Zelfbouwprojector/beamer: Hoe kom ik aan de lens?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.919 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik heb vandaag m'n fresnel lens gekregen van alecs, de eerste test results zijn nog erg vaag, maar ik denk dat het belangrijk is dat ik een 2e hands monitor op de kop tik en die ga modden

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 16:42
Monitor als zo`n oudewetse crt :) of bedoel je tft moni?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

spokey schreef op 14 January 2003 @ 20:13:
Monitor als zo`n oudewetse crt :) of bedoel je tft moni?
crt, maar als dat te zwak is dan moet ik voor de tft + lamp gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan je nu al vertellen at het zelfbouwen van een lcd projector niet gaat lukken

de kwalitijd is bagger slechte resolutie
beeld is veeeel te donker
en de lcd zal erg warm worden door de lamp en zwart worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 14 January 2003 @ 22:12:
kan je nu al vertellen at het zelfbouwen van een lcd projector niet gaat lukken

de kwalitijd is bagger slechte resolutie
beeld is veeeel te donker
en de lcd zal erg warm worden door de lamp en zwart worden
die lcd panels + overhead is in principe toch hetzelfde grapje ?

ik wilde namelijk als het met een crt niet lukt gaan voor een tft monitor met de rotste specs available zodat t me niet teveel centjes kost :)

Dan de backlight eruit slopen en wat over blijft als lcd panel gebruiken. Het enigste echt probleem dat ik voorzie is dat de connectors die normaal om de backlight gevouwen zitten ivm plaatsbesparing mij aardig in de weg gaan zitten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Laatst online: 12-09 11:51
die connectors lijken wel redelijk te doen in mijn scherm, dus dat is wel overkomelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

arjandijk schreef op 15 januari 2003 @ 04:20:
die connectors lijken wel redelijk te doen in mijn scherm, dus dat is wel overkomelijk
heb je daar een plaatje van ?

ik ben wel benieuwd eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
heb het nu wel vrij druk, maar als ik tijd heb haal ik even een lensje en regel ik wat plaatjes

Ik heb laatst een lens uit een super8 camera gesloopt, ook eens kijken of dat wat is, moet toch maar eens wat gaa doen, zo schiet het natuurlijk niet op mn mn beamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 10:09
Misschien is het handig dat iedereen die lenzen heeft gekocht of en OHP gebruiken de resultaten posten met het type lens, lcd en lamp :?

Reality beats fiction by far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik heb een fresnel lens gekocht bij alecs, maar ik ben bang dat hij neit scherp genoeg is in de buitenste regionen...

ik moet de defenitieve test nog maken, maar tot nog toe ziet het er niet al te positief uit.
ik heb overigens de helderheid van de monitor wat opgeschroeft, daardoor zou ik dus ook uit de voeten kunnen met een kleinere lens. helaas heb ik alleen maar te sterke lenzen. Weet iemand waar je lenzen op maat kan bestellen ? (geen opticien :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Je moet trouwens wel de ribbels van de lens naar de monitor richten, dan wordt de buitenkant ook scherper.
Wat je ook moet doen is een stuk van de buitenkant van de lens afdekken, dat verbeterd ook de scherpte :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inmiddels al een tijdje een fresnellens en die heb ik voor tv gezet in een doos. Kreeg een beeld van 2 bij 2m en je kon alle letters etc goed lezen. Het enigst probleem is de lichtsterkte niet sterk genoeg is.
Daarom zit ik toch te denken aan een tft-scherm. Alleen hoe zorg je dat daar licht door heen schijnt? Want ik denk als je de behuizing er afhaalt er nog wel allemaal dingen voor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 15:24:
Ik heb inmiddels al een tijdje een fresnellens en die heb ik voor tv gezet in een doos. Kreeg een beeld van 2 bij 2m en je kon alle letters etc goed lezen. Het enigst probleem is de lichtsterkte niet sterk genoeg is.
Daarom zit ik toch te denken aan een tft-scherm. Alleen hoe zorg je dat daar licht door heen schijnt? Want ik denk als je de behuizing er afhaalt er nog wel allemaal dingen voor zitten.
probeer eerst eens (mits je tv een oudje is :P ) em open te draaien en op zoek te gana naar de trafo. deze heeft 2 potmeters, bij 1 staat focus, bij de ander brightness. draai de laatste es wat omhoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er niet van die hele kleine lcd's, net zo groot als een dia???

Als dat bestaat word het heel makkelijk want dat prop je dat gewoon in een diaprojector en je hebt een beamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 16:44:
Zijn er niet van die hele kleine lcd's, net zo groot als een dia???

Als dat bestaat word het heel makkelijk want dat prop je dat gewoon in een diaprojector en je hebt een beamer
die zullen er best zijn, met een resolutie van 10x5 :P

