Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Of wil je graag een discussie houden over de totale opvoeding van nieuwe en oude users in het algemeen, heb je suggesties om de discussie van het dalende niveau van GoT nieuw leven in te blazen en misschien eindelijk tot een oplossing te komen
In dit geval is deze discussie namelijk al erg vaak geweest.
Straks is het niveau in GOT zo gedaald dat er geen kip meer op komt. Maar gewoon dat we met z`n allen GOT kunnen verbeteren kwa niveai. Over een discussie wil ik niet beginen, maar dat het zo gedaald sinds hier dat ik GOT had gevonden is erg gedaald.Compubiter schreef op 14 December 2002 @ 21:13:
Erger je je aan de onzinnige replies van medetweakers? Want dan kunnen deze gemeld worden in Schop een Modje.
Of wil je graag een discussie houden over de totale opvoeding van nieuwe en oude users in het algemeen, heb je suggesties om de discussie van het dalende niveau van GoT nieuw leven in te blazen en misschien eindelijk tot een oplossing te komen![]()
.
In dit geval is deze discussie namelijk al erg vaak geweest.
[ Voor 8% gewijzigd door Meneer aard op 14-12-2002 21:17 ]
Says it all denk ik
[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 14-12-2002 21:17 ]
bedankt, heb ik erg veel aan. Deze ken op slot.wfvn schreef op 14 December 2002 @ 21:17:
met omega-search zoeken op 'niveau got'
Says it all denk ik
Zoeken met de Omega-search naar 'niveau GoT' in LAaard schreef op 14 December 2002 @ 21:16:
Straks is het niveau in GOT zo gedaald dat er geen kip meer op komt. Maar gewoon dat we met z`n allen GOT kunnen verbeteren kwa niveai. Over een discussie wil ik niet beginen, maar dat het zo gedaald sinds hier dat ik GOT had gevonden is erg gedaald.
Het is bekend dat het niveau daalt, dit komt doordat GoT een steeds grotere naamsbekendheid krijgt. Iemand heeft ooit een oplossing gekregen op GoT, een paar dagen later stelt een vriend aan hem een vraag. Antwoord: "Moet je eens op GoT proberen, krijg je zo antwoord". Dus diegene komt hier naartoe, en opent natuurlijk meteen een topic zonder de FAQ te lezen en zonder iets zelf gedaan te hebben. Zo verspreidt het zich een beetje, en helaas is er vrij weinig aan te doen.
Dus je kunt wel een topic openen met: "Het niveau daalt", maar deze discussie is al jaren aan de gang en zoals ik al zei: Tenzij jij een revolutionair idee hebt, kan er weinig aan gedaan worden
Hey wfvn
[ Voor 13% gewijzigd door Compubiter op 14-12-2002 21:23 ]
Verwijderd
idd, ik vind ook dat we de discussie nogmaals aan kunnen gaan,Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 21:46:
/me blijft het raar vinden dat deze discussie (mits inhoudelijk) wordt afgewezen onder het mom dat daar eerder topics over zijn geweest...
er kunnen hieruit toch wel vrij goede iedeen komen
Ik wijs hem niet af, ik zeg alleen dat deze discussie nuttig is als er een suggestie is die het niveau kan verhogen. Er is inmiddels al zoveel over gesproken, en om nou met een constatering te komen dat het niveau daalt voegt daar niet veel aan toeVerwijderd schreef op 14 December 2002 @ 21:46:
/me blijft het raar vinden dat deze discussie (mits inhoudelijk) wordt afgewezen onder het mom dat daar eerder topics over zijn geweest...
Als je WEL een idee hebt, zou je die natuurlijk in een bestaand topic kunnen plaatsen. Een oud topic omhoog schoppen met zinnige zaken is nog nooit afgestraft met een slotje bij mijn weten.
Overigens zal een nieuw topic in dat geval ook niet als 'overbodig' gezien worden. Maar in dit geval is het weer eens het zoveelste topic over hetzelfde.
Enneh... Compubiter: sneller zijn
[ Voor 6% gewijzigd door WFvN op 14-12-2002 21:59 ]
Ik zie naar aanleiding van deze topicstart ook geen punt tot discussieren. Je kunt wel uitleggen waardoor het komt, wat je er van vindt, maar tot een oplossing zal het niet snel leidenVerwijderd schreef op 14 December 2002 @ 21:53:
Alleen constateren heb je inderdaad niets aan. Maar dat noem ik ook geen discussie
wfvn schreef op 14 December 2002 @ 21:58:
Maar het punt is dat het telkens weer op hetzelfde uitdraait... hoofdzakelijk constateren en af-en-toe wel ideeën maar in de praktijk niet echt goed te doen.
Als je WEL een idee hebt, zou je die natuurlijk in een bestaand topic kunnen plaatsen. Een oud topic omhoog schoppen met zinnige zaken is nog nooit afgestraft met een slotje bij mijn weten.
Overigens zal een nieuw topic in dat geval ook niet als 'overbodig' gezien worden. Maar in dit geval is het weer eens het zoveelste topic over hetzelfde.
Precies wat ik bedoel.
Mijn topic verplaatst naar HKEnneh... Compubiter: sneller zijn
Neem aan dat je die gelezen hebt
NopeCompubiter schreef op 14 december 2002 @ 22:03:
Mijn topic verplaatst naar HK
Neem aan dat je die gelezen hebt.
* WFvN heeft het nog niet gelezen en ziet de overeenkomst dus niet
Bedoel je ten opzichte van van de huiskamer? Volgens mij is die regel er ooit geweest, maar dan dwing je de mensen die in de huiskamer zitten te gaan posten in andere fora en waarschijnlijk zullen dit ook niet de meest serieuze replies zijn. Zal dus waarschijnlijk ook niet werkensilentsnow schreef op 14 december 2002 @ 22:07:
verplicht een aantal techposts per week ofzo?
Neehoor, is het juiste topicwfvn schreef op 14 december 2002 @ 22:08:
Nope
* WFvN heeft het nog niet gelezen en ziet de overeenkomst dus nietWel dat het een behoorlijke vracht leeswerk is... Hij bedacht dat Compubiter misschien op dat moment in het andere topic aan het posten was maar wfvn kan van de bewuste tijd geen post van Compubiter vinden
Naar aanleiding van dit topic hebben de mensen die regelmatig in LA komen besloten minder offtopic te replyen en wat meer aandacht aan hun posts te besteden in plaats van standaardlinkjes te posten. De topicstarter had een serieus topic geopend in LA, maar ging vervolgens compleet offtopic. Vandaar deze beslissing
Om zelf ook niet al teveel offtopic te gaan maar even een edit in plaats van een replywfvn schreef op 14 December 2002 @ 22:15:
Ik had niet offtopic geantwoord; en dat zal je denk ik wel geloven omdat je zelf dezelfde link hebt gegeven.
Ik heb inderdaad niet echt veel aandacht besteed aan de post. Reden is denk ik duidelijk. Hoewel de intentie van de topicstarter best goed zal zijn, geldt ook in [LA] nog altijd: gebruik eerst de search voordat je een topic start... toch?
Nu is het natuurlijk wel zo dat op den duur dingen verouderen; maar dit probleem is nog vrij actueel en zodoende toch nog steeds een searchvraag
Het was geen aanval op jou, het was een verdediging van mezelf, waarom ik zo lang duurde met m'n reply
[ Voor 27% gewijzigd door Compubiter op 14-12-2002 22:20 ]
Compubiter schreef op 14 december 2002 @ 22:11:
Neehoor, is het juiste topic.
Naar aanleiding van dit topic hebben de mensen die regelmatig in LA komen besloten minder offtopic te replyen en wat meer aandacht aan hun posts te besteden in plaats van standaardlinkjes te posten. De topicstarter had een serieus topic geopend in LA, maar ging vervolgens compleet offtopic. Vandaar deze beslissing.
Ik had niet offtopic geantwoord; en dat zal je denk ik wel geloven omdat je zelf dezelfde link hebt gegeven.
Ik heb inderdaad niet echt veel aandacht besteed aan de post. Reden is denk ik duidelijk. Hoewel de intentie van de topicstarter best goed zal zijn, geldt ook in [LA] nog altijd: gebruik eerst de search voordat je een topic start... toch?
Nu is het natuurlijk wel zo dat op den duur dingen verouderen; maar dit probleem is nog vrij actueel en zodoende toch nog steeds een searchvraag
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 12:01
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
HK afschaffen: Niet te doen, offtopic/geblaat zal naar alle waarschijnlijk stijgen in de tech fora + ontspanning voor de echte tweaker is ook belangrijk
Minimaal aantal tech posts: Nadeel, users gaan posten in tech met geen inhoud om post aantal hoog te houden.
Enz
Aan de topic starter: Heb je zelf een idee?
Pssst, hij reageert compleet ontopic hoor, maar typt een paar extra offtopic worden bedoelt als grap.....geen problemen mee hoorCompubiter schreef op 14 December 2002 @ 22:03:
Mijn topic verplaatst naar HK
Neem aan dat je die gelezen hebt.
