Offtopic: Ik wens iedereen een gelukkig nieuwjaar en de allerbeste wensen!
ChristiaanVerwijs schreef op 31 December 2002 @ 10:31:
Het is meer een correctie omdat ik vind dat 'verder' zoeken suggereert dat Lasker het zoeken naar het juiste antwoord eerder opgegeven heeft. Zo komt het iig op mij over. Ik denk dat zo'n denkwijze niet terecht is. Jij zoekt een empirische, en wetenschappelijke, waarheid. Lasker zoekt een meer zinnegevende waarheid. Moeilijk uit te leggen - maar jij zoekt voor mijn gevoel naar een ander soort waarheid.
[snip]
Er zijn ook zaken die de wetenschap nooit kan beantwoorden. Zoals de 'waarom?' vragen. Ik en Lasker zullen daar bij vele vragen in de richting van God zoeken. Ik denk dat jij daar niets anders kunt doen dan je schouders ophalen en het opgeven. We zoeken niet naar surrogaat-antwoorden die we nodig hebben om iets onbegrijpelijks te verklaren - we zoeken iets dat de wetenschap heel niet kan beantwoorden.
In die zin zoeken juist Lasker en ik verder dan jij.
Ik begrijp nu wat je er mee bedoelde, en je hebt gelijk. Ik wil alleen maar weten hoe het werkt (ik verwacht er niks achter), en jullie willen weten wat er achter zit, om het maar even simpel uit te drukken.
Ik doel ook niet op een donderende stem uit de hemel of het verschijnen van een lichtfiguur ofzo. Ik bedoel gewoon iedere ervaring waarvan jij denkt dat hij door god veroorzaakt word, of waarin jij god's hand herkent.
Kijk die orde is er in ons heelal, die zit niet verstopt, die blijkt o.a. uit de natuurwetten maar gaat nog veel verder. Hoe meer je er oog voor hebt, hoe meer je gaat zien dat niet toeval, maar een inherente orde onze werkelijkheid regeert. De verklaring dat het slechts gaat om permutaties in prohabilististische werkelijkheid, voldoet op een bepaald moment niet meer. Voor mensen zoals jij is de evolutietheorie en verklaring van de werkelijkheid, voor mij is het slechts een beschrijving van de werkelijkheid.
Voor mij is het ook geen verklaring voor de werkelijheid, en ook maar slechts een beschrijving van hoe het leven kon ontwikkelen. Het zegt immers niets over het ontstaan van het leven zelf en ook niets over het ontstaan van onze realiteit. Ik ben absoluut niet te blind om te zien dat orde hetgeen is dat onze realiteit bij elkaar houdt. Ik beschouw de onberekenbare chaos, of randomness, alleen als de oorzaak van een niet-deterministisch heelal. Orde zorgt dat wij en ons heelal niet uit elkaar vallen en chaos zorgt er voor dat we persoonlijke bewegingsvrijheid hebben ipv puur fysisch oorzaak & gevolg en verder niets.
Zo kijken gelovigen naar de totale werkelijkheid, ook de innerlijke en herkennen daarin de hand van een scheppende kracht, anderen zoals jij zien alleen maar entiteiten en wetenschappelijke verbanden meer niet.
Waarom blijf je jezelf herhalen als ik al meerdere keren duidelijk probeer te maken dat ik, net als jij, van een mooie zonsondergang, een mooi schilderij, een mooi muziekstuk of wat dan ook, kan genieten. Zie je mij als een machine, onbekwaam in het herkennen van schoonheid, of zelfs dat het herkennen van zoiets onmogelijk voor mij is? Neem nou eens aan dat wij dezelfde gevoelsmatige ervaringen hebben. Daar verandert een of andere denkwijze namelijk niets aan! Zie ook verder commentaar bij de oase/fatamorgana analogie.
God is geen duidelijk afgebakende entiteit, dat alleen al maakt het weerleggen van God, zo goed als onmogelijk.
Dit is een loze uitspraak want de enige argumenten voor de onbewijsbaarheid van god is dat deze buiten onze realiteit zou staan, of dat hij gewoon niet bestaat.
De meningsverschillen tussen gelovigen hierover, hebben veel moderne christenen tot de opvatting gebracht dat god niet op één bepaalde manier kan worden begrepen. Wij bezitten eenvoudigweg niet de middelen om God op een eenduidige manier te beschrijven. Zoals Bohr uitlegt, doet dit probleem zich ook voor bij de kwantumtheorie. En als er al ooit een unificatietheorie tot standkomt, kan deze niet meer door mensen bevat worden. De mens is bezig tegen de beperkingen van zijn voorstellingsvermogen aan te lopen. De tegenstrijdigheden die niet-gelovigen in geloven waarnemen worden daardoor veroorzaakt.
Zoals al eerder opgemerkt ontkom je daar niet aan en dat geeft ook niets. Ik begrijp goed dat jullie ondanks de meningsverschillen toch god proberen te begrijpen voor zover dat mogelijk is, dat zou ik ook doen als ik gelovig was.
Omdat jij de subjectieve kansen anders inschat mede op basis van het onvermogen zin te ondekken, is dat geenszins een reden om te stellen dat mijn schattingen niet rationeel of onwaarschijnlijk zijn. Een deskundige maakt doorgaans een betere schatting dan een leek. Een gelovige die de samenhang in de werkelijkheid onderzoekt, maakt volgens mij doorgaans een betere schatting, dan een atheist die elke samenhang a priori ontkent.
