[OC] CPU lapping voor die-hards

Pagina: 1
Acties:

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Deze gast heeft een manier gevonden om de warmtegeleiding van zijn P4 te verbeteren... Met een frees over de heatspreader heen! 8)7
Klik hier voor het filmpje (nee geen directe download link, stond op die pagina dat dat niet mag :))
Trouwens respect als je dit durft, 1 foutje en je CPU is dood! :X
Ik vraag me trouwens wel af of dit echt nuttig is, volgens mij is lappen met schuurpapier beter, aangezien de heatspreader nu dunner geworden is, dus kan de warmte zich over een minder groot oppervlak verspreiden.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

er waren toch ook mensen die de heatspreader er helemaal afgesloopt hadden voor betere warmtegeleiding? In ieder geval is dit ook vrij risky :X

what's next? filmpje maken hoe we een milimeter van een amd core afvreezen voor betere warmtegeleiding, das pas D.O.C >:) :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 10:56 ]

• Demo

Demo

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 10:56:
er waren toch ook mensen die de heatspreader er helemaal afgesloopt hadden voor betere warmtegeleiding? In ieder geval is dit ook vrij risky :X

what's next? filmpje maken hoe we een milimeter van een amd core afvreezen voor betere warmtegeleiding, das pas D.O.C >:) :+
Ik denk dat je met 1 mm de hele core verwijdert :X 0,1 er af, dat zou wel die-hard zijn >:) Heb me ook altijd afgevraagd waarom ze al die codes OP de core schreven bij AMD, dat is toch alleen maar ongunstig voor de geleiding :?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dan moet je echt geld teveel hebben, of een dikke gek zijn :D

Verwijderd

Demoniac schreef op 20 December 2002 @ 11:01:
[...]
Ik denk dat je met 1 mm de hele core verwijdert :X 0,1 er af, dat zou wel die-hard zijn >:) Heb me ook altijd afgevraagd waarom ze al die codes OP de core schreven bij AMD, dat is toch alleen maar ongunstig voor de geleiding :?
lol, huur jij de frees, dan kom ik wel aan een xp2600+ :+

• Donderwolk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-01 21:59
Demoniac schreef op 20 December 2002 @ 10:51:
Deze gast heeft een manier gevonden om de warmtegeleiding van zijn P4 te verbeteren... Met een frees over de heatspreader heen! 8)7
Ja als je wat te diep freest wordt ie inderdaad niet meer zo warm >:)

Pwnd

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 13:55

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Demoniac schreef op 20 december 2002 @ 10:51:
Klik hier voor het filmpje (nee geen directe download link, stond op die pagina dat dat niet mag :))
Trouwens respect als je dit durft, 1 foutje en je CPU is dood! :X
Ik vraag me trouwens wel af of dit echt nuttig is, volgens mij is lappen met schuurpapier beter, aangezien de heatspreader nu dunner geworden is, dus kan de warmte zich over een minder groot oppervlak verspreiden.
Ik kan het filmpje hier op mijn werk niet bekijken :( .

Maar inprincipe heeft de oppervlakte niet heel veel te maken met de dikte. Is wel afhankelijk van elkaar, maar je oppervlakte blijft vaak wel groot genoeg.

I think, therefor I am.....I think.

• Demo

Demo

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 11:19:
[...]

lol, huur jij de frees, dan kom ik wel aan een xp2600+ :+
Oeps... fout antwoord >:)
* Demo heeft namelijk zo'n ding staan.. mail maar voor het adres >:) :+

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
er is geen smiley voor maar de msn smiley :o past er het beste bij

7(8)7 dit is sick !!!

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Hmmm, ik snap niet dat ze dit doen. Kan je idd beter heel de heat spreader eraf halen. Ik ga het filmpje even bekijken.
Waar is verder aan denk is het kleine slijpsel dat in het gaatje komt wat in de heatspreader zit. Lijkt me ook niet echt lekker.
Heb het filmpje gezien. Vind het niet echt schokkend ofzo. Als je wet hoe dik dat alu is kan je makkelijk de helft weghalen met zo'n machine. Wat ik wel schokkend vind is de manier waarop cpu in de bankschroef zit. Dat vertrouw ik niet, ze hadden hem van de onderkant moeten ondersteunen ivm kantelen enzo als hij niet goed vast had gezeten.
Verder zou ik dit wel aandurven.