of je betaald er netzoveel voor als voor een beamer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Die kleine LCDtjes zitten bijvoorbeeld in een digitale camera maar zie die dingen maar eens om te vormen zodat ze video of vga signaal aankunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:00
Ik heb eigenlijk meer het idee dat het moeilijk is om aan een geschikte lcd te komen, de lens is wel te doen. Neem bijvoorbeeld een oude overhead projector.
Heeft er iemand een geschikte lcd gevonden?
-Niet te duur
-Redelijke resolutie
-aan te sluiten op computer(misschien met tv-out)
(-goed contrast?)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sommige gasten kopen cheap 15" lcd-scherm. En die halen ze dan uitelkaar en leggen ze op een Overhead projector. Goedkoop zijn lcdtjes niet :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
De goedkoopste 15" in pricewatch is 277 euro. En dan weet je nog niet eens zeker of je hem goed uit elkaar kunt halen. Niet echt een optie voor mij.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
is niet zo moeilijk om aan een lcd te komen, kijk bijvoorbeeld naar lcdtjes voor de PSone, een DVD voor in de auto of een een GPS navigatiesysteem, verder kun je kleine lcdtjes ook bij kijkshop kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Wat voor resolutie hebben die schermpjes dan? Ik dacht nog geen 640*480, en dat is toch wel minimaal nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik ga binnenkort zo'n 12 cm scherm van de kijkshop halen, staat ergens een topic over in de search.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ygma!l
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 15:50
bobo1on1 schreef op 23 januari 2003 @ 20:11:
Ik ga binnenkort zo'n 12 cm scherm van de kijkshop halen, staat ergens een topic over in de search.
Wat kost dat schermpje en welk topic precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Laatst online: 14-06 11:28
Verwijderd schreef op 20 januari 2003 @ 12:47:
sommige gasten kopen cheap 15" lcd-scherm. En die halen ze dan uitelkaar en leggen ze op een Overhead projector. Goedkoop zijn lcdtjes niet :(.
Heel leuk, maar werkt het ook :? 8)7

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
ygma!l schreef op 27 January 2003 @ 17:05:
[...]

Wat kost dat schermpje en welk topic precies?
180 euro, en het is trouwens een 14 cm.
Ze hebben ook een 12 cm voor 150 euro.
mini TFT bij Kijkshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:24
Sorry voor het schopje, maar ik heb een lens gevonden. Nu is het alleen de vraag of hij ook daadwerkelijk bruikbaar is ;)

Voor zover ik weet komt hij uit een lamp, zo'n toneel-spot-richt geval. Hij is dus lekker groot :)

Paar picjes:
http://crew.tweakers.net/Cutebritney/troep/lens/1.jpg
http://crew.tweakers.net/Cutebritney/troep/lens/2.jpg
http://crew.tweakers.net/Cutebritney/troep/lens/6.jpg
http://crew.tweakers.net/Cutebritney/troep/lens/3.jpg
http://crew.tweakers.net/Cutebritney/troep/lens/4.jpg

Nu was mijn vraag eigenlijkm of deze mischien niet TE sterk is met vergroten. En hij is maar aan 1 kant bol, is dat geen probleem ?
Aangezien hij vrij groot is, zou het dan mogelijk zijn om ook een 'groot' LCD scherm te gebruiken? Of zou het juist verstandig zijn om alleen het midden van de lens te gebruiken, met een klein schermpje :?

Dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

groot lcd scherm is handig ivm lichtopbrengst, ik had net ff zon lens uit zon loeplamp hier, die was ook redelijk perfect, maar de lamp was helaas niet van mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:20

JWO

nu heb ik nog steeds geen pics gezien wat nou het resultaat is van zo'n zelfbouw ding !

iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

als ik nu eens een oude overheadprojector had dan had ik waarschijnlijk al wat pics, maar ide dingern zijn óf te duur, of gewoon niet te vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Atgast schreef op 02 February 2003 @ 16:51:
groot lcd scherm is handig ivm lichtopbrengst, ik had net ff zon lens uit zon loeplamp hier, die was ook redelijk perfect, maar de lamp was helaas niet van mij :P

Maar zou die lens niet gaan vervormen aan de randen bijvoorbeeld :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

vervormen krijg je toch, afhankelijk van je bronformaat meer of minder. een kleinere lens is ook minder vervorming, maar minder lichtopbrengst t zijn afwegingen.

je wil eigenlijk een kleine bron, kleine lens, veel licht
of:
grote bron, grote lens, zoveel mogelijk licht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Als je lens te groot is kun je wazig beeld krijgen.
Dit kun je oplossen door een deel van de lens af te dekken, bijvoorbeeld met zwart papier.

En als je in het midden scherp beeld hebt maar aan de randen niet of andersom dan moet je de lens omdraaien.

[ Voor 29% gewijzigd door bobo1on1 op 03-02-2003 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Heb je bij een bolle lens niet het probleem dat het licht in het midden door een dikkere laag glas moet en dus een lagere lichtopbrengst heeft? Of is dit te verwaarlozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

de dikte van het glas mag je absoluut verwaarlozen, tenzij je getint glas wil gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Wat is dan het voordeel van een fresnel lens? Goedkoper? Lichter?
Een voordeel bij een "gewone" lens lijkt mij dat je niet van die circels in je beeld krijgt zoals bij sommige overheadprojectoren wel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens.....ik zie net deze link : http://www.bstvcentral.b0x.com/bw.htm

Das een hele goekope oplossing.......maar nu..........

Is er een erg scherpte verschill??? pics plz ? en specs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
De lichtopbrengst van een tv is eigenlijk niet groot genoeg om veel groter te projecteren.
Misschien is die wel op te voeren door aan bepaalde potmeters te draaien(gaat denk ik wel ten koste van de levensduur).
Maar ik zou zeggen probeer het eens, misschien dat het in een erg donkere kamer wel redelijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]

