Zelfbouwprojector/beamer: Hoe kom ik aan de lens?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.918 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
Ik wil met een LCD-schermpje een projector maken, ik heb nu alle onderdelen behalve de lens. Ik zou ook niet weten waar ik deze kan krijgen. Waar kan ik zoeken? Op internet? Of in de buurt van Apeldoorn of Enschede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraag het eens bij een opticien. of bel gewoon het philips natlab...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht op marktplaats.nl , bij afdeling Fotografie/Lenzen? Mag ik vragen hoe je je LCD-schermpje aanstuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

probeeer er op te letten watvoor soort lens je neemt als je er een aantal gevonden hebt, te bol en je beeld op het scherm wordt te groot zodat je de beamer dichterbij moet zetten, is de lens niet bol genoeg dan is het beels juist kleiner en moet je de beamer weer vederweg zetten.

al enig idee watvoor lamp je gebruikt?

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Ik stuur mijn LCDtje aan met via een cinch ingang en ik wil graag een Fresnel gebruiken, maar zou niet weten waar je deze kunt krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
fresnellens kun je wel krijgen bij ebay.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Fresnel lens? Denk niet dat dat veel zin heeft om daarmee te projecteren. Zo'n lens bestaat uit een geribbeld oppervlak dat dus voor vertekening van je beeld zal zorgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.desisti.it/ImagesNEW/magis/MAGIS%20MO%20dx.jpg

Op het plaatje zie je een spotje van Desisti met een fresnel lens.

Je kan het beste even informeren bij een lichtverhuur- of verkoop bedrijf bij je in de buurt. Daar kunnen ze je vast wel aan een oude lens helpen die wel geschikt is om mee te projecteren.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2002 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker.nu
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:57

Tweaker.nu

we all float down here

misschien een oude diaprojector slopen ?

yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
lichtverhuur is misschien nog niet eens zo'n gek idee. Het hoeft trouwens niet perse Fresnel te zijn, als het maar een groot oppervlak heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
ik vond trouwens ook veel aanbieders in Amerika onder de zoekterm "magnifying sheet". Misschien dat iemand mij daarmee kan vertellen waar ik zoiets kan vinden

zoiets bedoel ik: Afbeeldingslocatie: http://www.magnifyingglasses.co.uk/acatalog/p-images/hlph_2.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door arjandijk162 op 25-12-2002 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
ik kick toch maar even

anders is het misschien een idee om een inkoopactie te starten vanaf http://3dlens.com/enter.html

De verzendkosten zijn maar 7 euro en de lenzen zelf zijn $1,79 of $2,39, afhankelijk van de grootte

Als er geen betere ideeen komen voor het bestellen in Nederland begin ik een inkoopactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Lampje zei me verder te gaan in dit topic, nav dit toic:
Ik was bezig om een soortement van budget beamer te bouwen, maar nu wilde ik het eens ietsje professioneler aanpakken en ik heb er goed vertrouwen in dat t wel gaat lukken.

het enigste wat ik nog nodig heb om te kunnen gaan testen is een lens

volgens de formule 1/b + 1/v = 1/f kwam ik uit op f = 0,27 m

hieruit volgt volgens mij dat de dioptrie 3,66 is.

waar zou ik een dergelijke lens kunnen kopen ?
ik zat zelf te denken aan een fotozaak, maar ik vraag me af of die ook lenzen appart verkopen, zonder behuizing zeg maar daar heb ik toch niks aan.

iemand een link/tip/ingeving ?
Ik heb al verschillende lenzen geprobeerd en het beste resultaat heb ik tot nog toe nog gekregen met een lens uit een speelgoed verrekijker :)
ook een vergrootglas werkt redelijk, maar die is nog sterker en dus minder toepasbaar.

Weet iemand trouwens in welke eenheid ze de brandpuntsafstand (f) van een fotolens noteren ?

@ arjandijk, als je zon lens wil bestellen wil ik er ook wel een, ik heb alleen geen beschikking over een credit card, dus dat gedeelte zou jij moeten regelen.

toch wil ik liever een 'gewone' lens ipv een fresnel lens, dus the search continues

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kan dat LCD-schermpje tegen de hitte van die lamp?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf ook op zoek naar fresnellens en heb verschillende amerikaanse sites gezien waar je die fresnellensen kan bestellen. Het enigste nadeel is dat je alleen kan bestellen met creditcard en die willen mijn ouders niet uitlenen :( Ik heb dus gekeken op nederlandse sites, alleen nix geschikts gevonden. Alleen van die hele dure van speciaal glas vanaf 300euro. Ook heb ik bij ebay gekeken alleen dat word misschien lastig met verzenden. Ik vind het dus wel een goed idee om een soort inkoopactie te doen. Het beeld schijnt ook wel redelijk goed te zijn heb ik op sommige sites gezien. Heb zelf met een vergrootglas geprobeerd met een tvtje en daar komt een verrassend goed beeld vanaf en met een fresnellens kan het alleen maar beter worden.

Wat voor LCD heb je trouwens? Waar gekocht en voor hoeveel?

