lasker: Zoiets kan je beter per mail sturen... Maar goed, als je het hier plaatst, krijg je hier een reactie.
Wat vriendelijk dat je daarbij toch zo behulpzaam bent, en zo'n waardevolle en vooral toch ook constructieve bijdrage levert aan mijn persoonlijke ontwikkeling... Ik voel mij na de revelatie die jouw welhaast oneindig wijze woorden in mij hebben veroorzaakt, als herboren, en beloof plechtig vanaf nu slaafs iedere dag de hielen te likken van de eerste de beste christen die ik tegenkom, in totale onderwerping en de beschamende wetenschap dat ik slechts een jaloerse saaie moederpestende atheist ben...
Was dat ongeveer wat je wilde bereiken met die post, of ligt het sarcasme er misschien toch net iets te dik bovenop?
Als je de volgende keer je ongenoegen uit, vooral doen, maar probeer dan toch eens het geduld waar je je medegelovigen in de volgende paragraaf voor prijst, op te brengen. Want met uitlokkerige opmerkingen zoals die in die post bereik je niks, tenzij je werkelijk denkt dat een ongelovige zo denkt als in mijn licht sarcastische stukje hierboven...
Overigens, als je geen flames wil uitlokken ben ik daar alleen maar blij om, maar waarom strooi je dan wel in het rond met beschuldigingen en vervelende opmerkingen aan het adres van je tegenstanders en een toevallig langskomende mod? Je bent intelligent genoeg om te weten dat je op die manier in geen geval begrip krijgt voor je standpunten - Hoogstens irritatie.
Vriendelijk dank voor de beschuldiging dat ik 'alleen maar anderen stempletjes opplak'. Die zal ik zeker toevoegen aan het rijtje 'jaloers op gelovigen', 'mijn leven is te saai' en een denigrerende opmerking als 'ga je moeder pesten'. Ik moet zeggen, ik leer mezelf wel kennen zoWaarom zou ik anders mijn ongenoegen niet mogen uiten op de continue neerbuigende praat over geloof. Vreemd, dan voelen de niet-gelovigen zich in hun waarde aangetast. Omdat ik de vergelijking trek met andere fundamentalistische één-waarheidspredikers. Zij die allleen maar stempeltjes opplakken, worden boos als ze zelf een stempeltje krijgen opgeplakt.
Was dat ongeveer wat je wilde bereiken met die post, of ligt het sarcasme er misschien toch net iets te dik bovenop?
Als je de volgende keer je ongenoegen uit, vooral doen, maar probeer dan toch eens het geduld waar je je medegelovigen in de volgende paragraaf voor prijst, op te brengen. Want met uitlokkerige opmerkingen zoals die in die post bereik je niks, tenzij je werkelijk denkt dat een ongelovige zo denkt als in mijn licht sarcastische stukje hierboven...
Kan je nog subjectiever zijn? De argumenten van je tegenstander afdoen als antigeloofsrethoriek en hen ervan beschuldigen overal overheen te walsen, en je medestanders prijzen om hun bewonderenswaardige manier van je tegenstanders hun dwalingen uitleggen. Getuigt niet van veel inlevingsvermogen in het standpunt van je tegenstanders... En dat verklaart op zich wel waarom discussies met jou altijd zo uit de hand lopen. Als je zo weinig geduld op weet te brengen met de argumenten van je tegenstanders, geen wonder dat het keer op keer uit de hand loopt. Je doet hier precies hetzelfde als fundamentalisten: Zo overtuigd zijn van je eigen gelijk dat alles wat daartegenin gaat meteen rethoriek en dwaling is. Op die manier kan ik me inderdaad voorstellen dat je je enorm aan hun standpunten ergert ja.Het is op dit forum bijna niet mogelijk om diepgaandere discussie over geloof te hebben, omdat niet-gelovigen er voortdurend overheen walsen met hun anti-geloofsrhetoriek. Mijn medegelovigen blijven op een bewonderenswaardige manier blijmoedig de aanvallers hun dwalingen uitleggen. Maar discussies over geloof nemen daardoor steeds dezelfde wending. Niet gelovigen die het geloof aanvallen en gelovigen die zich genoodzaakt voelen zich daartegen te verdedigen.
Ik vraag geen respect, wat dat ben ik zelf ook niet bereid te geven voor men het verdiend heeft. Maar ik vraag wel om inlevingsvermogen. Inlevingsvermogen in de argumentatie van anderen, en terughoudendheid met het afdoen als belachelijk van die anderen. Dat geldt niet alleen voor jou maar ook voor die anderen, maar als iemand anders dat niet doet is dat geen vrijbrief voor jou om meteen maar alle ongelovigen op een hoop te gooien en op een iets subtielere en daardoor minder opvallende manier veel vervelender dingen te zeggen over ongelovigen dan die uiten richting gelovigen.Dat jij mij nu beschuldigt van het uitlokken van flames omdat ik niet-gelovigen een stempel opplak, waar niet-gelovigen continue niets anders doen met gelovigen, doet mij vermoeden dat je onvoldoende van je eigen standpunten kan losmaken. Wie met respect behandeld wil worden, zal toch op de eerste plaats moeten beginnen met anderen respectvol te behandelen. Te gemakkelijk wordt vergeten dat geloof is voor gelovigen meer dan een willekeurige theorie, maar iets heel persoonlijks en kostbaars is. Ik doe niet aan zelfkastijding, dus ik wordt een beetje pissed als geloof door niet gelovigen onzinnig genoemd en in belachelijke wordt getrokken.
Tja, dat vraag ik me ook af. ik vraag je, in een discussie waar ik part noch deel aan gehad heb (het interesseert me geen moer, wat dat betreft kan ik ook alleen maar hartelijk lachen om mijn vermeende antigeloofsfanatisme - zolang geloof niet aan anderen wordt opgedrongen, laat het me volledig koud en moeten mensen dat geheel zelf weten. Het is je dan misschien ook wel opgevallen dat ik me niet vaak bemoei met dit soort discussies.) en waarin ik een sturende opmerking plaats wat betreft een toenemend aantal vervelende opmerkingen, en vervolgens krijg ik een heel verontwaardigde reactie naar mijn hoofd geslingerd waarin ik voor vanalles en nogwat word uitgemaakt, van geloofsfanaticus zonder geloof tot saaie piet tot moeder-pester tot jaloerse en subjectieve moderator? Ik vraag me dan inderdaad af, wil je nu een boze reactie terug of niet?De suggestie dat ik anderen een waarschuwing voor flamen wil bezorgen is onder de gordel. Ik kan mij heel goed staande houden zonder de moderator, ik zou bijna zeggen ondanks de moderator. Wie lokt hier zelf een boze reactie uit?
Overigens, als je geen flames wil uitlokken ben ik daar alleen maar blij om, maar waarom strooi je dan wel in het rond met beschuldigingen en vervelende opmerkingen aan het adres van je tegenstanders en een toevallig langskomende mod? Je bent intelligent genoeg om te weten dat je op die manier in geen geval begrip krijgt voor je standpunten - Hoogstens irritatie.