[ Voor 44% gewijzigd door -=MOL=- op 20-12-2002 11:52 ]

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• iznogood
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mwa ... riskant is het niet echt, frezen kan best naukeurig en als je weet hoe veel eraf mag :) eitje ;)

Just as Good

• De_Bastaard
  • Laatst online: 18:48
Lijpe shit maar volgens mij kan je dat ding gewoon zo op mm's instellen ...

• Demo

Demo

Topicstarter
iznogood schreef op 20 December 2002 @ 11:55:
Mwa ... riskant is het niet echt, frezen kan best naukeurig en als je weet hoe veel eraf mag :) eitje ;)
Ja maar als er iets fout gaat (speling, botte frees) dan is ie echt dood :)
De_Bastaard schreef op 20 December 2002 @ 11:58:
Lijpe shit maar volgens mij kan je dat ding gewoon zo op mm's instellen ...
Bij die van m'n pa 1/100 van een mm :) en er zijn nog nauwkeuriger :9

Verwijderd

Die gast is echt gek ! :D
Maareh, dat wordt toch loeiheet bij het frezen ? Kan die proc daar wel tegen ?
enneh, waarom sloopt ie dan niet meteen z'n hele heatspreader eraf ?

• -=MOL=-

-=MOL=-

Demoniac schreef op 20 December 2002 @ 12:01:
[...]
Ja maar als er iets fout gaat (speling, botte frees) dan is ie echt dood :)
Daarom koop je dus goed gereedschap ipv Gamma gereedschap.
Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 13:32:
Zo onwijs heet word het niet, alleen als je er een dikkere laag vanaf haalt. Alu is best zacht namelijk.
Waarom hij dit doet en dus niet de hele heatspreader snap ik dus ook niet.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 13:32:
Oh die intels gaan toch uit als ze warmer dan 100 mhz worden

:+

maar ff ontopic, lijkt me wel interessant project om een p4 ZONDER heatspreader te koelen door een prometeia. Zal mij benieuwen of het uitmaakt.
Demoniac schreef op 20 December 2002 @ 11:01:
[...]
tegenwoordig zitten die codes op een stickertje naast de core, maar idd ik vond het ook niet echt een slimme actie :)

by the way, kheb hier een ouwe p1 liggen, en daar zijn de codes IN het keramiek gegraveerd LOL! (8>

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 14:03 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 07:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
is de heatspreader niet zo'n aluminium plaatje? op m'n k6-2 had ik die er ook afgesloopt...

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Ener-G schreef op 20 december 2002 @ 14:01:
is de heatspreader niet zo'n aluminium plaatje? op m'n k6-2 had ik die er ook afgesloopt...
huh, een k6-2 heeft volgens mij geen heatspreader, das gewoon de bovenkant van de cpu core >:)

deed je proc. het daarna nog? >:)

• Demo

Demo

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 14:00:
[...]

Oh die intels gaan toch uit als ze warmer dan 100 mhz worden

:+

maar ff ontopic, lijkt me wel interessant project om een p4 ZONDER heatspreader te koelen door een prometeia. Zal mij benieuwen of het uitmaakt.

[...]

tegenwoordig zitten die codes op een stickertje naast de core, maar idd ik vond het ook niet echt een slimme actie :)

by the way, kheb hier een ouwe p1 liggen, en daar zijn de codes IN het keramiek gegraveerd LOL! (8>
Ja de Thoroughbreds hebben een apart vlakje naast de core, maar ik vind het wel dom dat ze dat niet eerder hebben gedaan (bijvoorbeeld bij de T-Bird 1400, wat een kachel is dat :P) En bij de P1 is het juist goed, heeft ie meer contactoppervlak als je er geen heatsink op zet :)
Verwijderd schreef op 20 December 2002 @ 14:04:
huh, een k6-2 heeft volgens mij geen heatspreader, das gewoon de bovenkant van de cpu core >:)