Is inderdaad een idee van LuNaTiC.We Are Borg schreef op 14 december 2002 @ 22:21:
EnzIdeeen zat, maar geen eentje tot nu toe waarvan je zegt "dat is de oplossing". Area61 is een nieuw idee van de crew (dacht dat het orginele idee van LuNaTiC kwam, weet het niet zeker).
Zie editPssst, hij reageert compleet ontopic hoor, maar typt een paar extra offtopic worden bedoelt als grap.....geen problemen mee hoor
Verwijderd
Dus topicstarter, als jij dat binnen 6 maanden al ziet, kun je je wellicht voorstellen dat mensen die hier al langer komen dat nog veel meer zien. Iedere week een 'het gaat slecht' topic is niet de oplossing, iemand bijvoorbeeld eens uitleggen hoe-en-wat wel en waarom wel. Klik bijvoorbeeld eens op de naam van Compubiter en kijk naar de tekst en uitleg die hij mensen geeft.
daar ben ik het mee eens het nivo is inderdaad niet meer wat het geweest is en dat is alleen op te lossen door een keihard mod beleid. die meer bans slotjes ect gaan uitdelen.Verwijderd schreef op 14 December 2002 @ 22:29:
Iedere week een 'het gaat slecht' topic is niet de oplossing, .
euhmmmm
Verwijderd
Nou nee dus! Dat is puur frustratie kweken bij mods en users...!chefke schreef op 14 december 2002 @ 22:31:
[...]
daar ben ik het mee eens het nivo is inderdaad niet meer wat het geweest is en dat is alleen op te lossen door een keihard mod beleid. die meer bans slotjes ect gaan uitdelen.
Het gaat in mijn ogen niet om wat de modjes moeten doen maar wat de users moeten doen.
(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.
Eerder uitleggen hoe mensen het wel moeten doen, voorbeelden geven hoe je zelf gezocht hebt, hoe mensen het dus volgende keer ook zelf kunnen doen, dat soort dingen. Het heeft geen zin om constant te verwijzen naar de search, want op een gegeven moment bestaat de search alleen maar uit topics die naar de search verwijzen, en daar heb je héél weinig aan.chefke schreef op 14 december 2002 @ 22:31:
daar ben ik het mee eens het nivo is inderdaad niet meer wat het geweest is en dat is alleen op te lossen door een keihard mod beleid. die meer bans slotjes ect gaan uitdelen.
Ik kan gelukkig nu nog prima m'n weg vinden, maar ik kom wel steeds vaker topics tegen die al gesloten zijn met verwijzing naar de search. Het is vrij frustrerend als je denkt eindelijk iemand gevonden te hebben die hetzelfde probleem had, maar dat er geen antwoord in het topic blijkt te staan.
Bovendien moet het voor moderators ook leuk blijven, alleen maar slotjes zetten en moves is niet de reden waarom ze op dit forum zijn gekomen, ze zijn hier gekomen om te discussieren met mensen over computers
[ Voor 3% gewijzigd door Compubiter op 14-12-2002 22:38 . Reden: kromme zin iets minder krom gemaakt ]
2 jaar terug -> 10k gebruikers, die allemaal zinnig deden
nu -> 60k gebruikers, waarvan 50k bullshit produceren
Tis dus niet echt 'hoe meer zielen hoe meer vreugd.. '
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
- We Are Borg
klopt, het zijn de users en niet de moderators die moeten veranderen. Users = GoT! Moderator is een user met wat extra rechtenspook schreef op 14 December 2002 @ 22:36:
meer regels en strenger optreden heeft meestal een negatief gevolg.
Het gaat in mijn ogen niet om wat de modjes moeten doen maar wat de users moeten doen.
Alleen 1 ding, een moderator kan je "aansturen" en een user veel moeilijker.
* We Are Borg was er net nog toen er nog ongeveer 15k gebruikers waren (gok ik). Bullshit posten deed ik toen ook, onzin/n00b vragen en niet zoeken. Ik realiseerde me niet dat je eerst zelf wat moest doen en vond het wel makkelijk dat ik mijn antwoord netjes voorgeschotelt kreeg. Toen was het nog niet zo'n gigantisch probleem, ik was een van de weinige noobs.nigelator schreef op 14 December 2002 @ 22:38:
Erm, that's the whole point.
2 jaar terug -> 10k gebruikers, die allemaal zinnig deden
nu -> 60k gebruikers, waarvan 50k bullshit produceren
Tis dus niet echt 'hoe meer zielen hoe meer vreugd.. '
Nu ben ik wel veranderd en enorm veel geleerd @ GoT. Helaas komen er erg veel users bij die niet veranderen en blijven vragen en niet zoeken. Helaas een nadeel van de groei
[ Voor 48% gewijzigd door We Are Borg op 14-12-2002 22:42 ]
Verwijderd
Leg die eens uitWe Are Borg schreef op 14 december 2002 @ 22:39:
[...]
Alleen 1 ding, een moderator kan je "aansturen" en een user veel moeilijker.
/me gaat er eens voor zitten
ik vraag me af of het nauw echt veel moeilijkers, is iemand ff te helpen en een antwoordt te geven en een tip wat er niet helemaal goed ging met de posting of een SM topic aan maken
(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Verwijderd
- We Are Borg
Ga er maar eens voor zitten
Een moderator is een user met extra rechten zoals ik al zei. Het blijft een user, maar omdat hij moderator is is er een soort "big chief" (ik gebruik expres het wordt "baas" niet) die zegt hoe hij graag zou willen hoe een moderator zich gedraagd, wat er van hem/haar verwacht wordt
Nu de normale user (dus niet de moderator). Is moeilijker aan te sturen. De moderator zou dan wel de persoon zijn van wie hij advies zou moeten aannemen, maar vaak wordt er toch minder naar geluisterd. Waarom weet ik niet, ik haal nu al 7 keer een regel weg omdat ik het niet kan uitleggen
We Are Borg bedoelt, dat de crew een hechtere groep is, en dat je die als groep kan aanspreken, i.t.t. tot het merendeel van de users, aangezien ruim de helft het geeneens opvalt, dat er een posting in MED staat e.d..
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
- We Are Borg
* We Are Borg probeert idd die richting in te gaan. Moderators zijn altijd gebruikers die graag willen dat het goed gaat op het forum en hebben het beste met het forum voor (niet dat users dat niet kunnen hebben, maar moderators hebben het altijd, users niet altijd).moto-moi schreef op 14 December 2002 @ 22:49:
[...]
We Are Borg bedoelt, dat de crew een hechtere groep is, en dat je die als groep kan aanspreken, i.t.t. tot het merendeel van de users, aangezien ruim de helft het geeneens opvalt, dat er een posting in MED staat e.d..
VB: Femme logt in en opent in het crew forum een topic. Hij heeft (samen met MT) besloten dat de moderator bij elk topic wat hij sluit even link moet zetten naar >>>**Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!**<<<
Dom voorbeeld, maar goed, moet iets
VB2: Crewlid maakt sticky >>>**Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!**<<< en in de verwachting dat iedereeen zich er aan houdt.
* We Are Borg hoeft denk ik geen conclusie daar aan te verbinden.
Topics over "mijn topic is onterecht gesloten" worden toch gestart
Het zijn users die extra tijd en moeite in een form willen steken.
Echter de groep modjes is zo klein (en terecht niet idereen kan mod zijn) dat zij maar een kleine invloed kunnen hebben.
De users bepalen hoe het is en hoe er gereageerd wordt en hoe de sfeer is. De modjes kunnen daar slecht een poging doen om een richting aan te geven.
Als de modjes zeggen dit zijn de regels en niemand houd zig eraan kunnen zij ook nix meer.
wat voor sort topics/replies mis je nu die er toen wel waren?
wil je een blik in het verleden; juist de oude topics zijn prima geindexeerd, je kan via de search prima zoeken naar topics van twee jaar terug, doe dat eens en stel jezelf de vraag:
"Waarom was het in mijn herinnering allemaal veel beter, maar blijkt dat in de realiteit twee jaar terug eerder meer troep, offtopic replies, en slowchats geplaatst te zijn?"
8 april 2000
oftewel twee-en-een-half jaar terug, toen GoT bevolkt werd door computer-goden:
Linux Samba 2.0.6 en Win2k /NT 5 domain logon?
Abit Gentus Linux is het de moeite waard?
Acces 2000 DB benaderen vanuit Delphi of C++
vragen geheel niet beantwoord
Wat zijn Dutch Power Cows ?
FAQ vraag
Goede html editor voor php
opsomming
als afsluiter, een doodoener
in VB een discussie over wat een rijtje pinnetjes op een Videokaart nu eigenlijk doet, niemand lijkt het te weten:
Aaaaaaaltijd
Als je wat wilt doen aan 'het niveau' kan je om te beginnen eerst een wat realistischer beeld hebben van dat mythische 'hoge niveau' van GoT.
Veel posters lijken met graagte in LA te postten, dat sinds zij actief zijn het niveau hier gedaalt is, in dat geval dient die user gewoon een Ban te krijgen, stijgt het niveau tenminste weer een beetj.
verder vergeten veel users gemakkelijk dat dor actief te zijn met een techniek je kennis snel stijgt, sneller dan de vragen op een forum, begin je eerst als totale newbie, kun je na een aantal weken al de 'standaard'-vragen herkennen en er zowaar wat beantwoorden. Dat heeft niks met niveau te maken.
