Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopend...
Ik had wel gekeken en een paar fans aangeklikt op perfect systems maar dat waren s3 en s4. Maar de Noiseblocker S2 is idd beter dan de papst en de artic tc1! Maar de artic tc1 is temperatuur geregeld en die Noiseblocker S2 niet. Dus ik moet nog bekijken wat ik ga doen.MichielioZ schreef op 10 December 2002 @ 16:46:
Ik heb de topic ff helemaal bekeken en ik zie dat ie zelf begon over Papst fannetjes en er daarna nog Arctics enzo tegenaan werden gegooid...
Ik weet niet meer wie, maar iemand had een link naar perfect-systems.nl gedaan en als je daar echt even alles nakijkt, dan moet je toch echt uitkomen op de NoiseBlocker fans...
Deze geven namelijk (soms veel) meer luchtstroom bij dezelfde hoeveelheid geluid als de Papstjes + ze zijn nog veel goedkoper ook !!
Als ik de topic-starter was zou ik daar toch echt evene naar kijken...
Bedankt voor je info.
Nog een vraagje. Als ik de voedingfan wil vervangen door een Noiseblocker S2. Hoe doe ik dat? Zit er in de voeding ook zo'n aansluiting voor de fan? Of moet ik gaan solderen?
Of gewoon de connectors gebruiken op je moederbord. Op perfect-systems vind je trouwens ook zo'n regelbare noise blocker.
Nog wat.. Zou een rheobus niks voor jou zijn?
Waarom zou een kroonsteentje handig zijn? Voor de fans? Ik heb toch zo'n 1x 3pin molex naar 2x 3pin molex?Jupiler schreef op 10 December 2002 @ 17:02:
Ik denk dat een kroonsteentje wel handig zou zijn in jouw geval
Of gewoon de connectors gebruiken op je moederbord. Op perfect-systems vind je trouwens ook zo'n regelbare noise blocker.
Nog wat.. Zou een rheobus niks voor jou zijn?
Kan jij mij de link geven van de regelbare noise blocker?
Wat is een rheobus?
Die NoiseBlockers kan je toch zelf wel vinden op www.perfect-systems.nl?
[ Voor 29% gewijzigd door jfeelders op 11-12-2002 19:58 ]

Geen zin/tijd/geld om 'm zelf te bouwen
/me Off-topicJupiler schreef op 11 December 2002 @ 20:02:
Deze rheobus zit sinds kort in m'n systeem:
Ook ik behoor tot de categorie "lui" en schafte zo'n ding aan. Maar.... ik ontving er geen boormal bij dus moest maar gokken (en gokte een paar mm mis).
Mailen naar de leverancier en de maker van het prima werkende stukje techniek gaf totaal geen resultaat. Geen reactie ooit terug gehad (beiden 4 x gemailed).
/me Je voelt de vraag zeker al aankomen.... zou je de boormal op ware grote kunnen natekenen en aan mij mailen? Had hier ooit eens een topic over maar er kwam geen positief resultaat uit.
/me on-topic
N.a.v. van dit topic nog maar eens een keer gekeken naar mijn eigen systeem.
Omdat mijn Chieftec kast aan de binnenzijde al volledig met KURK was bekleed en de ruimten die bovenin nog vrij waren met eierdozen-schuimrubber waren opgevuld had ik niet veel goedkope mogelijkheden meer.
De vandaag gedane aanschaf van 2 x WD 1200BB scheelde enorm t.o.v. de 3 Maxtors die ik had en niet alleen qua geluid maar zeker ook de temperatuur. Omdat ik toch bezig was heb ik de uitneembare brackets wat extra stijf vastgezet door wat kurkresten aan de zijden er tussen te proppen. Dit omdat er voordien toch wat resonantie was.
Hierdoor konden 2 van de 3 fans aan de achterzijde uit blijven en doet 1 Papst van 80 mm niet hoorbaar het werk samen met de nog steeds hoorbare voeding. De intake is ongewijzigd en bestaat uit 2 identiek aan de andere 80 mm Papstfans. De vervallen fans heb ik er zojuist uitgehaald en in de houders wat resten schuimrubber gepropt. Het rooster boven de voeding is ook nog eens met kurk bekleed.
