Zelfbouw aktieve subwoofer

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.425 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40657

Topicstarter
Bij mijn huidige home cinema set heb ik nog geen subwoofer.
Met mijn natuurkundeleraar heb ik overlegd dat ik voor mijn profielwerkstuk wel een subwoofer mocht maken, twee vliegen in een klap dus. (Lange klap, duurt 80 uur :P)
Na een aantal topics doorgelezen en wat gegoogled te hebben, weet ik nog steeds niet precies hoe ik eigenlijk te werk moet gaan.

Versterker
Dit moet een mono versterker zijn, mijn hoofdversterker heeft namelijk een aparte pre-out voor de subwoofer. Het hoeft dus niet een complete subwoofer module te zijn met x-over, uitgangen voor de main/sataliet-speakers ed. Gewoon een simpele versterker met één rca-ingang (mono). Verder moet hij goed in te bouwen zijn in de sub.

Mits verkrijgbaar, wil ik ook een soort van crossover filter voor het versterker gedeelte maken, en dan bedoel ik een module die tonen boven de x-hertz (x=variabel tussen bijv. 100-200 Hz) niet doorlaat.

Woofer
Naar aanleiding van de thread van Play ([Zelfbouw subwoofer]Gaat dit werken? Pics!), heb ik gekozen voor een Mivoc LAW 3064 XM:

Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/Graphics/LAW3064xm.jpg

Klik hier voor de Thiele/Small parameters.

Constructie
Ik ben van plan een subwoofer te maken met een basreflex poort. Ik baseer dit vooral op wat ik gelezen heb op http://www.diysubwoofers.org.

Vragen aan jullie
- Hoeveel Watts moet het versterkergedeelte zijn, zodat de sub een beetje past bij mijn huidige versterker/speakers (versterker is 210W, speakers elk 80W)
- Waar haal ik zo’n versterker? (Veel gezocht, niks (goedkoops) gevonden.)
- Kan iemand berekenen hoe groot de kastinhoud moet zijn, en hoe lang de basreflex poort moet zijn? Al die parameters gaan mij een beetje te boven namelijk.
- Hebben jullie nog ander (zinvol) commentaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Als leerende bouwer kan ik je wel mijn ervaringen geven.

-Gebruik LspCad (Lees ff mijn topic door) snapte ik eerst ook niks van, gewoon proberen
-Versterker Mivoc site (80 euro, veeel functies)
-Bij elke post credits vermelden voor mijn topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
over die mivoc versterker: daar zit allemaal zooi op die ik niet gebruik (al die extra inputs, outputs, x-over regelaar). Ik hoef alleen maar een 1-kanaals amp te hebben met maar één input. Weet alleen niet waar ik zon ding mot halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40657 schreef op 16 december 2002 @ 20:46:
over die mivoc versterker: daar zit allemaal zooi op die ik niet gebruik (al die extra inputs, outputs, x-over regelaar). Ik hoef alleen maar een 1-kanaals amp te hebben met maar één input. Weet alleen niet waar ik zon ding mot halen.
Geen idee, misschien is een caraudio versterker wat voor je? heb je al vanaf 40 euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Inderdaad, lspcad lite en/of winisd beta/alpha.Ik ben te krepserig om programma te kopen, dus deze. Meestal gebruik ik beide om elkaar een beetje te checken.
Hiermee kan je meteen de grootte en de afstemming (i.g.v. Bass-reflex) bepalen.
Een aparte mono-versterker ga je waarschijnlijk niet voor minder dan zo'n mivocje krijgen of het is bagger. Dit zijn de enige plate-amps die ik ken. Of je moet naar bijvoorbeeld Velleman om zelf ook je amp te maken. Beetje overkill lijkt me.
Zoek maar even naar Cheap Trick CT 179, dat is een projekt met deze woofer.
Je kunt ook kijken op de site van Minoc zelf. Er staan ook bouw-voorstellen bij de woofer. Dit voer je dan zelf ook ff in in lspcad of winisd alpha/beta. Dan ga je vervolgens een beetje kloten met de parameters om er gevoel te krijgen voor de parameters van de box en voor de TS-parameters.
Nog beter kan je een boek lezen, bijvoorbeeld het bekende boek van Vance Dickason, of iets makkelijker en meer inleiding:
Great sound stereo speaker manual.
Als je alles cheap wilt hebben, moet je in Dld bestellen. De drivers zijn in NL niet te krijgen. Behalve de AXX-serie van Raveland, welke ongeveer dezelfde kwaliteiten hebben (zie aanroepende topic voor serienummers). Zien er alleen wat schreeuweriger uit.
Succes.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Even een vraagje MBT het zelfbouwen van zo'n sub.

Ik zie ze allemaal staan met zo'n actief gedeelte. Wat wil zeggen; een ingebouwde versterker.

Maar wat nu als ik die zelfde kast (subwoofer) passief gebruik en dus alleen een filter erin?

Ik ga niet opnieuw het wiel uitvinden want er staan er al heel wat mooie hier op GoT (denk maar eens aan de peerless XLS 10 of soww)

Dus kan ik een subwoofer bouwen en passief gebruiken?

Heb een REGA versterker (2x60 goede watts) met twee uitgangen (links en rechts) géén a & b
Ik wil (nog) geen ander topic openen omdat dit waarschijnlijk een te klein vraagje is.

Ene ik hoop dat Wekkel ook even reageerd.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fireman schreef op 16 December 2002 @ 21:04:

Ik zie ze allemaal staan met zo'n actief gedeelte. Wat wil zeggen; een ingebouwde versterker.

Maar wat nu als ik die zelfde kast (subwoofer) passief gebruik en dus alleen een filter erin?

Ik ga niet opnieuw het wiel uitvinden want er staan er al heel wat mooie hier op GoT (denk maar eens aan de peerless XLS 10 of soww)

Heb een REGA versterker (2x60 goede watts) met twee uitgangen (links en rechts) géén a & b
Ik wil (nog) geen ander topic openen omdat dit waarschijnlijk een te klein vraagje is.

Je kan wel een subwoofer passief gebruiken, maar dan wordt het een subwoofer/sataliet setje, dus de subwoofer voor het laag, en de satalieten (kleine boxen) voor het hoog. De reden dat veel subs actief zijn is omdat ze dan voor een 5.1 opstelling te gebruiken zijn, de subwoofer maakt dan gebruik van een speciale (onversterke) uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

Anoniem: 50944 schreef op 16 December 2002 @ 21:11:
[...]
Je kan wel een subwoofer passief gebruiken, maar dan wordt het een subwoofer/sataliet setje, dus de subwoofer voor het laag, en de satalieten (kleine boxen) voor het hoog. De reden dat veel subs actief zijn is omdat ze dan voor een 5.1 opstelling te gebruiken zijn, de subwoofer maakt dan gebruik van een speciale (onversterke) uitgang.
Hmmm hij zou dus wel gewoon goed werken? of schiet hij gewoon tekort(niet krachtig genoeg?)

Ik heb twee hifi speakers die ik wil aanvullen met een sub en met name bij films en muziek van films.

Hij zal iig niet gaan overheersen die sub omdat mijn amp dan een zelfde signal uit stuurt naar mijn speakers als naar die sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67877

Op www.skytronic.nl staan wel wat versterkers(meeste disco en dat soort dingen, weet niet helemaal wat je zoekt).