Weet iemand trouwens in welke eenheid ze de brandpuntsafstand (f) van een fotolens noteren ?
Nee, maar dit vond ik op het web, tijdens het zoeken naar een ander document:
"Proef 9 Bepaling van de brandpuntsafstand van een lens met behulp van de methode van Bessel Uitgevoerd door Peter Boon op 14 februari 2000. Inhoud Doel van de proef. Het doel van de proef is het bepalen van het brandpunt van een lens met behulp van de methode van Bessel. Definitie van de te bepalen grootheid Het brandpunt van een lens is het punt waar alle lichtstralen samenkomen, als deze evenwijdig aan elkaar de lens binnen zijn getreden. De brandpuntsafstand van een lens kan op twee manieren weergegeven worden. - -Allereerst kan de afstand opgegeven worden tussen het brandpunt van de lens en de lens zelf. Deze afstand wordt in meters weergegeven - -Ten tweede kan de dioptrie van de lens opgegeven worden. De dioptrie is de sterkte van de lens. Hij kan gevonden worden door het wiskundige omgekeerde van de brandpuntsafstand in meters te nemen. (1/ brandpuntsafstand). Het voordeel van de dioptrie boven de brandpuntsafstand is, dat bij een lenzenstelsel (op elkaar gekitte lenzen) de sterkte van het lenzenstelsel simpelweg gevonden kan worden, door alle afzonderlijke sterkten bij elkaar op te tellen. Samengevat: De grootheid van de brandpuntsafstand is de meter; de grootheid van de sterkte van een lens is de m-1. Beschrijving van de proef De opstelling van de proef is als volgt: Allereerst is er een lamp, met op vaste afstand een verstrooiing scherm en een liniaal. Dit fungeert als voorwerp. Vervolgens is er een lens op een verschuifbare voet. Ten slotte hebben we een scherm, ook op een verschuifbare voet. Als de afstand tussen het voorwerp en het scherm groot genoeg is, geeft de lens, als we hem van het voorwerp naar het scherm bewegen twee keer een scherp beeld op het scherm. Aan de hand van de twee standen van de lens, kunnen we het brandpunt van de lens berekenen. We gaan dit doen met twee lenzen. De gemeten waarden. De gemeten waarden van de proef zijn te vinden in de onderstaande tabel. Voor de volledigheid heb ik ook de vergrotingsfactor in deze tabel vermeld. De waarden zijn geen afstanden t.o.v. elkaar, maar de stand t.o.v. de liniaal, waarlangs ze zijn opgesteld. De afstanden zijn in millimeters lensnummer voorwerp scherm lenspos. 1 lenspos 2 vergroting 1 vergroting 2 1 900 450 756 608 2 ½ 2 900 250 676 487 1.8 ½ 3 900 500 568 393 1.5 0.7 De theorie (1) Allereerst gaan we proberen de brandpunten van de lenzen te berekenen d.m.v. de lenzenformule: 1/f=1/b+1/v Daartoe maken we een nieuwe tabel met de waarden voor voorwerpafstand en beeldafstand. Door deze waarden in te vullen in bovenstaande formule krijgen we de brandpuntafstanden van de lezen lens voorwerpafstand beeldafstand brandpuntsafstand 1 144 306 97.92 292 158 102.5 2 224 426 146.8 413 237 150.5 3 332 518 202.3 507 343 204.6 gemiddeld komen de waarden per lens dus uit op: lens gemiddelde brandpuntsafstand (m) 1 0.10 2 0.15 3 0.20 De theorie (2) Maar er is nog een andere manier om de brandpuntsafstanden te berekenen. Deze manier is uitgevonden door de Duitse astronoom Friedrich Wilhelm Bessel (22 juli 1784-17 maart 1846). Deze astronoom gaf in de vroeg 19e eeuw aan, hoe bij het verrichten en bewerken van waarnemingen een grotere nauwkeurigheid kan worden bereikt. Door deze manieren heeft hij aan de hand van veranderingen in de bewegingen van Sirius en Procynon voorspeld, dat dit dubbelsterren zijn. Dit is later bevestigd. Ook schreef hij onregelmatigheden in de baan van Uranus toe aan een nog onbekende planeet. Aan de hand van berekeningen die berusten op methoden die door hem ontwikkeld zijn, vond J.G. Galle op de berekende positie de planeet Neptunus. De methode gaat als volgt: Meneer Bessel ging uit van de volgende gegevens: 1. de lenzenformule 1/f=1/v+1/b 2. de afstand tussen voorwerp en scherm verandert niet 3. deze afstand noemen we “e” 4. de afstand waarover de lens wordt bewogen tussen het ene scherpe beeld op het scherm naar het andere noemen we “d” Uit de tekening zien we dat geldt: e=v1+b1 en ook dat geldt: d=b1-v1 _______ + hieruit volgt dat: e+d=b1+b1 En dus 2b1= e+d waaruit volgt dat b1=(e+d)/2 Als we de bovenstaande formules niet bij elkaar optellen maar van elkaar aftrekken, zien we het volgende: e=v1+b1 d=b1-v1 ______ - e-d=v1+v1 Waar dus uit blijkt dat: 2v1=e-d en dus dat v1=(e-d)/2 Vullen we deze formules in in de lenzenformule: 1/f=1/b+1/v, dan krijgen we de formule: 1 1 e-d + e+d = 1 2 2 f Delen door een breuk is gelijk aan vermenigvuldigen met het omgekeerde: 2 + 2 = 1 e-d e+d f Vermenigvuldigen we de eerste factor met (e+d)/(e+d), en de tweede factor met ((e-d)/(e-d), dan verandert er niets aan de vergelijking. (twee gelijke getallen delen door elkaar geeft 1. Een getal vermenigvuldigd met 1 blijft gelijk) 2 (e+d) + 2(e-d) 1 (e-d)(e+d) (e+d)(e-d) = f Hieruit volg weer dat: 2e+2d + 2e-2d = 1 e2-d2 e2-d2 = f oftewel dat : 4e = 1 e2-d2 = f Waaruit blijkt dat : f=e2-d2 4e Dus om het brandpunt van een lens uit te rekenen, hebben we alleen de afstand van het voorwerp tot het scherm, en de afstand tussen de twee lensposities nodig die een scherp beeld geven op het scherm. In ons geval komen we dan tot de volgende gegevens: lens e(m) d (m) f (m) Dioptrie (m-1) 1 0.45 0.148 0.10 10 2 0.65 0.189 0.15 6.7 3 0.85 0.175 0.20 5 De nauwkeurigheid Als we naar de lenzen formule kijken zien we, dat, als we een kleine afleesfout maken, deze fout versterkt wordt, doordat we met de inverse waarden rekenen: Dit laten we zien door de juiste waarde X, en de fout in de aflezing Q te noemen. Dan krijgen we: 1 + 1 = 1 (x+Q) (x+Q) f  1 + 1 + 1 + 1 = 1  x Q x Q f Als de fout Q erg klein is, zal hij door de inverse waarde ervan te nemen erg groot worden. Vervolgens te je deze grote foute weer bij elkaar op. Hierdoor krijg je een grote fout in de berekening. Neem je dan de methode van Bessel, dan krijgen we het volgende: f= e2-d2 4e  f=(e+Q)2-(d+Q)2 4(e+Q) f=e2+Q2+2eQ-d2-Q2-2dQ 4e+4Q Hier zien we, dat de fout juist verkleind wordt, doordat er gerekend wordt met het kwadraat van de fout. (het kwadraat van een klein getal is een nog kleiner getal.) Conclusie Tenslotte kunnen we tot de volgende conclusies komen: 1. De lenzen hebben een brandpuntsafstand van: 0.10, 0.15 en 0.20 meter. Dit komt neer op respectievelijk: 10, 6 2/3 en 2 dpt. 2. De methode van Bessel is nauwkeuriger dan de methode met de lenzenformule 3. Eventuele fouten zij te wijden aan: - afleesfouten. - het feit, dat een lens niet perfect geslepen is. - het feit, dat het voorwerp niet precies op de hoofdas staat. - het feit, dat het voorwerp niet 1-dimensionaal is. - Het scherm is niet volkomen glad, en staat niet 100 % loodrecht op de hoofdas van de lens. In dit geval was het scherm verre van perfect: Het papier op het scherm was zo bobbelig, dat er makkelijk een afwijking van enkele millimeters op zou kunnen treden. - (Verschillende kleuren licht worden door de lens op verschillende manieren gebroken. Hierdoor kan ook een zeer kleine fout optreden. Vandaar dat ik het tussen haakjes gezet heb.) :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
nuttige aanvulling, ik ga volgende week ook aan de slag, eindelijk klaar met tentamens.

