag. Ze staan afgefilterd op 40hz. En ze zijn behoorlijk "snel".

[ Voor 3% gewijzigd door tbusquet op 13-01-2003 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Dus lood erbij om te verzwaren, fiberfill erin om virtueel te vergroten... Lijkt me een goed plan. Fiberfill????? Nooit aan gedacht!!! Mijn broer heeft een stoffenwinkel. Nooit verwacht dat hij mij nou eens snel zou helpen met mijn hobby :)
Ik vind het een interessante sub. Maar ben ook nog steeds erg geinteresseerd in de shiva. En daar (ls-wagner) rij ik elk jaar in ieder geval 2 keer zeer vlak langs (A3). Alleen dan krijg je weer zo'n puist van een bak in je kamer. Dat is wel het gave van deze apparaten, relatief lekker compact.
Hoe ga je ze nou filteren of hoe heb je ze gefilterd? Bij passief (te) botte spoelen, zodat je al bijna beter een actieve kan kopen zoveel ben je kwijt volgens mij...

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

hervaz schreef op 12 January 2003 @ 20:02:
[...]

Ontzettend mooi dat plinius zeg!!

Misschien ook mooie voor mn stroomhongerige, lage gevoeligheid maggies (85 db).

Op het moment naar bryston aan het kijken...
offtopic:
De verkoper had er nog 1 te koop, even oud (het is overigens maar 50 watt bij 8 ohm, 100 bij 4 ohm)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Redheinz schreef op 13 januari 2003 @ 18:20:
Dus lood erbij om te verzwaren, fiberfill erin om virtueel te vergroten... Lijkt me een goed plan. Fiberfill????? Nooit aan gedacht!!! Mijn broer heeft een stoffenwinkel. Nooit verwacht dat hij mij nou eens snel zou helpen met mijn hobby :)
Ik vind het een interessante sub. Maar ben ook nog steeds erg geinteresseerd in de shiva. En daar (ls-wagner) rij ik elk jaar in ieder geval 2 keer zeer vlak langs (A3). Alleen dan krijg je weer zo'n puist van een bak in je kamer. Dat is wel het gave van deze apparaten, relatief lekker compact.
Hoe ga je ze nou filteren of hoe heb je ze gefilterd? Bij passief (te) botte spoelen, zodat je al bijna beter een actieve kan kopen zoveel ben je kwijt volgens mij...
Rotel pre/pro filtert af, de Rotel RB990 poweramp versterkt, gaat prima :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Aha. Met welke pre werk je?
Ongetwijfeld de 1066? Niet dat ik 'm direkt ken hoor, maar vind het wel mooie apparaten. Daarop kan je de kantelfrequentie vande sub dus ook instellen? Wel mooi opgelost dan.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Redheinz schreef op 13 januari 2003 @ 19:38:
Aha. Met welke pre werk je?
Ongetwijfeld de 1066? Niet dat ik 'm direkt ken hoor, maar vind het wel mooie apparaten. Daarop kan je de kantelfrequentie vande sub dus ook instellen? Wel mooi opgelost dan.
Yupz :)

Is fijne machine, en kantelfreq is voor de sub in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Zo, vanavond even loop omgesmolten tot een massief blok wat nu in ieder subje ligt :)

En de hele kast vol gestopt met fiberfill, het resultaat is zeker niet verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8456

Verklein je met al dat lood en fiberfill niet het volume? Verder hoop ik dat de versterker precies doet met de sub wat je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Redheinz schreef op 12 januari 2003 @ 22:06:
teacher schreef op 29 December 2002 @ 23:09:
waarom heb je gekozen voor de 400 gr slave en niet de 250?
hmmmzzz

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8456 schreef op 14 januari 2003 @ 00:16:
Verklein je met al dat lood en fiberfill niet het volume? Verder hoop ik dat de versterker precies doet met de sub wat je wilt :)
Het lood snoept wel een beetje van de inhoud af, maar dat compenseer je ruimschoots met het Fiberfill, dit vergroot de ruimte namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Fiberfill vergroot de ruimte doordat het niet massief is, het is luchtig. Het effect is dat de snelheid van het geluid omlaag gaat, hierdoor vergroot je de acoustische ruimte in de box. Dit gaat wel ten koste van je max SPL, omdat het spulletje ook dempt.

