Win2k Server: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Pagina: 1
Acties:

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 00:24
Een week geleden heb ik Windows 2000 Server geinstalleerd. Daarvoor draaide ik Windows NT 4.0 Server, zonder problemen en altijd zeer stabiel!

Sinds ik dus Windows 2000 Server draai heb ik nu regelmatig STOP Errors.
Meestal:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (of DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL)
Address 80448F5F Base at 80400000, Datastamp 3d366b8b - Ntoskrnl.exe

(Address is variabel)
En een enkele keer krijg ik de STOP error:
PAGE_FAULT_IN_NON-PAGED_AREA

Na heel veel prusten (4 x Windows 2000 Server opnieuw installeren) is het probleem nog steeds niet opgelost! Ik weet nu wel 99% zeker dat het een Hardware/driver probleem is.

Ook heb ik software matig al genoeg geprobeerd, ik dacht eerst dat het aan SP3 van Win2k lag, dus draai nu SP2 met alle updates en fixes. Helaas allemaal geen zin.

Ik heb de volgende hardware configuratie:

Asus P2B-S met onBoard U2W AIC-7890/2940 SCSI Controller (BIOS 1014 Beta 003)
Intel PII 400 Mhz (niet onvergeclocked)
256 100 Mhz SDRAM (al gechecked met simmtester.com en geheugen is prima!)
Seagate Cheetah X15 15000rpm, U2W SCSI
Matrox Millenium G200
SoundBlaster Live! (met Dig I/O, eerste editie)
3Com 3C905B-TX 10/100 NIC
HP Business Inkjet 2200C
HP Scanjet 6300C SCSI
2 x Plextor UltraPlex 40Max SCSI CD-ROM speler
Plextor PlexWriter 8/20 SCSI CD-Writer

Nog enkele toelichtingen:
Er zit geen IDE devices in m'n systeem en IDE heb ik ook gedisabled!
M'n moederbord BIOS is nu 1014 Beta 003, heb ook 1013 Beta en 1012 FINAL (deze reset overigens regelmatig m'n SCSI bus, dus is ook niks) gehad, maar de STOP error blijft, dus zal daar ook niet aan liggen.
Had er eerder 2 x een 3Com 3C905B-TX in zitten, waarvan ik er 1 heb uitgehaald, zelfde probleem.
Heb er ook een Creative 3Dfx Voodoo2 :r (i know it's old) uitgehaald, maar nog steeds hetzelfde probleem.
Dacht ook dat het aan de driver van m'n ScanJet 6300C lag, die is nu dus geheel disabled, nog steeds hetzelfde probleem. :O
Met Windows NT 4 Server (SP6a) heb ik dit NOOIT gehad...
Heb ook gedacht dat het aan Windows Media Player 9 RC1 of 7.1 lag, dus gebruik nu nog 6.4, maar tevergeefs, nog steeds hetzelfde probleem...
Heb ook een driver (driver only) update van m'n SoundBlaster Live! gedownload, omdat er op de site van Creative als comment bij de driver stond -Fixes compatibility issues with Windows 2000 and XP- dus ik werd bijna blij, maar helaas, opnieuw, zelfde probleem...

Je raad het dus al, ik ben ten einde raad... :'( :'( ;(
Dus het zou geweldig zijn als iemand me misschien kon helpen, of dit herkend en ook ooit een soortgelijk probleem heeft gehad.

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-08 12:03

[ash]

Cookies :9

Er is maar een methode om er goed achter te komen, alles langzaam opbouwen vanaf nul. Zowel hardware als software, net zo lang totdat je problemen krijgt.

• Solopher
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-08 21:43
Nou, ik kan helaas geen goede reactie geven, maar ik krijg het ook steeds op mijn Windows XP bak... Met mijn vorige moederbord abit k7a-raid had ik het ook al, nu heb ik Asus 266-C en heb er nog steeds last van. Ik heb overal al nieuwe drivers van ophehaald.. maar krijg het probleem niet opgelost. In Bios ook al vanalles geproberd maar tervergeefs.