Cutebritney heeft volgens mij wel ee mooie lens, en een lens die bol is betekent toch gewoon dat je de projector dichterbij kan zetten en groter beeld kan krijgen, alleen maar positief dus.

Ik hoop dat deze topic verder schoon blijft van mensen die een tv-projector hebben gezien, maar daar heb ik geen zin in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk zelf in een audio-video zaak....dus mischien ga ik dat grapje eff proberen met die tv enzo.

Alleen wat zijn PRECIES de verschillen tussen TV en lcd ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 18:16:
Ik werk zelf in een audio-video zaak....dus mischien ga ik dat grapje eff proberen met die tv enzo.

Alleen wat zijn PRECIES de verschillen tussen TV en lcd ???
"tv" geeft uit zich zelf al licht, LCD heeft een backlight nodig

ben vandaag ff bij onze natuurkunde sectie langs geweest op school, die had nog wel een paar lenzen voor me :) hij moest ze alleen ff opzoeken, kan ze vrijdag ophalen. Kan ik ook ff lekker gaan testen en prutsen :) ik houd u op de hoogte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

ok weer een update :)

heb vandaag een paar lensjes gekregen !

dus ik lekker aan de slag, geheel verduisterde kamer en een 14" monitor.

nou ik heb de marquee screensaver van windows heel errug groot en scherp op mijn muur gehad :D

het komt er dus op neer dat ik een te sterke lens heb en een te kleine diameter..

maw ik moet een lens die minder sterk is en ong. even groot als de monitor...

ik ga weer verder op zoek.. ik houd jullie op de hoogte..

p.s. mijn webcam vertikte het om de marquee op de foto te zetten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atgast schreef- Monday 06 January 2003 11:17

staat net de postbode aan de deur, maar m'n pa had opengedaan, roept ie me, terwijl ik naar onder kom lopen zegt ie: Ik zag dat er betaald moet worden dus ik dacht ik roep em zelf ff (wat een humor heeft de man toch)
Die postmeneergast zo heel verbaast: betaald ? laat es zien ?
pa geeft pakketje
die postgastmeneer: ohja, u heeft gelijk... Maar dan is er iets fout, want vanaf 1 januari mogen we geen buitenlandse incasso meer doen.... (* Atgast zag bui hangen)
dan moet ik em weer meenemen... (neeeee LUL)
ik bel u er vanmiddag en anders morgen nog over, goedemiddag

...

wat bedoel je met (Maar dan is er iets fout, want vanaf 1 januari mogen we geen buitenlandse incasso meer doen.... (* Atgast zag bui hangen) kan je me mischien vertellen wat je ermee bedoeld?? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en alsjeblieft ken iemand hier een site waar je in nederland een fresnel lens kan kopen an dat je het ook krijg niet dat het een fake deal is want ik heb in duits land besteld maar ik heb het het nog steeds niet (vrijdag besteld en nou nog steeds niet gekregen):?:?:?:?:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 22:39:
Atgast schreef- Monday 06 January 2003 11:17

staat net de postbode aan de deur, maar m'n pa had opengedaan, roept ie me, terwijl ik naar onder kom lopen zegt ie: Ik zag dat er betaald moet worden dus ik dacht ik roep em zelf ff (wat een humor heeft de man toch)
Die postmeneergast zo heel verbaast: betaald ? laat es zien ?
pa geeft pakketje
die postgastmeneer: ohja, u heeft gelijk... Maar dan is er iets fout, want vanaf 1 januari mogen we geen buitenlandse incasso meer doen.... (* Atgast zag bui hangen)
dan moet ik em weer meenemen... (neeeee LUL)
ik bel u er vanmiddag en anders morgen nog over, goedemiddag

