Ok, erg bedankt voor de informatie, ff iedereen's berichtje behandelen...
C001JU135: Ik apprecieer je hulp, maar ik vrees dat dit mijn petje wat te boven gaat. Het verbaast met dat er voor 3 "devices" aan elkaar te koppelen zo'n ingewikkeld schema nodig is. Zijn grote delen van die schema's niet reeds in "apparaten" geïntegreerd? Zoals bv. die timer, is het niet wat omslachtig om die zelf te "maken"?
-Blackbird-: Ok, ik begin het te begrijpen, hoewel die PIC me geen amkkelijke klus lijkt, moet het doenbaar zijn...? Dus als ik het goed begrijp wordt het dan zo: Elektrisch oog (met eigen voeding???) is aangesloten op pic, wanneer het oog ff contact geeft (of net geen contact geeft?) gaat de pic een signaal sturen naar zo'n Velleman opname module, en eentje naar een apparaat (heeft dit een naam?) dat de stroom naar de ventilator opengooit. Nu, kan die pic zelf dat signaal naar de ventilator gedurende enekele sec. open houden, of is daar nog een appart apparaat voor nodig?
talin, C001JU135 en Herne: bedankt voor de Polyester tip, dat lijkt me idd een goed idee! Ik denk dat brandgevaar niet zo'n ramp is (hoewel hij ook voor de middelbare school leerlingen zal dienen), omdat het een initiatief is van de leerlingen... En last but not least: ik ben vroeger ook wel een "rebelletje" geweest, en als er iemand mijn Gijs vernield zal ik hem vinden en bijwerken

Dan kan hij iedere pauze met z'n bek open gaan staan
Keesjes: ja, daar rezen al enkele vragen rond, het zou enkel voor restafval zijn... Misschien kunnen we een 2de buis (aars?

) in een moeite bouwen voor papiertjes...
--EasY--: Erg bedankt voor de uitgebreide reactie, ik ga met plezier in op je aanbod om te mailen, maar ik zal voorlopig nog ff hier mijn vragen stellen, zodat we sync blijven met de thread...
Ik begrijp al je afkortingen wel niet echt en ik zat met wat vragen i.v.m. die EPROM of flashrom die je daar vernoemt: is dit enkel wat geheugen? En hoe kan dit dan "ingesproken" worden? Is zo'n Velleman dan niet praktischer voor dit doel?
Seesar: Ook bedankt voor de tip, dit zit zeker ongeveer in de algemene denkrichting, behalve dat je een systeembord aanraadt i.p.v. een PIC?
Een walkman lijkt me wel niet zo'n goed idee. Alle samples gaan dan exact even lang moeten zijn, en als het bandje ff niet meer goed loopt krijgen mensen 2 halve boodschappen te horen etc... Digitaal lijkt me praktischer...
Benadski: Dat van Vol is idd een goed idee, maar lijkt me lastig, wanneer het oog aan de "mondopening" van de Gijs zit. het oog moet nl. dadelijk geactiveerd worden wanneer er iets ingestoken wordt (zodat de zuiger dadelijk begint te werken). Het probleem van een volle mand lijkt me wel maar beperkt. We zullen strikte afspraken maken met het kuispersoneel, en ik denk dat de volumes van het afval nog wel zullen meevallen... (Op dagbasis)
Iedereen is al erg bedankt voor zijn reacties! Als iemand nog (concrete?) ideeën heeft voor het geheel, gelieve die dan te posten! Tnx!!!