[EL] Holle Bolle Gijs bouwen...

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.014 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2016

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
(Ik weet niet 100% zeker of dit het juiste forum is, maar het lijkt mij eerder Elektronica dan wetenschap...)

Ik ben de voorzitter van de werkgroep infrastructuur in de leerlingenraad van mijn school, en om het afvalprobleem aan te pakken zouden wij graag een zgn. "Holle Bolle Gijs" bouwen in de school, om leerlingen te motiveren tot het wegwerpen van hun afval.

Spijtig genoeg is er bitter weinig (technische) informatie over dit onderwerp te vinden, waardoor we niet goed weten hoe we eraan moeten beginnen. Ik zou daarom hier graag wat advies vragen voor de bouw ervan.

Voorlopig planden we het zo te bouwen:
1) Een (PVC?) buis waarin het afval gestoken wordt, breed genoeg om gangbare dingen in te steken, maar niet te groot, zodat men de zuiger niet kan verstroppen.

2) Een optisch oog in de buis dat waarneemt wanneer er iets in gestoken wordt. Hierbij rijzen natuurlijk enkele problemen: ... Hoe? ;)
We kunnen eventueel wel een oude PC (DOS, maybe Windows) erin steken, en dan op de seriële poort (???) het optische oog hangen? Die PC zou dan een random geluidje moeten afspelen, als de straal onderbroken wordt. (Zodat hij "Danku" etc. zegt). Als iemand advies heeft welke software/hardware hiervoor al bestaat of hoe die best gemaakt kan worden: alle hulp steeds welkom!

3) Een zuiger met gaas ervoor, die aan de buitenkant van een kromming in de buis naar beneden zit (Zodat het vuil er niet tegen blijft plakken, maar naar beneden valt, in de vuilbak).

4) Tenslotte onderaan de buis een vuilnisemmer

De voorzijde zouden we met een eenvoudig beschilderd houten panneel kunnen doen, hoewel suggesties ook steeds welkom zijn...

Gelieve aub ALLE tips, ideeën, advies,... die jullie hebben te geven, alle input is welkom! Ik zou graag achteraf ook een verslag ervan maken, voor wanneer andere mensen hetzelfde willen doen. En denk erom, het is voor een goed doel: de natuur :P

Tnx! _/-\o_

PS: Voor wie niet weet wie/wat Holle Bolle Gijs is (schande ;) ), het is dus de mens-vuilnisbak die men in de afteling aantreft! Hier is er trouwens een klein spelletje van: http://www.rnw.nl/kids/Ne...s/Efteling/gijs_spel.html

[ Voor 3% gewijzigd door Joske Pauwels op 05-12-2002 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-04 21:31
Hmmm, het eerste wat mij binnen schoot, is dat com control, daarme kan je een aantal schakelaartjes aan je pc hangen, en winamp mee besturen. Zet je in winamp de continu spelen aan en de shuffle. En ipv van zon knopje hang je er een optisch oog aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Tnx! Dat soort info komt dus echt van pas! Ik zal er ff wat research naar doen!

Iemand die toenvallig ervaring heeft met optische ogen etc. voor aan de PC te hangen? Of waar ze besteld kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Laatst online: 05:26

spaceboy

Op grote hoogte

Conrad heeft ze ongetwijfeld en anders je lokale electro-boer.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51964

lijkt me simpeler dat je met een al dan niet doorbroken lichtstraal dwars door de buis de zuigmotor inschakelt

oftewel: als de straal doorbroken wordt (er dus iets ingegooid wordt) dan gaat de motor aan en blijft hij ff zuigen

overigens weet ik niet of dit idee wel echt gaat werken of zit je op een basisschool ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58966

Ik denk datje voor en optisch oog genoeg hebt aan een infrarood led aan de ene kant en een infrarood ontvanger aan de andere kant. Als da het contact verbroken wordt dat ie de tekst veranderd. er zijn speciale IC's voor geluid. Dan heb je niet eens en computer nodig. Ik zal ff kijken of ik iets op conrad kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:24

Super_ik

haklust!

maar waarom bij zo'n simpel iets een complete pc eraan?
pak een spraakmodule, en wat logica, of nog makkelijker, een micro prosessor, een atmel of pic ofzo

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 15:10

chromeeh

the Gnome

Joske Pauwels schreef op 05 december 2002 @ 16:58:
Tnx! Dat soort info komt dus echt van pas! Ik zal er ff wat research naar doen!

Iemand die toenvallig ervaring heeft met optische ogen etc. voor aan de PC te hangen? Of waar ze besteld kunnen worden?
Hmmmm.... je kunt bij Conrad kijken die hebben veel van dat spul, maar ikkan je er verder niet mee helpen. Ik heb alleen ervaring met magnetische sensoren (Rollercoaster type)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 11:47
Ik heb vorig jaar met natuurkunde een klasgenoot geholpen. Hij maakte een prullenbak, die zelf liet weten wanneer ie vol was.

laser---> lichtsensor --> systeembord (linkje) beetje geprutst en dat lukte wel aardig.

je kunt ook rechtstreeks een lichtsensor aan de pc hangen met een kastje.
002 Meetpaneel

Het meetpaneel dient om CMA-sensoren aan te sluiten op de UIA/UIB-kaart. Via 4 mm stekerbussen die in verbinding staan met de UIA/UIB-kaart kunnen analoge signalen op 4 kanalen worden gemeten. Daarnaast is er een teller- en een pulsbreedte-ingang, een 5 V uitgang en een regelbare voeding gemonteerd. Voor de verbinding met de UIB-kaart is een aparte kabel (nr 076) leverbaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.cma.science.uva.nl/products/hardware/interfaces/002_shg.jpg
als je meer wilt weten horen we het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Ik zit op een middelbare school, maar met ook een afdeling voor lagere school...

Het idee van de zuiger die geactiveerd wordt door de lichtonderbreking is idd wel goed, het zou dan met een stroomonderbreker ofzo moeten?

Ik dacht van het d.m.v. een PC te doen, omdat ik eenvoudigweg geen andere methodes ken. Als iemand een apparaat weet dat bij onderbreking de stroom enkele seconden inschakelt en een sample speelt is dit natuurlijk steeds welkom!