Ik heb bepaald geen onvermogen om 'zin' te herkennen en ik denk dat de meeste mensen volledig daartoe in staat zijn, net als jij. Maar gezien vanuit de aanname dat er geen god is, is het net zo logisch om te stellen dat er geen 'zin' achter het leven zit, dan het omgekeerde vanuit jouw perspectief. Ik zie na onze discussie best in dat jouw rationele keuze net zo rationeel is als de mijne, zij het dat we vanuit andere beginpunten redeneren. Ik geef mijn leven zelf 'zin' en ben gelukkig en jij bent gelukkig met de 'zin' die god jouw leven geeft. No big deal en zowel mijn als jouw volste recht om te doen met je leven wat je wil.
Drie mensen lopen door de woestijn. Een van de mensen ziet in de verte een paar bomen.(de gelovige). Een ander ziet geen bomen, maar ziet geen reden om te ontkennen dat er bomen zouden kunnen zijn (de agnost). Dan is er nog een derde die ook niets ziet en die heel hard begint te roepen: fata morgana, Dat is de atheist.
Hier ga je de fout in met jouw aanname dat anders denkenden niet hetzelfde zien als jij. Zie ook mijn bovenstaande commentaar, als jij die palmbomen ziet, zien de agnost en de atheist deze ook! Alleen zeg jij: "Kijk, palmbomen... Dat is een oase!" en de agnost en de atheist zullen zeggen: "Kijk, palmbomen... We zullen eerst maar eens gaan kijken of het niet mogelijkerwijs een fatamorgana is, voordat we te enthusiast worden!" waarbij de agnost zonder verwachtingen er naartoe gaat en de atheist een beetje vreest dat het vast wel een fatamorgana zal zijn. Een atheist is dus eigenlijk niets meer dan een pessimistische agnost in dit geval. Maar om de situatie wat realistischer en meer vergelijkbaar te maken met het 'geloven' moeten we stellen dat ze alle drie alleen maar verhalen over oases hebben gehoord. En ze hebben ook gehoord dat veel mensen allerlei verschijnselen voor een oase aanzien, terwijl noch wij, noch zij ooit een echte oase hebben gezien. Ze interpreteren alle drie hun visuele-ervaring anders en reageren dus verschillend maar het is een feit dat ze alle drie niet blind zijn en alle drie de palmbomen zien!!!
Je gaf dus een mooie analogie, alleen moet ik hem verbeteren omdat hij mijnsinziens niet klopte zoals jij hem beschreef. Begrijp dat ik, vanuit mijn standpunt gezien, reden heb om te zeggen "ik zie het wel... maar ik denk/verwacht dat die oase een illusie is". Maar ik zie hem wel!!! (ik hoop dat het nu duidelijk is)
Atheisten worden sterk gemotiveerd door het bestrijden van het geloof, dat is juist de grond voor deze irrationele opstelling. Zij willen absoluut niet de mogelijkheid van een God open laten, ook niet als ze dat niet kunnen bewijzen. Daarom is atheisme een fundamentalistisch antigeloof, in tegensteling tot agnosme dat juist een wetenschappelijke benadering vertegenwoordigd.
Nu zet je jezelf klem lasker. Ik ben inderdaad een soort van tegenovergestelde-van-lasker, maar ik denk nu dat onze opstelling daarom even rationeel is, alleen beredeneerd vanuit een ander beginpunt. Als jij mijn 'geloof' irrationeel noemt, dan is dat van jou ook irrationeel en zou alleen het agnosme rationeel zijn. En het is niet perse het bestrijden van het geloof, maar het manen tot kalmte (bijvb in oase/fatamorgana geval) omdat het net zo goed een illusie kan zijn, maar dan de grootste ooit.
Laat ik jou eens de volgende uitspraak voorleggen: marsmannetjes zijn groen. Is deze uitspraak logisch gezien, waar of onwaar?
Ik weet niet waar je heen wilt, maar ik heb je al eens gezegd dat er 3 logische antwoorden zijn. Deze stelling valt feitelijk onder categorie drie, onbeantwoordbaar. Aangezien er geen expliciet (empirisch) bewijs voor marsmannetjes bestaat is dit een loze stelling net zoals de stelling 'kwadiloepa's zijn groen'. Zodra ik echter 'marsmannetjes' kan definieren als bijvb. een nieuwe reep chocola in de vorm van een mannetje en verkocht onder de naam Mars 'mannetje', dan kan ik de stelling pas als onwaar bestempelen als de chocolade 'marsmannetjes' bruin zijn.
Maar ik heb een nieuw voornemen voor 2003: Ik ga me wat opener opstellen. Het openlaten van mogelijkheden is eigenlijk het beste wat men kan doen, zeker op een discussie-forum als dit. Een streng gelovige of een pure atheist kan een discussie behoorlijk hoog op laten lopen, maar leidt er vaak alleen maar toe dat er een vervelend sfeertje blijft hangen. En ik moet eerlijk toegeven dat de Ganzfeld onderzoeksresultaten waar Christiaan mee kwam behoorlijk onverklaarbaar zijn vanuit puur fysisch oogpunt. Niet dat ik overtuigd ben dat er meer is dan fysica maar ik wil ook niet voor mijn beurt spreken door het dan maar meteen af te wijzen. Een (ietsie) mildere variant van xentric dus het komende jaar!
Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...