Wat je wel ziet is dat er erg veel dagelijkse gebruikers zijn en steeds meer nieuwe gebruikers binnenkomen. De structuur van GoT, met een vrijwillige amateur-crew, een sterke hang naar sociale controle, adnerzijds een grote druk op lokale moderators is niet voorbereid op de huidige grootte en voldoet niet.
Ik weet dat Sepans daar goede en praktische ideeen over heeft, maar eerlijk gezegd zie ik weinig nut in een verdergaande 'discussie' daarover, waarin de generalisaties, foute interpretaties overheersen en zoals altijd er een gedeelde conclusie uitkomt:
"We moeten er wat aan gaan doen" (aural-pitch: Will Luikinga; aural-style: Veronica-leadertje;), waarna eenieder weer veilig zijn weegs gaat, en er geen actie wordt ondernomen (natuurlijk is _dat _deze keer _anders
[ Voor 7% gewijzigd door RM-rf op 14-12-2002 23:12 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
waar je vroeger geholpen werd krijg je nu een UTFS en een SM topic.
Nu zie je ook regelmatig het idee dat mensen zig te goed voelen om iemand te helpen en dit ook maar gaan posten.
Dit geeft een hoop vervuiling en een negative sfeer die overal in doorwerkt.
Verwijderd
Dat is aansturen van medeusers (want dat zijn het allemaal, ook de nieuwe gebruikers!)! En dat kunnen we allemaal doen! Neem jouw favo forum, en help eens een nieuwe user op weg ipv laten zien hoe goed jij de regeltjes kent.
Weet je wat je voor de lol eens moet doen? Een user gewoon een duidelijke uitleg geven wat er niet goed is, en dan 3 weken later de posts van die user opvragen en kijken naar het verschil. Je zult verrast zijn
Vroeger was de groep kleiner en konden de mods dat af. Nu zijn er tig K users bij, dus moeten WIJ, de users die taak op ons nemen. Doen! Werkt!
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 23:25 ]
Het lijkt ook wel mode om te zeuren over het niveau van GoT hoor. Het gebruikersbestand is gewoon enorm gegroeid en gediversifieerd. Het is niet vreemd dat je dan ook een percentage n00bs krijgt. Bovendien zijn er intussen nogal wat subforums ontstaan die nogal anders zijn (alle General Chat fora - dus ook W&L) en dat maakt de groep nog veel en veel breder.
Met de komst van meer users, zijn er ook meer mods gekomen. Bovendien is ook de organisatie flink verbeterd (of iig geformaliseerd). Vroeger was niet alles beter jongens...
[ Voor 6% gewijzigd door Christiaan op 14-12-2002 23:38 ]
Ik zou niet weten hoe de goede oude tijd is, ik ben hier net ruim een jaar geregistreerd en kwam daarvoor nooit op GoT. Maar ik kan me voorstellen dat als een community kleiner is, er gewoon meer sociale controle is. Het is makkelijker om de regels aan elkaar duidelijk te maken en er zal minder snel iets uit de hand lopen.RM-rf schreef op 14 december 2002 @ 23:11:
om eens een vraag te stellen aan die gebruikers met hun voorliefde voor 'die goede ouwe tijd'
Het is momenteel zo dat als er een 'fout' topic is, er eerst 30 replies komen in een topic zonder dat er ook maar een nuttige reply tussenstaat. Replies als "Mag niet
Ik neem aan dat er meestal bedoeld wordt dat de sfeer beter was. Niet meteen alleen maar replies als: "Zoek maarwil je een blik in het verleden; juist de oude topics zijn prima geindexeerd, je kan via de search prima zoeken naar topics van twee jaar terug, doe dat eens en stel jezelf de vraag:
"Waarom was het in mijn herinnering allemaal veel beter, maar blijkt dat in de realiteit twee jaar terug eerder meer troep, offtopic replies, en slowchats geplaatst te zijn?"

Waarschijnlijk was een aantal jaren geleden Linux nog niet zo bekend onder de thuisgebruikers als heden ten dagen. Waar NOS momenteel ongeveer even druk is als WOS/SA was dat toen natuurlijk wel anders. Heden ten dagen zullen daar inderdaad meer replies op komen (minder kan niet8 april 2000
oftewel twee-en-een-half jaar terug, toen GoT bevolkt werd door computer-goden:
Linux Samba 2.0.6 en Win2k /NT 5 domain logon?
Abit Gentus Linux is het de moeite waard?
OK, zie net dat er toen alleen maar een forum "Operating Systems" was, maar m'n argumentatie blijft staan
Geen idee waarom niet, ben niet ingewijd in de wereld van zowel Acces als Delphi/C++Acces 2000 DB benaderen vanuit Delphi of C++
vragen geheel niet beantwoord
Ja, dat soort mensen houdt je er altijd tussen, ik weet niet hoe toen de staat was van FAQ's enzo. Waren er toen al sticky's?Wat zijn Dutch Power Cows ?
FAQ vraag
Toen waren er nog geen sticky's, vandaar dat het gevraagd werd
Neem aan dat dat toen nog kon en niet ontaardde in een topic met alleen maar replies als: "Neem die of die" zonder uitleg/onderbouwing. En zelfs al gebeurde dat wel, dan waren er maar 3 users (zoals in dat topic) die dat deden.Goede html editor voor php
opsomming
Antwoord staat in de laatste reply, lijkt me dan nutteloos om daar nog verder over door te gaan.als afsluiter, een doodoener
in VB een discussie over wat een rijtje pinnetjes op een Videokaart nu eigenlijk doet, niemand lijkt het te weten:
Aaaaaaaltijd
Als je wat wilt doen aan 'het niveau' kan je om te beginnen eerst een wat realistischer beeld hebben van dat mythische 'hoge niveau' van GoT.
Veel posters lijken met graagte in LA te postten, dat sinds zij actief zijn het niveau hier gedaalt is, in dat geval dient die user gewoon een Ban te krijgen, stijgt het niveau tenminste weer een beetj.
Lijkt me een goed plan
Daar heb je gelijk in. Niet het niveau van de gebruikers daalt, maar dat van jezelf stijgt. Ik heb me er persoonlijk ook nooit druk om gemaakt, en toen Riemer Reinalda ooit aan me vroeg of ik vond dat het niveau in WOS/SA gestegen was had ik geen antwoord klaar, omdat ik dan niet merk of uberhaupt veel over nadenk.verder vergeten veel users gemakkelijk dat dor actief te zijn met een techniek je kennis snel stijgt, sneller dan de vragen op een forum, begin je eerst als totale newbie, kun je na een aantal weken al de 'standaard'-vragen herkennen en er zowaar wat beantwoorden. Dat heeft niks met niveau te maken.
Dus volgens jou is een uitbreiding van de crew een oplossingWat je wel ziet is dat er erg veel dagelijkse gebruikers zijn en steeds meer nieuwe gebruikers binnenkomen. De structuur van GoT, met een vrijwillige amateur-crew, een sterke hang naar sociale controle, adnerzijds een grote druk op lokale moderators is niet voorbereid op de huidige grootte en voldoet niet.
We wachten afIk weet dat Sepans daar goede en praktische ideeen over heeft, maar eerlijk gezegd zie ik weinig nut in een verdergaande 'discussie' daarover, waarin de generalisaties, foute interpretaties overheersen en zoals altijd er een gedeelde conclusie uitkomt:
"We moeten er wat aan gaan doen" (aural-pitch: Will Luikinga; aural-style: Veronica-leadertje;), waarna eenieder weer veilig zijn weegs gaat, en er geen actie wordt ondernomen (natuurlijk is _dat _deze keer _anders)
Neehoor, is altijd al zo geweest volgens mijChristiaanVerwijs schreef op 14 December 2002 @ 23:37:
Het lijkt ook wel mode om te zeuren over het niveau van GoT hoor.
[Edit]
Het lijkt in deze post net alsof ik het verleden verdedig, maar ik ben zelf meer iemand die naar de toekomst kijkt. Niet "Vroeger was het beter" maar: "Hoe kunnen we het nu nog beter maken"
[ Voor 19% gewijzigd door Compubiter op 14-12-2002 23:49 ]
Ik ben blij dat je het beter vind gaan in W&L maar dat is geen reden om te kijken naar algemene trents, als de rest van got een zooite zou wordt (let op als en zou) dan blijft dat niet buiten W&L. Als je alleen in je eigen huis kijkt dan kun je wel eens een erg nare verassing krijgen als je een keer buiten komt.
Ik denk ook niet dat de noobs:? beter gezecht de nieuwe users het probleem zijn. Ik denk dat de manier hoe op hun gerageerd het probleem is.
Meer mods is geen oplossing (net zo min als meer politie een oplossing is. Als mensen hun ogen dicht houden voor wat er om hun heen gebeurd of denken dat een ander het wel oplost gebeurd er nix. Daar kunnen geen 100 modjes wat aan doen.
