Toon posts:

De top 5 engines ?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hmm na een recente discussie ... wil ik graag weten wat nou de top 5 game engines van de meerderheid is .... hier mijn top 5

1. UT2003 Engine
2. Quake3 Engine
3. UT Engine
4. HL Engine
5. Sierra Engine

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 17:36:
Hmm na een recente discussie ... wil ik graag weten wat nou de top 5 game engines van de meerderheid is .... hier mijn top 5

1. UT2003 Engine
2. Quake3 Engine
3. UT Engine
4. HL Engine
5. Sierra Engine
Tja, hangt af waarvoor je een engine wilt gebruiken, de standaard Q3 engine (niet Team Arena) loopt erg langzaam met grote buitenomgevingen, tenzij je (als gamedevver) enorm aan de engine loopt te sleutelen, afaik is dat in de Q3 TA engine opgelost.

/edit: de HL engine vergelijken met de UT2003 engine is niet helemaal eerlijk volgens mij :o

[ Voor 8% gewijzigd door Rafe op 03-12-2002 17:44 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57
Hoe nieuwer hoe beter is het natuurlijk ;)
En als je het zo vraagt wordt het nogal een opsomtopic. Misschien is het leuk om te vertellen waarom die engines in je lijst staan. Is het om de snelheid, de functies, de gebruiksgemak? :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm idd hl engine is natuurlijk hartstikke oud jah ... maar toch de UT2003 is de nieuwste en ook meteen een hele ontwikkeling ... vooral die karma data :)

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08-01 12:25
Het is niet de bedoeling dat iedereen hier gewoon een rijtje engines neerdondert zonder enige vorm van argumentatie. Kortom, geef duidelijk aan waarom jij juist die engine op nr 1/2/3/etc. hebt gezet!

There is no magic.

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12-2025
Sierra Engine en de HL Engine, is dat niet hetzelfde?

en dan zou ik toch voor de HL engine gaan, meesterlijke game + onzettend veel mods die gewoon cool zijn :> MOD VRIENDELIJK dus EN zichzelf al vele malen bewezen.
De Q3 engine, is wat nieuwer en zich ook goed bewezen, maar HL heeft mijn voorkeur.
De UT2003 engine is te nieuw om wat van te zeggen, behalve dan dat deze erg :9~ is

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Verwijderd

Topicstarter
Neej ik bedoel eigenlijk dus die van AvP2 .. die kun je wel dergelijk vergelijken met HL ... deze engine is minder modvriendelijk maar deze engine kan toch heel wat meer verwerken ... het laat zien dat Sierra er toch wel wat van kan

• Ikkuh84
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54
En wat dachten jullie van het Serious Sam engine ?? Eeen erg goed engine om hele grote buitenlevels te maken met veel detail. Op zich vind ik het Unreal engine erg goed maar vreet veel processorkracht en heeft goeie 3D-kaart nodig , terwijl het Quake 3 engine op veel oude 3D-kaarten draait met lage CPU kracht.

Acer Aspire 8930G | Intel Core 2 Duo T4600 | 4GB DDR3 | GeForce 9600M GT |

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10-2025
1. Half-Life Engine - Ongeloofelijk wat mensen nog steeds met deze oud engine kunnen
2. Quake 3 Engine - Mja speelt erg soepel, en veel beter games gebruiken deze engine
3. UT Engine - Minder buigzaam dan 1 en 2 als je het mij vraagt, maar toch het vermelden waard.

Meer engine ga ik niet posten, vind ik niet de moeite waard :Y)

• -SpaceMaker-
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

-SpaceMaker-

Tweakt sinds 29-01-2000

volgens mij is half life de quake2 engine. Verder ook leuk om te zien hoe de al ruim 3jr oude q3 engine nog mee kan doen met de laatste UT2003 van nog geen paar maandjes oud :)

-Think Progressive-

• M@NIC
-SpaceMaker- schreef op 03 december 2002 @ 18:18:
volgens mij is half life de quake2 engine. Verder ook leuk om te zien hoe de al ruim 3jr oude q3 engine nog mee kan doen met de laatste UT2003 van nog geen paar maandjes oud :)

:? Volgens mij heeft Half-Life toch echt z'n eigen engine :?

• Hahn
M@NIC schreef op 03 December 2002 @ 18:24:

[...]

:? Volgens mij heeft Half-Life toch echt z'n eigen engine :?
Volgens mij niet :P
Half-Life heeft een deel van Quake 2. Het is een totaal andere engine, maar hij is wel voor een deel gebaseerd op de Quake 2 engine :)

• M@NIC
Maar dan is het niet de Q2 engine :? :P

• Hahn
M@NIC schreef op 03 december 2002 @ 18:28:
Maar dan is het niet de Q2 engine :? :P
Niet helemaal nee :D
Maar in principe is het wel de Q2 engine :P

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:27

Freak187

geen

GTA3 engine?

Kia Niro-EV 2024

• xerix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-12-2020
Halflife is gebasseerd op de quake1 engine, deze is wel zwaar gemodificeerd en maakt oa gebruik van delen van de q2 engine. Wat eigenlijk weer een doorontwikkeling van de q1 engine is.
Mijn engine top 3:
1. Quake3 engine - Ik heb deze laatst weer eens geinstalleerd en verbaaste me echt over de grafische pracht van de 3 jaar oude engine. Zelfs voor de hedendaagse standaarden ziet het erg mooi uit. En hij was, zeker in die tijd, erg innovatief.
2. Quake1 engine - Beetje hetzelfde verhaal als bij de q3 engine. Als je ziet wat deze engine zelf nu nog allemaal kan met een aantal modificaties
http://tenebrae.sourcefor....php?page=screenshots.txt
Deze kwaliteit overtreft veel hedendaagse engines.
3. Serious Sam 1 engine. Ook erg innovatief in die tijd. Is in staat tot het renderen van grote buitenlokaties met mooie belichting.
Over de unreal engine(s) tja.. ik vind persoonlijk dat de unreal engines altijd weinig vernieuwingen bieden. Ja ze implementeren leuke (standaard) effecten, maarja alles wat ze in die engine stoppen is al eens gedaan. Ok, ze doen het mooier en beter maar komen dan ook altijd 2 jaar 'te laat'.

vtec just kicked in yo!

• Ikkuh84
  • Laatst online: 22:54
Mwoah vind het GTA3 engine niet zo goed. Ok het kan veel objecten aan maar gedetaileerd : nee niet zo.

Acer Aspire 8930G | Intel Core 2 Duo T4600 | 4GB DDR3 | GeForce 9600M GT |

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik zie de doom3 engine nergens vermeld :P

Mijn top3 is tog wel:
1. - quake 3 engine, loopt echt super, hoge framerates en tog zeer mooie omgevingen en dat dan met een gf2mx ...
2. - Serieus Sam engine, speelde voor het eerst seriues sam op drome9, lui achter mij speelde dat, zag er echt super uit, dacht: dat speel ik nooit goed op me pc, ik vroeg of ik de cd mocht lenen, en het zag er super uit en speelde ook nog eens goed op een duron700+gf2mx 32mb!
3. - Ik vind de ut2k3 engine in vergelijking met de ut engine een stuk verbeterd!, zeer mooie dingen kunnen ermee worden gemaakt en ik kan het nog aardig spelen met me gf2 pro 64b.

De ut-engine vond ik altijd beetje sucken, begon je het spel had je framerates van 90fps en dan daalde dat in actie's naar 10fps en dan ging ie weer onwijs omhoog...