We hebben wel een zeker budget, maar ik denk niet dat ik het me kan permitteren om een minidisc etc te gaan kopen, puur voor het geluidje. Oude pc's daarentegen hebben we op de school met massa's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Dit is een heel leuk apparaatje: Velleman opname module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_DD
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07-2023
Wauw! Leuk project!
Heb geen tips ofzo voor je, maar zou het wel graag willen zien als het af is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Laatst online: 22:24

Super_ik

haklust!

sorry dat ik t zeg, maar een pc is echt zo zware overkill, zelfs een xt nog,
zoek liever een electrotechnieker ofzo. want een pc voor een prullebak :{

het id is echt wel onwijs kewl natuurlijk, k ga er denk 1 bouwen voor thuis :P

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Tuurlijk is een PC overkill; 100% mee eens, maar de school heeft er massa's oude staan (die niet meer gebruikt worden), en is het dan niet een beetje stom om vanalle extra onderdelen aan te schaffen, die de pc eigenlijk zou kunnen vervangen?

Ik heb al ff gekeken op Conrad, maar ik vind niet echt wat ik zoek (Ik vind bv wel optsiche sensoren, maar dat zijn dan eerder lichtmeters etc, voor in de hand te houden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
ZEEER interesant! Het enige prob is natuurlijk dat er blijkbaar maar 1 sample in kan, terwijl het natuurlijk wel leuk is als je een random sample kan afspelen... Daarij dacht ik bv. aan bekende quotes van leerkrachten enzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Verdicampo schreef op 05 december 2002 @ 17:27:
Ik heb vorig jaar met natuurkunde een klasgenoot geholpen. Hij maakte een prullenbak, die zelf liet weten wanneer ie vol was.

laser---> lichtsensor --> systeembord (linkje) beetje geprutst en dat lukte wel aardig.

je kunt ook rechtstreeks een lichtsensor aan de pc hangen met een kastje.

[...]

als je meer wilt weten horen we het wel :)
Meer weten: zeker :)
Welke sensor hadden jullie bijvoorbeeld gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ehhm, met een schakelaartje of microcontrollertje kan je messages selecteren! Het IC wat erop zit kan maximaal 256 messages aan (alleen mag het totaal niet meer zijn als 20 sec.) :)

Je zal er wel een klein versterkertje aan moeten hangen wil er een beetje goed geluid uit komen...

[ Voor 22% gewijzigd door Benadski op 05-12-2002 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

naja als je toch pc's over hebt dan schakel je idd een lichtsensor via je comport en een zuiger via je compoort dan heb je alleen nog een stukje software nodig die die dingen schakelt en ddat is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Benadski schreef op 05 december 2002 @ 18:07:
Ehhm, met een schakelaartje of microcontrollertje kan je messages selecteren! Het IC wat erop zit kan maximaal 256 messages aan (alleen mag het totaal niet meer zijn als 20 sec.) :)

Je zal er wel een klein versterkertje aan moeten hangen wil er een beetje goed geluid uit komen...
Da's natuurlijk al wel beter! Enkel spijtig van die 20 sec limiet, maar dan kan ik er bv. 3 in steken, en die iedere week vernieuwen...

Met een microcontrollertje, bedoel je dat die dan een random message kiest? Dat stuk begrijp ik nl. niet 100%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Anoniem: 51964 schreef op 05 december 2002 @ 18:08:
naja als je toch pc's over hebt dan schakel je idd een lichtsensor via je comport en een zuiger via je compoort dan heb je alleen nog een stukje software nodig die die dingen schakelt en ddat is alles
Idd, zo was ik ook aan het denken...

Maar een zuiger via de compoort: dan heb ik iets nodig om aan die compoort te hangen om de stroomtoevoer v/d zuiger te regelen zeker?

En weet iemand hoe zo'n software best gemaakt wordt? Ik heb een kleine/middelmatige kennis van C++, maar niet veel ervaring met compoorten...

Stel nu dat het een oude PC is (die geen windows, en dus ook geen winamp kan draaien), is het dan erg ingewikkeld om d.m.v. de PC die samples af te spelen, of is het een betere keuze om dat kaartje (dat hierboven aangehaald wordt) te kopen, dat dan door de PC te laten activeren dmv een com poort?? Geluidskaarten zijn er wel voor die pc, dus liefst natuurlijk via de pc zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Met een 486 DX kan je vanuit dos wel 32kbit/sec MP3's afspelen denk ik. En je kan het makkelijkst via de parallelle poort en een transistor + relais de zuiger schakelen. Ook kan je met een klein schemaatje een oog aan een ingang op de parallelle poort hangen.

Die microcontroller kan je ook gebruiken, dan schakelt die de zuiger, leest het oogje uit en kiest een sample!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Laatst online: 07-05 12:13
Alleen van het idee PC ben ik niet zo weg, is nog al storingsgevoelig, ik zou liever voor een PIC16F84 gaan bijvoorbeeld, deze hierop programmeren (dit zal niet zo'n erg ingewikkelde software moeten worden denk ik).
Is het trouwens niet mogelijk een groter geheugen op die velleman ding te zetten om zo wat meer te kunnen recorden?

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Wat je nodig hebt zijn
een lichtsluis

en
een geluidsmodule.

en een netadapter (stekkervoeding).

(Links zullen wel weer niet werken!) :(

Bij www.conrad.nl de nummers 191710 en 115266, maar bij elke elektronicazaak ook te koop of te bestellen (scheelt weer bestelkosten en wachttijd, en is waarschijnlijk ook nog goedkoper).

Zelfmaken met cassettebandjes e.d. is lastig en storingsgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Anoniem: 787 schreef op 05 december 2002 @ 18:39:
Wat je nodig hebt zijn
een lichtsluis

en
een geluidsmodule.

en een netadapter (stekkervoeding).

(Links zullen wel weer niet werken!) :(

Bij www.conrad.nl de nummers 191710 en 115266, maar bij elke elektronicazaak ook te koop of te bestellen (scheelt weer bestelkosten en wachttijd, en is waarschijnlijk ook nog goedkoper).

Zelfmaken met cassettebandjes e.d. is lastig en storingsgevoelig.
Idd, casette leek me niet betrouwbaar.
Alvast bedankt voor het advies iedereen...

Is het mogelijk om wat meer info (voorbeeld?) te geven over zo'n microcontroller?

Edit: hmm, zo'n PIC16F84 moet blijkbaar in assembler geprogrammaaerd worden, en dat gaat mijn petje een beetje te boven vrees ik :? Help? :/

[ Voor 8% gewijzigd door Joske Pauwels op 05-12-2002 19:11 . Reden: PIC16F84 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Als er trouwens iemand suggesties heeft voor het omhulsel:

Het is de bedoeling dat het vrij stevig is (Moet tegen regen kunnen etc) en ook niet zomaar gevandaliseerd kan worden...