...

wat bedoel je met (Maar dan is er iets fout, want vanaf 1 januari mogen we geen buitenlandse incasso meer doen.... (* Atgast zag bui hangen) kan je me mischien vertellen wat je ermee bedoeld?? :/
dat ik bang was dat ie de lens weer mee zou nemen en ik em nooit meer zou zien :)
en dat is dus ook gebeurd...
maar ik heb een nieuwe besteld bij alecs en die doet t wel, maar is toch kwalitatief iets te laag, helaas. de lichtopbrengst is overigens best goed te noemen met die lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar waar ik kan eentje kopen waar ik best goed beeld en kwaliteit mee krijg. Bij een opticien ofzo?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en hoe lang zou ik moeten nog wachten voordat ik die lens kunnen krijgen??? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 februari 2003 @ 23:21:
en hoe lang zou ik moeten nog wachten voordat ik die lens kunnen krijgen??? :?
staat ergens in het begin van de post :) .
Maar zou je nie eerst eens een mailtje ofzo sturen naar dat duits bedrijf misschien dat ze op zaterdag nix versturen.

en gebruikt de edit knop eens stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een mailtje naar hun verstuurd maar dan in het engels want ik kan geen duits :) jammer voor mij maar ik hoop dat ze wat terug sturen.
(edit knop:?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Kan iemand nou eens een keer de moeite nemen een foto'tje te maken van zijn resultaten?

En inderdaad is het grootste probleem de warmte van de lamp afvoeren. Heeft iemand al eens geprobeerd een spaarlamp te nemen en die in een doos met spiegels te zetten zodat het licht zo ver mogelijk naar voren gestraald wordt? Als je een holle spiegel gebruikt, concentreer je het meeste licht in de richting waarin je het wilt hebben. Een holle spiegel maken of vinden is natuurlijk nogal moeilijk, maar je kunt wel zoiets benaderen door vlakke spiegels te gebruiken en er een soort toeter van te maken.

Zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
               \    _
                 \   \
                  |    \
lampje -->  *     | ---- Spiegels
                  |    /
                 /  _/
               /

Ik hoop dat mijn ASCII plaatje gelukt is :). Ok, na 10 keer is 'ie nu goed :).

Een spaarlamp straalt volgens mij veel minder infrarood uit dan een gewone lamp en wordt dus ook veel minder heet. Nou vraag ik me af of LCD schermpjes wel goed tegen ultraviolet kunnen, want volgens mij straalt een spaarlamp (tl-lamp) namelijk wel weer ultraviolet uit.

Spiegels kun je knippen/snijden met een gewone glassnijder. Pas wel op je vingers :+.

[ Voor 30% gewijzigd door RetepV op 26-02-2003 12:09 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arjandijk
Voor de mensen die er ook een willen maken en er niet zoveel van snappen (zoals ik),graag een paar pics van wat je nu al hebt verzamelt aan spullen.
Alvast bedankt ;) .

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom kopen jullie allemaal niet gewoon een tweede hands projector?????
Kijk gewoon op marktplaats en voor €500 heb je echt wel iets hoor. Het is mijzelf zelfs voor 195 euro gelukt! en hij doet het nog erg goed ook, heb scherp beeld van 2,5m bij 2,5m!

En dat is allemaal veel beter dan het wazige, lichtzwakke beeld wat je met zo'n fresnellens krijgt. Heb het zelf ook allemaal geprobeerd, maar de kwaliteit is eigenlijk te beroerd om er een film of iets dergelijks op te kijken.
En wie het toch nog wil proberen, ik heb nu nog een fresnellens te koop.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he kan iemand me mischien helpen me met dit te vertalen want ik heb een lens besteld en ik begrijp het niet echt goed. dit is de text.
we are sorry to inform you, that due to the none-acceptance of pay-at-deliver service at the Netherland Post Office, we are unable to deliver your order. We can ony accept pre-paid orders from the Netherlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Ze willen niet dat je onder rembours betaald in nederland.
Je moet vooruit betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er nog een update te melden want ik vind dit wel een heel interessant topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welke van deze twee vinden jullie beter??
http://www.alecs.tv/2003/alecstcc/media/110902.jpg
Bausch & Lomb, fresnellens van 26.5 x 20 cm.

http://www.alecs.tv/2003/alecstcc/media/110905.jpg
CT-306AI met tafelvoet en balansarm, geheel kantelbare fresnellens van 24 x 16.5 cm, vergroot 6 maal, ideaal voor puzzelen, lezen of hobby.

Jullie mogen zegen welke beter is om te nemen of het best is bedankt.
:Y) :Y) :Y) :Y) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik heb die bovenste, en die vind ik niet zo heel goed.
Die onderste vergroot 6 maal, volgens mij is dat veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik heb van school nu zo'n overhead projector lens mogen lenen voor in de vakantie, en tot nog toe ben ik er tevreden over, maar ik maak eerst eens een degelijke stellage voordat ik serieus kan beoordelen, more this week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

nou, onze click and shoot camera is niet in staat om plaatjes te schieten vanm het geprojecteerde beeld (te donker) dus heb ik de camera maar even op de lens gericht uit meligheid :P