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 18:03:
Neej ik bedoel eigenlijk dus die van AvP2 .. die kun je wel dergelijk vergelijken met HL ... deze engine is minder modvriendelijk maar deze engine kan toch heel wat meer verwerken ... het laat zien dat Sierra er toch wel wat van kan
AvP draait op de Lithtech engine van monolith, net zoals NOLF1 en NOLF2

Verwijderd

in ieder geval de q3 engine boven aan, geweldig veel mogelijkheden, zeker voor die tijd, en het word nu nog steeds gebruikt

daarna de Serieus Sam engine vind ik, het kan enorme omgevingen met enorm veel models en entities.
ook de manier waarop delen van een level seamless geladen worden is erg mooi gedaan.

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10-2025

Collaborator

You! Cake or Death?

die engine van Red faction.. die is leuk

This space is occupied

• mduijvendijk
  • Laatst online: 31-12-2025

mduijvendijk

Flying Rukia ^_^

als ik me niet vergis is de ut2003 engine gewoon een verder ontwikkelde unreal engine

[ Voor 3% gewijzigd door mduijvendijk op 03-12-2002 19:45 ]

Sometimes human's are...

Verwijderd

LithTech Engine / QuakeIII engine / QuakeII een van de betere

• seamus21
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2018
1. Super Mario Bros
2. Super Mario Bros
3. Super Mario Bros
4. Super Mario Bros
5. Super Mario Bros 2

Need I say more :) :)

[ Voor 2% gewijzigd door seamus21 op 03-12-2002 22:00 . Reden: Stiekem toch Doom III ]

Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...

Verwijderd

UT2003 is gewoon de engine. Simpelweg omdat hij bijna alles kan. Doom III is bijv. alleen voor donkere spellen leuk, en met kleine kamertjes enz.

Verwijderd

Wat d8n jullie van de No One Lives Forever 2 engine? De Hitman 2 engine?

Verwijderd

De LithTech engine's (gebruikt voor o.a. NOLF en NOLF2)

• seamus21
  • Laatst online: 24-02-2018
Ik denk dat je pas het soort opmerkingen zoals donker spel etc...maken als je de (release versie) van de engine daadwerkelijk een tijd op de markt is. Maar wat ik tot nu toe gezien heb is dit de mooiste engine die er rondzwerft (donker spel of niet) :0

Mario Bros 0wnZ

[ Voor 6% gewijzigd door seamus21 op 03-12-2002 22:10 ]

Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...

• bolleh
  • Laatst online: 07-01 18:26
Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 22:00:
UT2003 is gewoon de engine. Simpelweg omdat hij bijna alles kan. Doom III is bijv. alleen voor donkere spellen leuk, en met kleine kamertjes enz.
ik zeg maar een ding:

onzin

mijn top 5?
1. doom iii - tja wat moet ik zeggen ;)
2. CRYengine - is gewoon een goede allround engine, als ze het voor binnenlocaties nog vlakbij het doom iii peil krijgen is dit gewoon _DE_ nummer 1 engine qua allround
3. unreal 2 engine - goeie engine maar de nadruk wordt nogal gelegd op veel polys en grote buitenlocaties(beetje tribes 2 extended oid)
4. quake iii/TA engine - een goeie game devver kan hier nog steeds flink mooie plaatjes uit persen, zelfs als mapper/texturer alleen kan dat al zonder wat aan de engine te veranderen
5. Lithtec engine - constant geevolueerde engine, maar loopt vaak net wat achter de feiten aan

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:35
Doom 3 zag er idd ook wel erg mooi uit, maar is nog zelfs te zwaar voor de nieuwste PC, IMHO.

UT2003 engine is ook goed en mooi, maar ook erg zwaar, dan kies ik liever voor de Quake III Engine, die is lekker snel, maar helaas ook weer wat "verouderd".

De Q3 engine maakt alles wat ronder, terwijl de UT engine alles zo vierkant maakt (UT 1).

De HL engine is me nu toch echt te veroudert, dat EA games nog een spel uitbrengt met de HL engine, 007 Nightfire, vind ik onbegrijpelijk, het is wel snel, maar het ziet er gewoon niet uit.

Neem nou Medal of Honor, die draait op de Quake III engine, dat ziet er dus echt wel goed uit.

[ Voor 31% gewijzigd door eX0duS op 04-12-2002 10:09 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
1. UT 2003 engine
2. UT engine
3. HL engine
4. Quake 3 engine
5. ken ff nix bedenken :?

• bolleh
eX0duS schreef op 04 December 2002 @ 10:07:
Doom 3 zag er idd ook wel erg mooi uit, maar is nog zelfs te zwaar voor de nieuwste PC, IMHO.

UT2003 engine is ook goed en mooi, maar ook erg zwaar, dan kies ik liever voor de Quake III Engine, die is lekker snel, maar helaas ook weer wat "verouderd".

De Q3 engine maakt alles wat ronder, terwijl de UT engine alles zo vierkant maakt (UT 1).

De HL engine is me nu toch echt te veroudert, dat EA games nog een spel uitbrengt met de HL engine, 007 Nightfire, vind ik onbegrijpelijk, het is wel snel, maar het ziet er gewoon niet uit.

Neem nou Medal of Honor, die draait op de Quake III engine, dat ziet er dus echt wel goed uit.
mwoah doom iii engine is niet zo zwaar hoor, je doelt waarschijnlijk op die leak en die is al heel erg oud

verder kun je als gamedevver nog gemakkelijk nu beginnen aan een game op de q3 engine, je zal er echt geen gek figuur mee slaan(moet nog wel wat geoptimaliseerd worden en mischien wat extra dingetjes erin zoals particle system) maar hij kan nog goed mee komen met de huidige engines

HL is idd echt TE oud om nog iets op te gaan maken

Medal of Honor had gewoon een goede devver achter zich :)
2015 is gewoon een enthousiast bedrijfje met enthousiaste medewerkers. tijd geleden gepraat met 1 van de medewerkers, nickname was Nastestah geloof ik, maakte ook al q3 maps n textures en is toen aangenomen door 2015

imho loopt er in de mod wereld genoeg talent rond voor game devvers, 1e die mij nu te binnen schiet is RR2DO2, lead coder quake 3 fortress team, die gast kan imho zo aan de slag bij een gerespecteerde game devver. een nederlander trouwens ;)

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:53
idd, de monolith engine ruled ook echt. Zeker als je kijkt naar het NOLF2. Wacraft 3 engine ook zeker de moeite waard al is deze voor een ander doel geschreven als de Monolith engine

Maar ja, elke engine heeft zijn voor en nadelen

• peke
  • Laatst online: 10-12-2025
Doom3
Ut2k3
Quake3TA
Quake2
Dat is het :P

Verwijderd

Tja...

Kweetnie hoor, maar er *IS* geen 'beste' engine...
Geef op z'n minst ff aan waarop je 'm wilt beoordelen..?

Het aantal tools wat erbij zit ? gebruiksgemak van de tools ? in-game grafische kwaliteit ? in-game snelheid ..? gameplay-features ..? development-speed ? readability van de source-code ?

Als je zegt 'allemaal' denk ik dat de uitslag iets anders uitvalt dan hierboven;
dan heeft bv. Lithtech weer een hele goeie kans (net als de UT-engines).