Het idee is om de elektronica in een soort "verstevigde waterdichte doos" te steken, met een slot erop; dan zou er een buitenkant zijn met evt. een figuur...
Ik weet niet hoe zo'n figuur best gemaakt wordt... klei??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Nu ik erover nadenk: indien ik het met een PC doe, heb ik wel de stoerste casemod ooit! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22672

tering wat zijn jullie moeilijk aan het doen.

koop zo'n papegaai bij de intertoys die je napraat, sloop daar de elektronica uit, bouw er een voeding, sensor en evt. een versterker bij en klaar.

sensor led+ldr (www.circuitsonline.net)
voeding 7809
versterker, module van de elektroboer.

behuizing: polyester (eerst van gaas de vorm maken, daarna polyester matten er op)

ow jah... niet vergeten ff een leuk deuntje op te nemen in de soundchip (van de papegaai)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 22672 op 05-12-2002 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62261

Maak er een dart-machine van, lijntje trekken op een bepaalde afstand en leuke muziekjes erin en iedereen zal er werkelijk ingooien....

(Hier hebben we de zogenaamde blikvangers, een ring met een netje, maar iedereen gooit er netjes al zijn blikjes in.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Keesje woon/werk/zitje op school in harderwijk ???

wij hebben hiero ook nml die dingen:)

en gooien alles er netjes naast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee Schagen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

scheelt maar klein stukkie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Anders stuur je een mailtje naar de efteling, daar hebben ze ook van die dingen dus zullen ze ook wel weten hou je ze makkelijk zelf zou kunnen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Ik heb reeds gemaild naar de efteling, maar ze hebben nog niet geantwoord...

Dat van die papegaai: geen slecht idee, maar wordt het dan niet lastig om nieuwe geluidjes op te nemen in de chip??

Het darts spel: ZEER leuk idee! Ik was net aan het denken om onze gijs hiermee te vervangen, maar ik besef me nu dat het merendeel van het vuil bestaat uit plastic zakjes etc die niet zo aërodynamisch zijn (lees: niet goed vliegen en dus rotslechte darts objecten zijn :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tuurlijk kan je makkelijk nieuwe geluiden opnemen... gewoon op knopie drukke en je heb 15 sec tijd om te lullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Ook als hij in gesloopte vorm is? Dan lijkt het me idd een zeer goed idee!
Prob is dat ik in België woon, en Intertoys me onbekend is...

[ Voor 28% gewijzigd door Joske Pauwels op 05-12-2002 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ow ehh ik weet dat er in belgie 1 heel groot speelgoedketen is... kan alleen niet op de naam komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Fun? Droomland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
toys'r'us mss?

vet idee trouwens!

als je btw voor 1 geluidje gaat heb je denk ik niet eens een processor nodig
Er is vast wel met een condenstator een paar transistors en een optisch sensortje van een kwartje iets te maken dat 15 seconden een relais aantrekt alsie geen licht krijgt. Ook geef je dan een puls naar je voiceding zodattie 'dankuwel' brabbelt. Als je ook iets van een schuifregister ofzo (?) gebruikt kan je een aantal verschillende voicemodules gebruiken dan paktie elke keer een andere maar niet random. Voor iets van €5 heb je een kerstkaart waar je zelf wat in kan zwammen.
Ik ben echt een electronicanoob maar ik heb wel eens van die simpele nabouwdingen gemaakt waarmee je het licht bijvoorbeeld 15 sec aan kon zetten en dit is zo'n beetje hetzelfde principe.
D'r is hier vast wel iemand die 'even' zo'n schema kan verzinnen ;)

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Goed idee!

Iemand die zich wil amuseren met een schema?????? *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000068.gif
timer

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000050.gif
lichtsluis

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000030.gif
voeding

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000004.gif
versterker

Dit alles om de papegaai heen knopen, stofzuiger op de uitgang van de timer en klaar :)

een exact schema kan ik nog niet voor je tekenen, ik heb geen specs van zo'n papegaai en ook niet van het zuigapparaatgevalding, evt kan ik je daar later wel mee helpen (nee niet voor je maken, alleen helpen)

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 22672 op 05-12-2002 21:33 . Reden: versterker vergeten :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52159

Joske Pauwels schreef op 05 December 2002 @ 19:04:
[...]
Edit: hmm, zo'n PIC16F84 moet blijkbaar in assembler geprogrammaaerd worden, en dat gaat mijn petje een beetje te boven vrees ik :? Help? :/
je kan natuurlijk het programmatje in c/c++ schrijven, en dat compuleren naar assambler (dit doet een c/c++ compiler standaard: c/c++ -> assembler -> machinetaal) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44055

Waarom bel je niet gewoon de efteling op om te vragen hoe dat ding daar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Omdat hij dat allang gedaan heeft!!!

(Ik haat het lezen van herhalingen! Jij ook? Lees dan beter!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44055 schreef op 05 december 2002 @ 21:51:
Waarom bel je niet gewoon de efteling op om te vragen hoe dat ding daar werkt.
De efteling koopt die dingen gewoon, je kan ze als particulier ook gewoon kopen in grote tuincentra's allen kosten ze zo'n 400-500 euro ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Anoniem: 52159 schreef op 05 December 2002 @ 21:44:
[...]

je kan natuurlijk het programmatje in c/c++ schrijven, en dat compuleren naar assambler (dit doet een c/c++ compiler standaard: c/c++ -> assembler -> machinetaal) :)
Dat zal denk ik niet werken.
Met de PIC zit je nogal erg dicht op de hardware te programmeren.
(bitjes omzeten, chip pootjes aan/uit zetten, enzo... )
Het is handig om dat dicht bij de machine code te blijven.

Kijk eens op http://www.et.fnt.hvu.nl/docenten/Bent/index.html

Hier staan o.a. datasheets.

Een PIC heb je denk ik niet nodig.
Een logische schakeling is genoeg.
De meeste electronica gaat in de spraak en lichtsluis zitten.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:06

talin

ES-MA

Joske Pauwels schreef op 05 december 2002 @ 19:54:

Het is de bedoeling dat het vrij stevig is (Moet tegen regen kunnen etc) en ook niet zomaar gevandaliseerd kan worden...

Het idee is om de elektronica in een soort "verstevigde waterdichte doos" te steken, met een slot erop; dan zou er een buitenkant zijn met evt. een figuur...
polyester !

maak een mal van bijv kippengaas en daaromheen matten van polyester en die weer aansmeren met polyesterhars , schuren , schilderen en klaar is ...gijs .
weersbestendig en mooi te repareren .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xilebo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08-2023
gebruik lego mindstorms :D

btw, kan je niet hetzelfde systeem als een lege flessen automaat gebruiken?? wel prijzig denk ik.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorteert hij dan ook op broodzakjes en blikjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 15:10

chromeeh

the Gnome

Het si het idee van een Holle Bolle Gijs prullebak uit de Efteling (en vele andere parken)....
Maybe kun je eens contact opnemen met die parken hoe hun aan die dingen komen / hoe ze in elkaar zitten.... :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

chromeeh schreef op 05 december 2002 @ 23:08:
Het si het idee van een Holle Bolle Gijs prullebak uit de Efteling (en vele andere parken)....
Maybe kun je eens contact opnemen met die parken hoe hun aan die dingen komen / hoe ze in elkaar zitten.... :)
Goh, meen je dat nou, volgens mij ben je al de 4-de die dit herhaalt....