En op www.feedback.nl staan ook wel een beetje dat soort dingen.

Voor box-ontwerpen/tekeningen/schetsen/plaatjes is www.lautsprechershop.de een goeie site (onoverzichtelijk, maar gewoon ff in het rond klikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb net ff een goedkope oplossing bedacht voor de versterker:
Er zijn zat van die audio zaakjes waar ze van die ouwe versterkers hebben liggen die nog amper wat waard zijn. Als je die versterker nou sloopt, een beetje creatief aan de slag gaat en em inboud in de sub, ben je misschien al voor zon €20 klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heb zojuist ontdekt dat er op de site van een eenvoudige bouwbeschreiving staat:
Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/Graphics/GehLAW_a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67877

Op http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_it.htm staat bijna onderaan(1 na onderste) een grafiekje/tabelletje met subwoofers....

edit:
Ik weet niet hoeveel woofers er in komen: 1/2?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 67877 op 16-12-2002 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 09:17

Blamm

Niet meer Smart

Ik wil de pret niet al te veel bederven.. maar als je op die versterkermodule klikt, staat er dattie niet meer leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-05 19:39

Adonias

Oe! Buttons :9

Kleine aanmerking op wat je wilt:
Je wil nl alleen maar een monoversterker, zonder poespas. Precies wat ik ook een keer wil. Maar ik zou als ik jou was ook een faseschakelaar en een instelbare bovengrens erinzetten. Zo kun je de sub optimaal aan de luistersituatie (lees kamer) aanpassen.

(Bekijk deze amp 's: http://sound.westhost.com/project68.htm
owja, check ook deze sub 's:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_hh.htm#bluesub )

[ Voor 19% gewijzigd door Adonias op 17-12-2002 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61754

ff op www.velleman.be kijken, daar verkopen ze versterker modules die je zelf in je woofer kan inbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
  • Laatst online: 03-06 12:56
oke, dit topic ga ik eens mooi volgen :D ook nog een actieve sub nodig dus, en zat ook te denken aan zelfbouw .... dus veel fotos plz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Kijk eens op www.remo.nl
Daar vindt je verschillende aktieve submodules van Hypex, afken en detonation.
Ik zou het bouwen van een variabel low-pass filter aan iemand overlaten die er de juiste spullen voor heeft. Voor de volume calculatie zou ik gewoon winISD gebruiken dat is een simpel programma dat ook mooie curves laat zien die zo in een verslag kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rappie schreef op 17 december 2002 @ 15:32:
oke, dit topic ga ik eens mooi volgen :D ook nog een actieve sub nodig dus, en zat ook te denken aan zelfbouw .... dus veel fotos plz ;)
Er is ook een mooi alternatief voor zelfbouw bij mivoc, de Actieve sub SW 1000 AII

Met een heel mooi versterker gedeelte...en voor maar 139 euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/graph/Msw1000ii3_gross.jpg

Hebben hem ook in zwarte en zilver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik ga zaterdag toch maar eens naar de lokale milieustraat toe. Eens kijken of ik daar een paar versterkertjes kan vinden die het nog doen. Als ik een subwoofer-module moet kopen ben ik veel te veel geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Anoniem: 50944 schreef op 17 December 2002 @ 15:52:
[...]
Er is ook een mooi alternatief voor zelfbouw bij mivoc, de Actieve sub SW 1000 AII

[afbeelding]

Dat versterker gedeelte is zo mooi niet hoor ;)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tbusquet schreef op 17 december 2002 @ 18:40:
[...]

Dat versterker gedeelte is zo mooi niet hoor ;)
Nee, maar toch zou ik het maar al te graag willen hebben. (ook al heb ik meer aan de 120, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Damn! Slecht nieuws! De Mivoc LAW 3064 XM is uitverkocht en wordt NIET meer geproduceerd! (Net ontvangen na e-mail correspondentie met iemand van www.mivoc.de)
Op zoek naar een andere speakers dus... Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40657 schreef op 17 December 2002 @ 22:06:
Damn! Slecht nieuws! De Mivoc LAW 3064 XM is uitverkocht en wordt NIET meer geproduceerd! (Net ontvangen na e-mail correspondentie met iemand van www.mivoc.de)
Op zoek naar een andere speakers dus... Iemand suggesties?
Nee dat meen je niet! Weet je het heel zeker? Zou echt super jammer zijn. :'(
Misschien is z'n kleinere broertje een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jup, heel zeker. Ik zal het even vragen van zn kleine broertje, maar ik verwacht dat die er dan ook niet meer zal zijn.

Bovendien wil ik dan liever een met de 3064 vergelijkbare speaker met ong. Dezelde prijs. Iemand ideeën?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 40657 op 17-12-2002 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Nu online
Als die niet meer leverbaar zijn dan kun je de AXX-serie (Raveland) of SQX3500 eens bekijken als je het goedkoop wilt houden.
Probeer eens bij www.klingtgut-lsv.de of die ze nog heeft? Die heeft ze ook in de aanbieding. Daar heb ik onlangs spulletjes gekocht.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vind dat die AXX-serie barslecht presteerd, ivm die LAW 3064. De f-3 ligt bij de AXX-1212 op 40 Hz! Bij de Mivoc ligt te f-3 op ong. 28 Hz, en deze is (was) nog 25 Euro goedkoper ook.

Van de SQX 3500 kon ik geen grafiekjes vinden/maken (T/S parameters ontbreken). Daarnaast vind ik em spuuglelijk.

Ik zit er nu over te denken om de Mivoc LAW 2564 te nemen, maar deze presteerd wel een stuk minder dan zijn grote broer.

Zijn er nog andere Woofers die qua prijs/kwaliteit vergelijkbaar zijn met de LAW 3064?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61754

En anders levert speakerland nog hele mooie peerless units//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Fireman schreef op 16 December 2002 @ 21:04:

Mijn Peerless XLS10 is ook gewoon een actieve sub hoor, hij maakt alleen gebruik van een passieve radiator, maar dat is gewoon een techniek voor bass-extentie, zoals je bijv. bandpass, bassreflex etc. hebt.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

tbusquet schreef op 18 december 2002 @ 12:11:
[...]

Mijn Peerless XLS10 is ook gewoon een actieve sub hoor, hij maakt alleen gebruik van een passieve radiator, maar dat is gewoon een techniek voor bass-extentie, zoals je bijv. bandpass, bassreflex etc. hebt.
He Tbusquet, ik weet dat jij dus die XLS 10 heb. Heb ik even een off topic vraagje.
De plaatsing van dat ding heb jij die gewoon aan de zijkant staan of onder je stereo toren of achter een bank? en wat geeft gaf het beste resultaat?
Oja wat was jij in totaal kwijt? en is het de moeite om zelf dat hout pakket te maken? En hoeveel meerwaarde geeft die sub bij de normale HIFI en de Cinema

Ik heb niet heel jou topic door gelezen (ben ik morgen nog niet klaar)

Je hoeft niet hier te antwoorden mag ook via mail aangezien het eigenlijk een beetje off topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Fireman schreef op 18 December 2002 @ 15:37:
[...]

