stille pc: koeling, kast, voeding, kastmatten

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 480 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Freehumor
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 15:31
Tweakers,

Mijn idee:
een redelijk stille computer neer te zetten (minder dan 20 dB liefst), maar wel een goed gekoelde en mooie pc. Het probleem is: ik weet niet wat ik moet nemen, en ik wil graag jullie advies. Ik heb nu temps rond de 37C idle en stressed 43C

Ik koop er nog een hd bij en die wil ik op raid zetten. Ik heb 2 aansluitingen op mijn moederbord voor raid en 2 voor ide. Hoeveel kabels heb ik dan nodig? 2 of 3?

Systeem:
Hier kunnen jullie mijn systeem vinden. (klikbaar)

Voeding keuze:
Ik zat zelf te denken aan de:
Zalman 300 Watt (ZM300A-APF) 20db € 88,-
Misschien weten jullie een betere en stillere.

Kast keuze:
Chieftec DA-01BD Zwart (Zonder Voeding - ATX Big) € 100,00
Of weten jullie nog een mooie bigtower rond de € 100,00?

Cpu koeler keuze:
Zalman CNPS5005CU, 20dB € 42,- (eigenlijk te zwaar)
Zalman CNPS5005AL, 20dB € 40,-
Zalman CNPS5100-AlCu, 20dB € 39,-
Zalman CNPS5100CU, 20dB € 45,- (eigenlijk te zwaar)

Welke raden jullie mij aan en maakt het gewicht echt uit?

Kastfan keuze:
Case FAN (80 x 25) Papst 8412 N/2GML,45 m³/h, 19dB € 15,34
Of is er nog een beter fan <20dB?

Northbridge koeling keuze:
Zalman ZM-NB32, geen geluid, prijs? verkoop?
Zalman ZM-NB32J, geen geluid, € 5,84

Welke raden jullie mij aan?

Vga koeling keuze:
Ik weet niet of die past op mijn Geforce 4 Ti4400:
Zalman ZM80A-HP rond de € 36,-

Overige:
Ronde IDE kabels 60cm:
2x of 3x Rounded HDD Cable - 60 cm - Silver met Afscherming € 16,21
is 60cm wel langgenoeg in een bigtower?

Kast matten en window:
Chieftec Zijpaneel met Window-Kit (DA-01BD Zwart) € 49,29
Klax Geluidsreductiematten voor Chieftec Bigtowers € 59,-

Hoeveel fans: wil er 4 nemen of is dat te veel?
Koel pasta:Arctic Silver III Koelpasta € 7,-

ps: prijs inclusief btw en verzendkosten en ik koop er nog een hd bij.

Of zijn sommige dingen overbodig zoals stille voeding en geluidsreductiematten?

[ Voor 4% gewijzigd door Freehumor op 05-12-2002 15:23 ]

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik weet het niet, maar als ik een stille pc zou willen bouwen, dan zou ik er zo min mogelijk fans in bouwen. Dus ik denk dat vier casefans misschien wat veel is? :?

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 21:40
Muse schreef op 05 december 2002 @ 15:24:
Ik weet het niet, maar als ik een stille pc zou willen bouwen, dan zou ik er zo min mogelijk fans in bouwen. Dus ik denk dat vier casefans misschien wat veel is? :?
pcies, en ik zou zoveel mogelijk coolers vervangen door heatpipes, maar ik weet niet of dat lukt met een XP en een GF4.

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Verwijderd

Zet er ook ff een totaalprijs bij. Dan hoeven wij niet onze rekenmachine te pakken :)

Je gaat wel veel geld uitgeven. Misschien aan waterkoeling denken?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 15:31 ]

Verwijderd

kan je beter geen waterkoeling kopen ofzo dan al deze spullen dan heb je gelijk een stille pc toch ? :?

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Zet die casefan's maar op 7 volt, dat scheelt weer geluid :)

Fan's op 7 volt zetten --> zie search

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Odin

¯¯¯¯¯

Watercooling is stil, geeft goede temps (en dus ruimte om evt. te OCen) en kan weinig kosten.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:07
Ik kreeg van freezinghardware een 60cm rounded floppy kado, in mij situatie is deze te kort.
Ik heb een Asus A7V333 en een big tower. Bij dit Asus bord zit de FDD connector bijna onderaan, in mijn kast zit de floppy drive helemaal boven in... kom denk 15cm te kort.

Iedere kast is anders, ligt er allemaal net aan waar je drives zitten?

Ik heb voor mijn kast nu 1 straks 2 Papst 4412F/2GL's zitten. Ze zijn 120 x 120 x 25 mm groot en maken 26 Db. Als ik mijn oor er tegen leg hoor ik ze wel draaien maar anders niet.
Mijn HDD maakt al meer herry dan deze fan.

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
die zalman dingen zijn op hun laagste stand idd heel erg stil, maar koelen dan ook niet zo fantastisch. Beter (duurder) alternatief is een goede heatsink zoals de Alpha 8045 of Swiftech MX-472. Combineer deze met een stille fan, eventueel zelfs op 7 volt, en je hebt goede stille koeling. Helaas wel prijzig.

4 casefans is erg veel voor een stille kast, 2 is vaak al ruim genoeg. Meer fans laten de temp dan niet veel verder meer dalen.

• enriqueeeee
  • Laatst online: 03-01 21:02

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

misschien kun je zelf een kast bouwen met plexiglas of iets met dubbel glas is heel stil :)

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
enriqueeeee schreef op 05 december 2002 @ 15:47:
of iets met dubbel glas is heel stil :)
Dat zou wel heel erg mooi zijn. Dubbelglas voor je pc. Alleen hoe wil je dat ooit gaan bevestigen?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-01 11:20

Shuriken

Life is all about priorities

dubbelglas? :S beetje zwaar niet?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• TweakerNummer
  • Niet online
[update]Oops ik had niet naar de link gekeken.

Het gewicht maakt niet zo uit alleen als je je PC gaat verplaatsen kan de CPU breken (niet doen dus).

Ik heb zelf een Zalman CNPS 5100 CU en die maakt teveel lawaai. Er zit namelijk een 60 MM fan op. Zelfs op de laagste snelheid stand werd ik gek van het lawaai. Daar heb ik een 80 MM fan opgezet (met ijzerdraad vastgezet) en die draait op 5 volt (is erg stil). Die koelt een XP 2000+ CPU die op 100 MHz FSB loopt (dus eigenlijk een AMD XP 1500+). De VCore is omlaag gegaan naar 1.35 volt en het systeem draait full load op 45 graden (38 idle).

Er zijn papst 12 DB case-fans op de markt die kan je overwegen.

Waterkoeling is wel interessant maar denk eraan dat de radiator in zo'n systeem ook gekoeld moet worden met fans (dat maakt ook geluid en bij de demo systemen vind ik dit meestal tegenvallen).

[ Voor 23% gewijzigd door TweakerNummer op 05-12-2002 16:14 ]

• Muse
  • Niet online
MoZe schreef op 05 December 2002 @ 15:27:
[...]

pcies, en ik zou zoveel mogelijk coolers vervangen door heatpipes, maar ik weet niet of dat lukt met een XP en een GF4.
Die Heatpipe van Zalman, de ZM80A-HP is gemaakt voor een GF4 en die koelt ook afdoende. Zeker als je een goede airflow in je kast hebt.
En staat ook zeer mooi in je kast als een window hebt :9~
Die Airflow is trouwens ook met 2 casefans@5V te bereiken. Eéntje laag voorin en de tweede hoog achterin of bovenop de kast. Dat moet voldoende zijn denk ik. En anders kun je ze nog op 7V zetten, dat is ook heel erg stil.
Ik zag dat je 120mm Fans had, die kunnen met een laag toerental toch nog veel lucht verplaatsen, dus ik denk dat dat wel moet lukken op deze manier.