Ik zal dit topic in de gaten houden, want het is een goed alternatief voor een echte beamer, want heb geen 2000 pleuros over voor een projector.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2002 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Wat voor lamp gebruik jij?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan je zo een lens niet uit een oud kopierapparaat halen? die gebruikte ik vroeger altijd om doormiddel van de zon een papiertje in de brand te steken >:) (overigens nooit echt gelukt :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 29 December 2002 @ 00:31:
kan je zo een lens niet uit een oud kopierapparaat halen? die gebruikte ik vroeger altijd om doormiddel van de zon een papiertje in de brand te steken >:) (overigens nooit echt gelukt :P)
Hoezo nooit gelukt? Dat doe je toch zo! Bij ons vloog er een keer een krant in de fik die vervolgens de straat in waaide >:)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awkwarding
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11-2023

Awkwarding

Rommel

Zelf een beamer maken, dat ik daar nog niet aan gedacht had!!
Ik wilde eerst ook een beamer, maarja, vond het ook zwaar te duur. Maar dus zelf maken ken ook. Alleen dan heb ik dus 1 vraag..

hoe? :*)

Opel Manta POWER!!! Toyota Celica RA28!!!

DealExtreme infopagina! -> deal-extreme.blogspot.com Uitleg en handige info!
Voor al je gadgets/accessoires/onderdelen die je maar kunt bedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:24
arjandijk schreef op 25 December 2002 @ 19:34:
ik vond trouwens ook veel aanbieders in Amerika onder de zoekterm "magnifying sheet". Misschien dat iemand mij daarmee kan vertellen waar ik zoiets kan vinden

zoiets bedoel ik: [afbeelding]

Zoiets heb ik volgensmij nogwel. Klopt het dat het achter een LCD scherm (in bijv. een laptop) zit :?
arjandijk schreef op 27 December 2002 @ 00:33:
ik kick toch maar even

anders is het misschien een idee om een inkoopactie te starten vanaf http://3dlens.com/enter.html

De verzendkosten zijn maar 7 euro en de lenzen zelf zijn $1,79 of $2,39, afhankelijk van de grootte

Als er geen betere ideeen komen voor het bestellen in Nederland begin ik een inkoopactie
Goed idee, * Xandrios = in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik had je er al over gemeeld (arjandijk), dus ik zou zeggen start die actie :)

als dat niet gaat ivm het gebrek aan een credit card, dan zou ik zeggen, wie wil z'n credit card gebruiken om voor mij 20 lenzen te kopen ?

dan regel ik de rest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Even over dat betalen: Als jij naar de bank gaat en zegt: 'ik wil dit geld van deze rekening naar deze rekening in het buitenland overmaken', dan kunnen ze dat doen voor jou hor! Zorg er wel voor dat het bedrijf in kwestie weet waar het pakket heen moet en van wie het geld is ;).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

LauPro schreef op 29 december 2002 @ 02:30:
Even over dat betalen: Als jij naar de bank gaat en zegt: 'ik wil dit geld van deze rekening naar deze rekening in het buitenland overmaken', dan kunnen ze dat doen voor jou hor! Zorg er wel voor dat het bedrijf in kwestie weet waar het pakket heen moet en van wie het geld is ;).
dat weet ik, daar heb ik me een tijdje geleden al eens over laten informeren @ postbank :)

maar creditcard bespaart je uiteindelijk gewoon een heleboel ellende.
Ik heb aan een vriend van me gevraagd of ie het betalingsgedeelte kan regelen. Daar horen jullie morgen meer over hopelijk, als dat gaat dan kunnen jullie bij mij jullie lenzen bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Atgast schreef op 29 december 2002 @ 02:37:
[...]

dat weet ik, daar heb ik me een tijdje geleden al eens over laten informeren @ postbank :)

maar creditcard bespaart je uiteindelijk gewoon een heleboel ellende.
Ik heb aan een vriend van me gevraagd of ie het betalingsgedeelte kan regelen. Daar horen jullie morgen meer over hopelijk, als dat gaat dan kunnen jullie bij mij jullie lenzen bestellen :)
Dat snap ik (gezien je ervaring met ia's ;)), maar het war meer een post naar de topicstarter toe eigenlijk :P.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 december 2002 @ 00:18:
Een Fresnel lens? Denk niet dat dat veel zin heeft om daarmee te projecteren. Zo'n lens bestaat uit een geribbeld oppervlak dat dus voor vertekening van je beeld zal zorgen.

[afbeelding]

Op het plaatje zie je een spotje van Desisti met een fresnel lens.

Je kan het beste even informeren bij een lichtverhuur- of verkoop bedrijf bij je in de buurt. Daar kunnen ze je vast wel aan een oude lens helpen die wel geschikt is om mee te projecteren.
Dat hangt van de kwaliteit van die fresnel lens af. Een zuivere bootst netjes de bolling van een "normale" lens na. Kijk maar naar de pic en uitleg op onderstaande link. (btw, mag ik zo'n plaatje ook in het forum zelf laden gezien het van een andere site komt?)
http://hyperphysics.phy-a...e/geoopt/fresnellens.html

Als je lenzen zoekt, wat d8 je van een oude overhead projector, die moeten vast wel te krijgen zijn. Er was ook een topic waarbij ze een lcd op een overhead neer wilden leggen om op die manier te projecteren.