Wellicht dat dit voorkomt dat je steeds alles opnieuw moet uitleggen. Dit is geen publiek forum van de overheid, niemand heeft er recht op, dus bijvoorbeeld na de usermerge zou dit goed kunnen. Dan kan ook de search gefixt worden zodat nieuwe users goed kunnen zoeken, faqs opgeschoond met hulp van users (lijkt me geen probleem), een paar grote debatten, en er dan weer fris tegenaan?
Als er wordt geconstateerd dat dit niveau beneden alle maat is dan lijkt me dit de enige oplossing. Of selectief een paar mensen aannemen die bepaalde users "eruitzetten" zonder waarschuwing, maar dat lijkt me niet gewenst.
Maar eigenlijk wil ik dat zelf niet eens.

Trouwens, ben ik de enige die zich stoort aan het gebruik van n00bs en newbies enzo? Dan plak je gelijk een waarde oordeel aan zo'n iemand. "nieuwe gebruikers" of "pas geregistreerden" lijkt me beter.
[ Voor 17% gewijzigd door Justice op 15-12-2002 00:01 ]
Human Bobby
Verwijderd
Het niveau is altijd al een discussiepunt geweest, en zal het altijd blijven. (zoek in LA).
Volgens mij wordt er best wat aan gedaan, zonder gelijk extreem te worden. Niveau is ook een beetje wat je er zelf van maakt. Daarnaast is de crew hier imo niet blind voor en wordt er best aan gewerkt (fora, modstructuur, attitude).
Als je een redelijke argumentatie hebt waarom een bepaalde post niet op GoT thuis hoort, is [SM] een effectief middel.
Een iets positievere instelling wil ook wel eens helpen. Uit een initieel 'foute' openingspost kan soms een nog best interessante thread ontstaan...
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 02:46 ]
Hoewel ik het er zeker niet mee eens ben dat de "oude tijd" in alle opzichten beter was, wil ik hier toch graag op reageren, wellicht denken meer mensen er zo over.RM-rf schreef op 14 December 2002 @ 23:11:
om eens een vraag te stellen aan die gebruikers met hun voorliefde voor 'die goede ouwe tijd'
Ik ben op got ooit begonnen als lurker op het toen pas net begonnen w&l forum. Er werden daar toen discussies op een zeer hoog nivo gevoerd, waarin vrijwel geen mensen postten die er eigenlijk niets mee te maken hadden of er geen verstand van hadden (kom daar nu maar eens om in veel topics...), er liepen daar ook topics met raadseltjes of huiswerkvragen, die door mij ook wel gewaardeerd werden. Ik heb het gevoel dat de nadruk toen vooral op de wetenschap lag, terwijl ik me absoluut niet kan vinden in de sfeer in w&l op het moment, het forum is echt helemaal veranderd, je ziet nog een aantal van de oude bezoekers, maar de onderwerpen op het moment staan mij absoluut niet aan, en de mening van de posters al helemaal niet, van mij mag de w ook wel uit de naam geschrapt worden zo.
Ondertussen heb ik me dus geregistreerd, en ben ook andere fora gaan lezen, en wat die fora betreft heb ik juist het gevoel dat door de instroom van meer mensen met verstand van zaken de diversiteit aan onderwerpen en de aanwezige kennis is toegenomen.
Wat jammer is aan het got van nu tov 2,5 jaar geleden, is dat je de users niet meer persoonlijk kent, en het is fijn als je iets van de achtergrond van een poster weet, zoals hoeveel verstand van zaken op het betreffende onderwerp hij heeft.
Ook de aanwezigheid van modjes is op een in mijn ogen weinig positieve manier toegenomen. Ik snap dat het nu eenmaal op een forum van deze omvang nodig is dat een groep mensen actief probeert om het forum vrij te houden van elementen (zowel topics als users) waar veel users zich aan storen. Maar ik vind het dus erg jammer dat het nodig is, en de meeste topics die op slot gaan hadden van mij open mogen blijven, en de meeste bans die nu plaats vinden hadden van mij ook niet gehoeven. Op het got van 2,5 jaar geleden waren die users misschien nog steeds welkom (en het is natuurlijk zo, op een kleiner forum misdraag je je minder snel, al is het al omdat je toch een stukje minder anoniem bent), en waren die topics gewoon open gebleven, en hadden mensen daar een zinnige, hulpzame reactie in gepost.
Verwijderd
Ik begrijp wat je bedoeld, ik denk echter dat je over het hoofd ziet welk effect een dergelijk losse moderatie zou hebben. Sta je teveel toe dan krijg je een enorme aanwas van 'leechende' users en krijgen de 'echte users' terecht het gevoel leeggezogen te worden ipv. deel te nemen aan een forum. Er is een balans en imo is die best redelijk atm..Maar ik vind het dus erg jammer dat het nodig is, en de meeste topics die op slot gaan hadden van mij open mogen blijven
Nee, dat zie ik niet over het hoofd, daarom zeg ik ook dat ik het jammer vind dat het nodig isVerwijderd schreef op 15 december 2002 @ 04:15:
[...]
Ik begrijp wat je bedoeld, ik denk echter dat je over het hoofd ziet welk effect een dergelijk losse moderatie zou hebben. Sta je teveel toe dan krijg je een enorme aanwas van 'leechende' users en krijgen de 'echte users' terecht het gevoel leeggezogen te worden ipv. deel te nemen aan een forum. Er is een balans en imo is die best redelijk atm..
En tja, die zgn leechers, het probleem zit hem zoals je zegt in het gevoel dat andere gebruikers daar van krijgen (en dus niet zozeer in de aanwezigheid van die mensen opzich), en ik ken dat zelf ook, als ik zie dat iemand alleen zelf topics opent, daalt mijn bereidheid om te helpen enorm. Maar vergeet niet dat een vraag dezelfde vraag blijft, ongeacht of deze door een "leecher" of een "echte user" gestelt wordt. En die "echte" users kunnen via de search ook erg veel profijt hebben van de topics van "leechers".
Ik ben het dus opzich met je eens, maar ik denk dat er voor dat probleem ook andere oplossingen te vinden zijn die niet zo onevenredig veel macht/verantwoordelijkheid bij de modjes legt (en dan denk ik dus aan de mogelijkheid om bij een slotje alsnog te kunnen posten, maar dat het topic dus wel onderaan de lijst blijft staan. Of aan het raten van topics, een beetje net zoals op de t.net frontpage dus. Individueel sluiten kan ook, als je een topic ziet dat je niet aanstaat, klik je op de sluitknop en zie je het nooit weer, merk je op dat topics van een bepaalde user voor jou nooit interessant zijn, dan "ban" je die user in jouw profiel, zodat jij zn topics nooit meer ziet.). Maar dit is wederom offtopic, ik wil maar aangeven dat er meer manieren zijn dan een strenge modforce.
[ Voor 26% gewijzigd door Nikel op 15-12-2002 04:27 ]
Verwijderd
Nee dat ben je niet, ik erger me daar groen en geel aan!Justice schreef op 14 december 2002 @ 23:56:
Trouwens, ben ik de enige die zich stoort aan het gebruik van n00bs en newbies enzo?
Precies! Gewoon nieuwe gebruikers, zoals we dat zelf allemaal ooit eens waren!Dan plak je gelijk een waarde oordeel aan zo'n iemand. "nieuwe gebruikers" of "pas geregistreerden" lijkt me beter.
De daling van het niveau ligt volgens mij ook in de manier hoe we met elkaar omgaan. "Domme" vragen werden altijd al gesteld, alleen was het ooit normaal om anderen op weg te helpen, en daar is nauwelijks meer sprake van. N00b-bashing is nu de mode, en collectief klagen over die stoute nieuwe mensen maakt je 1337 ofzo.
En daar schiet je dus niets mee op! Gewoon even de tijd nemen om iemand op weg te helpen, en mocht die persoon niet willen, dan kan de crew tot andere maatregelen besluiten.
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik heb mezelf onlangs 'gebanned' van SG. (Door middel van: Het +'je in een -'nnetje te veranderen: Onzichtbaar) en ik moet zeggen: Mijn niveau is hoger geworden (Denk ik
En nu zullen verschillende mods/regulars wel weer op de proppen komen met: "Ja, maar de HK is er om de user in 'toom' the houden." Onzin als je 't mij vraagt.
Als de users zich niet kunnen inhouden op GoT of op het internet, dan kunnen ze maar beter Naar Fok!/Scholieren.com gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Switch op 15-12-2002 14:19 ]
De achtergrond daarvan vind ik nog wazig.
Misschien is het gewoon het aloude 'bij een zo klein mogelijke exclusieve club behoren'.
Who is John Galt?
Onzin forum (off topic, kroeg en uiteindelijk de HK) hadden de intentie ontspanning te bieden aan de vaste groep bezoekers die anders gewoon in de tech fora zaten. De HK is inmiddels uitgegroeit tot onzin forum voor alles en iedereen die maar bullshit wil posten.En nu zullen verschillende mods/regulars wel weer op de proppen komen met: "Ja, maar de HK is er om de user in 'toom' the houden." Onzin als je 't mij vraagt.