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=65093

verder kan ik concluderen dat de scherpte zeer goed is in relatie tot de middelen (2 dozen, een kilo plakband en een overhead lens)
de kleuren en lichtheid kan ik nog niet beoordelen, ik kan wel zeggen dat het opschroeven van de helderheid dmv. de potmeter op de trafo in de monitor een hele goede stap voorwaarts is. eventueel softwarematig het contrast nog wat verhogen, maar ik denk persoonlijk dat ik voor het einde van dee vakantie een full size projector heb 8)

keeping you posted :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik heb hier 2 monitoren opengehaald, een 14 inch en eeen 15 inch, en geen van beide had een potmeter om die zut af te stellen :(
En me 21 inch en 17 inch ga ik echt niet openschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
ik zit nu bij mn ouders, heb de boel in Enschede liggen. Ben eigenlijk nog steeds te lui geweest om een lensje op te halen, maar heb nu wel een verstelbare lens uit een oude video 8 projector. Daar wil ik sowieso wat mee proberen, verder heb ik een psone lcd, waar ik qu kwaliteit niet te hoge verwachtingen van heb, res zit volgens mij nog onder 640*480. Dus dat wordt even proberen.

Als lichtbron dacht ik zelf aaan zo'n lompe halogeen lamp avn 7,50 ofzo. Omdat de lcd veel te heet wordt als je deze er direct op richt zat ik aan isolaitie te denken aan glas. Maar omdat ik niet aan glassnijden wil beginnen enzo, dacht ik aan die glasblokken die ze in de doehetzelfzaak verkopen voor een glazen wand. Dit dingen zijn vrij dik en isoleren daarom prima. Eventueel hang ik er nog een termometertje in om te kijken of het niet te erg wordt.

Ik heb zelf ook wel zitten denken aan een overheidprojector maar die dingen zijn toch errug duur als je 2e hads wilt kopen.

Atgast, zie ik trouwens dat jij niet voor een lcd oplossing gaat maar voor een tvversie? en dan niet met een fresnel lens maar met een klein OHP lensje? Zoe een fresnel lens niet een helderder beeld opleveren?

Ik heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he atgast wil je me mischien vertellen welke soort lens je hebt daarnee bedoel ik hoeveel keer vergroot die lens van jou??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik heb die lenzen van zon overhead ding, f=355
het zijn 2 lenzen en 1 spiegel.

Op de een of andere manier heb ik nu niet het probleme dat de randen van mijn scherm vager worden, dit in tegensteling tot een gewone lens. Hoe dat komt ? geen idee, maar ik ga mijn profielwerkstuk erover maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

hoewel onze camera ontzettend suckt in foto's maken in donkere ruimtes, ben ik er toch enigsinds in geslaagd een plaatje te schieten :)

de eerste foto laat zien hoe ik het beeld op de muur projecteer, de tweede laat zien wat ik projecteer.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=65542

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=65543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet je ik heb een lens die 6x vergroot zo"n fresnel lens maar ik krijg de kleurem alleen en heel heel erg vaag beeld wat kan het probleem zijn???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Atgast: Ik hoop wel dat je bij normaal gebruik de ruimte om je doos afdicht, zodat er niet onnodig licht je kamer wordt ingestuurd.

Ik weet niet wat voor camera je hebt, maar probeer eens wat te spelen met de sluitertijd, dan kun je vaak al beter opnames maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

arjandijk schreef op 02 March 2003 @ 23:09:
Atgast: Ik hoop wel dat je bij normaal gebruik de ruimte om je doos afdicht, zodat er niet onnodig licht je kamer wordt ingestuurd.

Ik weet niet wat voor camera je hebt, maar probeer eens wat te spelen met de sluitertijd, dan kun je vaak al beter opnames maken
dat is dus geen optie :( ik kan geen sluitertijd instellen, alleen maar ISO en witbalans.

en ja, mijn hele kamer is donker, incluus het schermpje van m'n z-680 die ook behoorlijk wat licht in mijn kamer gooit :)

ik maak me toch weer enige zorgen over de scherpte, maar morgen kan ik daar meer over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

onze camera is echt helemaal niet geschikt voor donkere foto's, helaas.

Mijn 'beamer' is af, en ik heb moeten constateren dat een gebrek aan contrast het struikelpunt vormt. Je kan de monitor makkelijk wat meer licht laten produceren, maar dan wordt het zwart vaalgrijs tot zelfs wit. Tenzij er een mogelijkheid is om het contrast van een monitor op te schroeven, moet ik op zoek naar een lcdpanel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

ik heb ff alles gelezen maar om nu ff koppe met spijkers te slaan is het wel de moeite waar om zon ding te bouwen ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
ik moet nog steeds mn lcd ding bouwen, als dat af is kunnen we constateren of het de moeite waard is geweest. De tv projectie is iig amper de moeite waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip ga naar een ziekenhuis
en vraag naar een lens uit een operatielamp.
weet niet of het werkt maar baat het niet schaat het niet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft er nu ondertussen 1 iemand van jullie ooit eens dit besteld:
http://www.schiemann-media.de/Grossbild/index2.html
(dan Pläne und Linse im Paket)
en dat voor een monitor geplaatst?

wat was dan het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

arjandijk schreef op 04 March 2003 @ 00:31:
ik moet nog steeds mn lcd ding bouwen, als dat af is kunnen we constateren of het de moeite waard is geweest. De tv projectie is iig amper de moeite waard
idd, het beeld is beter dan ik had verwacht, je kan tekenfilms zelfs redelijk goed kijken, maar omdat er weinig contrast is zie je klein details amper/niet. En dat is in een film onacceptabel.

als je wil weten welk beeld ik op mijn muur krijg, dan moet je maar eens proberen om je monitor contrast inselling van 100 naar 60 te zetten. stel eventueel brightness bijn voor beste result.

