Nice topic ;-)
Ik ben nu zo'n ruim een jaar bezig met een HTPC samen te stellen. Maar ik had als uitgangspunt dat geld wat aan de pc word uitgegeven ook door de pc verdient moest worden. Hoe ? vul maar in .... ;-)
Dat hield echter wel in dat het niet van de een op de andere dag klaar was en ik verders geen zin had om mega veel geld er aan uit te geven omdat ik het (voor mezelf dan) puur als gadget zie, als een soort extratje. Dus vat het maar samen als een budget-HTPC.
Case :
Na lang wikken of wegen om er een zelf te maken (immers vind ik die mooie 43 cm cases net iets te duur voor een lege kast) zag ik de Q-Tec L-DT 350W. Voor 45 euro een "goed genoeg" kastje naar mijn mening. Maar belangrijkste is dat ie past in het geheel en ook nog eens ATX moedernord kan hebben en veel ruimte van binnen heeft.
Systeem :
AMD XP 1800+
Q-Tec 13412 AMD cooler
Aopen AV-73-V Motherboard
1024 Mb. 133 Mhz. SDRAM
XfX GeForce 4 MX 440-SE, 64 MB. DDR
Creative Live 5.1 digital
Hercules Smart TV stereo (TV-IN)
1 x Realtek 10-100MB networkcard
1 x Western Digital 30 GB
1 x Maxtor 30 GB Diamondmax 9
1 x Maxtor 80 GB Daimondmax 8
NEC 1300A DVD -/+ RW DVD burner
(1.08 Herry firmware)
Marmitek PC control (IR/RD)
Software :
Dat staat nog niet helemaal vast. Voor de tussentijd gebruik zowel Showshifter 22.35 als versie 3. Ik heb geprobeerd Freevo, MyHTPC en nog een paar anderen maar die waren me net iets te omslachtig of ik had er geen zin in om ze helemaal uit te dokteren.
NooB als ik ben en met de tijd die ik nog heb krijg ik het ff niet voor elkaar clickable pics neer te zetten dus daarvoor kan je als je wilt deze zien op de volgende lokatie :
Mijn HTPC sitje
Helaas staan hier alleen pics met de oude (tijdelijke) kast. Nieuwe zullen tzt volgen.
Maar geeft het wel een idee van hoe en wat.
Nog te doen :
Beeld - kwaliteits verbetering, het beeld is nu te donker, slecht instelbaar.... ligt waarschijnelijk aan de kwaliteit van de GF4MX tv-out.
TV-IN - te samen met het bovenstaande, opnames hebben nog net teveel kwaliteits verlies en sommige zenders worden gewoon niet goed weergegeven. Het e.e.a. hangt samen met o.a de kabelzooi (geeft dus storing) bij de HTPC.
Meubel : passende meubel maken waarbij gebruikersgemak en design als uitgangspunt geldt.
Algehele hardware-upgrade - met de vervanging van mijn normale werkstation een het eind van dit jaar kan ik de handel daarvan doorschuiven naar de HTPC. Moederbord zal dat een Epox worden met 512 mb DDR. Verdere specs daarvan op :
Werkstation//upgrade tzt
Versterker - nu werk ik nog met een Sony ESD versterker. Dit is een normale stereo versterker en wil tzt toch een digitale versterker. In de tussentijd heb ik surround dus alleen via de tv-speakers waarbij de Sony de boel lekker aanvult. (o.a. het lage gebied)
Voor evt. onderbouwde tips/suggesties hou ik me aanbevolen. Echter is het nooit mijn bedoeling geweest om een high-end HTPC neer te zetten. Dit alles is begonnen met een geintje waarbij ik mijn download bak geschikt maakte om VHS banden digitaal te maken. En van het een kwam het ander. En wonder boven wonder werkt het aardig al zal het altijd beter kunnen.