deed je proc. het daarna nog? >:)
Volgens mij is dat wel een heatspreader, een core die zo groot is lijkt me niet waarschijnlijk.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

idd, ik had laatst nog een K6 200Mhz liggen, en je kan mij niet vertellen datde corede volgende vorm heeft:
code:
1
2
3
4
5
6
--__-------------__--
---------------------

dit is dus een zij doorsnede
onderste laagje is dus het plaatje keramiek
en de bovenste met de golfjes de heatspreader.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:06
FireWurX schreef op 21 december 2002 @ 12:07:
idd, ik had laatst nog een K6 200Mhz liggen, en je kan mij niet vertellen datde corede volgende vorm heeft:
code:
1
2
3
4
5
6
--__-------------__--
---------------------

dit is dus een zij doorsnede
onderste laagje is dus het plaatje keramiek
en de bovenste met de golfjes de heatspreader.
Je hebt hem doorgesneden?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

hadden ze niet een afzuiger der bij kunnen houden? netter en duidelijker en minder kans van troep in dat gaatje? :P

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

DKasemier schreef op 21 december 2002 @ 12:14:
[...]

Je hebt hem doorgesneden?
dohhh, neej, maar er loopt rondom een geultje op de heatspreader.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
----------
|        |
| |----| |
| |    | |
| |    | |
| |    | |
| |    | |
| |----| |
|        |
----------

maar dan vierkanter dan deze ascii tekening.
zou je em doorsnijden krijg je de tekening van het vorige plaatje wat ik maakte.
onder het midden zou dan de core zitten, snappie?
als je et nie snapt zal ik wel een tekeningetje maken met paint ofzow.

• collission
  • Niet online

collission

I'm back! :P

OMG! :X
how can you be such an idiot?
lappen met schuurpapier is beter IMHO

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

casemodderpoel schreef op 21 december 2002 @ 15:30:
OMG! :X
how can you be such an idiot?
lappen met schuurpapier is beter IMHO
uhm, nee. Het gaat hier niet om het gladmaken van het oppervlak, het gaat hier om de heatspreader dunner te maken om zo de gebruikte koeler effectiever zn werk te laten doen.

• collission
  • Niet online

collission

Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 17:16:
[...]

uhm, nee. Het gaat hier niet om het gladmaken van het oppervlak, het gaat hier om de heatspreader dunner te maken om zo de gebruikte koeler effectiever zn werk te laten doen.
dat maakt weinig uit, duurt alleen langer voordat de warmte bij het koelblok is :O

Verwijderd

Als ik heel eerlijk ben zou ik het ook wel doen. P4's zijn daar perfect voor. Glasplaatje, schuurpapiertje...lekker lappen. Je haalt er zo weinig af, dat kan makkelijk. Ik zou het zo doen.

En dan gewoon zonder AS3 draaien ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2002 19:16 ]

• Demo

Demo

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 December 2002 @ 17:16:
[...]

Hmmm, uit topics hier op GoT (oa DaBit dus geen onzin) had ik juist begrepen dat coldplates (wat dit eigenlijk ook is) juist niet te dun moeten zijn omdat de warmte zich dan niet goed over het oppervlak kan verspreiden.
En als je iets vlakt met een frees, dan moet je er echt nog met een stuk schuurpapier overheen (iig bij mijn freeswerkjes wel en bij Alpha koelers maakt het ook een paar graden uit)

Verwijderd

Het voordeel van het lappen van de core is dat het oppervlak gladder wordt. Dat er minder metaal zit zul je echt niet merken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 December 2002 @ 19:26:
Het voordeel van het lappen van de core is dat het oppervlak gladder wordt. Dat er minder metaal zit zul je echt niet merken.
Met professioneel gereedschap krijg je toevallig wel een 100% vlak oppervlak zonder bolling, bij het met de hand opschuren, desnoods op een glasplaat, is de kans dat je een bolling krijgt zeer groot. Afhankelijk van de gebruikte frees is er wel kans op groeven, maar dat heeft meer met voedingssnelheid te maken, als je die niet te gek hoog zet krijg je geen groeven. Helaas wint de pro het in mijn ogen hier vergaand van de amateur.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 20:00:
[...]

