Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Holle Bolle Gijs bouwen...

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Velleman heeft inderdaad zeer leuke kitjes met geluidmodules. Nadeel hiervan is dat het geluid erin geladen moet worden (je moet het geluid afspelen en opnemen met die Velleman kit). De plannen zijn om elke week weer andere nummers erin te zetten die random afgespeeld worden. Zo'n velleman kit is beperkt qua geheugen. Een cd kun je minimaal 1 uur wave files op kwijt. Als je nog eens gebruik maakt van MP3 dan kun je rustig 10x zoveel tellen (dit is natuurlijk dikke overkill, maar de mogelijkheid bestaat wel).
Het makkelijkste is een pc met een Cd-Rom speler. Om de week ff een andere cd erin leggen en 't werkt. Wie kan er nu geen cd bakken tegenwoordig.
Nog makkelijker zou het zijn als je die pc op het schoolnetwerk aan kunt sluiten. Dit blijkt jammergenoeg niet mogelijk te zijn:(.

Verwijderd

Een pc in dat ding is een mooi idee. Je kan dat optisch oog aan de LPT poort schakelen (pin 12 oid) en de aan en uit schakling van de stofzuiger kan je dan weer doen met een relais via pin 2. De software wil ik je graag mee helpen. Misschien een leuk idee om ook nog een status ledje er bij te zetten, die brand zolang er iets in het ook zit en eentje die brand zolang je een muziekje afspeelt. Ook zou je nog de muziek via een netwerk kunnen uploaden, Gewoon een netwerkkaartje in de pc en een femlae-female rj45 ding kopen en in het omhulsel steken. een netwerkkabel van pc naar umhulsel. En dan een netwerkkabel er in steken als je muziek wilt uploaden. Je kan natuurlijk input dat ding binnen laten gaan. Dingen als pc uit en zo kun je heel makkelijk doen via de lpt poort. Ook zou je kunnen meter hoe zwaar het afval is wat er in zit en dat op een lcd neerzetten. Of misschien meten tot waar het water in de waterbak zit. Een kraan op de waterbak zetten. Een buiten gebruiklamp voorals de bak vol zit?

Geweldig project!

• Joske Pauwels
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2016

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Hey, tnx Jeroen_Paul!
Ik heb op MSN al veel met NoBrain zitten overleggen, en hij heeft al vrij veel ervaring met sensoren en het verbinden ervan met de seriële poorten. Het probleem is dat we geen entwerkkabel tot de Gijs kunnen leggen, dus het idee voor de pc is zo:

Een 486 (of iets in die aard, dat expendable is...) met linux of FreeBSD erop (het mag niet veel trekken). Daarop de software die bij en inkomend signaal de zuiger gedurende enkele seconden activeert, en een geluidje afspeelt van de CDROM.

Het idee is dat ik iedere week een Rewritable maak met bv. 10 nieuwe WAV'jes erop (met altijd dezelfde filenames), en die CDROM vervang ik dan regelmatig.

We zouden dus vooral nog hulp nodig hebben bij het zoeke/maken van een goede Linux/FreeBSD configuratie, en iemand die weet hoe je software maakt die die geluidjes mee afspeelt. Het zou allemaal in de shel mogen gebeuren (er komt zelfs geen scherm aan die pc) maar het is de bedoeling dat wanneer je hem aanzet, de software vanzelf opstart en alles begint te lopen... Alles zou ook met de power button/voeding van de PC aan of af te zetten moeten zijn.

Ik ben van plan om er later maybe een aparte, specifiekere topic over te openen (over de software), maar iedereen die me ermee kan en wil helpen is natuurlijk al welkom!

Verwijderd

Je wil dus een zuiger maken waar een gaas voorgespannen is? En je zit op een middelbare school.
Mjah, over de hard en software weet ik nie zoveel, maar ik weet wel dat er zeker één of andere lolbroek rondloopt die daar een vol blikje cola in gooit(ik was vorig jaar nog zo een gast van de havo). Resultaat, een zuiger die cola drinkt. Dat is nie echt goed.
Mijn idee, draai de zuiger om en laat hem kort bij de ingang van het geheel naar binnen blazen. Dan krijg je een soort van onderdruk bij de mond en toch een zuigende werking, alleen hij is dan wat minder gevoelig voor vloeistof.

