Zelfbouw aktieve subwoofer

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.426 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 10:06

Mex

Klubbheads schreef op 10 januari 2003 @ 18:41:
Je zou ook een driver kunnen aanschaffen die 2 spreekspoelen heeft.. of 2 drivers in 1 kast zetten en die apart aansturen met je links en rechts out.

Stereo laag is wel stoerder vind ik :9
Zie 5 reacties naar boven :)
Is het mischien een oplossing om het subsignaal wat uit je DTS versterker komt te splitsen, aan te sluiten op de 2 ingangen, en dan op iedere uitgang een klein subje? Of 2 kleine subjes in 1 behuizing? Is dat realiseerbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Heb wat verder gezocht naar scheidingsfiters (bij conrad) voor me sub die bestaat uit 2x4 ohm woofers.

Heb onder andere een passief stereofilter gevonden met een crossover van 90HZ (2e orde en stereo) Leek me een mooi filter, todat ik wat verder keek bij car-hifi.

Ik neig nu naar een actief filter waarbij ik de amp van een vriend bij gebruik.
Linkje naar filter
Dit heeft als voordeel dat m'n eigen amp een stuk minder wordt belast, bass-boost is in te stellen, en de crossover frequentie is te kiezen. Dit filter heeft geen high-power in, maar dat geeft niet want ik sluit hem gewoon op de MD out aan (line niveau). Ik weet dat ik zo 2 volume knoppen moet regelen, maar dat geeft niet, bij de amp zit toch een AB.

Nu mijn vraag: Het filter heeft stroom nodig, en wel in de vorm van 12v, kan ik hier gewoon een adapter voor gebruiken aangezien zo'n filtertje toch bijna geen stroom nodig heeft, of is het een verloren zaak en heb ik echt een zwaar stabiele 12v lijn nodig (eventueel computer voeding?)

Een actieve module wil ik nog niet aan denken ;)

Picje van filter:
Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/3E/3ECC5E3C975FE20EE10000000A010251.JPG

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 11-01-2003 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch een klein illegaal kikje omdat ik hem zo wil bestellen,

Nog een keer m'n vraag: Is de stroomvoorziening te regelen met een adapter? of eventueel een computervoeding (AT) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 09:10

JeroenT

hoi!

Gewoon een goede netadapter zal wel volstaan ;)

Neem aub geen computervoeding omdat dat misschien storingen kan geven.
In een schakelende voeding onstaan grote schakelpieken die je misschien als ruis/whatever in je audio kan terugvinden.

Mooi ding btw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Anoniem: 50944 schreef op 12 January 2003 @ 16:37:
Toch een klein illegaal kikje omdat ik hem zo wil bestellen,

Nog een keer m'n vraag: Is de stroomvoorziening te regelen met een adapter? of eventueel een computervoeding (AT) ?
Staat er niet bij hoeveel vermogen hij max trekt ?

En met een oude computervoeding zit je altijd goed.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Klubbheads schreef op 12 januari 2003 @ 16:47:
Gewoon een goede netadapter zal wel volstaan ;)
Nee lijkt me niet dus, meeste adapters kunnen max. 500mA leveren aan 12 volt.

Dan kan dat dingetje dus max 6 watt leveren. Zitten toch de nodige opamps ed in, dus lijkt me dat hij wel iets meer zal trekken.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tbusquet schreef op 12 januari 2003 @ 17:45:
[...]

Dan kan dat dingetje dus max 6 watt leveren. Zitten toch de nodige opamps ed in, dus lijkt me dat hij wel iets meer zal trekken.
Hehe, heb net de technische specificaties gevonden en hij trekt max 100mA :)

Daar kan ik neem ik aan wel een adapter voor gebruiken! relaxed!

zo ff bestellen, thx ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 09:10

JeroenT

hoi!

tbusquet schreef op 12 januari 2003 @ 17:45:
[...]

Mijn zelfgemaakte cross-over trekt < 18 mA dus ik nam aan dat dat ding ook niet veel meer ging verbruiken :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klubbheads schreef op 12 januari 2003 @ 19:25:
[...]

Mijn zelfgemaakte cross-over trekt < 18 mA dus ik nam aan dat dat ding ook niet veel meer ging verbruiken :>
Verschil is wel dat deze actief is, op lijnniveau werkt en ook nog eens bass boost functies heeft, daardoor gebruikt hij denk ik wel een stuk meer stroom, gelukkig valt het mee.

Net even een adapter uit een doos getrokken en die trekt 300mA, gaat dus werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrutsGoeroes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 20:29
Mex schreef op 09 januari 2003 @ 12:35:
[...]

Ik zat zelf te denken aan een simpele labvoeding.
Vergeet dit maar,
Als je een labvoeding hebt die 12 Volt 10 Ampere kan leveren dan is dat heel erg zwaar.

je hebt het over 1x200 Watt

I=P/U => 200/12 = 16,7 A.

En dan heb ik dus nog niet eens een de verliezen van die versterker gedacht. Een labvoeding zal dit dus nooit trekken. Wat je wel kan doen is een autoaccu nemen en die tegelijkertijd laden met een simpele accu lader. Hij zal alleen niet constant aan kunnen staan, aangezien die acculader ook geen 17 A kan leveren.