De enige openingen zijn nu nog bij de 2 fans/intakes aan het front, de fan/outtake aan de achterzijde en de fan/voeding.
Die laatste is de enige die je nog hoort dus die gaat er binnenkort ook aan geloven. Hoe weet ik nog niet maar in de search staat dat vast wel. Misschien dat het scheelt als ik eerst het roostertje eruit knip en vervang door een fan-guard.
De temperatuur is t.o.v. van de specs zoals die online staan vrijwel ongewijzigd. Plus een graad of 3 is toch redelijk?
ARME AOW’er
Nu snap ik het. Hij bedoelde voeding. Toch?jfeelders schreef op 11 december 2002 @ 19:57:
Rheobus volgens Virtual-Hideout...
Die NoiseBlockers kan je toch zelf wel vinden op www.perfect-systems.nl?
Maar kan ik niet gewoon de voeding fan vervangen door een artic TC1 of noiseblocker fan? Moet kunnen. Weet niemand hoe je zoiets moet doen? Solderen of gaat dat gewoon via een molex stekker?
in de winkel rade ze me dat zelfs aan dus zou wel moeten kunnen. gewoon eff goed kijken en ik dan dat het wel vanzelf sprekend is hoe je dat kan aansluiten.Freehumor schreef op 11 december 2002 @ 21:12:
[...]
Nu snap ik het. Hij bedoelde voeding. Toch?
Maar kan ik niet gewoon de voeding fan vervangen door een artic TC1 of noiseblocker fan? Moet kunnen. Weet niemand hoe je zoiets moet doen? Solderen of gaat dat gewoon via een molex stekker?
Ik heb trouwens ook de deksel van de voeding afgehaald. Hierdoor verbeterde de airflow dusdanig dat ik de fans evt. ook op 5V kunnen draaien... Gewoon draadjes doorknippen en zelf via fanbus laten lopen. Maar je nieuwe draadjes weer vastsolderen op de oude plaats of via Molex laten lopen kan natuurlijk ook... Ik hou van wat meer controle, vandaar de fanbus.
1) in je "boodschappenlijstje" zag ik twee tubes arctic silver3. een normaal mens kan daar ongeveer 60 cpu's mee insmeren. tip: koop er één, dan heb je de komende paar jaar echt genoeg aan.
2) helemaal in het begin wees je het swiftech mxc462 van de hand, omdat deze meer weegt dan de door AMD aangeraden mx van 300gram. mag ik je erop wijzen dat je deze heatsink bevestigd dmv. de vier gaten om je socket, waardoor dat ding rotsvast komt te zitten? ik zag net zelfs op de swiftech site dat ze een pc met die koeler van drie hoog naar beneden gooiden, en dat de heatsink keurig op zn plek bleef. wellicht propaganda van swiftech, maar feit blijft dat die gaten rond je socket errug stevig zijn.
3) de psu-fan is rechtstreeks verbonden met de psu. je kunt gewoon de draadjes doorknippen en de nieuwe fan verbinden, hetzij solderen, hetzij met kroonsteen, al naar gelang je motivatie en soldeerkwaliteiten
succes !
edit: nummer 3 toegevoegd.
[ Voor 18% gewijzigd door reiker op 13-12-2002 15:18 ]
Zo gezegd, zo gedaan.
Hmm, hij zit nog niet in m'n PC, maar ik verwacht 'm elk momentGuardianAngel schreef op 11 December 2002 @ 20:46:
[...]
/me Off-topic
Ook ik behoor tot de categorie "lui" en schafte zo'n ding aan. Maar.... ik ontving er geen boormal bij dus moest maar gokken (en gokte een paar mm mis).
Mailen naar de leverancier en de maker van het prima werkende stukje techniek gaf totaal geen resultaat. Geen reactie ooit terug gehad (beiden 4 x gemailed).
Maar je moet toch niet boren ofzo?? Hij past in een 5.25 inch bay.
Bedankt voor je hulp volle informatie. Nu zit ik weer met een probleem. Doe ik een swiftech mxc462 of doe ik een artic cooler? Daar moet ik nog over nadenken.reiker schreef op 13 December 2002 @ 15:16:
Freehumor, ff een paar opmerkingen.