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik heb sinds vandaag een Spire WhisperRock III bij een winkel (zie pricewatch :)) voor 11 euro gekocht en 6,50 verzendkosten. Ik was een ThermalTake DragonOrb III gewend, maar wat is dit een openbaring.....wat een rust.....wat een stilte. Echt een aanrader. Zoooo stil

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Silentpuma
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Die isolatie matten kan je voor een tientje bij je lokale doe-het-zelf zaak halen, krijg je meer dan je nodig hebt en werkt erg goed :) Scheelde bij mij ook heel wat decibels.

Verder zou ik er idd niet teveel fans in zetten, want dat scheelt enorm in Db. Zet die fans ook goed vast met wat rubber ertussen ofzo, want er bestaat niets irritanters dan een resonerende fan...
En tja, een baybus met potmeters zou ook wel handig zijn denk... kan je zelf instellen hoe zacht het moet en als je veel koeling nodig hebt (games, videobewerken) zet je ze gewoon wat harder ;) (echt ideaal, heb ik ook :*D)
Geen waterkoeling nemen hoor! Oke, het koelt goed, maar voor die paar graden minder ga je toch geen ~250 pleuro`s neerleggen?? Een fan op 7 volt is even stil..

Use the Search Luke...

• Bertus | IA
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-03-2009

Bertus | IA

member of pienie

(jarig!)
De zallman ZM80 kan ik je zeker aanraden, koelt lekker en geen herrieschopper meer in de kast, bij mij was het altijd de GPU fan die de meeste herrie maakte.
Let wel op de garantie want die ben je kwijt!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

hoeveel kabels je nodig hebt voor je kast?? ik weet niet hoeveel je er hebt

als je dus die 2 harde schijven (neem aan dat je 2 dezelfde hebt) in raid0 zet dan heb je 2 kabels nodig (per harddisk een aparte kabel)

als je verder geen harddisks hebt kan je dus overwegen je dvd speler en brander aan hun aparte ide aansluiting te hangen.. dit kan in sommige gevallen weer wat snelheid boeken.

in totaal zou ik dus voor 4 kabels gaan :)

die kast keuze vind ik prima.. kheb m nu zelf ook een weekje binnen

die papst 2gml fans zijn ook een prima keuze.. ik maak altijd wat knopjes op de kast om fans te schakelen tussen 7 en 12 volt maar dat is bij deze fans al nauwelijks nodig.. je hoort ze pas als je je oor er naast legt en dan draaien ze op 12 volt (uiteraard wel minder toeren dan de meeste andere fans)

je moet echter niet denken dat je systeem minder dan 20 db gaat maken omdat alle componenten die je gebruikt onder de 20 db blijven! alles tezamen kan je er nog wel wat db bij optellen... 5 fans die allemaal maar 20 db doen klinken allemaal tegelijk wel meer dan eentje

en je hebt al een harde schijf neem ik aan. ik heb even niet gekeken welke je hebt, als die al niet echt stil is moet je er rekening mee houden dat je er nog eentje bij wilde kopen voor je raid.. dat betekent dus nog meer herrie

[ Voor 51% gewijzigd door Pixal op 06-12-2002 12:14 ]

• Doogie
  • Niet online
dacht dat als je je dB's verdubbelt, je dB met 3 dB toeneemt

Dus: 20 dB + 20 dB = 23 dB

Verwijderd

Ik mis waterkoeling, dat zal de meeste herrie schelen. (voedingsplaat omdraaien en je voeding bovenin hangen en rad eronder met 92mm fan en een duct. Maak het duct dan zo dat je voeding zijn lucht door de rad aanzuigt.

Een windows zorgt wel voor extra geluid.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2002 13:25 ]

• Freehumor
Oke zeer bedankt voor jullie replays.

Ik ben ten eerste eens de prijs nagerekend die erboven staat. Ongeveer 510 euro! Das natuurlijk veelste veel voor zo'n systeem. Das gewoon zonde van het geld.

Wat kan ik weg doen:
- Klax Geluidsreductiematten voor Chieftec Bigtowers € 59,-
(als het nodig is, bouwmarkt)
- Voeding? Ik heb nu een: Enlight EN-8301734 300Watt kan ik er niet nog een koeler bij op drukken en die samen op 7v laten draaien?

CPU koeling: Wat moet ik daarmee doen. Uiterraad heb ik die nieuwe swiftech gezien (MCX462Plus™ heatsinks). Maar dat gewicht! Jonge 650gram. AMD advieseert niet meer dan 300g koeler te gebruiken. CNPS6000-Cu misschien wat en niet te duur en te zwaar.

Systeem na jullie advies + mijne :-P:
- Chieftec DA-01BD Zwart (Zonder Voeding - ATX Big) € 100,00
- 4x Case FAN (80 x 25) Papst 8412 N/2GML,45 m³/h, 19dB € 60
(1 vooronder, 2 achterboven en 1 extra op de voeding)
- Zalman ZM-NB32J, geen geluid, € 5,84 andere fans komen boven het geluid uit.
- Zalman ZM80A-HP rond de € 36,-
- 3x Rounded HDD Cable - 60 cm - Silver met Afscherming € 48
- Koel pasta:Arctic Silver III Koelpasta € 7,-
- Window kan altijd nog.
Ongeveer € 250,-

Tja een baybus lijkt me wel mooi en handig maar dan moet ik ook andere fans die meer wind kunnen verplaatsen.

Baybussen:
- Klax Fancontrol Unit € 79,00 zie xxlcases voor meer info
- DigiDoc 5, 8 Sensors Zwart € 109,00 zie xxlcases voor meer info
Hebben jullie nog goede goedkope andere baybussen gezien.
Klax is mijn voorkeur.

Welke fans zouden jullie mij dan aanraden ivm de klax?

Verwijderd

Baybussen zie ik als zonde van het geld of maak zelf iets voor een kwart van de prijs.
Rounded cables ook lekker zelf maken, je gaat daar toch geen dik 100 gulden voor neerleggen :? Kost je 10 euro voor 3 platte kabels, die je al hebt liggen.

Heb net trouwens ff een pic gepost in [rml]gve in "[ WC] het begin van m'n waterkoeling"[/rml] voor airflow voorstel.

Zelfde kast maar dan midi, maar idee is voor bigtower nog beter uit te werken.

Verwijderd

Het is natuurlijk erg mooi, maar met veel minder kan het ook af.
Zelf heb ik de zalman pasive vga cooler, de cu6000 voor de proc, nieuwe voeding en 1 14 inch fan bovenin, de rest is passief (koper aan kast gekoppeld voor koeling :) .

Je grootste probleem gaan je cd/dvd drive en hdd's worden, die zijn bijna niet stil te krijgen.

Hoeveel snelheid wil je inleveren voor een stille pc?

• E-RIC
  • Laatst online: 10:46
Verwijderd schreef op 06 December 2002 @ 14:36:
Je grootste probleem gaan je cd/dvd drive en hdd's worden, die zijn bijna niet stil te krijgen.
Voor de CD/DVD-ROM bestaat er Nero DriveSpeed. Hiermee kan je de max snelheid instellen. Als je die wat naar beneden bijsteld, dan draait de CD/DVD minder hard, dus heb je minder geluid. Nero DriveSpeed zit standaard bij Nero Burning Rom

• PilatuS
  • Niet online
Je harde schijven gaan toch het meeste herrie maken in dit systeem, daarmee kom je ook niet onder de 20 db

• The Dolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 December 2002 @ 14:36:
Ook dat valt wel mee hoor. De meeste HD's kan je nl op silent mode zetten. En ook de snelheid van de dvd/cdrw spelers kan je softwarematig aanpassen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Doogie
  • Niet online
gebruik stille fans ipv een baybus. Die dingen zijn alleen handig als je bv. soms overclockt, en niet altijd met die herrie wil zitten. Sluit je fans aan op 7 of 5 volt, of gebruik een Zalman Fanmate om de snelheid van je fans te regelen.