• Urk
solopher schreef op 10 December 2002 @ 21:16:
Nou, ik kan helaas geen goede reactie geven, maar ik krijg het ook steeds op mijn Windows XP bak... Met mijn vorige moederbord abit k7a-raid had ik het ook al, nu heb ik Asus 266-C en heb er nog steeds last van. Ik heb overal al nieuwe drivers van ophehaald.. maar krijg het probleem niet opgelost. In Bios ook al vanalles geproberd maar tervergeefs.
Je het is inderdaad VRESELIJK annoying :(

Zou het helpen om via m'n werk contact op te nemen met M$ en een MEM DUMP te FTP'en (las dat ergens op support.microsoft.com)
Weet niet of ze daar iets aan kunnen doen of kunnen vertellen waar het aan ligt..

• Urk
Kijk hier eens (weliswaar een duitse site) zoveel topics met hetzelfde probleem...!!
http://www.nickles.de/newarchiv/archiv2-2002-22.html

[ Voor 25% gewijzigd door Urk op 10-12-2002 21:22 ]

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Ik heb hetzelfde probleem gehad op een win2k pro machine. Bij mij bleek het een conflict te zijn tussen perfmon (een performance monitor tooltje dat standaard als service wordt opgestart in win2k) en de drivers van m'n ide controller (hpt366). Ik hoop dat je er iets aan hebt.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je je geheugen al eens getest met bijv. www.memtest86.com ? :)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 03:20

Adm.Spock

Duik-Aap

Ehh, probeer een te flashen onder DOS met een bootflop en Aflash.

Dit ben ik meermalen tegengekomen met Asus BIOS-updates.

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 03:20

Adm.Spock

Duik-Aap

offtopic:
Van de C't is er ook een memtest beschikbaar die echt alles kan testen, draait namelijk in het video geheugen.

[ Voor 4% gewijzigd door Adm.Spock op 10-12-2002 23:41 . Reden: Typo ]

• [ash]

[ash]

Urk schreef op 10 December 2002 @ 21:20:
Je het is inderdaad VRESELIJK annoying :(

Zou het helpen om via m'n werk contact op te nemen met M$ en een MEM DUMP te FTP'en (las dat ergens op support.microsoft.com)
Weet niet of ze daar iets aan kunnen doen of kunnen vertellen waar het aan ligt..
Zou je niet eerst zelf gaan zoeken naar de oorzaak van je probleem voordat je M$ gaat lastigvallen. Zoals ik al eerder aangaf, begin vanaf scratch en bouw je systeem langzaam weer op (zowel HW als SW). Of wil je soms de oplossing op een dienblaadje ;)

• Urk
[ash] schreef op 11 december 2002 @ 09:44:
[...]

Zou je niet eerst zelf gaan zoeken naar de oorzaak van je probleem voordat je M$ gaat lastigvallen. Zoals ik al eerder aangaf, begin vanaf scratch en bouw je systeem langzaam weer op (zowel HW als SW). Of wil je soms de oplossing op een dienblaadje ;)
Bedankt voor je reactie, ik wil niet veel zeggen maar zoals je ziet heb ik al het nodige gedaan en ben hier al ruim 7 dagen mee bezig! Ik heb m'n systeem al 3 keer eerder softwarematig langzaam opgebouwd. maar helaas..
En zoals je in m'n lijstje ziet heb ik er al aardig wat aan gedaan en is de meeste hardware er al uit!

• Urk
blackd schreef op 10 december 2002 @ 21:38:
Heb je je geheugen al eens getest met bijv. www.memtest86.com ? :)
Yes, zoals je kunt lezen heb ik dat ook al gedaan:
--> 256 100 Mhz SDRAM (al gechecked met simmtester.com en geheugen is prima!)

Simmtester geeft geen foutmeldingen! Misschien als ik echt desperate ben kan ik wel het geheugen tijdelijk vervangen met geheugen van m'n werk...

• [ash]

[ash]

Urk schreef op 11 December 2002 @ 10:04:
Bedankt voor je reactie, ik wil niet veel zeggen maar zoals je ziet heb ik al het nodige gedaan en ben hier al ruim 7 dagen mee bezig! Ik heb m'n systeem al 3 keer eerder softwarematig langzaam opgebouwd. maar helaas..
En zoals je in m'n lijstje ziet heb ik er al aardig wat aan gedaan en is de meeste hardware er al uit!
Alleen MB + CPU + GEHUEGEN + VGA en een simpel IDE diskje al geprobeerd ??