1) in je "boodschappenlijstje" zag ik twee tubes arctic silver3. een normaal mens kan daar ongeveer 60 cpu's mee insmeren. tip: koop er één, dan heb je de komende paar jaar echt genoeg aan.
2) helemaal in het begin wees je het swiftech mxc462 van de hand, omdat deze meer weegt dan de door AMD aangeraden mx van 300gram. mag ik je erop wijzen dat je deze heatsink bevestigd dmv. de vier gaten om je socket, waardoor dat ding rotsvast komt te zitten? ik zag net zelfs op de swiftech site dat ze een pc met die koeler van drie hoog naar beneden gooiden, en dat de heatsink keurig op zn plek bleef. wellicht propaganda van swiftech, maar feit blijft dat die gaten rond je socket errug stevig zijn.
3) de psu-fan is rechtstreeks verbonden met de psu. je kunt gewoon de draadjes doorknippen en de nieuwe fan verbinden, hetzij solderen, hetzij met kroonsteen, al naar gelang je motivatie en soldeerkwaliteiten
succes !
edit: nummer 3 toegevoegd.
Artic Silver moet ik ook mijn gpu mee doen toch? Of heb ik ook aan 1 tube genoeg. Scheelt mij weer wat geld.
Super bedankt voor je informatie.
Ik zou iig de MXC462 nemen, en daarop een Papst, of een Zalman FB123. De Arctic is niet zó goed.
Verwijderd
Voordat je over gaat tot kopen. Als ik jou was zou ik dit topic in de gaten houdenFreehumor schreef op 08 december 2002 @ 19:09:
Tot nu toe heb ik dit systeem samengesteld met behulp van jullie:
Arctic Super Silent PRO TC (Athlon/P3 - 2,3 GHz) € 15,65
Case FAN (80 x 25) Arctic Cooling TC-1 € 11,47
Chieftec DA-01BD Zwart (Zonder Voeding - ATX Big) € 93,39
Rounded FDD Cable - 75 cm - Silver met Afscherming € 6,47
Rounded HDD Cable - 90 cm - Silver met Afscherming € 17,52
Zalman ZM80A-HP € 37,65
Cooling Pasta Arctic Silver 3 Compound (3 gr.) € 7,95
Cooling Pasta Arctic Silver 3 Compound (3 gr.) € 7,95
Case FAN Grill 80 mm € 1,19
Chieftec Zijpaneel met Window-Kit (DA-01BD Zwart) € 49,29
Kabel: Y-Kabel (3 PIN naar 2x 3 PIN) € 2,67
Totaal € 323,03
In de voeding doe ik dan die Arctic Cooling TC-1.
In totaal heb ik hele mooie stille kast.
Iemand nog iedeën. En denken jullie dat die kleine koeler op mijn moederbord meer lawaai maakt dan het hele systeem bij elkaar (- die mobofan)? Want anders moet ik die ook vervangen.
Als ik s'avond ga downloaden en voor de rest niks. Dan gaan de temp natuurlijk naar beneden.
- 10dB voor CPUkoeler
- 13dB voor elke fan, totaal dus 19dB
- hd's, geen flauw idee hoeveel herrie die dingen maken. Maar ik ga ze onderin zetten en noppentapijt gaat erom heen.
Niet echt veel kabaal dus.
[rml][ IA] intresse peiling Swiftech MCX 462 +[/rml]
Daar wordt binnenkort een IA gehouden met alle spullen die jij hebt uitgezocht en het aller belangrijkste voor veel minder geld
offtopic: Blafhert, volgens mij ga jij goeie zaken doen in dat topic
Zo gezegd, zo gedaan.
Verwijderd
Dank je. We zullen je van harte welkom heten in de IA.reiker schreef op 13 December 2002 @ 19:57:
juist, mijn volgende stap zou inderdaad zijn dat topic aan te bevelen
offtopic: Blafhert, volgens mij ga jij goeie zaken doen in dat topicik check nog even mijn financiële middelen en materiele noodzaak om mee te doen
Verwijderd
Misschien heb je aan deze info wel of niet iets, aan jou de keus
Ik heb:
XP 1700+
Chieftec DX-01BD
52x LG
Zallman CNPS6000-CU
Noisecontrol dempingsmatten, speciaal voor Chieftec kasten
3x Antec 80mm Casefans
1x Sunon 80mm Casefan
De 92mm van de zallman zuigt de lucht weg, dus blaast er niet op.