Gebruik geen rounded cables, doe dat pas als je een window (en geld) hebt

Verwijderd

E-RIC schreef op 06 december 2002 @ 14:41:
[...]

Voor de CD/DVD-ROM bestaat er Nero DriveSpeed. Hiermee kan je de max snelheid instellen. Als je die wat naar beneden bijsteld, dan draait de CD/DVD minder hard, dus heb je minder geluid. Nero DriveSpeed zit standaard bij Nero Burning Rom
Daarom vroeg ik ook hoeveel snelheid hij in wil leveren voor stilte van zijn systeem, gezien hdd en cd rom de bottlenecks zijn, is het erg nadelig om deze te vertragen.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 december 2002 @ 14:36:
Het is natuurlijk erg mooi, maar met veel minder kan het ook af.
Zelf heb ik de zalman pasive vga cooler, de cu6000 voor de proc, nieuwe voeding en 1 14 inch fan bovenin, de rest is passief (koper aan kast gekoppeld voor koeling :) .

Hoeveel snelheid wil je inleveren voor een stille pc?
Dat is 35 cm! Vraag me af hoe brede kast je hebt en wat voor takkeherrie dat kreng maakt.

Verwijderd

iets meer als 36 cm, zit in het rechter zijpaneel bovenin, de fan draait op 2000 toeren en maakt minder als 12 db geluid

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als ik snel zo naar de specs en de eisen kijk, 20db of iets meer, dan vrees ik dat dit niet haalbaar is.

Heb zelf mijn PC volledig geïsoleerd en uitgevoerd met de stilste fans. Desondanks is de voeding en zijn de HD's nog goed hoorbaar. Terug naar 5400 rpm schijven in een silent behuizing kan weer iets schelen net als een andere fan in de voeding (Chieftec).

Zie geen kans de db's te meten maar ik gok dat ik met ca. 40db echt spekkoper ben.

ARME AOW’er

• Freehumor
Ik wil gewoon een de snelheid van mijn pc behouden. AMD XP 1900+ (1.6ghz) maar wil niet dat die met spelen te warm wordt bijvoorbeeld 50graden.

Ik was vergeten erbij te zetten dat de herrie niet veel uitmaakt. Alleen als ik ga slapen moet dat ding door kunnen downloaden. Maar met deze herrie (pc staat op mijn kamer) kan ik niet eens slapen. Daarom leek mij dan wel weer een baybus handig. Dan kan ik met spelen de fans voluit draaien en als ik ga spelen die dingen op 5v draaien.

Is er ook nog iets waarmee ik het geluid van die HD's kan bedrukken. Dat ik dan als ik slapen ga die schijf op 5400 toeren zet ofzo? Volgens mij had ik dat ergens gelezen.

[ Voor 27% gewijzigd door Freehumor op 06-12-2002 16:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 december 2002 @ 15:23:
iets meer als 36 cm, zit in het rechter zijpaneel bovenin, de fan draait op 2000 toeren en maakt minder als 12 db geluid
Wat voor fan is dit?? Ik denk nl niet dat die 12dB waar kan zijn... ik heb 12cm papsten waarvan de lagers al 12db maken als ik ze op 5V draai.

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Ik heb nog een cpu cooler liggen, is 4 maanden oud, maar ik ga naar intel toe, mag je overkopen als je wil.

Verwijderd

het is een fan voor schakelbehuizingen, die ik gesloopt heb uit een kast.

Deze fans worden normaal gebruikt voor kasten met schakelingen voor de intesive care, vandaar de stilte ....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 december 2002 @ 16:21:
het is een fan voor schakelbehuizingen, die ik gesloopt heb uit een kast.

Deze fans worden normaal gebruikt voor kasten met schakelingen voor de intesive care, vandaar de stilte ....
Aha, heb je er een plaatje en specs van? Waar heb je die fan vandaan?

Verwijderd

Case Fan: Papst 8412 NGL 80mm
* Luchtverplaatsing: 33,0 m³/h
* Geluidsproductie: 12 dB(A)
* Toerental: 1500 omwentelingen/min
* Spanningsbereik: 8 - 12 V
* Vermogen: 0,6 W
* RPM / Tachosignal: Ja

€ 16,- (Laatste keer dat ik gekeken heb tenminste)

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Alleen een HDD maakt al meer dan 20dB(A) :?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-02 10:38
ernst schreef op 06 December 2002 @ 18:36:
Alleen een HDD maakt al meer dan 20dB(A) :?
Silent case eromheen :Z

Alles is terug te redeneren naar 4

• Freehumor
Please blijf ontopic.

Ik heb een mobo met 2 extra fan aansluitingen. Hoe doe ik dat dan als ik 4 fans wil aansluiten? Ik heb gehoord dat er een stekkertje bestaat die van een voeding aansluiting 4 fan aansluitingen maakt ofzo. Klopt dit?

[ Voor 84% gewijzigd door Freehumor op 06-12-2002 21:20 ]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Freehumor schreef op 06 December 2002 @ 21:14:
Please blijf ontopic.

Ik heb een mobo met 2 extra fan aansluitingen. Hoe doe ik dat dan als ik 4 fans wil aansluiten? Ik heb gehoord dat er een stekkertje bestaat die van een voeding aansluiting 4 fan aansluitingen maakt ofzo. Klopt dit?
een echte tweaker heeft een kroonsteentje in zn kast 8)

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als cpu-fan heb ik (op mijn athlon XP 1800+) een thermaltake-koelblok. De (kleine) fan ervan heb ik direct verwijderd omdat die absurd veel herrie maakte en ik heb hem vervangen door een simpele 8cm fan en een zelfgeknutseld verloopstuk. loopt zonder problemen op 50 graden.
Let bij het kopen van fans er op dat ze gebogen en afgeronde bladen hebben, puntige bladen veroorzaken meer geluid.

Athlon XP's hebben veel minder last van warmte dan hun non-XP voorgangers en 4 casefans is absoluut overdreven. De fan van de voeding alleen is meer dan genoeg. Zelf volsta ik zelf met de temperatuur-gestuurde fan van mijn voeding, die draait nooit op volle toeren. Maar op 7V zetten kan natuurlijk ook. Zelf vind ik het wel vertrouwen wekken dat op warme dagen de fan net iets harder loopt, maar ik heb nog nooit warmte-problemen gehad met dit systeem. Zorg iig wel voor een goede airflow, kijk of je kast aan de voorkant ventilatiesleuven/gaten heeft en maak die zonodig.
Koop het liefst mobo's zonder chipset-fan en videokaarten zonder GPU-fan, kleine fans zijn vaak irritant lawaaierig. Bovendien is de afwezigheid van een fannetje ook een teken van afwezigheid van grote warmteontwikkeling.

5400RPM schijven zijn nauwelijks trager dan 7200 rpm's, en geven ook nog eens minder trillingen en veel minder warmte af, dus stiller en er hoeft ook weer minder gekoeld te worden. 5400 rpm is tegenwoordig veel sneller dan 7200 van vroeger. Natuurlijk is 7200 van nu nog net iets sneller, maar je wilt een stil systeem, is het dan erg dat windows 2.4 seconde langer nodig heeft om te starten? Een goede 5400-er doet 40MB/s met 9ms, als dat niet genoeg is weet ik het niet.
Sommige schijven kunnen softwarematig in snelle dan wel stille mode gezet worden. misschien kunne die van jou dat ook? De toegangstijd neemt een paar ms toe (van 9 naar 12 bij mij) maar geratel is absoluut niet meer te horen, zelfs niet met 5 schijven die synchroon ratelen in raid.