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-08 07:43

MRic3

Of praat ik weer poep?

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL duidt meestal op een driver probleem, dus ga daar eens mee kloten, updaten of 'downdaten'

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 17:48

Jabba

Firkan

Probeer eens in je bios alle je pci devices op een vast irq te krijgen en zorg ervoor dat je scsi controller onboard niet op irq 9 terecht komt....

vraag me niet waarom maar dat heeft bij mij veel problemen opgelost met dat bord

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:55
Van de Asus site :

My WinNT installed on P2B-S/LS/DS M/B sometimes encounters Blue Screen Of Death upon restart of the system and reports IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL error on aic78u2.sys file. I also have the same problem when I use Adaptec 2940U2W SCSI card instead of the onboard SCSI. What should I do?

The IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL BSOD problem in WinNT with Adaptec 7890 SCSI controller can be solved by the new driver file from Adaptec. Please replace the old aic78u2.sys in WINNT\system32\drivers\ with the new aic78u2.sys file which can be downloaded from: ftp://ftp.asus.com.tw/pub/asus/pub/ASUS/scsi/aic7890
't Is niet exact jouw probleem maar komt aardig in de buurt. Verder snap ik niet waarom je 'n SB Live in een server stopt. De kaarten staan nu niet echt bekend om hun hardware compatibiliteit en stabiele drivers. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Nielson op 11-12-2002 21:58 ]

• maratropa
  • Niet online
ja de sblive zou ik er ook eens uit halen. bij dual bakken is het een notaire crasher.

een memory dump laten analyseren kost geloof ik 300 doller ofzo...

specs

Verwijderd

(Address is variabel)
En een enkele keer krijg ik de STOP error:
PAGE_FAULT_IN_NON-PAGED_AREA

't doet me toch denken aan een geheugen probleem.....
Gebruik je eerst eens één van je reepjes geheugen. Daarna het andere reepje. Het rotte reepje verraadt zich op die manier vanzelf..... Misschien dat het schoonmaken van de contacten van je reepjes geheugen een oplossing biedt.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (of DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL)
Address 80448F5F Base at 80400000, Datastamp 3d366b8b - Ntoskrnl.exe

Lijkt op een driver probleem.

Schrijft Ntoskrnl.exe of een ander onderdeel misschien op een plek in het geheugen waar het niet mag schrijven (driver probleem, conflict) of kan er niet naar bepaalde plek geschreven worden in het geheugen omdat het geheugen beschadigd is (reepje geheugen stuk)?
Geheugen testprogramaatjes zeggen me niet alles.

Verwijderd

heb je mischien de machine overclockt ???? want dan kun je ook zulke meldingen krijgen
stel hem een in op de default settings,, of clock hem iets lager bijvoorbeeld.

• Urk
Jabba schreef op 11 december 2002 @ 11:18:
Probeer eens in je bios alle je pci devices op een vast irq te krijgen en zorg ervoor dat je scsi controller onboard niet op irq 9 terecht komt....

vraag me niet waarom maar dat heeft bij mij veel problemen opgelost met dat bord
Bedankt voor je reactie!
Dat zou nog wel kunnen kloppen want er zitten bij mij 4 devices op IRQ 9, dat zag ik al eerder, maar in Win2k kan je dat handmatig niet veranderen (alleen als er een conflict is volgens win2000)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/haan/irq.jpg

In m'n BIOS, kan ik wel per PCI bus m'n IRQ veranderen, dus kan je me vertellen hoe ik m'n IRQ van m'n SCSI controller verander? Ik heb namelijk geen idee... :?
Ook zou ik graag het IRQ van m'n SB Live! handmatig veranderen als dat handig zou zijn.

• Urk
Nielson schreef op 11 december 2002 @ 21:57:
[...]

't Is niet exact jouw probleem maar komt aardig in de buurt. Verder snap ik niet waarom je 'n SB Live in een server stopt. De kaarten staan nu niet echt bekend om hun hardware compatibiliteit en stabiele drivers. :)
TNX! Ik heb die aic78u2.sys in WINNT\system32\drivers\ gedownload en overschreven, m'n huidige driver van aic78u2.sys is echter: 5.0.2156.1 en die van de FTP van Asus is 4.0.1429.1
Hij is dus wel ouder.
Als ik deze echter overschrijf gaat dat goed, maar zodra ik uit-en-inlog staat de nieuwe versie (5.0.2156.1) er weer :? (dit is zeker iets van driver security in Win2k??)