Beamer zelf bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik heb nog een site gevonden waar ze zo'n lens verkopen denk ik, tis duits en dat begrijp ik niet zo goed :P
http://www.bigscreen.schiemann-media.de/

Moet wel heel wat zijn volgens de intro :D :D

[ Voor 16% gewijzigd door bobo1on1 op 29-12-2002 15:51 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 29 December 2002 @ 15:32:
Ik heb nog een site gevonden waar ze zo'n lens verkopen denk ik, tis duits en dat begrijp ik niet zo goed :P

En volgens mij is het ook wat!!
Volgens mij zijn de problemen nu opgelost van hoe je een geschikte lens moet vinden. Ik heb er inmiddels een lens besteld en dat kan gewoon via rembours!!!
THNX voor de link!!!!!!!
en nu wachten wanneer ik hem krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Als je em binnen hebt laat even weten of het werkt dan bestel ik er zelf ook 1.
en die intro wordt je ook wel zat na de 3e keer

[ Voor 28% gewijzigd door bobo1on1 op 29-12-2002 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik heb bij duitsland er 2 besteld, en bij 3dlens 10 stuks althans 10 pakketjes, keep you posted als ik er over heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
En wat voor lamp gebruik je eigenlijk?
Ik zit erover te denken om zo'n 300 watt of 500 watt bouwlamp van gamma te gebruiken.

Ik vraag me ook af of deze lenzen gewoon ergens te koop zijn, ik ga eens rondkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:41

RammY

Dát!

En vind PhreaK dat ook goed >:)

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar wat voor LCD gebruikt iedereen nou? Ik heb geen idee waar en voor hoeveel ik die kan kopen.
Ik zat eerst te denken om mijn TFT-monitor in een doos te zetten en dan de fresnellens ervoor, dat zou ook werken volgens bepaalde sites.
Maar als je een LCD hebt die kan doorschijnen kan je er een licht achter zetten dan word het beeld nog sterker. Maar ja waar halen jullie die weg??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm, volgens mij kan je bij de meeste TFT's gewoon de achterkant verwijderen en er dan doorheen schijnen. Tenminste: dat was wat ik vond toen ik hier een tijdje geleden mee bezig was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:24
RamShackle schreef op 29 December 2002 @ 18:49:
[...]

En vind PhreaK dat ook goed >:)

ach...we zien wel ;)
bobo1on1 schreef op 29 December 2002 @ 15:32:

Ik ben (nog?) niet zo thuis op dit gebied, maar is zo'n Fresnel Linse gewoon plat :?

Ik vind dit wel vrij 'verschillend' eruit zien eik:

Afbeeldingslocatie: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/geoopt/imggo/fresnel.gif

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Cutebritney/Folie_gross_191x155.jpg

Vierkant :? wtf :D

En het verhaaltje wat erbij staat:
Natürlich können Sie auch andere Linsen zum Bau verwenden - aber Sie werden nirgendwo eine größere Linse zum selben Preis finden, die sich so gut zum Bau eignet. Fresnel-Sammellinse im XXL-im Format (fast DIN A 4!), nur 0,6 mm flach und 39 g leicht. Vergrößert eine ganze Buchseite 2-fach. Vorsicht! Diese Linse ist zugleich ein unglaublich starkes Brennglas, das die Sonnenwärme im Brennfleck auf das 400-fache konzentriert und trockenes Holz sofort in Flammen aufgehen lässt. Größe: 274 x 210 mm Brennweite: + 310 mm
Op welke vergroting moet ik dan rekenen :?
Het enigste dat ik eruit kan opmaken is dat hij 2 maal vergroot..maar op welke afstand ? :D

* Xandrios dacht eraan om een PSone LCD schermpje te gaan gebruiken. Maar als dit spul zo groot is, waarom dan niet meteen een oude laptop met 14' LCD oid gebruiken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hullepim
  • Laatst online: 19:27
Is er ergens een how to te vinden voor dit? Ik ben ook wel geinterreseerd om zo iets te maken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een paar linkjes:

http://www.audiovisualizers.com/madlab/lcd_proj.htm

http://www.bstvcentral.b0x.com/

1e is met doorzichtbare lcd en lamp erachter
2e is lens voor tv

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn volgens mij ook nog andere topics over dit onderwerp. Alleen kan met de search niet meer vinden. Wel een topic met een overheadprojector, wat ook een vet idee is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 11:20:
maar wat voor LCD gebruikt iedereen nou? Ik heb geen idee waar en voor hoeveel ik die kan kopen.
Ik zat eerst te denken om mijn TFT-monitor in een doos te zetten en dan de fresnellens ervoor, dat zou ook werken volgens bepaalde sites.
Maar als je een LCD hebt die kan doorschijnen kan je er een licht achter zetten dan word het beeld nog sterker. Maar ja waar halen jullie die weg??
Elke lcd kan doorschijnen, zo'n scherm bestaat zeg maar uit een plaat met pixels erop en een lamp erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
hallo, ik dacht dat dit topic dood was, maar ik zie ineens een hele hoop reacties, heel cool.