Ik gok alleen dat 90% van de gebruikers hier denkt dat een goeie engine eentje is die zoveel mogelijk polys op het scherm kan kwakken... :)

Verwijderd

Ok,
1: UT Engine
Deze engine heeft vanaf het begin maar 2x gecrasht, daarom staat ie van mij op n1.
2: Q3 engine
Quake 3 is een matig tot zwak spel, maar de engine is uitermate geschikt voor andere spel ontwikkelaars
3: UT2003 engine
Het ziet er geweldig uit, maar is nog wel erg buggy met oudere videokaarten, dit had na mijn inzicht beter opgelost kunnen worden

• Willybubba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:42

Willybubba

Nut up or shut up.

1. Quake 3 - games als JK2, MoH:AA, RTCW... prachtig! Kan nog heel goed mee met "nieuwe" engines.
2. UT2003 engine - Grafisch prachtig. Loopt ook goed genoeg voor een future-proof engine.
3. Monolith engine - NOLF2 = mooi.
4. Bioware Infinity Engine - BG1, BG2, IWD, IWD2... mooi, uitgebreid, lang...
5. HL engine - Half - Life = beste 3d shootr (SP!) ooit. Mod vriendelijk. Etc, etc.

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:21
Quake 3 engine - Loopt overal goed op en ziet er nog prima uit als je games als SOFII bekijkt.
Quake 1 engine - Zelfde verhaal, loopt gewoon perfect ook op oude systemen nooit problemen mee gehad.
UT2k3 - Erg mooie engine, loopt ook redelijk soepel, al is er imho wel stevige hardware voor nodig.

Flickr | Lego collectie

• bolleh
Verwijderd schreef op 04 December 2002 @ 11:35:
Tja...

Kweetnie hoor, maar er *IS* geen 'beste' engine...
Geef op z'n minst ff aan waarop je 'm wilt beoordelen..?

Het aantal tools wat erbij zit ? gebruiksgemak van de tools ? in-game grafische kwaliteit ? in-game snelheid ..? gameplay-features ..? development-speed ? readability van de source-code ?
daar heb je iig wel een punt want vrijwel elke engine heeft zn voordelen en waar ie uitspringt.

de beste allround engine is voor mij denk ik toch de CRYengine
- tools wat erbij zit is genoeg(map builder, geloof ook een material en animator maar dat weet ik niet zeker)
- de map builder werkt prettig(kheb er even mee gewerkt tijd geleden), verder gebruikt de engine bsp maps en zo lukte het zelfs om standaard q3 maps in te laden in de CRYengine dus je zou ook gewoon de q3 editor kunnen gebruiken ;)
- ingame kwaliteit, tja, kzou zeggen download de 1-2 jaar oude X-isle demo en see for yourself ;)
- snelheid is ook goed(x-isle draaide al op mijn pii 350 met geforce sdr, behalve wanneer complexe modellen)
- development speed, tja dit ligt imho meer aan het team wat de game moet maken. maar de CRYengine ondersteund allerlei nieuwe snufjes(T&L al met X-isle, per pixel lighting ook al, nu ook pixel/vertex shaders dattie gebruikt bij far cry)
- source code heb ik niet gezien maar hijs totaal c++ gemaakt dus dat zal wel snor zitten

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 10:26

NDF82

Doomed Space Marine

MaRc0 schreef op 03 December 2002 @ 18:27:
[...]

Volgens mij niet :P
Half-Life heeft een deel van Quake 2. Het is een totaal andere engine, maar hij is wel voor een deel gebaseerd op de Quake 2 engine :)
De half-life engine is gebaseerd op de Quake 1 engine, maar die hebben ze voor 90% omgebouwd. Dus 10% quake1, 90% half-life :9

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Verwijderd

Maarrrr.... er is een groot verschil tussen een 3D-Engine en een GameEngine.
Die dingen van Crytek zien er allemaal erg goed uit,
maar (my uninformed opinion) het zag er meer uit als een polypusher die goed 3d-scenes kon afspelen.
Geen flauw idee of ze er dus ook scripttaal, collision/physics-engine, cutscene-management, network-support etc. in hebben zitten.

Dat zijn voornamelijk de dingen die een GameEngine (goed) maken;
zoals je waarschijnlijk weet is het nl. helemaal niet zo moeilijk om 'gewoon' een 3D-engine te maken die veel polys pusht en leuke geanimeerde scenes kan laten zien (met shadowcasting, bumpmapping, per-pixel-lighting etc.).

LithTech, UT/2003 en Quake zijn in die gebieden uiteraard erg goed, en met name Lithtech is volgens mij de afgelopen 2 jaar sterk verbeterd qua 'game'-functionality.
(tools voor Physics, cutscenes, lip-syncing etc.)

Je hoeft maar naar NOLF2 te kijken - ook al vind je het spel misschien niet leuk, maar het is erg strak in elkaar gezet.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
Welke engine gebruikt 007: Nightfire eigenlijk? LithTech?

Verder vind ik UT2003 echt een mooie engine, ziet er echt gruwlijk uit, karma is ook een verrijking. Nadeel is dat geen hond hem met alle toeters en bellen kan spelen, maar dat kon je 3jaar geleden met UT/Q3 ook niet :D

Daarnaast is de Q3 engine nog steeds "hot", loopt allemaal super soepel, en ook grafisch kan het nog best meekomen.

Ook geen verkeerde engine is die van Tribes2, super grote maps en de fps blijft gewoon goed. Toen ik deze voor het eerst speelde was het wel van wow...
Verder hoor je hier weinig over.

• FoggyFreek
  • Laatst online: 27-12-2025

FoggyFreek

I'm a llama again!

1. Ik moet toch gaan voor de LS3D Engine van Illusion Softworks.

Mafia is echt een juweeltje. Binnenlocaties zijn adembenemend, en er is geweldig veel oog voor detail. De engine wordt trouwens ook gebruikt voor Vietcong en Hidden and Dangerous 2. Vooral de laatste lijkt me geweldig.

2. De engine van Battlefield 1942, inhouse DICE

De mogelijkheden met Battlefield lijken onbegrenselijk. Grote locaties, en toch nog veel detail in gebouwen. Ook de mogelijkheid om elk voertuig te bedienen is een DICE monopoly.

[ Voor 31% gewijzigd door FoggyFreek op 04-12-2002 13:37 ]

-- Altijd blijven prutsen --

• Speedy
  • Laatst online: 15:21
Redje schreef op 04 december 2002 @ 13:29:
Welke engine gebruikt 007: Nightfire eigenlijk? LithTech?
HL based, dus Quake 1 engine met Q2 engine componenten.

Flickr | Lego collectie

• pagani
  • Niet online
FoggyFreek schreef op 04 December 2002 @ 13:34:
1. Ik moet toch gaan voor de LS3D Engine van Illusion Softworks.

Mafia is echt een juweeltje. Binnenlocaties zijn adembenemend, en er is geweldig veel oog voor detail. Maar dat kon met de quake 3 engine ook al, dit is meer iets van levelontwerp dan van de engine zelf...

2. De engine van Battlefield 1942, inhouse DICE

Ook de mogelijkheid om elk voertuig te bedienen is een DICE monopoly Wat heeft dat in godsnaam met de 3d-engine te maken :? .

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:55

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

De engine van Morrowind natuurlijk :) Super flexibel met het plugin systeem, vrijwel naadloze werelden (laadtijden zijn echt niet lang op een goeie bak, 2-3 seconden, <1 seconden voor binnenlocaties) en grafisch erg goed.