He Tbusquet, ik weet dat jij dus die XLS 10 heb. Heb ik even een off topic vraagje.
De plaatsing van dat ding heb jij die gewoon aan de zijkant staan of onder je stereo toren of achter een bank? en wat geeft gaf het beste resultaat?
Oja wat was jij in totaal kwijt? en is het de moeite om zelf dat hout pakket te maken? En hoeveel meerwaarde geeft die sub bij de normale HIFI en de Cinema

Ik heb niet heel jou topic door gelezen (ben ik morgen nog niet klaar)

Je hoeft niet hier te antwoorden mag ook via mail aangezien het eigenlijk een beetje off topic is.
Meeste info kan je wel uit mijn topic halen, maar hij staat nu links aan de voorkant naast mijn linkerfront, heb niet veel andere opties, maar aan de rechterkant klonk hij vrijwel hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61754 schreef op 18 december 2002 @ 11:59:
En anders levert speakerland nog hele mooie peerless units//
ook voor 49 euro? :+

Serieus, wat is nou een richtprijs voor een redelijke peerless, sub unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ben nog eens op zoek gegaan naar Drivers, dit heb ik gevonden:
(uit het assortiment van www.hifisound.de)

Intertechnik WPS304 - 4
Intertechnik WPS304 - 8
Monacor heeft verschillende drivers in mijn buget
Peerless PT 210 M/8 Een echte Peerless!
Nog meer Peerless woofers...
Visation
Westra

Heeft iemand ervaring met deze merken/speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Anoniem: 50944 schreef op 18 December 2002 @ 16:39:
[...]
ook voor 49 euro? :+

Serieus, wat is nou een richtprijs voor een redelijke peerless, sub unit?
XLS10 kost 148 euro bij speaker en co.
XLS12 kost 198 euro bij speaker en co.

:D

[ Voor 10% gewijzigd door tbusquet op 18-12-2002 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tbusquet schreef op 18 December 2002 @ 19:28:
[...]

XLS10 kost 148 euro bij speaker en co.
XLS12 kost 198 euro bij speaker en co.

:D
Dan is speaker&co voordeliger dan Hifisound.de, ga ze maar even mailen..

Vroeg met trouwens nog af wat jouw versterker wel niet kostte, 200 euro voor een chassis in een 750 euro kostende sub...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nog een mooie mivoc in de aanbieding, heb namelijk de mogelijkheid om een LAW 3084 XM woofer te kopen, jawel die mivoc van 12"

IK heb namelijk een dag of 3 geleden geprobeerd om hem te bestellen, vervolgens sturen ze je een offerte die ik dus net binnen kreeg.

+ alle belastingen kost hij 61 euro. Zeg maar als ik hem voor iemand moet bestellen, je kan hem natuurlijk ook zelf bestellen ;) maar denk meld het ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 40657 schreef op 18 december 2002 @ 19:15:
Ben nog eens op zoek gegaan naar Drivers, dit heb ik gevonden:
(uit het assortiment van www.hifisound.de)
Visation

Heeft iemand ervaring met deze merken/speakers?
Met de Visaton W130S en de W170S prima speakers kunnen maken. Geen klachten over gezien de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wekkel schreef op 21 December 2002 @ 17:37:
[...]

Met de Visaton W130S en de W170S prima speakers kunnen maken. Geen klachten over gezien de prijs.
Zijn alleen geen woofers, maar diep-/middentoon speakers. Heb ik dus niks aan voor mijn subje.

Ik denk dat ik die Mivoc 12" maar eens ga bestellen (thx play!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

die Mivoc heeft een 200/500Watt (RMS/Max)
hoeveel watt moet je actieve versterker dan worden?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Nu online
blueraz0r,
Dat ben ik niet helemaal met je eens (ik heb zelf de AXX1212 HAHA). De AXX1212 heeft een grotere Xmax, en een iets hogere gevoeligheid. Betekent dus bij elkaar dat ie harder kan (ca. 106 tegen 109 dB op 1m). Hoe laag ie doorhaalt hangt maar van je uiteindelijke ontwerp af. Die van mij heeft een kast van 50l getuned op ~32 hz geeft een -3dB op 30 Hz.
Ongeveer hetzelfde als een LAW3064 doet in een 50l kast getuned op 30 Hz. Al moet ik toegeven dat die LAW3064 dat met iets meer gemak doet met zijn lagere Fs....

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hij hoeft van mij niet zo hard te gaan eigenlijk, als ie maar laag gaat. De grafiekjes bij de LAW 3064 zien er een heel stuk beter uit dien die van de AXX 1212.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Anoniem: 50944 schreef op 18 December 2002 @ 19:39:
[...]
Dan is speaker&co voordeliger dan Hifisound.de, ga ze maar even mailen..

Vroeg met trouwens nog af wat jouw versterker wel niet kostte, 200 euro voor een chassis in een 750 euro kostende sub...
Bij Aquablue in Antwerpen staat de XLS12 voor 150 euro in de prijslijst en de XLS10 voor 125.
http://www.diyparadiso.com/price/stock-speakers.htm

Ik ben er nog nooit geweest (ga nog eens een keer kijken), maar het schijnt wel een maf winkeltje te zijn gerund door een paar high end diy fanaten (niet negatief bedoeld). Zowiezo wel een leuk overzicht van units (met hier en daar commentaar van Auquablue).

http://www.diyparadiso.com/price/chassis.htm
Peerless XLS10 and 12 extra long stroke = 400 mm peak to peak
Peerless CSX 257 suits most NORMAL demands either BR or closed
Focal 15K8711 expensive but good compact BR sub
Beyma 18LX60 if you hate your neighbours !!!! <<<<<<< :)
Beyma 21L45 for the bass hungry with no neighbours !!!! <<<<<<< :D
Beyma 12B70 and Beyma 15B100/R
Audax PR330MO and PR380MO

[ Voor 22% gewijzigd door Duck-Twacy op 22-12-2002 13:07 ]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke dan een speaker met 400 mm p-p :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch blijft dit een vrij ultieme keuze Adire Tumult:

Afbeeldingslocatie: http://www.adireaudio.com/diy_audio/drivers/adire/TumultSide.jpg

Qms 4.3 Re 3.2 ohms (1.6 Ohms per VC)
Qes 0.39 Le 4.2 mH (2.1 mH per VC)
Qts 0.36 Mms 345 grams
Fs 19 Hz BL 18.5 N/A
Vas 160 liters Sd 749 cm^2
Xmax 34 mm one way EBP 48.7
SPL 87.1 dB @ 1W/1m Distortion <3% @ 28mm one way excursion
Pmax 1600W per IEC 268-5 PRICE $499

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

Anoniem: 62484 schreef op 22 December 2002 @ 16:21:
Toch blijft dit een vrij ultieme keuze Adire Tumult:

Afbeeldingslocatie: http://www.adireaudio.com/diy_audio/drivers/adire/TumultSide.jpg]

Qms 4.3 Re 3.2 ohms (1.6 Ohms per VC)
Qes 0.39 Le 4.2 mH (2.1 mH per VC)
Qts 0.36 Mms 345 grams
Fs 19 Hz BL 18.5 N/A
Vas 160 liters Sd 749 cm^2
Xmax 34 mm one way EBP 48.7
SPL 87.1 dB @ 1W/1m Distortion <3% @ 28mm one way excursion
Pmax 1600W per IEC 268-5 PRICE $499
Het kost wat, maar dan heb je ook wat! >:) >:)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wauwie... zonde om in te bouwen zoiets...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja inderdaad oh hij is ook zeeer geschikt voor IB >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na lange stilte weer een update!
Ik heb in de vakantie een oude maar goede versterker (Sony Ta-1010 dacht ik) uit elkaar gehaald, en ge-monobrugd. Verder alle overbodige switches ed eruit gesloopt.
Het geheel ga ik dan op een aluminium plaat schroeven die ook aan de buitenkant zwart ga spuiten (eerst primen natuurlijk!). Die alu-plaat ga ik dan vervolgens inbouwen in de MDF-kast die ik overigens nog moet maken.