Met professioneel gereedschap krijg je toevallig wel een 100% vlak oppervlak zonder bolling, bij het met de hand opschuren, desnoods op een glasplaat, is de kans dat je een bolling krijgt zeer groot. Afhankelijk van de gebruikte frees is er wel kans op groeven, maar dat heeft meer met voedingssnelheid te maken, als je die niet te gek hoog zet krijg je geen groeven. Helaas wint de pro het in mijn ogen hier vergaand van de amateur.
Gefeliciteerd ;)

:?

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik heb ook de heatspreader van m'n eerste P4 en eerste Celeron gelapped, puur omdat het beide badkuipen waren. Niet met een frees, maar met waterproof schuurpapier en koperpoets. Gewoon chip neerleggen op een spiegel met schuurpapier eronder en een half uurtje schuren, net zolang tot de hoekjes niet meer hoger zijn dan het midden van de core.
Tegenwoordig zijn de hoekjes beter vlak gemaakt en heeft het bijna geen nut meer.

Maar met een CNC frees is wel heel 8)7 !

De heatspreader zelf is 1,5 MM dik... veel meer dan 1 MM moet je er dan toch niet afhalen...

[ Voor 11% gewijzigd door FreeRider op 21-12-2002 20:27 ]

Concrete Loop Watercooling

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb 1 keer een foto van een P4 zonder heatspreader gezien, maar die was daarna wel overleden...

🖥️ | 🚗

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

MadMarky schreef op 21 december 2002 @ 20:47:
Ik heb 1 keer een foto van een P4 zonder heatspreader gezien, maar die was daarna wel overleden...
was dat toevallig een T.net Kookcursus nr.9 P4 fileren?
dan heb ik em ook gezien namelijk.
ff met een dremel dat heatspreadertje open zagen :+

• FreeRider
Hier mijn P4 2 Ghz :)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mewannabee/images/nakedp42ghz.jpg

Instructie: met een stanleymes rondom de kit wegsnijden :P

Verwijderd

FreeRider schreef op 21 December 2002 @ 21:05:

[afbeelding]

Je kan die core toch niet bepaald mooi vlak noemen. Zit die heatspreader nog met één of ander overdrachtsmateriaal op? Zo kun je toch moeilijk een koeler erop plaatsen.

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
En , is dat nou zoveel beter ?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 21:34:
[...]

Je kan die core toch niet bepaald mooi vlak noemen. Zit die heatspreader nog met één of ander overdrachtsmateriaal op? Zo kun je toch moeilijk een koeler erop plaatsen.
uhh je kan die core op dat plaatje niet half zien man.
de core van een P4 is helemaal spiegel glad.
je zou er je haar voor kunnen kammen, zo glad.
dat geeft zeker een temperatuurverlaging.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

FireWurX schreef op 21 December 2002 @ 20:57:
[...]

was dat toevallig een T.net Kookcursus nr.9 P4 fileren?
dan heb ik em ook gezien namelijk.
ff met een dremel dat heatspreadertje open zagen :+
Idd, misschien is een stanleymes toch iets beter ja :+

🖥️ | 🚗

Verwijderd

met een woord NICE

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-02 08:40

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 20:00:
[...]

Volgens mijn handboek 'materiaalkunde voor technici' levert frezen een karakteristieke ruwheidshoogte tussen 12,5 en 1,6 micrometer , terwijl leppen tussen de 0,4 en de 0,05 micrometer ruwheidshoogte oplevert.
Dus als het leppen wordt gedaan zoals het hoort wint die bewerking het toch met straatlengtes voorsprong van frezen.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 07:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
FreeRider schreef op 21 December 2002 @ 21:05:

[afbeelding]

hee cool

dat had ik ook met m'n K6-2 500 gedaan... die daarna een graadje of 20 koeler liep :o

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51
Ener-G schreef op 03 januari 2003 @ 12:54:
[...]

hee cool

dat had ik ook met m'n K6-2 500 gedaan... die daarna een graadje of 20 koeler liep :o
hier nog iemand die dit gedaan had :D
Bij me neefje ging het fout hij schoot uit met ze mes de core was beetje gefileerd })

• -=MOL=-

-=MOL=-

Duracell schreef op 03 January 2003 @ 03:36:
[...]