Ik heb ook nog een extreem stille serverkast. Mijn videorecorder op 3 meter afstand overstemt de server op 50cm afstand. Deze kast staat naast het hoofdeinde van mijn bed, dus stilte is absolute prioriteit. Dit is een K6-II 350MHz waarvan ik het koelblok heb aangepast met ipv een fan een koperen waaier. De airflow is zo geleid dat deze door de waaier moet en dat koelt genoeg. zonder waaier zit hij idle binnen een minuut al boven 70 graden, met waaier is blijft hij zelfs stressed onder de 60. De hele kast wordt gekoeld door één enkele temperatuurgestuurde fan.
Problematisch is wel de RAID-array. 5 schijven op elkaar gepakt werd afgelopen zomer één enkele keer te heet. Normale werktemperatuur is 45 graden, dat zou misschien best wat lager mogen. Ach, ik ken ook mensen die twee 7200 rpm schijven niet zonder extra fan gekoeld krijgen. Zelf heb ik een 7200rpm schijf gehad waarvan een componentje in de fik vloog en waarvan de temperatuur nog boven de 90 graden lag toen ik het systeem al helemaal had opengeschroeft. Voor mij geen 7200 rpm schijven meer!
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik mij met warm weer wel enigsins zorgen maak om dit systeem en de temperaturen zeer intensief in de gaten houd. Gelukkig zijn de harddisks thermisch beveiligd en zou ook het moederbord uit moeten schakelen bij een processortemperatuur van 75 graden, maar je weet toch maar nooit.

De kast is aan de binnenkant bekleed met noppenschuim/tandenschuim/eierdoppenschuim, dat kost vrijwel niets maar verricht ook geen wonderen. Maar het hielp een extra beetje en verbeterde de airflow ook nog doordat gaten en spleten zijn afgedekt en de kast niet rammelt.

Een laatste handigheidje dat ik bij 2 zojuist aangeschafte desktops tegenkwam was dat de fan voor de voeding aan de binnenkant was geplaatst. Dat zou je ook eens kunnen proberen.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Waarom slaap je met je kop naast een pc?? Alleen al voor de straling zou ik het laten......

• RolandWitvoet
  • Niet online
Staling? welke straling? De hele pc zin ingepakt in een metalen kast...

Ik zou me veel meer zorgen maken over de straling van je magnetron of mobiele telefoon die je de hele dag op je lichaam draagt. Om nog maar te zwijgen van de straling van allerlei antennes (en sattelieten) tbv TV, radio, GSM en het nieuwe nooddienstensysteem dat zelfs electronisch apparatuur stoort, dat is een GSM-antenne nog niet gelukt. (in het ziekenhuis mag je je gsm niet gebruiken omdat die zogenaamd de medische apparatuur stoort, maar bovenop dezelfde ziekenhuizen staan wel vaak de GSM-antennes :+ En wie wil er een pacemaker die op storing valt als de persoon naast je in de bus zit te bellen?

Vergeleken met de atmosferische straling en straling tbv communicatie is de straling van mijn kast non-existent.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• RolandWitvoet
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 December 2002 @ 15:23:
De uiteinden van de bladen snijden dus met 135km/uur door de lucht. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat maar 12 db veroorzaakt. (damn, als je daar je vinger tussen krijg ligt hij er meteen af)

Verwijderd

RolandWitvoet schreef op 07 December 2002 @ 04:25:
Staling? welke straling? De hele pc zin ingepakt in een metalen kast...

Ik zou me veel meer zorgen maken over de straling van je magnetron of mobiele telefoon die je de hele dag op je lichaam draagt. Om nog maar te zwijgen van de straling van allerlei antennes (en sattelieten) tbv TV, radio, GSM en het nieuwe nooddienstensysteem dat zelfs electronisch apparatuur stoort, dat is een GSM-antenne nog niet gelukt. (in het ziekenhuis mag je je gsm niet gebruiken omdat die zogenaamd de medische apparatuur stoort, maar bovenop dezelfde ziekenhuizen staan wel vaak de GSM-antennes :+ En wie wil er een pacemaker die op storing valt als de persoon naast je in de bus zit te bellen?

Vergeleken met de atmosferische straling en straling tbv communicatie is de straling van mijn kast non-existent.
Haha, alle beetjes helpen, maar waarom zet je die pc niet ergens anders?

Verwijderd

Wat betreft je harde schijf:
Afbeeldingslocatie: http://www.blacknoise.de/n/Swing1.jpg
Die kan je hier kopen, maar uiteraard ook zelf maken.

• Manie Riets
  • Laatst online: 30-09-2025
Ik heb sinds gister een artic super silent pro cooler op me xp1800 zitte en ben d'r echt tevreden mee kwa geluid, kost zo'n 20 euro

Verwijderd

Tazzy maakte de opmerking dat hij zijn papst 4412 120mm fans niet hoorde, tenzij hij zijn oor er tegenaan hield... Ik heb dezelfde fans, en bij mij komt dan direct de volgende vraag omhoog: "Tazzy, ben je doof of zo?" het is met recht 26 dBA geluid dat er vandaan komt, en gezien de cfm van 55+ lijkt me dat ook niet zo gek. Ok, ze zijn stiller dan de Titan TFD-A12025/12V (deze is volledig van metaal, stoer om te zien!), maar geluidsloos nog zeker niet. Het is een laag zoemend geluid, en speciaal de reden waarom ik deze heb genomen i.p.v. de hoge-piepende-geluids-veroorzakende 60mm koelertjes...

btw: Inderdaad, kharny lult over die 12dBA. Kan nooit en te nimmer bij een rpm van 2000. Zou wel gaaf zijn trouwens! Kunnen we helicopters maken met een geluidsproductie van minder dan 20dBA, ain't that great!!! hehe

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2002 10:28 ]

• Freehumor
Manie Riets schreef op 07 December 2002 @ 10:20:
Ik heb sinds gister een artic super silent pro cooler op me xp1800 zitte en ben d'r echt tevreden mee kwa geluid, kost zo'n 20 euro
Wat is je temp bij idle en stressed? Trouwens heb jij een artic super silent pro TC of een gewone?
RolandWitvoet schreef op 07 december 2002 @ 03:49:
Als cpu-fan heb ik (op mijn athlon XP 1800+) een thermaltake-koelblok. De (kleine) fan ervan heb ik direct verwijderd omdat die absurd veel herrie maakte en ik heb hem vervangen door een simpele 8cm fan en een zelfgeknutseld verloopstuk. loopt zonder problemen op 50 graden.....
Bedankt voor die opmerkingen. Daar heb ik veel aan. Dus dat noppenschuim doe ik iig nu nog niet. En 2 of 3 koelers is genoeg.

Misschien is het verstandig om een Artic Fan TC1 te nemen ipv de papst kastfan. Deze Artic Fan TC1 draait meer rondjes als de temperatuur warmer wordt. 13/26db en 25.5/53.1m3/h Zie artic-cooling voor specs.

Ik heb dus ook nog zo'n 1x 3pin naar 2x 3 pin converter nodig. Zoiets als dit: http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=34193

[ Voor 74% gewijzigd door Freehumor op 07-12-2002 11:42 ]

• Manie Riets
  • Laatst online: 30-09-2025
Freehumor schreef op 07 December 2002 @ 10:51:
[...]
Wat is je temp bij idle en stressed? Trouwens heb jij een artic super silent pro TC of een gewone?
Ik heb de gewone en die houdt me cpu stressed rond de 45 graden. Zodra ik die zalman cooling voor me geforce heb kan ik echt van een bijna geluidloze pc genieten want daar komt nu nog behoorlijk veel herrie vanaf.