Hebben tweakers tegenwoordig zoveel moeite met lezen ofzo???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35245

Ik heb veel ervaring met electroinca, microcontrollers en software... En microcontrollers die samples afspelen ook nog :P

Dat idee met die pic16F84 is zo gek nog niet, alleen zou ik nooit kiezen voor een PIC maar een Atmel AVR controller. Dit omdat je daarvoor een behorlijk goede gratis (Gnu) C compiler hebt, en een perfecte interne structuur qua timers, supereenvoudige programmering etc.

Ik zou het als volgt opzetten:

Neem een IR LED laat die branden. Op de andere kant een IR transistor. Op een AVR zit standaard een comparator, die laat je omklappen als iemand ze lichtbrug doorbreekt. Helemaal geen groot schema nodig die allerlei zooi filtert enzo.. mocht hij 1x per dag voor niets afgaan dan ligt niemand dar wakker van.... Fototransistor met een weerstand, en een weerstandbrug/potmeter op de ander poot van de comparator... klaar. Dan aan een output een relais knopen via een NPN tor, en de ventilator aanzetten. Die na laten lopen voor 5-10 sec.

Voor het sample gebruik ik vaak een EPROM of flashrom: goedkoop en handig :P Alleen moet je wel ergens een EPROM programmer regelen. Ik sampelde vaak op 8bits 8KHz, dat is meestal prachtig voor stemgeluid. Die samples in de EPROM branden, via een binair counter IC de lagere adreslijnen aansturen, de hogere adreslijnen direct door de AVR (dit zijn de pagina's, handig is om op elke pagina een ander sample te zetten). De 8Khz clock voor de counter maakt de AVR zelf.

Dan de datalijnen van de EPROM via een weerstandsnetwerkje D/A omzetten, dit een versterker /PC speakersetje in en voila!

Zo heb ik ooit een sprekende temperatuurzegger gebouwd, en een meldunit voor binnenkomende gesprekken in een centrale :P :P

Meer weten? Meel maar ff.... Dit soort projectjes trekt mij altijd wel :D

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 35245 op 05-12-2002 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 05-05 21:45

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ik heb op school ABS (anti blokkeer systeem van een auto) nagemaakt, en daarvoor hadden we niet meer dan een systeembord nodig (van AC, weet niet waar het voor staat, kan wel een keer opzoeken). Je kunt dan met een lichtsensor aansluiten op comperator, deze naar 2 relais: 1 voor de zuiger (wel ff een geheugencel ertussen voor aantal sec zuiger aan)
en 1 voor de stem die iets laat afspelen --> walkman, zo'n conrad setje oid; ben je tenmisnte van de pc af. (mocht ik iets overhoofd zien; invertors (omdraaien signaal) en/of poort zitten erop, dus daarmee moet het wel lukken denk ik).
Alleen de spraak dus nog oplossen

[ Voor 9% gewijzigd door Seesar op 06-12-2002 00:11 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62092

Voor de buitenkant zou ik een kippegaas structuur maaken En vervolgens bekleden met glas vezel matjes en een polyester hars(peroxide en versneller enzo) Denk aan papiermachee alleen dan met polyester.
Van dit materiaal worden ook boten gemaakt dus water dicht is het wel. Maar er is een nadeel het materiaal is wel brandbaar. Dit zal wel niet zo'n een probleem zijn op een basischool (omdat ze daar hopelijk niet roken).
Veel succes ermee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Op Drievliet (waar ik werk) hebben we kabouters staan die wat zeggen... Vroeger zaten er bandjes in (Ook tantje Jet en ome Toon houden speeltuin Drievliet schoon :D ), nu chipcorders (Velleman kitjes). Met een lichtreflectiesluis (zo'n ding wat bij de bakker in de deur zit met aan de andere kant een reflektor) wordt een relais omgeschakeld die de message selekteerd om bedankt te zeggen. Je kan evt. nog een tweede relais in zo'n schakeling maken die omschakeld wanneer het eerste relais te lang in blijft staan (bak vol), zodat er nog een andere tekst voor vol wordt gekozen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Ok, erg bedankt voor de informatie, ff iedereen's berichtje behandelen...

C001JU135: Ik apprecieer je hulp, maar ik vrees dat dit mijn petje wat te boven gaat. Het verbaast met dat er voor 3 "devices" aan elkaar te koppelen zo'n ingewikkeld schema nodig is. Zijn grote delen van die schema's niet reeds in "apparaten" geïntegreerd? Zoals bv. die timer, is het niet wat omslachtig om die zelf te "maken"?

-Blackbird-: Ok, ik begin het te begrijpen, hoewel die PIC me geen amkkelijke klus lijkt, moet het doenbaar zijn...? Dus als ik het goed begrijp wordt het dan zo: Elektrisch oog (met eigen voeding???) is aangesloten op pic, wanneer het oog ff contact geeft (of net geen contact geeft?) gaat de pic een signaal sturen naar zo'n Velleman opname module, en eentje naar een apparaat (heeft dit een naam?) dat de stroom naar de ventilator opengooit. Nu, kan die pic zelf dat signaal naar de ventilator gedurende enekele sec. open houden, of is daar nog een appart apparaat voor nodig?

talin, C001JU135 en Herne: bedankt voor de Polyester tip, dat lijkt me idd een goed idee! Ik denk dat brandgevaar niet zo'n ramp is (hoewel hij ook voor de middelbare school leerlingen zal dienen), omdat het een initiatief is van de leerlingen... En last but not least: ik ben vroeger ook wel een "rebelletje" geweest, en als er iemand mijn Gijs vernield zal ik hem vinden en bijwerken :) Dan kan hij iedere pauze met z'n bek open gaan staan >:)

Keesjes: ja, daar rezen al enkele vragen rond, het zou enkel voor restafval zijn... Misschien kunnen we een 2de buis (aars? :P ) in een moeite bouwen voor papiertjes...