• FoggyFreek

FoggyFreek

I'm a llama again!

nou joh, dan zeg ik toch niks ? Het is mijn mening, rondkijken kon met de eerste quake engine ook al :? .. en 3d effecten alla Doom III kon met de eerste quake engine ook al..

De LS3d Engine loopt gewoon as een tierelier. Mijn favoriet, klaar.
En OOK het feit van battlefield heeft weldegelijk wat met de engine te maken. Elk voertuig bestuurbaar maken, en dergelijke physics maken toch echt deel uit van een engine.

Verwijderd

Johnnyv :
>Wat heeft dat in godsnaam met de 3d-engine te maken .

Wie heeft er in godsnaam gezegd dat het om 3D-engines ging ..?

(Er werden in de eerste post *GAME*-engines opgesomd, dus het lijkt me eerder dat 't daarom ging.. Zie eerdere posts over het verschil tussen een 3D-engine en een GameEngine)

• LordMithril
  • Laatst online: 08-01 22:21
xerix schreef op 03 december 2002 @ 18:42:
*knip
2. Quake1 engine - Beetje hetzelfde verhaal als bij de q3 engine. Als je ziet wat deze engine zelf nu nog allemaal kan met een aantal modificaties
http://tenebrae.sourcefor....php?page=screenshots.txt
Deze kwaliteit overtreft veel hedendaagse engines.
Nope, dat is niet de orriginele Quake 1 engine..
dat is een aangepaste Q1 engine met Per Pixel Lightning en nog wat leuke dingen.
dat kan je met een beetje programeren in elke 3d engine gooien (of t makkelijk is laat ik ff achterwege).

Bier, Whiskey en Metal!!

• catfish
  • Registratie: December 2000
Persoonlijk vind ik MoHaa echt tegenvallen voor een Quake3modded engine, zeker als ik spearhead laatst speelde, deze draait nemalijk veel minder vlot dan bv RtCW, Jedi Knight 2 of SoF2 (ook Quake 3 engine mod) en zijn nog ook VEEL mooier
maar uiteindelijk is Carmack niet voor niks engine goeroe, je mag wel zeggen dat alle quake engines hun sporen reeds ruim verdiend hebben :)

raar dat niemand nog Dungeon Siege en NWN vermeld heeft, zeer mooie engines waarvan DS zelf een naadloze variant is (real time bijladen)

Morrowind spreekt voor zich :)

LithTech is ook wel goed vind ik, niet zo snel als Quake3 engine, maar kan zeker wel wat aan, wel wat last van mem leaks heb ik de indruk

Unreal engine en evoluties (van een apparte UT engine spreken vind ik nogal overdreven als je ziet wat bv Raven Soft of Valave allemaal doen met de quake engines) zijn uiteraard ook zeer goed, ik krijg alleen de indruk dat deze nog steeds op glide gericht is, op mijn voodoo2 ging unreal namelijk supergoed en via opengl of D3D heb ik zelf UT nooit zo vlot aangevoelt, zelf UT2003 heeft nog steeds een wat logge indruk vind ik

bijna veregeten: Flashpoint engine is ook wel indukwekkend, ik weet wel dat sommigen dit spel lelijk vinden, maar als je rekening houdt met de enorm grote wereld, de vele objecten en het toch wel redelijk hoge afwerkingsniveau van de objecten... Battlefield hoort hier ook wel bij, maar kwam ook wel een jaartje later uit

[ Voor 13% gewijzigd door catfish op 04-12-2002 17:54 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:39
Ik denk dat het vrij lastig is om zomaar ff een top 5 engines neer te zetten. Je moet eerst bepalen wat je mee wilt laten tellen van de betreffende engine.

- besturing
- schaalbaarheid
- 'modability'
- aantal polys/fps

etc
ik denk dat de laatste versie van de lithtech (AvP2, NOLF2) engine, bij mij wel op nummer 1 komt, met dynamic lighting enzo.
daarna de unreal-engine(AA, UT2k3, U2), die toch hoog scoort op het gebied van editten, met een meegeleverde UnrealED en skinning tools.
Verder is inderdaad Battlefield 1942 een goede incarnatie van het minder succesvolle Codename Eagle (mi geflopt doordat de besturing vaak nogal brak was)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Tampie - hehe, goeie copy van mijn eerdere post :)

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Led: en die heb jij zeker gekopieerd (lees: gebaseerd) van mijn eerdere post ;) :+

[ Voor 13% gewijzigd door Rafe op 04-12-2002 16:14 ]

• bolleh
Verwijderd schreef op 04 December 2002 @ 13:00:
Maarrrr.... er is een groot verschil tussen een 3D-Engine en een GameEngine.
Die dingen van Crytek zien er allemaal erg goed uit,
maar (my uninformed opinion) het zag er meer uit als een polypusher die goed 3d-scenes kon afspelen.
Geen flauw idee of ze er dus ook scripttaal, collision/physics-engine, cutscene-management, network-support etc. in hebben zitten.
script taal zit er geloof ik wel in want hij kon dat q3 level van de geforce 256 presentatie gewoon zonder aanpassingen draaien als ik het goed heb dus hij heeft een soort shader language als q3
Dat zijn voornamelijk de dingen die een GameEngine (goed) maken;
zoals je waarschijnlijk weet is het nl. helemaal niet zo moeilijk om 'gewoon' een 3D-engine te maken die veel polys pusht en leuke geanimeerde scenes kan laten zien (met shadowcasting, bumpmapping, per-pixel-lighting etc.).
deze engine ondersteunde bij x-isle al per pixel lighting, ook bumpmapping, shadowcasting weet ik niet precies maar dat zal ws alleen indoor worden omdat outdoor nogal veel shadowcastende dingen heeft(bomen enzow)
LithTech, UT/2003 en Quake zijn in die gebieden uiteraard erg goed, en met name Lithtech is volgens mij de afgelopen 2 jaar sterk verbeterd qua 'game'-functionality.
(tools voor Physics, cutscenes, lip-syncing etc.)

Je hoeft maar naar NOLF2 te kijken - ook al vind je het spel misschien niet leuk, maar het is erg strak in elkaar gezet.
FoggyFreek schreef op 04 december 2002 @ 15:41:
nou joh, dan zeg ik toch niks ? Het is mijn mening, rondkijken kon met de eerste quake engine ook al :? .. en 3d effecten alla Doom III kon met de eerste quake engine ook al..

De LS3d Engine loopt gewoon as een tierelier. Mijn favoriet, klaar.
En OOK het feit van battlefield heeft weldegelijk wat met de engine te maken. Elk voertuig bestuurbaar maken, en dergelijke physics maken toch echt deel uit van een engine.
ik zie geen shadows en bumpmapping en per pixel lighting en goed particle system enzow in de q1 engine hoor, mischien komt tenebrae er wat dichter bij maar das NIET de q1 engine, das een aangepaste q1 engine

[ Voor 21% gewijzigd door bolleh op 04-12-2002 18:26 ]