Wat is daar anders dan wat ik net zei? Het gaat erom dat de users steeds een stapje verder gingen. Wat leidt tot: De modjes kunnen de users niet meer terug duwen. (Ik probeer de modjes overgens niet te beschuldigen van dit, ze zijn gewoon iets te laat geweest/ze zagen het niet aankomen).The Legend schreef op 15 December 2002 @ 14:33:
[...]
Onzin forum (off topic, kroeg en uiteindelijk de HK) hadden de intentie ontspanning te bieden aan de vaste groep bezoekers die anders gewoon in de tech fora zaten. De HK is inmiddels uitgegroeit tot onzin forum voor alles en iedereen die maar bullshit wil posten.
Verwijderd
Om alvast 1 nadeel te noemen, er zullen meer modjes nodig zijn om dit in de gaten te houden om slecht "modereren" tegen te gaan.
Zulka maatregelen helpen gewoon niet meer, daar is dit forum te groot voor geworden. Het enige wat je nu evt. zou kunnen doen is gewoon de HK SHIFT+DELETE, maja dat komt er natuurlijk niet vanVerwijderd schreef op 15 December 2002 @ 15:00:
Misschien een idee om een soort van user-rating in te voeren, beetje zoiets als op tweakers.net, een lage score kan leiden tot een (korte) ban +ow. Waarna de user weer op 0 begint (neutraal).
Om alvast 1 nadeel te noemen, er zullen meer modjes nodig zijn om dit in de gaten te houden om slecht "modereren" tegen te gaan.
Teveel noobs die vragen stellen? Ik kan mijn eigen n00b topics nog wel herinneren.
Het lage niveau in de HK? Kan me niet herinneren dat het niveau daar ooit hoog is geweest.
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen
Verwijderd
Het gaat niet zozeer om het aantal "newbies" maar meer over de manier hoe daar gerageerd op wordt.MaDLiVe schreef op 15 December 2002 @ 15:20:
Ik ben kennelijk 1 van de weinigen die niet snapt wat met de daling van het "niveau van GoT" wordt bedoelt.
Teveel noobs die vragen stellen? Ik kan mijn eigen n00b topics nog wel herinneren.
Het lage niveau in de HK? Kan me niet herinneren dat het niveau daar ooit hoog is geweest.
De nieuwe mensen die steeds minder zelf doen en een kant-en-klaar antwoord verwachten. Niets opzoeken, zelf proberen, maar meteen naar GoT. Ik heb er persoonlijk geen problemen mee als er een basic-vraag wordt gesteld, als diegene er zelf maar een beetje moeite voor heeft gedaan. Ik heb regelmatig dat ik vragen zie over bepaalde programma's waar ik nog nooit van gehoord heb, maar dat ik toch de vraag kan beantwoorden door gewoon even naar de website van de fabrikant te gaan.MaDLiVe schreef op 15 December 2002 @ 15:20:
Ik ben kennelijk 1 van de weinigen die niet snapt wat met de daling van het "niveau van GoT" wordt bedoelt.
Ik denk niet dat het afschaffen van de Huiskamer het niveau zal verhogen. Zie voor die discussie dit topic: Je hebt dalen en pieken, hoe reageert GoT nu ?
Waar ik me vooral aan stoor is het taalgebruik dat ik af en toe voorbij zie komen. De spreektaal direct opschrijven is in de HK misschien wel grappig, maar vaak ook worden vragen in de techfora op die manier gesteld.MaDLiVe schreef op 15 december 2002 @ 15:20:
Dat in verschillende varianten is waar ik me vooral aan ga storen als ik topics open. Bij mij valt de zin om daar op te reageren echt compleet weg. Door de mods worden dit soort topics gelukkig regelmatig voorzien van een slot, maar het feit DAT ze al verschijnen zie ik als een teken van de daling van het niveau.Heeej duuuuuudes! mun printer doet ut nie meer en nauw ken ik nie meer printuh wie ken mij hellupppppuuuhhh!!!!!!!!!!!!!!!!
mazzul!
Nog een ander punt: Er komen gewoon een stuk meer helpdesk-users bij die verder weinig bij te dragen hebben aan het niveau van de database. Als ze dan al blijven hangen en zich aan "tech postings" wagen krijg je vaak een topic vol overbodige en vaak ook domme replies. Uitspraken die simpelweg niet kloppen en een advies waar je gewoon niets aan hebt.
Een verschil met een aantal jaar terug is dat een topic nu zelden 10 minuten zonder reply kan staan, de replies DIE echter in die 10 minuten worden gegeven zijn zelden bruikbaar. Reakties als "ff windows opnieuw installeren", "... anders format c:", "koop een nieuwe [insert hardware here]" e.d. kom ik nu steeds vaker als serieus bedoelde tech-postings tegen. IMHO verdienen dat soort opmerkingen net zo hard een OW als HK-opmerkingen. Als je niets zinnigs te melden hebt moet je gewoon wegblijven uit een topic. Een user die iets vraagt heeft meer aan 1 zinnig antwoord in een uur dan aan 15 nutteloze antwoorden in 10 minuten.
de betaler vervuilt
helemaal mee eens, echter vaak ligt het ook aan de topic start, sommige lokken gewoon dit soort gedrag uit helaasGA!S schreef op 15 december 2002 @ 17:32:
Nog een ander punt: Er komen gewoon een stuk meer helpdesk-users bij die verder weinig bij te dragen hebben aan het niveau van de database. Als ze dan al blijven hangen en zich aan "tech postings" wagen krijg je vaak een topic vol overbodige en vaak ook domme replies. Uitspraken die simpelweg niet kloppen en een advies waar je gewoon niets aan hebt.
Een verschil met een aantal jaar terug is dat een topic nu zelden 10 minuten zonder reply kan staan, de replies DIE echter in die 10 minuten worden gegeven zijn zelden bruikbaar. Reakties als "ff windows opnieuw installeren", "... anders format c:", "koop een nieuwe [insert hardware here]" e.d. kom ik nu steeds vaker als serieus bedoelde tech-postings tegen. IMHO verdienen dat soort opmerkingen net zo hard een OW als HK-opmerkingen. Als je niets zinnigs te melden hebt moet je gewoon wegblijven uit een topic. Een user die iets vraagt heeft meer aan 1 zinnig antwoord in een uur dan aan 15 nutteloze antwoorden in 10 minuten.

Een goede topic start bevat tenminste veel info, goede omschrijving van het probleem en wat je allemaal al geprobeert hebt en wat je al gevonden hebt enzo.
Tuurlijk we weten allemaal dat dat zo moet en wij houden ons allemaal daaraan, maar hoe krijg je de nieuwe tweakertjes zover?
FAQ's helpen niet want die worden niet gelezen, en als ze worden gelezen is.
Het lijkt mij technisch niet mogeljik om een user verplicht de faq te laten lezen als deze op een forum voor het eerst een topic opent, waarom is dat niet mogeljik? nou simpel, als jij zoiets voor je krijgt, klik je het snel weg, begrijpelijk want je wilt een oplossing.
Dan is het de taak van de moderators om zowel de topicstarter af te leren om dat soort slechte topics te plaatsen EN de users af te leren om dat soort reacties te plaatsen.Erkens schreef op 15 December 2002 @ 17:48:
[...]
helemaal mee eens, echter vaak ligt het ook aan de topic start, sommige lokken gewoon dit soort gedrag uit helaas
de betaler vervuilt
true, maar dat kost erg veel tijd neem ik aan, kijk je duwt er een slot op, typt er een stukkie bij en klaarGA!S schreef op 15 december 2002 @ 17:56:
[...]
Dan is het de taak van de moderators om zowel de topicstarter af te leren om dat soort slechte topics te plaatsen EN de users af te leren om dat soort reacties te plaatsen.
je zou alle "irri" posters een pushmessage kunnen sturen, IEDERE keer als het gebeurt, maarja dat kost ook tijd.
Ik weet niet hoe eenvoudig het is om zo'n ding te versturen, maar als het mogelijk is met een standaard tekst ofzo, en dan met een single klik, lijkt me dat het wel snel zou kunnen
vind ik ook, wat ik gezien heb hier op got is dat tweakers nutteloze reply`s of onzinnige reply`s neer posten. Er moet harder worden opgetreden door modjes of desnoods meer modje per categorie. Die vind ik de beste oplossing tot nu toe, ook kijkend naar het gedrag van anderen om een een tweaker als modje aan te wijzen. Lijst alle moderators @ GoT , dit topic laat zien hoeveel modjes er hier rondlopen in GOT. Ik vind dit persoonlijk VEEL te weinig.chefke schreef op 14 december 2002 @ 22:31:
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door Meneer aard op 15-12-2002 20:26 ]
De Organisatie achter GoTaard schreef op 15 December 2002 @ 20:24:
[...]
vind ik ook, wat ik gezien heb hier op got is dat tweakers nutteloze reply`s of onzinnige reply`s neer posten. Er moet harder worden opgetreden door modjes of desnoods meer modje per categorie. Die vind ik de beste oplossing tot nu toe, ook kijkend naar het gedrag van anderen om een een tweaker als modje aan te wijzen. Lijst alle moderators @ GoT , dit topic laat zien hoeveel modjes er hier rondlopen in GOT. Ik vind dit persoonlijk VEEL te weinig.
er zijn genoeg modjes volgens mij, als er meer komen zitten ze denk ik elkaar in de weg lijkt me
dat is waar, je krijgt dan alleen maar menings conflicten, waarom heeft die moderator dat topic gesloten vraagt een ander modje?Erkens schreef op 15 december 2002 @ 20:33:
[...]