Ik heb al lang eerdere topics doorgebladerd en kwam daar eigenlijk als enige idee, het idee van de overheadprojector tegen. Een overheadprojector is vrij duur en moeilijk te krijgen, dus dat leek me niet echt een hele bruikbare oplossing.

Ik heb een PSOne schermpje alsd LCD van pirana, ik geloof 4 inch ofzo. De kwaliteit is niet denderend, maar als het eerste projectje lukt dan kan ik altijd een betere lcd gaan kopen.

Ik heb de link voor lenzen uit duitsland net even gecheckt en dat is misschien wel wat.

Ik heb zelf gisteren een ouder super8 camera van het kringloopcentrum gehaald met een flinke verstelbare zoomlens (8mm-64mm) dus ik denk dat ik daar eerst wat mee ga expirimenteren, als lamp weet ik nog niet wat ik ga gebruiken, maar heb al wel een aantal opties gezien op andere sites.

De lamp kun je eventueel koelen met een ventilator en je kunt een dikke glasplaat voor het lcd zetten om deze tegen de warmte te beschermen

Ik ben benieuwd naar de resultaten van de eerste mensen die hun lens uit DLD krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik heb net een 500 watt halogeenlamp bij gamma gehaald, het licht is wel iets te geel overdag, als het donker is zal dat wel schelen denk ik, hij was maar 7,50 :)

Ik zit eraan te denken om 2 lensen te gebruiken, 1 om het licht van de lamp op de lcd te concentreren en 1 om een mooi beeld op de muur te krijgen.

De lamp straalt een mooie vierkante straal uit die uit elkaar gaat, met een lens moet je hier een mooie rechte vierkante straal van maken.

De koeling ga ik doen met behulp van een hoop fans en wat pvc om een mooie duct te maken.

edit:
in een kamer waar het wat donkerder is is die lamp toch best wit :)

edit2:
Die lamp kun je ook als verwarming gebruiken, jezus wat warm wordt het hier 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door bobo1on1 op 31-12-2002 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
suc6, ben benieuwd of je lcd die warmte gaat trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

je moet zo'n spiegel gebruiken met coating, dan kun je die spiegel koelen, en gaat nog maar 1% ofso van de warmte naar je lcd scherm, erg sneaky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak zelf gebruik van een OHP met een 260 watt lamp en een lcp paneeltje erop. Is echt goed te kijken :). Ik heb er ook aan gedacht om zelf een projector te maken met een 5" lcd, maar dat werd toch ook wel aardig duur. Ik ben wel benieuwd hoe je die bouwlamp van 500 watt will gaan koelen? Als er mensen zijn met pics post deze dan he, want dat is natuurlijk wel vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Atgast schreef op 02 januari 2003 @ 08:18:
je moet zo'n spiegel gebruiken met coating, dan kun je die spiegel koelen, en gaat nog maar 1% ofso van de warmte naar je lcd scherm, erg sneaky
En waar haal je zo'n ding dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 08:54:
Ik maak zelf gebruik van een OHP met een 260 watt lamp en een lcp paneeltje erop. Is echt goed te kijken :). Ik heb er ook aan gedacht om zelf een projector te maken met een 5" lcd, maar dat werd toch ook wel aardig duur. Ik ben wel benieuwd hoe je die bouwlamp van 500 watt will gaan koelen? Als er mensen zijn met pics post deze dan he, want dat is natuurlijk wel vet.
gebruik je een speciale OHP LCD of heb je zelf iets gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak gebruik van een Nview Spectra C. Dit is een lcd scherm wat speciaal voor op een overhead is. Het scherm heeft een resolutie van 640*480 (voor mij ruim voldoende) en heeft een s-video en composiet ingang. Op deze manier heb ik mijn dvd erop aangesloten en kan ik er ook tv op kijken als ik wil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
http://www.alecs.tv/alecstcc/enter.html

Nog een site waar ze dat soort lenzen verkopen, ok het is wel voor mensen die niet goed kunnen zien maar volgens mij zijn het gewoon dezelfde lenzen.

En ze schijnen geen verzendkosten te rekenen ofzo :?

Nog maar een linkje dan, staat leuk in de search http://www.worldwidevisio...lnr=Low%20Vision%26Loepen

[ Voor 21% gewijzigd door bobo1on1 op 02-01-2003 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

das handig, er staan alleen nergens gegevens over de sterkte van de lens, jammer

maar ach ik ben nu tohc geld aant uitgeven, ik denk dat ik er hier ook 2 bestel :P
(de bestelling uit amerika is overigens gecanceld)

hmm, ik kan er niet bestellen zie ik nu, ik krijg steeds een foutmelding :(

[ Voor 16% gewijzigd door Arjan op 02-01-2003 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Niet online
Cutebritney schreef op 30 december 2002 @ 12:16:

[...]

ach...we zien wel ;)

[...]