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 22:28
1. Doom 3 ofcourse (nieuwste en beste engine)
2. Unreal 2 :) (mooi)
3. Ut2k3
4. Quake 3 en 2 (hoge framerates + snelle gameplay)
5. Max payne egine (erug mooi en best hoge framerates)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ik weet niet zo goed wat nou 1 is en wat 5...
Ik vind de UT2003 engine adembenemend... Quake3, tja, weinig over te vertellen gezien het aantal games dat die technologie gebruikt :)
MAX-FX draait ook lekker soepel en ziet er goed uit. Ook leuk om te zien hoe die engine zich ontwikkeld heeft als je kijkt van Final Reality t/m 3DMark2001 (Final Reality benchmark komt uit '98 geloof ik en daar zat al een Max Payne "affiche" in).
Wat ik overigens ook een erg leuke en veelbelovende 3D engine vond -en die hier nog niet genoemd is-, was de engine van Zetha GameZ, uit de game DroneZ, die je vaak bij Leadtek videokaarten kreeg :)
Is ondertussen alweer tijdje geleden dat ie uitkwam btw...
http://www.multiplayer.it.../preview_screenshotz.html
Je kunt om dit ding in actie te zien ook DroneZmark downloaden daar... best geinig :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Demo
  • Laatst online: 11:12

Demo

Probleemschietende Tovenaar

1) UT 2003
Gruwelijk mooie graphics en erg modvriendelijk
2) Operation Flashpoint Resistance
Grafisch niet super, ook behoorlijk buggy, maar damn wat is die scripttaal lekker! Ooit een tactical shooter gezien die omgebouwd werd tot real-time strategy- of race-game?
3) Quake 3 Arena
Grafisch erg goed, zeker voor de tijd dat ie uit kwam. Scriptfunctie voor textures vond ik erg mooi :)
4) Max Payne (MaxFX :?)
Grafisch erg goed door het particle systeem :)
5) Half-Life
Als je kijkt naar bijvoorbeeld Counter-Strike dan verwacht je echt niet dat de basis al 5 jaar oud is en dat vind ik heel knap. Een klassieker deze engine (alleen ongelofelijk jammer dat een vervolg zo lang op zich laat wachten :()

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Exe-cuter
  • Laatst online: 11-09-2023
1) Doom III : Super detail en schaduweffecten (momenteel welliswaar in kleine ruimtes) + klaar voor de toekomst
2) Unrealwarfare : Zeer mooi,physicsengine als de besten en ook klaar voor de toekomst
3) Serious sam : Zeer snel,mooi en grote buitenlocaties.Ongelooflijk wat zo'n klein bedrijfje heeft kunnen presteren imo (vergeleken met Q3 van id)
4) hitman engine : Snel,mooi en ontzettend goede physics
5) Max fx : Zeer flexibel,mooi en snel,goed ineengestoken imo

+ De halflife engine,als je bekijkt hoe ze de Q2 hebben kunnen ombouwen !

• Yonni
  • Laatst online: 18-12-2025
euhm, toevoegseltje :)

we hebben het telkens over engines, dan vooral over FPS engines, ik moet zeggen dat ik de Engine van MOTORHEAD, oude racegame uit 1998 ofzo heel erg goed vind, in softwaremode op een P200 mmx kon je al heel mooie beelden krijgen + lichteffecten om van te kwijlen :9~

zomaar een toevoegsel :)

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Verwijderd

Bolleh:

>dus hij heeft een soort shader language als q3
Een shader-language heeft niks - *NIKS* - te maken met een scripting-language :)
Scripten gebruik je om de gameplay / events te maken.

>deze engine ondersteunde bij x-isle al per pixel lighting, ook bumpmapping, shadowcasting
En precies wat ik zeg, per-pixel-lighting enzo boeit niet want dat kan *iedereen* binnen een dag in elkaar flansen.. Exactly my point.
Het ging er dus precies om dat *iedereen* zomaar even een polypusher met per-pixel-lighting in elkaar kan flansen, als je 't snel wilt doen ben je in 10 min. klaar met wat cut 'n paste werk van de NVidia-site.

Een *Game-Engine* is maar voor 10% graphics;
de belangrijkste onderdelen blijven AI, Collision-detection/response & physics, Triggers/Events, Cutscenes, Netwerk etc.

Mijn punt van X-Isle :
Als ik het me goed herinner was het gewoon een 3d-scene die gedisplayed werd, naar mijn weten zat er niks in van gameplay.
Dus : dat zegt me geen donder want een 3d-scene-player kwak je zo in elkaar.

Als je een engine op gfx-gaat beoordelen wint Maya het volgens mij toch :-)
En als het om realtime gfx draait - dan zijn er best demootjes te vinden met 3d-gfx die er stukken beter uitzien dan welke game dan ook.

(De reden waarom zo'n demo realtime er beter uit kan zien is juist *omdat* er geen cpu-tijd besteed hoeft te worden aan AI, physics, gameplay...)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 16:35 ]

• bolleh
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 16:33:
Bolleh:

>dus hij heeft een soort shader language als q3
Een shader-language heeft niks - *NIKS* - te maken met een scripting-language :)
Scripten gebruik je om de gameplay / events te maken.
sorry niet goed begrepen ik jou ;)

>deze engine ondersteunde bij x-isle al per pixel lighting, ook bumpmapping, shadowcasting
En precies wat ik zeg, per-pixel-lighting enzo boeit niet want dat kan *iedereen* binnen een dag in elkaar flansen.. Exactly my point.
Het ging er dus precies om dat *iedereen* zomaar even een polypusher met per-pixel-lighting in elkaar kan flansen, als je 't snel wilt doen ben je in 10 min. klaar met wat cut 'n paste werk van de NVidia-site.
als je let op de site van crytek zie je dat het echt niet zo simpel is als je zegt omdat ze constant nieuwe technieken enorm snel erin gestopt hebben

Een *Game-Engine* is maar voor 10% graphics;
de belangrijkste onderdelen blijven AI, Collision-detection/response & physics, Triggers/Events, Cutscenes, Netwerk etc.
mischien is maar 10% van de engine maar de graphics maar het is wel 1 van de belangrijkste dingen, immers gfx VERKOPEN, en ga dat niet ontkennen want dat is gewoon WEL zo

Mijn punt van X-Isle :
Als ik het me goed herinner was het gewoon een 3d-scene die gedisplayed werd, naar mijn weten zat er niks in van gameplay.
Dus : dat zegt me geen donder want een 3d-scene-player kwak je zo in elkaar.
zoals ik al zei kon je ook rondlopen enzow, verder zuipt AI veel cpu echter deze engine gebruikt je GPU goed, met pixel/vertex shaders en T&L(wat je nog niet vaak ziet) gebruikt ie je gpu gewoon veel beter dan andere engines

Als je een engine op gfx-gaat beoordelen wint Maya het volgens mij toch :-)
En als het om realtime gfx draait - dan zijn er best demootjes te vinden met 3d-gfx die er stukken beter uitzien dan welke game dan ook.

(De reden waarom zo'n demo realtime er beter uit kan zien is juist *omdat* er geen cpu-tijd besteed hoeft te worden aan AI, physics, gameplay...)
verder die engine van dronez tovert wel mooie plaatjes op je screen maar de textures zien er ERG gaar uit, verder zijn de ruimtes op de screenshots echt klein met imho weinig detail en de engine leunt zwaar op zn kleurige effects, had op zn minst een shadow ala doom iii in gemoeten, dan pas was het iets leuks geworden

[ Voor 8% gewijzigd door bolleh op 05-12-2002 19:46 ]

• Eindewege
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

Ik vind de Quake 3 en de serious sam engine toch wel een de besten. Korte laadtijden, ziet er (ook nu nog) mooi uit en kan ook nog op een wat ouder systeempje gespeelt worden. (iets wat je niet van b.v. UT2003 kan zeggen)

Van Zeeland dan misschien ??