I wish there was a button on my monitor to turn up the intelligence. There's a button called 'brightness', but it doesn't work...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40657

Topicstarter
maw: zet het maar uit je hoofd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Speedfight schreef op 10 January 2003 @ 21:18:
ik heb afgelopen week ook een passieve subwoofer gemaakt met een tonsil 30/70 speaker, heel goedkoop maar ik vind dat er goed geluid uit komt.
Ik hoop dat je een gesloten constructie hebt gebruikt, want wat ik berekend heb aan die 30/70 is een grote bult in het basbereik B)

Audiofiel, niet echt, maar bas plenty _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 08:32
Vind dat conrad ding wel aardig maar euhm van "scheidingsfrequentie kan worden gekozen uit 50 Hz, 90 Hz, of 180 Hz" word ik niet echt warm zeg maar... zou dat ergens wel of traploos of in stappen van 5hz van 30 naar 80 Hz willen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 14:38
tazzy:
Da's dus een kwestie van 30,- of 250,- voor zover ik filters ken. Keuze lijkt me snel gemaakt als je dat er niet voor over hebt of ueberhaupt niet hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Redheinz op 17-01-2003 22:56 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wekkel schreef op 17 January 2003 @ 15:46:
[...]

Ik hoop dat je een gesloten constructie hebt gebruikt, want wat ik berekend heb aan die 30/70 is een grote bult in het basbereik B)

Audiofiel, niet echt, maar bas plenty _/-\o_
Wanneer je het grafiekje checkt uit z'n eigen topic valt dat dus onwijs mee, klein dipje rond de 50 Hz, maar verder geen rare bulten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wel met een zatte 150 liter :X

Ik zou 'm graag in actie horen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb pas m'n Woofer ontvangen (5 Kg!)

Gelijk een 3D-model van mn nog te bouwen subje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/blueraz0r/foto/perspective.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/blueraz0r/foto/open.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/blueraz0r/foto/explodedsizes.jpg
Planken met verbindingslijntje hebben dezelfde afmetingen.

Inhoud van het gedeelte waar de woofer in zit: 25L

Houtdikte: 15mm

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 40657 op 28-01-2003 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uitslover :P

Ik zou nog wel je luidspreker kast verstevigen, en eigenlijk ook een stuk dikker hout gebruiken, 15 mm is erg dun, heb je al hout gehaald? Zo niet, dan zou ik echt min 22mm MDF nemen, ook dat nog extra verstevigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
22 is er volgens mij niet bij de bouwmarkt die hier vlakbij zit. 18 hebben ze volgens mij wel. Dan neem ik dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Maak dan intern wat verstevigingen. Waarom heb je eigenlijk een loos gedeelte achterin in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Koop gewoon 15 mm en lijm dan 2x lagen op elkaar. Ja die extra ruimte snap ik ook niet, maar ik vermoed dat het voor de versterker is ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wekkel schreef op 29 January 2003 @ 00:33:
Maak dan intern wat verstevigingen. Waarom heb je eigenlijk een loos gedeelte achterin in gedachten?
Dat is natuurlijk voor de versterker, een Hypex is namelijk niet luchtdicht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Is die module zo groot dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een HS-80 is 220mm x 190mm x 70mm, daarvoor zou zijn frame dus wat te groot zijn. Maar ik weet natuurlijk niet wat voor module hij gaat gebruiken.

Hehe, in deze vorm past zelfs een Hs500 niet, vraag me af wat voor amp hijzelf in gedachten heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die ruimte achterin is idd voor de versterker, dat ding wat ik dus zelf heb gebouwd waar ik ook foto's van gepost heb in dit topic.
Afmetingen van dat ding: 280x410x80 mm

Ik maak de versterker in een aparte ruimte om allerlei rare reflecties van het geluid te voorkomen.

Ik weet nog niet zeker of ik wel voor 2x15 mm MDF ga: enkel lijkt me al dik genoeg. Ik zet em toch niet zo hard, en de speakers die ik nu heb resoneren ook niet, ook al zet ik ze loeihard, terwijl die maar een wand-dikte van 12mm hebben en toch heel groot zijn (190x270x900mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Leg je hand maar eens op het hout en voel het trillen. Je wil naar je speaker luisteren, niet naar een trillende kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40657 schreef op 29 januari 2003 @ 17:41:
Die ruimte achterin is idd voor de versterker, dat ding wat ik dus zelf heb gebouwd waar ik ook foto's van gepost heb in dit topic.
Afmetingen van dat ding: 280x410x80 mm

Ik maak de versterker in een aparte ruimte om allerlei rare reflecties van het geluid te voorkomen.

Ik weet nog niet zeker of ik wel voor 2x15 mm MDF ga: enkel lijkt me al dik genoeg. Ik zet em toch niet zo hard, en de speakers die ik nu heb resoneren ook niet, ook al zet ik ze loeihard, terwijl die maar een wand-dikte van 12mm hebben en toch heel groot zijn (190x270x900mm)
Toch is het echt te weinig, de wanden zullen zo echt mee gaan trillen. Alleen als je hem heel goed gaat verstevigen zullen de trillingen mee vallen.

Vergeet niet dat een te dunne want niet alleen resonanties geven, die bij lage bassen het ergst zijn, maar ook zorgen voor een energie verlies. Ook "hoor" je het hout ipv de woofer.
Pagina: 1 2 Laatste