De Organisatie achter GoT
er zijn genoeg modjes volgens mij, als er meer komen zitten ze denk ik elkaar in de weg lijkt me
Verwijderd
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
Niet meer zichtbaar maken of niet meer laten tellen?JvS schreef op 15 December 2002 @ 21:47:
Een mogelijke oplossing tegen dat loze replys scoren is het afschaffen van de postcount
/me gokt op niet meer zichtbaar maken
(Wie wou zeggen dat de inhoud van de meeste HlpDsk posts zinnig was?)
Het lijkt er bijna op dat als de meeste hier iets fout zien gaan en hun kop in het zand steken en denken een modje loste het wel op. Gelukkig zijn er een paar users zo aardig om voor elk wissewasje SM als klik lijn te gebruiken.
Vervolgens komt er een modje die het 100ste "foute" topic ziet er een slotje op pleurd, zo das ook weer verholpen.
De eerste verantwoordelijke voor een goeie sweer in wat voor gemeenschap dan ook zijn de mensen die de gemeenschap vormen.
Als er dan iets fout gaat is het aan de modjes om dit netjes op te lossen (wat in mijn ogen heel iets anders is dan er gewoon een slot op te gooien)
Ben ik gedeeltelijk met je eens, in eerste instantie moet je zelf zorgen voor een goede inhoud.spook schreef op 16 December 2002 @ 09:17:
Wat ik echt niet kan snappen is dat mensen hier zo makkelijk hun eigen verantwoordelijkheden afschuiven op modjes.
Aan de andere kant is het wel zo dat het laatste wat je wil hebben een berg zelf-benoemde-modjes die te pas en te onpas andere users op de vingers gaat tikken. Dat soort verantwoordelijkheid moet je nou juist WEL aan een daarvoor aangestelde groep users overlaten (de moderators) die met ongeveer dezelfde insteek te werk gaat en de beschikking heeft over de daarvoor bestemde middelen (meer rechten, crew-forum etc).
de betaler vervuilt
tuurlijk moet je dat "opvoeden" overlaten aan modjes en regulars enzo, maar ik zie niet in waarom een normale sterfeling als ik dat niet zou mogen?GA!S schreef op 16 december 2002 @ 10:34:
Aan de andere kant is het wel zo dat het laatste wat je wil hebben een berg zelf-benoemde-modjes die te pas en te onpas andere users op de vingers gaat tikken. Dat soort verantwoordelijkheid moet je nou juist WEL aan een daarvoor aangestelde groep users overlaten (de moderators) die met ongeveer dezelfde insteek te werk gaat en de beschikking heeft over de daarvoor bestemde middelen (meer rechten, crew-forum etc).
Ik bedoel als ik een geheel ontopic post neerzet en daar in een neerzet of er al daar en daar op is gezocht, en of de faq's al zijn geraadpleegt enzo...
Ik zie niet in waarom je een self benoemd modje bent als je iemand er op wijst dat dingen anders kunnenGA!S schreef op 16 December 2002 @ 10:34:
[...]
Ben ik gedeeltelijk met je eens, in eerste instantie moet je zelf zorgen voor een goede inhoud.
Als er iemand een hond recht voor jou voordeur zijn behoefte laat doen bel je dan ook de politie ?
Iemand aanspreken op "verkeerd" gedrag is een ieders verantwoordelijkheid.
Een modje zou pas nodig moeten zijn als dat niet helpt.
Ik zeg hier niet mee dat de eerste 30 repy's in een topic moeten gaan over wat er niet goed is gedaan maar de eerst mag best eenige aanwijzingen geven
[ Voor 3% gewijzigd door spook op 16-12-2002 10:47 ]
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
niet het niveau in de HK maar bijvoorbeeld in PMG en OH.MaDLiVe schreef op 15 December 2002 @ 15:20:
Verwijderd
hoor jij niet @ school te zijn
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 10:13 ]
Verwijderd
Je stelt een vraag, zeker 4 van de 5 reply's heb je helemaal niks aan.
Waar denk je dat dit topic over gaatVerwijderd schreef op 17 December 2002 @ 10:18:
Waar ik me nogal aan stoor is dat het niveau van de reply's zo verbijsterend laag ligt.
Je stelt een vraag, zeker 4 van de 5 reply's heb je helemaal niks aan.
Dat geld voor iedere user ongeacht ie in 1999 of in het afgelopen jaar geregd is.
Dat wil idd zeggen:
• goede vragen stellen met veel uitleg/extra info
• een ander niet afzeiken, maar juist (op weg) helpen
• geen onzinnige dingen posten (afgezien van een enkel grapje soms
• je zoveel mogelijk inhouden qua taalgebruik (vloeken, schelden, flamen, etc)
[ Voor 16% gewijzigd door Sassie op 17-12-2002 15:04 ]
ik denk ook dat dit in een andere tekst vorm in de FAQ, als uitbreding van de huisregels moet komen te staan.Sassie schreef op 17 December 2002 @ 15:03:
Mede nav de posts van Sepans en spook denk ik dat 'wij' als users het voorbeeld moeten geven aan newbies en/of n00bs.
Dat geld voor iedere user ongeacht ie in 1999 of in het afgelopen jaar geregd is.
Dat wil idd zeggen:
• goede vragen stellen met veel uitleg/extra info
• een ander niet afzeiken, maar juist (op weg) helpen
• geen onzinnige dingen posten (afgezien van een enkel grapje soms)
• je zoveel mogelijk inhouden qua taalgebruik (vloeken, schelden, flamen, etc)
Verwijderd
GoT restauratie crew
GoT restauratie topic
Oproep: GoT restauratie!
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 16:40 ]
Tja eigenlijk is het weer een lang verhaal geworden. (sorry JaymzJaymz schreef op 17 december 2002 @ 16:24:
Je bedoeld zoiets: http://gathering.tweakers.net/forum/faq/6 ?

Je zou gewoon de basisnetGoTtiquette kort op moeten schrijven en daarbij verwijzen naar relevante onderdelen in de FAQ's. En dan bovenin het blauwe(?) balkje onderdeeltje 'NETTIQUETTE' plaatsen (beetje inschikken dan past het daar wel tussen
Een beetje dit idee, maar dan wat serieuzer:
Jorik in "Mijn eerste keer hier" (ja dit was mijn 1e topic
10 geboden van het Tweakerdom
[ Voor 27% gewijzigd door Sassie op 17-12-2002 18:01 ]
Dan ga je ervan uit dat mensen die dingen uberhaupt lezen. Ervaring uit de softwarebranche leert echter dat mensen geen handleidingen lezen, iets dat je ook terugziet bij videorecorderprogrammeurs, je weet wel, de gemiddelde huisvaderJe zou gewoon de basisnettiquette kort op moeten schrijven en daarbij verwijzen naar relevante onderdelen in de FAQ's.
Na het lezen moet men zichzelf dan ook nog vermannen/vrouwen dat de gelezen materie in de praktijk wordt gebracht. In het kader van regeltjes wat je niet mag: men denkt veelal dat dat wel meevalt.
Ik denk dat men er wat te zwaar aan tilt, aan 'het niveau' dat op een zekere hoogte lijkt te staan waarbij die hoogte niet hoog genoeg is om... ja om wat eigenlijk? Ik post louter in het programmerenforum en vele discussies zijn best interessant en van een redelijk niveau. Tuurlijk zitten er ook een groepje mensen die echt niets snappen van computers, softwarebouw en wat daarmee te maken heeft, maar zijn wel verwoed bezig met het doorknoeien met waar ze mee bezig zijn. Die vragen sla ik fijn over, net zoals je normaliter doet in newsgroups, toch? Of gaan de mensen die hier klagen over het niveau elk nieuw bericht lezen in newsgroups? Lijkt me toch niet.
Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com
nee, wat hier staat : Forumgedrag / HuisregelsJaymz schreef op 17 December 2002 @ 16:24:
Je bedoeld zoiets: http://gathering.tweakers.net/forum/faq/6 ?
Probeer het eerst zelf op te lossen. (Google, handleidingen en een gezond verstand zijn goede hulpmiddelen.)
Gebruik de search en lees de forum-FAQ's voordat je een topic opent.
Plaats je topic in het juiste forum.
Gebruik een duidelijke topictitel en geef goed aan wat er aan de hand is en wat je zelf al geprobeerd hebt of nog wil gaan proberen.
Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist.
Plaats geen onzinnige replies.
Wees te allen tijde behulpzaam en toon respect voor anderen en het forum.
http://gathering.tweakers.net/forum/faq
en als ik in de HK ben zie ik in topic`s tegenwoordig erg veel porn pics of url`s, terwijl er nadrukkelijk in de faq staat dat dit NIET mag. nog even een vraagje: Waarom zegt bijna iedereen in de HK als ze de first post hebben van topic.
