[WC]Afwasmiddel voor betere koeling

Pagina: 1
Acties:

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik las laatst ergens dat water wetter voor lagere temps zorgt omdat dat de oppervlaktespanning verlaagt.
Dus ik denk, afwasmiddel doet dat ook, zou dat nou helpen voor betere koeling?
Ik heb er laatst een scheutje van in me water gedaan maar ik merk er eigenlijk nix van, misschien te weinig van in gedaan ofzo.

Maar opzich zou het ook moeten helpen om je radiator en blokken mooi schoon te houden van binnen, stel dat er nog vet/olieresten in zitten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

uueeh tja testen dan maar...heb totaal geen ervaring daarmee.....
Dus ik denk dat je langdurig moet testen voordat je een conclusie moet trekken...

Verwijderd

Volgens mijn scheikunde boek verlaagt het de oppervlaktespanning wel ja, of het helpt weet ik niet, waterwetter doet hetzelfde in principe en dat scheelt 1/2 graden ofzo. Je zou goed moeten meten om een verschil te kunnen ontdekken, en om de oppervlaktespanning te verlagen van een liter water heb je maar heel weinig oplosmiddel nodig, omdat het allemaal aan het oppervlak gaat zitten vanzelf.

Verwijderd

Voor zover ik ooit heb na kunnen gaan, bevat Waterwetter zowel SDS (Sodium Dodecylsulfaat - welke idd de oppervlaktespanning verlaagt) en EDTA (ethyleen diamine tetra-acetic acid - een chelator; oftewel: vangt tweewaardig positieve ionen weg, en voorkomt daarmee oa galvanische corrosie)

'T wasmiddel wat jij gebruikt bevat waarschijnlijk ook SDS of soortegelijke stoffen (verschil ligt vaak in de lengte van de koolstofketen die aan de sulfaatgroep zit SDS heeft bv C12)

'T gaat misschien een beetje ver om hier allemaal uit te gaan leggen wat 't allemaal precies gaat doen enzo, maar toevoegen van een beetje wasmiddel oid aan 't water is absoluut geen slecht idee.

Bacterieen en schimmels houden ook niet zo heel erg van 'wasmiddel'

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 07:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
ik denk dat het in theorie wel zou werken maar in de praktijk wordt het een grote schuimbende vrees ik :+ en dat koelt weer voor geen hol vanwege de luchtbellen, je pomp gaat ervan over de zeik en je bent een hele dag bezig om je systeem weer door te spoelen

daarom gooi ik er ook Waterwetter in en geen zeep :)

[ Voor 10% gewijzigd door Chiron op 11-12-2002 16:07 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Ener-G schreef op 11 December 2002 @ 16:06:
ik denk dat het in theorie wel zou werken maar in de praktijk wordt het een grote schuimbende vrees ik :+ en dat koelt weer voor geen hol vanwege de luchtbellen, je pomp gaat ervan over de zeik en je bent een hele dag bezig om je systeem weer door te spoelen

daarom gooi ik er ook Waterwetter in en geen zeep :)
Als je het reservoir gewoon afsluit zou zo'n schuimbende toch geen probleem hoeven te zijn, en een reservoir zorgt er ook voor dat schuimbellen/luchtbellen ook niet in de watercirculatie komen. Ik zou niet weten waarom je een ontzettende schuimbende zou krijgen, het water klettert niet naar beneden als in een bad maar stroomt waarschijnlijk gewoon rustig het reservoir in dus zal wel meevallen denk ik.

edit:

Je hebt trouwens ook bijna geen afwasmiddel nodig. Ik kan me nog wel een scheikunde proefje herrinerren wat we moesten doen met afwasmiddel, we hadden een petrischaaltje met water gevuld, op het water dreef een punaise, 1 druppel afwasmiddel was genoeg om de punaise te laten zinken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2002 16:24 ]

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-02 22:54

tweakerbee

dus..?

Als er in eerste instantie geen lucht in zit zal er ook geen schuim komen. Daar is namelijk _veel_ lucht voor nodig.

You can't have everything. Where would you put it?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:04

Epsilon

tweakerbee schreef op 11 December 2002 @ 16:21:
Als er in eerste instantie geen lucht in zit zal er ook geen schuim komen. Daar is namelijk _veel_ lucht voor nodig.
Yep

en schoon water

Maw, het KAN wel, maar doe er echt maar heel weinig in. Dan word het vuil (incl kalk) geisoleerd en schuimt het niet.

Maar ik zou het er niet op wagen, en er gewoon wat glycol bijgooien, of als je het hebt, waterwetter.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:36

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Glycol? je bedoelt van dat spul wat je ook op je auto ruiten sproeit uit zo'n knijpfles?
Dat heb ik wel...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 21:53

Mad_Demon

de dokter

Tijgert schreef op 11 december 2002 @ 17:55:
Glycol? je bedoelt van dat spul wat je ook op je auto ruiten sproeit uit zo'n knijpfles?
Dat heb ik wel...
Nee, dat is ethyleenglycol, das weer wat anders. (denk ik, *raadpleegd scheikundeboek B) )

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Glycol? daar wordt je toch extreem dronken van?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

bobo1on1 schreef op 11 December 2002 @ 18:39:
nee da's ethanol geloof ik B)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

glycol=ethyleenglycol=>antivries
ethanol=ethylalcohol=>alcohol

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-11-2025
ZIjn er al meer mensen die het geprobeert hebben???

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:06
bobo1on1 schreef op 11 December 2002 @ 18:39:
Nee, wel misselijk, ik heb weleens een flinke slok antivries gezopen, das niet lekker kan ik je wel vertellen >:)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

DKasemier schreef op 12 December 2002 @ 09:55:
[...]

Nee, wel misselijk, ik heb weleens een flinke slok antivries gezopen, das niet lekker kan ik je wel vertellen >:)
wees blij DAT je het nog kan vertellen

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:36

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Maar nog even op mijn vraag: dus als ik glycol (antivries) bij mijn water gooi dan verlaagt het de oppervlakte spanning?
Wat voor percentage moet ik dan aan denken? Er van uitgaande dat het voor verminderde oppervlaktespanning gebruikt wordt en niet tegen bevriezen...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Pagina: 1