Expecho schreef op 18 December 2002 @ 13:03:
[...]
Even los van de vraag of Jezus een sekteleider was wil ik even reageren op je post:
Het Vaticaan is Rooms Katholiek en niet Hervormd b.v. Hij heeft dus geen enkele invloed op de inhoud van de Bijbel zoals die door de gereformeerde en hervormde wordt gebruikt. Verder, ALS dat al zo zou zijn, dat het Vaticaan stukjes achterhoud, dan is dat wel het best bewaarde geheim ter wereld en ik kan me dat niet echt indenken.
Mijn familie is bij de pinskter gemeente.
En tot mijn grote verbazing, liet een tante me ooit een bijbel zien waarin het
laatste boek "Openbaringen" méér bladzijden en informatie bevatte, dan er in de
bijbel stond die wij zelf thuis hebben.( Een katholieke)
Ik weet niet wie er nu precies het recht heeft over hoe de bijbel wordt uitgebracht.
Maar er is maar één bijbel waar alle andere uitgaven uit vertaald zijn die wij hier lezen, dacht ik.
En die ligt toch in het Vaticaan?
Het kan best zijn dat de hervormde kerk zelf een bijbel uitbrengt...
Maar van welke bijbel zijn dan die vertalingen afkomstig?
Vóór de scheiding tussen de hervormde en de katholieke kerk bepaalde het
vaticaan gewoon wat er gebeurde in Europa.
Zelfs de Spanjaarden konden hun Inquisitie niet uitvoeren zonder goedkeuring van
het Vaticaan.
De ander machthebbers waren de Byzantijnen, maar die hebben niet zolang stand gehouden.
Dat ging ten onder samen met het Alexandrische rijk?
De inval van de Turken toch? Maar daar kan ik naast zitten. En Jezus is echt niet uit de kerk gezet, de reden dat hij zo fel gekant was tegen de wetgeleerden is dat zij de wetten verkeerd interpreteerde en op een verkeerde manier hanteerden. Door gebruik te maken van gelijkenissen en beeldspraak heeft Hij hun dat duidelijk gerpobeerd te maken.
Waarom we een stuk uit Jezus' leven missen zullen we nooit weten, maar waarschijnlijk is dat niet van belang voor ons geweest. Met wat we wel van Hem weten kunnen we genoeg.
Hmm hij heeft in zijn puberjaren ook ooit eens flink stampij staan maken
en gooide dingen om in de kerk.
Dat kan ik me nog herinneren uit de verhalen die men vroeger uit de bijbel
over zijn leven vertelde.
Maar hij was het steeds vaker oneens met de schriftgeleerden toen hij langzaam ouder werd, en verzette zich er ook steedsvaker tegen.
Ik kan me erg goed voorstellen dat dus óók hij té ver kon gaan in de ogen
van de schriftgeleerden.
Maar waarschijnlijk heb je gelijk en is hij er niet uitgezet.
Het zou ook véél aannemelijker zijn dat hij zélf de kerkelijke gemeenschap
verlaten heeft, gezien zijn opstandige houding jegens de schriftgeleerden
en farizeeërs.
Maar toch wordt er na die opstandige tijd niet veel meer over hem verteld.
Ik kan me niet voorstellen dat het leven van de "Messias" vanaf zijn pubertijd
tot ongeveer zijn 33 niet interessant was.
Dát zijn nu juist de méést beslissende jaren in je leven en geef je vorm aan de persoon die je bent.
Een beetje vreemd om die jaren af te doen als niet van belang.
Het lijkt me daarom juist héél aannemelijk dat het kerkbestuur die jaren niet
vermeld, wanneer hij in deze tijd erg rebels zou zijn geweest tegen dat bestuur.
Het komt de kerk immers niet ten goede.
En daar liggen de belangen heel anders verdeeld dan onder de gelovigen.
Ik kan niet beweren dat het ook daadwerkelijk zo gebeurd is....maar er wordt wel meer niet vermeld.
Bijv....Toen Mozes met zijn volk Egypte mocht verlaten, na alle dreigementen aan het adres van de pharao, die hij ook waarmaakte, werd hij achterna gezeten door het leger van de pharao.
Hij vluchte tenslotte door de rode zee.
Maar waarom was dat???
De pharao had nog maar net aan den lijve ondervonden hoe sterk de god van
Mozes wel niet was, en was eigenlijk blij dat hij van die plaag verlost was.
Mozes ging vervolgens 40 dagen de berg op om met god te praten.
Komt naar beneden, en ziet vervolgens zijn volk dansen rond een groot gouden
kalf, dat ze in zijn afwezigheid gemaakt hadden.
Nu, hoe komt een volk dat jaren onder slavernij heeft geleefd aan het goud om een groot gouden kalf te maken?
En hoe komt het christendom aan de ark des verbonds???
Precies....waarschijnlijk was diefstal de reden dat het leger van de pharao Mozes met zijn volk door de woestijn najoeg.
Want na het vertrek ontdekt de pharao natuurlijk de diefstal en vol woede stuurde hij alsnog zijn leger achter het volkje aan, dat hij even te voren vol van angst
heeft laten gaan.
In de Koran wordt het verhaal van Mozes trouwens veel uitvoeriger verteld, en daarin wordt ook gesproken over die diefstal en over het feit dat er méér dan tien geboden waren.
Maar dat van die tien geboden vertelt onze bijbel geloof ik ook.