--EasY--: Erg bedankt voor de uitgebreide reactie, ik ga met plezier in op je aanbod om te mailen, maar ik zal voorlopig nog ff hier mijn vragen stellen, zodat we sync blijven met de thread...
Ik begrijp al je afkortingen wel niet echt en ik zat met wat vragen i.v.m. die EPROM of flashrom die je daar vernoemt: is dit enkel wat geheugen? En hoe kan dit dan "ingesproken" worden? Is zo'n Velleman dan niet praktischer voor dit doel?

Seesar: Ook bedankt voor de tip, dit zit zeker ongeveer in de algemene denkrichting, behalve dat je een systeembord aanraadt i.p.v. een PIC?
Een walkman lijkt me wel niet zo'n goed idee. Alle samples gaan dan exact even lang moeten zijn, en als het bandje ff niet meer goed loopt krijgen mensen 2 halve boodschappen te horen etc... Digitaal lijkt me praktischer...

Benadski: Dat van Vol is idd een goed idee, maar lijkt me lastig, wanneer het oog aan de "mondopening" van de Gijs zit. het oog moet nl. dadelijk geactiveerd worden wanneer er iets ingestoken wordt (zodat de zuiger dadelijk begint te werken). Het probleem van een volle mand lijkt me wel maar beperkt. We zullen strikte afspraken maken met het kuispersoneel, en ik denk dat de volumes van het afval nog wel zullen meevallen... (Op dagbasis)

Iedereen is al erg bedankt voor zijn reacties! Als iemand nog (concrete?) ideeën heeft voor het geheel, gelieve die dan te posten! Tnx!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Heeft er trouwens iemand suggesties/ervaringen met pompen, en advies ivm welk type etc ik best kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60196

Gebruik voor het oog een huis-tuin-keuken nachtsensor, die ze ook in buitenlampen gebruiken.
Hang dit aan dit apparaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/0/k8030.jpg
http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=343321

Anders mischien nog een klepje waar je het afval doorheendrukt, dat dan dit apparaatje een signaal geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Dat klepje is natuurlijk ook een idee, hoewel het mij gemakkelijker om de tuin te leiden lijkt... (Blokkeren, forceren,...), hoewel dit voor een oog eigenlijk ook wel geldt...

Tnx voor de tip van de Velleman, maar het was reeds aangeraden, en ik denk dat ik hem idd ga gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47516

ff een wild idee.... De Efteling bellen en vragen wie die dingen gemaakt heeft. Wellicht dat je dat nog iets verder kan helpen. Zal toch vast wel iemand zo sociaal en welwillend zijn om een school hiermee te helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Tnx, maar je bent al de 5e ofzo... Ik heb ze gemaild (ik betwijfel of een telefoniste iets zinnigs zou kunnen zeggen over de materie), maar heb nog geen antwoord gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joske Pauwels schreef op 06 December 2002 @ 21:38:
Dat klepje is natuurlijk ook een idee, hoewel het mij gemakkelijker om de tuin te leiden lijkt... (Blokkeren, forceren,...), hoewel dit voor een oog eigenlijk ook wel geldt...

Tnx voor de tip van de Velleman, maar het was reeds aangeraden, en ik denk dat ik hem idd ga gebruiken...
Alsje.
Maar met zo'n "oog" valt toch ook de misleiden?

Ik neem aan dat dit toch echt de goedkoopste oplossing is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joske Pauwels schreef op 06 December 2002 @ 15:08:
Ok, erg bedankt voor de informatie, ff iedereen's berichtje behandelen...

*KNIP*
--EasY--: Erg bedankt voor de uitgebreide reactie, ik ga met plezier in op je aanbod om te mailen, maar ik zal voorlopig nog ff hier mijn vragen stellen, zodat we sync blijven met de thread...
Ik begrijp al je afkortingen wel niet echt en ik zat met wat vragen i.v.m. die EPROM of flashrom die je daar vernoemt: is dit enkel wat geheugen? En hoe kan dit dan "ingesproken" worden? Is zo'n Velleman dan niet praktischer voor dit doel?
*KNIP*
Een EPROM/flashROM is inderdaad niets anders dan geheugen. Het handige is dat het non-volatile is, oftewel je stopt de stekker erin en gaaaan. Bovendien kun je met deze opstelling zoveel samples hebben als je wil, zolang je wil (wel afhankelijk van de grootte van den EPROM/flashROM natuurlijk).

Het enige nadeel is dat je een programmer nodig hebt om ze te programmeren. De samples kun je gewoon samplen met elke audio applicatie die WAV files kan samplen, daarna is het en kwestie van samenplakken tot een binaire file en die in EPROM bakken.

Een velleman kit lijkt me absoluut niet lekker werken. Bovendien lijkt de kwaliteit mij onder de maat. Met een EPROM kun je samplen in de PC, filteren, editen plakken en faden, en pas als het perfecto is schiet je een EPROM! Eventueel kun je ook nog EPROMS verangen om je "woordenschat" snel en effectief te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Dunno, hoe duur/goedkoop zou een betrouwbaar drukknop systeem zijn bij zo'n luikje? en gaat dat luikje dan weer geen problemen opleveren bij het zuigen? Ik denk dat een oog voorlopig nog het beste is...

[ Voor 45% gewijzigd door Joske Pauwels op 06-12-2002 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
--EasY--: maar hoe gebeurt de output van die ROM?
En hoe wordt die aangesloten op de PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 19:18
Nog even over geluid, ik meen (onder voorbehoud en zo) dat je bij de klusmarkt 'programeerbare' deurbellen kan kopen, mag je een eigen tekstje inspreken wat weer afgespeeld wordt als de deurbel wordt ingedrukt. Deurbel indrukken in eigenlijk gewoon een momentcontact, lijkt me niet al te moeilijk om dat door iets met licht te vervangen.

Omhulsel: ik geloof dat ding eerst in papier mache maken en dan (dik) afstrijken met cementspecie wel gaat

[ Voor 1% gewijzigd door onkl op 06-12-2002 23:48 . Reden: (blont, zaten nog twee pagina's tussen maar ja) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Hmmm... Die deurbel zou natuurlijk wel een eenvoudige kant-en-klare oplossing zijn, maar is dat dan versterkbaar etc? En is die online te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:20
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wilde toch even een reactie geven.

Wat ik zou doen:

- Zuiger starten dmv een sensor en aan de andere kant reflector. (staat al in dit topic).

Maar voor de stem zou ik geen PC nemen. Er zijn namelijk spraakmodules te koop. Dus printplaatje met memory waarop je een voice kan zetten. Is minder storings gevoelig en moet niet duur zijn.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

(Beveiligingssystemen maken gebruik van dit systeem om foutmeldingen door tegeven). Dan moet een "papier hier" geen probleem zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:20
Joske Pauwels schreef op 06 December 2002 @ 23:35:
Dunno, hoe duur/goedkoop zou een betrouwbaar drukknop systeem zijn bij zo'n luikje? en gaat dat luikje dan weer geen problemen opleveren bij het zuigen? Ik denk dat een oog voorlopig nog het beste is...
HolleBolleGeis werkt dus niet met een knopje, maar met sensor ;) anders is het niet leuk voor de kids :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Tuurlijk, maar de knop kan geactiveerd worden wanneer men iets door het luikje duwt...