De fans draaien allemaal op 5v (molexjes veranderd
Originele chieftec voeding (340w) met originele fan@12v.
Het enige wat ik hoor is wat lucht stromen.
Mijn HD heb ik ook "bedekt" met wat strips van dat pakket. Ik had nml. 1 3,5" over en 2 5,25", die heb ik op mn hd geplakt, resp. op de voorkant en op de bovenkant.
Ik hoor dus echt bijna niks, alleen het opspinnen van m'n HD. Als ik de pc aanzet twijfel ik af en toe of ie wel aanstaat
Temps:
Idle: 57c
Stressed: 69,6
HD: 42c~47c, variabel.
Case: 28c
Ben echt tevreden zo, systeem draait super en superstil!
Hoop dat je er iets aan hebt.
Alles bij elkaar koste me dit, zalman+matjes+fan's 30+50+0(30 euro in de winkel, had ze voor niks)=110 euro. Fans kunnen ook wel goedkoper
Kan wel stil zijn, maar wat Jupiler ook zegt: die temps zijn wel erguh hoog, voor mij te hoog.Jupiler schreef op 13 december 2002 @ 21:00:
Damn, dat zijn wel erg hoge temps hoor!
[ Voor 3% gewijzigd door Steve op 13-12-2002 21:08 ]
Verwijderd
En hoge temps? Een amd gaat tot 90c, ik heb nergens last van, werk veel met photoshop, 3ds max, gamen, nergens last van
En ga nou niet zeggen van waarom heb je dan geen p4
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2002 21:22 ]
Deze voeding zou redelijk stil zijn (33db) maar valt me nogal tegen, dus doe er je voordeel mee
Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com
Verwijderd
Ik heb een ook een Q-Tec, maar dan een 350 watt Low-noise.Lord of the Pentium schreef op 14 December 2002 @ 18:37:
Ik heb een Q-Tec 400watt voeding (dual fan) ik heb er gelijk maar 1 fan uitgesloopt, maar nog hoor ik dat ding goed als ik hem in de kast zet. Als ik hem in m'n hand houd hoor ik hem haast niet meer. Iets resoneert dus. Zijn dempingsmatten iets voor mij ?
Deze voeding zou redelijk stil zijn (33db) maar valt me nogal tegen, dus doe er je voordeel mee
En hij is idd ook stil (heeft 1 temp gestuurde fan).
Argh, ik wilde ook die low noise ook kopenVerwijderd schreef op 15 december 2002 @ 15:13:
[...]
Ik heb een ook een Q-Tec, maar dan een 350 watt Low-noise.
En hij is idd ook stil (heeft 1 temp gestuurde fan).
www.silentpc.nl
Als je je comp echt stil wil hebben, moet je niet veel letten op koeling. Mijn AthlonXP zit op 65 graden maar werkt zonder probleem. Ik heb ook maar twee fans in mijn kast, een voor de proc en een voor de voeding. Belangrijkste vind ik zelf is de harde schijf stil maken mbv een silentdrive.
Trouwens, kijk ff op die link. Een nieuwe fan met 19CFM en maar 11db???? woah
Zelfs al draait je PC stabiel, nog vind ik 65°C te veel... Geef toe dat het wel erg veel is als je weet dat hij bijna de helft lager kan met betere koeling.
Wat voor voeding heb je dan ? (ja ik heb een voeding obsessie ofzolazygun schreef op 15 December 2002 @ 21:03:
Stille pc? Makkelijk.
www.silentpc.nl
Als je je comp echt stil wil hebben, moet je niet veel letten op koeling. Mijn AthlonXP zit op 65 graden maar werkt zonder probleem. Ik heb ook maar twee fans in mijn kast, een voor de proc en een voor de voeding. Belangrijkste vind ik zelf is de harde schijf stil maken mbv een silentdrive.