[ Voor 16% gewijzigd door Redheinz op 14-01-2003 08:44 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:06
tbusquet schreef op 13 januari 2003 @ 23:19:
Zo, vanavond even loop omgesmolten tot een massief blok wat nu in ieder subje ligt :)

En de hele kast vol gestopt met fiberfill, het resultaat is zeker niet verkeerd :)
Zijn er al nieuwe foto's in de maak?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
twopack schreef op 14 januari 2003 @ 12:04:
[...]

Zijn er al nieuwe foto's in de maak?
Natuurlijk :D Moet ze alleen nog ff "ontwikkelen" had is gisteravond even geen tijd meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na het lezen van al die goede ervaringen over de peerless xls-10 met slave heb ik 2 setjes besteld bij Speaker & Co. Deze heb ik vorige week binnen gekregen en ben nu vandaag klaar met de eerste kast. Ik heb mdf van 44 mm gebruikt (2x 22mm) voor een netto kast inhoud van 30,7 liter. Ik had al een stel Vifa 25 WN 250 subwoofers met aktieve filtering op een losse stereo eindversterker. Heb ze net vergeleken, wat blijkt de Vifa gaat veel lager ! Deze Vifa speaker zit in een basreflex kast van spaanplaat zelfs. Vind de Peerless dus tegenvallen. Wat opvalt is dat de slave van 400 gram maar amper uitslaat in verhouding met de XLS 10, hoe is dat bij jou Tbusquet ????
Na mijn weten is de kast luchtdicht. Ik krijg van de week nog 2x de Hypex HS 200, maar krijg nu het gevoel dat ik onnodig geld heb uit gegeven. Zou na het inspelen de Peerless speakers echt veel lager gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Anoniem: 71114 schreef op 14 januari 2003 @ 18:58:
Na het lezen van al die goede ervaringen over de peerless xls-10 met slave heb ik 2 setjes besteld bij Speaker & Co. Deze heb ik vorige week binnen gekregen en ben nu vandaag klaar met de eerste kast. Ik heb mdf van 44 mm gebruikt (2x 22mm) voor een netto kast inhoud van 30,7 liter. Ik had al een stel Vifa 25 WN 250 subwoofers met aktieve filtering op een losse stereo eindversterker. Heb ze net vergeleken, wat blijkt de Vifa gaat veel lager ! Deze Vifa speaker zit in een basreflex kast van spaanplaat zelfs. Vind de Peerless dus tegenvallen. Wat opvalt is dat de slave van 400 gram maar amper uitslaat in verhouding met de XLS 10, hoe is dat bij jou Tbusquet ????
Na mijn weten is de kast luchtdicht. Ik krijg van de week nog 2x de Hypex HS 200, maar krijg nu het gevoel dat ik onnodig geld heb uit gegeven. Zou na het inspelen de Peerless speakers echt veel lager gaan?
Ze vallen mij absoluut niet tegen. En de PR gaat pas uitslaan bij hele lage freq's...

En tja, als ze je niet bevallen, had je misschien eerst eventjes bij speakerenco of speakerland langs moeten gaan. Daar hebben ze XA10 gewoon afgebouwd staan om te beluisteren. De Hypex HS200 is een mooie amp, alleen persoonlijk had ik er dan ook 2 nodig gehad, dus ga ik liever voor een losse poweramp. Puur omdat de prijs/performance dan behoorlijk omhoog gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door tbusquet op 15-01-2003 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71114 schreef op 14 January 2003 @ 18:58:
Als je vifa's in een kast zitten met dunne wanden, dan resoneerd er gewoon meer mee met als gevolg dat je meer (gekleurde) bas krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Maar bas is bas. Als de Vifa beter bevalt dan de Peerless kan ik me voorstellen dat je teleurgesteld bent. Vantevoren luisteren had inderdaad deze deceptie kunnen voorkomen.

Kan je nog een beetje spelen met de kastgrootte voor deze combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Spaanplaat is niet zo slechtvolgens mij. Als het maar dik genoeg is heeft het ook zat stijfheid. Hoeft geen lullig kassie te zijn.
Waar ik aan dacht:
buttman, verkijk je je misschien niet op de lagere gevoeligheid van die XLS-10's?