Als woofer heb ik trouwens een Mivoc LAW 2564 besteld (à €39). Het duurt echter nog wel een week of 2-3 voordat ik deze binnen krijg. Eerst moet er namelijk een orderbevestiging komen, via de post (wat al een week duurt). Dan kan ik betalen (weer een week) en dàn pas wordt de woofer verzonden. Zucht.

Vanmiddag zal ik pics uploaden van de versterker zodat jullie ook kunnen meekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Ziet er goed uit, hoeveel watt kan dat ding leveren? Maar zo'n Mivoc is wel gevoelig voor een wat lichtere amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
70 W dacht ik, maar wat bedoel je met gevoelig? Dat ie snel kapot gaan of dat ie toch wel hard kan met een lichtere amp?

Edit:
Op een van de foto's is (vaag) te zien dat het om 75 Watt gaat, maar dan moet je wel bedenken dat ik hem ge-monobrugd heb, dan heb ik dus als het goed is dubbel vermogen.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 40657 op 07-01-2003 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8456

Zier er goed uit, strx nog foto's van de gebouwde sub en hopen dat alles heel blijft.

[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 8456 op 07-01-2003 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75128

Der staan op internet programmaatjes waar je waardes in kan vullen over de grootte van je kist en kwa punten als basreflexpoort, vervolgens rekent het programmaatje de maten en de inhoud die je nodig hebt uit, ook kan je aangeven of je een vierkante, rechthoekige, vierkant met schuine zijde et etc wilt. het beste proggie wat ik ken is probox 2000. de engels versie is heel moeilijk te vinden, de poolse (als het pools is) versie is via google in 5 seconden gevonden. tis een aanradertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gevoeligheid is de hoeveelheid pure spl's de woofer uitspuugt bij 1 watt, meestal ligt dit rond de 90db, daarna komt er bij elke verdubbeling van het vermogen 3db bij, wat ook weer gelijk staat aan een verdubbeling van het geluid. Hij bedoelt dus dat hij bij 1 watt al vrij hard gaat. Als je dit nog niet wist raad ik je aan om ff de AV Faq te lezen en dan met name het stukje over het aantal Wattage ;)

Ziet er behalve de stroomkabel erg gelikt uit, gebruik een zwarte, is imho veel mooier. Mooi werk hoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Laatst online: 10:06

Mex

Anoniem: 40657 schreef op 06 January 2003 @ 12:59:
Ik heb in de vakantie een oude maar goede versterker (Sony Ta-1010 dacht ik) uit elkaar gehaald, en ge-monobrugd.
Ik heb hier nog een oude Technics versterker staan, en vroeg me af of dat 'mono-bruggen een ingewikkelde operatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-05 19:39

Adonias

Oe! Buttons :9

Erg leuk gedaan met die versterker! Ik heb ook nog wel wat liggen thuis. Maar hoe bridge je zoiets? En heb je nog onderdelen erbij gekocht (afgezien van frontje en knoppies)? Wat jij hebt gemaakt is nl precies wat ik wil.. Wat heb je voor knoppen erop zitten? Afstelknoppen voor volume, fase en bereik oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
knoppen die erop zitten:
bass-regeling, treble-regeling, volume en loudness-schakelaar (dat zwarte dingetje)
Helaas dus geen fase, crossover wordt trouwens door mn amp geregeld.

Wat het monobruggen betreft:
wat ik heb gedaan is gewoon de versterker op mono gezet (schakelaar heb ik eruit gehaald en de verbindengen zó gesoldeerd dat hij nu op mono staat dus), en de +uitgang (rood) van links en rechts (naar de werkelijke speaker) heb ik samengenomen (kan alleen als de versterker op mono staat, omdat anders links en rechts qua signaal verschillend zijn). De
-uitgang naar de speaker hoef je niet samen te nemen, daar is er eigenlijk toch maar een van (in de versterker tenminste).

Wat ik verder toegevoegd heb:
Indicatielampje voor on/off
Loudness-schakelaar vervangen (schakelaar die op de versterker zat was lastig in te bouwen)
Nieuwe line-ingang (goud is mooi! :))
En verder dus nog een hele hoop uit de versterker weggehaald (zoals oa: ingangs-schakelaar, l-r balance...

Ow en dat dat snoer wit is boeit me geen reet :)
Ik had die nog liggen en je kijkt er toch nooit naar.

Nog een tip misschien:
Wat ik ga doen om het MDF er wat mooier uit te laten zien is van dat plakpapier gebruiken met hout-motief (geen fineer dus, veels te duur man!).
De meste manier om dat op te plakken is door de ondergrond (MDF) eerst nat te maken, zodat je het plakpapier nog kunt verplaatsten als je het erop hebt gelegd. Dan even met een trekker eroverheen zodat je de luchtbellen eronderuit strijkt en voila! (Bijna) niet van echt te onderscheiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex

Mex

Anoniem: 40657 schreef op 07 januari 2003 @ 22:01:
knoppen die erop zitten:
bass-regeling, treble-regeling, volume en loudness-schakelaar (dat zwarte dingetje)
Helaas dus geen fase, crossover wordt trouwens door mn amp geregeld.

wat ik heb gedaan is gewoon de versterker op mono gezet (schakelaar heb ik eruit gehaald en de verbindengen zó gesoldeerd dat hij nu op mono staat dus), en de +uitgang (rood) van links en rechts (naar de werkelijke speaker) heb ik samengenomen (kan alleen als de versterker op mono staat, omdat anders links en rechts qua signaal verschillend zijn). De
-uitgang naar de speaker hoef je niet samen te nemen, daar is er eigenlijk toch maar een van (in de versterker tenminste).
Kan dat monobruggen ook nog op een andere manier, mijn versterker heeft namelijk geen monoknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een tip misschien:
Wat ik ga doen om het MDF er wat mooier uit te laten zien is van dat plakpapier gebruiken met hout-motief (geen fineer dus, veels te duur man!).
Handig die treble regeling :P

Versterker op mono? Had je daar een schakelaar voor?
Een sub signaal is mono, je hebt dan dus 1 cinchje om hem aan te sluiten, dan is hij toch al mono?

