Ik begrijp even niet waarom de uitspraak 'marsmannetjes zijn groen' volgens de logica 'waar' is terwijl 'marsmannetje' ongedefinieert is? Vandaar dat ik marsmannetjes verving met een uit de duim gezogen naam. Misschien bedoel je iemands persoonlijke logica, maar kan je dat als maat stellen voor 'de logica'? Daarom vind ik de wetenschappelijke methode zo'n goed middel om persoonlijke logica te toetsen. Iemand kan iets volledig logisch vinden, maar als de wetenschap laat zien dat het in de wereld om die persoon heen niet logisch is, dan is het volgens 'de logica' niet logisch. Beschouw 'de logica' dan maar als het verifieerbare gemiddelde van vele persoonlijke logica's. En volgens die logica kan je denk ik niet stellen dat 'marsmannetjes zijn groen' waar is. Want het niet kunnen verifieren of er uberhaupt groene marsmannetjes zijn laat deze ongedefinieerd en dus kan men er per definitie geen ware of onware uitspraken over doen. Vandaar mijn antwoord: 'onbeantwoordbaar'.Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 12:12:
Volgens de logica is deze uitspraak waar. Wat ik er mee wilde zeggen is dat je de waarheid van uitspraken alleen kunt afleiden vanuit hun uitgangspunten en als die verschillen wordt een discussie daarover onmogelijk. Net als: 1+1=10 waar of onwaar? kan allebei.
Welk woord gebruiken ze in het Japans naast 'ja' en 'nee' ook al weer als een vraag onbeantwoordbaar is? Was dat 'mu'? Dat zouden ze in het nederlands ook in moeten voeren...
1+1=10 klopt als je het als een binaire som leest, als er maar een gedefinieerd systeem is dat deze stelling mogelijk maakt.
Dit doet me overigens denken aan de volgende computernerd humor: "There are 10 types of people in the world: those that understand binary, and those that don't"
Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...