Volgens mijn handboek 'materiaalkunde voor technici' levert frezen een karakteristieke ruwheidshoogte tussen 12,5 en 1,6 micrometer , terwijl leppen tussen de 0,4 en de 0,05 micrometer ruwheidshoogte oplevert.
Dus als het leppen wordt gedaan zoals het hoort wint die bewerking het toch met straatlengtes voorsprong van frezen.
Wat er op het filmpje gebeurd is de heatspreader dunner maken. Hierdoor zal imo de hitte sneller naar het koelblok gaan. Met alleen leppen haal je er nooit zoveel af.

Ik weet niet of het ook gedaan is, maar ik denk dat deze frezer ook wel gelapt heeft nadat hij een X aantal tienden mm's van ze heatspreader heeft gehaald.

Imo haald een die hard nog steeds de hele heatspreader eraf, maarja wie ben ik met me AMD :)

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:06
FireWurX schreef op 21 december 2002 @ 14:31:
[...]

dohhh, neej, maar er loopt rondom een geultje op de heatspreader.
het was een flauwe opmerking van me wees gerust ik ben niet zo dom als je nu denkt ;)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
-=MOL=- schreef op 03 januari 2003 @ 13:25:
[...]

....maarja wie ben ik met me AMD :)
Een tweaker, modder, PC-freak, DOC'er, etc........ ;) :D
En dan nog wat, niet zo denegrerend over je AMD :+ , Zolang je alles wat standaard is wil verbouwen en veranderen is iedereen gelijk AMD, Intel, VIA (EPIA). O-) O-)
(ik heb zelf een P4 2.26@2.70GHz)

[ Voor 6% gewijzigd door Underground75 op 04-01-2003 12:13 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

dan val ik er dus buiten :(
ik heb wel een tijd lang een Duron800 @ 896 gehad (bus op 112, hoger kon de bios niet).
ik wil er graag weer bij horen, dus ik ga strax de bus van mijn A-XP2000+ maar opschroeven :P
binnenkort ook maar ff dikke heatsinks op mijn GF4Ti4200 128Mb plakken.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
A is the value for area, in our case surface area. From the equation, you can gather that the greater the area, the better the rate of heat transfer. DT is the difference in temperature observed on either side of the heatsink. The greater the difference, the better the rate. Dx is the thickness of the slab of metal. For simplicities sake, lets just assume we have a cube of metal. Dx would be the distance from the side that is being heated to the side that is releasing heat. In the case of real heatsinks, Dx would most likely be the distance from the heated side to the point where the fins begin. From the equation, we can see that having this value small would be beneficial. So if you ever see heatsinks that are really thick, stay away.

een stukje txt uit
http://firingsquad.gamers...atsinkphysics/default.asp
over dikte matriaal :)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Kr3Kr
  • Laatst online: 16-12-2025

Kr3Kr

Melpomene

Demoniac schreef op 20 december 2002 @ 11:01:
Heb me ook altijd afgevraagd waarom ze al die codes OP de core schreven bij AMD, dat is toch alleen maar ongunstig voor de geleiding :?
laser, toch?

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

FreeRider schreef op 21 december 2002 @ 21:05:

[afbeelding]

Scheelde het nog wat in temperatuur????
Deed hij het überhaupt nog wel 8)7

Anders moet ik het ook maar eens proberen :P .....kom ik misschien nog iets verder

edit:

hmmmm.... hoop dat hij het nog leest.
Bericht is al ruim 2 weken oud :|

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 11:45 ]

Verwijderd

• FreeRider
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 11:42:
[...]

Scheelde het nog wat in temperatuur????
Deed hij het überhaupt nog wel 8)7

Anders moet ik het ook maar eens proberen :P .....kom ik misschien nog iets verder

edit:
hmmmm.... hoop dat hij het nog leest.
Bericht is al ruim 2 weken oud :|
Die chip was al geroosterd toen ik de HS eraf haalde... Ik zou het ook nooit doen met een goed werkende CPU, aangezien de kans op een afgebrokkelde core dan nogal groot wordt met het waterblok wat ik heb. Alleen als er speciale northwood spacers zouden bestaan dan zou ik het overwegen, maar die heb ik nog niet gezien.