Wat heb jij betaald voor dat plakfolie? en ziet het er een beetje uit? Ben nu al een week bezig met het afwerken van me sub met 4mm Multiplex, wordt wel onwijs mooi, maar is wel een klere werk :(

Nog een paar vraagjes: Heb je al een ontwerp van de kast die je gaat bouwen, en hoe zit het met je Mivoc bestelling? Waarom heb je niet het 30cm exemplaar besteld? Niet dat de 25cm slecht is, maar naar mijn weten kon je gewoon nog aan een 30cm komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:14

Jag

Ja, dat werkt natuurlijk zo niet :P. Zoiezo kan je nooit outputs met elkaar verbinden, daar gaat het stuk van. Maar bovendien is het compleet zinloos om het zo te doen, aangezien je er geen enkele winst mee haalt. Het idee van bruggen, is dat je niet met een nul en een fase werkt, maar met twee fases. Dat doe je door de fase van één kanaal gewoon normaal op 1 pool van de speaker aan te sluiten en de ander uit fase op de andere pool van de speaker. Wat er dan gebeurt is dat er een twee keer zo grote spanning over de luidspreker komt te staan vergeleken met wanneer je maar 1 kanaal zou gebruiken. En bij een twee keer zo grote spanning, wordt er vier keer zoveel vermogen gedissipeerd. Dat betekent dus ook dat de versterker een twee keer zo lage impedantie ziet. Als de speaker die je gebruikt dus 8 Ohm is, moet je zeker weten dat de versterker 4 Ohm aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:10

JeroenT

hoi!

Klopt , maar je kan wel met een opampje o.i.d een fasedraaier maken en die dan op je amp aansluiten.

Als je het goed doet versterkt de ene helft van je amp de negatieve periode en de andere helft alleen de positieve.

En dat dus bijelkaar opgeteld krijg je idd de dubbele uitgangsspanning.

zoals je het nu hebt gedaan heb je geen winst iig :P eerder verlies of dat je geluk hebt en de andere niets doet.

Ohja je dempingsfactor wordt ook wat lager als je een versterker brugged ;) (natuurlijk ook logisch omdat je nu meer transistor overgangen hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Klubbheads schreef op 08 January 2003 @ 16:50:
Klopt , maar je kan wel met een opampje o.i.d een fasedraaier maken en die dan op je amp aansluiten.

Als je het goed doet versterkt de ene helft van je amp de negatieve periode en de andere helft alleen de positieve.

En dat dus bijelkaar opgeteld krijg je idd de dubbele uitgangsspanning.

zoals je het nu hebt gedaan heb je geen winst iig :P eerder verlies of dat je geluk hebt en de andere niets doet.

Ohja je dempingsfactor wordt ook wat lager als je een versterker brugged ;) (natuurlijk ook logisch omdat je nu meer transistor overgangen hebt)

Heb je toch geen opamp voor nodig? Je hebt de sub output van de receiver. En die sluit je gewoon op beide versterkerkanalen aan, alleen bij de ene uit fase, heel simpel eigenlijk. Je hebt ook helemaal geen mono knop nodig enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Mja , ik ging meer uit van het principe "brugschakelen" wat jij zegt kan ook natuulijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp moet ik het zo doen:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/blueraz0r/foto/monobrug.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Ik zou niet de massa gaan inverten ;) , zet die inverter tussen Rechts in en voor de inverter split je het signaal en die zet je op je Links in.

en je massa sluit je dan gewoon aan op de massa van je versterker.

En je speaker is goed aangesloten zo , en misschien ompolen als ie niet in fase is met de rest van het systeem

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenT op 08-01-2003 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 40657 schreef op 08 januari 2003 @ 18:22:
Dus als ik het goed begrijp moet ik het zo doen:
[afbeelding]

Zo werkt het niet, je moet zowel nul als fase verbinden bij de input. Zoiezo moet je het nul en fase noemen, en niet massa en +, dat is verwarrend, het is geen gelijkspanning. Je hebt de output van de receiver, die output heeft een fase (kern) en nul (mantel). Op het linkerkanaal sluit je gewoon de fase van de output (de kern dus) op de fase aansluiting van de input, en de mantel op de nul aansluiting. En bij het rechterkanaal sluit je de kern (fase) aan op de nul aansluiting, en de nul op de fase aansluiting. Nu is het rechterkanaal uit fase aangesloten tov het linkerkanaal. Als het linkerkanaal hoog is, is het rechterkanaal laag.
De speaker sluit je aan zoals je getekend hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Jag schreef op 08 January 2003 @ 17:27:

[...]

Heb je toch geen opamp voor nodig? Je hebt de sub output van de receiver. En die sluit je gewoon op beide versterkerkanalen aan, alleen bij de ene uit fase, heel simpel eigenlijk. Je hebt ook helemaal geen mono knop nodig enzo.
Interessant verhaal, zou dit in principe voor elke stereo amp op moeten kunnen gaan ? En dan wel zonder schade :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, 2e poging, nu goed?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/blueraz0r/foto/monobrug2.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je tweede poging geeft weer wat Jag voorstelt, alleen denk ik dat het voorstel van Jag niet werkt. Bij de meeste versterkers zal de nul van het linker en rechter kanaal intern doorverbonden zijn. Als je de zaak zo aansluit als getekend bij 2e poging, dan zijn zowel de linker als de rechter ingang kortgesloten naar massa...

Verder ben ik bang dat het sowieso problematisch is om die Sony stereo versterker als brugversterker te schakelen om de Mivoc LAW2564 woofer aan te sturen. Ik heb op de Mivoc site gezien dat deze woofer 4 Ohm is (Rdc is zelfs 2.6 Ohm, wat erg laag is). Je kunt alleen een brugschakeling gebruiken om een 4 Ohm speaker aan te sturen, wanneer de afzonderlijke kanalen geschikt zijn om een 2 Ohm speaker aan te sturen, en ik betwijfel of die Sony daartoe in staat is.

Uitleg: bij een brugschakeling komt er dubbel zoveel spanning over de belasting te staan, waardoor er ook 2x zoveel stroom door de belasting gaat lopen. Daarom ziet elk kanaal als het ware de halve belastings-weerstand vergeleken met normaal stereo gebruik.

Voor het maken van een brugversterker heb ik twee links:
1) Power Amp Bridge Adapter
2) Simplest Ever Bridge Adapter
Het tweede artikel beschrijft een methode om door het toevoegen van 1 weerstand een stereo versterker om te bouwen naar een brugversterker.

[ Voor 17% gewijzigd door CornelisJ op 08-01-2003 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reply, Cornelis!
Ik denk dat ik toch maar van dat bruggen afzie, mede omdat mijn versterker het op dit moment prima doet (met een 4 Ohm speaker eraan, als tijdelijke subwoofer) op 50% van zijn maximale vermogen.

Ik houdt jullie up to date over de vorderingen van mijn project!

(Moet nu wachten op overschrijvingskaarten buitenland van de postbank om geld over te kunnen maken naar Duitsland.)
tbusquet schreef op 08 January 2003 @ 09:25:
[...]

Goh, dat heb je zeer zeker erg netjes gedaan, geef eens wat meer uitleg wat je precies gedaan hebt.
Nou dat is eigenlijk vrij simel. Ik heb gewoon die versterker open gemaakt, alle onnodige inputs, outputs en switches verwijderd, nieuw snoer eraan, indicatie lampje erop, alu-plaat gekocht, daar de benodigde gaten in geboord en daarna geprimed en gespoten de alle componenten erop geschroefd.