Als ik dit dus zou willen doen, hoe los ik dit dan op?

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

gewoon die SBLive! in een ander PCI slot doen ;)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 17:48

Jabba

Firkan

de IRQ van je onboard scsi controller is geshared met 1 van je pci sloten. ik dacht de laatste maar weet het niet zeker.....
moet je dus even op elk pci slot een ander irq toewijzen en even in je bootblock kijken op welk irq die dan staat
als je ze allemaal een appart irq geeft behalve 9 dan moet het al goedkomen....

disable bv je 2e compoort ofzo die gebruikt toch bijna niemand en kan je dat irq weer gebruiken.

als die dan nog hetzelfde doet:

je komt er waarschijnlijk wel in met safe modus? installeer dan je nieuwe drivers voor je scsi controller.....evt door het de-installeren van je controller en daarna de nieuwe drivers erop te zetten..... dan moeten er toch echt nieuwe versies staan na het rebooten!

Verwijderd

en er staat echt niks op technet?
kan me herinneren dat ik ook zo'n STOP melding kreeg constant, maar dat heb ik weg gekregen door de strings na te zoeken op technet, dan blijven er nog maar een paar oorzaken over, dat vergemakkelijkt het zoeken... :)

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Het kan ook met idd je overclock settings te maken hebben.. Heb je ook al wat gespeeld met de PCI settings? Daar kan de oplossing ook in liggen..
Ik heb namelijk het zelfde probleem.. maar wel gen SCSI hiero...(gewoon niet reproduceerbaar fout. jak!) .
Ik verdenk de TV kaart ervan .. meestal deze foutmelding NADAT ik deze heb aangesproken.. (maar niet altijd...)
Het is een verschrikkelijk foutmelding..

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

btw.. op mijn IRQ 9 staan die tv kaart, firewire kaart en de USB controller...
Ik heb al wat geschoven van mijn PCI sloten .. maar ze willen allen heel graag op IRQ 9 of zo...
btw hier is in het duits nog een draadje hierover... zou het dan ook bij mij de SB kunnen zijn? http://www.nickles.de/c/a/forum2-537116155.htm

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik ben er vrij zeker van dat toch je geheugen is heb dit al 2 x eerder meegemaakt met deze foutmeldingen 1x bij mezelf en 1x ook hier op got in bjide gevallen was het toch het geheugen

Verwijderd

Ik krijg deze error altijd als ik rot geheugen heb: al een ander reepje geprobeerd?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

toch denk ik dat je dan beter naar bepaalde timings kunt kijken.. mocht het rot geheugen zijn.. al BIOS default settings dan al geprobeerd?

• Urk
Hmmm....dat is raar....
Ik heb in m'n BIOS PNP OS Installed op NO gezet en
Slot 1 IRQ op IRQ 4
Slot 2 IRQ op IRQ 6
Slot 3 IRQ op IRQ 11
en Slote 4 IRQ op IRQ 14

Maar in Windows veranderd er niets!! De IRQ settings blijven hetzelfde!! Hoe kan dat? (Het is dus nog steeds zo zoals het screenshot hieronder) :? :?

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/haan/irq.jpg

• Urk
Als dit met IRQ niet helpt zal ik inderdaad eens op 1 reepje 128 MB draaien, en daarna die andere... (heb namelijk 2 x 128 Mb SD op 100 Mhz)

En ik heb voor de duidelijkheid m'n PII 400 Mhz NIET overgeclocked! Dus dat is het niet!

[ Voor 27% gewijzigd door Urk op 12-12-2002 18:13 ]

• Urk
Urk schreef op 12 december 2002 @ 18:12:
Hmmm....dat is raar....
Ik heb in m'n BIOS PNP OS Installed op NO gezet en
Slot 1 IRQ op IRQ 4
Slot 2 IRQ op IRQ 6
Slot 3 IRQ op IRQ 11
en Slote 4 IRQ op IRQ 14

Maar in Windows veranderd er niets!! De IRQ settings blijven hetzelfde!! Hoe kan dat? (Het is dus nog steeds zo zoals het screenshot hieronder) :? :?