• Freehumor
Manie Riets schreef op 07 december 2002 @ 13:38:
[...]

Ik heb de gewone en die houdt me cpu stressed rond de 45 graden. Zodra ik die zalman cooling voor me geforce heb kan ik echt van een bijna geluidloze pc genieten want daar komt nu nog behoorlijk veel herrie vanaf.
Bedankt dan denk ik dat ik voor die ga maar dan die TC ipv die zalman.

Trouwens kan ik de voedingkoeler op 7v zetten? Is dat niet te gevaarlijk?

• Exigence
  • Laatst online: 08-02 10:54

Exigence

dnkroz

Freehumor schreef op 05 December 2002 @ 15:19:
Case FAN (80 x 25) Papst 8412 N/2GML,45 m³/h, 19dB € 15,34
Of is er nog een beter fan <20dB?
Er zijn toch ook Papst casefans van 12 dB voor die prijs, misschien moet je die dan maar nemen.

• Exigence
  • Laatst online: 08-02 10:54

Exigence

dnkroz

Freehumor schreef op 07 december 2002 @ 18:43:
[...]
Trouwens kan ik de voedingkoeler op 7v zetten? Is dat niet te gevaarlijk?
Nee valt wel mee, de mijne loopt op 5v, 40 graden full stressed, en 20% overgeklokt.
Gewoon goed de temperaturen in de gaten houden.

• RolandWitvoet
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 December 2002 @ 09:57:
Wat betreft je harde schijf:
[afbeelding van 'rubberen haakjes']
Die kan je hier kopen, maar uiteraard ook zelf maken.
Dat isoleert trillingen idd prima (Ik heb zelfs een oude seagate 100MB schijf die standaard al is opgehangen in rubbertjes, maar tegenwoordig zie je dat niet meer) maar het verhinderd ook warmtegeleiding, de hdd kan zijn warmte niet meer afvoeren naar het metaal van de kast. Als je hdd nu al erg warm word dan kan dat problemen geven wanneer je deze ophanging gaat gebruiken. Als je een extra fan moet plaatsen is het de vraag of je met het geheel het geluid hebt verminderd of juist niet.

Een ander probleem is dat je harddisk niet meer stug wordt vastgezet en kan gaan resoneren. Ik kan mij herinneren dat harddiskfabrikanten het gebruik van een bepaalde behuizing waarbij de drive met rubber bandjes werd opgehangen afraadden omdat de trillingen die daardoor niet meer worden gedempt door de kast slecht zouden zijn voor de drives. Ik weet niet af dat probleem hier ook speelt, het lijkt me wel een stuggere ophanging dan in die bandjes. Als ze de trillingen absorberen ipv isoleren dan zal dat wel goed zitten, de vraag is alleen of ze dat doen.

Verwijderd

RolandWitvoet schreef op 08 december 2002 @ 01:35:
Dat isoleert trillingen idd prima (Ik heb zelfs een oude seagate 100MB schijf die standaard al is opgehangen in rubbertjes, maar tegenwoordig zie je dat niet meer) maar het verhinderd ook warmtegeleiding, de hdd kan zijn warmte niet meer afvoeren naar het metaal van de kast. Als je hdd nu al erg warm word dan kan dat problemen geven wanneer je deze ophanging gaat gebruiken. Als je een extra fan moet plaatsen is het de vraag of je met het geheel het geluid hebt verminderd of juist niet.
Is dat niet op te lossen met wat koperendraadjes naar je kast (of is dat geen goed plan)?
Een ander probleem is dat je harddisk niet meer stug wordt vastgezet en kan gaan resoneren. Ik kan mij herinneren dat harddiskfabrikanten het gebruik van een bepaalde behuizing waarbij de drive met rubber bandjes werd opgehangen afraadden omdat de trillingen die daardoor niet meer worden gedempt door de kast slecht zouden zijn voor de drives. Ik weet niet af dat probleem hier ook speelt, het lijkt me wel een stuggere ophanging dan in die bandjes. Als ze de trillingen absorberen ipv isoleren dan zal dat wel goed zitten, de vraag is alleen of ze dat doen.
Ik snap niet hoe dat slecht kan zijn. Wat maakt het nu uit of de trillingen door kast of door een paar rubbertjes wordt afgevangen?

• Steve
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

erik9287nl schreef op 07 December 2002 @ 23:17:
[...]

Nee valt wel mee, de mijne loopt op 5v, 40 graden full stressed, en 20% overgeklokt.
Gewoon goed de temperaturen in de gaten houden.
Het gaat over de voeding :X

Ik heb een Enermax 80 cm speed-adjustable in m'n PSU gezet, op een niveau waarop hij zo goed als onhoorbaar is, maar toch voldoende airflow heeft om de voeding te koelen.

• Freehumor
RolandWitvoet schreef op 08 December 2002 @ 01:35:
[...]Dat isoleert trillingen idd prima (Ik heb zelfs een oude seagate 100MB schijf die standaard al is opgehangen in rubbertjes, maar tegenwoordig zie je dat niet meer) maar het verhinderd ook warmtegeleiding, de hdd kan zijn warmte niet meer afvoeren naar het metaal van de kast. Als je hdd nu al erg warm word dan kan dat problemen geven wanneer je deze ophanging gaat gebruiken......
Dat kan ik altijd nog doen. Die dingen kan je denk ik beter met fietsband rubber schroeven. Dat het rubber de trillingen opvangt. En het scheelt weer 15 euro.
Jupiler schreef op 08 december 2002 @ 13:06:
[...]

Het gaat over de voeding :X

Ik heb een Enermax 80 cm speed-adjustable in m'n PSU gezet, op een niveau waarop hij zo goed als onhoorbaar is, maar toch voldoende airflow heeft om de voeding te koelen.
Misschien kan ik daar ook zo'n Artic Fan TC1 inzetten. Is ook temperatuur geregeld. Kan jij mij vertellen hoeveel dB hij maakt op zijn laagste stand en hoeveel 1m3/h lucht hij verplaatst?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Nee :p ik zou het echt niet weten.

Edit: ff gekeken op Enermax site. Op de laagste stand 25 CFM @ 21 dB, hoogste stand 40 CFM @ 33 dB.

• Freehumor
Jupiler schreef op 08 december 2002 @ 14:09:
Nee :p ik zou het echt niet weten.

Edit: ff gekeken op Enermax site. Op de laagste stand 25 CFM @ 21 dB, hoogste stand 40 CFM @ 33 dB.
Kan ik beter een Artic Fan TC1 nemen. 13/26dB en 25.1/53.1m3/h

Trouwens wat voor een voeding heb je? 300W?

Dit leek mij wel een goede opstelling van de fans:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ruudsegerink/ks.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Freehumor op 08-12-2002 15:01 ]

Verwijderd

Van de week krijg ik mijn nieuwe pc onderdelen binnen :), met daarin o.a. AMD XP 2400+.
Nu is dit mijn idee:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/case.gif
Met aan de voorkant een 12cm fan (Nidec Beta V) op 7 volt.
Dan als cpu-cooler de Zalman CNPS6000-Cu, en de cooler die daarbij hoort.
En dan nog een extra 8cm casefan aan de achterkant op 5 volt.

De voeding is/wordt een Q-Tec 350w Low-Noise.

Daarnaast wordt ie nog ge-isoleerd met geluidsmatten van de lokale doe-het-zelf markt.