Ik denk dat ik ook opzoek ga naar een lcd scherm, maar eigenlijk zou ik eerst graag even de kat uit de boom kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar weet je ook mischien waar je zo'n LCD paneel kan kopen (niet van een laptop want die van mij is nog nieuw en er zit garantie op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hhmmm ja wie heeft allemaal links naar sites toe waar tekst en uitleg te vinden is en bouwtekeningen ??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm dat met die monitor en die lens van die overhead projector lijkt me best wel een leuk idee want op school overhead projectors genoeg ;)
nu vroeg ik me alleen af hoe de kwaliteit nu is want ik wil er ook wel mee bezig gaan dus..
of heeft iemand anders nog een goed idee?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Ik heb vanmiddag eindelijk een lens gekocht voor 6,75 bij de opticien, en ga er binnenkort mee aan de slag. Als lichtbron ga ik eerst even mn bureaulamp gebruiken en dan kijk wel wat het reslutaat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he ik heb een lens al perfect beeld er mooi maar als ik ermee projecteerd dan krijg ik omgekeerde beeld ik kkijk met me tv. Kan ik er niet eits aan doen om die beeld recht te krijgen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:55
Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 23:14:
he ik heb een lens al perfect beeld er mooi maar als ik ermee projecteerd dan krijg ik omgekeerde beeld ik kkijk met me tv. Kan ik er niet eits aan doen om die beeld recht te krijgen??
TV op de kop 8)7 8)7

Nee, ff serieus: logisch, aangezien je met lenzen werkt.

Oplossingen: softwarematig je desktop op de kop zetten. Of, kan ook, je videobeelden op de kop laten afspelen. Als je DivxG400 installeerd kun je beelden verticaal draaien, en dan issut weer recht ;) Maar goed, da's dan pc-film only, niet voor je desktop enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Als jij je tv/monitor omdraait krijg je alsnog spiegelbeeld.
Ik heb het opgelost door vobsub te installeren, daarmee kun je je beeld vertikaal spiegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jullie toch al van plan zijn LCD's te modden, zodat je hem kunt gebruiken om erdoor heen te schijnen, Is het mischien een idee om eens te kijken naar oude doka apparatuur, daar zitten prachtige lensen in en kosten twee de hands een drol en 3 knikkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 06 March 2003 @ 00:06:
Ik heb het opgelost door vobsub te installeren, daarmee kun je je beeld vertikaal spiegelen.
ja maar hoe wil je dat dan met je tv doen want op je tv kan je niks installeren |:(
|:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:55
Verwijderd schreef op 06 maart 2003 @ 15:33:
[...]

ja maar hoe wil je dat dan met je tv doen want op je tv kan je niks installeren |:(
|:( |:(
We dachten eigenlijk dat je een TV aanstuurde via TVout van de PC.. en dus alles kunt veranderen. Met een echte TV als in TV op kabel of videorecorder lukt dat idd niet echt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is balen zeg :( :( jammer maar bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Je zou ook een spiegel kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 06 maart 2003 @ 00:06:
he bobo kan je mischien een link geven waar ik die vobsub 3.0 kan downloaden want ik kan het ff niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
http://www.doom9.org/Soft21/Subtitles/VobSub_2.23.exe

Het kan niet je hele windows beeld spiegelen maar alleen mpg/avi als je wmp gebruikt.
Het is officieel een subtitle plugin.

Ik ben trouwens nog wat wijzer geworden wat lenzen betreft.
Als je een crt monitor wilt gebruiken dan wil je een grote lens hebben ivm de lichtopbrengst.
Het probleem met de fresnellens die ik heb is dat hoe verder je van het midden afgaat hoe waziger het beeld wordt maar wel hoe meer lichtopbrengst.
als ik het midden van de lens afdek heb ik nogsteeds beeld, maar wel zeer wazig.
Dus dat betekent dat elk deel van de lens het hele beeld projecteert.
Wat ik dus moet hebben is een grote lens die dus over het hele oppervlak het beeld scherp kan projecteren.

[ Voor 62% gewijzigd door bobo1on1 op 07-03-2003 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 07 March 2003 @ 15:30:
http://www.doom9.org/Soft21/Subtitles/VobSub_2.23.exe

Het kan niet je hele windows beeld spiegelen maar alleen mpg/avi als je wmp gebruikt.
Het is officieel een subtitle plugin.

Ik ben trouwens nog wat wijzer geworden wat lenzen betreft.
Als je een crt monitor wilt gebruiken dan wil je een grote lens hebben ivm de lichtopbrengst.
Het probleem met de fresnellens die ik heb is dat hoe verder je van het midden afgaat hoe waziger het beeld wordt maar wel hoe meer lichtopbrengst.
als ik het midden van de lens afdek heb ik nogsteeds beeld, maar wel zeer wazig.
Dus dat betekent dat elk deel van de lens het hele beeld projecteert.
Wat ik dus moet hebben is een grote lens die dus over het hele oppervlak het beeld scherp kan projecteren.
maar kan je me mischien ook uitleggen hoe het met WMP werkt want ik begrijp er geen ene hol van 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ik vind het ook leuk om mee bezig te zijn maar... ik snap het ook niet helemaal.
Want ik wil ook wel een wat groter beeld... op mijn kamertjuh... dus.. als iemand nog een duiderlijk voorbeeld heeft van gewoon een monitor en een lens.. zou ie dat dan ff kunnen posten... :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mischien is het een idee om een _complete_ overheadprohector te nemen dus met lamp en optiek wat dus al werkt en daar gewoon een gemodde tft-monitor op te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat werkt wel maar hoe kom je makkelijk aan een overhead projector? Die dingen zijn secht te krijgen volgens mij en best wel duur. en dan moet je ook nog een tft hebben dat is dus ook nog best lastig. :)
trouwens zou een lcd van een laptop niet kunnen? eenoude 468 ofzo? en die gewoon uit elkaar halen en dan evt op een overhead projector leggen? :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
een ohp is duur en groot, en het is niet mogelijk een 486 laptopscherm te slopen en op een normale pc aan te sluiten. En op een 486 draait geen divx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi,

voor diegene die nog niet weet over het zelfbouw beamer,
kijk ajb naar deze:

- www.diylabs.org
- www.diyaudio.com en op video klikken
- www.diy-community.de

grtjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik kick dit oudere topic weer even met het volgende, ik heb succesvol een projector geknutseld! (beetje overdreven...)