Ik ben (nog?) niet zo thuis op dit gebied, maar is zo'n Fresnel Linse gewoon plat :?

Ik vind dit wel vrij 'verschillend' eruit zien eik:

[afbeelding]

[afbeelding]

Vierkant :? wtf :D

En het verhaaltje wat erbij staat:

[...]

Op welke vergroting moet ik dan rekenen :?
Het enigste dat ik eruit kan opmaken is dat hij 2 maal vergroot..maar op welke afstand ? :D

* jevn dacht eraan om een PSone LCD schermpje te gaan gebruiken. Maar als dit spul zo groot is, waarom dan niet meteen een oude laptop met 14' LCD oid gebruiken 8)7
Hm, ik kan nog een keer hetzelfde linkje posten. Daar staat dezelfde afbeelding in + een engelse uitleg.

Het komt hier op neer: Een lens werkt dmv breking. Doordat een lens een mooie bolling heeft komen lichtstralen die evenwijdig de lens binnenkomen samen in één punt aan de andere kan van de lens: het brandpunt.

Die fresnell lens werkt precies hetzelfde alleen is hierbij gewerkt met een heleboel "losse" stukjes. Een nadeel van deze lens is alleen dat deze niet een heel goeie kwaliteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Misschien is dat juist handig, dat je dat niet elke pixel van het lcd ziet maar een soort van anti-aliasing effect krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

Nogal vergezocht, maar je hebt van die opplak-fresnellenzen die je op de achterruit van je busje kan plakken zodat je wat makkelijker kan parkeren. Misschien is dat een mooie elcheapo-oplossing? (zie het nog niet zo 1-2-3 gebeuren, maar wie weet ;))

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
heb ik ook aan gedacht ja. Ik ken de Fresnel lenzen ook alleen van de auto en van overheadprojectors. Maar had nog niet bij de halfords gekeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inmiddels een fresnel lens binnen! Heb hem besteld bij dat bedrijf in Duitsland.(http://www.bigscreen.schiemann-media.de/) Ik had hem dinsdag besteld en vandaag (vrijdag) binnen. Echt snel en goedkoop want heb tot nu toe niet betaald, want postbode vroeg geen geld. Heb hem uitgetest voor tv en dat gaat boven verwachting goed, alleen beeld op de kop en in spiegelbeeld. Hier moet ik nog iets voor vinden. Nog een lens ofzo, of iets met spiegel?? Maar ik denk toch dat ik het met een lcdtje doe en daar licht achter. Maar wie fresnellensen wil kan ze in duitsland bestellen en binnen 3 dagen via rembours thuis!!! :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bang dat het niet zo makkelijk is om dat beeld van die fresnel voor die tv te goed te krijgen. Je kan het niet omdraaien dmv nog een lens en ook niet door gebruik te maken van spiegels. Volgens mij kan het alleen door aanpassingen aan de tv zelf te 'laten' doen.

Is het mogelijk dat je wat pics post van die fresnel voor je tv? Ben eigenlijk wel benieuwd naar de kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Je moet de tv opzekop zetten, kijk maar:
Afbeeldingslocatie: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/geoopt/imggo/fresnel.gif
Want na het brandpunt van de lens gaat het licht andersom weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ik geprobeerd alleen krijgt de tv allerlei rare kleuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Dr zijn idd tv's die er niet van houden, je kunt proberen em 10 min opzekop te zetten terwijl ie uitstaat.
Je kunt em ook op je tv-out aansluiten en dan met de nvidia drivers het beeld omdraaien.

Ik heb net 2 fresnel lenzen besteld bij alecs.tv.
Ze vergroten 2x geloof ik.
Ook heb ik zo'n ding nog besteld:
Afbeeldingslocatie: http://www.alecs.tv/alecstcc/media/110103.jpg
70 x 45 mm, vergroot 3 maal

Kan ik misschien ook wat mee :)

[ Voor 42% gewijzigd door bobo1on1 op 03-01-2003 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook met een beamer project bezig en wil daarvoor een 3m 9700 of 9800 gebruiken.
Het probleem is hier zijn ze veel te duur, maar in america zijn ze 2de hands erg goedkoop.
Maar krijg ik als ik er 1 aanschaf hem hier wel aan de gang mbt. verschillen in voltages.
Of kan ik er gewoon een 110v/220v omvormer tussen hangen en werkt ie dan.

iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik zie dit topic nu pas, maar nog even voor de topicstarter: die fresnellenzen zijn in Enschede gewoon te koop bij een opticien. Althans, dat waren ze anderhalf jaar geleden nog, bij een opticien aan De Klomp. Ik dacht dat ze ongeveer 7 gulden kostten. Misschien kun je het daar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
he polaris, hardstikke bedankt. ik ga even kijken zo gauw ik tijd heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 15:31:
Ik heb inmiddels een fresnel lens binnen! Heb hem besteld bij dat bedrijf in Duitsland.(http://www.bigscreen.schiemann-media.de/) Ik had hem dinsdag besteld en vandaag (vrijdag) binnen. Echt snel en goedkoop want heb tot nu toe niet betaald, want postbode vroeg geen geld. Heb hem uitgetest voor tv en dat gaat boven verwachting goed, alleen beeld op de kop en in spiegelbeeld. Hier moet ik nog iets voor vinden. Nog een lens ofzo, of iets met spiegel?? Maar ik denk toch dat ik het met een lcdtje doe en daar licht achter. Maar wie fresnellensen wil kan ze in duitsland bestellen en binnen 3 dagen via rembours thuis!!! :
ik heb nog niks ontvangen :(
en ik heb mijn bestelling zondag geplaatst als ik em morgen nog neit heb gaat er gemeeld worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Niet online
Wil je eens kijken hoe goed jouw fresnell lens is? Dit kan je doen door de lens voor de zon te houden en het brandpunt op te zoeken. Hoe kleiner de lichtvlek, des de beter is je lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

:(

staat net de postbode aan de deur, maar m'n pa had opengedaan, roept ie me, terwijl ik naar onder kom lopen zegt ie: Ik zag dat er betaald moet worden dus ik dacht ik roep em zelf ff (wat een humor heeft de man toch)
Die postmeneergast zo heel verbaast: betaald ? laat es zien ?
pa geeft pakketje
die postgastmeneer: ohja, u heeft gelijk... Maar dan is er iets fout, want vanaf 1 januari mogen we geen buitenlandse incasso meer doen.... (* Arjan zag bui hangen)
dan moet ik em weer meenemen... (neeeee LUL)
ik bel u er vanmiddag en anders morgen nog over, goedemiddag

... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Laatst online: 14-06 11:28
Zou het niet veel slimmer zijn om zo'n 'home made beamer' project met z'n alle te doen en met een optwerp te werken ?
Je weet dan precies wat het kost, wat je kunt verwachten, en dat het werkt....
iig als ik dit zo lees lijkt mij het grootste probleem om iets te vinden met wat de juiste resolutie geeft...
'Echte' beamers werken met 3x 1,3 inch LCD schermpjes, maar die zijn volgens mij lastig te vinden, en waarschijnlijk nogal prijzig....
een gewone 15'' TFT zou handiger zijn denk ik, maar daardoor krijg je wel weer een joekel van een beamer....
tot slot zou 't leuk zijn als er iemand eens wat resultaten post. ik heb nog nergens een NL er gezien die wat pics liet zijn van zijn werkende (!) home made beamer.... ?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokey
  • Laatst online: 15-01 16:42
Wat je ook kunt doen, bel een antal beamer leveranciers vaak hebben die wel kapotte beamers, waarvan bv de electronica of een lcd van stuk is.
Die reparaties lopen snel in de 1500 euro of meer en dat kan dan meestal niet meer uit voor een beamer van een jaar of 4/5.
Ik heb zelf nu een zo`n defecte beamer hier staan en wil die lens en lamp gaan gebruiken voor zelfbouw beamer project en ik hoop nog een defecte beamer te krijgen als de leverancier us op schoot :).

Maar wat ik erugh graag wil weten wat voor lcd heb je psies, resolutie/kleuren/inches. want op internet is wel vanalles te vinden over zelfbouw beamers maar nergens word gezegt wat voor lcd je moet hebben en waar te krijgen, of je gebruiken een overhead projector en speciaal daarvoor bedoelde overlay lcd`s maar dat lompe gedoe wil ik niet.

Dit maybe nog wel een link om ff na te kijken: http://www.audiovisualizers.com/madlab/lcd_proj.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokey
Ik heb dus een defecte polaroid beamer hier staan, 1 zo`n LCDtje kost 1600 euro, alleen zijn ze dus niet meer te krijgen voor deze beamer (4/5 jaar oud) en voor een 1000 euro meer heb je al een nieuwe beamer met een redelijk tot goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien late hulp, ik heb nog niet het hele topic gelezen

Maar kun je niet ergens een oude overhead projector op de kop tikken? Die moeten niet al te veel kosten. Dan heb je lens, lamp en koeling al klaar, hoef je ws alleen nog maar het lcd scherm erop te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
als ik mn tentamens gemaakt heb ga ik wat proberen, even kijken of die opticien idd die lenzen heeft liggen. Zoals jullie in een ander topic van mij kunnen lezen kan ik iig geen tv projector maken, maar ik ga dan wel met mn lcdtje klussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik heb ook mijn lenzen van alecs.tv binnen, ik had 2 van die grote besteld en 1 kleine, alleen die apen hebben maar 1 grote en 1 kleine opgestuurd :(
Ik heb ze er al over gebel, ze gaan het uitzoeken.

Die kleine lens vergroot 3x en volgens mij is die beter te gebruiken voor een lcd dan die grote, aangezien ik niet zo'n grote kamer heb kan ik de beamer niet zo ver weg zetten, 3 meter van de muur af ofzo.
Die grote lens ga ik gebruiken om het licht van de lamp op de lcd te focussen.