EDIT:
Srry, zie net dat er meerdere pages zijn en dat t probleem van vloeistof al was besproken. Anyway, ook een waterzuiger kan nie tegen cola. En als de zuiger sterk genoeg is om materiaal naar binnen te trekken lijkt mij ook dat ie sterk genoeg is om vloeistoffen omhogg te trekken. Dus niet alles zal langs het gaas omlaag avllen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 09:54 ]

Verwijderd

Er zit toch een groot verschil in een leeg chipszakje of de inhoud van een colablikje... Een chipszakje wil veel makkelijker vliegen dan cola. Waarschijnlijk zal het zowiezo al geen problemen geven omdat de cola allang beneden ligt voordat de zuiger hem weer op zou kunnen zuigen. En zowiezo moet het zuigoppervlak in de vuilnisbak redelijk groot gemaakt worden zodat rondvliegende chipszakjes niet meteen tegen het rooster aan gaan zitten en dus de zuigkracht negatief beinvloeden (hoe groter het zuigoppervlak in de vuilnisbak hoe beter). Cola krijgt helemaal geen kans meer in dat geval. En zoals je zij hadden we hier al een oplossing voor door gleuven in de aanvoerpijp te zagen zodat de cola er doorheen sijpelt voordat deze in de vuilnisbak terecht komt.
Je zou een drukverschil schakelaar over de ventilator kunnen zetten om te detecteren wanneer het rooster vol zit (of de prullebak helemaal tot over de rand vol), maar dat heeft weinig zin. Die zuiger gaat er niet door kapot als hij niet helemaal goed meer kan zuigen. Dus laat maar doordraaien. Na een tijdje weet je toch hoevaak je hem leeg moet maken.
Ff plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://a2.dnsq.org/Tweakers-net/vuilnisbak.GIF

We beginnen met de bruine cola die erin gegoten word. Deze sijpelt uit de buis door de ingezaagde luchtspleten (in de lengterichting van de buis, anders heb je meer kans op verstoppingen). Daarna blijft dus alleen de rommel met luchtstroom over. Rommel blijft in de vuilnisbak en lucht word door een zo groot mogelijk gaasoppervlak (blauw) weer naarbuiten gezogen.
Stel dat er cola toch in de prullenbak komt, dan heeft deze cola een flinke snelheid recht naar beneden. Wil deze cola de ventilator in komen dan zal hij onder het vallen een snelheid omhoog moeten krijgen wat je bijna niet voor elkaar krijgt(of je moet een ontzettend lompe ventilator gebruiken).

Verwijderd

Mjah, gelijk heb je. Maar zoals ik al zei had ik nie gezien dat er meerdere pages zijn. Mijn theorie is dan ook op de eerste posts gebaseerd(daar zit de zuiger volgens mij daar waar jij de inkepingen hebt gemaak).
Heb te snel ge re-plyed.

Verwijderd

waarom niet s-avonds laat naar de efteling een een holle bolle gijs kidnappen 8)

of ander id

iemand met strafwerk in de prullenbak stoppen met een mic die af en toe wat zegd! heb je gelijk 2 doeleinden >:)

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Leuk idee, maar in bepaalde landen is dit verboden :P
Als het nu voor in Afghanistan was ;)

Mr. Nitro: tnx voor de input, we zullen dat probleem iig zoveel mogelijk aandacht geven.

NoBrain: je bent weeral enorm bedankt, het idee v/d vuilbak die luchtdicht is op die manier is wel leuk, maar gaat alle rotzooi dan niet omhoog vliegen tegen het gaas?
Wa kunnen natuurlijk evt. dat oog dat jij me ging zenden bovenaan door de vuilbak laten schijnen, en zorgen dat er een ledje brand als het geblokkerd zit. Wanneer dit ledje dan permanent brandt zit de vuilbak vol!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-11 21:54
ik zie een probleempje met de cola, cola plakt, als je er dan daarna iets ingooit blijft het denk ik in de pijp plakken. Goed, je kan natuurlijk een paar keer per dag kijken of er iets inligt maar wie weet dat iemand hier een antwoord voor heeft dmv een of andere sensor ofzo >een "pijp-verstopt-sensor" net zoals je die gebruikt voor de zuiger. Die meet gewoon om de zoveel minuten of dat ding verstopt zit en geeft dan een optisch signaal en een geluidje, eventueel in een loopje zodat het duidelijk blijft.