Ik heb voor 15,- een OHP van marktplaats geregeld, hier zat geen lamp in, maar dat maakte voor mij toch niet uit. Ik heb het lamp gedeelte namelijk een beetje gemod zodat ik er normale 500watt bouwlampen in kan zetten >:)
Ook dit was zonder problemen gelukt, en het resultaat is dan ook dat ik een heel strak beeld op m'n kamermuur geprojecteerd kreeg!

Echter, zoals ik wel verwacht had kreeg ik warmteproblemen. Daarom wil ik nu een ontwerp gaan maken waarbij ik de warmte zo goed mogelijk af kan voeren. hierover wilde ik nog even brainstormen met jullie. Ik zat namelijk te denken aan een soort dubbelglas waar ik water doorheen pomp met een standaard radiator eraan. Hierop moet dan de tft liggen. Hoewel ik hierbij niet direct problemen voorzie, vraag ik me af of de breking van het glas + water niet voor vervelende effecten gaat zorgen.

Ik ben bang dat waneer ik slechts een fan op de tft mik, dat deze dan ongelijkmatig warm wordt, hetgeen me ook niet goed lijkt. Daarom vraag ik voor wat tips. Als het zaakje weer wat afgekoeld is probeer ik een plaatje te schieten :)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/7TD4FADD1H6L/picserver.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/JCJTX60M50J1/picserver.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/MG24ERU2X2GE/picserver.jpeg

Zoals je ziet is dit voor een 5sec test erg bemoedigend!
Ik verwacht er dan ook veel van, zodra ik eenmaal een echte opstelling heb gebouwd. De resolutie die je hier ziet is 800x600 :)

[ Voor 17% gewijzigd door Arjan op 25-05-2004 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Ik ben bang dat je met water vervormingen gaat krijgen. Er zullen namelijk altijd kleine belletjes etc in zitten; en dat ga je zien op je scherm....

Wat ik persoonlijk zou doen voor de koeling, is een 4-tal 12 cm fans gebruiken, die je onder de glasplaat, net boven de lamp laat blazen. Aangezien warme lucht de eigenschap heeft om te steigen (Tegen de glasplaat met TFT dus), is het dan dus zaak om het "weg te blazen', zodat het naast / ergens anders kan opsteigen zegmaar :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xandrios.net/upload/projector.JPG

Als je dan je tft iets boven de glasplaat laat zweven (als dat kan icm scherp beeld)...kun je ook nog mooi met een kleine, simpele fan je tftje koelen :)
(En wordt de evt. warmte van de glasplaat mooi afgevoerd)

[edit]
Dat ziet er idd niet verkeerd uit :o
Wat voor TFT heb je gebruikt ?

[ Voor 6% gewijzigd door Xandrios op 25-05-2004 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Xandrios schreef op 25 mei 2004 @ 21:54:
Ik ben bang dat je met water vervormingen gaat krijgen. Er zullen namelijk altijd kleine belletjes etc in zitten; en dat ga je zien op je scherm....

[edit]
Dat ziet er idd niet verkeerd uit :o
Wat voor TFT heb je gebruikt ?
Of belletjes de beperkende factor zullen zijn durf ik niet te zeggen, ik ben alleen erg bang voor weer zo'n stofzuiger op m'n kamer :)

De gebruikte TFT is die uit de inmiddels bekende 12.1" touchscreen tft :)

De warmte moet je overigens niet zien als een 'wolk' van warmte, maar als warmte die vrijkomt als de donkere kleuren op een tft het licht adsorberen (en daarmee de warmte energie)
Er schijnen materialen te zijn die de warmte maar niet het licht adsorberen, daar had ik wel graag wat meer info over.

[ Voor 48% gewijzigd door Arjan op 25-05-2004 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 22:58

voodooless

Sound is no voodoo!

Hmm, probleem met de warmte is dat die in het "licht" zit. De lamp straalt namelijk gewoon een bak IR licht uit. Dat wordt door het TFT geabsorbeer, waardoor het warm wordt. Best kans dat dat gewoon draws door je doorzichtige watertank heen gaat.

Je kunt denk ik beter kijken naar een efficientere lamp, die meer zichtbaar licht uitzend, en minder IR.

Of je moet idd, zoals je zelf al zegt, een IR filter voor de lens zetten, dat het IR licht absorberen kan.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik ben er al achter dat het ding dat ik zoek een 'cold mirror' heet, helaas heb ik geen nederlandse keywords en dus geen NL verkooppunten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Het lijkt erop dat m'n waterkoel idee een prima plan is!
Vandaag wat getest dmv een acrylbakje met wat water erin :D
De volgende plaatjes zijn geschoten terwijl ik de lens zelf vasthield (niet erg scherp dus)
en er een bakje water op de tft stond. De projectiemuur is overigens blauwgroen en staat op zo'n 3 meter van de OHP. Zodat je een beetje kan zien wat voor een vreselijke omstandigheden dit zijn, heb ik een plaatje van de muur + een a4tje erbij gedaan.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/GD4SJ1YE3OB4/picserver.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/PN90ZEC6J6S6/picserver.jpeg

Pagina: 1 2 3 Laatste