Hoewel de fun van het zuigeffect dan idd weg is...

Het oog lijkt me idd de beste oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4390

de zuiger zou ik maken met een soort grote stofzuiger, of in ieder geval daar het idee van rippen, en het omhulsel van papier mache met een paar lagen vernis er overheen, misschien fiber? :) Klei word te zwaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 11:19

dfr0st

Geel is mooier

Hier mijn bijdrage:

Probleem: jeugd gooit afval op straat
Doel: jeugd gooit afval weg in de prullebak
Waar houd jeugd van: Muziek en wilt dus niet de hele pause stomme geluiden horen (vooral geen leraren)
Wat is er vaak niet tijdens de pauze: Muziek
Mijn Oplossing: Maak een prullebak die als je er iets ingooit hij een minute (of meer) gaat spelen en dan weer stop.

Hoe te maken (zensor moet sensor zijn en paars is het afval):
Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~rene0/prullebak.jpg

Sensor wordt onderbroken, signaal wordt doorgegeven aan de pc. Scripje immiteert "pause/play knop" van winamp na en immiteert "pause/play knop" weer na een minute weer.

Problemen die nog opgelost moeten worden:
- Hoe voorkom je dat als muziek speelt en je gooit iets erin dat de muziek stop. (sensor uitgeschakeld?)
- Welke Muziek soort (of meerdere prullebakken)

-edit- Plus punten:
- Makkelijker te maken dan met een stofzuiger te gaan kloten
- Computers zijn beschikbaar
- Muziek tijdens de pause (en dus held van de school O-) )
- Schoon schoolplein
- Ik krijg geen kredit :P

[ Voor 26% gewijzigd door dfr0st op 07-12-2002 01:40 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

EazY: Het voordeel van FlashRom is dat het niet noodzakelijk is om 'm in een EPROM eraser te wissen, je kan het ook in het apparaat zelf beschrijven. In dat geval heb je buiten de AVR ook nog een microfoontje en een A/D converter nodig en kan je met de unit zelf ook geluiden opnemen.

Ik meen trouwens dat zo'n unit ooit in de Electuur gestaan heeft, maar die gebruikte een 8poots serieel eeprommetje... Iemand enig idee waar ik het over heb en in welke Electuur 'ie stond?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joske Pauwels schreef op 06 December 2002 @ 23:41:
--EasY--: maar hoe gebeurt de output van die ROM?
En hoe wordt die aangesloten op de PC?
Met deze optie heb je geen PC nodig, mar los je alles op in een microcontroller. De output EPROM wordt gestuurd door de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Maar de samples moeten toch van een pc komen? Ik bedoel niet permanent er een pc aanhangen, maar als ik het goed begrijp moeten de wav's toch vanuit de pc weggeschreven worden?

dfr0st: op zich geen slecht idee, maar ik denkt niet echt dat de school dat gaat apprecieren. Om nog maar te zwijgen over't feit dat muzieksmaken erg uit elkaar lopen, en dat die boxen erg kwetsbaar zouden zijn... Trouwens: we gaan er niet enkel een suffe "danku" in zetten, maar het is de bedoeling om iedere week enkele nieuwe, grappige dingen erin te steken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Laatst online: 06-01-2024
t id van dfr0st vinnik ook wel stoer eigenlijk
en gezien 'de jeugd' graag naar 538 of veronica schijnt te luisteren (:r :r :r) kan je mss ook iets maken dat je dat speelt :) heb je ook geen pc meer nodig enkel een schakeling die een minuut een relais aantrekt zodat je muziek hebt.
Of wel iets maken met een pc en dat als een soort jukebox laten fungeren ;) oftewel je gooit er iets in en dan kan men zelf kiezen uit de 20gb aan mp3 die erop staat. Uiteraard kan je de collectie ook doorbrowsen als er geen recht is op muziek, en geef je snelkeuzenr's aan de liedjes zodat men dat makkelijk kan invoeren. Alleen zou je dan wel al die muziek ipc legaal moeten hebben (van mij hoeft da nie, ma da zou de buma wel fijn vinden denk ik B)).
Als scherm zou je zo'n leuke 9" kunnen gebruiken die op de HCC stonden en waarvan men in een ander topic de verkrijgbaarheid onderzoekt :). Als invoer zal een touchpad of een gemodde trackbal ideaal zijn. Of touchscreen maar dat zal wel expensive zijn, en moeilijk om te maken. 'typen' (in de search :)) zou kunnen met een virtueel keyboard dat je in de app bouwt.
Moet er 'alleen nog maar' een custom app geschreven worden met een database aan muziek en die ook af kan spelen. Als ik tijd heb zou ik daar wel mee kunnen helpen, electronica snap ik ni naar software wel :P

Lijkt me best een vet als ze dat bij mij op school zouden hebben ;)

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31760

Vergeet niet om toestemming te vragen aan de Efteling... Hij is namelijk copyrighted...

Misschien wil de efteling je wel een oude "gijs" geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Punksmurf: geen slecht idee, maar dat ligt echt wel buiten het budget... Om nog maar te spreken over diefstal & vandalisering als er zo'n waardevolle stuff in zit...

Masta-T: ik heb hen gemaild, maar wacht nog op antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66153

Ik zou zeggen neem contact op met Vrumona en vraag naar de Pepsi collector. Dit is een apparaat waar leerlingen blikjes in gooien en als dank kunnen ze dan beltegoed van de phone house winnen. Moet je natuurlijk wel a lot of Pepsi verkopen op school.

Anders zou ik zeker een waterstofzuiger gebruiken, omdat je natuurlijk nooit weet wat leerlingen in die holle bolle kieperen. De zuiger kun je ook laten schakelen op de lichtsensor, dan staat hij ten minste niet de hele dag te zuigen. Voor de voorkant zou ik een plaat hout gebruiken die door de leerlingen zelf beschilderd is (tekenwedstrijd) Dan gaat het meer leven onder de leerlingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Het idee is dat het vuil natuurlijk niet door de zuiger gaat, maar dathet richting zuiger gaat, maar dan bv naar beneden valt...

Dat idee van die Pepsi collector bestaat hier (in België) denkik niet, en het is natuurlijk wel veel minder creatief...