Als je nog iets specifieks wil weten, vraag het maar.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 40657 op 08-01-2003 23:24 . Reden: tbusquet ge-quote + reply ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex

Mex

Anoniem: 40657 schreef op 08 januari 2003 @ 23:19:
Bedankt voor je reply, Cornelis!
Ik denk dat ik toch maar van dat bruggen afzie, mede omdat mijn versterker het op dit moment prima doet (met een 4 Ohm speaker eraan, als tijdelijke subwoofer) op 50% van zijn maximale vermogen.
Ga je het wel met deze versterker doen dan? Maar dan op 50%, of komt er een andere versterker?

Ik zit nu zelf te denken aan een versterker uit de auto, die heb ik nog 1 over.
Het is een simpele Pioneer GM-X352 met de volgende specs:

 Brugbare vermogensversterker
 Maximum vermogen 2x80 Watt – 1x200 Watt
 Continu uitgangsvermogen (14.4 V):
2x40 Watt (20-20 kHz / 4 Ohm)
2x50 Watt (20-20 kHz/ 2 Ohm)
1x100 Watt (Gebrugd 4 Ohm)
2x60 Watt of 1x150 Watt (DIN45324, +B=14.4 V)
 LPF: 80 Hz, -12dB/oct
 PWM gereguleerde MOSFET voeding
 Lage impedantie (1-8 Ohm)
 Speaker Level Input
 Hoge ingangsspanning (400 mV – 6.5 V)
 RCA- ingang
 Grote voedings-/massa- aansluitingen van het schroeftype
 Speaker uitgangen van het schroeftype
 Hoogperformante gebalanceerde isolatorschakeling

Het enige probleem wat dan nog over blijft is de voeding ervan.

[ Voor 52% gewijzigd door Mex op 09-01-2003 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Mex schreef op 09 January 2003 @ 08:27:
[...]

Ga je het wel met deze versterker doen dan? Maar dan op 50%, of komt er een andere versterker?

Ik zit nu zelf te denken aan een versterker uit de auto, die heb ik nog 1 over.
Het is een simpele Pioneer GM-X352 met de volgende specs:

 Brugbare vermogensversterker
 Maximum vermogen 2x80 Watt – 1x200 Watt
 Continu uitgangsvermogen (14.4 V):
2x40 Watt (20-20 kHz / 4 Ohm)
2x50 Watt (20-20 kHz/ 2 Ohm)
1x100 Watt (Gebrugd 4 Ohm)
2x60 Watt of 1x150 Watt (DIN45324, +B=14.4 V)
 LPF: 80 Hz, -12dB/oct
 PWM gereguleerde MOSFET voeding
 Lage impedantie (1-8 Ohm)
 Speaker Level Input
 Hoge ingangsspanning (400 mV – 6.5 V)
 RCA- ingang
 Grote voedings-/massa- aansluitingen van het schroeftype
 Speaker uitgangen van het schroeftype
 Hoogperformante gebalanceerde isolatorschakeling

Het enige probleem wat dan nog over blijft is de voeding ervan.
Is leuk en aardig hoor, een autoversterker, maar hoe denk je de voeding te gaan regelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Idd, je moet enorm dikke voeding hebben die veel amperes aan 12volt kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij geeft ook aan dat het enige probleem zijn voeding is, ik weet ook niet hoe je dit kan oplossen, misschien met een spanningsomvormer op het lichtnet.

Misschien kan Halfords je op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex

Mex

Anoniem: 50944 schreef op 09 January 2003 @ 11:09:
Hij geeft ook aan dat het enige probleem zijn voeding is, ik weet ook niet hoe je dit kan oplossen, misschien met een spanningsomvormer op het lichtnet.

Ik zat zelf te denken aan een simpele labvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Anoniem: 50944 schreef op 17 December 2002 @ 15:52:

Afbeeldingslocatie: http://www.mivoc.com/graph/Msw1000ii3_gross.jpg

Dit ziet er leuk uit !!
€139 valt me ook nog mee.

Ik wil graag een sub, maar weet nog niet hoe het allemaal werkt. Hoe sluit ik dit ding aan op m'n versterker e.d. ?

[ Voor 2% gewijzigd door Beekforel op 09-01-2003 12:50 . Reden: Moet ik de quote wel goed aanpassen... :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

CornelisJ schreef op 08 januari 2003 @ 21:21:
Je tweede poging geeft weer wat Jag voorstelt, alleen denk ik dat het voorstel van Jag niet werkt. Bij de meeste versterkers zal de nul van het linker en rechter kanaal intern doorverbonden zijn. Als je de zaak zo aansluit als getekend bij 2e poging, dan zijn zowel de linker als de rechter ingang kortgesloten naar massa...

Verder ben ik bang dat het sowieso problematisch is om die Sony stereo versterker als brugversterker te schakelen om de Mivoc LAW2564 woofer aan te sturen. Ik heb op de Mivoc site gezien dat deze woofer 4 Ohm is (Rdc is zelfs 2.6 Ohm, wat erg laag is). Je kunt alleen een brugschakeling gebruiken om een 4 Ohm speaker aan te sturen, wanneer de afzonderlijke kanalen geschikt zijn om een 2 Ohm speaker aan te sturen, en ik betwijfel of die Sony daartoe in staat is.

Uitleg: bij een brugschakeling komt er dubbel zoveel spanning over de belasting te staan, waardoor er ook 2x zoveel stroom door de belasting gaat lopen. Daarom ziet elk kanaal als het ware de halve belastings-weerstand vergeleken met normaal stereo gebruik.

Voor het maken van een brugversterker heb ik twee links:
1) Power Amp Bridge Adapter
2) Simplest Ever Bridge Adapter
Het tweede artikel beschrijft een methode om door het toevoegen van 1 weerstand een stereo versterker om te bouwen naar een brugversterker.

Dat is idd een goed punt wat je noemt. Ik weet dat het bij mijn (pc speakers) Pioneer versterker niet zo is, daar heeft links en rechts wel zijn eigen nul (overigens heb ik 1 daarvan gemold, dus zit het bij alsnog gezamelijk :P).
En dat punt van die impedantie noemde ik ook al, maar als ie idd 4 Ohm nominaal is, dan houdt het echt wel op, dat kan bijna geen enkele HiFi amp aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex

Mex

Anoniem: 50944 schreef op 09 januari 2003 @ 11:09:

Omvormer? Je hebt toch gewoon een flinke 12v voeding nodig? Of zie ik het nou verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Mex schreef op 09 January 2003 @ 14:26:
[...]

Omvormer? Je hebt toch gewoon een flinke 12v voeding nodig? Of zie ik het nou verkeerd.

Dat zie je goed, en dat is hartstikke duur. Een accu met lader kan ook, maar dat is weer niet erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex

Mex

Jag schreef op 09 January 2003 @ 14:42:

[...]

Dat zie je goed, en dat is hartstikke duur. Een accu met lader kan ook, maar dat is weer niet erg handig.
Zou een computervoeding voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Mex schreef op 09 January 2003 @ 15:05:
[...]