• Paniohitus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

Paniohitus

Paniohitus

bolleh schreef op 04 december 2002 @ 11:27:

HL is idd echt TE oud om nog iets op te gaan maken
pas is er "Natrual Selection" uitgekomen, en dat is zo'n superbrute mod, zo'n eentje kom je nergens tegen in de hele gamereeks. Een echte RTS. Zegmaar Aliens vs predators met RTS gemengt (dus resources verkrijgen etc. ) En de graphics van die mod zien er niet slecht uit... Dus "te oud" is de engine niet. Want het is nog steeds reuze populair (deze mod die pas uitkwam staat nu al derde van de meest gespeelde). En er komen nog meer coole mods uit die nog in ontwikkeling zijn.... Misschien had jij het over geheel nieuwe games die op de HL engine gebaseerd zijn. Persoonlijk vind ik mods zoals natural selection een nieuwe game. Tis maar waar je de grens legt.....

[ Voor 12% gewijzigd door Paniohitus op 05-12-2002 22:13 ]

BF1: Don-Panio

• bolleh
Preddie schreef op 05 december 2002 @ 22:11:
[...]

pas is er "Natrual Selection" uitgekomen, en dat is zo'n superbrute mod, zo'n eentje kom je nergens tegen in de hele gamereeks. Een echte RTS. Zegmaar Aliens vs predators met RTS gemengt (dus resources verkrijgen etc. ) En de graphics van die mod zien er niet slecht uit... Dus "te oud" is de engine niet. Want het is nog steeds reuze populair (deze mod die pas uitkwam staat nu al derde van de meest gespeelde). En er komen nog meer coole mods uit die nog in ontwikkeling zijn.... Misschien had jij het over geheel nieuwe games die op de HL engine gebaseerd zijn. Persoonlijk vind ik mods zoals natural selection een nieuwe game. Tis maar waar je de grens legt.....
ja ik had het idd over een compleet nieuwe game, en een mod is zeker niet te beschouwen als volwaardige game. dat zit(iig bij de goeie devvers) gewoon in het testen, details en dergelijke. vaak ook als een devver een licentie neemt op een engine wordt er altijd wel wat toegevoegd oid, soms heel veel(half life) en soms heel weinig(rtcw,sof ii,mohaa)

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:18

johnwoo

3S-GTE

Bij mij staat de Unreal Engine (de hele reeks; dus Unreal, UT en UT2K3, want het is in feite dezelfde engine maar dan met veel nieuwe features/code rewrites/optimalisaties) toch wel met stip op 1. De architectuur is gewoonweg schitterend. Alles is objectgeorienteerd, in een zelf ontwikkelde taal (UnrealScript). Dus niet zoals het meestal gebeurt: 95% van de game in C/C++ bouwen en dan alleen de AI laten scripten. Nee, bij de Unreal engine is een groot deel van de game engine zelf in UnrealScript gedaan.

Daarnaast is de engine erg stabiel (Unreal, UT en UT2K3 crashen zelden bij mij) en schaalbaar gebleken: de engine zoals die gebruikt wordt in UT2K3 is echt een kleinzoon van de originele Unreal engine :) Gebruikt nog steeds dezelfde uitbreidbare OOP aanpak met UnrealScript, nog steeds dezelfde file formaten etc.

De engine is wellicht een tikkeltje trager doordat een groot deel van de core game logic in UnrealScript is gedaan, maar daar heb ik eerlijk gezegd weinig last van (gehad). UT draaide ik toen het net uit was met alles op medium in 800x600 nog prima op een PII-350 met 8MB TNT (TNT1 ja :P ) kaartje. UT2K3 draait ook perfect op m'n huidige systeem (P4 2.26 met R8500). De voordelen van deze architectuur wegen imho wel op tegen dat geringe snelheidsverlies.

Ik weet nog wel hoe m'n mond openviel toen ik Unreal voor het eerst speelde en dat eerste ruimteschip uitstapte: :9~ Daar kan geen Kwak aan tippen. Unreal (1) staat bij mij dus ook nog altijd op nummer 1 in de game top 5 :) Ik verwacht veel van Unreal 2, maar ik ben benieuwd of het kan tippen aan de immens goede storyline en gameplay van deel 1. Het is gewoon een waar epos, en dan te bedenken dat ik eigenlijk weinig moet hebben van futuristische ruimtegames ;)

Ohja, het was een top 5 ;) Op nummer 2: de Serious Engine. 2 sterke punten: enorm grote buitenlevels die toch soepeltjes draaien, en een extreem goede schaalbaarheid bij een toenemend aantal pawns. Of je nu 2 of 100 monsters op je scherm hebt: je framerate blijft goed, en nog redelijk constant ook. Zelf ben ik een sucker voor realistische wargames (OFP is gooeeed :D ), en deze engine lijkt me een goede om eens een wargame mee te maken waarbij eens een keer echte legers tegen elkaar kunnen vechten. Dus niet dat gemiep van 8 tegen 8 ofzo, nee, 100 tegen 100, da's pas oorlog :P Helaas wordt er maar weinig gemod aan de Serious Engine, en dat vind ik jammer. Toch knap van die jongens uit het oostblok (Tsjechie kwam het vandaan, toch?), dat ze als onbekend team zo'n engine op de markt kunnen zetten, schijnbaar uit het niets.

Op nummer 3: de OFP engine. Voordelen: heerlijk grote maps met extreem veel vrijheid voor de speler, en goed te scripten. In OFP is een bos tenminste ook echt een bos en geen bosje :P Ik hoor regelmatig klachten over de grafische prestaties van de OFP engine: "kijk eens hoe lelijk die bladeren zijn." Akkoord, een enkele boom ziet er beneden peil uit vergeleken met andere games. Maar als je op n heuveltje gaat staan zie je er wel duizenden tegelijk :9 in plaats van een paar groepjes van 4. In OFP kun je tenminste echt dekking zoeken in het bos.
Ik zit dan ook met smart te wachten op een opvolger van OFP. Qua gameplay, levels en wapens hoeft er van mij niet veel te veranderen: als ze alleen die renderer (en de models en textures dus) eens goed onder handen zouden nemen :) OFP Resistance is wat dit betreft al een stap in de goede richting.

Na de top 3 heb ik eigenlijk geen voorkeuren meer (en geen zin om nog verder te typen :P ). Enkele engines die de volgende plaatsen opvullen in mijn lijstje, in willekeurige volgorde: Quake 1, Duke3D, Doom, ...

Tot zover mijn 3D engines beschouwing :Y)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• SYQ
  • Niet online

SYQ

mensen, jullie vergeten engine van Hitman2 !!!

spel laad fucking snel, niet normaal.

• SICK
  • Laatst online: 22:05
-SpaceMaker- schreef op 03 December 2002 @ 18:18:
volgens mij is half life de quake2 engine.
Nee de half-life engine is voor een heel groot deel gebaseerd op de Quake1 engine. Er worden veel dezelfde console commands gebruikt nog ook.