Misschien is het een idee voor jou?
offtopic:
Commentaar mag :p

Verwijderd

Ik weet niet of het al gezegd is, maar als je een heel stille pc wilt hebben moet je ook je harde schijven dempen. Die bakjes passen volgens mij alleen in cd-bays. Je zit dan al bijna vast aan een bigtower kast. Met 1 dvd, 1 burner 1 cdplayer en 1 usb/geluid etc frontje is er in de meeste miditowers geen plaats meer over bovenin.

• Freehumor
Verwijderd schreef op 08 December 2002 @ 14:54:
Ik weet niet of het al gezegd is, maar als je een heel stille pc wilt hebben moet je ook je harde schijven dempen. Die bakjes passen volgens mij alleen in cd-bays. Je zit dan al bijna vast aan een bigtower kast. Met 1 dvd, 1 burner 1 cdplayer en 1 usb/geluid etc frontje is er in de meeste miditowers geen plaats meer over bovenin.
De Chieftec DA-01BD Zwart is een big of een fulltower dus dat zit wel goed.

En op de Chieftec site (http://www.chieftec.com/p...station/Fulltower-tmp.htm) staat dat ik een koeler voor een hd kan plaatsen.

Misschien is het verstandig om dan de zijkant van die bakjes af te schermen met noppentapijt ofzo.

• RolandWitvoet
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 December 2002 @ 12:46:
Ik snap niet hoe dat slecht kan zijn. Wat maakt het nu uit of de trillingen door kast of door een paar rubbertjes wordt afgevangen?
Dat zou inderdaad niet uitmaken, zolang de trillingen maar worden geabsorbeerd. Als het enkel de trillingen isoleert (niet doorgeeft naar de kast maar de triling van de harddisk ook niet (voldoende) afremt) kan een harddisk op 120 of 90Hz (7200rpm of 5400rpm) gaan trillen of zelfs resoneren. Het zal heel erg afhangen van het gewicht van de drive, hoe goed hij gebalanceerd is e.d. Dat trillen is een extra belasting voor de lagers en zal de preciesie van de koppen ook niet ten goede komen.

• RolandWitvoet
  • Niet online
He Freehumor, Kun jij eens uitleggen waarom je vast blijft houden aan 3 (extra) casefans terwijl je niets speciaals gaat doen waar dat voor nodig zou zijn en alleen de fan van de voeding al meer dan genoeg zou zijn? Wil je nou een stille kast of niet?

• Freehumor
RolandWitvoet schreef op 08 December 2002 @ 16:59:
He Freehumor, Kun jij eens uitleggen waarom je vast blijft houden aan 3 (extra) casefans terwijl je niets speciaals gaat doen waar dat voor nodig zou zijn en alleen de fan van de voeding al meer dan genoeg zou zijn? Wil je nou een stille kast of niet?
Oke hier komt mijn uitleg:
Ten eerste: ik wil een stille kast, dus je zou verwachten heel weinig casefans. Maar ik wil wel een goed gekoeld systeem hebben die niet boven de 50 graden (stressed) uitkomt.
Fans: er is er 1 voor het inblazen van de kast en 1 voor het uitblazen. Er is er 1 voor de voeding en er blaast er 1 op de hd's.
Citaat: Twee motoren met een geluidsniveau van 80 dB(A), produceren gezamenlijk geen 160 dB(A), maar 83 dB(A). Een verdubbeling van geluid levert 3 dB(A) meer. Dat betekent dus ook dat een motor die 80 decibel mag produceren, maar er in werkelijkheid 83 produceert, eigenlijk het geluid van twee van die motoren voortbrengt.
Ten tweede: als ik dus 4 fans heb van 16dB dat is intotaal 3*4=12dB erbij. 28dB (toch wel veel eigenlijk) Uhm ik ben dus uitgeluld. Wat raad jij mij aan?

Hoeveel lawaai
Gefluister - radiostudio 20 dB
Normaal gesprek 40-45 dB
Openbaar gebouw 50-60 dB
verkeer - druk verkeer 70-80 dB
Weverij 100 dB
Drilboor 120 dB

Verwijderd

Vergeet niet dat niet al het geluid dat geproduceert wordt naar buiten komt.
Vanwege je isolatie.

Trouwens, Freehumor, wat voor cpu-cooler neem je nu?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2002 17:42 ]

• Doogie
  • Niet online
dat verdubbel regeltje gaat niet precies op in deze situatie. Je hebt hiet niet met puntrbronnen op dezelfde plaats te maken. De werkelijke stijging in geluidsniveau is meer afhankelijk van de frequentie van het geluid (gehoordrempel, lagere frequentie --> hoor je minder snel). Maar inderdaad, je zal ze denk ik wel horen. Misschien tog maar 2 fans gebruiken + 2 vcan de voeding?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Freehumor schreef op 08 december 2002 @ 17:22:
[...]
Fans: er is er 1 voor het inblazen van de kast en 1 voor het uitblazen. Er is er 1 voor de voeding en er blaast er 1 op de hd's.
Er ooit al aan gedacht dat de fans bij je HD's als intake fan kan dienen, en de fan in je voeding als outtake fan? :)

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Heb zelf zo'n chieftec bigtower. Heb daar alleen de outtake fan's in geplaatst (achterkant 2x80 en 1x 92mm). Reden daarvan is dat alle lucht die er uit gaat, toch op de een of andere manier er in moet komen. En dat gaat dus via de voorkant en een klein beetje via de gaatjes in de zijkant van de deurtjes. Mijn hd's zijn nog nooit zo koel gebleven als in deze kast. De fans lopen alle op 7 volt. Als ik mijn hand voor de ribbels aan de voorkant van de kast houd, dan voel ik de lucht naar binnen gaan.
Enige nadeel is dat je de HD's goed kunt horen. Noppenschuim verbeterd dat iets (helaas niet zoveel).

Do as I say, don't do as I do.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 21:44

Sick Nick

Drop the top!

leuk plan, zoiets heb ik ook alleen dan niet zo overdreven :P

- cpu (xp1700) een zalman cnps3100+ zitten (koperen waaiermodel)
- northbridge dat NB32 geval, gewoon lom groot stukje koper met vinnen :D
- gpu (gf2 pro) een zalman ZM17-CU (koperen waaiermodel opplak ding, kost 1e pci slot)
- voeding een zalman ST300BLP
- casefans 4 stuks 80mm enermax variabele fans
- hd een seagate baracuda IV

al met al hoor ik eigenlijk alleen die cuda en heeel zachtjes de luchtverplaatsing

Verwijderd

Freehumor schreef op 08 december 2002 @ 17:22:
[...]
Ten tweede: als ik dus 4 fans heb van 16dB dat is intotaal 3*4=12dB erbij. 28dB (toch wel veel eigenlijk) Uhm ik ben dus uitgeluld. Wat raad jij mij aan?
neeneenee zo gaat dat niet.

Als 1 fan 20 db produceert dan doen 2 van die fans 23 db en 4 fans doen 26 db
gaat per verdubbeling.

Maar ik denk dat als je 1 fan gebruikt op full speed dat meer lawaai maakt dan 2 fans op halve speed. Op 3000 rpm zijn ze heel goed te horen en op 1500 nauwelijks!

Verwijderd

Ik heb ook zo'n chieftec kast. Thermal take eigenlijk, maar is dezelfde kast. miditower.
Die harde schijven vind ik ook storend. Vandaag wat aan het klooien geweest. Ik heb het hele blokje met beide hd's en fan van zijn plaats gehaald en onderin gelegd. Past mooi daar. Alleen moet ik het op een of andere manier wel een beetje vast zetten nog. Nu zit het klem middels wat schuimplastic blokjes die ik er tussen heb gepropt. Maar het kan nog wel verschuiven. Oppassen dus als ik naar een lanparty ga.
Het helpt wel wat, maar het zijn nog altijd de hd's die het luidst zijn.

