Bij mij staat de Unreal Engine (de hele reeks; dus Unreal, UT en UT2K3, want het is in feite dezelfde engine maar dan met veel nieuwe features/code rewrites/optimalisaties) toch wel met stip op 1. De architectuur is gewoonweg schitterend. Alles is objectgeorienteerd, in een zelf ontwikkelde taal (UnrealScript). Dus niet zoals het meestal gebeurt: 95% van de game in C/C++ bouwen en dan alleen de AI laten scripten. Nee, bij de Unreal engine is een groot deel van de game engine zelf in UnrealScript gedaan.
Daarnaast is de engine erg stabiel (Unreal, UT en UT2K3 crashen zelden bij mij) en schaalbaar gebleken: de engine zoals die gebruikt wordt in UT2K3 is echt een kleinzoon van de originele Unreal engine

Gebruikt nog steeds dezelfde uitbreidbare OOP aanpak met UnrealScript, nog steeds dezelfde file formaten etc.
De engine is wellicht een tikkeltje trager doordat een groot deel van de core game logic in UnrealScript is gedaan, maar daar heb ik eerlijk gezegd weinig last van (gehad). UT draaide ik toen het net uit was met alles op medium in 800x600 nog prima op een PII-350 met 8MB TNT (TNT1 ja

) kaartje. UT2K3 draait ook perfect op m'n huidige systeem (P4 2.26 met R8500). De voordelen van deze architectuur wegen imho wel op tegen dat geringe snelheidsverlies.
Ik weet nog wel hoe m'n mond openviel toen ik Unreal voor het eerst speelde en dat eerste ruimteschip uitstapte:

Daar kan geen Kwak aan tippen. Unreal (1) staat bij mij dus ook nog altijd op nummer 1 in de game top 5

Ik verwacht veel van Unreal 2, maar ik ben benieuwd of het kan tippen aan de immens goede storyline en gameplay van deel 1. Het is gewoon een waar epos, en dan te bedenken dat ik eigenlijk weinig moet hebben van futuristische ruimtegames
Ohja, het was een top 5

Op nummer 2: de Serious Engine. 2 sterke punten: enorm grote buitenlevels die toch soepeltjes draaien, en een extreem goede schaalbaarheid bij een toenemend aantal pawns. Of je nu 2 of 100 monsters op je scherm hebt: je framerate blijft goed, en nog redelijk constant ook. Zelf ben ik een sucker voor realistische wargames (OFP is gooeeed

), en deze engine lijkt me een goede om eens een wargame mee te maken waarbij eens een keer
echte legers tegen elkaar kunnen vechten. Dus niet dat gemiep van 8 tegen 8 ofzo, nee, 100 tegen 100, da's pas oorlog

Helaas wordt er maar weinig gemod aan de Serious Engine, en dat vind ik jammer. Toch knap van die jongens uit het oostblok (Tsjechie kwam het vandaan, toch?), dat ze als onbekend team zo'n engine op de markt kunnen zetten, schijnbaar uit het niets.
Op nummer 3: de OFP engine. Voordelen: heerlijk grote maps met extreem veel vrijheid voor de speler, en goed te scripten. In OFP is een bos tenminste ook echt een bos en geen bosje

Ik hoor regelmatig klachten over de grafische prestaties van de OFP engine: "kijk eens hoe lelijk die bladeren zijn." Akkoord, een enkele boom ziet er beneden peil uit vergeleken met andere games. Maar als je op n heuveltje gaat staan zie je er wel duizenden tegelijk

in plaats van een paar groepjes van 4. In OFP kun je tenminste echt dekking zoeken in het bos.
Ik zit dan ook met smart te wachten op een opvolger van OFP. Qua gameplay, levels en wapens hoeft er van mij niet veel te veranderen: als ze alleen die renderer (en de models en textures dus) eens goed onder handen zouden nemen

OFP Resistance is wat dit betreft al een stap in de goede richting.
Na de top 3 heb ik eigenlijk geen voorkeuren meer (en geen zin om nog verder te typen

). Enkele engines die de volgende plaatsen opvullen in mijn lijstje, in willekeurige volgorde: Quake 1, Duke3D, Doom, ...
Tot zover mijn 3D engines beschouwing