[ Voor 17% gewijzigd door Meneer aard op 17-12-2002 20:02 ]
Verwijderd
Als je die ziet kun je ze gewoon melden in Schop een Modje, zoals ik in de eerste post al zei. Mensen willen gewoon graag de grenzen van iets opzoeken, en dit leidt meestal ook tot een HK-ban van 24 uur hoor.aard schreef op 17 December 2002 @ 19:53:
en als ik in de HK ben zie ik in topic`s tegenwoordig erg veel porn pics of url`s, terwijl er nadrukkelijk in de faq staat dat dit NIET mag. nog even een vraagje: Waarom zegt bijna iedereen in de HK als ze de first post hebben van topic.
Ik wil met iedereen hier op GOT het niveau weer op peil te brengen. zoals het vroeger was.Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 20:37:
ben je op een kruistogt tegen de HK of wil je het niveau van GoT verhogen? want dat wordt nu een beetje onduidelijk
[ Voor 4% gewijzigd door Meneer aard op 18-12-2002 12:15 ]
Verwijderd
over dat een topic starter slecht start.
Maar als je goed start lijken de reply's ook nergens op.
En dit is niet de schuld van de newbies (meestal niet), maar vaak doen ook mensen die hier al heel erg lang lopen dat.
Aangezien ik veel tijd heb en ik het wel leuk vind om andere mensen te helpen met hun computerproblemen kom ik hier nog steeds vaak.
Ik hoop dan ook dat de objectiviteit en het niveau wat zal verbeteren, maar als je zelf geen goed voorbeeld bent en je toch ook moet realiseren dat alles wat je antwoord een dergelijk antwoord zal opleveren en dit zo zou blijven.
Ik moet toegeven dat de ervaring en leeftijd wat minder wordt maar dat is te sturen door dat goede voorbeeld.
Deze hele maatschappij is doordrenkt van het ikke virus en dat zal ook hier zijn weerslag hebben.
Ik kom hier al een poosje maar heb mij pas in sept. aangemeld en het niveau wisselt behoorlijk, zelfs in die 3 maanden.
Ook moet ik even kwijt dat sommige problemen die ik hier heb aangekaart nog steeds niet zijn opgelost en ik er voor huiver om ze opnieuw aan te kaarten, tevens omdat er van uitgegaan wordt dat ik zelf te weinig er voor zou hebben gedaan, dat moet je dus eerst allemaal in je topic vermelden voordat je hulp krijgt, dat vindt ik teveel van het goede en dan heb ik er geen zin meer in.
Maar als ik andere mensen kan helpen met hun problemen zal ik dat niet laten.
Een specialist weet alles van niks en een generalist weet niks van alles.
Tja het is hier geen beginnersweb oidPearl schreef op 20 december 2002 @ 01:02:
Welk niveau? Als ik een topic open met te weinig “info” wordt deze gesloten, als dat niveau hoog zou zijn hadden de beterweters natuurlijk dat allang doorzien wat er aan de hand zou zijn, aangezien er van uit wordt gegaan dat iedereen een beginneling is en er ook niet goed gelezen wordt houdt dat in dat je eigelijk helemaal niet geholpen wordt maar alleen op je splinter in je oog gewezen wordt.
En ook geen helpdesk, en dat is vaak het probleem

Die topics die gesloten worden omdat je zelf maar moeite moet doen, is JUIST om het niveau iets te verhogen
Misschien beginnersweb dan iets voor je?Ook moet ik even kwijt dat sommige problemen die ik hier heb aangekaart nog steeds niet zijn opgelost en ik er voor huiver om ze opnieuw aan te kaarten, tevens omdat er van uitgegaan wordt dat ik zelf te weinig er voor zou hebben gedaan, dat moet je dus eerst allemaal in je topic vermelden voordat je hulp krijgt, dat vindt ik teveel van het goede en dan heb ik er geen zin meer in.
Dit is tweakers, dus lui die niet lui zijn (
Das ook een goed doel, daarmee ben ik hier ook begonnenMaar als ik andere mensen kan helpen met hun problemen zal ik dat niet laten.
Het mischien de doelstelling om daarmee het nivo te verhogen maar ik (en zo te zien nog al wat andere) denken dat juist het tegengestelde berijkt wordt.Erkens schreef op 20 December 2002 @ 07:20:
[...]
Tja het is hier geen beginnersweb oid
Die topics die gesloten worden omdat je zelf maar moeite moet doen, is JUIST om het niveau iets te verhogen
Door het topic te sluiten komt er geen antwoord in waardoor de search steeds meer gesloten topics zonder antwoordt oplevert. Ook door dat het topic vaak gesloten wordt met een veredelde vorm van UTFS is ook de educatieve werking vrijwel 0 en de werking die er is is negatief.
Een beetje kortzichtige (iig komt zo over)Misschien beginnersweb dan iets voor je?
Iemand zal vragen stellen over dingen die hij niet weet, dat houd niet in dat hij/zij over andere zaken nix afweet. Ik weet veel van exchange 5.5 en aardig wat over SCSI systemen maar eigenlijk nix van linux. Dus dan moet ik maar naar beginnersweb omdat ik newbee vragen kan stellen over linux?
Dit zie je vaak terug komen en als je er even over na denkt is het toch diep triest dat mensen "bang" zijn om een topic te openen of weer onder de aandacht te brengen?Pearl schreef op 20 December 2002 @ 01:02:
....ik er voor huiver om ze opnieuw aan te kaarten, tevens omdat er van uitgegaan wordt dat ik zelf te weinig er voor zou hebben gedaan, dat moet je dus eerst allemaal in je topic vermelden voordat je hulp krijgt, dat vindt ik teveel van het goede en dan heb ik er geen zin meer in.
Als elke vraag elk probleem een goed antwoordt krijgt dan kan ik er mee leven dat als het probleem niet moeilijk genoeg is je mensen verteld dat ze ergens anders moeten zijn. Dit is echter NIET het geval. Als je goed gezocht hebt op internet en je kunt het niet vinden krijg je hier 90% zeker ook geen antwoord.
Verwijderd
Dan moet je ook consequent zijn, en ook zinloze replies hard aanpakkenErkens schreef op 20 December 2002 @ 07:20:
[...]
Tja het is hier geen beginnersweb oid
Ik denk dat we hier juist wel mensen kunnen gebruiken met zo'n instelling, maar wie ben ik?[...]
Misschien beginnersweb dan iets voor je?
Dit is tweakers, dus lui die niet lui zijn () maar zelf eerst alles onderzoeken enzo
/me also[...]
Das ook een goed doel, daarmee ben ik hier ook begonnen
helemaal waar, maar als je het ene topic wel toestaat dat gewoon een search/faq vraag is, waarom dan niet die enzospook schreef op 20 december 2002 @ 08:50:
[...]
Het mischien de doelstelling om daarmee het nivo te verhogen maar ik (en zo te zien nog al wat andere) denken dat juist het tegengestelde berijkt wordt.
Door het topic te sluiten komt er geen antwoord in waardoor de search steeds meer gesloten topics zonder antwoordt oplevert. Ook door dat het topic vaak gesloten wordt met een veredelde vorm van UTFS is ook de educatieve werking vrijwel 0 en de werking die er is is negatief.
nee natuurlijk niet, mits je je topicstart goed is kan dat primaEen beetje kortzichtige (iig komt zo over)
Iemand zal vragen stellen over dingen die hij niet weet, dat houd niet in dat hij/zij over andere zaken nix afweet. Ik weet veel van exchange 5.5 en aardig wat over SCSI systemen maar eigenlijk nix van linux. Dus dan moet ik maar naar beginnersweb omdat ik newbee vragen kan stellen over linux?
maar ik neem aan dat jij als je er een vraag over hebt, wel eerst erin gaat verdiepen cq. faq's lezen, zelf zoeken enzo
wil je dat niet dan lijkt GoT mij geen plaats voor jou, simpel
hmm, maar er zijn altijd wel mensen die je iig in de goede richting kunnen duwenAls elke vraag elk probleem een goed antwoordt krijgt dan kan ik er mee leven dat als het probleem niet moeilijk genoeg is je mensen verteld dat ze ergens anders moeten zijn. Dit is echter NIET het geval. Als je goed gezocht hebt op internet en je kunt het niet vinden krijg je hier 90% zeker ook geen antwoord.
tuurlijk, maar waardoor komen die? vaak door slechte topic start, komt het niet daardoor, meld zo'n reply gewoon @ sm, en dan wordt die heus wel getrashedVerwijderd schreef op 20 december 2002 @ 08:53:
Dan moet je ook consequent zijn, en ook zinloze replies hard aanpakken
Ik denk dat we hier juist wel mensen kunnen gebruiken met zo'n instelling, maar wie ben ik?
Niet? Ik zie alleen maar beginners en een enkele doorgewinterde developer in 'Programming & Webscripting'. Volgens mij hangt het van je eigen niveau af of anderen beginners kunnen worden genoemd of niet. En daarnaast hangt het volgens mij van je frontale kwab af of je daar problemen mee hebt of niet.
