gorgi_19 schreef op 21 December 2002 @ 11:29:
Helemaal mee eens. Je gaat niet
alle sites noemen. Echter, je kan wel enkele ideeen noemen die je bent tegengekomen, en waarom deze niet werkten of wat hier aan mankeerde. Ook het noemen van dingen die je hebt uitgeprobeerd is een voordeel. Anders krijg je dat mensen dit in hun eerste posts noemen.
Is inderdaad zo, vermijd je het vermelden van extra info dan is het oplossen van de vraag / het probleem, lastig(er) en krijg je wellicht geen antwoord. Jammer dan, pech gehad. Nee zeggen dan sommigen, je moet daar over zeuren, je moet de persoon in kwestie toespreken dat deze zich in de categorie 'beginnersweb.nl' bevindt en dat het stellen van vragen op dat niveau strafbaar is. Als dan de persoon in kwestie, opgezadeld met alweer een minderwaardigheidscomplex, hier zn beklag komt doen, worden de registers nogmaals opengetrokken en de persoon andermaal erop gewezen dat het hier geen helpdesk, beginnersweb en kleuterklas is maar een forum op niveau!
Hahahaha

mijn hemel wat een zieligheid, ja sorry mensen, maar ik vind dit van een zieligheid getuigen! "Jij mag niet in onze hut, want jij bent stom! Ga maar naar die andere hut toe, daar zitten de stommerts!".
Ik overdrijf uiteraard, maar bezie de zaak eens van die kant. Ik heb maar een handjevol (en dat zijn er 3 of 4) mensen gezien hier op het forum tot nu toe waarvan ik denk... die weet waarover hij het heeft, de rest is net de hobbykamer ontgroeit of zit er nog middenin en gaat dan vermanend iemand anders toespreken want die persoon zit niet op een hoger niveau!

Werkelijk hilarisch

(nuancering: ik bedoel hobbykamer etc. niet negatief noch wil ik aangeven dat ik daar zelf niet meer in zit, het gaat erom dat ik vind dat je pas iemand kunt verwijten echt op een lager niveau te zitten als je daar zelf niet meer op zit)
Daarnaast zijn er ook een aantal debugvragen. Hierbij kan je moeilijk met Google zoeken. Echter, er zijn ook mensen die simpelweg een foutmelding niet snappen.
Door een foutmelding in Google te stoppen, gecombineerd met het regelnummer, heb je in principe binnen 5 minuten het antwoord of een duidelijke hint hiertoe.
Valt tegen. Voorbeeld is de algemene error die je terugkrijgt uit een ADO COM Object crash. Die wordt nl. erg vaak teruggegeven door veel objects. Daarop zoeken heeft geen enkele zin. Als je dan een vraag stelt met die error en (en nu komt het) de lezer van die vraag, bv een lid van de niveaupolitie, weet niet dat die error erg vaak wordt teruggegeven door veel COM objects, zal die vraag dan als 'beginnersweb.nl-materiaal' betitelen, en de vragensteller loopt het risico op een reprimande, terwijl dit totaal onterecht is. Ik kreeg laatst bij het gebruik van de binary serializer in .NET een error. Dit bleek het gevolg van een bug in 1.0.3300 te zijn. Dit achterhaalde ik pas na het lezen van een newsgroup posting (1 enkele) via google groups. Niets bij microsoft, niets op het web, niets. Had ik hier de vraag gesteld, met als opmerking "ik heb gezocht echter niets gevonden" (wat waar was), had ik geheid de opmerking gekregen dat ik de search maar moest gebruiken. Zo werkt het hier kennelijk, zeker bij mensen zoals ik die pas geregistreerd zijn.
Naar mijn idee moet je die opmerking anders lezen.... Een TS moet een poging doen met zoeken. Ik vind dat als een TS zegt dat hij heeft gezocht met de zoekwoorden x en y, maar deze volstrekt onlogisch blijken te zijn, je dit een TS kan leren. Niets met superieuriteit te maken, meer met het tonen van goede wil door een topicstarter.
Tuurlijk, maar daar ging het mij niet om. Het ging mij om het feit dat een zekere groep mensen hier anderen bekritiseerd (die net zo goed als hen ook gewoon gebruikers zijn) omdat ze een zeker niveau niet halen, dus de kritikasters vinden dat ze een zeker niveau
wel halen. Dat is bij mij gelijk aan het feit dat je je superieur voelt op een zeker vlak t.o.v. een ander, terwijl je totaal hetzelfde doet hier op het forum, waar dat vlak mee te maken heeft: bezoeker en gebruiker zijn van GoT. Als ik dan kijk naar profiles van sommige van deze kritikasters dan denk ik... jij komt ook pas kijken, wie ben jij om iemand anders te bekritiseren? (om aan te geven dat je je wel superieur kunt voelen maar dat dat maar subjectief is).
Wat al in een hoop topics door anderen ook zijn gezegd: Beginners zijn welkom, mits zij over de basiskennis beschikken en de juiste attitude. De wil om te leren, anderen te helpen, en niet GoT beschouwen als een helpdesk.
Klopt, maar komt weer neer op: het vragen van anderen naar een oplossing voor een probleem dat t.a.t. is op te zoeken blijft 'helpdesk'-werk en de enige manier waarop men dat hier kennelijk tolereert is dat de vragen van een 'zeker' niveau zijn, iets dat totaal niet toetsbaar is en
dus de conclusies van beoordelingen van vragen op basis van dat zekere niveau onbetrouwbaar. Je loopt dus het enorme risico dat je mensen gaat bekritiseren zoals in de thread die gisteren werd gesloten terwijl dat totaal onterecht is.

Je kan best conform een correct design ontwerpen, maar toch moeten tweaken. Bepaalde algoritmes kunnen technisch gezien zeer correct zijn, maar een andere methodiek kan dan betere resultaten opleveren.
Als je via goede methodieken je software bouwt hoef je niet te tweaken, dwz. te prutsen in de marge. Wil je dan betere resultaten, neem je een andere methodiek, andere algoritmen en daaruitvolgt dan een andere implementatie. Gepruts in implementaties voor betere performance is tijdverlies en knoeierij, precies dat soort dingen wat je verwacht van amateurs en beginners, dus waarom ik het aanhaalde. (prutsen in de marge als een amateur/hobbyist is uiteraard geweldig en leuk maar kom dan niet aan met 'hoger niveau', dat is het punt waar het m.i. om ging)
[
Voor 6% gewijzigd door
EfBe op 21-12-2002 12:29
]