Verwijderd

Je zou inderdaad een drukverschil sensor kunnen gebruiken die je over de ventilator monteerd. Bij een bepaalde onderdruk kun je dan constateren dat er iets niet in de haak is (of het rooster zit verstopt of de aanvoerbuis). Maar stel dat dat zo is, hoe wil je aan de persoon die dit moet oplossen een seintje geven?!! Stel dat je een storinglamp op de Holle Bolle Gijs zet, dan word 't mischien een kick voor de gebruikers om die lamp aan te krijgen. Ik zou er voor kiezen om niet moeilijk te doen en gewoon door te zuigen. Je kunt wel bijvoorbeeld een timer maken die maximaal 10 seconden zuigt ongeacht of hij de hele tijd iets in z'n mond ziet komen.

• Ryudo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-11 21:37

Ryudo

Daily dose~

ten eerste: een keileuk idee.

ten tweedde: ..... had het over een cd-rom die geluid afspeelt als de sensor iets registreerd. Is dit niet te langzaam? De cd moet eerst op toeren komen wil hij iets afspelen. snappie. Je kunt beter die geluidsbestanden op de hd van die pc zetten lijkt me zo en dan gewoon de bestanden koppelen aan een "soort van" mediaspeler. moet te maken zijn dacht ik zo met Visual basic?

Verwijderd

De rede dat er gedacht werd aan een cd-rom speler is dat op een of andere makkelijke manier de nummers in de Holle Bolle Gijs gezet moeten kunnen worden. Netwerk blijkt niet mogelijk te zijn, dus is cd-rom de meest makkelijke manier.
Maar je hebt wel gelijk met het op toeren komen.
Mischien is 't dan een beter idee om een knop te maken (uploadknop) die alle gegevens van de cd-rom naar de harde schijf copiert zodat je de cd-rom er weer uit kunt halen! De muziekbestanden zijn dan razend snel toegankelijk!

Het enige nadeel wat ik nog zie is dat de dichte kast waar de pc in zit afentoe open moet om dus bij de cd-rom te komen. Als het aan mij lag (het ligt dus niet aan de kat, want anders kocht ze wiskas) zou ik proberen de kast zoveel mogelijk dicht te laten (vocht kan zo niet de kast in komen). Ik zit me nu ineens te bedenken dat het mischien wel mogelijk is snel ff alles te uploaden naar de pc met behulp van een laptop die je ff aan de Holle Bolle Gijs prikt! Dan kun je de kast mooi dicht laten!! Weer een idee erbij:)..

Verwijderd

Wat betreft de cd die op toeren moet komen. Je kan ook een geluidsfragment zoals "Dankje wel" ofzo op hd zetten en dat altijd afspelen. In de tussentijd kan de cd op toeren komen en een random deuntje spelen.

Wat betreft de kast, een houten kastje heb je zo waterdicht als je er een waterwerende laag opverft. Ook deuren enzo zijn geen probleem met wat rubbers of siliconen kit. Spatwaterdicht en condens vrij bedoel ik dan.
Alleen, een kast die tegen water en vocht weerd, is die goed te koelen???
Daarvoor kun je wel een slang gebruiken buiten het kastje, die omlaag staat gericht(anders loopt het vocht erin) maar dan heb je toch een extra fan nodig denk ik. Maar als je dan toch zo'n extra fan pakt kun je in principe een wc-ventilator gebruiken. Die circuleert genoeg om ook vocht weg te halen. Moet je alleen weer een intake hebben. Iets in de trend van een rooster met iets van lucht doorlatend stof ervoor(tegen veel vocht als het regent ofzo).
Mjah, als het bruikbaar is of nie duidleijk zeg je het maar. Dan teken ik het wel eens ff uit ofzo. Helemaal dicht kan theoretisch dus wel maar is nie aan te raden als er een computer in komt.

• redsun
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-09 10:39

redsun

huh?

Waarom niet gewoon een verwisselbare hd gebruiken? :)

whoei!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 12:28
Omdat je dan nog steeds bij de kast moet zijn? We hebben het nu ook steeds over netwerkkabels ed he, waarom geen draadloze netwerkadapters, als je die ergens op een beurs voor weinig bij elkaar kunt krijgen heb je wel een ultiem gaaf sysyteem, de muziekjes kun je dan eventueel zelf door de leerlingen laten beoordelen waardoor je weet wat ze graag willen horen. De mogelijkheden zijn dan vrijwel eindeloos.

Het voordeel dan ook is dat je nooit aan de pc zelf hoeft te werken, behalve als het systeem het heeft begeven natuurlijk ;)

Verwijderd

Er loopt op GoT ook nog een inkoopactie van MP3 chips. Dan kun je je ram of HD gebruiken en er dan die chip op aansluiten. Dat moet toch ook goed werken lijkt me. Hier is die inkoopactie hij is nog open.