• Freehumor
Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 17:40:
Vergeet niet dat niet al het geluid dat geproduceert wordt naar buiten komt.
Vanwege je isolatie.

Trouwens, Freehumor, wat voor cpu-cooler neem je nu?
Ik denk dat ik de Artic Super Silent Pro TC ga nemen.
Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 18:08:
[...]

neeneenee zo gaat dat niet.

Als 1 fan 20 db produceert dan doen 2 van die fans 23 db en 4 fans doen 26 db
gaat per verdubbeling.
Klopt, ik wis dat iets fout was. Bedankt! ps het is trouwens 13dB op zijn laagste stand. In totaal dus 19dB.
Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 18:08:
[...]
Maar ik denk dat als je 1 fan gebruikt op full speed dat meer lawaai maakt dan 2 fans op halve speed. Op 3000 rpm zijn ze heel goed te horen en op 1500 nauwelijks!
Op zijn laagst stand heeft die 1000 toeren. Op zijn hoogste stand: 3500 toeren.

• Freehumor
Tot nu toe heb ik dit systeem samengesteld met behulp van jullie:
Arctic Super Silent PRO TC (Athlon/P3 - 2,3 GHz) € 15,65
Case FAN (80 x 25) Arctic Cooling TC-1 € 11,47
Chieftec DA-01BD Zwart (Zonder Voeding - ATX Big) € 93,39
Rounded FDD Cable - 75 cm - Silver met Afscherming € 6,47
Rounded HDD Cable - 90 cm - Silver met Afscherming € 17,52
Zalman ZM80A-HP € 37,65
Cooling Pasta Arctic Silver 3 Compound (3 gr.) € 7,95
Cooling Pasta Arctic Silver 3 Compound (3 gr.) € 7,95
Case FAN Grill 80 mm € 1,19
Chieftec Zijpaneel met Window-Kit (DA-01BD Zwart) € 49,29
Kabel: Y-Kabel (3 PIN naar 2x 3 PIN) € 2,67
Totaal € 323,03

In de voeding doe ik dan die Arctic Cooling TC-1.
In totaal heb ik hele mooie stille kast.

Iemand nog iedeën. En denken jullie dat die kleine koeler op mijn moederbord meer lawaai maakt dan het hele systeem bij elkaar (- die mobofan)? Want anders moet ik die ook vervangen.

Als ik s'avond ga downloaden en voor de rest niks. Dan gaan de temp natuurlijk naar beneden.
- 10dB voor CPUkoeler
- 13dB voor elke fan, totaal dus 19dB
- hd's, geen flauw idee hoeveel herrie die dingen maken. Maar ik ga ze onderin zetten en noppentapijt gaat erom heen.
Niet echt veel kabaal dus.

[ Voor 12% gewijzigd door Freehumor op 08-12-2002 19:17 ]

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:47
Pixal schreef op 07 december 2002 @ 02:45:
[...]

een echte tweaker heeft een kroonsteentje in zn kast 8)
De echte tweaker soldeerd de draden, die gebruikt geen kroonsteentjes :P
Ik vindt gesoldeerde draden er een stuk netter uitzien dat die kroonsteentjes. Ik zag dat je naar een baybus had gekeken, dan moet je ook eens hier kijken: http://www.space-promotio...enSunbeamFan_Control.html

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 21:44

Sick Nick

Drop the top!

Chieftec Zijpaneel met Window-Kit

Ja, slim... je wilt het stil hebben dus ga je isoleren met een stukje plastic in plaats van staalplaat...... |:( :+

Of wil je bovenop je raam isolatiematten plakken? :D

• Freehumor
Sick Nick schreef op 08 December 2002 @ 19:52:
Chieftec Zijpaneel met Window-Kit

Ja, slim... je wilt het stil hebben dus ga je isoleren met een stukje plastic in plaats van staalplaat...... |:( :+

Of wil je bovenop je raam isolatiematten plakken? :D
Ja daarop wil ik noppentapijt plakken 8)7 :X |:( nee, ik doe alleen noppentapijt om het kastje van de hd's.

Scheelt dat dan echt veel, plastic en aluminium? Anders moet ik het niet doen. :?

[ Voor 5% gewijzigd door Freehumor op 08-12-2002 20:00 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

HD's produceren overigens tussen de 39 en 54 db geluid. Dus niet vergeten daarop te letten. Momenteel is Seagate het stilst.

ARME AOW’er

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Interessant topic, ik heb zelf ook mijn best gedaan om mijn PC stil te krijgen, ik heb daarom een nexus voeding gebruikt, die van zichzelf al behoorlijk stil is, omdat hij niet zo warm wordt en een goeie fan heeft.

Verder heb ik de papst 19db 80mm fan, die hier al eerder is besproken "misbruikt" door hem met een 80>60mm fanadapter op een aluminium koelblokje te schroeven (eentje van een coolermaster prulding). Als hardeschijf heb ik ook de 80Gbyte Barracuda IV van seagate, die lekker stil en snel is (ook tijdens lezen en schrijven lekker stil). De kast zelf heb ik geisoleerd met noppenschuim.

Tot zover allemaal vrij standaard (dacht ik), maar ik heb zelf wat anders bedacht. Kasten resoneren namelijk altijd een beetje mee met drives die herrie maken enzo. Daar is iets spannends op bedacht door de firma dynamat, die (dure) lappen levert, die je op een case zijkant kan plakken en die dan alle trillingen absorbeert. Dat schijnt goed te helpen (het houdt het geluid dus niet tegen, het stopt de kast van trillen).

Ik vond alleen 40 euro voor een paar van die lullige lapjes wat erg duur, dus ik heb wat anders bedacht. Ik heb loodbitumen gehaald bij een zelfbouwspeakerwinkel (zoals speakerland of speaker en co). Dat is een soort van rubberachtig materiaal, wat 4mm dik is, zelfklevend aan een kant en echt heel zwaar. het wordt bij speakers gebruikt om kastresonanties de kop in te drukken :). Een lap van 50 bij 150 cm kost je ongever 15 euro en is zat voor twee pc's.

Ik heb aan beide zijkanten een stuk van 30x25cm geplakt en verder op andere oppervlakten allemaal stukjes van ongeveer 10x5cm. En het werkt wonderbaarlijk :). Je PC wordt er wel erg zwaar van (maar dat vind ik eigenlijk alleen maar robuust staan, ik LAN toch niet) en als je nu op een zijkant van je kast klopt, hoor je gewoon iets "doods".

Zo zien die kleine stukjes eruit, de grote lappen zie je niet, want daar heb ik nog van dat noppenschuim overheen geplakt :).

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/JvS/pics/02-12-2002/cooler.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/JvS/pics/02-12-2002/PC.jpg

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Freehumor
JvS schreef op 08 december 2002 @ 20:21:
Interessant topic, ik heb zelf ook mijn best gedaan om mijn PC stil te krijgen, ik heb daarom een nexus voeding gebruikt, die van zichzelf al behoorlijk stil is, omdat hij niet zo warm wordt en een goeie fan heeft.

Zo zien die kleine stukjes eruit, de grote lappen zie je niet, want daar heb ik nog van dat noppenschuim overheen geplakt :).

[afbeelding]

[afbeelding]
Ja zoiets kan ik ook gaan doen, maar ik wou dat alleen met mijn hd's doen omdat het prijskaartje nu al redelijk hoog is.