Zo'n 500 watt bouwlamp wordt echt veeel te heet, als ik er een dia voorhoud op 10 cm afstand dan begint ie te smelten na 10 sec.
Ik ga eens zoeken naar sterke spaarlampen, die verbruiken ook wat minder stroom, is wat milieuvriendelijker O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
maar spaarlampen zijn niet helder en geven difuus licht, ze lijken me daarom minder geschikt, maar als je er goede argunten voor hebt hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 16:32
Zijn de beelden wel goed zichtbaar? Ik heb ook ongeveer ooit een keer zoiets gemaakt maar zoiezo overdag zie je niks. En Erg licht waren de beelden ook niet 's avonds. Dit was dan zonder verlichting erachter. Lens met TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokey
Iemand al enige info over wat voor LCD te gebruiken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Je moet trouwens wel de lcd omdraaien en opzekop zetten, anders krijg je het beeld in spiegelbeeld en ondersteboven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
RippyNL schreef op 07 januari 2003 @ 16:40:
Zijn de beelden wel goed zichtbaar? Ik heb ook ongeveer ooit een keer zoiets gemaakt maar zoiezo overdag zie je niks. En Erg licht waren de beelden ook niet 's avonds. Dit was dan zonder verlichting erachter. Lens met TV
maar was het de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokey
Zou een 5,5" LCD die ze bij navigatie systemen of dvd systemen in auto`s gebruiken goed genoeg zijn om voor een beamer te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
ja, ruim voldoende, ik denk dat het sowieso zonde is om een 15 inch tft hiervoor in te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ruim voldoende ? ligt er eigenlijk alleen maar aan of ze 640x480 kunnen weergeven. minder moet je niet doen, daar krijg je spijt van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
ja, ik heb nu een lcd die minder weergeeft, maar die gebruik ik alleen om te proberen, als het succesvol is koop ik een betere, maar wat ik wil zeggen, je hebt ook 10" 800*600 paneeltjes en 11" 1024*768 paneeltjes, deze zijn een stuk goedkoper dan een 15 inch scherm. Ze voldoen prima en je zelfbouwapparaat wordt er wat minder groot door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokey
Waar haal jij die 10/1" LCD`s vandaan dan en wat kosten ze en hoe stuur je ze aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hullepim
Maakt de grootte van die lcd veel uit? dan bedoel ik kwa scherpte en afstand tot je lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 09:18

Denhomer

Doh !

Kunnen diegenen die werkelijk bezig zijn met het project even zeggen waarop ze zich baseren ? Of is het gewoon zelf even denken ?
Ik wou zo een fresnel lens gaan halen om een te testen of ik mijn monitor op de muur kan projecteren. Als dat goed werkt wou ik een lcd'tje nemen en daar eens mee testen. Maar ik heb liever enkele pagina's waarop ik me kan baseren en waarvan ik tenminste weet dat het werkt :)

Ook o ebay staan er zo advertenties voor 100 inch tv's , geprojecteerd dus, weet iemand hier meer over, want deze zijn wel goedkoop.

[ Voor 16% gewijzigd door Denhomer op 08-01-2003 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokey
Ik ben er ook mee bezig, ik krijg hopelijk binnen paar dagen een 5,5" LCD met video-in etc. die normaal gebruikt word voor bv dvd in de auto, wat de specs hier van zijn weet ik dus niet maar dat zien we wel weer.

Verder heb ik 2 defecte beamers op mn werk en ik hoop deze te kunnen gebruiken voor de lens en lamp, alleen weet ik nog niet wat mn baas er mee wil en of ik ze mag hebben/kopen.
hullepim schreef op 08 January 2003 @ 10:53:
Maakt de grootte van die lcd veel uit? dan bedoel ik kwa scherpte en afstand tot je lens?
Opzich doet de grote er niet echt toe, alleen voor de afstand tussen de lcd en lens mischien, maar belangrijker is wat de resolutie van de lcd is, hoe hoger hoe scherper en/of groter je hem kunt projecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03 16:30
ALs je meer informatie wil hebben kan je op :
http://www.diyaudio.com/f...833cb4ac94aac3&forumid=20

Daar staat heel wat uitleg over het onderwerp en waar je allemaal op moet letten.

Vooral de lamp is het probleem om die op de juiste kleur temeratuur te krijgen/ kopen.

Tevens moet het lcd scherm wel geschikt zijn (lange verbindings kabel tussen de lcd en de printplaat)

[ Voor 15% gewijzigd door Ybox op 08-01-2003 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Ik ben vandaag trouwens even bij de halford langsgeweest en kwam erachter dat de achteruitrijlenzen voor auto's 13 euro kosten en alleen verkleinen, dat lijkt me dus in dit geval ook niet echt heel geschikt, dit zijn lenzen waarmee je meer achter je auto kunt zien en die je op je achterruit plakt.