Verwijderd

1. UT2003
2. UT
3. Halflife
4. Q3
5. heb ik nie >:)

• PizZa_CalZone
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03-2025

PizZa_CalZone

WHAAAAA!!

seamus21 schreef op 03 December 2002 @ 21:58:
1. Super Mario Bros
2. Super Mario Bros
3. Super Mario Bros
4. Super Mario Bros
5. Super Mario Bros 2

Need I say more :) :)
(2d spellen hebben geen engine d8 ik zo) :P

Verwijderd

>(2d spellen hebben geen engine d8 ik zo)

Nee ..? Verkeerd gedacht :)
De engine voor Jazz Jackrabbit 2 werd gewoon gelicenseerd aan andere bedrijven die ook 2d-platformers wilden maken :)

(Hey, en Jazz was nog een nederlands produkt ook! :))

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 19:08:
>(2d spellen hebben geen engine d8 ik zo)

Nee ..? Verkeerd gedacht :)
De engine voor Jazz Jackrabbit 2 werd gewoon gelicenseerd aan andere bedrijven die ook 2d-platformers wilden maken :)

(Hey, en Jazz was nog een nederlands produkt ook! :))
Een van de spellen waar daar gebruik van is gemaakt is bij het spelletje battery check (u weet wel 15 lege batterijen inleveren en dan een cdeetje vangen).. Wel lachen is dat je maar een paar levels had maar dat er toch een cheat was om naar volgende level te gaan. Pas deze cheat toe in de laatste leven (the boss) en je vliegt terug naar windows met daar een mooie foutmelding 'Jazz 2 Error, cannot find level 23445.

Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!11 :P

• DeppOx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-07-2024

DeppOx

l33t lurker

QUAKE 2/Half life, de engine !
Tribes2!,
UT2k3
Quake3
Starcraft, weet niet of dat een engine is.. maar de gameplay ruled:)

[ Voor 61% gewijzigd door DeppOx op 05-01-2003 19:54 ]

BOOOOOORRRRRRRRRIIIIIIIINGGGGGGGGGGGGG

• Brent
  • Laatst online: 14:50
ik ga geen volgorde posten, want ik vind het onzinneg om engines, ontworpen voor totaal andere doeleinden, een rangorde te toebedelen.

LithTech Engine
Quake1/2/HalfLife
Serious Engine
UT
Red Faction
OFP
UT2003

lijkt me dat ik geen redenen meer hoef te posten: dat staat hierboven wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 05-01-2003 21:24 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

lithtech is erg goed, maar de mooiste is toch duidelijk doom3 :)

• Wom
  • Nu online

Wom

De engine achter Far Cry lijkt me ook wel eentje die in de gaten gehouden moet worden, als je bedenkt dat het eerst een tech demo was.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Brent
Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 21:25:
lithtech is erg goed, maar de mooiste is toch duidelijk doom3 :)
eerst zien, dan geloven. ik praat alleen over engines die ik om mijn systeem heb zien runnen.
AudiRS4 schreef op 05 januari 2003 @ 21:25:
De engine achter Far Cry lijkt me ook wel eentje die in de gaten gehouden moet worden, als je bedenkt dat het eerst een tech demo was.
die zag er idd ook wel leuk uit :) maar, eerst zien & dan geloven :)

[ Voor 37% gewijzigd door Brent op 05-01-2003 21:32 ]

Verwijderd

de dice engine van bf1942 DOH :P

• FoggyFreek

FoggyFreek

I'm a llama again!

i agree

• bolleh
AudiRS4 schreef op 05 januari 2003 @ 21:25:
ze zijn echt niet begonnen aan alleen een tech demo hoor ;)
x-isle was eerst de naam van far cry, in het begin heeft crytek gewoon lang aan de enginee gewerkt en een tech demo uitbrengen is handig want dan spoor je compatibility probs al heel vroeg op en is het simpeler te veranderen :)

Verwijderd

Breepee schreef op 05 January 2003 @ 21:31:
[...]

eerst zien, dan geloven. ik praat alleen over engines die ik om mijn systeem heb zien runnen.
[...]
dat heb ik gezien, daarom dus :)

Verwijderd

Breepee schreef op 05 January 2003 @ 21:31:
[...]

Heb je NOLF2 dan nog niet gespeeld ?
Zag er toch erg geil uit moet ik zeggen !

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
1. ut-engine (met s3tc textures een stuk beter dan quake 3 naar mijn idee)
2. ut2003 engine (v 6.0 oid)
3. quake3
4. littech engine
5. tribes 2 engine (niet super gedetailleerd maar zeer goed voor enome buitenlevels)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

1 Ut2003 engine
2 Quake 3
3 The Serious Engine (Serious Sam 2 duh :p )
4 Unreal Tournament
5 Ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhh de Quake 2 engine en dan niet de originele maar de verbeterde versies die gebruikt zijn voor onder ander SOF, Kingpin en Max Payne (dat is toch ook nog Q2 of niet :? )

ehn ja de Doom engine wat zal ik er van zeggen eerst zien en dan pas geloven.. wat ik tot dusver aan pics gezien lijkt me echt helemaal niks ik vind het er allemaal behoorlijk vaag uitzien, maar het kan natuurlijk zijn dat het in het volledige spel al bewegend etc. veel beter is.

Verwijderd

1.) Quake 3 engine: er zijn gewoon zoveel mooie en goeie spellen uit deze engine voortgekomen, dat verdient zeker een eerste plek.

2.) HL engine: is erg flexibel en is nog steeds niet echt lelijk te noemen.

daar hou ik het bij...

de LithTech engine vind ik trouwens zwaar sucken... Blood 2 liep zwaar verrot zelfs op zware systemen :S

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-01 10:12

killercow

eth0

max payne gebruikt een eigen nieuwe engine, MAX-fx,

de lith-tech engine is een nieuwe engine van monolith,
de unreal 2003 engine is een unreal engine met een verse reder engine erin (30% is het zelfde gebleven aan de rest van de orginele unreal engine),
de quake3 engine is een uitbouwsel op de q2 en q1 engine,
de half-llife engine is een sterk verbeterde q2 engine.

ik ben programmeur en ik ben zelf bezig met het zoeken naar de beste engine om een spel te gaan maken, weet iemand btw een lijstje te vinden met prijzen, ik had van q3a al een prijs van $250.000 gevonden maar ik vind de q3a engine niet zo erg netjes, aangezien als tegenhanger de ut2k3 engine geheel c++ en object georienteerd is, daarnaast heb je natuurlijk een OO script-taal in UT die je niet (zo goed) in de q3 of lithtech egines hebt.

lith-tech is technisch gezien (directe functionalitieit) nu zeker de beste.
de ut engine is kwa structuur en support en eigenlijk alles op directe features na de beste,
de q3a engine vind ik eigenlijk maar een samenraapsel van niet nette code zonder echte sctructuut, lijk mij ook dat ze in tegen stelling tot ut voor iedere nieuwe engine bijna de hele boel moeten rewriten.

ik denk dan ook dat ik de UT engine's het beste vind, zij kunnen namenlijk steeds terugvallen op in de loop der tijd goed uitgekristaliseerde code en kunnen hier tussen door gewoon de nieuwste technologienen bijhouden.

openkat.nl al gezien?

• Brent
Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 00:17:
[...]

dat heb ik gezien, daarom dus :)
alleen is die engine nog niet af, dus een definitief oordeel kun je niet vellen.
Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 14:12:
[...]

Heb je NOLF2 dan nog niet gespeeld ?
Zag er toch erg geil uit moet ik zeggen !
zeker, maar ik wist niet dat farcry op dezelfde engine was gemaakt?

• Brent
killercow schreef op 06 January 2003 @ 18:00:

de lith-tech engine is een nieuwe engine van monolith,
de unreal 2003 engine is een unreal engine met een verse reder engine erin (30% is het zelfde gebleven aan de rest van de orginele unreal engine),
de quake3 engine is een uitbouwsel op de q2 en q1 engine,
de half-llife engine is een sterk verbeterde q2 engine.
en engine van max payne is nou niet bepaald nieuw meer, overigens zit die ook al in 3Dmark2001 (ik dacht ook 2000, maar dat weet ik niet zeker).

de half-life engine is een quake1-based engine.