Verwijderd

Als je een hdd van plusminus twee gieg er in doet, kan er met gemak win95 of iets simpels op. Dan kun je heel makkleijk iets maken wat als je er een cd rom in doet, de hele cd rom naar een map op de hdd schrijf. Dan heb je het spin-up probleem weer opgelost. Deze upload actie kan je dan activeren met een knop. Of nog leuker, ik kom er nu pas op, dat ding gewoon via een schakelingmet de lpt poort te schakelen aan een buzzer/gsm. Dat je dan het ding kan opbellen en ophangen om dan een commando uit te voeren. Dus dat als je dat ding opbelt, het meteen een opdracht uitvoert. Je kan natuurlijk ook gewoon mobiel er op standby neerzetten en de micingang in de pc steken. Dan kun je op dezelfde manier alswaarop een tapestreamer werkt gegevens via die telefoon versturen. Gewoon simpele dingen, als een commando om de luidspreker te gebruiken. Dat zou wel grappig zijn, dt je naast de hollebollegijs staat, het nummer draait, een code intypt en dan door de luidsprekers een leraren kreet schalt.

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Ierlandfan: Idd, hij zal soms gereinigd moeten worden... daarom moet de buis op een eenvoudige manier met een stok ofzow ontstopt kunnen worden. En af en toe ee,n paar liter white spirit ofsow erdoor jagen tegen de cola ;)

NoBrain: druksensor maakt het idd al veel ingewikkelder..

xpBox: tja, das idd een prob met die cdrom... maybe toch eens zien voor Wlan...

Mr Nitro: Da's ook een idee. Koeling: zou dat niet opgelosd worden als de "box" groot genoeg is? Het wordt geen overgeclockte athlon he, eerder een oude 486...

redsun: zoals gezegd, dan blijft het probleem...

djluc: idd, wlan zou toch de beste oplossing zijn...

bliksem: maar hoe bedoel je dat precies? Een pc kan toch ook mp3 afspelen???

Jeroen_Paul: we zouden het met linux of FreeBSD proberen. Trekt minder veel en is betrouwbaarder. Het idee met de GSM is wel leuk gevonden, maar lijkt me erg duur en technisch moeilijk te verwezelijken. Dan kunnen we voor dat geld beter WLAN doen...

Tnx voor de input iedereen! post al jullie bemerkingen, tips, etc aub verder!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-11 21:54
Het ging toch om een middelbare school?

Idee: Holle Bolle Gijs (ontwerp+maken van het fysieke deel) leerlingproject voor handvaardigheid. Jij stelt het ontwerp op en de materialen en laat hun bouwen

Computergedeelte hardware: leerlingprojectje natuurkunde/electronica of hoe dat heet in 2e fase. Ik bedacht met ineens dat conrad volgens mij ook wel I/O kaartjes verkoopt voor de computer, kun je simpel van alles en nog wat mee regelen en aansturen.

Computer sofwaregedeelte: informatica? (niet het programmeren maar meer het inregelen en zorgen dat het werkt zoals het moet werken)

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Voor de duidelijkheid: ik ben zelf student! Het is een initiatief dat van de leerlingen uit gaat (leerlingenraad).

Het is een algemene (niet technische) school, dus veel zullen de leerlignen er niet van bakken. Ik heb wel een werkgroep met de meest technisch aangelegde leerlingen opgericht, en wij zouden het dan samen uitvoeren...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 20:59:
ow ehh ik weet dat er in belgie 1 heel groot speelgoedketen is... kan alleen niet op de naam komen :)
top1toys

Verwijderd

Ik zit nu in 4 VWO, op de middelbare school dus. en ik weet uit ervaring zeker dat er altijd een paar leerlingen zijn die alles zullen proberen om dat ding kapot te maken. daar hebben ze dan lol aan ofzo.

ik zag het al eerder voorbijkomen, maar zeker zo rond oud en nieuw wordt het leuk. patroontje erin en boem, weg prullebak.

je kunt em natuurlijk heel stevig maken. zoals gewapend beton ofzo :) of staal....

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Denk ik te makkelijk, of kan je voor dat CD-rom probleem niet een soort van "autorun-kopieerfunctie" maken?
Als hij stopt met druk zoemen, is alles gekopieerd, en kan de cd er weer uit...

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Pagina: 1 2 Laatste