[afbeelding]
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen in Win2k Server???

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
Dat noemt met nu ACPI...

Dat is heel normaal bij nieuwe borden, hier werkt dat zonder probleem.
Echter sommige hardware werkt er slecht mee, m'n KT7 had er grote problemen mee.

Je kan bij Computer in Device Manager een andere driver kiezen dan Advanced Config. and Power Interface, bv. Standard PC, dan neemt het OS de IRQ's over van het mobo, alle devices worden wel opnieuw gedetecteerd plus dat het niet altijd goed gaat.

/btw. de edit knop werkt gewoon hoor ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Redje op 12-12-2002 19:43 ]

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

ehm bij Windows 9x/ME/2000 Prof kan je dat volgens mij vrij makkelijk veranderen door in de hardwarelijst (Deze Computer --> Eigenschappen --> Tabje "Hardware" --> Button "Apparaatbeheer") het betreffende apparaat, waarvan je het IRQ wilt veranderen, op te zoeken, daar de eigenschappen van opvraagt en dan bij het tabje "Bronnen" te kijken... Daar kan je de "Interrupt ReQuest" wijzigen, let wel: dit kan niet bij alle apparaten! Sommigen, zoals bij mij bijvoorbeeld de netwerkkaartjes, wil 2000 gewoon niet op een ander IRQ zien :P

Succes :)

Hoi

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Urk schreef op 12 december 2002 @ 16:47:
[...]

Als ik deze echter overschrijf gaat dat goed, maar zodra ik uit-en-inlog staat de nieuwe versie (5.0.2156.1) er weer :? (dit is zeker iets van driver security in Win2k??)

Als ik dit dus zou willen doen, hoe los ik dit dan op?
je moet de oude driver ook wissen in \WINNT\Driver Cache\

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Urk
TNX! Ik heb inmiddels ACPI uitgezet en Standard PC gekozen! Na de her-detectie van al m'n devices is het in ieder geval gelukt met m'n IRQ's 8)
Daarmee zit gelijk m'n SCSI controller niet meer op IRQ 9, omdat iemand in de draadje ook aangeeft dat hij daar problemen mee had. Dus ik ben gelijk heel benieuwd of de STOP: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL error nu voorbij is (Windows kennende zal het wel weer niet ;)

Trouwens, over de versie van aic78u2.sys, door windows is versie 5.0.2156.1 van deze file geinstalleerd, omdat Nielson het volgende postte:
The IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL BSOD problem in WinNT with Adaptec 7890 SCSI controller can be solved by the new driver file from Adaptec. Please replace the old aic78u2.sys in WINNT\system32\drivers\ with the new aic78u2.sys file which can be downloaded from: ftp://ftp.asus.com.tw/pub/asus/pub/ASUS/scsi/aic7890
Maar deze file op de ASUS website heeft versie 4.0.1429.1, dus OUDER!

Het is neem ik aan niet verstandig de nieuwe driver (reeds geinstalled door Win2k) te vervangen door de oude versie (4.0.1429.1), toch??

• Urk
Mr.Nobody schreef op 12 december 2002 @ 19:49:
[...]

je moet de oude driver ook wissen in \WINNT\Driver Cache\
Weer wat geleerd :)
Ik zie inderdaad dat die driver in Driver.cab in \WINNT\Driver Cache\i386\ staat. Maar ik kan neem ik aan niet die hele CAB file van 50 Mb zomaar weg kan gooien inclusief alle andere originele drivers? De file aic78u2.sys staat daar niet los..

• Urk
Het probleem is dan toch eindelijk opgelost!

Het was toch brak geheugen of een probleem met een van de dimm sloten (vies?) Heb 2 nieuwe modules van 256 Mb gekocht, dus draai nu 2 nieuwe modules en 2 oude, totaal 640 Mb, en geen STOP errors meer...
Wel raar dat een memory tester (simmtester.com) geen fouten gaf! Daarom was ik er niet van overtuigt dat het het geheugen was...

Bedankt voor al jullie hulp en steun _/-\o_ in deze moeilijke dagen :P

Ik hoop dat dit ook nog andere mensen helpt met hetzelfde probleem.
Pagina: 1