Trouwens, kijk ff op die link. Een nieuwe fan met 19CFM en maar 11db???? woah
Ik hoor nogal wat opmerkingen over fans met een goede CFM/Db verhouding. Mag ik even zeggen dat dit voornamelijk komt door het RPM dat de fan draait? Papst en dat soort fans draaien gewoon lagere RPM`s, vandaar dat ze nogal stil zijnJupiler schreef op 15 December 2002 @ 21:37:
19 CFM is echt niet veel hoor.
Zelfs al draait je PC stabiel, nog vind ik 65°C te veel... Geef toe dat het wel erg veel is als je weet dat hij bijna de helft lager kan met betere koeling.
Maar veel gasten hier zeggen dat ze de fans alsnog op 7volt zetten. Dan gaat de max CFM niet op. En echt, je merkt er helemaal niks van of een fan nou 2 CFM meer of minder verplaatst... Als er maar lucht wordt verplaatst.
Nee volgens mij kan je veel beter een normale fan (ik heb Enermax) in zetten en deze met een fanbus regelen. Dan kan je zelf regelen wanneer je xtra cooling of juist stilte wilt hebben.
Mijn eerste casemod waren een paar extra fans, dus eenhoop extra Db`s. Tijdens het surfen ergerde ik me groen en geel aan dat pokke geluid, dus zette de fans lekker laag (zijn adjustible fans) Maar tijdens games heb je weer koeling nodig en hoor je de fans door het geluid toch niet.
Het eerste wat ik deed om de Db`s te sussen was me hele case met noppenplaat bekleden.
Dit had een gunstig effect, maar nog niet genoeg naar mijn zin. Heb toen besloten een fanbus te ontwerpen waarmee ik al me fans perfect mee controleren. Ik kwam tot de volgende conclusie:
- Schakelaar aan/uit om onnodige fans tijdens het surfen uit te zetten
- Een potmeter om het voltage, en dus de RPM en Db`s, traploos te regelen
- Een LED die de status van de fan aan geeft.
En dit is er van gekomen:
Link naar mijn topic met meer pics & uitleg over de montage.
Ik heb hem nou enkele maanden en ik moet zeggen, het is ideaal... Stil wanneer ik surf, en koel wanneer ik game. Wat wil een mens nou nog meer...
(Overigens, de fans waren de enige fans in mijn case die herrie maken. HD, VGA en Proc zijn als stil door de noppenplaat.)
Succes ermee!
Use the Search Luke...
Ik had altijd al een hele stille voeding, van Silentsystems meen ik. De voeding is echt muisstil (zelfs met je oor er tegenaan moet je goed luisteren wil je horen dat ie wat doet), maar geeft ook weinig airflow. Gelukkig heb ik dat dus ook niet nodig in mijn kast. Verder heb ik vorige week mijn IBM 46 gb 7200t schijf vervangen door een Seagate Barracuda V 80gb, wat ook weer een enorme vooruitgang qua stilte was. Het enige wat nu nog echt hoorbaar herrie maakte was de originele Intel cooler op mijn P3 550 (die op 633 mhz draait). Daar zit sinds vandaag een low-speed Molex cooler (gekocht via www.silentpc.nl) op en ook die is echt zeer geluidsarm. Andere geluids producerende onderdelen heb ik niet in mijn pc (afgezien van de dvd drive en de cd brander, maar aangezien ik die maar af en toe gebruik, tellen die even niet mee) en ik moet zeggen: ik ben vooralsnog heel tevreden met het resultaat. Ter vergelijking: mijn Gamecube maakt nu meer herrie dan m'n pc
Bij het aanschaffen van de behuizing van m'n pc heb ik niet zozeer op het geluid maar meer op het design gelet, vandaar dat ik daarvoor een Colorcase noblesse in dark gray uitvoering heb gekocht, misschien dat ik ooit nog een keer de binnenkant daarvan wil bekleden met geluidsdempende materialen, maar ik betwijfel of dat met het huidige geluidsniveau van mijn pc nog toegevoegde waarde zal hebben.
Al met al heb ik nu een pc die wel gezien maar niet gehoord mag worden >:)!