Het idee van een plaat langs voor is niet slecht, maar ik opteer toch eerder voor polyester, zeker nudat ik (via een kennis) iemand gevonden heeft die daar blijkbaar bedreven in is en me ermee wil helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hou het afval wel goed gescheiden van de computer, vooral met oud en nieuw!!!!!
Het liefst met beton!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joske Pauwels schreef op 07 December 2002 @ 11:51:
Maar de samples moeten toch van een pc komen? Ik bedoel niet permanent er een pc aanhangen, maar als ik het goed begrijp moeten de wav's toch vanuit de pc weggeschreven worden?

dfr0st: op zich geen slecht idee, maar ik denkt niet echt dat de school dat gaat apprecieren. Om nog maar te zwijgen over't feit dat muzieksmaken erg uit elkaar lopen, en dat die boxen erg kwetsbaar zouden zijn... Trouwens: we gaan er niet enkel een suffe "danku" in zetten, maar het is de bedoeling om iedere week enkele nieuwe, grappige dingen erin te steken....
Gat1: Rock
Gat2: Pop
Gat3: RnB
Gat4: Ruige soort rock
Gat5: K3

Zoiets kun je toch doen?

En van die radio is een goed idee:
Leuk liedje bezig, dus men raapt al het afval op en gooit het erin :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
versch gaten drijft de kostprijs wel enorm op... dan is het nuttiger om versch. gaten te maken om te sorteren (papier, restafval,...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 11:19

dfr0st

Geel is mooier

wat nou kostprijs, kleine radio's verkopen ze nog voor geen 7 euro en anders zouden het die gratis pc zijn.

Van dat zuiger idee zou ik snel afstappen.
- duur
- moeilijk te realiseren
- maakt teveel lawaai

Ook zeg je dat die boxen uit mijn ontwerp kwetsbaar zouden zijn, hoe wil je anders geluid produceren?

Test trouwens uit wat het beste uit de boxen moet komen. Zet eens een stuk of 30 grappige teksten in winamp en dan op play. Wedden dat je na 10 minuten al gek wordt van de tekten. En een pauze duurt +/- 20 min.

Het idee van een radio is zeer goed, je zou de draaiknop aan de buitenkant kunnen zodat mensen die bij die prullenbak staan zelf hun zender kunnen kiezen. En een school plein met een stuk of 5 van die dingen zou ik echt wel vet hebben gevonden in mijn middelbareschool tijd.

Ik zou als ik jou was dit topic eens goed doorspitten voor goede argumenten. Jij moet stracks in een presenatie duidelijk kunnen aangeven waarom je voor bepaalde dingen hebt gekozen en niet voor het andere. Zo overtuig je de leraren om jou concept te laten maken. En dus ook extra geld krijgen voor het project (het hoeft niet besteed te worden aan schoonmaakkosten)

Wat ik net hierboven heb geschreven is hoe ik geleerd hebt om mijn concepten aan de man te brengen. En is dus ook hoe je stracks in het bedrijfsleven het bestuur moet kunnen overtuigen dat jouw manier de manier is. Dit is vanuitgaande van een presentatie, jij hoeft waarschijnlijk geen presentatie te geven maar het is altijd handig om dit soort dingen goed op papier te hebben zodat je goed weet waar je mee bezig bent.

Nou mijn laatste punt (voel me echt een oude lul om deze dingen te zeggen, en ik ben pas 20 :D ) : Ik snap dat je basis idee het "hollebollegijs" was dus met zuiger en een danku. Met dat idee ga je aan de slag. Nu komen ik en andere tweakers met andere ideenen aanzetten , radio,muziek,geen zuiger enz. Ik zou ook iets hebben van GVD dat wil ik helemaal niet. Ik wil GVD alleen een ding dat zuigt en iets zegt (en ik een vrouw die alleen zuigt :P). Ik zou goed nadenken wat anderen hebben gezegd (en misschien hier en daar wat mee doen) en toch doorgaan met wat jij als eerste instantie hebt verzonnen want DAT VINDT JIJ LEUK Je zit pas op je middelbareschool geniet ervan.

basta einde.

[ Voor 5% gewijzigd door dfr0st op 08-12-2002 01:59 . Reden: grove spelling fouten, zullen er vast nog meer inziten maar het is al 2 uur s'nachts ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00
de efteling hollebollegijs gebruikt een slakkenhuis ventilator als "stofzuiger" en het ding loopt continu

een gewone stofzuiger heeft een veel te kleine doorvoor voor dit project

en het starten van zo'n ventilator duurt 3-4 seconden (veel te lang dus) daarom continu

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Bestaan er naar iemand's weten zuigers die snel opstarten, en bv. slechts een harde rukwind geven?

(Sorry dat ik de oude topic weer open, maar het project is goedgekeurd en we zouden hem tegen mei moeten afhebben...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66200

hhahahah Ik heet Gijs! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66259

Moeten het zuigers zijn?? Misschien kan het ook met blazen... Ik weet het niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55168

Zeer leuk idee om zoiets te maken...

Maar ik zou toch voor de pc gaan aangezien je zelf zij dat dat geen probleem is (en zo'n ding kost dus ook niks). Je kunt er zoveel melodieen in zetten als je maar wil. Stukkie software erbij schrijven en je kunt beginnen. Je kunt zelfs ook statestieken bijhouden (wanneer er het meeste vuil weggegooit word, of het ding echt nut heeft)!!

Iets zelf in elkaar sleutelen is natuurlijk ook mogelijk, maar dan zit je altijd met 't probleem dat je aanpassingen (andere geluiden, etc...) waarschijnlijk niet zelf kunt doen.

p.s. als je een pc gebruikt, dan raad ik aan deze wel binnen neer te zetten (vochtige winterdagen vinden ze niet zo leuk)..

p.s. Als je nog een lichtsluis moet hebben, ik heb er nog wel een liggen!

Maar de behuizing... Bedrijven die van die kinderspeeltoestellen verkopen hebben mischien ook poppen, etc. die je buiten neer kunt zetten. Dan ben je snel klaar (niet goedkoop waarschijnlijk, maar wel deugdelijk en weerbestendig)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oohja... Waar je bij 't zuigsysteem op moet letten is dat je het gaas voor de zuiger een zeer grote oppervlakte geeft. Wanneer je dit een klein oppervlakte geeft heb je de kans dat het rooster na verloop van tijd vol gaat zitten. Hoe groter het oppervlak hoe minder hard er door het gaas gezogen word. Dit geeft dus ook weer minder kans op dichtslippen.