Zou een computervoeding voldoen?
Als je een flinke stevige voeding hebt, en je zet het geheel niet te hard kan dat ja.

Maar is heel makkelijk te berekenen. Kijk op de voeding zelf hoeveel Ampere hij aan 12v kan leveren. Vermenigvuldig dat getal met de 12v, en je weet hoeveel vermogen de voeding max kan leveren.

En Play, een spanningsomvormer zoals jij het zo mooi noemt, is dus gewoon een trafo ook wel voeding genoemd.

[ Voor 12% gewijzigd door tbusquet op 09-01-2003 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Jag schreef op 09 januari 2003 @ 14:00:

[...]

Dat is idd een goed punt wat je noemt. Ik weet dat het bij mijn (pc speakers) Pioneer versterker niet zo is, daar heeft links en rechts wel zijn eigen nul (overigens heb ik 1 daarvan gemold, dus zit het bij alsnog gezamelijk :P).
En dat punt van die impedantie noemde ik ook al, maar als ie idd 4 Ohm nominaal is, dan houdt het echt wel op, dat kan bijna geen enkele HiFi amp aan.
Die methode van jou werkt in principe wel voor een stereoversterker met symmetrische ingangen (met van die XLR connectors), maar dan heb je het niet meer over budget versterkers.

Die oorspronkelijk gedachte van blueraz0r om twee eindversterkers parallel te zetten (bijvoorbeeld om zeer laagohmige luidsprekers aan te sturen) is nog niet eens zo stom als je zou denken. Normaliter zal dit inderdaad tot beschadiging leiden, omdat bij een klein verschil in versterking tussen de twee kanalen er stroom van de ene uitgang naar de andere gaat lopen, in plaats van naar de luidspreker. Het kan echter wel werken, wanneer de twee versterkers (bijna) exact dezelfde versterking hebben. Om de uitgangsstroom gelijk te verdelen tussen de twee versterkers, dient dan nog een laagohmige serieweerstand op de uitgang van elk kanaal toegevoegd worden.

Deze methode wordt beschreven in deze application note (PDF document van 530kB) van National Semiconductors voor de LM3886 IC versterker. Om precies dezelfde versterking te maken wordt in het tegenkoppel netwerk gebruik gemaakt van weerstanden van 0.1%, en in serie met de uitgang van elke versterker wordt een serie-weerstand van 0.1 Ohm gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hoor het al, toch wat beter research doen voordat ik post. Leidde het af van het feit dat er voor de omgekeerde richting wel iets te krijgen is. Maar ga daar ook maar niet op in, ben niet echt sterk ik electronica.
Beekforel schreef op 09 januari 2003 @ 12:48:
[...]

Dit ziet er leuk uit !!
€139 valt me ook nog mee.

Ik wil graag een sub, maar weet nog niet hoe het allemaal werkt. Hoe sluit ik dit ding aan op m'n versterker e.d. ?
Hij's actief en versterkt, dat betekend dat hij een eigen versterker heeft. Je kan hem aansluiten op een versterker dmv de sub uitgang, that is als je versterker dat heeft!

Je kan hem ook gewoon op de luidspreker uitgang aansluiten en eventueel je fronts dan weer op de subwoofer. Die geven dan alle tonen weer boven de ingestelde crossover frequentie.

Als je die laatste mogelijkheid gaat gebruiken, kan je net zo goed voor veel minder een passieve sub kopen, (sw1044). Je mist dan wat instelmogelijkheden, maar je bespaard een hoop geld. Kijk trouwens bij de duitstalige site voor prijzen, is daar heel raar, goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb eens naar die schema's gekeken maar snap er niet echt veel van.
Je hebt me wel veel handige info gegeven maar dat "niet eens zo stom als je zou denken" vind ik niet erg aardig van je...
Hiermee zeg je dus dat Jag mij stom vindt. :|
Ik snap ook wel dat je hiet niet zo bedoeld, maar probeer het de volgende keer iets handiger te formuleren... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Hoi blueraz0r, het was absoluut niet mijn bedoeling om jou te beledigen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het parallel schakelen van twee eindtrappen nog niet zo'n gekke gedachte is.

Ik bedoel de volgende figuur uit de National Application Note:

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~cjspeelman/filez/ParallelAmp.png

In dit schema staan twee power opamps U1 en U2 getekend. De versterking van elke opamp wordt bepaald door twee weerstanden in de tegenkoppeling, namelijk RF en R1. De versterking van beide versterkers is 1+RF/R1. Omdat deze weerstanden een tolerantie van slechts 0.1% hebben, zal de versterking van beide versterkers bijna exact gelijk zijn. Een klein verschil in versterking wordt opgevangen door de serieweerstanden Rout van 0.1 Ohm.

Bedenk dat de meeste eindversterkers opgebouwd zijn als poweropamp, dwz dat de ingangstrap bestaat uit een verschilpaar. In principe is het daarom mogelijk om een bestaande stereoversterkers om te bouwen tot een monoversterker, door de twee eindtrappen parallel te schakelen als in het schema hierboven. Hierbij moeten de weerstanden in de tegenkoppeling vervangen te worden door 0.1% types, en moeten bovendien de weerstanden Rout toegevoegd worden.
Bovendien is het van belang dat de DC offset tussen de twee versterkeruitgangen minimaal is, anders gaat er alsnog een forse DC stroom van de ene uitgang naar de andere lopen. De offset stroom kun je verminderen door de uitgangsweerstanden te vergroten, maar dan wordt ook de uitgangs-impedantie van de versterker hoger.

Ik wil niemand aanmoedigen om dit ook werkelijk te doen. Ik presenteer dit alleen alleen als idee. Het is ook alleen maar zinvol om laagohmige belastingen aan te sturen. Mensen met bovengemiddelde elektronica-kennis, die beschikken over nauwkeurige meetapparatuur en die weten wat ze doen kunnen overwegen om dit idee uit te voeren.

[ Voor 10% gewijzigd door CornelisJ op 09-01-2003 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Eh , nu kun je de dubbele stroom wel leveren maar de hoeveelheid "Watts" blijven hetzelfde hoor..

je hebt juist een hogere spanning nodig..... want met een accu van 10000 Ah gaat het fietslampje ook niet feller branden dan met een accu van 0.2 Ah ;)

en de dubbele spanning krijg je enkel en alleen als je 2 identieke losse versterkers in tegefase aanstuurd :z

dus 1 versterkt de negatieve helft van je signaal en de ander de positieve.... (2e x al)

en bij de uitgang tel je die bij elkaar op zodat je dus twee keer de spanning van 1 versterker hebt :Y)

Afbeeldingslocatie: http://sound.westhost.com/p14_fig1.gif

dit is dus gewoon de simpelste manier om een stereoversterker te bridgen

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenT op 10-01-2003 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Klubbheads schreef op 10 januari 2003 @ 01:31:
Eh , nu kun je de dubbele stroom wel leveren maar de hoeveelheid "Watts" blijven hetzelfde hoor..

je hebt juist een hogere spanning nodig..... want met een accu van 10000 Ah gaat het fietslampje ook niet feller branden dan met een accu van 0.2 Ah ;)

en de dubbele spanning krijg je enkel en alleen als je 2 identieke losse versterkers in tegefase aanstuurd :z

Ik denk dat hij dat wel snapt ;). En het misschien nog niet eens zo'n gek idee in dit geval. Als je er idd precies voor kan zorgen dat ze hetzelfde versterken, dan heb je idd het voordeel dat je de poweramp kanalen een dubbele impedantie "zien". Dus, i stand corrected voor dat je er niks aan zou hebben.