• Demo

Demo

Topicstarter
Ja, maar dat zorgt alsnog voor oneffenheid in het oppervlak, terwijl ze over koelpasta altijd zeggen dat dat voor microscopische plekjes is. Dus ik snap niet waarom ze er dan van die enorme plekken in maken :?
Gelukkig is het bij de T-Bred niet meer :P

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Op de heatspreader van een P IV toch ook...

Afbeeldingslocatie: http://www.simhq.com/simhq3/hardware/reviews/p42400/Pentium%204%202400.jpg

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

das niet met laser denk ik, eerder gegraveerd.
maargoed, iemand die geld over heeft mag wel eens kijken of die heatspreader eraf kan en de chip dan nog werkt.
is misschien wel gunstig als je waterkoeling of Prometia hebt.

Verwijderd

ZIEKELIJK hehe zonde van je cpu als ut misloopt :P

• collission
  • Niet online

collission

Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 17:40:
ZIEKELIJK hehe zonde van je cpu als ut misloopt :P
sja, en zoveel win je er nou ook weer nie mee :/

• Losha
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

kan me er wat bij voorstellen, ben zelf ook verspaner.
als de spreader dunner is houdt deze de warmte minder vast en zou dus de hitte sneller af kunnen geven naar de koeler (mits de koeler de hitte wel snel genoeg kwijt kan, zou het schelen in temp ..maar ja... die paar graden ...)

trouwens de k6..heb er ook nog een ..maar past de koeler erna nog wel :? krijg je geen speling tussen koeler en cpu dan?
(volgens mij heb ik die k6 zowiezo opgeblazen..kun je dat checken met een multimeter ?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

gewoon op een plankje drukken en testen.

en de cooler moet je gewoon een hebben met van die bouten of je moet de clip wat verbuigen zodattie strakker is.

• NexuZ
  • Laatst online: 11-08-2025
Leuke actie vraag me alleen wel af of dat het erg veel nut heeft?

• Losha
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

gewoon in plankje drukken geeft dus geen beeld ..heb de spreader (om het ontopic te houden) eraf gesloopt, core is heel..dus denk dat mn mobo kuren heeft. twee transistors zijn aangetast en worden bloedheet ..tin gaat bubbelen binnen paar seconden ..een oude pentium doet het hier nog wel ..ga morgen die transistoren vervangen...
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/losha/got/mobo-trans.jpg
kun je een mobo slopen met een kapotte cpu :?

nu dus ontopic..de heatspreader erafgehaald van mijn k6-2-400
zoek de verschillen :)
lijkt veel op de latere Athlon Thunderbird
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/losha/got/amd-4x.jpg

sorry van het vern**ken van de layout :) .. layout herstelt :|

[ Voor 21% gewijzigd door Losha op 05-01-2003 21:37 ]

Verwijderd

FireWurX schreef op 05 January 2003 @ 17:18:
das niet met laser denk ik, eerder gegraveerd.
maargoed, iemand die geld over heeft mag wel eens kijken of die heatspreader eraf kan en de chip dan nog werkt.
is misschien wel gunstig als je waterkoeling of Prometia hebt.
Versteeg heeft wel eens de heatspreader van een p4 willamet afgehaald meen ik me te herinneren. Scheelde iets van 2 graden dacht ik.

De cores zijn niet erg kwetsbaar, ziet er hetzelfde als p3 en intel 845 Northbridge uit. Ik denk dat ze erop zitten zodat koelers niet scheef gemonteerd kunnen worden. Ook is een goed contact met de core erg belangrijk voor een stabiele werking en daar zorgt Intel dus wel voor op deze manier.

Dit dunner maken slaat helemaal nergens op! De warmte moet zich nl verspreiden over de heatspreader en daar is de dikte toch echt belangrijk voor. Ik denk dus dat zijn temps onhoog zullen zijn gegaan. |:(

Lappen heeft zin als de heatspeader niet vlak is, maar zal denk ik niet erg veel uitmaken als koeler en spreader al redelijk vlak zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 21:26 . Reden: typo's ]

Pagina: 1