Jij hebt het dus dubbel op gedaan. Eerst die lappen van dat speakerspul en daarna dat noppentapijt. Das opzich wel een goed idee. Moet alleen kijken hoe ik dat ga doen, zat namlijk ook al te denken aan kurk platen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

het is niet dubbel he? Die platen bedekken lang niet de hele zijkant, want ze verzwaren alleen. De noppenschuim matten houden geluid tegen. kurk doet dat eerste niet, dat laatste wel, maar maar een klein beetje volgens mij :)s

Verwijderd

weet iemand toevallig hoe je kunt nagaan welk onderdeel van je pc het meeste lawaai maakt?
kleine tip mijn systeem loopt altijd stressed (ECCP2) en ik laat die s'nachts aanstaan en smorgens is die stiller dan s'avonds
mijn monitor is dan wel uit

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Is een heel simpele methode voor: één voor één uitschakelen en luisteren :+

Over die noppenschuim-matten (dus niet die trillingsabsorberende matten).. Ik heb zelf ook de hele binnenkant van m'n PC ermee bedekt, en het helpt echt wel :). Nog een (oude) pic:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/case_in.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Steve op 08-12-2002 22:52 ]

Verwijderd

ja ma als ik mijn cooling uitschakel dan verbranden mijn onderdelen wel

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Een fannetje mag je voor een minuut ofzo wel uitschakelen hoor.. Je mag het gerust doen terwijl de PC aanstaat :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 10:37:
ja ma als ik mijn cooling uitschakel dan verbranden mijn onderdelen wel

dus moeten wij maar op afstand gaan raden welke onderdelen bij jou het meeste herrie maken? :?... Beetje logisch zelf nadenken en uitsluiten werkt beter.. (luisteren bijvoorbeeld). Iedereen kan dat, dus jij ook.

• Freehumor
Zou een airduct helpen die boven/op mijn cpu koeler hangt?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Misschien is de Zalman 5700 (correct me if wrong) iets voor jou, die heeft zo'n airduct.

• Freehumor
Jupiler schreef op 09 December 2002 @ 15:20:
Misschien is de Zalman 5700 (correct me if wrong) iets voor jou, die heeft zo'n airduct.
Die is voor intell cpu's en niet voor AMD. En ik weet niet eens of een airduct nut heeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 December 2002 @ 22:42:
weet iemand toevallig hoe je kunt nagaan welk onderdeel van je pc het meeste lawaai maakt?
Gewoon even tegenhouden met je vingers. Gaat prima.
Fans beginnen herrie te maken zo rond de 2500 rpm. Daar moet je liefst ruim onder blijven. Ligt natuurlijk ook veel aan de kwaliteit van de fan. 80x80mm fans lopen gem. zo'n 3000...3500 rpm op 12 volt. Da's veel te veel lawaai.

Over bekleden: ik heb de zijpanelen bekleed met een stuk vloerbedekking. Werkt heel goed volgens mij. Klinkt lekker gedempt nu in die kast.

Ik ga mijn harde schijven toch anders bevestigen. Ik heb een paar gatenstrips geregeld. 4 stuks bevestig ik aan het floppy compartiment, naar onder gericht. De hd's bevestig ik daar rechtstreeks aan, zonder het metalen omhulsel (chieftec kast). De fan maak ik aan de case vast. De hd's bevestig ik met rubber doorvoertules aan de gatenstrips, zodat ze geen direct metaal op metaal contact maken :) Dan zit de boel toch stevig vast, maar is er volgens mij véél minder contactgeluid overdracht.

• Freehumor
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 18:43:
[...]

Gewoon even tegenhouden met je vingers. Gaat prima.
Fans beginnen herrie te maken zo rond de 2500 rpm. Daar moet je liefst ruim onder blijven. Ligt natuurlijk ook veel aan de kwaliteit van de fan. 80x80mm fans lopen gem. zo'n 3000...3500 rpm op 12 volt. Da's veel te veel lawaai.....
Ik zie wel. Ik zit nu te denken aan 2 seagate barracuda's, lekker stil maar wel goed.

Maar zou een airduct echt helpen? Kan mij het niet voorstellen.

• S913
  • Laatst online: 04-02 17:05

S913

Abusus non tollit usum

Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 18:43:
Over bekleden: ik heb de zijpanelen bekleed met een stuk vloerbedekking. Werkt heel goed volgens mij. Klinkt lekker gedempt nu in die kast.
Heeft het bekleden van de binnenkant van je kast met die speciale matten (of vloerbekleding ;)) nog gevolg voor de temperatuur in je kast? Zat er nl. ook over te denken om van die matten te kopen, maar wil niet mijn temp veel hoger hebben dan hij al is ...

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Zoals je ziet heb ik echt de hele binnenkant van m'n kast bekleed. M'n northbridge was 1° warmer, m'n CPU bleef hetzelfde. Dus het maakt niet veel uit (zorg uiteraard wel dat je een goede airflow hebt).

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik heb bij de Gamma pakketje gehaald met 2 geluidsdempende matten (die grijs/zwarte van 100x50cm) a 8,95 (aanbieding :)). En ik moet zeggen is al flink wat minder lawaai. Let wel op als je geluidsdempende matten of noppenschuim gebruikt: zorg dat je genoeg airflow hebt. Dus voorin 1 aanzuigfan en achterin 1 afzuigfan. Als je 80mm's hebt, laat ze op 7 volt draaien, moet ik ook nog doen.

LinkedIn
Instagram

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

S913 schreef op 10 December 2002 @ 08:32:
[...]

Heeft het bekleden van de binnenkant van je kast met die speciale matten (of vloerbekleding ;)) nog gevolg voor de temperatuur in je kast? Zat er nl. ook over te denken om van die matten te kopen, maar wil niet mijn temp veel hoger hebben dan hij al is ...

Het is vast van invloed, maar moet je eens aan de zijkant van je pc voelen of die warm is. Waarschijnljjk niet. De pc raakt namelijk geen warmte kwijt door de zijpanelen maar door de luchtstroom. Het verschil 20 - 30 graden is te klein om effectief warmte af te voeren door een zijkant die daar niet eens op ontworpen is., dus ook al bekleed je die, dan doet ie het gewoon ook niet :).

• Freehumor
JvS schreef op 10 December 2002 @ 15:01:

[...]

Het is vast van invloed, maar moet je eens aan de zijkant van je pc voelen of die warm is. Waarschijnljjk niet. De pc raakt namelijk geen warmte kwijt door de zijpanelen maar door de luchtstroom. Het verschil 20 - 30 graden is te klein om effectief warmte af te voeren door een zijkant die daar niet eens op ontworpen is., dus ook al bekleed je die, dan doet ie het gewoon ook niet :).
Kort samengevat: de pc lijdt niet door de schuimmatten. ;)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Amper :)

Verwijderd

Door je PC te isoleren met schuimmatten maak je het volume kleiner.

Door de ventilatoren gaat nog steeds dezelfde luchthoeveelheid per tijdseenheid - echter door een kleiner volume - wat dus resulteerd in een hogere luchtsnelheid. Hierdoor kun je juist een PC beter koelen doordat er sneller stromende lucht langs hitteobjecten gaat (of zoals ik het doe: je maakt van schuim airducts zodat je 2 dingen ineen aanpakt: geluid en airflow).

Voor geluidsisolatie is het altijd beter om meervoudig materiaal te gebruiken vanwege de eigen frequenties van materialen en de blinde vlekken die elk isolatiemateriaal heeft. (bijvoorbeeld bitumen op de metalen dekschalen, schuim binnenin het frame en alle bewegende onderdelen [fans/hd/cd/dvd] ophangen in rubbers).

:) Wat passief goed gekoeld is behoeft geen herrie

• disinfector
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Misschien een domme vraag maja. Wat ik me avraag is of een andere kast kopen ( heb nu een a open midi) ook helpt om het geluid tegen te gaan?
Pagina: 1 2 Laatste