En wat mischien nog niet zo gek is is ff rekening houden met 10 liter water die ze erin zouden kunnen schudden als kattekwaad!! Zorg dat je elektronica zo gemaakt is dat deze geen water binnen kan krijgen.
Dit zou je af kunnen vangen door de pijp vanaf de "mond" naar de prullenbak een aantal keren in de lengterichting in te kunnen zagen. Als er dan water door de pijp komt dan zal dat al door de gleuven heen gesijpeld zijn voordat het in de prullenbak komt!!! Dit voorkomt dus een prullenbak die half vol water staat

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 55168 op 16-01-2003 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
super_haan: Euh... leuk om te weten? :P

Erik O: Je bedoelt zeker een blazer in omgekeerde richting, want anders bereik je het tegenovergestelde effect (Het vuil wordt er terug uit geblazen :D )

NoBrain: Je bent echt enorm bedankt (ook voor je mail BTW). Het idee ivm het water is idd erg goed, en zal ik zeker implementeren, idem voor de zuigkracht/m² van het gaas...

Ik heb intussen ook rondgevraagd en ik denk dat ik idd toch voor de PC ga, omdat we er toch in reserve hebben. Ik vrees wel dat de Gijs permanent buiten gaat moeten staan (we gaan hem proberen verankeren met Beton), maar ik dacht aan een soort betonnen/metalen beschermingsbox met daarin alle electronica. Deze doos wordt dan ook nog eens goed bevestigd aan het betonnen onderstuk waardoor niemand het ook kan meenemen...

Ik zal dit weekend proberen het volledige "dossier" te updaten en hier ff te plaatsen. (Heb het nog wel vrij druk met enkele andere dingen, maar ik ga er echt werk van maken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76044

Joske Pauwels schreef op 05 december 2002 @ 19:54:

Voor het bakje zou je een kluisje oid kunnen gebruiken.
Het figuur laat die kids lekker met krantenpapier en behanglijm knoeien, vinden ze prachtig en dan hebben ze ook meer zin om die troep erin te gooien.

ff editten moet ie natuurlijk niet buiten staan 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 76044 op 16-01-2003 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49360

Sine schreef op 08 december 2002 @ 03:36:
de efteling hollebollegijs gebruikt een slakkenhuis ventilator als "stofzuiger" en het ding loopt continu

een gewone stofzuiger heeft een veel te kleine doorvoor voor dit project

en het starten van zo'n ventilator duurt 3-4 seconden (veel te lang dus) daarom continu
of gebruik een oude cv ketel blower dit is ook vaak een slakhuis ventilator .
en veel zuiniger in verbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 49360 op 17-01-2003 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47835

Ik heb afgelopen zomer bij de efteling gewerkt, en ik moest dat die holle bolle gijs leegmaken een paar keer per dag, dus ik heb zo wel een beetje gezien hoe het zat.
er zit onder de buis die naar 'de buik' gaat zo'n oog die dat waarneemt, en er zit een soort van stofzuiger op aangesloten op de een of andere manier die er voor zorgt dat als er iets ingegooid werkt, het ook echt snel naar beneden ging.
De besturing van het oog was gewoon een klein zwart doosje, waarschijnlijk speciaal daarvoor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zou het wel zo simpel mogelijk houden, zo weinig mogelijk dingen die stuk kunnen (sensors etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Laatst online: 26-03-2024
Is dit niet een leuke stage opdracht voor een? HTSer ( elektrotechniek ?)

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66259

@Joske Pauwels:
Lijkt me wel ja. Zegmaar boven in de rand. Dat de fan oid de troep er in blaast. Andersom is ook leuk. Zie je het al voor je, gooi je een bananeschil in de prullenbak, krijg je hem met dubbele snelheid in je gezicht terug. Eet smakelijk, zolang het kan.
offtopic:
Ja mensen, de bananen zijn over een paar jaar uitgestorven...
Je bedoelt zeker een blazer in omgekeerde richting, want anders bereik je het tegenovergestelde effect (Het vuil wordt er terug uit geblazen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 07-05 10:12
Ik weet niet wat voor school het is, maar misschien is het een ideetje om per dag een ander melodietje oid in te doen, want elke dag hetzelfde daagt het ook niet meer uit om er wat in te gooien.
Tenminste, ik zou gek worden van de hele dag "dankjewel" te horen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Breakdown.658: Een kluis is idd geen slecht idee!

funky1: Daar zal ik eens achter horen, maybe van een eco-park ofzo?

Tr3nq: wow! Inside informatie! Daar had ik zelfs niet op durven hopen!

willempiet: tja, maar als je zo redeneert hou je uiteindelijk enkel nog een bak over...

DeoDupke: Als er iemand zich geroepen voelt om mee te helpen :)

Erik O: door de buis blazen is idd een leuk idee, maar gaat er aan de mondopening dan nog wel gezogen worden?

spokje: er zouden wekelijks nieuwe samples in komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je de Holle Bolle Gijs groot genoeg maakt dan kun je een normale schakelkast erin maken. Dus je moet dan eerst het grote luik open maken waar de prullebak achter staat en daar zit weer aan de zijkant een regelkast. Een kluis is niet waterdicht en zowiezo zeer onhandelbaar. Er zijn meer dan genoeg standaard schakelkasten voor elektronica, etc.... Deze zijn spatwaterdicht (waterdichte kasten bestaan er bijna geen, deze zou je onder water moeten kunnen hangen en dat is bijna niet te maken).

P.s. is het mogelijk om die pc op een netwerk aan te sluiten (je moet er toch spanning naartoe brengen, dus een netwerkkabel erbij leggen zal ook wel gaan denk ik)?? Je zou dan een soort van "Remote Administrator" programma erop kunnen zetten en zo vanaf het schoolnetwerk nieuwe samples in kunnen laden!. Dan hoef je niet door de kou naar buiten en kan de schakelkast dicht blijven (dat zal de pc heel erg kunnen waarderen!!!!!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 18:15
Het kan zijn dat het al gepasseerd is hoor, maar je hoeft echt geen PC op te offeren.
Die velleman module (in dit topic staat al een linkje) kan met een pulsje uit je optische oog werken.
Met zo'n afvalvertraging voor een toiletventilator, die de ventilator een tijdje nadat het licht uitging laat verderblazen kun je ook met een pulsje sturen, zodat hij het afval aanzuigt. Eventueel kan je ook een trappenhuisautomaat gebruiken.

Met een reflector en een optische sensor met twee maakcontacten, een velleman opname module en een trappenhuisautomaat of afvalvertraging (volgens het vermogen van je zuiger, desnoods met een extra relais) ben je er.
Misschien kan je nog de leerlingen laten meehelpen met de schakeling???

[ Voor 89% gewijzigd door naftebakje op 18-01-2003 17:34 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1 2 Laatste