Overigens snap ik niet waarom mijn manier van bridgen niet zo werken, in het geval dat je niet een gedeelde nul hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Jag op 10-01-2003 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex

Mex

Een korte, doch krachtige vraag. Is het bruggen van een stereoversterker nu wel of niet te doen voor een betrekkelijke leek. Zit nu nog te twijfelen tussen het zelf gaan bruggen, of een complete module kopen.

[ Voor 75% gewijzigd door Mex op 10-01-2003 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooie plek om een bridge vraagje neer te leggen:

Ik ben aardige electronica n00b,

Wil op dit moment tijdelijk m'n Sony dolby prologic versterker bridgen, Geen idee hoe de versterker is opgebouwd, maar zowel in stereo als surround heb ik beschikking over A en B uitgangen.

Ik moet met deze versterker een sub aan gaan sturen tegelijk met 2 fronts. Ik wil deze niet doorlussen als satalieten omdat ik de volledige basweergave van de fronts wil gebruiken en ook de mogelijkheid hebben om bij stereo de sub uit te schakelen.

Nu mijn vraag:

Kan ik speaker uitgang B (l/r) bridgen zodat ik m'n sub hieraan kan hangen, en is het nuttig?

Ook is het niet mogelijk om hem alleen op L te hangen want dan werkt A ook alleen links, niet gewenst dus. Het feit of m'n versterker het trekt wil ik buiten beschouwing laten, alleen weten of ik m'n versterker zo niet verschikkelijk kortsluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex

Mex

Is het mischien een oplossing om het subsignaal wat uit je DTS versterker komt te splitsen, aan te sluiten op de 2 ingangen, en dan op iedere uitgang een klein subje? Of 2 kleine subjes in 1 behuizing? Is dat realiseerbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Anoniem: 50944 schreef op 10 januari 2003 @ 14:48:

Wil op dit moment tijdelijk m'n Sony dolby prologic versterker bridgen, Geen idee hoe de versterker is opgebouwd, maar zowel in stereo als surround heb ik beschikking over A en B uitgangen.

Ik moet met deze versterker een sub aan gaan sturen tegelijk met 2 fronts. Ik wil deze niet doorlussen als satalieten omdat ik de volledige basweergave van de fronts wil gebruiken en ook de mogelijkheid hebben om bij stereo de sub uit te schakelen.

Nu mijn vraag:

Kan ik speaker uitgang B (l/r) bridgen zodat ik m'n sub hieraan kan hangen, en is het nuttig?

Ook is het niet mogelijk om hem alleen op L te hangen want dan werkt A ook alleen links, niet gewenst dus. Het feit of m'n versterker het trekt wil ik buiten beschouwing laten, alleen weten of ik m'n versterker zo niet verschikkelijk kortsluit
Neen , dat is niet mogelijk omdat de meeste recievers A/B als biwire functie hebben...
dat betekend dat zowel A als B door de zelfde versterkertrap worden aangestuurd ;)

Als je B gaat bridgen (dus je speakers over de twee positieve uitgangen zet) hoor je het verschil signaal tussen Links en Rechts :P

Wat je wel kan doen is je rear kanalen gebruiken en die bridgen.. maar ik weet niet hoe jou reciever zich dan gaat gedragen..

Conclusie : koop een aparte Amp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

En daarbij komt dat die Sony zooi meestal niet een zodanige voeding hebben dat ze ook nog een paar Sub's erbij kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klubbheads schreef op 10 januari 2003 @ 17:49:
En daarbij komt dat die Sony zooi meestal niet een zodanige voeding hebben dat ze ook nog een paar Sub's erbij kunnen aansturen.
Dank voor je antwoord, je zou idd denken dat ze dat niet kunnen, maar m'n sub bestaat uit 2 30cm woofers, 4 0hm, (maximaal 400watt maar dat is niet relevant).

Als ik 2 6ohm infinity zuilen op a zet + de 2 woofers op b, in surround modus, dus ook +center en nog 2 6 ohm zuilen. Geeft de versterker geen krimp, dit trekt hij makkelijk. Ik heb alleen geen zin om voor elke aparte sub een filter te maken. Bovendien krijgen de woofers dan allebei een ander signaal, ook ongewenst.

Maar ik moet dus wel L/R van B allebei gebruiken, anders werken niet allebei de fronts. :(

Mij lijkt dat de enige oplossing is dat ik de 2 woofers allebei op 1 kant van B zet. Zo werkt het dus wel.

Iemand een betere oplossing waarbij ik geen "stereo" sub krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Je zou ook een driver kunnen aanschaffen die 2 spreekspoelen heeft.. of 2 drivers in 1 kast zetten en die apart aansturen met je links en rechts out.

Stereo laag is wel stoerder vind ik :9

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenT op 10-01-2003 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klubbheads schreef op 10 January 2003 @ 18:41:
Je zou ook een driver kunnen aanschaffen die 2 spreekspoelen heeft.. of 2 drivers in 1 kast zetten en die apart aansturen met je links en rechts out.

Stereo laag is wel stoerder vind ik :9
Ik heb die 2 drivers al dus, ook al bijbehorende sub bij gebouwd (zie sig). Maar wil dus liever niet ze als stereo aansluiten omdat ik dan 2 filters moet maken, als dit de enige oplossing is, soit

Maar liever mono dus, maar wel op een manier dat ik beide aansluitingen gebruik. Nu ik het zelf lees, ziet het er wel erg onmogelijk uit. :X

Dit is todat ik genoeg geld over heb voor een mooi actief element, maar dat duurt nog wel even, aangezien een nieuwe receiver hoger op het verlanglijstje staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Mja dan hang je ze toch gewoon aan 1 kanaal van je versterker ;) , ik geef alleen geen garanties :o kweet niet hoeveel Ohm ze per stuk zijn + nog je front speakers

Als ie in de beveiliging schiet weet je waar het door komt iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Anoniem: 50944 schreef op 10 January 2003 @ 14:48:

Nu mijn vraag:

Nee, A en B uitgang zijn hetzelfde.. alleen parallel geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klubbheads schreef op 10 januari 2003 @ 20:39:
Mja dan hang je ze toch gewoon aan 1 kanaal van je versterker ;) , ik geef alleen geen garanties :o kweet niet hoeveel Ohm ze per stuk zijn + nog je front speakers

Als ie in de beveiliging schiet weet je waar het door komt iig.
Je snapt me niet echt, wat je nu voorsteld wil ik juist niet. Maar laat verder maar, heb al ongeveer alle bridge mogelijkheden geprobeerd maar niks werkt naar behoren.

Bedenk dus wel wat anders ;)

Alle impedanties staan trouwens in 2 posts terug

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 10-01-2003 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ik heb afgelopen week ook een passieve subwoofer gemaakt met een tonsil 30/70 speaker, heel goedkoop maar ik vind dat er goed geluid uit komt.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Pagina: 1 2 Laatste