Ik moet nog even kijken bij die opticien die een paar dagen geleden gepost was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Niet online
Ik weet niet of het een idee is maar... Camcorders hebben vaak ook een lcd schermpie die niet zo groot is!!!!!!!!!! Zijn die niet goedkoop op de kop te tikken wanneer ze kapottie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
jevn schreef op 08 januari 2003 @ 20:33:
Ik weet niet of het een idee is maar... Camcorders hebben vaak ook een lcd schermpie die niet zo groot is!!!!!!!!!! Zijn die niet goedkoop op de kop te tikken wanneer ze kapottie zijn?
ook hier is het probleem , de resolutie van z'n schermpje .
Je hebt minimaal een resolutie van 640X480 om een beetje te kunnen projecteren (wat je eigenlijk doet is uitvergroten dus resolutie is erg belangrijk). Het liefst moet je iets van 800X600 of hoger hebben .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ik wil ook een lens, heb dit draadje ff doorgelezen, maar wie moet ik meelen? maak tniet uit wat het kost! ik doe graag mee.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Seesar schreef op 08 januari 2003 @ 22:00:
ik wil ook een lens, heb dit draadje ff doorgelezen, maar wie moet ik meelen? maak tniet uit wat het kost! ik doe graag mee.
ik zou even bij die nederlandse firma kijken, van die duitse moet ik eerst nog even bericht krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:39
Ik zou niet weten wat voor een lens je ervoor nodig hebt, maar ik weet wel waar je goedkoope en lens zou kunnen laten maken. Meestal kunnen ze dat namelijk bij een universiteit ofzo, daar hebben ze alle benodigde apparatuur. Ik ken iemand die daar zijn lenzen liet maken (voor bepaalde doeleinden) en die waren echt heel erg goed en niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
je kan natuurlijk ook gewoon bij een Opticien binnen lopen daar kan je ze zo op maat bestellen !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hullepim
Maar bij een opticien is het volgens mij schreeuwend duur! Als je kijkt naar een brillen lens ben je zo 100 euro per glas kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 16:32
Niet echt vond ik toen. kon het alleen zien als het echt donker was.
Maar maybe dat als je het heel goed doet zoals opde site met goede lenzen dat he tdan beter gaat. Ik had volgens mij lens van dia projector :)
arjandijk schreef op 07 januari 2003 @ 21:47:
[...]

maar was het de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Die grote lenzen van alecs.tv zijn wel erg wazig hoor, dat kleine pasleesdingetje wat ik ook heb is vele malen scherper, ik denk dat ik die ga gebruiken :)
Ik heb nu 2 spaarlampen van 13 watt (ja ik weet ;) maar ze waren maar 2,50) het licht wat eruit komt is vrij wit, ik ga morgen ofzo eens een kastje bouwen en kijken of ik iets scherp kan projecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
ik ben heel benieuw, ik betwijfel of het licht op de juist manier vrijkomt, maar als het werkt is het errug stoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
bobo1on1 schreef op 10 January 2003 @ 01:48:
Die grote lenzen van alecs.tv zijn wel erg wazig hoor, dat kleine pasleesdingetje wat ik ook heb is vele malen scherper, ik denk dat ik die ga gebruiken :)
Ik heb nu 2 spaarlampen van 13 watt (ja ik weet ;) maar ze waren maar 2,50) het licht wat eruit komt is vrij wit, ik ga morgen ofzo eens een kastje bouwen en kijken of ik iets scherp kan projecteren.
je kunt het anders ook proberen met autolampen

[ Voor 6% gewijzigd door Ybox op 10-01-2003 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

bobo1on1 schreef op 10 januari 2003 @ 01:48:
gaven die wazig beeld of kon je er niet goed doorheen kijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ze gaven wazig beeld, erdoorheen kijken gaat wel perfect.
Volgens mij komt het omdat de afstand naar de muur net 2.5 meter is, het midden was namelijk wel redelijk scherp, alleen de randen niet.
Zoiezo kwam er veeeel te weinig licht uit.

Nog over de lamp, gloeilampen zijn niet erg geschikt omdat ze een gele kleur hebben, als je een hele sterke gloeilamp hebt merk je daar minder van alleen het probleem is dan weer dat daar zoveel warmte vanaf komt dat je lcd zo stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokey
Je zou mischien ook een A4 of A7 lamp voor auto`s kunnen proberen en dan die speciale versie van bv Philips die erugh wit ligt geeft, het nadeel van deze lampen blijft natuurlijk ook de hitte productie, maar dat nadeel hebben beamer lampen natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
had al verwacht dat spaarlampen geen succes zouden zijn, wat misschien wel een goed idee is, is om een sterke lamp (maakt niet zoveel uit hoeveel warmte) en dat 2 plexiglas plaatjes ervoot met 2 cm ruimte ertussen en sleuven voor wamteafvoer, zodat de lcd niet zo verwarmt wordt, dit moet volgens mij wel redelijk goed werken.

Hoe kan ik trouwens goedkoop aan plexiglas komen? Ik vind het in de bouwmarkt nl nogal duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ga voor glas, meestal helderder, en plexi kan verkleuren door warmte

Pagina: 1 2 3 Laatste