Sommige fora hebben een thema dat nogal Q/A gericht is. Daar ontkom je niet aan. Een 'software algemeen' forum heeft meer een praatgroep-gehalte dan bv een 'programming & webscripting' forum waar veel vragen worden gesteld (wat ik logisch vind) en waarop antwoorden komen. Dus als mensen vragen hebben dan zullen ze die posten. Veel vragen zijn voor doorgewinterde developers uit hun hoofd te beantwoorden, maar daarom nog geen 'flauwekul'-vragen. Daarnaast vraag ik me af wat er mis is met een zeker Q/A gehalte in een forum. Kennelijk is dat een probleem en volgens mij zit dat puur tussen de oren van de mensen die een probleem ermee hebben.En ook geen helpdesk, en dat is vaak het probleem
Is die smiley bedoeld omdat je zelf vindt dat het onzin is dat je hebt opgeschreven of omdat je het wat vrolijker wilt doen voorkomen dan het in werkelijkheid is? Als ik naar de vragen kijk binnen mijn vakgebied op Programming & Webscripting, dan zie ik geen vragen die moeilijk zijn of niet op te zoeken zijn. Volgens mij is het echter niet nuttig alles dicht te gooien, toch?Die topics die gesloten worden omdat je zelf maar moeite moet doen, is JUIST om het niveau iets te verhogen
Jaja, zelf alles uitzoeken[...]
Misschien beginnersweb dan iets voor je?
Dit is tweakers, dus lui die niet lui zijn () maar zelf eerst alles onderzoeken enzo
Je komt wel weer met beginnersweb.nl aan, het zit je wel hoog
Ik heb absoluut geen problemen met "simpele" vragen, maar soms zie je het gewoon niet, wat je ook gezocht hebt enzoEfBe schreef op 20 december 2002 @ 09:20:
Sommige fora hebben een thema dat nogal Q/A gericht is. Daar ontkom je niet aan. Een 'software algemeen' forum heeft meer een praatgroep-gehalte dan bv een 'programming & webscripting' forum waar veel vragen worden gesteld (wat ik logisch vind) en waarop antwoorden komen. Dus als mensen vragen hebben dan zullen ze die posten. Veel vragen zijn voor doorgewinterde developers uit hun hoofd te beantwoorden, maar daarom nog geen 'flauwekul'-vragen. Daarnaast vraag ik me af wat er mis is met een zeker Q/A gehalte in een forum. Kennelijk is dat een probleem en volgens mij zit dat puur tussen de oren van de mensen die een probleem ermee hebben.
en dan vind ik het absoluut geen probleem als er een helder topic geopend wordt
mwa, die smily is meer om de boel wat op te leukenIs die smiley bedoeld omdat je zelf vindt dat het onzin is dat je hebt opgeschreven of omdat je het wat vrolijker wilt doen voorkomen dan het in werkelijkheid is? Als ik naar de vragen kijk binnen mijn vakgebied op Programming & Webscripting, dan zie ik geen vragen die moeilijk zijn of niet op te zoeken zijn. Volgens mij is het echter niet nuttig alles dicht te gooien, toch?
Alle vragen zijn op te zoeken, maar lang niet altijd kan je het antwoord vinden, en in het geval van P&W, waarschijnlijk zijn het vooral logisch problemen, een while loop die op de een of andere manier niet werkt ofzo
Tuurlijk allemaal slotjes is ook niet handig, daar heeft niemand wat aan, maar waar liggen die slotjes aan?
*zucht* tuurlijk, ieder zijn eigen niveau, er lopen hier mensen met allerelei soorten niveau, van ongeschoolde, tot professionals, wat voor de een simpel is is voor de ander niet simpel, niet dat ik iedereen weg wil jagen hoor, in tegen deel, maar als je doel hier is om enkel vragen te stellen zonder vragen te beantwoorden, dan ben je hier toch echt verkeerd bezig. En DAN en alleen DAN zal ik je richting beginnersweb oid sturenWat ik hiermee wil zeggen is dat het niveau van de een is niet het niveau van de ander, dus als je op een wat lager niveau lekker bezig bent, waarom moet dan een ander jou in de wielen rijden en topics dichtgooien omwille van een niveau wat anders te laag zou eindigen? Die persoon die lekker aan het knutselen is met programmeerzaken op een wat lager niveau zal dat niet echt op prijs stellen ben ik bang. Dan kun je redeneren dat die persoon dan maar moet opdonderen naar beginnersweb.nl of weet ik wat voor forum, maar zoals gezegd, het is maar waaraan je toetst: als je toetst aan het niveau van doorgewinterde developers dan kan 2derde van programming & webscripting naar beginnersweb.nl.
tweaken is niet alleen hardwareJaja, zelf alles uitzoekenAls je echt over tweakerzaken wilt praten, dan had je hier louter hardware-fora en misschien wat pheripheral / IC programming fora, maar that's it.
Geen fora waar je php/asp en andere my-first-program-vragen op kunt dumpen hoor.
dus wat je hier zegt is echt onzin, devven is wel degelijk iets voor tweakers, net zoals software die je "koopt"
want wat heb je aan een pc zonder software?
btw * Erkens weet absoluut niets van hardware, maar als ik daar een vraag over heb....
nee, ik kom enkel met mijn mening, ook al zit ik hier vandaag pas een jaar, ik heb weldegelijk verschil kwa "niveau" gemerkt.Je komt wel weer met beginnersweb.nl aan, het zit je wel hoog
en btw "niveau @ got" zie ik meer als soort postings, niet zo zeer het niveau van de vraag, want dat is iets anders.
ofyo, mijn programma doet het niet, fix dit ff:
code:
1 ... paar pagina's code ...
o, enne ff snel, dit heeft haast!!
Een verschil toch?Ik heb een probleem met mijn programma, ik kom er niet uit, ik heb dit en dat en zus en zo al geprobeerd, hier een klein fragment van waar het probleem volgens mij zit:
code:
1 .. code fragment ...
Alvast bedankt
Maar hoe bepaal je of iemand goed gezocht heeft? Zoeken lukt alleen goed als je weet hoe je moet zoeken, welke keywords je moet invullen in de search hier (die volgens mij niet goed werkt zo lijkt het) of bij google bijvoorbeeld. Ik denk dat veel vragen nu het predikaat krijgen "kun je makkelijk opzoeken" maar dat dat onterecht is in veel gevallen, want de vragensteller weet gewoonweg niet hoe hij / zij moet zoeken.Erkens schreef op 20 december 2002 @ 09:39:
Ik heb absoluut geen problemen met "simpele" vragen, maar soms zie je het gewoon niet, wat je ook gezocht hebt enzo en dan vind ik het absoluut geen probleem als er een helder topic geopend wordt
Ik zie nergens staan dat je moet helpen anders ben je geen goed bezoeker. Integendeel, ik denk dat de meeste mensen op dit forum nooit een bericht posten, simpelweg omdat ze niet geregistreerd zijn. Sommige mensen vinden het helpen van anderen leuk, anderen niet. Het lijkt me een beetje raar dat je pas iets mag vragen als je ook helpt. Want dan zou je alleen doorgewinterde mensen toestaan te vragen, en die weten het meestal al, dus komen er weinig vragen. Lijkt me niet handig*zucht* tuurlijk, ieder zijn eigen niveau, er lopen hier mensen met allerelei soorten niveau, van ongeschoolde, tot professionals, wat voor de een simpel is is voor de ander niet simpel, niet dat ik iedereen weg wil jagen hoor, in tegen deel, maar als je doel hier is om enkel vragen te stellen zonder vragen te beantwoorden, dan ben je hier toch echt verkeerd bezig. En DAN en alleen DAN zal ik je richting beginnersweb oid sturen
'devven'tweaken is niet alleen hardware
dus wat je hier zegt is echt onzin, devven is wel degelijk iets voor tweakers, net zoals software die je "koopt" want wat heb je aan een pc zonder software?
Ik ben eerlijk gezegd nog niet een vraag tegengekomen zoals in jouw voorbeeld, ook niet in mildere vorm. Verreweg de meeste vragen zijn gewoon normale vragen, met een normale achtergrond en waarbij er een zeker probleem is gerezen waar anderen wellicht een oplossing voor weten. Ik lees alleen Programming & Webscripting, wellicht dat in andere fora het anders aan toegaat, maar jouw voorbeeld is redelijk gericht op programmeren, dus lijkt het me dat je doelt op dat forum. Daarom vind ik het ook vreemd dat men praat over dit soort zaken, terwijl die dingen er helemaal niet zijn, problemen die men aandraagt zie ik echt niet. Daarom zei ik ook: wellicht zit het probleem tussen de oren van degene die het probleem ziet maar dat het probleem er niet daadwerkelijk is.nee, ik kom enkel met mijn mening, ook al zit ik hier vandaag pas een jaar, ik heb weldegelijk verschil kwa "niveau" gemerkt. en btw "niveau @ got" zie ik meer als soort postings, niet zo zeer het niveau van de vraag, want dat is iets anders.
[voorbeeld]
Een verschil toch?