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Tbusquet, Taco, Wekkel en Redheinz:

Ben nu bijna klaar met lijmen van kast 2. Ik gebruik de volgende binnenmaten 60x30x17 cm. Met in het midden een verstevigingschotje rondom. Ik heb dus geen kubus gemaakt. Was aan het schuiven met de bovendeksel, die boven de slave komt, laat ik nu een kier vrij dan klinkt de box "harder" ongeveer gelijk aan de Vifa. Je hoort dan een soort "hoem" bas. Een vriend zegt dat is een wat hogere bas rond de 60 Hz die dan harder doorkomt.
Mijn vriend zegt "probeer ze eens in een andere ruimte" Wij de hele handel naar de slaapkamer slepen, wat blijkt nu de Peerless gaan lager. De woonkamer dempt de hele lage tonen dus meer. (2 wanden zijn een gipsplaatwandje) Ik had dus 2 x de Hypex besteld, 1 voor in de woonkamer en 1 voor de slaapkamer maar zoals het nu lijkt gaan de beide Peertjes naar de slaapkamer. En Redheinz: je hebt gelijk je verkijkt je snel op de gevoeligheid. Ik heb net als Tbusquet inslagmoeren en inbusbouten gebruikt kan dus nog met wat extra dempings materiaal aan de gang gaan.
Die Vifa's heb ik ongeveer 10 jaar geleden ook bij S & Co gekocht (Groningen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Die oemph die jij beschrijft is idd rond de 60-70hz.. Persoonlijk vind ik die wat storend, helemaal omdat in mijn ruimte dat staande golven zijn. Het design met PR van Peerless komt echt behoorlijk laag, -6 rond de 17-18hz. Maar ik moet toegeven dat ze niet heel makkelijk te plaatsen zijn, ik vind ze in een hoek het beste presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Vanaf welke frequentie filter je eigenlijk af, buttman?
Als je nl het plaatje bekijkt van de responsie dan zit dat ding boven 100 Hz op zo'n 111 dB (330W) en bij 25 Hz op zo'n 104 dB als je het zootje invult in Unibox.
Als jij nu affiltert op zo'n 120Hz dan kan ik me voorstellen dat het ruk klinkt. Misschien lager affilteren dus?
Kijk maar eens naar de respons op
http://www.audiocad.de/u/bauvor/xls10/d_sub.html
Ik heb dus geen kubus gemaakt. Was aan het schuiven met de bovendeksel, die boven de slave komt, laat ik nu een kier vrij dan klinkt de box "harder" ongeveer gelijk aan de Vifa. Je hoort dan een soort "hoem" bas.
Lijkt me te kloppen is een Bass-reflex-poort van 30*2= 60cm2 (gokje, spleet van 2 cm) en 4,4 cm diep in een 30 liter kassie geeft inderdaad een mega-respons op 80 Hz in lspcadlite.
Je weet toch wel zeker dat dat dakkie goed dicht zit he? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Redheinz op 15-01-2003 19:30 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tbusquet schreef op 13 January 2003 @ 23:19:

Ik weet niet in wat voor vorm je het lood binnen kreeg, maar had je niet veel beter het tegen de wanden kunnen plakken, zo verzwaar je de individuele onderdelen ook en dat zorgt weer voor een stijvere kast. Wat weer het geluid ten goede komt.

Wat je nu hebt gedaan heeft toch gewoon hetzelfde effect als een tegel op je sub leggen? (niet dat dat bij jou past, maar je snapt het idee ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Anoniem: 50944 schreef op 15 January 2003 @ 20:13:
[...]
Ik weet niet in wat voor vorm je het lood binnen kreeg, maar had je niet veel beter het tegen de wanden kunnen plakken, zo verzwaar je de individuele onderdelen ook en dat zorgt weer voor een stijvere kast. Wat weer het geluid ten goede komt.

Wat je nu hebt gedaan heeft toch gewoon hetzelfde effect als een tegel op je sub leggen? (niet dat dat bij jou past, maar je snapt het idee ;) )
Wanden zijn dik genoeg, en kast is ook stijf genoeg, ik wilde gewoon meer gewicht, dat hij minder mee trilt, en dat is gelukt met het omsmelten van het lood, die loodplakken lagen te klapperen tegen elkaar aan.

Ik ga ff foto's ontwikkelen, brb, met fotos.

Pagina: 1 2 3 Laatste