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

killercow schreef op 06 januari 2003 @ 18:00:
|:( dom dom dom dom hoe kon ik dat nou vergeten :?
Maar welke spellen maakten er nog meer gebruik van een verbouwde versie van de q2 engine? het waren er vast wel meer..

• DJ Chicken
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07-2025

DJ Chicken

De maat-schap-pij dat ben jij

een echte mooie brullende V8

aahh durka durka durka

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06-2025
1. Unreal Warfare engine (UT2k3, U2)
2. Doom 3 engine
3. Refractor 2 engine (BF1942)
4. Engine gebruikt voor Perimeter :9~
5. Quake 3 engine (MoH:AA, RTCW, Q3A duh :+)

[ Voor 17% gewijzigd door Thanatos op 07-01-2003 17:20 ]

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

White Dust

PlaneScape: Torment

De engine die voor The Elder Scrolls III: Morrowind wordt gebruikt, zeer korte laad tijden wat bijna één naadloze wereld op leverd.
De engine van Might and Magic 6 is ook heel erg goed naar mijn mening, ook erg grootte opervalkten kon dat ding uit spuuwen.

• bolleh
Breepee schreef op 06 January 2003 @ 19:00:
[...]

zeker, maar ik wist niet dat farcry op dezelfde engine was gemaakt?
nolf/nolf2 = lithtech toch?
far cry = cryengine
die 2 zijn echt niet te vergelijken/door elkaar te halen
Breepee schreef op 06 januari 2003 @ 19:04:
[...]

en engine van max payne is nou niet bepaald nieuw meer, overigens zit die ook al in 3Dmark2001 (ik dacht ook 2000, maar dat weet ik niet zeker).

de half-life engine is een quake1-based engine.
final reality/3dmark is een benchmark van de makers van max payne, later is daar madonion als aparte tak uit ontstaan. was nogal slim want door 3dmark vonden ze al heel gauw compatibilty foutjes met heel veel verschillende hardware.

[ Voor 49% gewijzigd door bolleh op 07-01-2003 00:47 ]

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:20

Tys

1. UT Engine <<< THA engine, draait op PII 200's goede graphics, mijn keus..!
2. HL Engine <<< Zeker een goede engine, ook op de kleinere pc's speelbaar, met hoge resolutie
3. Sierra Engine <<< ehm hiervan heb ik ff gedacht dat deze hetzelfde is als de HL engine...
4. UT2003 Engine <<< Eeen zeer goede, maar helaas, dit vereist een top of the bill pc.. te goed voor sommige van ons..
5. Quake3 Engine <<< Dit is echt de belabberste van alle games die ik ooit heb geien, sorry hoor, maar dit is echt zon DOM spel, alles gejat van de UT engine.. nee, verder geen woordn voor...

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• STING
  • Laatst online: 01-12-2025
1.AGI engine
2.SCI engine

:+

[ Voor 35% gewijzigd door STING op 07-01-2003 14:50 ]

Verwijderd

als ik 1 engine moest kiezen dan is het wel de Half Life engine. Hoe moet je nou bepalen wat een goede engine is. Dit kan niet aan de hand van de mogelijkheden en wat voor eyecandy die levert. Dit zou irrelevant zijn aangezien de engines altijd beter worden met nog meer opties etc.. Beste Engine is voor mij de Half life engine, omdat deze het meeste heeft bereikt. Een goede engine waar je relatief gemakkelijk mods op kon bouwen en die voor die tijd goede mogelijkheden bevatte. Goede graphics die natuurlijk al verouderd zijn. Maar als je kijkt dat zelf 007 Nightfire nog op de half life engine is gebasseerd kan ik alleen maar concluderen dat deze engine het geweldig heeft gedaan en een grote bijdrage heeft geleverd aan de gameindustry.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 15:04 ]

Verwijderd

1. Total Annihilation Engine - Zelfs vandaag de dag nog best acceptabel en super modvriendelijk. Revolutione engine geworden in de RTS wereld
2. Quake 1 engine - waar het hele 3d tijdperk mee begon en vandaag de dag nog steeds mensen weten te verbazen
3. Lithtech engine - verbazingwekkende engine die heel veel progressie boekt bij elke nieuwe versie
4. Serious Engine - Geweldig die gigantisch open locaties waar het dankbaar gebruik van maakt
5. Epilogue Engine - het heeft nooit het echte daglicht gezien, maar screenshots en een paar gesprekken met de gasten achter Epilogue hebben toch verbazingwekkend innovatieve ideeën gezien.

Verwijderd

Revolutionair en blijkbaar vergeten: de SCUMM-engine: Full Throttle, Day of the Tentacle, Sam & Max, Monkey Island... need I say more? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 22:36 ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Lithtech engine is ook al vrij oud hoor (shogo, blood2 cooler games btw)
nieuwere versies ervan in NOLF, NOLF2, AVP, AVP2 ik hoop dat er ooit nog een shogo 2 komt ;)

Half-life (CS) is grotendeels gebasseerd op de quake1 engine en deels op quake2 en een hoop eigen code. net als SOF 1 die was quake 2 met een extra ghoul rendering engine waarvan we ook een nieuwe versie terug zien in SOF2 die op zijn beurt weer draait op de quake 3 team arena engine (een geupgrade q3a engine die beter is in open ruimtes).

op quake 3 gebied nog meer -> Medal of honor (Allied assault en Spearhead), return to castle wolfenstein.

UT engine -> wheel of time en deus ex zijn mooie voorbeelden (en goede games)

De Max FX engine boodt voor zijn tijd de meeste opties aan de enige game ermee was uiteraard MAx payne.

Technisch het meest vooruitstrevend was voor mij wel de Quake 1 engine (voor het eerst echte 3D) en je ziet wel wat er allemaal nog aan te pielen is met de huidige mods (sketch, tenebrae, transparancy)

Serious engine: Alleen in Serious Sam 1 en de second encounter, mooie high res textures en zeer kleurrijk. alleen het komt wel wat speelgoedachtig over.

De engine engine die dice gebruikt voor BF1942 vind ik ook veelbelovend :)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Apocrypha
  • Laatst online: 24-03-2024

Apocrypha

Beautiful Emptyness

Jongens ik zie heel veel Doom 3 staan op het eerste gezicht, maar je moet er ook aandenken dat het bij een engine er niet alleen omgaat hoe mooi alles wordt weeregeven, maar ook of het draaibaar is op de meeste PC's. Doom 3 heeft sublieme graphics, daar ben ik het 100% met je eens, maar het gaat waarschijnlijk niet draaien op de alledaagse pc die je nu hebt (op uitzonderingen na dan). Andere engines als bijvoorbeeld de Half-Life of Quake 3 engines werkten perfect op de pc's destijds en zelfs nu kan je er nog spellen van maken met top graphics. Dus denk er ook aan of een engine ook bruikbaar is.

Verwijderd

ja oke, heb je gelijk in Apocrypha,
maar je\niemand weet Hoe de engine van doom3 zal worden,
oke hij is nu zelfs nog erg zwaar voor een 2.0ghz met een Ti4200,128mbDDR pc'tje..
ik denk echt dat de doom3 engine top word,
maar aan de andere kant, de engines die nu goed zijn?
ut2k3 engine,
cs\sierra engine
en cker de quake3 engine, zijn ook Erg toffe mods voor..
Pagina: 1 2 Laatste